Şuşa
maarifpərvərlərinin pedaqoji görüşləri
XIX
əsrin sonu, XX əsrin əvvəlləri
ŞUŞA təkcə
şuşalılar üçün yox, bütün azərbaycanlılar
üçün, vətənini, millətini sevən hər
bir vətəndaşımız üçün əziz bir
şəhərdir, əziz bir torpaqdır, əziz bir
qaladır, əziz bir abidədir.
Heydər
ƏLİYEV,
ümummilli lider
Yeni və
şərəfli tarixin başlanğıcını qoyan 44
günlük Vətən müharibəsinin odlu-alovlu
Qarabağ savaşındakı zəfər Qələbəsi
əbədiyaşarlıq nümunəsi, bu yolda bütün
nəsillərin fədakarlıq mücəssiməsi olaraq
yaddaşlarda əbədi qalacaq, milli ruhumuzun vətənpərvərlik
təhkiyəsini daha da inkişaf etdirəcək. Silaha sarılanların, Vətən yolunda
çalışanların fədakarlığını
tarixin yaddaşına yazmaq həm də nə qədər
şərəfli və müqəddəs bir hissdir.
Vaxtilə
böyük ədib, tarixi romanlar müəllifi, məhsuldar
nasir M.S.Ordubadi keçmişimizin, bu günümüzün,
sabahımızın qarşımıza qoyduğu məqsədi
“Həyat böyük tarixi döyüş günlərində
öz qələmlərini süngülərlə
yanaşı qoya bilən sənətkarları yaşadır”
deməklə, məhz, hərb salnaməmizə töhfələr
verən hər bir qələm həmkarımızın da bu
yolda əzmkarlıq mücəssəməsi olduğunu təsdiqləmişdir.
Bu
gün təkcə Cənubi Qafqazda deyil, bütövlükdə
dünyada söz sahibi olan Azərbaycan dövləti
“Şuşa İli” münasibətilə “Azərbaycanın mədəniyyət
paytaxtı” elan olunan doğma Şuşanın tarixi-mədəni
zəfər yolunu da öyrənməyi, tədqiq etməyi, hərbi
qüdrətimizlə yanaşı, şərəfli tarixi gələcəyə
həm də Ordumuzun döyüş və Qələbə
ruhunu artırmağa və təkmilləşdirməyə rəvac
verən, görkəmli şəxsiyyətlərin didaktik
baxışlarından da faydalanmağı qarşıya məqsəd
qoyur. Bu qəbildən XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində
təşəkkül tapmış Azərbaycan maarifpərvərlərinin
alovlu maarifçilik ideyalarında səsləndirilmiş
mütərəqqi fikirlərində də vətənpərvərlik
və hərbi-vətənpərvərlik coşqusu ilə
xalqımızın məhəbbətini qazanmış, fədakar
əməllərindən doğan əsl vətəndaş
mövqeyinin gənc nəslə örnək olası mənəvi
keyfiyyətlərindən hali olmağın gerçəkləşməsi
imkanlarının Şuşa maarifpərvərlərinin
pedaqoji görüşlərindəki vəziyyətin də
öyrənilməsi bu günümüz üçün
çox vacib tələbdir.
İndi
təhsil sistemində baş verən demokratik dəyişikliklər,
humanist prinsiplər, aktual yanaşma tərzləri mövcud
sosial-mədəni amillərdən nəşət taparaq, cəmiyyətin
inkişaf dinamikasını, mədəni-mənəvi keyfiyyətlərini
təzələyir, həyat üçün avanqard olan nəsil
formalaşdırmaqla xalqımıza və dövlətimizə
mənəvi dəstək olur.
Bütövlükdə
isə təhsil prosesi zəngin tarixi təcrübədən,
milli-mənəvi qaynaqlardan, milli və ümumbəşəri
dəyərlər əsasında yeniləşən novator
ideyalardan, milli intişara kömək edən klassik maarifləndirici
bazadan da təhsil və zaman problematikası baxımından yan
ötə bilməz.
Məhz,
bu baxımdan XIX əsrin sonlarında və XX əsrin əvvəllərində
Şuşada yaşayıb yaratmış, Azərbaycan maarifpərvərlərinin
böyük bir qismi mənsub olduğu torpağın,
xalqın, millətin azadlığı, mədəni-mənəvi,
elmi-texniki yüksəlişi uğrunda mübarizə
aparmağı, onun iqtisadiyyatını, təhsil səviyyəsini
yüksəltməyi, vətəndaşlıq vəzifəsi
hesab etmişlər.
XIX əsrin
sonlarında və XX əsrin əvvəllərində Şuşa maarifpərvərlərinin
ictimai-pedaqoji fikrində təzahür edən ən yüksək
əxlaqi-mənəvi keyfiyyətlərin, o cümlədən,
milli vətənpərvərliyin, milli mənlik
şüurunun, etik-mənəvi prinsiplərin gənc nəsildə
qorunub saxlanması üçün də qiymətli tövsiyələr
irəli sürmüşlər.
Təsadüfi
deyildir ki, bu tarixi dövrdə xüsusən, “Qadın təhsilinə
olan tələbat” Azərbaycanın digər şəhərində,
xüsusilə də Şuşada daha çox idi.
Şuşalılar qızların ana dilində
təhsili ilə bərabər rus dilində də təhsil
almasına cəhd edirdilər.
1875-ci
il oktyabrın 26-da Şuşada xeyriyyə
cəmiyyəti tərəfindən qız məktəbinin əsası
qoyuldu. Tədris planına rus dili və hesab, ana dilində oxu
və yazı, hüsnxətt, rəsm, rəsmxətt,
ümumi coğrafiya, tarix, Şuşa qəzasının,
Qafqazın, Rusiya imperiyasının xəritəsini çəkməklə
ölkəşünaslıq daxil idi. Bunlardan
başqa, xorla mahnılar oxudular, təbiət və fizikadan
ümumi məlumat verilirdi. Təhsil pullu
idi. Kasıblardan olanlar təhsil
haqqından azad idi. Əlavə təhsil
haqqı verənlərə həmçinin, fransız və
alman dilləri, musiqi öyrədilirdi. Rus
dili K.D.Uşinskinin “Vətən dili” dərsliyi üzrə tədris
edilirdi. Şuşa qız məktəbi
1894-cü ildə Marinski qız məktəbinə
çevrildi. 1895-1896-cı dərs ilində
burada 147 nəfər təhsil alırdı.
Şuşa
maarifpərvərlərinin tarixi-pedaqoji irsində
qorunub-saxlanılan məktəb və müəllim təcrübəsinə,
böyüyən nəslin formalaşma imkanlarının
artırılmasına xidmət edən pedaqoji
görüşləri birmənalı olaraq maarifçilik
ideyaları ilə çulğalaşırdı.
XIX əsrin
axırları XX əsrin əvvəllərində
Şuşa maarifpərvərlərinin böyük bir qismi, o
cümlədən, M.M.Nəvvab, N.Vəzirov, F.Köçərli,
S.Vəlibəyov, Ə.Ağayeva, F.Ağazadə,
Ü.Hacıbəyli kimi simaları Şuşa pedaqoji
mühiti üçün fədakar ömür sərf etməklə
yanaşı, yüksək ağıl və zəka sahibləri
olaraq təhsilin, qabaqcıl pedaqoji fikrin, elm və fəzilət
işığının insanda oyatdığı mənəvi
keyfiyyətləri əsl vətəndaş və müəllim
kimi də şərəf və ləyaqətlə
böyüyən nəslin inkişafına həsr edirdilər.
Şuşa
əfkarının tanınmış şəxsiyyəti olan
M.M.Nəvvab həm də Şuşada şəxsi litoqrafiya
(daş basma) mətbəəsi yaratmaqla maarifçilik
ideyalarının geniş yayılmasına şərait
yaratmışdır.
Milli
dirçəliş yolunda əsl fəal, mübariz nəsil
yetişdirməyin mühüm məsələ olduğunu
çox gözəl başa düşən M.M.Nəvvab qeyd
edirdi ki, elm və mərifət insan üçün ən nəcib
əxlaqi məziyyətdir. Elm və
mərifət əhli ən ağır təqiblərə,
ağır ittihamlara məruz qalsa belə, yenə də vətəndaş
mövqeyini, əsl insan qüdsiyyətinin dönməzliyini
şərait təsirlərinə qurban verməmək, əksinə,
mal və əmlakdansa elm və hünərdən yadigar
qoymağın əbədiyaşar bir məram olduğunu
xatırlayaraq yazırdı: “Cəmi millətlər qəribə
olan elmlər və əcaba olan sənətlər ixtira etməklə
tərəqqi tapıb ölkələrini məram-rüfətə
yetiriblər. Amma bizim millətimiz o elmlər ki,
onların əlindədir, bitamam tərk etməklə mədəniyyət
aləmindən uzaqlaşıb və millətlərdən
geri qalıblar”.
Maarif
və mədəniyyətimizin, ümumilikdə ictimai-pedaqoji
fikrimizin qarşısında həlli həyati zərurət
olan ruhani məktəblərinin köhnə təlim
üsuluna, fars və ərəb dillərində keçilən
dərslərdəki cansıxıcı vəziyyətə,
mexaniki əzbərləməyə, onsuz da çətin olan
təhsil prosesini bir az da ağırlaşdıran sxolastik,
mürtəce baxışlara qarşı da Şuşa maarifpərvərlərinin
mücadilə tendensiyası birmənalı olaraq ictimai
şüura mənəvi dəstək olurdu.
Azərbaycan
maarifinin ilk qaranquşlarından olan, Qori müəllimlər
seminariyasının cəfakeş müəllimlərindən
sayılan tənqid və ədəbiyyatşünaslıq
elminin peşəkar və görkəmli nümayəndəsi
əslən Şuşalı Firudin bəy Köçərli
ana dilinin saflığı və təmizliyi uğrunda
mübarizə cəbhəsində ön addımda gedərək,
onu düşündürən məsələ haqqında
Abdulla Şaiqə yazırdı: “... Ana dilini
yaxşı bilməkdən ötrü lazımdır
Qasım bəy Zakir, Molla Pənah Vaqif, İsgəndər
ağa Şair kimi milli şairlərimizin əsərləri
oxunsun. Çifaidə bunlar da çap
olunmayıbdır və bu əsərlərin çoxu
itib-batıb, tərk olunubdur. Ələ
düşəni mən toplayıb bir qayda üzrə tərtib
qılmışam. Onları da çap
etdirməyə təvanım yoxdur”.
Köçərli
vətənsevər təəssübkeşliyi ilə həm
də göstərirdi ki, yalnız yerli əhalinin rus dilini
öyrənməsini deyil, həm də rusların yerli
xalqının dilini öyrənməsini lazım bilirdi.
O, həm də Azərbaycan xalqı üçün müqəddəs
və əziz olan Qarabağ torpağının hər cür
münasibətdən toxunulmazlığına kor gözlə
baxmaq kimi mənfur baxışlara qarşı da açıq
və aydın düşüncə ilə nəzər-diqqət
yetirirdi.
1861-ci
ildə Şuşa şəhərində
anadan olmuş S.Vəlibəyov təkcə məktəbdarlıq
fəaliyyəti ilə kifayətlənməmiş, həm də
maarifpərvər ideyalar müəllifi kimi pedaqoji fikir
tariximizin aramsız fədailərindən olmuşdur. O, ictimai
inkişafda, maariflənmədə olduğu kimi xalqın tərəqqisini
vətənpərvər nəslə sahib olmaqda
görürdü, xalqın xoşbəxtliyi, gələcək
müstəqilliyi uğrunda kəskin mübarizə
aparırdı. Səfərəli bəy Vəlibəyov
ictimai və pedaqoji ideyalarını da təshih edən zəmindən
fəaliyyət göstərmiş, 1883-cü ildə
Şuşada tətbiqi məktəb açaraq uşaqlara
savad təlimi təlqin edən tövsiyələr hazırlamışdı.
“İbtidai məktəb şagirdlərinə məxsus
və hüsnü əxlaqa dair Azərbaycan dilində oxu risaləsi”
adlanan bu kitabça tezliklə bütün Cənubi Qafqaz məmləkətlərinə
yayıldı. 1883-cü il, iyunun 3-də
isə Müfti Hüseyn Əfəndi Qayıbov bu qiymətli
topluya rəy bildirərək öz mühakimələrini belə
əsaslandırırdı: “Bu kitabçanın əvvəlindən
axırınadək diqqətlə oxuduqda ibtidai məktəblərin
şagirdləri üçün uyğun və faydalı bir
kitabça olduğu məlum olur”. S.Vəlibəyovun
ana dilinin saflığı, savad təlimi, təhsilin məzmunu,
xəlqilik, demokratizm, humanizm kimi ibtidai təhsillənmə
üçün xas olan didaktik ideyaları da onun mükəmməl
və zəngin yaradıcılığından xəbər
verirdi.
İnsan
şəxsiyyətinin formalaşmasında irsiyyətin,
mühitin, tərbiyənin və şəxsi fəaliyyətin
danılmazlığı qərarına gələn Nəcəf
bəy Fətəli oğlu Vəzirovun pedaqoji
görüşlərində insanın şəxsiyyəti,
onun mənəvi aləminə dair bu gün də gənc nəslə
örnək olası nümunələr çoxdur. 1854-cü ildə Şuşada dünyaya göz
açmış bu tarixi şəxsiyyətin ideya və
baxışlarının əsas məhvərində xalqa, Vətənə
xidmətə bağlılıq ana xətt olaraq
yaradıcı ömrünə çıraq tutmuş, onun
elmi, ədəbi və pedaqoji fikirlərinə dəstək
vermişdir.
İnsan
müdrikliyini ağıl və zəka ünsiyyətində
axtaran xüsusən ailə pedaqogikası sahəsində
özünün ədəbi-pedaqoji baxışlar sistemini
ümumiləşdirən əsərlərində dərin vətənpərvərlik
ehtişamı ilə qələmə alaraq yazırdı:
“Gözəl Azərbaycan, uca dağlarına canım qurban,
laləli, çiçəkli çəmənlərinə
malım qurban, soyuq bulaqlarına, meyvəli bağlarına
balalarım qurban, Vətən geniş və vüsətli bir
diyardır, onun hər bir guşəsi övladı
üçün əzizdir”.
Nəhayət,
Şuşa maarifpərvərlərinin ən
ümdə məqsədi vətənpərvər nəsil
formalaşdırmaq üçün “məktəblərimizin
müntəzəmliyinə, millətimizin məişət
meydanında, elm və mərifət yolunda irəli getməsinə
və milli ədəbiyyatdan xəbərdar olmasına, millətin
tərəqqisinə, tərbiyə və təlim üsulunun
camaat arasında intişar olmasına mətbuat yayımı
vasitəsilə nail olmaq və bu işi yüksək amallarla
irəli aparmaq idi”.
Dövrünün
tanınmış simalarından olan Şuşa
torpağında püxtələşən Əhmədbəy
Ağayevin (Əhməd Ağaoğlunun) (1869-1939), Fərhad
Ağazadənin (Şərqli) (1880-1931), Üzeyir bəy
Hacıbəyovun (Hacıbəylinin) (1885-1948) və digərlərinin
ideya-nəzəri irsində baş qaldıran milli tərəqqi
ideyalarının məhvərində dayanan milli mənlik
şüuru, milli iftixar, milli ləyaqət, milli təəssübkeşlik,
milli vətənpərvərlik hissi yeni pedaqoji fikrin leytmotivinə
çevrilən əsl insan və vətəndaş
yetişdirməyin üsul və vasitələrini müəyyənləşdirən,
nəzəri-təcrübi fəaliyyətə xidmət edən
ideya-mənəvi irs olaraq bu gün də öz
aktuallığını saxlamaqda davam edir.
Dövrünün
tanınmış böyük Azərbaycan maarifpərvərlərinin
pedaqoji görüşlərində təsbit olunan
işıqlı notlar üzərində köklənmiş
formalaşma tarixində Şuşa pedaqoji
mühitinin də böyük təsiri olmuşdur. Öz tarixi dövründə və gələcək
qərinələrdə bu işıqlı ideyaların
qorunub saxlanılması ümumxalq və ümumdövlət
səviyyəli bir işdir. Xüsusən, Şuşa maarifpərvərlərinin XIX əsrin
sonu, XX əsrin əvvəllərində təşəkkül
tapan milli-mənəvi, ümumbəşəri dəyərlər
sistemindən istifadə etmək nəcib və təşəbbüskar
fəaliyyət sayılmalıdır.
Qətiyyətlə
demək olar ki, nəslin qalibiyyət hünərini, həyat
eşqini və mübarizə əzmini zaman-zaman
alovlandırıb, ağılın sönməz məşəlinə
çevirmək hər kəs üçün şərəfli
və müqəddəs missiyadır. Bu vəzifələrin icrasına rəvac verməyi
isə həyatın özü bizdən tələb edir.
Xüsusən,
2022-ci ilin “Şuşa İli” elan olunması, Şuşa
qalasının 270 illiyinin geniş qeyd olunması və
Şuşanın “mədəniyyət paytaxtı” statusuna
layiq görülməsi, nəhayət, “Şuşa, sən
azadsan!” aforistik deyiminin sağlam mənəvi-psixoloji ovqat
yaradan məzmun dəyərləri çox uğurlu mətləblərdən
xəbər verir.
İnanırıq
ki, xalqımızın, millətimizin qəlbində xoş
ovqat yaradan, gələcək nəslin formalaşmasına
çıraq tutan, son örnəklərdən olan neçə-neçə
Şuşanamələr bundan sonra da Vətənimizə, Millətimizə
böyük həyat amalı, xoş ümidlər bəxş
edəcəkdir.
Şuşa
- Vətən sevgisinin vətənpərvərlik manifestinə
çevrilərək Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti, Müzəffər Ali Baş Komandan İlham
Əliyevin uca kürsülərdən qopan “Qarabağ - Azərbaycandır!”
kəlməsi də bu tarixi “Şuşa salnaməsi”nin epiqrafı kimi hələ çox-çox
tövsiyə xarakterli əməllərə çıraq
tutacaq, qəlbimizi hər zaman təravətləndirəcəkdir.
Vidadi
BƏŞİROV,
Azərbaycan
Dillər Universitetinin dosenti, pedaqogika üzrə fəlsəfə
doktoru
“Azərbaycan
müəllimi”.-2022.- 19 aprel.- S. 4.