Müasir təlim şagirdlərin idrakını inkişaf etdirir

 

Hər bir elmi bilik obyektin müəyyən tədqiqatının, təfəkkürün metodlarının həmçinin sosial-mədəni həyat fəaliyyəti şəraitinin nəticəsidir ki, bu da tədqiqatçının elmi mövqeyini bəhrələndirir. Bilik, eyni zamanda fiksə olunmuş məhsul kimi həm öz üsulları, vasitələri, metodları olan təfəkkür prosesi kimi qəbul edilə bilər.

Məktəb dərsliklərində, adətən, hazır biliklər, yəni müəyyən sahələrdə aparılmış elmi tədqiqatların nəticələri təqdim olunur. Belə hal şagirdləri əvvəlcədən kiminsə əldə etdiyi nəticələri qəbul etməyə məcbur edir. Bu da canlı müşahidəni, təxəyyülü, mübahisələri, fikir ziddiyyətlərini nəhayət, hər bir şagirdin fərdiliyini, onun təkrarsız duyğularını əvəz edir.

Bunlar hamısı onu göstərir ki, mühazirələrin, saysız-hesabsız məsələlərin verdiyi elmi biliyi əvəz etmək olmaz. Ən yaxşı halda kimsə məlum üsullarla məsələni həll edə bilər. Amma müstəqil olaraq problem qoymağı, yeni üsulların axtarılıb tapılmasını öyrənə bilər. Başqa sözlə, idrak fəaliyyətinin yaratdığı təfəkkür prosesini anlamadan şagirdlər tam biliklərə yiyələnə bilməz.

Məktəbdə təhsilin məqsədi tez bir vaxtda "biliklər" toplusunu yığmaqdan ibarət deyil. İlk növbədə, təbiətin canlı cansız obyektlərinin mahiyyətini ayrı-ayrı fənlər üzrə tədqiqi yolu ilə dərk etməkdir. Məktəb təhsilinin məzmununun belə dərk edilməsi gələcəkdə insanın həyatda özünüdərketməsini, fərdiliyini ümumbəşəri mədəni dəyərlərini dərindən anlaması üçün şərait yaradır. Demək, məktəb uşaqların həyatında elə bir məkandır ki, bu məkanda təfəkkürün müxtəlif prizmalarından onun fərdiliyi, özünüdərkini, keçmişə, gələcəyə münasibəti yaranır. Təhsil zamanı insan idrak fəaliyyətinin müxtəlif növlərini özünə şamil edir. Şagird öz fərdiliyini dərk edərək məhz ona uyğun fəaliyyət növünü seçir (siyasət, incəsənət, tarix, təbiət s.).

Nəticə etibarı ilə fərdilik öz-özünü inkişaf etdirir. Təhsil isə bunun üçün lazımi şərait yaradır insanın şəxsi inkişafı üçün lazım olan vasitələri təmin edir.

Yeni təhsil modeli (kurikulum) ilə qurulan dərslər şagirdləri əzbərçilikdən xilas edir. Əvəzində onların dərs prosesində bilik bacarıqları tədqiqat yolu ilə əldə etmələrinə, təfəkkür düşüncələrinin inkişafına gətirib çıxarır. Bu zaman şagird bir şəxsiyyət kimi özünə inamını artıraraq həm ətrafdakılara, həm özünə daha məsuliyyətlə yanaşır.

Kurikulum həm müəllimi öz üzərində çalışıb yeniliklərdən xəbərdar olmağa sövq edir, dərslərini daha maraqlı, daha rəngarəng keçməsinə imkanlar yaradır. İnteraktiv metodların imkanları bu dərslərdə daha aydın meydana çıxır.

Debatlar, rollar üzrə , müzakirələr, kompüterdən istifadə edərək tapılan yeni mülahizələr, dəlillər, tarixi faktlar dərsin elə sinifdə öyrənilməsinə zəmin yaradır.

Hələ kiçik yaşlardan şagirdlərə axtarmaq, sübut etmək mədəniyyəti, texnikaya maraq, qrup şəklində işləmək bacarığı geniş informasiya axınından özünə lazımlını seçmək bacarığı verir. Debatlar şagirdlərdə nitq dil bacarıqlarına yiyələnməyi formalaşdırır, çıxış edərkən məsuliyyət daşımağın gərəkliliyini tərbiyə edir, danışarkən orfoepiya qaydalarına riayət etməyə, dilimizə daxil olan sözləri, dilin zənginliyini qorumağa alışdırır, idrakını daha da inkişaf etdirir. Rollu oyunlar real həyatı əks etdirdiyindən onlar həlli sadə olmayan məsələləri müzakirə obyekti edə bilər.

Müəllimin hər bir şagirdin müxtəlif nöqteyi-nəzərinin olmasını təbii hal kimi qəbul etməsi olduqca vacibdir. Müəllimlər mübahisəli məsələlər haqqında öz fikirlərini şagirdlərə zorla qəbul etdirməyə ya olursa-olsun fikir üstünlüyü qazanmağa çalışmamalıdırlar. Onlar həmrəyliyə gətirən fikirləri ümumiləşdirə, rəy müxtəlifliyi yaradan fikirləri isə müzakirə üçün "açıq" saxlaya bilərlər.

Rollu oyunların təşkili həssaslıq tələb edir. Müəllim şagirdlərin şəxsiyyətinə hörmətlə yanaşmalı sinfin sosial strukturunu nəzərə almalıdır.

İbtidai təhsil pilləsində şagirdlərə əşyaların adlarını düzgün söyləmək, gözləri qarşısında canlandırma qabiliyyətini, əşyaların içərisində yalnız ona aid ya lazım olanını sərbəst seçmək qabiliyyəti tərbiyə edilməlidir. Ayrı-ayrı şagirdlərin bacarıq dərketmə qabiliyyəti bu zaman üzə çıxır. Qruplarla işləmək isə hər kəsə bacardığı çərçivədə görmək imkanı verir.

 

 

Şəymən ƏLİYEVA

 

Azərbaycan müəllimi.- 2009.- 4 sentyabr.- S. 6.