Ordubadın
məşhur ibadət ocaqları
Tarixi memarlıq abidələri
Naxçıvanın
səfalı guşələrindən olan
Ordubad bir çox özəllikləri ilə bərabər,
abidələri ilə də seçilir.
Belə abidələr sırasında məscidlər də xüsusi yer tutur ki, bu
mövzuda onlardan bir neçəsi haqqında söhbət
açacağıq.
Naxçıvan
memarlıq məktəbinə aid olan Nüsnüs məscidi
rayonun Nüsnüs kəndində,
nisbətən hündür ərazidə
inşa edilmişdir.
Tədqiqatçılar plan quruluşu və özünəməxsus
kompozisiyası ilə diqqəti cəlb edən Nüsnüs məscidinin orta
əsrlərin inşaat ənənələrinə
uyğun gəldiyini göstərirlər.
Bu məscid binasının birinci mərtəbəsində pir var. Nüsnüs
piri məscid binasının birinci mərtəbəsində yerləşir.
Məscidin həyətindəki sadə quruluşlu
məzarda kimin dəfn olunduğu
barədə dəqiq məlumat yoxdur. Onun Dağ Yunus
dövrünə, Əshabi-Kəhflə eyni
tarixə aid olduğu
da söylənilir. Məscidin mərkəzində
hündürlüyü təxminən 5 metr olan daş
sütun var. Rəvayətə
görə o bir
neçə dəfə dağıdılmış, lakin yenidən peyda olmuşdur. Pirin giriş qapısı Ordubad
ərazisində geniş
yayılmış möhkəm qoz
ağacı materialından hazırlanmışdır.
Qapının üzərində süls xətti
ilə ərəb dilində doqquz sətirlik
kitabə həkk edilmişdir. Bu kitabə haqqında ilk
dəfə rus diplomatı və şərqşünası
Xanıkov məlumat vermişdir. O, kitabəni
oxumuş və fransız dilinə
çevirərək Parisdə nəşr etdirmişdir.
Kitabədən məscidin Olcaytu Məhəmməd
Xudabəndənin oğlu Elxani
hökmdarı Əbu-Səid Bahadır xanın dövründə,
yəni 1316-1335-ci illərdə işa edildiyi məlum olur. Məscid
1992-93-cü illərdə təmir edilmiş,
divarlarda Quran ayələri
və dini xarakterli kəlamlar
yazılmış, müqəddəs yerlərin şəkilləri
çəkilmişdir.
Rayondakı
Vənənd məscidi 1324-25-ci
illərdə tikilmişdir. Məscid bir neçə dəfə bərpa olunmuş, 17-ci əsrin əvvəllərində
ona böyük bir bina əlavə edilmişdir. Qapı yerinin çatmasında iri
nəsx xəttilə farsca kitabədə
“Yeddi yüz iyirmi beşinci ildə
(1324-25... yarandı” yazılmışdır. Digər
kitabədə isə göstərilir ki,
məscidi 1732-ci ildə vənəndli Məhəmməd Rza bərpa etmişdir. Bərpa
zamanı şimal tərəfdəki
tağın üzərində fars və ərəb
dillərində yazılmış kitabədə XVIII əsrin
birinci yarısında Vənəndin, elecə
də Naxçıvanın iqtisadi həyatına
dair məlumat verilir.
Kitabəni ilk dəfə rus
şərqşünası, tarixçi, etnoqraf və diplomat
N.V.Xanıkov fransız dilinə tərcümə etmişdir.
Hacı Hüseynqulu məscidi və
Cümə məscidi
Ordubadın
maraqlı memarlıq üslubuna malik ibadət ocaqlarından
biri də Hacı Hüseynqulu məscididir. Bu məscid
Ordubadın Gənzə kəndinin mərkəzində yerləşir.
Məscidin üzərində kitabə olmasa da, yerli
camaatın dediyinə görə onu Hacı Hüseynqulu
adlı nüfuzlu bir şəxs tikdirib. Onun vəfatından
sonra özü də məscidin cənub divarının
qarşısında dəfn olunub. Məsciddə olduğu
kimi, qəbirin üstündə də heç bir epiqrafik sənəd-kitabə
yoxdur. Ancaq son zamanlar məscid bərpa edilərkən qəbirin
üstü də götürülmüş, mərmər
başdaşı və sinədaşı qoyulmuşdur.
Başdaşının üstündə ərəb əlifbası
ilə “Mərhum Hacı Hüseynqulu, 16-cı əsr” sözləri
həkk edilmişdir. Naxçıvan bölgəsində ən
qədim məscid nümunələrindən olan abidənin
daxili böyük salondan ibarətdir. Deyilənə görə,
XX əsrin əvvəllərində sonradan qərb tərəfdən
əlavə bina tikilib kişilərə aid salona birləşdirilib.
Hacı
Hüseynqulu məscidinin əsas, qədim hissəsi daşdan
üç böyük sütunun və divarların
üstündə dayanıb. Sütunların arası və
sütunlarla divarların arası tağvari birləşdirilib.
Divarların qalınlığı 1 m-dir. Məscidin içərisində,
divarlarda 5 divariçi-taxça düzəldilib. Girişin
önündə eyvan var. Eyvanın fasadı 12 tağdan ibarətdir.
Məscidin yanında qonaq otağı var.
Məscid təmir
olunarkən onun divarlarında rənglə dini xarakterli kəlamlar
yazılmışdır. Təmir zamanı cənub-qərb tərəfində
gözəl bir minarə ucaldılıb. Minarənin
üstündə belə bir kitabə qoyulub: “Məscidin minarəsi
2000-ci ildə Hacı İsrafil Sadıqlı tərəfindən
tikdirilmişdir. Memarları Kərbəlayi Səyid, Kərbəlayi
Qurban”.
Kənddə
yas mərasimləri bu məsciddə keçirilir, həmçinin
məhərrəmlikdə və orucluqda burada dini mərasimlər
icra olunur. Məscidin cənubunda olan qəbiristanlıq da
vaxtı ilə Hacı Hüseynqulunun torpaq sahəsi olmuş,
onu qəbristanlıq üçün bağışlamışdır.
Orada olan məzar kitabələrinə əsasən demək
olar ki, Hacı Hüseynqulu XV əsrdə yaşamış, məscidi
də həmin vaxt inşa etdirmişdir.
Ordubad şəhərinin mərkəzi
meydanında ən hündür yerdə ucaldılmış
bir memarlıq abidəsi də
orta əsrlərə aid Cümə məscididir. Bu məscid
də möhtəşəmliyi ilə diqqəti xüsusi cəlb
edir. Məscidin memarlıq görkəmi XVII-XVIII əsrlərə
aid abidələrin başlıca cəhətlərini
özündə daşımaqdadır. Cümə məscidinin
şərq qapısı üzərindəki daş lövhədə
I Şah Abbasın nəsx xətti ilə farsca beş sətirlik
fərmanı həkk edilmişdir. 1604-cü ilə aid olan bu
fərmanda deyilir: “Ordubad qəsəbəsinin bütün əhalisinin
...Şah Abbas sülaləsinə etimadını, onların
şiə məzhəbli olduqlarını nəzərə
alaraq sənətkarlardan, əsnaflardan, bağlardan, əkin
yerlərindən, dəyirmanlardan toplanan ixracal, itlaqat,
nüzul, əvariz, qonalqa vergilərindən ibarət olan malcəhət
və vücuhatı azaldıb (tədricən) ləğv
etsinlər, onları Azərbaycan boniçesindən
çıxsınlar və divan itlaqatından xaric etsinlər”.
Bu fərman da Cümə məscidinin son orta əsrlərdə
formalaşdığını deməyə əsas verir.
Güman olunur ki, XVII əsrdə məscid əsaslı şəkildə
bərpa edilib. Məscidin içəri divarlarındakı həndəsi
formalı ornamentlər
Naxçıvanın qədim abidələrindəki rəsmləri
xatırladır. Bəzi mənbələrə görə,
1902-03-cü illərdə məsciddə təmir işləri
aparılarkən tapılmış bir kərpicdəki
yazıdan onun XII-XII əsrlərdə tikildiyi aydın olur. Tədqiqatçılar
Cümə məscidinin indiki görünüşünün
sonradan edilən əlavələr nəticəsində
yarandığını qeyd edirlər. Hazırda məscidin
şimal-şərqində mədrəsə, qərbində
isə zorxana binaları yerləşir. Məscid və ətraf
binalar 1987-ci ildə əsaslı surətdə bərpa
olunmuşdur.
Naxçıvan memarlıq məktəbinin
inciləri
Əylis kəndindəki orta əsrlərə
aid məscidin XVI əsrdə İran şahı I Şah Abbas
tərəfindən inşa edildiyi göstərilir (el
arasında Şah Abbas məscidi də adlanır). Məscidin əvvəllər
mövcud olmuş mədrəsəsi son zamanlara qədər
qalmışdı. Minarə sonralar dağılmış,
sonradan bərpa edilmişdir.
Ordubaddakı
Ambaras məscidi XVII əsrdə inşa olunub. Dağın
üstündə tikilən məscidin Türk imperatorunun
adına tikildiyi yazılır. Bəzi tarixçilər məscidin
əslində XVI əsrə aid olduğunu iddia edirlər. Bu məscid
çinar ağacının nəhəng budağının
sınması nəticəsində uçub
dağılmış, yenidən bərpa olunmuşdur. Tarixi
abidə “Mir Cəfər” və “Sultan Murad” adları ilə də
tanınır. Bu adlar məscidin Sultan Muradın adına tikilməsi
və Mir Cəfər tərəfindən bərpa edilməsi
ilə əlaqədardır.
Naxçıvan
memarlıq məktəbinə aid edilən Dilbər məscidiÿ
məhəllə məscidi kimi fəaliyyət göstərmişdir.
Memarlıq kompozisiyası baxımından XVII əsrə xas
olan üslub və tipoloji xüsusiyyətləri özündə
əks etdirir. Məscidin mehrabı, şəbəkəli pəncərələri,
fasadında giriş portalı var. Şəbəkə pəncərələrinin
işlənməsi, baş tağın asimmetrik yerləşməsi
və s. məscid binasının Ordubad xalq yaşayış
evləri ilə uyğunluq təşkil etdiyini göstərir.
Ordubadın
ən böyük ibadət ocaqlarından biri də Dırnıs kəndinin Yuxarı məhəlləsində,
Mirzə küçəsində yerləşən məsciddir.
Bu abidə kənddə həcminə görə ən iri məscid
olduğundan, el arasında ona Böyük məscid deyilir. Məscidin
girişi qərbdən, qadınlar üçün giriş
şərq tərəfdəndir. Şərq və şimal
divarın qarşısında qadınlar üçün
ikinci mərtəbə-balkon düzəldilib. Məscidin dirəklərindən
birinin sütun başlığı üzərində qara rənglə
yazılan kitabədən aydın olur ki, məscid hicri tarixi
ilə 1339-cu ildə (1920-21) təmir olunmuş, təmir
işlərini Ordubadlı usta Həsən həyata
keçirmişdir. 1999-cu ildə əhalinin vəsaiti ilə
məscid yenidən təmir olunmuşdur. Bu zaman məscidin qərbdən
giriş qapısının qarşısında balkon düzəldilmiş
və minarə hörülmüşdür. Abidə
memarlıq-konstruktiv quruluşuna görə XVII əsrə
aid edilir.
Ordubad
şəhərinin məhəllə məscidlərindən
biri də Sərşəhər məscididir. Bu abidə
memarlıq baxımından 18-ci əsrə xas üslubu və
tipoloji xüsusiyyətləri əks etdirir. İkimərtəbəli
məscidin mehrabı, ağac sütunları, şəbəkəli
pəncərələri və meydanı var. 1986-cı ildə
bərpa və təmir edilmiş, meydan kompleksi şəklinə
salınmışdır.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2012.- 1 avqust.- S.14.