Unudulmaz sənət aşiqi
Mirzə Muxtar
«Saray musiqiçiliyi»ndən böyük
səhnəyə...
Azərbaycan
mədəniyyəti tarixində xüsusi
yeri olan, xalqın
yaddaşında əbədiləşən parlaq
sənətkarlardan biri də musiqişünas, görkəmli səhnə xadimi Mirzə Muxtar Məmmədov
olub. Mirzə Muxtar dövrünün ən görkəmli, ən
istedadlı sənətkarlarından idi.
Mirzə Muxtar Məmmədov 1841-ci ildə
Şuşa şəhərində musiqiçi ailəsində anadan
olub. Onun atası Mirzə
Əli Əsgər Qarabaği də Azərbaycan
musiqi mədəniyyətinin
inkişafına mühüm xidmətlər
göstərmiş sənətkarlardan biri
sayılır.
Mirzə Əli
Əsgərin həm gözəl səsi vardı, həm də
kamil bir tarzən idi. O, əvvəllər Xurşidbanu Natəvanın
atası Mehdiqulu xanın sarayında “saray musiqiçisi” kimi fəaliyyət
göstərib. O, uzun illər Mirzə Hüseyn,
Keştazlı Həşim, Hacı Hüsü, Məşədi
İsi kimi məşhur xanəndələri tarda
müşayiət edib.
Mirzə
Muxtarın kamil bir musiqişünas kimi yetişməsində
atasının rolu böyük olub. Hələ kiçik
yaşlarından atasının çalıb-oxumasını
dinləyən Mirzə Muxtar onun qurduğu məclislərdə
püxtələşmiş, musiqinin incəliklərinə
yiyələnmişdir.
O, ilk təhsilini
mədrəsədə almış, burada ərəb, fars dillərini
mükəmməl öyrənmiş, bu dillərdə qəzəllər
belə yazmışdır.
Mirzə
Muxtar İyirmi yaşından Şuşada müəllimliklə
məşğul olmuşdur.
O, 1870-ci
ildə Novruz bayramı münasibətilə “Qaravəlli”
tamaşası hazırlayır və oyun camaatın xoşuna
gəlir. Bundan sonra o, 1870-ci ildə yerli ziyalıları ətrafına
toplayıb Şuşada, “Hacıquluların zalı”nda
M.F.Axundovun “Hacı Qara” komediyasını tamaşaya qoyur.
Lakin bəzi səbəblər üzündən tamaşa
müvəffəqiyyətlə keçməsə də,
teatr tarixində ilk tamaşa kimi, şəhərin mədəni
həyatında müsbət rol oynayır.
Mirzə
Muxtar üç il sonra - 1873-cü ildə ziyalı həvəskarların
köməyi ilə yenidən “Hacı Qara”nı tamaşaya
qoyur. 1919-cu ildə Bakıda nəşr olunan “Övraqi-nəfisə”
adlı incəsənət jurnalında bu əlamətdar hadisə
haqqında Mirzə Muxtar özü yazırdı: “Qırx
beş il bundan əqdəm Şuşada mərhum Mirzə Fətəli
Axundovun əsəri ”Hacı Qara"nı teatra məxsus bir
bina olmadığından qışlaqda (kazarmada)
mövqeyi-tamaşaya qoydum. O vaxt mətbəə-filan
olmadığından qələm ilən otuz beş elan
yazdım və payladım cəmaətə. Axşam
tamaşaçılardan bəziləri “şəriətə
zidd şey bulsaq, vay halına” deyərək, məni hədələdilər.
Bərəkət versin ki, dinə müxalif bir şey
bulmayıb razı getdilər".
Yarım əsrlik
səhnə fəaliyyəti ərzində o, Molla İbrahimxəlil,
Dərviş Abbas, Molla Həmid (“Molla İbrahimxəlil kimyagər”),
Məstəli şah (“Müsyö Jordan və dərviş Məstəli
şah”), Mirzə Əziz (“Sərgüzəşti-vəziri-xani-Lənkəran”),
Şeyx Əhməd (“Ölülər”), Hacı Səməd
ağa (“Bəxtsiz cavan”) və başqa rollarda səhnəyə
çıxmış, dini, cəhaləti, istibdadı,
tamahkar və yalançıları, feodal mühitin eybəcərliklərini
cəsarətlə ifşa etmişdi.
İlk dəfə səhnədə
qadın rolunda
“Mirzə
Muxtarın Azərbaycan milli teatr tarixində unudulmaz xidmətlərindən
biri də onun teatr səhnəsində ilk dəfə qadın
rolunda çıxış etməsidir. Şübhəsiz ki,
bu məsələ o dövrdə heç də asan deyildi.
Bir yandan ruhanilərin teatr sənətini ”şeytan əməli"
və səhnəyə çıxanı isə “kafir”
adlandırmaları, digər tərəfdən də qadın
hüquqsuzluğu azərbaycanlı qızlarının səhnəyə
çıxmasına heç cür imkan vermirdi. Buna görə
də Azərbaycan səhnəsində qadın
rollarını kişilər oynamağa məcbur
olmuşdular. Lakin o dövrdə qadın rolunda
çıxış etmək özü də böyük cəsarət
istəyirdi. Çünki qadın rolunda
çıxış edən aktyorlar ikiqat hücuma məruz
qalırdı. Onları bir tərəfdən avam camaat, digər
tərəfdən qohum-əqraba təqib edirdi. Bütün
bunlara baxmayaraq, Mirzə Muxtar qadın rollarında da
böyük həvəslə çıxış edirdi.
Mirzə
Muxtarın səhnə fəaliyyətinin 40 illiyi münasibətilə
“Kaspi” qəzeti 9 may 1913-cü il tarixli nömrəsində
yazırdı: “Mirzə Muxtar Məmmədov müsəlman səhnəsinin
ilk həvəskar artistlərindən biridir. O, birinci dəfə
Şuşada müsəlman Molyeri Mirzə Fətəli
Axundovun ölməz “Hacı Qara” pyesində
oynamışdır. Müsəlman səhnəsi
üçün onun xidmətləri ona görə qiymətlidir
ki, o zaman səhnədə oynamaq mürtədlik hesab olunur, bu
işə cəsarət edənlər isə avam camaat və
dindarlar tərəfindən təqib olunurdu. O dövrdə
qadın rollarını oynamaq daha böyük qəbahət
sayılırdı. Bu rolları oynayanlar hər cür
alçaldılır, onları hətta rolunu ifa etdikləri
qadınların adı ilə çağırırdılar.
Hamıya bəllidir ki, müsəlmanlar arasında kişinin
qadın adı ilə çağırılması nə qədər
ağır təhqirdir. Mirzə Muxtarın müsəlman səhnəsi
üçün xidməti bir daha ona görə
böyükdür ki, o, belə şəraitdə fəaliyyətə
başlamışdı. Müsəlman səhnəsinin bu
qocaman həvəskar artisti bu cür çətin maneələri
keçib gəlmişdir" (Firudin Şuşinski).
Mirzə
Muxtar 1870-1882-ci illərdə Şuşada verilən milli teatr
tamaşalarının təşkilatçısı və
iştirakçısı olmuşdur.
1899-cu ildə
Bakıya köçən Mirzə Muxtar müəllimliklə
məşğul olur, eyni zamanda, Bakıda teatr
tamaşalarında çıxış edir. 1905-ci ildən
taleyini bütünlüklə teatr sənətinə
bağlayır.
Üzeyir
Hacıbəyov Mirzə Muxtarı ilk Azərbaycan operası
“Leyli və Məcnun”un tamaşasında iştirak etməyə
dəvət edir. O, ilk dəfə Məcnunun atası rolunda
çıxış etməklə bərabər,
tamaşanın hazırlanmasında Ü.Hacıbəyovun ən
yaxın məsləhətçisi və köməkçisi
olur. Həmin vaxtdan Mirzə Muxtar əsasən opera səhnəsində
çalışmış, “Əsli və Kərəm”də
Kərəmin atası, “Aşıq Qərib”də Xacə,
“Şah İsmayıl”da Rəmmal, “Şah Abbas və
Xurşidbanu”da Vəzir, “Mehr və Mah”da Yəmən
şahı, “Fərhad və Şirin”də isə Şapur
rollarını yüksək sənətkarlıqla ifa
etmişdir.
78 yaşına kimi peşəkar teatrda
Mirzə
Muxtar operetta tamaşalarında da yaxından iştirak edirdi.
O, kişi rolları ilə yanaşı, müntəzəm
olaraq qadın rollarında da oynayırdı. F.Şuşinski
yazır ki, “45 illik çətin və ağır səhnə
fəaliyyəti dövründə o, min bir müsibət
çəkmiş, həmişə ehtiyac, avamlıq və cəhalətin
təqibinə məruz qalmışdır. Səhnə həyatında
onun başına nə qədər fasiləli hadisələr,
gülməli əhvalatlar gəlmişdir...”
1908-1918-ci
illərdə Mirzə Muxtar bir aktyor kimi Zaqafqaziya, Şimali
Qafqaz və Orta Asiyanın bir çox şəhərlərində
opera və musiqili komediya tamaşalarında
çıxış edib, tamaşaçıların
böyük rəğbətini qazanıb. 1913-cü ildə
Bakının teatr ictimaiyyəti, teatr tariximizdə Mirzə
Muxtarın müstəsna xidmətlərini nəzərə
alaraq, onun səhnə fəaliyyətinin 40 illik yubileyini
keçirir. Dövri mətbuat bu əlamətdar hadisə
haqqında elanlar verir. “Kaspi” qəzeti Mirzə Muxtarın
şəkli ilə birlikdə verdiyi bir xəbərdə
yazmışdı:
“Bu gün
Tağıyev teatrında ”Nicat" cəmiyyətinin təşəbbüsü
ilə müsəlman səhnəsinin ən yaşlı və
təcrübəli fədaisinin 40 illik səhnə fəaliyyəti
bayram edilir. Bakı müsəlmanlarından kim Mirzə
Muxtarı tanımır? Mirzə Muxtarı nəinki fədakar
səhnə xadimi kimi, eyni zamanda, onu təvazökar xalq müəllimi
kimi də tanıyırlar. Bakının bir çox müsəlman
ziyalıları onun yetirməsidir..."
Mirzə
Muxtar 1919-cu ildə 78 yaşında ikən səhnə ilə
vidalaşır. Hacıbəyli qardaşlarının təşəbbüsü
ilə Azərbaycan teatr mədəniyyəti tarixindəki əvəzsiz
xidmətləri nəzərə alınaraq, ona ayda 500 manat təqaüd
təyin edirlər.
Mirzə
Muxtar ömrünün son 10 ilini musiqişünaslığa
həsr edib. Hələ gənc yaşlarından atası Mirzə
Əli Əsgərdən kamil musiqi təhsili alan və
Şuşa musiqi məclislərində yaxından iştirak
edən, dövrünün ən məşhur xanəndə və
sazəndələri ilə durub-oturan Mirzə Muxtar, Azərbaycan
xalq musiqisinin mahir bilicisi və “ağsaqqalı”
sayılırdı. O, eyni zamanda Şərq musiqisinin,
xüsusilə klassik muğamların dərin nəzəriyyəçisi
kimi tanınan bir alim idi.
Mirzə
Muxtar 1929-cu il yanvar ayının 17-də 88 yaşında vəfat
edib. O zaman “Kommunist” qəzeti öz səhifəsində dərc
etdiyi nekroloqda yazırdı: “Türk səhnəsinin
bütün ağırlıqlarını çiyinlərində
keçirmiş, uzun ömrünün çox və dəyərli
bir hissəsini bu səhnədə
çalışmış, ən qoca aktyor Mirzə Muxtar həyat
səhnəsindən həmişəlik olaraq çəkildi”.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 17-18 fevral.- S.14.