Muğam xiridarı Şəkili Ələsgər
Ustad Keştazlı Həşimin tələbəsi
Azərbaycan
musiqi tariximizin
inkişafında mühüm xidmətləri
olan görkəmli sənətkarlardan biri də xalq arasında
Şəkili Ələsgər adı ilə şöhrət
qazanmış Ələsgər Abdullayev olmuşdur. Yaşadığı dövrdə
onun şöhrəti Azərbaycandan uzaqlara da
yayılmış, İranda, Türkiyədə, Orta Asiyanın bir çox şəhərlərində verdiyi konsert proqramları
dillərə dastan olmuşdur.
Ələsgər
Abdullayev 1866-cı ildə Şəki şəhərində
anadan olmuşdur. Uşaqlıqdan xalq musiqisinə böyük
marağı olsa da, kasıb valideynlərinə kömək məqsədilə
gənc yaşlarında bənna köməkçisi işləmişdir.
Xanəndə
Keştazlı Həşimlə təsadüfi
görüş Ələsgərin həyatında
dönüş yaratmış və onun köməyi ilə
məclislərə, toy şənliklərinə yol
tapmış, zil və məlahətli səsi, muğamatı
mükəmməl bilməsi ilə müasirlərinin
etimadını qazanmağa müvəffəq olmuşdur. Ustad
xanəndə Həşimin yaradıcılığı ilə
tanış olub, ondan oxumağın qayda və
qanunlarını öyrənən Ələsgər yeri
düşəndə isə onunla birlikdə el şənliklərində
çıxış edirdi. Cabbar Qaryağdı oğlunun
yazdığına görə, Ələsgər Bakıya gələnə
qədər Keştazlı Həşimdən
“Bayatı-Şiraz” və “Segah” muğamlarını mükəmməl
öyrənmişdi.
Ələsgər
Abdullayevin ikinci müəllimi Bakı tacirlərindən
Ağa Səid oğlu Ağabala olmuşdur. Ağa Səid
oğlu həvəskar xanəndə idi. Bir gün Ağa Səid
oğlu Şəkiyə qonaq gəlir. Fayton şəhərə
daxil olarkən Ağa Səid oğlu bir gəncin divar tikdiyi
yerdə yanıqlı səslə “Segah” oxuduğunu eşidib
faytonçuya atları saxlamağı əmr edir. Bənna
“Segah”ı oxuyub qurtardıqdan sonra tacir onu yanına
çağırtdırır və xanəndəlik təlimi
almaq üçün onunla birlikdə Bakıya gəlməyi
təklif edir.
Ağa Səid
oğlunun təklifini qəbul edən Ələsgər bir
neçə gündən sonra tacirlə birlikdə Bakıya
gəlir. Gənc Ələsgər müəllimi Ağa Səid
oğlundan təlim alır və yorulmaq bilmədən musiqi təhsilini
artırır. O, hər bir muğamı öyrənmək
üçün aylarla vaxt sərf edir. Bir müddətdən
sonra Ələsgər nəinki Bakıda, hətta Azərbaycanın
şəhər və kəndlərində usta bir xanəndə
kimi məşhur olur. Qurban Pirimov söyləyirdi ki, Ələsgəri
toya və məclisə dəvət edən şəxs bu barədə
ona məclis gününə iki ay qalmış xəbər
verməli idi.
Muğamların mahir bilicisi
“Şəkili
Ələsgər zəhmətkeş xalqın içərisindən
çıxdığına görə həmişə xalqa
yaxın olmuş və oxuduğu qəzəllərdə
xalqın istək və arzularını tərənnüm edirdi.
Buna görə də xalq öz sənətkarını sevir
və yüksək qiymətləndirirdi. Məşhur xanəndə
Seyid Şuşinski belə bir əhvalat nəql edirdi: ”Bir
gün Bakı məclislərinin birinə Cabbarı, Ələsgəri
və məni də dəvət etmişdilər. Məclis
qızışmışdı, nahara qədər Cabbar, nahardan
sonra Ələsgərlə mən oxumalı idik. Onu da deyim
ki, Cabbardan sonra oxumaq asan deyildi. Rəhmətlik Cabbarın bir
dəstgah oxumağı üç-dörd saat çəkər,
bəzən bir muğamdan başqa birisinə elə
ustalıqla keçərdi ki, nəinki dinləyicilərin, hətta
mahir musiqişünasların ruhu belə inciməzdi.
Sözün qısası, Cabbar “Mahur”u qurtardı. Amma xəbər
gəldi ki, nahar iyirmi-iyirmi beş dəqiqə gecikəcək.
Mən fürsətdən istifadə edib Ələsgərə
dedim:
- Cabbardan
sonra oxumaq mənasız olsa da, əlac yoxdur, nahar vaxtınadək
oxumalıyıq. Başla görək nə olar... Usta
Şirin tarı köklədi. Ələsgər bir “Segah”
oxudu, nə deyim... Xanəndədə belə yağlı səs,
belə gözəl guşələr, xallar, belə
xırdalıqlar və belə də ayaqlar olardı?
Bütün məclis Ələsgərin oxumağından
sanki bihuş olmuşdu..." (Firudin Şuşinski).
Ələsgər
təkcə “Segah”ı deyil, bütün muğamları və
dəstgahları böyük bir məharətlə
oxuyardı. Xüsusilə “Şur”u son dərəcə lirik
tonda, özünəməxsus əlavə zəngulələrlə
dinləyiciyə çatdırırdı. Şəkili Ələsgər
istedadlı xanəndə idi, onun olduqca şirin və
yağlı səsindən başqa, bu sənət sahəsində
gözəl, orijinal xüsusiyyətləri vardı. İncə
duyğulu, minor havaların misilsiz ifaçısı olan Ələsgərin
oxuduğu muğamlar bizim mədəni irsimizin nadir incilərindəndir.
Şəkili
Ələsgər də 1902-1903-cü illər Bakı şəhərində
verilən “Şərq konsertləri”ndə yaxından
iştirak etmişdi. Birinci “Şərq konserti”ndə (11 yanvar
1902-ci il) Ələsgər “Çahargah” muğamını məharətlə
oxumuşdu.
Bu barədə
“Kaspi” qəzeti yazırdı: “Konsertin ikinci şöbəsində
xanəndə Ələsgər öz dəstəsi ilə
çıxış etdi. O, çətin hava olan
”Çahargah" muğamını düzgün və
ustalıqla oxudu".
Ələsgər
Abdullayev eyni zamanda ikinci və üçüncü “Şərq
konsertləri”ndə çıxış etmiş, bu konsertlərdə
“Bayatı-Şiraz”, “Şüştər”
muğamlarını və gürcü mahnılarını
uğurla ifa etmişdir.
Ələsgər
Abdullayev uzun illər məşhur tarzən Şirin Axundov ilə
birlikdə fəaliyyət göstərmişdir. Onun
ansamblı təkcə Azərbaycanda deyil, Ermənistanda,
Gürcüstanda, Dağıstanda, İranda da məşhur
idi. Deyilənə görə, bir dəfə İran məclislərinin
birində Ələsgər elə zövqlə və
ustalıqla oxumuşdur ki, məclisdə olan xanəndələr
ondan sonra oxumaqdan imtina etmiş, yalnız Ələsgərə
qulaq asmaq niyyətində olduqlarını bildirmişdilər.
“Cabbardan sonra ikinci xanəndə...”
1910-cu ilin
fevral ayında məşhur türk müğənniləri Mubar
Əfəndi və Mələk xanım Qafqaza qastrol səfərinə
çıxarkən Bakıda da konsert vermişlər. Türk
müğənniləri öz konsertlərinə Ələsgəri
də dəvət etmişlər. Konsertin ikinci şöbəsində
Ələsgər tarzən Şirin Axundovun və
kamançaçı Saşa Oqanezaşvilinin müşayiəti
ilə əvvəl “Mahur”, sonra isə “Heyratı” ritmik
muğamını oxumuşdur. Tamaşaçılar və
xüsusilə qonaqlar tərəfindən məhəbbətlə
qarşılanan Ələsgər türklərin ikinci konsert
tamaşasında da çıxış etmişdi.
Şəkili
Ələsgər artıq görkəmli xanəndə olaraq
1912-1918-ci illərdə dəfələrlə Orta
Asiyanın, İran və Türkiyənin bir çox şəhərlərində
konsert proqramları ilə çıxış etmiş,
tamaşaçıların böyük rəğbətini
qazanmışdır. Təsadüfi deyildir ki, o, İran məclislərinin
birində gözəl ifaçılıq qabiliyyətinə
görə Şah onu qızıl, medalla təltif edib.
Ələsgər
Abdullayev 1913-1914-cü illərdə “Sport-Rekord” və
“Ekstrafon” səhmdarlar cəmiyyətləri tərəfindən
Tiflis və Kiyev şəhərlərinə dəvət
olunaraq, “Çahargah”, “Rast”, “Mahur-hindi”, “Zabul-Segah”, “Rahab”,
“Şüştər”, “Hasar” və s. muğamları, bir
sıra mahnıları vala yazdırmışdır. Ələsgərin
“Rahab” muğamı xüsusilə məşhur idi və musiqi
tariximizdə xanəndə Dəli İsmayıldan sonra Ələsgər
“Rahab” oxumaqda birinci sayılırdı.
Firudin
Şuşinski yazır ki, “Ələsgərin dəfn mərasimində
Cabbar Qaryağdı oğlu demişdir: ”Ələsgər, biz
səni yox, “Rahab”ı dəfn edirik".
Ələsgəri
yaxından tanıyan məşhur tarzən Qurban Pirimov deyərdi:
“Mən Cabbardan sonra ikinci bir xanəndə Ələsgəri
gördüm. Ələsgərin çox yağlı və
ipək kimi yumşaq ”boğazı" var idi...".
İslam
Abdullayev söyləyirdi ki, “Ələsgərdə elə bir
ustalıq vardı ki, o, həmişə məclisdə
oturanların musiqi zövqünü nəzərə alar, məclis
əhlinin ruhuna uyğun muğam və qəzəllər
oxuyardı”.
Rəhmətlik
Cabbar həmişə deyirdi: “Əgər Ələsgərin
boğazı məndə olsaydı, bülbülü
ağacdan yerə endirərdim...”.
Ələsgər
Abdullayev Azərbaycan radiosunun musiqi verilişlərində də
yaxından iştirak etmişdi.
Görkəmli
sənətkar 1929-cu il aprel ayının 1-də Bakıda vəfat
etmişdir.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 16 fevral.- S.14.