Elxanilər
tarixində Çobanilər dövrü
Sulduz qəbiləsinin
davamçıları
XIV əsrdə Azərbaycan
Elxanilər dövləti iyirmi ilə yaxın Çobanilərin
hakimiyyəti altında idarə olunmuşdur. Onların hakimiyyəti
dövründə (1338-1357) bu dövlətin quruluşunda əsaslı
bir dəyişiklik baş verməmiş, əvvəllər
olduğu kimi, dövlətə yenə də Hülakulər
nəslindən olan padşahlar başçılıq
etmişlər.
Hülaku
xanın yürüşü dövründə Azərbaycana
gəlib Urmiya gölü ətrafında məskunlaşmış
türk-monqol mənşəli Sulduz qəbiləsinin
davamçıları olan Çobanilər hakimiyyət
uğrunda mübarizəyə qoşulan ən qüdrətli
feodal qruplarından idilər. Əmir Çobani nəvəsi
Şeyx Həsən Çobani (Kiçik Həsən) 1338-ci
ildə öz rəqibi Şeyx Həsən Cəlairiyə
(Böyük Həsənə) qalib gələrək, Məhəmməd
Xudabəndənin qızı Satıbəy xatunu (1338-1340-ci
illər) padşah elan edib dövləti onun adından idarə
etməyə başladı. Beləliklə, Azərbaycanda və
ona qonşu ərazilərdə Çobani feodal qrupunun
ağalığı başlandı. Şeyx Həsən
Çobani 1340-cı ildə Satıbəy xatunu səltənətdən
məhrum edib, Süleyman xanı (1340-1344-cü illər)
padşah elan etdi. Həsən Çobani
öldürüldükdən sonra (1344-cü il) Azərbaycanda
hakimiyyət, faktiki olaraq, onun qardaşı Məlik Əşrəfin
əlinə keçdi.
Elxanilər
dövlətinin tarixində adı keçən mühüm
şəxslərdən biri də Məlik Əşrəf Əmir
Dəmirdaş oğlu Sulduz (1344-1356) olub. Azərbaycanın
hakimi olan bu şəxs feodal ara müharibələrində
qalib gələrək, Süleyman xanı ölkədən
qaçmağa məcbur etmişdir. Çobani
feodallarının zülmündən cana gəlmiş Təbriz
əhalisi 1344-cü ildə üsyana başladı. Təbrizlilər
şəhərdəki Çobani əmirlərini və
onların yaxın qohumlarını əsir etdilər, şəhərə
daxil olan yollarda xəndəklər qazıb su ilə
doldurdular. Şəhər əhalisi ilə Çobani dəstələri
arasında qanlı vuruşma baş verdi. Məlik Əşrəf
üsyanı çətinliklə yatıra bildi. O, Hülaku
şahzadəsi Ənuşirəvanı (1344-1355-ci illər)
taxta çıxarıb ona Adil ləqəbi verdi və Elxanilər
dövlətini 1355-ci
ilə qədər onun adından idarə etməyə
başladı. Buna baxmayaraq, qardaşı Şeyx Həsən
(Kiçik) Sulduz kimi
onun da müstəqil Çobanilər dövləti təsis
etmək arzusu sona kimi ürəyində qalmışdır.
Tarixçi
Hafiz Əbruÿdəfələrlə yazılarında Məlik
Əşrəfdən bəhs etmişdir. Müəllif
yazır ki, Məlik Əşrəf h.749-cu ildə (1348) Azərbaycan
Qarabağında rəhbər idi. Böyük əmir olan Əmir
Ciday Tiflisdən
Azərbaycan Qarabağına Məlik Əşrəfin
yanına gəldi.
Həmdullah Qəzvini yazırdı ki, Məlik
Əşrəf son dərəcə xəsis, qaniçən,
hiyləgər və zalım şəxs idi. O, 13 illik hakimiyyəti
dövründə keçirdiyi saysız-hesabsız müsadirələr,
toplanan vergilər hesabına Azərbaycanda 17 xəzinə
yaratmışdı. Təbrizdən qaçdığı
zaman həmin xəzinənin bir hissəsini aparmaq
üçün ona min dəvə və dörd yüz
qatır lazım olmuşdu.
Məlik
Əşrəf rəqibləri Əmir
Surğan Sulduz və
Yağı Baqdı Manini aradan götürdükdən sonra
Elxanilər dövlətinin idarəsini öz əlinə
almışdı.
Çobanilərın
hakimiyyəti dövründə Şeyx Həsən və
qardaşı Məlik Əşrəf növbə ilə
Satibəy xatunu, Süleyman xanı, Ənuşirəvan-Adili
Elxani taxtına oturtmuş, onların adına pul zərb
etdirmişdilər. Bu dövrdə çobanlı
feodallarının özbaşınalığının həddi-hüdudu
yox idi.
Çobanilərə
qarşı xalq qəzəbi
Əmir
Teymur Cənubi Qafqaza hücumu ərəfəsində
Şirvanşahlar dövləti də ağır vəziyyətdə
idi. Belə ki, Şirvanşahlar dövlətinin ərazilərini
zəbt etmək istəyən Məlik Əşrəf
1345-1350-ci illərdə dəfələrlə fitnəkarlığa
əl atmışdı. Lakin Şirvanşahlar Arran və
Qarabağ feodallarının, habelə Qızıl
Orda qüvvələrinin
yardımı ilə Çobanilərin hücumlarını dəf
edə bilirdilər. Lakin 1348-ci ilin sonlarında Məlik Əşrəfin
Qarabağdan Şirvana etdiyi yürüş gözlənilməz
oldu. Şirvanşah Kavus və atası Keyqubad müdafiəni
təşkil edə bilmədikləri üçün
Gülüstan qalasına çəkilməli oldular.
Çobani qoşunu ölkəni qarət edib dağıtsa
da, burada möhkəmlənə bilməyib geri çəkilməli
oldu.
Məlik
Əşrəf 1355-ci ildə Ənuşirəvanı hakimiyyətdən
saldı və onun əvəzinə Həsən xanı səltənətə
çıxardı. Əşrəfin yeritdiyi qarətçilik
siyasəti xalq kütlələrinin bütün təbəqələrinin
narazılığına səbəb oldu. Çobani
feodallarının zülmündən azad olmağa can atan Azərbaycan
əhalisi və bir sıra yerli feodallar Qazı Məhiyəddin Bərdəi və Şirvanşah Kavusun (1345-1372-ci illər) başçılığı
ilə Qızıl Orda xanı Canıbəyi Azərbaycana dəvət
etdilər.
Yaranmış şəraitdə Məlik
Əşrəfin zülmündən cana doymuş sənətkarlar,
kiçik feodal və ruhanilər Şirvanşahlar dövlətinə
gəlirdilər. Belə
qaçqınlardan biri də Qazi Məhiyyəddin Bərdəi
idi. O, Şirvanşah Kavusla razılığa gəldikdən
sonra Qızıl Orda dövlətinə gedərək Cani bəylə
görüşür və Azərbaycandakı vəziyyəti
ona bildirir. 1357-ci ildə Cani bəy 100 minlik hərbi qüvvə
ilə Təbrizə yaxınlaşır və Məlik Əşrəfin
17-18 minlik hərbi qüvvəsini pərən-pərən
salır. Məlik Əşrəf xəzinəsini və ailə
üzvlərini Mərəndə göndərərək Təbrizin
müdafiəsini təşkil etmək istəyirsə də,
müvəffəq olmur. Qoşun hissələri, bütün
yaxın adamları, hətta anası da onu tərk edir.
Məlik
Əşrəf Təbrizdən Xoy şəhərinə gedərkən
Şeyx Məhəmməd Balıqçının evində
gecələyir. Şeyx Məlik Əşrəfi
tanıyır və onu Canı bəyə təslim edir. Məlik
Əşrəf Şirvanşah Kavusun təkidi ilə Təbrizdə
edam edilir və bununla da, Elxanilər dövlətinin
varlığına son qoyulur.
Hülaku hakimiyyətinin
sonu və süqutu
“Qızıl
Orda xanı Canıbəy Azərbaycana ”Çobanilər dövlətinin
ərazisini" deyil, “Hülakular ulusunu zəbt etmək” niyyəti
ilə gəldi. Məlik Əşrəf isə Canıbəyin
elçisinə cavabında Azərbaycanda Qazan
xanın nümayəndəsinin padşah, onun özünün
isə yalnız Hülakular dövlətinin baş əmiri
olduğunu etiraf etdi. Şərq ölkələrinin sikkə
zərbi, xütbə
oxunuşu və fərmanların verilməsn
kimi ənənəvi səltənət rəmzlərindən
məhrum olan, öz müstəqilliyini elan etməyib
Hülaku şahzadələrini padşah (elxan, sultan) adı
ilə müdafiə edən və digər dövlətlər
tərəfindən müstəqilliyi tanınmayan Çobanilər
hüquqi baxımdan Azərbaycanda Hülakular dövlətini
davam etdirmiş iri feodal qrupu olaraq qaldılar. Lakin onlar
hüquqi cəhətdən müstəqil dövlət təşkil
edə bilməsələr də, padşah elan etdikləri
elxanilərin adından istifadə edərək, Hülakular
dövlətinin faktiki hakiminə çevrildilər. Hülaku
şahzadələrinin formal mövcudluğu isə
Çobani əmirlərinə öz
ağalıqlarını hüquqi olaraq əsaslandırmaq
üçün vacib idi. Buna görə də, Məlik Əşrəfin
edamı ilə Çobanilərin “Hülakular dövlətinin
mühafizəsi uğrunda” apardıqları mübarizəsinə
son qoyuldu və beləliklə də, Azərbaycanda
Hülakular dövləti süqut etdi" (Vahid Ömərov,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru).
Canı
bəy Təbrizi tərk etdikdən az sonra Azərbaycan Cəlairlərin
istilasına məruz qaldı. Qeyd edildiyi kimi, Cəlairilər
dövlətinin əsasını Şeyx Həsən İlkani
(Cəlairi) qoymuşdu. Cəlayırlar
dövlətinin hakimiyyəti isə 1340-1411-ci illər
arasında davam etmişdir.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.-
2013.- 18 iyun.- S.14.