Böyük dövlət xadimi və
şair Cahanşah Həqiqi
Qara Yusifin üçüncü
oğlu...
Azərbaycan tarixində adı görkəmli
dövlət xadimi və şair kimi tanınan böyük
şəxsiyyətlərdən biri də Cahanşah Həqiqidir.
O, Qaraqoyunlu dövlətinin banisi Qara Yusifin
üçüncü oğludur. “Həqiqi” təxəllüsü
ilə Azərbaycan türkcəsində şeirlər yazan
Cahanşah Həqiqi eyni zamanda hürufi fəlsəfəsinin
nüfuzlu nümayəndələrindən sayılır.
Müzəffərəddin
Cahanşah Həqiqi 1397-ci ildə,
Xoy şəhərinin yaxınlığında yerləşən
kiçik bir kənddə anadan olub. Onun doğulduğu
dövr hakimiyyət uğrunda gərgin mübarizələrin
getdiyi bir dövr idi. Qara Yusif Teymurilər və
Cəlairilərlə gərgin mübarizədə Azərbaycandan
başqa Ermənistan, Şərqi Gürcüstan, Ərəb və
fars İraqını, həmçinin digər kiçik
malikanələrin ərazilərini öz sərhədləri
daxilində birləşdirən nəhəng bir dövlət
yaratmağa nail olmuşdu. Cahanşah öz dövrü
üçün çox yaxşı təhsil almış
şəxslərdən idi. Bununla bərabər, o, gənc
yaşlarından atası Qara Yusifin hərbi yürüşlərində
və dövlət idarəçiliyində iştirak edirdi.
Ümumiyyətlə, o, zəmanəsinin ən savadlı və
maarifpərvər hökmdarlarından sayılır.
“Vikipedia”da
böyük dövlət xadiminin həyat və fəaliyyəti
haqqında çox maraqlı faktlar yer alır. Tarixdən məlum
olduğu kimi, 1420-ci ildə Qara Yusifin ölümündən
sonra dövlətin daxilində çəkişmələr
başlanır. Ölkə parçalanma təhlükəsi
ilə üzləşir və bundan istifadə edən Teymurun
oğlanları Şahrux və Baysunqur dəfələrlə Azərbaycan
üzərinə hücuma keçirlər. Bu halda Azərbaycanda
hakimiyyəti Qara Yusifin oğlanlarından İsgəndər ələ keçirir. O,
Şirvana hücum edərkən Şirvanşah I Xəlilullahın
köməyinə Şahrux gəlir. Bu mübarizədə
Cahanşah da öz qardaşına qarşı
çıxış edir. Bu güc qarşısında davam gətirə
bilməyən İsgəndər Şirvandan baş
götürüb qaçır. 1435-ci ildə İsgəndərin
məğlubiyyətindən sonra Şahrux Azərbaycan
hakimliyini Cahanşaha tapşırır.
Amma hakimiyyət
mübarizəsi bununla səngimir. Öz hakimiyyətini bərpa
etmək istəyən İsgəndər yenidən Təbrizi
tutmaq üçün hücuma keçir. Amma bu dəfə də
Cahanşahla Şirvan əmirlərinin birləşmiş
qoşunları onun ordusunu darmadağın edirlər. İsgəndər Naxçıvan yaxınlığındakı Əlincə qalasına
qaçıb gizlənir. Amma sonra da burada öz yaxın
adamlarının sui-qəsdi nəticəsində
öldürülür. Bununla da Cahanşah Azərbaycanın
müstəqil hökmdarı olur. O, 1440-1441-ci ildə
Gürcüstan üzərinə
yürüş edir, bir neçə ildən sonra isə
İraqa hücum edərək, Bağdadı tutur.
Amma
Qaraqoyunlular dövləti
yalnız 1447-ci ildə
Şahrux Xorasanda dünyasını dəyişəndən
sonra, Teymurilərdən asılılıqdan azad olur və tam
müstəqillik qazanır. Bu hakimiyyətsizlikdən istifadə
edən Cahanşah Sultaniyyə,
Qəzvin və Həmədanı Qaraqoyunlu torpaqlarına
qatır.
Məşhur hürufi şairi
Cahanşah
ticarətin, sənətkarlığın, elmin və incəsənətin,
mədəniyyətin inkişafı naminə böyük
işlər görmüş bir hökmdardır. Onun hakimiyyəti
illərində
Naxçıvan, Gəncə və Təbriz kimi iri şəhərlər
çiçəklənib tərəqqi etmişdi.
Cahanşahın əmri ilə 1456-cı ildə Təbriz
şəhərində Azərbaycanın ən məşhur
memarlıq incilərindən olan
Göy məscidi
tikilmişdi. Göy məscidin mərmərdən qurulmuş
binasının Azərbaycan memarlığında bənzəri yoxdur. Eyni zamanda,
Cahanşahın Azərbaycan poeziyası
tarixində də mühüm xidmətləri var ki, bunu da
xüsusi qeyd etməyə dəyər.
Azərbaycan
türkcəsində gözəl şeirlər yazmış
Cahanşah ədəbiyyatda “Həqiqi” təxəllüsü
ilə tanınır. Həqiqi Azərbaycan türkcəsi və fars dilində gözəl qəzəllər,
məsnəvi və rübailər yazırdı. O, Şərq
ədəbiyyatına dərindən bələd idi və
özünü Nəsimi məktəbinin ardıcılı
hesab edirdi. O həmçinin böyük fars şairi Əbdürrəhman Cami ilə
dostluq münasibəti saxlayırdı. Cami onun
“Divan”ının bədii və mənəvi keyfiyyətlərini
yüksək qiymətləndirirdi. Öz şeirlərindən
birində o, bu divanı “xəzinə”
adlandırmışdı.
Həqiqinin
“Divan”ının taleyi də şairin həyatı qədər
maraqlıdır. Tədqiqatçılar uzun müddət həmin
divandan xəbərsiz qalmışdılar. Bununla da, uzun zaman
onu itmiş zənn edirdilər. Amma 1961-ci ildə əlyazmanın
sirri açıldı. Məlum oldu ki, Həqiqinin “Divan”ı
uzun müddət İstanbulda,
türk sultanlarının saray kitabxanasında
saxlanılıb. Sultan Əbdülhəmidin
dövründə əlyazma kitabxanadan itmiş, bir müddət
sonra isə Misirdə, İsgəndəriyyə
kitabxanasında
tapılmışdır. Amma yenə müəmmalı
şəkildə yoxa çıxaraq, dünyanı gəzə-gəzə Londona gəlib
çıxmışdır. Məşhur şərqşünas
alim Minorski onunla burada tanış olub. Amma əlyazma burada da
qalmır. Nyu-Yorka, erməni kolleksiyaçısı Arutyun
Qazaryanın şəxsi arxivinə düşən əlyazma
buradakı başqa əsərlər kimi, onun vəsiyyətinə
əsasən, İrəvan
Universitetinə gətirilir. Beləliklə, Azərbaycan
alimi Lətif Hüseynzadə
"Divan"ı burada tapmış və işləyərək,
dərc etdirmişdir.
Həqiqi
şərq fəlsəfəsinə də dərindən bələd
idi. O, bir şah olmasına baxmayaraq, Nəimi və
Nəsiminin təbliğ etdiyi hürufiliyin fəal
ardıcıllarından idi.
Öz
yaradıcılığı tam bir hürufi şairinin ruhunu əks
etdirməsinə baxmayaraq, Cahanşah Təbrizdə Nəiminin qızı başda
olmaqla, 500 hürufi edam etdirmişdi. Bununla belə nəticəyə
gəlinir ki, Həqiqini hürufizmdə cəlb edən ya
münasib poetik formalar, ya da bəzi hürufilərin yeritdiyi
siyasətdə Teymurilərin əleyhinə yönəlmiş
istiqamət olub.
Cahanşah
həyatının sonuna qədər hakimiyyət mübarizələri
ilə çalxalanan çəkişmələrin mərkəzində
olmuşdur. 1452-ci ildə o, Cahanşah İranı fəth edərək,
Fars vilayətinin bir hissəsini tutdu. O, oğlu
Pirbudağı İsfahan hakimi təyin etdi. O isə Farsa
hücum edərək, Şiraz və
Kirmanı aldı. 1453-cü ilin sonunda Cahanşah
Pirbudağı Fars hökmdarı təyin edib, özü Təbrizə
qayıtdı.
Sona kimi savaş meydanlarında...
Bu ərəfədə
Cahanşahın oğlu Həsənəli özünü
sultan elan edərək, Təbrizi ələ keçirir. Azərbaycana
dönən Cahanşah üsyançılarla sərt rəftar
edir. Amma anasının himayədarlığı Həsənəlini
edam cəzasından qurtarır. Ölkədən
sürgün edilmiş Həsənəli atasının
düşməni Uzun Həsənin düşərgəsinə,
buradan isə qardaşı Pirbudağın yanına Şiraza
gəlir. Qardaşlar birləşib, Cahanşaha tabe
olmadıqlarını bildirirlər. Bunu eşidən sultan
1462-1463-cü ildə Şirazı mühasirəyə alaraq,
işğal edir. Anaları bu dəfə də
qardaşları xilas edir. Bundan sonra Cahanşah dövlət
idarəçiliyini oğlanları arasında
bölüşdürür. Pirbudağa Bağdad, Mirzə
Yusifə Fars, Qasımbəyə isə Kirman
düşür.
Amma Pirbudaq
yenidən üsyan edir, sultanlıq eşqi ilə atasına
qarşı çıxır. Cahanşah 1466-cı ildə
Pirbudağın paytaxt elan etdiyi Bağdadı tutur və bu dəfə
aman vermədən oğlunu edam edir.
Bu dövrdə
görkəmli sərkərdə və siyasi xadim Uzun Həsənin
idarə etdiyi Ağqoyunlu dövləti formalaşırdı.
Uzun Həsən tez-tez Cahanşahdan vassal
asılılığında olan torpaqlara hücum çəkirdi.
Beləliklə,
Uzun Həsən 1467-ci ilin yazında Ermənistanın cənubundakı Muş düzənliyində qəflətən
Cahanşahın qoşunlarına hücum çəkir və
onu məğlub edir. Az sonra o, qoşunlarından xəbərsiz
halda (Səncəq) Çubuqcur adlanan yerdə əyanları
ilə ziyafət keçirən Cahanşahın üzərinə
yeriyir və İsgəndər adlı bir
döyüşçü Cahanşahı öldürür.
Bu hadisə 1467-ci ilin 4 oktyabrında baş verir. Cahanşahın cəsədini Təbrizə
gətirir və onu özünün tikdirdiyi Göy məsciddə dəfn edirlər. Bir neçə şair
Cahanşaha mərsiyələr
də söyləyir.
Qaraqoyunlu dövləti özünün
58-ci ilində beləcə
süqut edir. Amma onun qurucularından biri Cahanşahın adı tarixə dövlət xadimi,
diplomat, sərkərdə və
şair kimi əbədi olaraq həkk olunub qalır.
“Azadlıq”ın Araşdırmaçı Jurnalistlər
Qrupu KİV-ə Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 12 mart.- S.14.