Sibir mənəvi məhbəs idi
Tale elə gətirib ki,
mən gözlərimi dünyaya Sibirdə - Rusiya
Federasiyasının Tomsk vilayətinin Baxçar rayonunda
açmışam. Bu, ana babam Sədi bəyin varlı
olması, sovet quruluşunu qəbul etməməsi ilə
bağlı olub. Babamın özü böyük
qardaşı Əmiraslan bəylə keçən əsrin
30-cu illərində Türkiyəyə keçib. Burada qalan
iki qardaşını "yeni quruluşu qəbul
etmirsiniz", - deyə bolşeviklər məhkəməsiz
güllələyiblər. Valideylərimi isə Sibirə
sürgün ediblər. Bu, anamgilin, daha doğrusu, ana
nənəmin və övladlarının ikinci sürgün
həyatı olub. Bundan əvvəl nənəmgilin
ailəsini Qazaxıstana sürgün ediblər. Babam isə
doğma yurda bir də keçən əsrin 80-ci
illərində, ömrünün qürub çağında,
özünün dediyi kimi, Vətənin bir ovuc torpağı
olmaq üçün qayıdıb. Bizim ailə isə 8 il
sürgündə qalandan sonra bəraət alıb geri
dönüb.
Anamın əmisi
Əmiraslan bəy Qazax rayonunun II Şıxlı kəndinin
sayılıb-seçilən adamlarından olub. Qori
Müəllimlər Seminariyasının Azərbaycan
şöbəsini bitirib. Deyilənə görə,
Vətəninə, el-obasına vurğunmuş, Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinə ürəkdən
bağlıymış.
Kəndimiz
Gürcüstanla sərhəddə yerləşdiyindən
həmin illərdə o, yerli hökumətin
tapşırığı ilə gürcü
menşeviklərinin pozuculuq fəaliyyətinin
qarşısını almağa çalışırdı.
Bu məqsədlə sərhəddə atəşkəsə
nail olmaq üçün qonşuluqda olan gürcü
qoşun rəhbərlərinin yanına bir dəstə
sülhməramlı qüvvə yollayır. Dəstənin
tərkibində qardaşı Sədi bəy də var idi.
Sülhməramlı elçiləri gürcülər
yaxşı qəbul edirlər. Gürcü generalı Tavadze
Sədi bəyə deyir: "Aramızdakı torpaq problemi
həll olunan məsələdir. Yəqin ki, bu
məsələni bir vaxt həll edəcəyik. Ancaq indi
vəziyyət başqadır. Bolşevik qoşunları
Bakıya daxil olub. Müsavat hökuməti də
əlacsız qalıb hakimiyyəti onlara təhvil verib.
Bugün-sabah Qırmızı ordunun qoşunları sizin
rayonu zəbt edəcək. Ondan sonra Gürcüstanı
tutacaqlar. Onların qabağını nə siz saxlaya
biləcəksiniz, nə də biz. Kasıb-kusub da bizi yox,
onları müdafiə edəcək. Çünki onları
inandırıblar ki, varlıların var-dövləti
əlindən alınıb kasıb-kusuba paylanacaq. Deməli,
bizim dövranımız getdi. Bizim axırımıza az
qalıb. Amma sizin Türkiyə kimi arxanız, çətin
gündə getməyə yeriniz var. Bolşeviklər buraya
gələndə onları istəməyənlər yəqin
oraya pənah aparacaqlar. Bilirəm, Əmiraslan bəy də
mütləq gedəcək. Mən onu yaxşı
tanıyıram, vaxtilə bir yerdə çörək
kəsmişik. Xahiş edirəm, kəndə gedəndə
mənim ismarıcımı ona çatdır. Söylə,
general Tavadze deyirdi ki, Türkiyəyə gedəndə bizi
də aparsın. Bəlkə onun səbəbinə oralarda
sağ-salamat qala bildik".
Əmiraslan bəylə
Sədi bəy Türkiyəyə keçəndə
tavadzeləri də özləri ilə aparmış və
orada onlara həyan olmuşdular. Tez-tez də bir-birləri
ilə görüşür, yaxın əlaqə
saxlayırmışlar. Bir dəfə Tavadze sevincək deyir
ki, "Stalin xaricdə olan hərbçiləri
bağışlayıb, onların vətənə
qayıtmasını istəyir. Bu haqda "Pravda"
qəzetində məqalə də çap olunub.
İstəyirəm Vətənə qayıdam. Nə
məsləhət görürsən?"
Əmiraslan bəy qəti
etiraz edir: "Stalinin vədlərinə inanma", o "vor
zakon"u mən yaxşı tanıyıram, səni
aldadır, getsən, bir gün məhv edəcək". Lakin
general Əmiraslan bəyin sözünə baxmayıb geri
qayıdır, bir müddətdən sonra sovet
hökumətinin düşmən kimi həbs olunub məhv
edilir.
* * *
Sibirdə
qonşularımız əsasən ruslar, ukraynalılar,
moldovanlar və başqa millətlərin
nümayəndələri olub. Aralarında ermənilər yox
idi. Niyə? Nə üçün? Doğrusu, uşaq vaxtı
bu barədə düşünməmişdim. Lakin ağı
qaradan seçəndən sonra mənə bəzi
şeylər aydın oldu. Demə, yuxarı
dairələrdə, hakimiyyətdə bu millətin
arxa-dayaqları varmış. Onlar ermənilərin
əzilməsinə imkan verməyiblər, sovet quruluşuna
sadiq olduqlarını deyiblər. Bizim kimi tez-tez
əlifbalarını dəyişdirməyiblər. Stalin
heç vaxt istəməyib ki, Qafqazda güclü
Azərbaycan Respublikası olsun. Bu, ermənilərin də
ən böyük arzusu idi. Onlar həmişə
Azərbaycandan torpaq qoparmaq arzusu ilə yaşayıblar.
İmkan düşdükcə qoparıblar da! Bu işdə
sovet hakimiyyəti illərində A.Mikoyanın xüsusi rolu
olub. Ermənilər torpaqlarımızın hesabına
özlərinə respublika da yaradıblar. Külli-ixtiyar sahibləri
olan Stalin, Mikoyan həmişə onların sözünü
deyib.
Valideynlərim
danışırdılar ki, bizimlə qucağında
südəmər körpəsi olan bir gəlini də
sürgün etmişdilər. O, çox gözəl,
abırlı, ismətli qadınmış. Bolşevik
hakimiyyətinin nümayəndələri qadının
ərini "xalq düşməni" elan edib
gedər-gəlməzə göndərmişdilər.
Qadın isə ərinin yeni quruluşa düşmən olmasına
qətiyyən inanmamış və ondan
boşanmayıbmış. Ondan başqa məqsəd
üçün istifadə etmək istəyənlər
də olmuşdu. Lakin o, sürgünü seçmişdi.
Sürgünə
göndərilənləri mənzil başına
çatdırmaq üçün Ob çayından da
keçirməliymişlər. Bunun üçün onları
bərəyə doldururlar. Adamlar bərəyə
minəndə gəlinin qucağındakı körpə
acından ağlayır, süd istəyirdi. Anası
adamların içərisində utandığından sinəsini
açıb uşağa süd verə bilmirdi. Uşaq
isə kirimək bilmir, elə hey ağlayırdı.
Əlacı kəsilən gəlin bir az yana çəkildi,
elə dayandı ki, sinəsini açanda kişilər
görməsin. Birtəhər sinəsini açıb,
qucağına baxanda dəhşətə gəldi. Uşaq
qucağından sürüşüb Ob çayına
düşmüşdü...
* * *
Kiçik dayım Camal
Tomtiyevin başı çox bəlalar çəkmişdi. Həyat onu çox sıxmışdı.
Sürgünə Bakıda APİ-nin (indiki ADPU)
tələbəsi olarkən aparılmışdı.
Bəraət alıb qayıdandan sonra yenidən təhsilini
davam etdirmiş, sonralar fizika-riyaziyyat elmləri namizədi elmi
dərəcəsi almışdı. Hərdən
istəyirmiş ki, alimliyin daşını atıb,
şeirə qayıtsın. İlk qələm
nümunələrini Səməd Vurğun, Osman
Sarıvəlli yaxşı qiymətləndirsələr
də, ona bədii yaradıcılıqla məşğul
olmağı məsləhət görməmişdilə\r.
Demişdilər ki, sonra yazdıqlarının
tüstüsü düz çıxmaz,
kəmfürsətlər qəmbərqulu çıxararlar.
Dayım da onların məsləhətini eşitmiş,
özünü elmə həsr etmişdi. Doktorluq
dissertasiyası müdafiəyə hazır olanda ürəyi
qəflətən dayanmışdı.
Yaxşı
yadımdadır. Bir dəfə kəndə gəlmişdi.
Nə barədəsə söhbət edirdi, amma yaman tutqundu.
Səbəbini soruşdum. Başını bulayaraq
kədərli-kədərli dilləndi:
- Bir az əvvəl
uşaqlıq dostlarımla Xramçayın o biri sahilinə -
Damğaçı tərəfə getmişdik. Orada
yadıma bir əhvalat düşdü, məni göyüm-göyüm
göynətdi. Qanımın yaman qaraldığını
dostlarım da hiss etdilər. Səbəbini soruşdular.
Heç nə demədim, onlardan gizlətdim. Ancaq
səndən gizləyə bilmirəm. Orta məktəbin
aşağı siniflərində oxuyurduq. Bir gün sinif
rəhbərimiz dedi ki, sabah pambıq yığımında
kolxoza kömək etməyə gedəcəyik. Səhər
tezdən Damğaçıdakı pambıq sahəsinə
gəlin. Elə də etdik. Pambıq yığımından
sonra axşam üstü kəndə maşınla qayıdası
olduq. Uşaqların hamısı maşının banına
çıxdılar. Lakin müəllimimiz məni
maşına minməyə qoymadı. Dedi ki, sənə
maşına minmək olmaz, çünki sən kulak
balasısan. Məni orada qoyub özləri maşınla
gəldilər. Ordan kəndə xeyli yol var idi. Həm də\
axşam düşüb, şər qarışmışdı.
O boyda yolu pay-piyada kəndə gəldim. İndi o
tərəfə getmişdik. Uşaqlıqda pambıq
yığdığımız yerləri də, o vaxt
"sən kulak balasısan", - deyib məni maşına
minməyə qoymayan müəllimi də gördüm,
qanım qaraldı.
Sibirdən
gələndən sonra bir-iki il dədə-baba yurdumuzdakı
evimizdə yaşadıq. Lakin sonra həyətyanı
sahənin azlığını nəzərə alıb ev
tikdirmək qərarına gəldik. Həmin vaxt atamın
Sibirdə kolxozda işlədiyi son ilin mükafatını
və haqq-hesab pulunu da göndərmişdilər. Bunların
hamısını kolxozun sədri İvolgin təşkil
etmişdi. Ümumiyyətlə, o insanın bizim
üstümüzdə haqqı-sayı çoxdur.
İvolgin Ukraynadan
sürgün olunmuşdu. Böyük Vətən
müharibəsindən əvvəl Ukraynada bərk aclıq
olub. Çoxları bu fəlakətə dözə
bilməyib. O vaxt gənc olan İvolgin
yığıncaqların birində çoxlu insan
tələfatına səbəb olan hadisə barədə bir
qədər kəskin danışır. Onun
danışıqlarına siyasi rəng verirlər. Durniyev
adlı birisi onun haqqında danos yazıb sürgün etdirir.
Böyük dayım Dövlət Tomtiyev
danışırdı ki, bir dəfə ondan soruşdum ki,
sən niyə bəraət alandan sonra öz yurduna
qayıtmadın? Dərindən köks ötürüb:
"Yaralarımın qaysağını qopartdın", -
deyə sözə başladı: "Bəraət alandan
sonra getdim kəndimizə. Ancaq qohum-əqrəbamdan heç
kimi sağ görmədim. Sevdiyim qızı da tapa
bilmədim. Hamısı aclığın qurbanı olmuşdu.
Kəndimiz əvvəlki kimi məni özünə
çəkmədi. Orada sözümdən söz
düzəldib məni sürgün etdirənlə
rastlaşdım. Kötüyün üstə
əyləşib manpası, şirni, tum satırdı.
Qiymətini soruşmadan satdıqlarından alıb uşaqlara
payladım. Sonra dedim: "Diqqətlə bax, gör məni
tanıya bilirsənmi?" O, üzümə zəndlə
baxıb "Vay, sən İvolginsən? Sən
ölməmisən? Bu nədir, ayağında xrom
çəkmə, əynində kürk, başında
tüklü papaq var. Mən isə cır-cındır
içindəyəm. Sən elə burjuysan ki, burjuy". Daha
orada bənd ala bilməyib qayıtdım...
Danışdıqlarım
bir nəslin sürgün taleyinin kiçicik
epizodlarıdır. Belələri birdirmi, ikidirmi?
Eldar NƏSİBLİ,
Azərbaycan.-
2010.- 10 avqust.- S. 4.