Torpaq

 

Akademik Ramiz Mehdiyevin "Gorus - 2010: absurd teatrı mövsümü" əsərini oxuyarkən

 

Ordular üzbəsurət durmuşdular. Süvarilərin altındakı köhlən atlar fınxırıb dırnaqları ilə yeri eşir, yəhər-yüyəndən azad olub irəli şığımaq istəyirdilər.

Bir az da keçəcəkdi və bir-birini tanımayan, heç vaxt üz-üzə belə gəlməmiş, sözləri çəpləşməmiş insanlar cəng meydanında sel kimi toqquşub bir-birini al-qana qəltan edəcəkdilər. Neçə ana oğulsuz, gəlin ərsiz, uşaq atasız qalacaqdı. Cütçü kotanına, kəndli hənirinə möhtac torpağın bağrı qılınc və nizələrlə dəlmə-deşik ediləcək, suya təşnə sinəsi cadar torpaq qanla suvarılacaqdı. Nə üstündə?

Tarix boyunca bir padşahın o birindən istədiyi torpaq olub.

Tarix boyu ən müdhiş, qanlı müharibələr torpaq uğrunda baş verib.

Makedoniyalı İsgəndərin, Əmir Teymurun, İldırım Bəyazidin, Napoleonun, Hitlerin işğal, istila, zəbt, yaxud fəth adlandırılmasından asılı olmayaraq bəşəriyyətə sırıdıqları bütün müharibələrin kökündə torpaq, ərazi iddiası durub.

Analar dünyaya oğullar - dahi alimlər, böyük filosoflar, cəsur sərkərdələr bəxş ediblər. Onların hər birini dünyaya gətirmək üçün doqquz ay kifayət edib. Amma Yer üzündə elə bir ana göstərin ki, dünyaya bircə ovuc torpaq gətirmiş olsun.

Torpaq anadan, baladan, yardan bir boy uca tutulan, bir qədəm irəlidə gedən bəşəri nemətdir. Hər şeyi tapmaq, əldə etmək mümkündür... torpaqdan savayı.

Buna görə də bağrını şumlayıb buğda da əksən, üstündə xaniman da tiksən, torpağın hər qarışı əziz və qiymətlidir.

Böyük Amerika yazıçısı Mark Tven nə deyirdi? - Torpaq alın. Onu daha istehsal etmirlər.

Ulu öndər Heydər Əliyevin də torpaqla bağlı çox ibrətamiz bir kəlamı vardı. Keçirdiyi müşavirələrin birində ulu öndər deyirdi: "Dövlətin mənafeyi torpaqdır. Torpaqdan qiymətli dünyada heç nə yoxdur. Hər şeyi almaq, düzəltmək, tikmək olar. Amma Azərbaycanda yenidən bir hektar torpaq sahəsi yaratmaq olmaz".

 

2010-cu ilin oktyabrı. Qədim Zəngəzur torpağı, Gorus.

Təbiətin bu vədəsində payızın xəzan nəfəsi Şuşadan keçib, Laçından adlayıb, Qubadlıda Həkəriylə vidalaşaraq dağların boynuna dolana-dolana baş alıb gedən yolların yaxasına səpələnmiş meşələri min bir rəngə boyayır. Yamaclar, kövşənlər artıq gecələrin sazağına dözə bilməyib libasını dəyişir. Təbiətin belə bir vaxtında Ermənistan başçısı əzəli türk torpağı Zəngəzurda görüş keçirirdi.

Başı xitabət kürsüsünün arxasından güclə sezilən Ermənistan prezidenti Serj Sarkisyan hansı "tale küləyininsə" qovub ölkəsinə topladığı diaspor jurnalistlərinə tarix dərsi keçirdi. Üzü üzlər görmüş qosqoca tarix erməni falsifikatorlarının yeni nəslinin həyasız səfsəfələri qarşısında mat qalmışdı. Yenə köhnə dalğa, yenə köhnə bayatılar...

Əcəba, fövqəladə bir təbiət hadisəsimi baş vermişdir?

Yer kürəsinin qabığında ermənilərin ululuğunu sübut edən maddi nümunələrlə zəngin mədəni qatmı aşkar edilmişdir?

Ermənilərin prezidenti hansı tarixi tapıntılardan bəhs edir?

Yanılmırıqsa, bayırda üçüncü minilliyin hesabı gedir. Bəs belə isə miladdan öncəki tarixdən gələnmi var?

Xeyr, görünəni budur ki, zaman-zaman bütün iddialarının tarixin təkzibedilməz faktları ilə yalanlandığını görən ermənilər nanotexnologiyalar, gen mühəndisliyi səviyyəsində milli kimliklərinin qədimliyini isbatlamağa girişiblər.

Sizif əməyi!

Prezident Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyev diaspor jurnalistləri ilə keçirilmiş həmin görüşü absurd teatrına bənzədir. Dəqiq ifadədir. Tək həmin görüşün formatını, auditoriyasını deyil, bütövlükdə mahiyyətini, ideya-qayəvi əhəmiyyətini, politoloji istiqamətini müəyyənləşdirib dəyərləndirən təyini söz birləşməsidir.

Absurd teatrı (The theatre of the absurd) - bu, Qərbi Avropa dramaturgiyası və teatrında XX əsrin ortalarında peyda olmuş və öz kökləri ilə dadaizm fəlsəfəsinə gedib çıxan bir istiqamətdir. Adından da göründüyü kimi, bu tip səhnə əsərlərində həyat hər hansı bir məntiqdən xali olan mənasız fakt, hərəkət, söz və talelər kontekstindən... təqdim olunur.

Qosqoca Parisin Latın məhəlləsinə sığınmış kiçik binalarda yaranan bu avanqardçı teatr nə biləydi ki, onilliklər sonra Gorus şəhərinə qastrola gələcək və birpərdəli duzsuz-tamsız tamaşanın rejissoru və yeganə rolun ifaçısı isə şəxsən Ermənistanın dövlət başçısı, Qarabağ müharibəsində əli azərbaycanlı qanına bulaşmış Serjik Sarkisyan olacaq.

Qəbul etsək ki, absurdçu "Sizif haqqında rəvayət"in müəllifi Kamyu F.Dostoyevski, F.Kafka, S.Kyerkeqor kimi fikir titanlarından bəhrələnə bilərdi, bəs onda Sərkisyan yaradıcılığının ilham pərisi kimdir, yaxud nədir?

Əsrlər boyu öz bədbəxtliyini özcə ambisiya və xəstə təxəyyülü ilə yazmış ermənilərin tarixşünaslığa pinəçi münasibəti!

* * *

"Gorus-2010: absurd teatr mövsümü" erməni tarixşünaslığının illərdən bəri körüklədiyi miflərə, qayçılaya-qayçılaya gəldiyi həqiqətlərin yerində dikəltdiyi yalan sütunlarına, erməni etnosu və dilinin tarixi ilə bağlı dünya ictimaiyyətinə sırımaq istədiyi cəfəng mülahizələrə, eləcə də XX əsrin sonu üçüncü minilliyin əvvəllərində dövlət ideologiyası səviyyəsinə qaldırdığı işğalçı-separatçı siyasətə karlı bir sillə təsiri bağışladı. Ölkə Prezidenti İlham Əliyevin beynəlxalq tribunalarda, diplomatik rautlarda qətiyyət və prinsipiallıqla müdafiə etdiyi mövqe Prezident Administrasiyasının rəhbəri Ramiz Mehdiyev tərəfindən elmi-populyar icmal şəklində ictimaiyyətə çatdırıldı.

Son illər bir-birindən məzmunlu və sanballı əsərləri ilə Azərbaycanda fəlsəfi-siyasi fikrin formalaşmasına və düzgün məcrada inkişafına böyük töhfə verən, qədim yunan fəlsəfəsindən başlayaraq çağdaş ideoloji təlimlərədək demokratiya və liberalizmin ideya qaynaqlarına söykənən elmi-fəlsəfi baza üzərində müasir dövrdə dünyada gedən prosesləri incələyən, qloballaşmanı ənənəvi kanonlar rakursundan deyil, planetar təfəkkürün formalaşması və ictimai-siyasi proseslərin ümumbəşəri ideallarla üzvi tandemində nəzərdən keçirən, ölkədəki demokratiya, modernləşmə, bütövlükdə transformasiya prosesləri barədə elmi-nəzəri görüşlərini təqdim edən görkəmli dövlət xadimi və filosof Ramiz Mehdiyev konseptual ümumiləşdirmə və dərin məntiqi mühakimələrin, elmi axtarış və araşdırmaların nəticəsi kimi ərsəyə gətirdiyi növbəti əsəri ilə yenidən ölkənin elmi ictimaiyyətini, fikir, düşüncə adamlarını, populyar auditoriyasını hərəkətə gətirdi.

Əslində, "Gorus-2010: Absurd teatrı mövsümü" əsərinin mövzusu təzə deyil. İllərdir bu barədə söhbət gedir. Ulu öndər Heydər Əliyev siyasi hakimiyyətdə olduğu illərdə bu məsələ onun fəaliyyətinin məhvərini təşkil edib. Cənab İlham Əliyev prezidentliyinin ötən yeddi ili ərzində iştirakçısı olduğu irili-xırdalı, istər daxili auditoriyaya hesablanmış, istərsə də beynəlxalq əhəmiyyətli tədbir və görüşlərin hər birində erməni məsələsinə, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin bugünkü və tarixi köklərinə dönə-dönə toxunub. Lakin akademik Ramiz Mehdiyevin əsərini müstəsnalaşdıran məqamlar sırasında təhkiyədəki elmi konyunkturla paralel çıxış edən publisistik ovqatı, filosof müdrikliyi və tədqiqatçı səbri ilə ərsəyə gələn ümumiləşmələrdəki fundamentallığı, təhlil-təqdimdəki metodoloji innovativliyi, orijinallığı, tarixi faktlara yanaşma və şərhlərdəki sərrastlıq, prinsipiallıq və inandırıcılığı göstərmək mümkündür. Əsərin gündəlik fəaliyyətində mütəmadi olaraq Dağlıq Qarabağ, Ermənistan-Azərbaycan münaqişəsinin ortaya qoyduğu problemlərlə qarşılaşan idarəçi-praktik tərəfindən qələmə alınması isə mövzuya akademik mötəbərliklə yanaşı, bir konkretlik, əyanilik çaları da gətirir.

Elə yaxın günlərdə BMT İnkişaf Proqramının "Millətlərin həqiqi sərvəti: İnsan inkişafına aparan yollar" adlı 2010-cu il İnsan İnkişafı Hesabatının təqdimatı mərasimində çıxışı zamanı Prezident Administrasiyasının rəhbəri mötəbər auditoriyaya səslənərək demişdir: "Dağlıq Qarabağ heç vaxt erməni torpağı olmayıb. Bu torpaqlar Azərbaycanın tarixi hissəsidir... Bura Qafqaz albanlarının yaşadığı ərazi olub... Beynəlxalq ictimaiyyət, o cümlədən BMT Təhlükəsizlik Şurası öz üzərinə düşən missiyanı yerinə yetirməlidir, torpaqlarımızın işğaldan azad olunması üçün öz səylərini gücləndirməli və hüququn gücünə riayət etməlidir".

Akademik Ramiz Mehdiyev adıgedən əsərdə 70 il əvvəl alman alimləri və üçüncü Reyxin liderlərinin ari irqin müstəsnalığı barədə "qiymətli direktivlər"inin acı nəticələrinin ermənilər üçün dərs olmadığını söyləyərək bugünkü Ermənistan rəhbərliyinin yaxın tarixdən ibrət dərsi almadığından təəssüfləndiyini bildirir.

Bəli, ermənilər sürəkli olaraq müəlliminin həyat olduğu tarix dərslərindən qaçan şagirdi xatırladırlar. Əngin səmalarda süzmək sürünənlərin əbədi arzusu olduğu kimi, düz-əməlli kökü-kökəni olmayan ermənilər də həmişə özlərinə qədim tarix "qayırmaqla" məşğul olublar.

Bəli, "Ermənistan tarixin saxtalaşdırılması məsələləri üzrə dəyişməz dünya çempionu"dur. (Və çətin ki, Yer üzündə bu birincilik çələngini ondan almağa qadir ikinci bir millət tapılsın - X.N.). Akademik Ramiz Mehdiyevin bu sərrast ifadəsi dodaqlarda ironiyalı təbəssüm yaratmaqla qalmayıb, bir millətin tarix boyunca qurtula bilmədiyi bəlli fobiya və imicin bir daha aksiom olduğunu dünyaya car çəkir. Əgər dünya erməni dilinin səkkiz min il yaşı olduğu səfsəfəsini qəbul etsə (hər halda dünyamız Markesin "Yüz ilin tənhalığı"ndakı yaddaşsızlıq mərəzinə düçar olmuş Makondo şəhəri də deyil - X.N.), apriori erməni saxtakarlığı və falsifikatorluğunun da eyni yaşda olduğu arqumenti ilə barışmalıdır.

Müəllif S.Sarkisyanın çıxışının Gorus məzhəkəsinin izləyicilərindən daha çox ətraf aləmə ünvanlanmış mesaj olduğunu vurğulayaraq əsas məqsədin növbəti absurd, irreal bir "elmi qənaətin" dünya ictimaiyyətinə sırınmasında diaspor jurnalistlərindən təbliğatçı və təşviqatçı qismində istifadə etmək olduğunu göstərir. Beynəlxalq təşkilatların Dağlıq Qarabağın ərazi mənsubiyyəti ilə bağlı birmənalı mövqeyinə, millətlərin öz müqəddəratını təyin etməsi prinsipinin özbaşına interpretasiyasının yolverilməzliyinə diqqəti yönəldən akademik Ramiz Mehdiyev erməni prezidentinin diaspordan olan qonaqlarına səylərini "...ikinci erməni dövlətinin, Dağlıq Qarabağ respublikasının təşəkkülünə, möhkəmlənməsinə, inkişafına və beynəlxalq aləmdə tanınmasına" yönəltməyi məsləhət görməsi ilə Ermənistanı növbəti dəfə "dalana təpdiyini", "həmvətənlərini saxta ümidlərlə yaşatdığını" bildirir, məsələ ilə bağlı Azərbaycanın qəti mövqeyini ortaya qoyur: "... Dağlıq Qarabağı Ermənistana birləşdirmək mümkün olmamışdır və heç vaxt mümkün olmayacaqdır - nə 20 il bundan əvvəl, nə bu gün, nə də 100 ildən sonra".

Heydər Əliyev Fondunun fəaliyyətə başlamasının 5 illiyinə həsr olunmuş tədbirdəki çıxışında Prezident İlham Əliyev eyni mövqeni səsləndirmişdir: "Beynəlxalq təşkilatların qərarları, Birləşmiş Millətlər Təşkilatının Nizamnaməsi bizə belə imkan verir ki, torpağımızı hərbi yolla işğalçılardan azad edək. Biz başqa ölkələrin ərazi bütövlüyünə müdaxilə etmək istəmirik. Hamı yaxşı bilir ki, indiki Ermənistan əzəli Azərbaycan torpaqlarında yaradılıbdır.

1918-ci ildə İrəvan Ermənistana bağışlandı. O tarixdən 100 il keçməmiş bizə qarşı yeni iddia qaldırılır. Azərbaycan torpaqlarında bir erməni dövləti yaradıldı. İndi ikinci erməni dövlətini yaratmaq istəyirlər. Bu, heç bir məntiqə sığmır, Azərbaycan xalqı, Azərbaycan dövləti heç vaxt buna razı ola bilməz. Heç vaxt Dağlıq Qarabağ müstəqil olmayacaqdır. Bunu biz də deyirik və bunu beynəlxalq birlik də deyir. Bizim razılığımız olmadan Dağlıq Qarabağ heç vaxt müstəqil ola bilməz. Biz isə buna heç vaxt razılıq verməyəcəyik".

Erməni separatçıları vaxtaşırı beynəlxalq hüququn vacib elementi olan "millətlərin öz müqəddəratını təyin etmək" hüququ ilə manipulyasiya etməyə çalışırlar. Həmin prinsipi beynəlxalq hüququn vazkeçilməz imperativi kimi dəyərləndirən akademik Ramiz Mehdiyev yazır: "Azərbaycanın dəstəklədiyi millətlərin öz müqəddəratını təyin etmək hüququ hərc-mərcliyi və sərhədləri ağlına gələn kimi dəyişmək hüququnu nəzərdə tutmur... Hazırda Dağlıq Qarabağın erməni əhalisinin aid olduğu milli azlıqların təyini-müqəddəratının yalnız beynəlxalq hüquq çərçivəsində mümkün olması ilə Ermənistan barışmalı olacaqdır".

* * *

Tarix kitablarımıza fikir vermisinizmi heç? Çəpərinin yağısı, başının qeylü-qalı heç vaxt əskik olmayıb Azərbaycanın. Üzü Şimaldan Cənuba, Qərbdən Şərqə və geriyə cahangirlik xülyası ilə at belinə qalxıb yola süvar olan neçə sərkərdənin nəfsinə şikar olub Azərbaycan. Amma bu xalq, bu millət yüzminlik orduların qarşısında duruş gətirməyi bacarıb. Bizi atdöşü eləyib Asiyanın qum, yaxud Sibirin qar səhralarına sürdürə bilməyiblər. Mərdimiz, mərdanəmiz, müdrikimiz, cəngavərimiz çox olub deyə.

Bütün çətinliklərə, məhrumiyyətlərə rəğmən Azərbaycan etnosu özgünlüyünü itirməyib, əksinə, mətinləşərək inkişaf edib, dövrünün şifahi və yazılı tarixinin çoxsaylı faktlarına söykənən mədəniyyət olmağı bacarıb. "Kitabi-Dədə-Qorqud", "Oğuznamə", "Koroğlu" kimi epik-monumental yaradıcılıq nümunələri əsrlər öncə Azərbaycana gəlib kök salmış oğuz mədəniyyəti ilə uğurlu sintezin barı kimi ərsəyə gəlmişdir.

Azərbaycan bəşər sivilizasiyasına Nizami, Xaqani, Nəsimi, Füzuli, Bəhmənyar, Nəsirəddin Tusi, Şah İsmayıl Xətai, M.F.Axundov, M.Ə.Sabir, Mirzə Cəlil, N.Nərimanov kimi söz, fikir, ziya dühaları bəxş etmişdir. Böyük Səttar Bəhlulzadənin, Tahir Salahovun, Toğrul Nərimanbəyovun rənglər fəlsəfəsi, ölməz Üzeyirin, Qara Qarayev, Fikrət Əmirov, Niyazi və Arif Məlikovun musiqi şedevrləri hələ uzun müddət bu sənət incilərinə müraciət edənləri ehtizaza gətirməkdə və heyrətləndirməkdə davam edəcəkdir.

Azərbaycan bu gün tolerantlığı, etnik və dini polifoniyanı özünün bəşəri dəyərlər sistemi kimi təqdim edə bilməsi ilə güclü və fərqlidir. Müxtəlif millətlər, dillər və dinlər bu ölkənin özgün koloritinə çevrilmiş, əqidə və milli mənsubiyyətindən asılı olmayaraq hər bir şəxs Azərbaycan vətəndaşı kimi Vətəninin milli-dövlət maraqlarının təbliğatçısı və əsgəri olmuşdur.

Amma nə zillətdirsə, tarix boyu əl-ayağımızı dalayanlar, böyür-başımızda yalmananlar, girəvə tapan kimi gizlətdikləri namərd xəncərini köksümüzə saplamaq istəyənlər sarıdan da Tanrı bizi "binəsib eləməyib". Və bugünün gerçəkliyindən üzü aşağı - tarixi taleyimizin keçdiyi o qarğaşalı yollara nəzər salarkən indimizə, əlimizdəkilərə, hələ tərk etmədiklərimizə baxıb şükür eləyirik. Bu qədər nəfsin, iddianın, məkrin, riyanın dövrəsində baş salamat saxlamağın və üçüncü minilliyin əvvəlində böyük bir coğrafiyanın - Cənubi Qafqazın aparıcı, öncül ölkəsinə çevrilməyin özü balaca iş deyil, axı.

Son illər Azərbaycanın iqtisadi yöndən daha da qüdrətlənməsi Dağlıq Qarabağ probleminin həlli ilə bağlı danışıqlarda rəsmi Bakının diplomatik mövqelərinin güclənməsi ilə müşayiət olunur. Respublikamızın hərtərəfli inkişafı, hərbi büdcəsinin ildən-ilə artması fonunda danışıqlar prosesi keyfiyyətcə yeni mərhələyə qədəm qoyur.

Akademik Ramiz Mehdiyev təcavüzkar mövqeyindən çəkilməyən rəsmi Ermənistanın anlaşma üçün yaranan hər bir obyektiv imkanı əldən qaçırmaqla real sülhü uduzduğunu, münaqişənin həlli yolları və şərtləri masaya yatırıldığı zaman Azərbaycanın hərtərəfli inkişaf faktorunun hamının hesablaşmaq zorunda qalacağı güclü arqumentə çevrildiyini qabardır: "Bu gün Ermənistan tamamilə özünü təcrid etmişdir, nəqliyyat yolları və boru kəmərləri ondan yan keçir, onun dənizə çıxışı yoxdur, sərhədlərinin çox hissəsi bağlıdır... hər il 23 mindən 27 minə qədər adam Ermənistanı tərk edir... Ağır demoqrafik vəziyyətdə olan bu ölkə özü tezliklə əhalisiz qalacaqdır... Ermənilərin öz ölkəsini asanlıqla tərk etməsinin və başqa ölkələrə köçüb getməsinin səbəbini izah etmək çətin deyil - onlarda bu torpağa bağlılıq hissi yoxdur. Çünki instinktiv səviyyədə gəlmə olduqlarını hiss edirlər".

Müharibəni tək müasir və güclü silahla deyil, qüdrətli iqtisadiyyatla aparırlar. İşğalçı ambisiyalar ura-patriotizmə, militarist bəlağət və tövrə deyil, dayanıqlı, zəngin iqtisadi potensiala söykənməlidir. Görünəni budur ki, Ermənistan belə bir iqtisadiyyatdan məhrumdur. Azərbaycanın inkişafı fonunda ötən il bu olkənin iqtisadiyyatı 17 faiz tənəzzül edib. Ölkənin iqtisadi "vücudu" az qala 100 faiz əcnəbi sərmayəsi hesabına nəfəs alır.

Bu gün yerləşdiyi regionda faktiki şəkildə təklənmiş Ermənistana ən böyük pul kütləsi Rusiyadan daxil olur. Bu ölkə Ermənistanın dünyaya yeganə pəncərəsidir və vaxtilə Yeltsinin söylədiyi forpostdan vassala çevrilib. Əhalinin haradasa üçdəiki hissəsinin dolanışığı Rusiyanın "maliyyə inyeksiyasından" asılıdır. Qarabağdakı işğalçı qüvvələrin qarnını doyurmaq xərcləri də Rusiyadakı iş adamlarının üzərinə düşür. "Ayastan" fondunun xaricdə yaşayan ermənilərdən pul dilənmək məqsədilə hər il keçirdiyi telemarafonlar artıq əvvəlki rekordları "qıra bilmir". Pul qazanmağı bacaran ermənilər verdikləri ianələrin qondarma respublikadakı korrupsioner rejimin caynağına keçdiyindən xəbərdardırlar.

Ermənilərin tarixən gəlmə olduqlarını, həyasız qaraçılar tək külli-ərzi gəzəndən sonra gözləri tutan yerdə üzlü qonaq kimi köç salıb oturduqları bu millətin tarixi ilə az-çox maraqlananların hamısına əyandır. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev oktyabrın 14-də Yevlax şəhər 1 nömrəli orta məktəbinin açılışındakı çıxışında bu məsələyə bir daha toxunmuşdur: "Mən dəfələrlə söyləmişdim ki, bugünkü Ermənistan - xəritədə Ermənistan Respublikası adlandırılan ərazi, əzəli Azərbaycan torpağıdır. Bu, həqiqətdir. Əlbəttə, Zəngəzur, İrəvan xanlığı bizim torpaqlardır! Orada azərbaycanlılar əsrlər boyu yaşamışlar".

 

* * *

Absurd teatrın səhnələşdirildiyi məkan - Gorusun özü də itirdiyimiz qədim yurdlarımızdan olan Zəngəzurda yerləşir.

XVIII əsrdə Zəngəzur mahalının ərazisinin böyük hissəsi Qarabağ xanlığının, bir hissəsi isə Naxçıvan və İrəvan xanlığının tərkibində olub. Ötən əsrin əvvəllərində bu mahalda 149 azərbaycanlı (türk), 91 kürd və 81 erməni kəndi var idi.

1918-1920-ci illərdə Zəngəzur Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin ərazisi olub. Elə həmin dövrdə Ermənistan (daşnak) Respublikası Zəngəzurla bağlı torpaq iddiaları irəli sürür, bölgədə münaqişə, milli nifaq, silahlı toqquşma ocaqları yaradırdı. 1905-1907 və 1914-1920-ci illərdə erməni daşnaklarının törətdiyi qırğınlar nəticəsində bu mahalda təxminən yarım milyon azərbaycanlı həlak olmuşdur. Həmin illərdə Zəngəzurda 115 kənd yer üzündən silinmiş, 4472 qadın və uşaq ermənilər tərəfindən vəhşiliklə qətlə yetirilmişdir.

Azərbaycan Müvəqqəti İnqilab Komitəsi 1920-ci il 30 aprel tarixli notası ilə Ermənistandan öz qoşunlarını Zəngəzur və Qarabağdan çıxarmasını tələb etmişdi.

Bu arada bolşevik Rusiyası Azərbaycanın ardınca Ermənistanın da sovetləşməsi üçün erməni əhalisini müxtəlif şirnikləndirici addımlarla ələ almaq istəyirdi. Bu şirnikləndirici addımlar isə Azərbaycan ərazisinin bir hissəsinin Ermənistana verilməsi ilə bağlı idi. Bu məsələdə Qafqazın faktiki canişini Serqo Orconikidze, Rusiyanın xarici işlər naziri Çiçerin də ermənilərin tərəfində idilər.

1920-ci il avqustun 10-da Rusiya K(b)P-nin Qafqaz Bürosu Azərbaycanın bolşevik rəhbərliyinin razılığı olmadan Naxçıvanın Şərur-Dərələyəz bölgəsini Ermənistana vermək barədə qərar çıxardı, Qarabağ və Zəngəzur isə Azərbaycanla Ermənistan arasında "mübahisəli ərazilər" elan olundu.

Azərbaycan Müvəqqəti İnqilab Komitəsinin sədri Nərimanov belə bir yanlış, təhlükəli və ədalətsiz qərara qarşı çıxaraq Leninə ünvanladığı məktubda yazırdı ki, mərkəzin çıxardığı qərarlar Azərbaycan əhalisi arasında Rusiyaya və sovet hökumətinə inamı sarsıda bilər:

"Zəngəzur və Qarabağın neytrallaşdırılması, yaxud daşnaklara verilməsi... (Azərbaycan müsəlman əhalisi tərəfindən) xəyanət sayılacaqdır... Müsəlman kütlələr sovet hakimiyyətinin Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü qorumamasını satqınlıq, ermənipərəstlik, yaxud sovet hakimiyyətinin zəifliyi hesab edəcəklər..."

Lakin bu etirazların faktiki nəticəsi olmadı. Çünki Azərbaycanın sovet rəhbərliyində ermənilər güclü qüvvə və dayağa malik idilər. AK(b)P MK Siyasi və Təşkilat bürolarının 1921-ci il 12 yanvar tarixli iclasında "Zəngəzurun müsəlman hissəsinin inzibati cəhətdən təşkili" haqqında qərar çıxarıldı. Qərara əsasən, Zəngəzur qəzasının 6.742 kvadratverstlik ərazisindən 3.105 kv.versti Azərbaycan SSR tərkibində qalmış, 3.637 kv.verstlik hissəsi isə Ermənistana verilmişdi.

Zəngəzurun Ermənistana verilmiş hissəsində Qafan, Gorus, Qarakilsə (Sisian) və Mehri rayonları yaradıldı və nəticə etibarilə Naxçıvan digər Azərbaycan torpaqlarından ayrı salındı. Azərbaycanın ixtiyarında qalan hissədə isə Zəngilan, Qubadlı və Laçın rayonları təşkil olundu.

Zəngəzur mahalının qədim tarixi abidələri bu ərazinin əzəli türk torpaqları olduğunu bir daha təsdiq edir. Müxtəlif mədəni qatlara məxsus həmin maddi mədəniyyət nümunələrinin əksəriyyəti ermənilər tərəfindən vəhşicəsinə məhv edilmiş, yaxud mənşəyi dəyişdirilmişdir. Tədqiqatçıların fikrincə, talan edilmiş Zəngəzur abidələri Urud (ermənilər bu kəndin adını dəyişərək Oront adlandırıblar) qəbiristanlığında 1961-ci ildə aşkar edilən XV-XVI əsrlərə aid sənduqə formalı və qoç heykəlli məzar daşları üzərindəki kitabələr və qədim türk tayfalarına məxsus onqonların (tanrıların) təsvirləri alban tayfalarının islamı qəbul etməsini və ondan çox-çox əvvəl türkləşməsini, azərbaycanlaşmasını sübut edir. Alimlər sübut edir ki, həmin tarixi abidələr əvvəllər mövcud olmuş "Qafqazın xilafətin istilasından sonra alban tayfalarının erməniləşməsi və gürcüləşməsi konsepsiyasını" alt-üst etməklə azərbaycanlıların Qafqazda yerli-köklü xalq olduğunu ortaya qoyur və indiyə kimi ermənilərin "Azərbaycanlılar Qafqaza gəlmə xalqdır" fikrinin əsassız olduğunu təsdiqləyir. Erməni "alimləri" "xəttat savadsız olub, kitabəni səhv yazıb", - deyə avlade-avğvan (alban övladları) sözünə hərflər əlavə edərək "avlağum vağudlu" kimi oxuyub, Zəngəzurda heç vaxt azərbaycanlıların yaşamadıqlarını "sübut" etməyə çalışsalar da, istədiklərinə nail ola bilməyiblər.

 

* * *

Ötən əsrin 20-ci illərinə qayıdaraq deyək ki, Naxçıvanın Türkiyə silahlı qüvvələrinin nəzarətində olması onun siyasi anneksiyasının qarşısını aldı. Türkiyənin qəti mövqeyi, eləcə də Nərimanovun Naxçıvanla bağlı öz prinsipial mövqeyini mərkəzə (Leninə) bildirməsi Azərbaycanın bu tarixi torpağının Ermənistana ilhaq edilməsinin qarşısını aldı. 1921-ci il oktyabrın 13-də imzalanan Qars müqaviləsi ilə Naxçıvanın Azərbaycan ərazisi kimi təsbit olunması Ermənistanın çoxdan bəri Naxçıvana yiyələnmək cəhdlərini iflasa uğratdı.

Ermənistanın iddia etdiyi Qarabağla bağlı isə 1921-ci il iyulun 4-də RK(b)P MK Qafqaz Bürosunun Stalinin iştirakı ilə keçirilən iclasında "Qarabağ məsələsi" müzakirə edilərək Dağlıq Qarabağın Ermənistan SSR-in tərkibinə daxil edilməsi barədə qərar çıxarılsa da, Nərimanov buna qəti etiraz etdi. Qərarla razılaşmayan Azərbaycan kommunistləri ilə ermənipərəst qüvvələr (Kirov, Orconikidze, Myasnikov, Fiqatner) arasında ciddi ixtilaf yarandı. Məsələnin belə bir prinsipial şəkil aldığı və əlavə müzakirə üçün heç bir şans, qeyd-şərt buraxılmadığına görə bir gün sonra Qarabağ məsələsinə N.Nərimanovun qəti tələbi ilə yenidən baxaraq Dağlıq Qarabağın Azərbaycan SSR hüdudlarında saxlanılması və inzibati mərkəzi Şuşa şəhəri olmaqla geniş muxtariyyət verilməsi qərara alındı.

 

* * *

Tarix ən ədalətli münsifdir. XIX əsrin əvvəllərində müasir Ermənistanın ərazisində 2000-dən artıq azərbaycanlı kəndi vardı. Bu gün həmin yerlərdə nə bir azərbaycanlı qalıb, nə də bir Azərbaycan adı. Total falsifikasiya tarixlə yanaşı, onun yaddaş sübutlarından olan toponimikanı da ehtiva edib. Ən yaxın tariximizə aid məxəzləri vərəqləmək kifayətdir ki, Ermənistandakı məskən və ərazi adlarının sonradan dəyişdirildiyinin şahidi olasan.

Bu gün dünya yeni bəşəri dəyərlərdən, çoxtərəfli inteqrasiya proseslərindən, qloballaşmadan bəhs edir. Çoxmillətlilik hər bir dövlətin, ölkənin özgün koloritinə, beynəlxalq ictimaiyyətin çox böyük önəm verdiyi tolerantlıq əmsalına çevrilib. Ermənistanın əhatəsindəki ölkələrə nəzər salaq - Azərbaycan, Gürcüstan, Türkiyə, İran. Dilindən, dinindən asılı olamayaraq bu ölkələri səciyyələndirən məqamlar arasında etnik polifoniya amili vurğulanmalıdır.

Ermənistanın 2001-ci ilin məlumatlarına istinad edən etnik-demoqrafik coğrafiyası əlvandır. Yezidlərin, rusların, malakan, assuriyalı, yunan, yəhudi, kürd, polyak, alman və başqa millətlərin nümayəndələrinin də daxil olduğu siyahı 60 min nəfərdən yuxarı qalxmır.

Maraqlı olan nədir? Əgər 1979-cu il siyahıyaalmasına əsasən, Ermənistanda 160 min azərbaycanlı (-?) və 70 min rus yaşayırdısa, 2001-ci ilin məlumatlarında azərbayanlıların adı çəkilmir, rusların sayının isə 14 min nəfər olduğu göstərilir. Əvəzində katolikos seçkiləri ərəfəsində Ermənistan ali ruhani şurası Rusiyada 2,5 milyon nəfər erməninin yaşadığını təsdiq etmişdir. Görəsən, bu rəqəm Ermənistanı cənubda öz forpostu sayan Kremlə nələri isə pıçıldayırmı?

Bəs tarix nə deyir? Çar Rusiyası və kommunist rejiminin bütün mənbələri ötən dövr ərzndə Ermənistanın etnik mənzərəsinin necə dəyişdiyinin xronologiyasını göstərir:

1850-ci il - 76% azərbaycanlı, 24% erməni; 1910-cu il - 64% azərbaycanlı, 33% erməni; 1948-ci il - 52% azərbaycanlı, 48% erməni; 1990-cı il - 98% erməni, 2% digər millətlər.

Özünü dünyanın məzlum xalqı kimi qələmə verib gündə bir ölkənin "yaxasına hönkürən", etnik və coğrafi təcavüzü milli ideologiya, dövlət siyasəti səviyyəsinə qaldıran rəsmi İrəvanın "beynəlmiləlçi obrazının" bariz təcəssümü deyilmi bu rəqəmlər?!

Mənbələr göstərir ki, "Türkmənçay" müqaviləsindən sonra Rusiya imperatoru I Nikolay 21 mart 1828-ci il tarixli fərmanı ilə İrəvan və Naxçıvan xanlıqları ərazisində "Erməni vilayətinin" yaradıldığını elan etdi. 7331 azərbaycanlı və 2369 erməni ailəsinin məskunlaşdığı İrəvan şəhəri də vilayətin tərkibinə daxil edildi.

Həmin fərmandan sonra adıgedən müqavilənin XV bəndinə istinad edən ali hakimiyyət İrandan İrəvana, Qarabağa və Naxçıvana ermənilərin köçürülməsini həyata keçirməyə başladı. Məqsəd azərbaycanlıları məskunlaşdıqları ərazilərdən çıxarmaq idi. Tarixi mənbələrə istinadən 1829-1830-cu illərdə Qafqaza İrandan 40000, Türkiyədən 84600 erməni köçürülmüş və onlar əsasən Naxçıvan, Qarabağ və İrəvanda yerləşdirilmişdir. Bununla yanaşı, uzunsürən müharibə illərində azərbaycanlıların yaşadıqları yüzlərlə yaşayış məntəqəsi viran qoyulmuş, minlərlə insan öldürülmüş, insanlar döğma yurdlarını tərk etməli olmuşdular. Yəni, bütün bu faktlar zaman-zaman uydurduqları yalanlara tarixin dərinliklərində istinad divarı axtaran ermənilərin bu gün yaşadıqları coğrafi arealda gəlmə olduqlarını sübut edir.

* * *

Kim deyir ki, torpaq canlı deyil?! Onun da hissiyyatı, duyğuları, arzuları, ürəyi, təfəkkürü var. Hər bir qadının ən böyük arzusu dünyaya uşaq gətirmək, ana çağırılmaq olduğu kimi, torpaq da dünyaya nemət gətirmək istəyir.

Azərbaycan özünü tanıdığı gündən bəri dağına, daşına, suyuna, qənirsiz gözəlliyinə, qiymətli nemət və sərvətlərinə görə həmişə yadellilərin tamahını qıcıqlandıran coğrafiya olub. Kimlərin ağzı daşa dəyməyib sərhədlərimizdə?! Zaman-zaman qoynumuzda bəslədiyimiz əfi ilanlar baş qaldıraraq millətimizin üzüyumşaqlığından və bir də bəzi rəhbərlərin maymaqlığından istifadə edərək torpaqlarımızı yağmalayıblar. Babalarımızın sözüdür: hər şeydən pay olar, tək torpaqdan savayı.

 

...Və akademik Ramiz Mehdiyevin "Gorus-2010: absurd teatrı mövsümü" əsərini oxuduqca bir daha əmin oluruq ki, biz tarixi torpaqlarımızın davasını apardığımız üçün həqiqət bizim tərəfimizdədir. Haqlı olduğumuza görə ədalətli, ədalətli olduğumuz üçünsə güclüyük. Əmin oluruq ki, ermənilik milli mənsubiyyət deyil, daha çox əlamətdir, fərdin mənəvi-əxlaqi vəziyyətidir. Bu etnosun sosial-psixoloji portretinin immanent məziyyətləri sırasında daha çox müdriklik əvəzinə çılğınlıq, sağlam təfəkkür əvəzinə xəstə təxəyyül, qürur əvəzinə təkəbbür, iddia əvəzinə ambisiyanın qatı rəngləri üstünlük təşkil edir. Təsadüfi deyil ki, məhz belə bir dayanıqsız sosial insan tipi əsrlərdən bəridir ki, dünyaya özünün sarsaq ideyalarını sırımağa çalışır.

Dünya həminki deyil! Dünya xali deyil!

 

Xalid NİYAZOV,

 

Azərbaycan.-2010.-17 dekabr.-S.4.