Milli kino salnaməsini yaradanlar

 

Azərbaycan kinosunun keçmişi, bu günü gələcəyi barədə düşünəndə gözlərim qarşısında Aydın Kazımzadənin nurlu çöhrəsi, çoxcəhətli yaradıcılığı pedaqoji fəaliyyəti, yazdığı kitablar canlanır. Əli qələm tutan yazarlar-jurnalistlər, kinoşünaslar, tədqiqatçılar arasında kino sənətimizə onun qədər bağlı olan, Azərbaycan kino tarixini, kino salnaməsini yaratmaq üçün ağır zəhmətə qatlaşan ikinci bir şəxs tanımıram. 46 ildir ki, bu cəfakeş insan səbrlə, yorulmadan Azərbaycan kinosunun tarixinə dair faktların elmi cəhətdən sistemləşdirilməsi, ekran sənətimizin nisbətən az tədqiq olunmuş, qaranlıq məqamlarına aydınlıq gətirilməsi, bu ya digər cəhətdən unudulmuş kino xadimlərimizin layiq olduqları haqqın özlərinə qaytarılması istiqamətində səmərəli fəaliyyət göstərir.

 

1963-cü ildə Azərbaycan Dövlət Universitetinin jurnalistika fakültəsini bitirmiş Aydın Kazımzadənin əmək fəaliyyətinə kino sahəsində başlaması - "Kino" qəzetində əvvəlcə fotomüxbir kimi işə düzəlməsi bəlkə təsadüfi idi. Amma bu təsadüf Azərbaycan ekran sənətinin yeni tarixinin tədqiqi, dünya kinosunda baş verən yeniliklərin ölkəmizdə, Azərbaycan kinosunun nailiyyətlərinin xaricdə təbliği kimi yaradıcılıq missiyasının həyata keçirilməsi sahəsində coşqun bir fəaliyyətin əsasını qoydu.

Ötən müddət ərzində Aydın Kazımzadə öz yaradıcılığında böyük bir yüksəliş yolu keçdi. İşgüzarlığı, təşəbbüskarlığı sayəsində o, "Kino" qəzeti "Film" jurnalı redaksiyasında fotomüxbirlikdən baş redaktor vəzifəsinə qədər yüksəlir, az sonra Dövlət Kino Komitəsi yanında Məlumat - Reklam Bürosunun direktoru kimi ciddi bir vəzifənin məsuliyyətini öz üzərinə götürür. A.Kazımzadə tezliklə öz işi, çoxcəhətli fəaliyyəti ilə üzərinə düşən vəzifənin öhdəsindən layiqincə gəldiyini sübut edir. Bu vəzifələrdə işlədiyi illərdə Azərbaycan kinosunun uğurlarının təbliği, Azərbaycanda kino mətbuatının inkişafı, dünya kinosunun ənənə nailiyyətlərinin Azərbaycan tamaşaçısına çatdırılması, kinematoqrafiyamızla bağlı problemlərin həll edilməsi istiqamətində Aydın müəllimin gördüyü işlər təqdirəlayiqdir. Onun müxtəlif mətbuat orqanlarında açdığı hər yeni rubrika, bu rubrikalar altında dərc etdirdiyi məqalələr kino sənətimizin o vaxta qədər diqqətdən kənarda qalan yeni-yeni cəhətlərini üzə çıxarırdı. O, bir tərəfdən tanınmış kino xadimlərinin portretlərini yaradırdısa, digər tərəfdən onlardan aktual müsahibələr alırdı: tədqiqatçı səriştəsilə bu ya digər problemlər ətrafında araşdırmalar aparırdı. Ötən əsrin 60-cı illərində qəzetlərin birində açdığı "Ekranda görmədiyimiz adamlar" rubrikası altında gedən materiallarında diqqəti filmin yaradılmasında mühüm əməyi olan, lakin nədənsə jurnalistlərin o qədər maraq göstərmədiyi peşə sahiblərinə, onların əməyinə yönəltməyi bacarırdı. Kino mövzusunda qələmə aldığı məqalə, zarisovka oçerklərinin sayını yəqin ki, Aydın müəllim özü itirib, lakin onların uğurluları ilə bağlı təəssüratlar indi yaddaşımızdadır.

Yaradıcılıq mühitində dəyərli sözü vaxtında görüb qiymətləndirmək, başqalarının nailiyyətlərinə sevinmək, imkan daxilində istedadlı gənclərin qarşısında yaşıl işıq yandırmaq heç hamıya nəsib olmayan xüsusi istedaddır. Aydın müəllimin diqqət qayğısını öz üzərində hiss edən bir şəxs kimi qətiyyətlə deyə bilərəm ki, onun xisləti məhz bu istedadla yoğrulmuşdur.

Aydın Kazımzadə təkcə peşəkar jurnalist, redaktor kimi yox, həm yaxşı təşkilatçı kimi yetişmişdir. O, Moskvada, Sankt-Peterburqda, Bişkəkdə, Düşənbədə digər şəhərlərdə, keçmiş SSRİ-nin Arxangelsk vilayətindən tutmuş, BAM-ın Klkan qəsəbəsinə, uzaq Sibirə qədər bir çox bölgələrində, Finlandiyada Azərbaycan kinosu günlərinin keçirilməsinin təşəbbüsçüsü olmuş, bu tədbirlərdə kino mətbuatının nümayəndəsi kimi Azərbaycanı təmsil etmişdir. A.Kazımzadə Moskva, Kişinyov, Daşkənd, Aşqabad, Bişkək, Tbilisi şəhərlərində çıxan qəzetlərdə milli kinomuzla bağlı məqalələri dərc olunmuş azsaylı jurnalistlərimizdən biridir. Onu da qeyd etmək çox xoşdur ki, Aydın Kazımzadənin redaktoru olduğu "Kino" qəzeti 1970-ci ildə kino sahəsində nəşr olunan mətbuat orqanlarının ümumittifaq müsabiqəsində qalib gəlmiş SSRİ Kinematoqrafiya Komitəsinin diplomunu almışdır.

A.Kazımzadənin kino sahəsində fəaliyyəti yalnız qəzet redaktorluğu jurnalist yaradıcılığı ilə məhdudlaşmır, o, eyni zamanda bir müddət Azərbaycan Dövlət Televiziyasının dublyaj şöbəsində çalışmış, onlarla xarici filmin ana dilimizdə səsləndirilməsində xidməti olmuşdur. O bu qurumda şöbə müdiri, redaktor tərcüməçi kimi iştirak etmişdir. "Azərbaycantelefilm" Yaradıcılıq Birliyində onun ssenariləri əsasında çəkilmiş "Zərgər", "Hüseyn Seyidzadə", "Atikva - ümid deməkdir" sənədli filmləri Aydın müəllimin həm potensial ssenariçilik istedadından soraq verir. O "Azərbaycanfilm" kinostudiyasında istehsal edilən "Parlament", "Müstəqilliyin keşiyində" başqa sənədli filmlərin redaktoru olmuşdur.

Azərbaycan kino muzeyinin müdiri, "Azərbaycan Kino Ensiklopediyası"nda baş redaktor müavini-icraçı direktor vəzifələrində çalışdığı illərdə A.Kazımzadə istedadının yeni cəhətlərini üzə çıxartdı. Belə ki, müxtəlif arxiv materiallarını dərindən öyrənməsi, bəzi tarixi faktları məhz bu materiallar fonunda nəzərdən keçirib qiymətləndirməsi onun 90-cı illərin sonunda sözün yaxşı mənasında hamıda şok terapiyası doğuran sensasiyalı açıqlama verməsi ilə nəticələndi. Bu açıqlamaya görə, Azərbaycan kinosunun tarixi 1916-cı ildən yox, 1898-ci ildən başlayırdı deməli, 1998-ci ildə kinomuzun 100 yaşı tamam olurdu. Əlbəttə, bu versiya əsassız yaranmamışdı. 1898-ci ildə Azərbaycanda film çəkilməsi faktını başqa tədqiqatçı da qeydə almışdı. A.Kazımzadə isə həmin faktı adi hadisə kimi yox, milli kinomuzun təvəllüdü kimi qiymətləndirməyə imkan verən dəlillərə istinad edərək daha obyektiv elmi surətdə əsaslandırmağa çalışmışdı. Təbii ki, onun irəli sürdüyü versiya birmənalı qarşılanmadı, mətbuatda bu versiyanın həqiqəti əks etdirməməsi ilə bağlı yazılar da dərc edildi. A.Kazımzadə öz opponentləri ilə cəsarətlə polemikaya girərək mövqeyinin düzgünlüyünü əsaslandırmaq üçün yeni arqumentlər ortaya qoydu, o vaxt Bakıda çəkilmiş lentlərdən ikisinin Parisin kino arxivindən gətirilməsinə nail oldu. Onun bu arqumentləri opponentlərinin gümanlarından, ehtimallarından daha inandırıcı təsir bağışladı. Aydın müəllim başladığı işi uğurla başa çatdırdı, bu həqiqətin istər Azərbaycanda, istərsə xaricdə tarixi fakt kimi qəbul edilməsinə nail oldu. Ulu öndər Heydər Əliyev bu tarixi faktı sərəncamla təsdiq etdi. Nəticədə 2000-ci ildən başlayaraq hər il avqustun 2-si Azərbaycanın kino günü kimi qeyd olunur.

İşgüzarlıq, prinsipiallıq bu gün A.Kazımzadənin yaradıcılıq fəaliyyətini səciyyələndirən ən xarakterik keyfiyyətlərdir. Hazırda o, Azərbaycan Dövlət Film Fondunun baş mütəxəssisi kimi bu qurumun arxivinin yeni sənədlərlə eksponatlarla zənginləşməsi üçün gərgin aparır. Respublika Film Fondunun keçirdiyi elə bir tədbir, elmi konfrans yoxdur ki, orada Aydın Kazımzadə maraqlı məruzələrlə çıxış etməsin. nəhayət, A.Kazımzadə üzərində çoxdan bəri işlədiyi böyük tədqiqat əsəri - "Azərbaycan Kino Ensiklopediyası"nı (2 cilddə) tamamlayıb çap üçün hazırlamışdır.

Aydın Kazımzadə Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət Universitetinin dosentidir. O, milli kino tarixindən mühazirələr oxuyur. Təkcə kino mütəxəssislərinin və bu sahədə ixtisaslaşan tələbələrin yox, bu sənətlə maraqlanan bütün şəxslərin də istifadə etdikləri "Heydər Əliyev və "kinematoqraf", "Azərbaycan kinosunun salnaməsi" (2 cilddə), "Azərbaycan kinematoqrafçıları" (1-ci cild), "Bizim "Azərbaycanfilm", "Üzeyir Hacıbəyov və kino", "Azərbaycan kinosu və müharibə", "Rasim Ocaqov" və başqa kitablarını çap etdirmişdir.

Aydın Kazımzadə milli kinomuzun əsl bilicisidir, - desəm qətiyyən yanılmaram. Çox uzaq illərdə istehsal olunan filmlərimizin çəkiliş prosesi, prokat taleyi, bu filmlərdə hətta epizodlarda rol almış aktyorlar, pirotexniklərdən tutmuş rejissorlara qədər yaradıcı heyətin bütün üzvləri barədə verilən suala cavab verir, heç kəsin bilmədiyi, arxiv materiallarından götürdüyü qiymətli məlumatları sərgiləməkdən məmnunluq duyur.

70 yaş insan ömrünün müdriklik çağıdır. A.Kazımzadə öz ömür yolunun bu mənzilinə alnıaçıq qədəm qoyur. Bu xoşbəxtliyi ona bəxş edən peşəsinə, milli kino sənətinə məhəbbəti, gördüyü işlərin sanballı olmasıdır.

Şübhə etmirik ki, Aydın Kazımzadə bundan sonra da gənclik həvəsi ilə çalışacaq. Gərgin axtarışlarının bəhrəsi olan yeni-yeni əsərlərlə bizi, eləcə kino həvəskarlarını sevindirəcəkdir.

 

 

Əlsəfdər HÜSEYNOV,

sənətşünaslıq namizədi

 

Azərbaycan.- 2010.- 15 yanvar.- S.7.