Kəlbəcərlilərin Novruz tonqalı ürəklərdə qalanır

 

...Torpaq ətri, çay şırıltısı, göy gurultusu, ildırım şaqqıltısı... yazın gəlişini hiss etdirir. Baharın ilk dəfə dağlarda duyulması da məhz bununla bağlıdır.

Hər şeyin təzələndiyi bahar donlu günlərdə Novruz sovqatlı bayramın necə gəldiyini görmək və hiss etmək üçün uşaq olmaq istərdim. Çünki bu bayramın gəlişi uşaqların yaddaşına daha yaxşı yazılır.

Uşaqlıq illərimin xatirə kələfinin dolaşıq ucundan tutub yol başladım. Kəndimizin ağsaqqal və ağbirçəklərinin od-ocağını qoruyanların, on doqquz ildir ki, Kəpəzin, Murovun qucağına sığınanların yanına yollandıq. Dağlarda dünyaya göz açmış, Kəlbəcər 99 nömrəli orta məktəbin dil-ədəbiyyat müəllimi İqbal Çəpli qənşərimizə ilk gələnlərdən oldu. Bu el ağsaqqalı rayonun işğalından sonra Hacıkənddə məskunlaşıb. Bahar donlu günlərdə çəmən-çiçəklə qucaqlaşmaq, ötənlərə qayıtmaq isitəyini poetik dillə belə ifadə edir:

 

Bir də uşaq olaydım, amma kəndimizdə kaş,

Gör kəndimiz nə vaxtdan qalıbdı tamam

bomboş.

Yağılar ayaqlayıb gülünü-çiçəyini,

Gözəllər gözəlini, göyçəklər göyçəyini...

 

Torpağı qanla yoğrulmuş, ev-eşiyi yağmalanmış soydaşlarımızın, yenə kövrək günləridir. Həyət-bacalarda işin qaynayan günlərində dönüb on doqquz illik dünəndə qalan, novruzgülü bitirən bayramımıza boylanırıq. Elə bil ki, yox imiş o bəxtəvərli günlərimiz...

Təkcə bizim deyil, millətimiz və xalqımız üçün yeni il Novruzdan - bahar donlu bayramdan başlayır. Neçə illərdir ki, hər Novruz bayramı gələndə gözlərim yol çəkir. İnsanları, hətta dağ-daşları, qardaşları, bəzən də bağrıdaşları bir-birinə qovuşduran yollar bizi Kəlbəcərdən ayırdığı vaxtdan çox keçib. Bu zaman məsafəsində illər ömrümüzdən su içib, gözümüzə köçürüb, bahar özünə gül-çiçəklərdən don biçib. Kəndimiz yadıma düşüb. Fikrimdə, duyğumda yenə də bayaqkı şeirin misraları dağ çayına və göz yaşına dönüb süzülür:

 

Bir də uşaq olsam, onda nə dərdim vardı?

Bir də kəndimiz olsa, atam, anam olardı.

Bircə yol da girərdim anamın qucağına,

Bir kösöv də qoyardım atamın ocağına...

 

Qarı düşmən Kəlbəcərə şığıdı. Dağların zirvəsində hər il qalanan Novruz tonqalları yaz yağmuruna sönməzdi. Onları düşmən mərmiləri, "qrad yağışı" yerlə-yeksan elədi. Ocaqlarımız, bax, beləcə söndürüldü.

Həmişə təbiətin oyanmasına xalq səadət və xoşbəxtlik rəmzi kimi baxıb. Bu sevinc milli bir bayramın yaranmasına səbəb olub. Xalqımız bu bayrama Novruz (təzə gün) adını təsadüfi verməyib. Novruz xalqın həyata nikbinliklə baxmasının, təbiətin oyanışının, sevinməsinin bayramıdır. Kəlbəcərdə Novruz bayramını necə keçirməyimizə gəlincə deyim ki, rayonun bütün kəndlərində o, özünün milliliyini və uzunömürlülüyünü həmişə göstərib. Əsrlərin, minilliklərin yaşıdı Novruz bayramının əsas xüsusiyyətlərindən biri və ən vacibi insanları birləşdirmək, əməyə alışdırmaq, qəlblərdə paklığı qorumaq, bədbinliyi atmaqdır. Kəlbəcərlilər də daim bu ənənəyə sadiq qalmışlar. Doğrudur, on doqquz ildir ki, Kəlbəcərdə Novruz tonqalları qalanmır, qulaq falına çıxılmır, yumurta boyanmır, qız-gəlinlərimiz suyun təzələnmə anlarını gözləri ilə görmək üçün "sübhü dirigözlü açmır", Marsla Veneranın vüsal dəqiqələrinin şahidinə çevrilmirlər, amma gələcəyə nikbinlik burada da bizi bayramımızdan uzaq salmayıb. Ölkə başçısı İlham Əliyevin işğal altında qalan torpaqlarımızın, dağıdılmış yurd-yuvalarımızın düşmənlərdən təmizlənməsi istiqamətində var gücünü əsirgəməməsi bu nikbinliyə əsas səbəbdir. Ötən il yeni salınan qəsəbələrdə və çoxmərtəbəli yaşayış binalarında mənzil alan kəlbəcərli məcburi köçkünlərlə dəfələrlə görüşən Ali Baş Komandanın o torpaqlara qayıdacağımızı qətiyyətlə bildirməsi xəyalən bizi doğma yerlərə bir qədər də tez qaytarır. Kəpəzin ətəyindən Kəlbəcərə cəmi iki-üç saatlıq yol var. Biz o torpaqlarda söndürülmüş ocaqlarımızı yenidən qalayacağıq. Biz o yerlərə mütləq qayıdacağıq.

 

Bir də uşaq olaydım, qaytaraydım illəri,

Olaydım kəndimizin bir balaca əsgəri.

Duraydım keşiyində, lap qocalıb ölüncə,

Ataydım gözlərindən, ona düşmən baxınca.

Qoruyaydım gözlərim, bəbəklərim kimi mən,

Qoruya bilməsəm də, şəhid olardım hökmən.

 

Hacıkənddə axşam düşür, qonşular bir-biri ilə görüşə tələsir. Sacda qovrulmuş küncütlü qovurğadan tutmuş növbənöv şirniyyat dolu qablarda bayram payı yollanır. Axırıncı çərşənbədə bir nəfər də küsülü qalmamalıdır, - deyir ağbirçək Pəri nənə. Anası şairə Güllər nənənin Kəlbəcər həsrətli misralarından zümzümə edir. Bacıları Minayə, Zöhrə və Qətibəylə oğlu İsmət müəllimin ömür-gün dostu Ayna xanıma bayram payı hazırlayır. Ulu babasının adını daşıyan balaca Ələkbər həmişəki kimi, şıltaqlığından qalmayıb hazırcavablıq edir:

- Əmi, gələn Novruz bayramında Kəlbəcərdə olarıq, inşallah. Axı, deyirlər ki, bayramda edilən diləklər tez qəbul olunur. Niyə dilək diləmirsiniz? Əsgər olub gedib kəndimizi - Otaqlını ermənilərdən alıb qoruyacağam...

Həmid Bayram oğlu Novruzov balaları Fəxrəddinə, İlahə və anasının adını daşıyan Gülüstana niyə təzə paltar geyinmədiklərini irad tutur. Anaları Minayə bacı da həyat yoldaşının sözünə qüvvət verir. Bir himə bənd imiş kimi, uşaqlar onlardan ayrılıb təzə paltar geyinərək həyətdə qalanmış tonqalın yanına qaçırlar. Evin ağbirçəyi qardaşı İbrahim müəllim və bacısı Zöhrəgilə bayram sovqatını hazırlayır və Kəlbəcərdə keçirdikləri günləri xatırlayır:

- Novruz bayramında süfrəyə müxtəlif naz-nemət qoyulmasının rəmzi mənaları var. Ən kasıb ailələr belə çalışardılar ki, bayram süfrəsinə buğda, arpa, darı, qarğıdalı, küncüt və ya lobya qoyulsun. Bunlardan savayı, "yeddi löyün"ün də süfrəyə düzülməsi bu bayramı digərlərindən fərqləndirirdi. Süfrənin ortasına yeddi ağacın zoğunu, yeddi ağ piyalə, ağ dirhəm və ya dinar (bunlar hər bir xalqın özünəməxsus pul vahidi ilə əvəz edilirdi) qoyulardı. Bayram süfrəsini bəzəyən şəkərbura, paxlava, əyirdək, qatlama, qoğal, duzlu kömbə, sonralar isə səməni aşının dadı uzun müddət damaqlardan getməzdi. Əvvəllər Axır çərşənbədə südlü aş bişirilərdi. Süfrələrin bəzəyi bayram aşı isə əsasən martın 21-22-də dəmlənərdi. Aşın altına qoyulan qazmaq yumurtalı və südlü xəmirdən, aşqarası isə təkcə kişmiş və qoyun ətindən yox, müxtəlif növ meyvələrin qurusundan və çərəzlərdən hazırlanardı. Yumurtanın boyanmasında son illərə kimi soğan qabığından istifadə edilərdi.

- Kəndin ağsaqqalları bir il ərzində dünyasını dəyişənlərin ailəsinə birlikdə baş çəkər, "Yasin" oxutdurar və baryam aşı bişirmələri üçün ocağın üstünə özləri qazan asardı. Qız-gəlinlər çərşənbələrin dördündə də bir yerə yığışar, yelləncək asar, şənlənər, tale söhbətləri edər və qulaq falına çıxardılar. Torba atmaq, papaq tullamaq uşaqların oaxşamkı qazancları üçün deyil, xalqımızın qədim el adətlərinin qorunması deməkdir. Sübh tezdən bulaqdan təzə su gətirmək, həyət-bacanı sulamaq da onların işi idi. Şəkərburanı hazırlamaq üçün onlar qohumların birinin evinə yığışar və dan yeri ağarana kimi "kirpik çalmazdılar". Bayramlarımız beləcə yaddaqalan, milli adət-ənənələrimizə sadiqlik səviyyəsində keçirilərdi...

Hacıkəndin zülmət gecələri bəlkə də neçə illərdir belə işığa, nura qərq olmamışdı. Bu nikbin əhval-ruhiyyəni yaradan səbəblər vardır: doğma yerlərə qayıtmaq ümidinin bu baharda səməni kimi daha tez cücərib boy atması...

Novruz tonqallarının ətrafında halay tutan yeniyetmələr, Kəlbəcərdə doğulan və doğulmayan o yerlərə ürəkdən bağlılardır: Sənan, Xətai, Kənan, Fəxrəddin, Murov, Ramin, Xəqani, Amil, Güllər, Ələkbər, Bayram, Əliqulu, Zülfiyyə, Ülviyyə, Gülanə, Əminə, Xəyalə, Səxavət, Afət, Nadir, Fərid, Səid, Zamin, Zamiq, Elvin, Murad, Məhəmməd, Xalidə, Ağaxan...

Fərid babasının şeirinin sonuncu bəndini onlarla söhbətimizin yekunu olaraq söyləyir:

 

Bir də kəndimiz olsa, mən də uşaq olardım,

O kəndə gedə bilsəm, başına dolanardım.

Körpə uşaq da olsam, ölüb orda qalardım,

Bax, onda mən Vətənə əsl oğul olardım!

 

 

Məhəmməd NƏRİMANOĞLU

 

Azərbaycan.- 2011.-17 mart.- S. 7.