Azərbaycanın statistikası Avropa standartları səviyyəsində təkmilləşdirilir

 

Azərbaycan Respublikası ilə Avropa İttifaqı arasında siyasi və iqtisadi münasibətlərin intensivləşməsi, qonşuluq siyasəti sahəsində əldə olunmuş nailiyyətlər ölkəmizin statistikasının Avropa standartlarına, xüsusilə, Avropa Statistika Sisteminə tam uyğunlaşdırılmasını zəruri edir. Məhz bu amil Azərbaycanda Milli Statistika Sisteminin Qlobal Qiymətləndirilməsini (QQ) şərtləndirmişdir. Qlobal Qiymətləndirmə nədir? Bu termin ilk dəfə 2001-ci ildə Aİ Statistika Bürosunda (Avrostat) yaradılıb və o vaxtdan bəri bir çox ölkələrin statistika xidmətləri, o cümlədən MDB ölkələrindən Rusiya, Ukrayna Belarus, Qazaxıstan bu statistik auditə məruz qalmışlar. QQ - səmərəli statistika sisteminin qurulması işində vacib alət olmaqla yanaşı, dünya statistika ictimaiyyətində milli statistika təşkilatının imicinin atributuna çevrilmişdir.

 

Məlum olduğu kimi, statistika vasitəsilə iqtisadi, sosial və həyatımızda baş verən bir çox digər proses və hadisələr qiymətləndirilir. Bəs statistikanın özünü necə qiymətləndirmək olar? Müasir milli rəsmi statistika sistemi necə olmalıdır? Bu suallara cavabı statistika sisteminin qlobal qiymətləndirilməsi verir.

Rəsmi statistika ölkədəki informasiya sisteminin mühüm hissəsidir və informasiya məkanının formalaşdırılmasında fəal iştirak etməklə iqtisadiyyat, sosial həyat, demoqrafiya, ekologiya sahəsində yayımlanan məlumatlarla ictimai rəyə ciddi təsir göstərir. Azərbaycan öz dövlət müstəqilliyini bərpa etdikdən sonra statistikanın islahatı və inkişafına xüsusi diqqət yetirilmiş, 1993-cü ildən başlayaraq rəsmi statistikanın islahatı və təkmilləşdirilməsi ilə bağlı 4 beşillik dövlət proqramı qəbul edilmişdir.

Qlobal qiymətləndirmənin məqsədi ölkənin rəsmi statistika sisteminin inkişaf səviyyəsinə dair dəqiq məlumatın əldə edilməsidir. "Rəsmi statistika haqqında" qanun ölkədə dövlət statistika orqanlarının vəzifələrinin yerinə yetirilməsi, inzibati statistikaya dair hesabatların təsdiqi, məlumatlara tam giriş və onları yaymaq kimi imkanları yaradır, "inzibati statistika" istehsalının əlaqələndirilməsi üçün hüquqi bazanı təşkil edir.

"Rəsmi statistika haqqında" qanunun aspektləri BMT-nin rəsmi statistikanın əsas prinsiplərinin tanınması, ölkədəki statistika orqanlarının rolu, səlahiyyətləri və məsuliyyətləri, eləcə də digər şəxslərlə əlaqələri və demokratiya və bazar iqtisadiyyatına xidmət edən müasir statistika sisteminin funksionallığının uyğunluğu üçün vacib sənəddir. Peşəkar müstəqillik, həmçinin obyektivlik və ədalətlilik qanunda öz əksini tapmışdır. Fiziki şəxslər və inzibati mənbələrdən məlumat toplanması da daxil olmaqla, Dövlət Statistika Komitəsi qanunla müəyyən edilmiş məlumatların toplanması üçün güclü və yaxşı təşkil edilmiş səlahiyyətlərə malikdir.

Qanun Statistika Şurasının dəstəyi ilə Dövlətstatkomu güclü əlaqələndirici funksiya ilə təmin edir. Şura Dövlət Statistika Komitəsinin yanında ictimai əsaslarla fəaliyyət göstərir, məsləhətverici orqandır, statistika sisteminin və Dövlətstatkomun infrastrukturunun inkişafı üçün hədəfləri müəyyənləşdirir. Şuranın üzvləri Nazirlər Kabinetinin qərarı ilə 5 il müddətinə təsdiq edilir.

Statistik məxfiliyə aid olan müddəaların aydınlığı üçün qanuna məxfi məlumatların, birbaşa və dolayı yolla tanınmaların və yekun (ümumiləşdirilmiş) məlumatların məxfiliyinə uyğun qaydaların tərifləri daxil edilmişdir. Məxfi məlumatlara girişi olan işçilər, vəzifələrini dayandırdıqdan sonra belə, bu məlumatların məxfiliyinin qorunmasını təmin etmək üçün məsuliyyət daşıyırlar. "İnzibati Xətalar Məcəlləsi"nə uyğun olaraq, statistik məlumatların məxfiliyinin pozulması hallarına görə cərimə tətbiq olunur. Milli Statistika Sisteminin (MSS) peşəkar müstəqillik, obyektivlik və ədalətlilik prinsiplərinin "Rəsmi statistika haqqında" qanunda öz əksini tapması, Dövlətstatkomun məlumatların toplanmasında təsirli və şəffaf səlahiyyətlərə malik olması, statistik məxfilik anlayışının qanunda çox dəqiq qeyd olunması, prosedura və tədbirlərin məxfilik prinsiplərinə əməl olunmaqla təmin edilməsi təqdirəlayiqdir.

"Rəsmi statistika haqqında" qanuna əsasən, dövlət statistika orqanları rəsmi statistika məlumatlarının istehsalçısı kimi mərkəzi rola, məlumatların toplanması üçün güclü, aydın və yaxşı təşkil edilmiş səlahiyyətlərə malikdir və Azərbaycanın MSS-nin əlaqələndiricisidir. Statistika orqanlarının ölkə ərazisində və ölkədən kənarda yerləşən hüquqi şəxslərdən, respublika ərazisində fəaliyyət göstərən xarici hüquqi şəxslərdən statistik məlumat əldə etmək hüquqları vardır. Həmçinin Dövlətstatkomun ölkə vətəndaşlarından və fiziki şəxslərdən məlumat toplamaq hüquqları vardır (iqtisadi və ya əhalinin siyahıyaalınmaları). Respondentlərə vaxtında və düzgün məlumat təqdim etməmək, təhrif etmə və ya gecikmə hallarına görə cərimələr tətbiq edilə bilər.

Qanunda inzibati məlumatlara giriş də əks olunmuşdur. Qanun Dövlətstatkoma inzibati statistikaya dair hesabatları təsdiq etmək, bu məlumatlara tam girişi və onları yaymaq kimi imkanlarla yanaşı, "inzibati statistika"nın istehsalının əlaqələndirilməsi üçün bazanı təşkil edir. Bütün dövlət orqanları Dövlətstatkoma öz səlahiyyəti çərçivəsində inzibati statistik məlumatlara girişi təmin etməyə və müəyyən olunmuş vaxtda və qaydada statistik məlumatların istehsalı üçün zəruri olan məlumatları təqdim etməyə borcludurlar. İnzibati mənbələrə giriş respondentlərə düşən yükü azaldır, dövlət və yerli orqanlar tərəfindən paralel görülən işlərdən qaçmağa imkan verir.

Dövlətstatkom ölkədə rəsmi statistika məlumatlarının istehsalçısı kimi mərkəzi funksiya və səlahiyyətlərə və Azərbaycanın MSS-in əlaqələndirici funksiyasına malik olmaqla, rəsmi statistikanın təxminən 80 faizinin istehsalçısıdır. Əlaqələndirici funksiya "Statistik işlər proqramı"nda, eləcə də "2008-2012-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında rəsmi statistikanın təkmilləşdirilməsinə dair Dövlət Proqramı"nda əks olunmuşdur. Ümumiyyətlə, Dövlətstatkom və onun yerli orqanları kifayət qədər potensiala, eləcə də dövlət proqramında nəzərdə tutulmuş tədbirlərin əhatə olunması imkanlarına malikdir. Dövlətstatkom yüksək keyfiyyətli statistikanı təmin edir. İstehsal prosesində nəzarət üçün prosedurlar təqdirəlayiqdir. Yaxın gələcəkdə daha sistematik və mükəmməl idarəetmə, nəzarət və qiymətləndirmə planlaşdırılır. Dövlətstatkomun vəzifəsi, əsasən, istifadəçilərin ehtiyaclarını statistik nəşrlərlə təmin etməkdən ibarətdir. Son vaxtlar statistik məlumatların internet vasitəsilə təqdimatı əhəmiyyətli dərəcədə artmışdır.

"Rəsmi statistika haqqında" qanunda müəyyənləşdirilmişdir ki, Dövlət Statistika Komitəsi Azərbaycan Respublikasının mərkəzi icra orqanları sistemində fəaliyyət göstərir və respublikada rəsmi statistikanı həyata keçirir, güclü əlaqələndirici rola malikdir. 14-cü maddədə deyilir: paralelçiliyə yol verməmək, ikiqat işdən qaçmaq, vahid təsnifat və metodlardan istifadəni və əldə edilmiş nəticələrin rəsmi statistikaya uyğunluğunu təmin etmək məqsədi ilə inzibati statistika materiallarının istehsalı üçün statistika hesabatları Dövlətstatkom tərəfindən təsdiq edilir.

Dövlətstatkom statistik müayinələr əsasında vaxtında və geniş statistik məlumatlar istehsalına malikdir, inzibati məlumat mənbələri əsasında registrlərdən müşahidələr üçün istifadə edilir. Təsnifatlar sistemi beynəlxalq standartlara uyğundur, təkmilləşmə və təsnifatlardan daha səmərəli istifadə üçün perspektiv tədbirlər nəzərdə tutulmuşdur. Metodologiya, eləcə də müayinələrin planlaşdırılması, seçmə, statistika məhsullarının inteqrasiyası sahəsində daha yüksək səmərəlilik əldə etmək üçün addımlar atılır. Əhalinin 2009-cu il siyahıyaalınmasının nəticələri seçmə bazanın təkmilləşdirilməsi, eləcə də ölkə ictimaiyyətinə geniş təhlillər üçün dəyərli mənbə olacaqdır. Məşğulluq və işsizlik statistikası üçün zəngin mənbə olan əmək bazarı statistikası müəssisə məlumatlarına və rüblük işçi qüvvəsi müayinələrinə əsaslanır. Ev təsərrüfatı müayinələri gəlirləri, yaşayış səviyyəsini və ev təsərrüfatı xərclərini əks etdirir; əsas göstəricilərdən ölkədə sosial vəziyyəti qiymətləndirmək, eləcə də milli hesablar və qiymət statistikası üçün istifadə olunur. 2009-cu ildə MHS-93-ün yerinə yetirilməsi və MHS-2008-in tətbiqi məsələlərini əhatə edən üç illik fəaliyyət planı hazırlanaraq təsdiq edilmişdir. MHS göstəricilərində Avropa Fəaliyyət Növləri Təsnifatının (AFNT) 2-ci nəşrinin tətbiqinin 2011-2012-ci illərdə mərhələlərlə həyata keçirilməsi planlaşdırılmışdır. Qiymət statistikası yaxşı təcrübəyə və beynəlxalq standartlara tam uyğundur. Biznes statistikası biznes fəaliyyətləri üçün geniş göstəricilər şəbəkəsini təmin edir. Nəqliyyat statistikası kifayət qədər yaxşı inkişaf etmişdir, özəl sahibkarlar da daxil olmaqla, quru yol nəqliyyatını əhatə etmək üçün mühüm təşəbbüslər göstərilmişdir. Kənd təsərrüfatı statistikası yaxşı əhatə olunub.

İnformasiya texnologiyaları funksiyasını Baş Hesablama Mərkəzi həyata keçirir. Bu, bir tərəfdən məlumatların toplanması, işlənməsi və onlara nəzarət kimi statistik məhsulları yaratmaq üçün statistik proseslər çərçivəsində fəaliyyətlər, məlumatların regional idarələrdən mərkəzi idarəyə ötürülməsi və statistik bülletenlərin nəşri ilə, digər tərəfdən isə BHM proqram təminatının inkişafı ilə əlaqədardır. Proqram təminatının inkişafı fərdi statistik məhsullara və eyni zamanda, yeni proqram təminatı vasitələrinə əsaslanır. BHM, digər ölkələrin Milli Statistika İdarələrinin İT bölmələri kimi, statistik proseslərdə daha güclü rola malikdir.

Son 3 ildə informasiya texnologiyaları mühiti təkmilləşdirilmiş, mərkəzi aparatda vahid lokal şəbəkə quraşdırılmışdır. Dövlətstatkomun bütün işçilərinin lokal şəbəkəyə girişi vardır. Lokal şəbəkə təxminən 400 istifadəçiyə xidmət edir. Hesablama sisteminin imkanı və xidmətlərin səmərəliliyi davamlı şəkildə genişləndirilmişdir.

Yaxın gələcəkdə məlumat bazaları və inzibati məlumatların registri, statistik proseslər üçün inteqrasiya olunmuş və standartlaşdırılmış vasitələr, daxili və xarici istifadəçilərin daha çox metaməlumatla təmin edilməsi vacib rol oynayacaqdır və Dövlətstatkom tərəfindən yaradılmasına başlanılmış keyfiyyətin idarə olunması sistemi belə çağırışlar üçün misaldır.

Daxili monitorinq sahə şöbələrinin rəhbərlərinin cavabdehliyindədir. Statistik istehsal prosesinin (müayinələri planlaşdırılması, layihələrin hazırlanması, məlumatların toplanması, işlənməsi, təhlili və nəşri) mərhələlərinin keyfiyyətinin monitorinqi üçün prosedur və metodlar lazımi qaydada tətbiq edilmişdir. Bütün müayinələr üçün sahə əməliyyatları, məlumatların daxil edilməsi, kodlaşdırılmasına lazımi qaydada nəzarət edilir.

Statistik istehsal prosesləri üçün sahələr üzrə daxili əl kitabçaları, təlimatlar və tövsiyələr, ev təsərrüfatları müayinələri üzrə sayıcılar üçün isə əl kitabçaları mövcuddur. Statistik məlumatların təqvimi ictimaiyyət üçün açıqdır və Dövlətstatkomun veb səhifəsindən əldə etmək olar. İllik proqramda nəzərdə tutulmuş statistik göstəricilər üçün məlumatlar sistematik olaraq toplanır.

Keyfiyyətin xarici monitorinqi BVF tərəfindən aparılmışdır. Azərbaycan 2001-ci ildən etibarən Məlumatların Yayılmasının Ümumi Standartına (GDDS) qoşulmuşdur. Müvafiq makroiqtisadi göstəricilər, ətraflı metaməlumatlar, BVF-nin Məlumatların Keyfiyyətinin Qiymətləndirilməsi Çərçivəsi (DQAF) əsasında məlumatların keyfiyyətinin qiymətləndirilməsi, təkmilləşdirmə üçün təkliflər və onların icrası üçün planlar ictimaiyyət üçün açıqdır.

Dövlətstatkom statistik məhsullar üçün standart sənədləşdirmənin təkmilləşdirilməsi və keyfiyyətin idarə edilməsi sisteminin həyata keçirilməsini hazırlamışdır. Standart sənədləşdirmədə məqsəd istifadəçiləri daha yaxşı metaməlumatla təmin etməkdən ibarətdir. Dövlətstatkom statistik külliyyatların, bülletenlərin, xülasələrin, pres-relizlərin və digər statistik materialların hazırlanmasına, onların istifadəçilər arasında yayılmasına, mətbuatda ictimai maraq kəsb edən statistik məlumatların nəşrinə, həmçinin rəsmi statistikanın əhəmiyyətinin geniş ictimaiyyətə izah edilməsinin təşkil olunmasına cavabdehdir. İstifadəçilərin statistik məlumatlarla təmin edilməsində məlumat daşıyıcılarının bütün mümkün formalarından, o cümlədən xüsusi nəşrlərdən, kütləvi informasiya vasitələrindən və digər vasitələrdən istifadə edilir. Statistik məlumatların məzmununun hazırlanmasına istifadəçilər cəlb olunur və proqram razılaşmaq üçün Nazirlər Kabinetinə təqdim edilməzdən əvvəl nazirliklər, Mərkəzi Bank və s. aparıcı istifadəçilərlə yazılı məsləhətləşmələr aparılır.

Əldə edilmiş təcrübələr, məlumat istifadəçilərinin fikirlərinin ümumiləşdirilməsi və onların rəyləri nəzərə alınmaqla, 2009-cu ildə istifadəçilərin rəyinin öyrənilməsinə dair müayinə keçirilmişdir. Dövlət orqanlarını, tədqiqat institutlarını, mətbuatı, müxtəlif agentlikləri, maliyyə və digər müəssisələri təmsil edən 2151 respondentdən cavablar alınmışdır. Suallar əsasən məlumatın keyfiyyətini (tamlığı, dövriliyi, vaxtında olması, etibarlılığı, müqayisəliliyi və s.), təqdim edilmə vaxtını, Dövlətstatkomun və onun işçilərinin fəaliyyətindən razı olub-olmamasını əhatə etmişdir. Müayinənin nəticələri təhlil edilmiş və məlumat istifadəçiləri üçün nəşr edilmişdir. Alınmış təkliflərdən yayım (nəşr) fəaliyyətlərində (məsələn, mətbuat konfransı) istifadə olunur. Veb səhifə, eyni zamanda, özü ilə əlaqədar qısa və yığcam qiymətləndirmə aparmaq üçün istifadəçilərə imkan yaradır. Hər bir oxucu öz rəyini ifadə edə və bu sorğuların ümumi cavabı ilə tanış ola bilir. İstifadəçilərin rəyinin öyrənilməsinə dair ildə bir dəfə müayinə keçirilməsi nəzərdə tutulur.

Dövlətstatkom nəşrlərin kataloqundan, məlumatların mövcudluq və pres-relizlərin təqvimlərindən istifadə edir. Nəşrlərin kataloquna Dövlətstatkomun əsas məhsulları - illik statistik məcmuə və təsnifatlarla birlikdə 30 nəşr daxildir, onlar Azərbaycan və ingilis dillərində nəşr olunur. "Azərbaycanın statistik göstəriciləri" məcmuəsi nəşrlər arasında əsas məhsul hesab edilir. İstifadəçilərə həm çap formasında, həm də CD formatda təqdim edilir. Çap olunmuş 800-dən çox nüsxənin üçdə biri pulsuz paylanır. Digər nəşrlərin də müəyyən hissəsi pulsuz yayılır. Satışdan əldə olunun vəsait dövlət büdcəsinə köcürülür.

Statistik məlumatların verilmə təqvimi 27 sahə üçün statistik göstəricilərin mövcudluğu haqqında məlumat verir və onların əksəriyyəti aylıq buraxılır. Məlumatların tarixləri haqqında qərar rüblük əsasda Dövlətstatkom tərəfindən təsdiq edilir. Təqvimi veb səhifədən də əldə etmək olar (həm də ingilis dilində). Pres-relizlər adətən, səhər saat 11-dək nəşr olunur. Dövlətstatkom pres-relizlərin məzmununa cavabdehdir və onlara heç bir siyasi başlıq daxil edilmir. Hökumət və qeyri-hökumət təşkilatlarının müdaxilələri qeyri-məqbul hesab edilir. Ehtiyac yarandıqda (məsələn, metodologiya və ya təsnifatlarda dəyişiklik olduqda) statistik cədvəllərə şərhlər əlavə olunur. Metodoloji məlumat veb səhifənin xüsusi hissəsində yerləşdirilir.

Veb səhifədə verilən sektorlar üzrə bəzi statistik məlumatlara qənaətbəxş metodoloji qeydlər də daxil edilmişdir. Rəsmi statistik məlumatların yanlış izah edilməsi hallarında Dövlətstatkom müdaxilə etməyə borcludur və cavab problemlərin meydana çıxdığı eyni media vasitəsilə bildirilir. Statistikanın əsassız tənqid edildiyi hallarda Dövlətstatkom fəal yanaşmadan istifadə edir və belə cavablar Dövlətstatkom tərəfindən verilir. Nadir hallarda nəşr edilmiş məlumatlara düzəlişlər edilir. Yekun məlumatlar nəşrin yeni versiyasında təqdim edildikdə düzəlişlərə dair izahlar verilir.

Adətən, Dövlətstatkom dövlət administrasiyası üçün təhlillər aparır, bülleten və pres-relizlər hazırlayır. Əsasən milli hesablar və statistikanın digər daha kompleks sahələri arasında zəruri bölgü ilə analitik iş Dövlətstatkomun fəaliyyətinin bir hissəsidir. Onlardan məlumat istehsalının yekun mərhələlərindən biri kimi məlumatın keyfiyyətinin yoxlanmasında istifadə edilir. Pres-relizlər, nəşrlər, təhlillər statistik məhsullardır, onlara hər hansı siyasi qiymətləndirmə və şərh daxil edilmir.

Tapşırıqların yerinə yetirilməsinə və beş illik proqramın icra edilməsinə dair ölkə Prezidentinə, illik hesabat isə hökumətə təqdim edilir. Dövlətstatkomun fəaliyyəti haqqında dövri məlumatlar, eyni zamanda, parlamentə də təqdim edilir.

Statistika orqanlarının mərkəzi və yerli hakimiyyət orqanları ilə sıx əlaqələri vardır, o cümlədən statistik məlumatların geniş yayılması Dövlətstatkoma və onun regional idarələrinə ölkədə yaxşı mövqeyə malik olmağa imkan yaradır. Ölkədə planlaşdırma və qərar qəbul etmək üçün Azərbaycanın dövlət orqanları statistik məlumatların əsas istifadəçisi hesab edilir. Buna görə də Dövlətstatkom nazirliklər və digər inzibati orqanlarla əməkdaşlığa geniş diqqət yetirir. Dövlətstatkom öz missiyasını kifayət qədər qənaətbəxş yerinə yetirən müstəqil təşkilat kimi dövlət orqanları arasında yaxşı mövqeyə malikdir. Yerli statistika orqanlarının regional və yerli özünüidarəetmə orqanları ilə yaxşı əlaqələri vardır. Yerli statistika orqanları Dövlətstatkom tərəfindən hazırlanan bütün statistik məcmuələrin nüsxələrini əldə edirlər.

Dövlətstatkom elmi-tədqiqat institutları və universitetlərlə əməkdaşlıq edir. Onlar Statistik və Elmi-Metodoloji Şurada təmsil olunurlar. Dövlətstatkomun işçiləri Bakıda və ya regionlarda olan ali təhsil müəssisələrində dərs deyirlər. Statistika sahəsində xüsusiləşdirilmiş təlimlə əlaqədar tələbələr Dövlətstatkomda təcrübə keçirlər, Dövlətstatkomun işçiləri isə imtahan komissiyasının üzvləri kimi, onların yekun imtahanlarında iştirak edirlər. Tələbələr sayıcı kimi əhalinin siyahıyaalınmasına da cəlb edilmişlər.

Mətbuat müntəzəm olaraq ölkənin iqtisadi və sosial inkişafını əks etdirən statistik məlumatlarla təmin edilir. İqtisadi göstəricilər kimi statistik məhsullar üzrə olan pres-relizlər də onlara təqdim edilir. Kütləvi informasiya vasitələrinin nümayəndələri üçün rüblük mətbuat konfransları keçirilir. Mətbuata statistik məlumatlar onların istəyindən asılı olaraq elektron ünvan vasitəsilə və ya çap formasında təqdim edilir. Dövlətstatkomun mütəxəssisləri TV proqramlarında şərhlər və müsahibələr verir.

Dövlətstatkomda elmi-metodoloji şura fəaliyyət göstərir, şura geniş dairədə yeni metodologiya və standartlar kimi nəzəri və metodoloji məsələlərə, statistik məhsulların təkmilləşdirilməsinə baxır.

Demoqrafik prosesi yoxlamaq üçün Azərbaycanda cari sistem doğum, ölüm və miqrasiya üzrə məlumatlardan ibarət olan və 10 ildən bir toplanan siyahıyaalma vasitəsilə aparılır. Əhali üzrə yenilənmiş məlumatlar sözügedən məlumatlar əsasında hesablanır. Əhalinin təbii və miqrasiya yolu ilə artımı Ədliyyə, Səhiyyə və Daxili İşlər nazirliklərinin ilkin hesabatları əsasında əldə edilir:

Əhalinin təbii hərəkətinə dair statistik göstəricilər Ədliyyə Nazirliyinin yerli qeydiyyat orqanlarından, miqrasiyaya dair məlumatlar isə Daxili İşlər Nazirliyinin regional pasport xidmətləri tərəfindən yerli statistika orqanlarına, oradan da BHM-ə ötürülür. Əhalinin təbii hərəkəti və miqrasiyasına dair statistik məlumatlar əsasında əhalinin sayı regional səviyyədə rüblük, milli səviyyədə isə aylıq qiymətləndirilir. Ölüm hallarının kodlaşdırılması Ümumdünya Səhiyyə Təşkilatının (ÜST) "Xəstəliklərin Beynəlxalq Təsnifatı"nın 10-cu versiyası əsasında Səhiyyə Nazirliyinin mütəxəssisləri tərəfindən həyata keçirilir. Əhaliyə dair statistik məlumatlar illik bülletenlərdə, məcmuələrdə nəşr olunur.

Əhalinin sonuncu 2009-cu ildəki siyahıyaalınması BMT-nin tövsiyələrinə əsasən aparılmış, təxminən 28 min nəfər bu işə cəlb edilmiş və ümumilikdə çox yaxşı keçirilmişdir. Siyahıyaalma materialları həm seçmə əsasda təkmilləşdirmə, həm də cəmiyyətin müxtəlif aspektləri üçün geniş ümumi görünüş baxımından dəyərli mənbə olacaqdır. Yaşayış yerinin qeydiyyatı zamanı işğal edilmiş ərazilərdən köçürülmüş şəxslər faktiki olaraq yaşadıqları yerdəki kimi deyil, işğal edilmiş ərazilərdə yaşayanlar kimi qeydiyyata alınmışdır.

Gəlir, həyat səviyyəsi və yekun istehlak üzrə statistik göstəricilərin istehsalı ev təsərrüfatları üzrə müayinənin əsasında həyata keçirilir. Siyahıyaalma məlumatları əsasında ölkə ərazisində bütün ev təsərrüfatlarının məlumat bazası yaradılmışdır. 2005-ci ildən etibarən məşğulluğun ev təsərrüfatları müayinəsinin müntəzəm keçirilməsinə başlanmışdır. Əldə edilmiş məlumatlar ailə vəziyyəti, cins, təhsil səviyyəsi, yaş qrupları və s. üzrə işsizlik və digər bölgülər ilə əhatə olunan iqtisadi fəal əhalini əks etdirir.

Göstəricilər sistemi Beynəlxalq Əmək Təşkilatının tövsiyələrinə, rəsmi statistikanın təkmilləşdirilməsinə dair Dövlət Proqramına, "Statistik işlər haqqında proqram"a uyğun olaraq tərtib edilmişdir. Əmək statistikasına dair məlumatların əsas mənbəyi iqtisadi fəal əhali, məşğulluq, işsizlik və natamam məşğulluq, iqtisadi fəal əhalinin strukturu, əməkhaqqı və iş saatı, əməkhaqlarının strukturu, əmək xərcləri təşkil edir.

MHS-1993 Azərbaycanın milli hesablar statistikasının tərtib edilməsi üçün çərçivədir. İstehsalın hüdudlarının, aktiv və passivlərin müəyyənləşdirilməsi də daxil olmaqla, MHS-93-ün tərif və konsepsiyaları tətbiq edilmişdir. Dövlətstatkom BVF-nin GDDS standartına (məlumatların yayılmasının ümumi standartlarına) qoşulmuşdur.

Milli hesablar statistikası beynəlxalq təsnifatlar əsasında tərtib edilir, cari və daimi qiymətlərlə illik əlavə dəyər və ÜDM, cari və daimi qiymətlərlə ÜDM-in illik xərcləri, əlavə dəyərin illik komponentləri və fəaliyyət üzrə ilkin gəlir, institusional sektorlar üçün illik hesablar və digər dünya hesabları tərtib edilir. Bundan əlavə, rüblük ÜDM də hesablanır, ÜDM-in aylıq qiymətləndirilməsi aparılır.

ÜDM-in regional hesablanması təmin edilir. 2006-cı il üçün "xərclər-buraxılış" cədvəlləri tərtib edilmiş və 2011-ci il üçün də planlaşdırılır. 2004-cü ildən sonra davamlı olaraq Ehtiyatlar və istifadə cədvəlləri (SUT) tərtib edilmişdir. 2007-ci ildən maliyyə hesabları tərtib olunmuşdur.

Dövlətstatkom ölkə üzrə istehlak qiymətləri indeksləri (İQİ) və istehsalçı qiymət indeksləri haqqında məlumatlarla daha ətraflı təmin edilmiş və BVF-nin Məlumatların Yayılmasının Ümumi Standartına (GDDS) qoşulmuşdur. İstər istehlak qiymətləri indeksləri, istərsə də istehsalçı qiymətləri indekslərinin sahəsi və anlayışları BVF-nin təlimatı və MHS-də göstərilən beynəlxalq standartlara və tövsiyələrə uyğundur. Məhsul və xidmətlər bölməsi MHS-də ev təsərrüfatlarının son istehlak xərclərinə uyğundur.

İstehlak qiymətləri indeksləri üçün çəkilər ev təsərrüfatları büdcələrinin müayinəsindən əldə edilir, istehlakçı qiymət indekslərində təxminən 130 min fərdi əmtəə və xidmətlər aylıq qiymətləndirilməklə geniş seçmənin əsasında həyata keçirilir və 565 ilkin aqreqatlar üzrə paylanmışdır. Hesablama və aqreqasiya metodları (COİCOP əsasında) istehlak qiymətləri indekslərinin təlimatının tövsiyələrinə uyğundur; geometrik vasitələrdən istifadə edilməklə elementar indekslər də tətbiq edilir. Azərbaycanda istehlak qiymətləri indeksi beynəlxalq standartlara və tövsiyələrə tam uyğundur. Əmtəə və xidmətlərin seçilməsi müasir standartlara cavab verir, çəkilər və hesablama metodları hər il yenilənir və beynəlxalq tövsiyələrə tam uyğundur.

Bir neçə kəlmə də xarici ticarət statistikası haqqında. Əmtəələrin aqreqasiyası beynəlxalq HS (2007) sisteminə uyğundur. Xarici ticarət statistikasına yalnız əmtəələr daxil edilmişdir, əsas məlumat mənbəyi bütün məhsulların idxal və ixracına dair məlumatlara məsul olan Dövlət Gömrük Komitəsidir. Dövlətstatkom bunun əsasında xarici ticarət üzrə cədvəlləri tərtib edir ki, bu da HS və mənbə/təyinat ölkələri üzrə bölünə bilir. Gömrük məlumatları xarici ticarət statistikasının tam tərtib edilməsi üçün tələblərə cavab verir. Fərdlər tərəfindən gizli ticarət adlandırılan, bəyan edilməmiş sərhəd ticarəti müxtəlif mənbələr əsasında qiymətləndirilir və nəticəyə daxil edilir.

Tədiyə balansı (TB) statistikası AMB tərəfindən tərtib edilir. TB BVF-nin tədiyə balansına dair 5-ci nəşrinin tövsiyələrinə uyğun tərtib edilir və BVF-nin Məlumatların Yayılmasının Ümumi Standartına daxildir.

Qısamüddətli statistika və struktur biznes statistikaya dair Aİ nizamnamələri Azərbaycanda biznes statistikası üçün əsas çərçivəni təmin edir. 1997-ci ildən başlayaraq, Dövlətstatkom milli İqtisadi Fəaliyyət Növləri Təsnifatına, 2000-ci ildən isə Sənaye Məhsulları Təsnifatına uyğun olaraq biznes statistikasını tərtib etmişdir. Biznes statistika sənaye, tikinti, topdan və pərakəndə ticarət statistikası, istehsal statistikasında xidmətlər və sahibkarlıq göstəriciləri də daxil olmaqla biznes fəaliyyətləri üçün kompleks göstəricilər şəbəkəsini təmin edir.

Məlumatların istehsalı prosesini sürətləndirmək və informasiya yükünü azaltmaq üçün son illər ərzində tədbirlər həyata keçirilir. Məqsəd sorğu vərəqlərinin gələcək inteqrasiyası ("bir müəssisə-bir sorğu vərəqi") və elektron hesabatlar üçün şəraitin yaradılmasından ibarətdir.

İstehsal sektorunda xidmətlər üçün biznes statistika hazırda inkişaf etdirilir. Dövriyyə, məşğulluq və əməkhaqqı üçün cari göstəricilər hazırda tərtib edilir. Enerji statistikası Dövlətstatkomun prioritet sahələrindən biridir. Enerji sektoru biznes statistikasının bir hissəsidir və Aİ standartlarına uyğun struktur və qısamüddətli göstəricilərin istehsalı üçün bu, ənənəvi biznes statistikasına daxil edilmişdir. Geniş məzmunda enerji statistikası hasilat və neft emalı zavodları ilə əlaqədar istehsal, digər enerji istehsalı, ixrac, nəqliyyat və bütün aspektləri əhatə etmək məqsədilə enerji istehlakı, statistik təhlillər və elmi əsaslı qərarlar üçün zəruri olan statistik göstəricilərin istifadəçilərə çatdırılmasını əhatə edir. Aylıq və rüblük dövriliklə keçirilən seçmə müayinələr müəssisələrdə enerji istehlakının monitorinqi üçün qısamüddətli göstəriciləri istehsal etməyə imkan verir.

Dövlətstatkom nəqliyyat statistikasına cavabdeh orqandır. Əsas fəaliyyət növü nəqliyyat xidməti olan statistik vahidlər biznes statistikası çərçivəsində müayinəyə cəlb edilir. Azərbaycanda nəqliyyat statistikası dəmir yolu, dəniz və quru yol, həmçinin şəhər və boru nəqliyyatına dair nəqliyyat məlumatları ilə yanaşı, nəqliyyat vasitələri və yollarına dair məlumatları da əhatə edir.

Dövlətstatkom yol statistikasına da cəlb edilmişdir. Əsas diqqət avtomobil yollarına yönəldilmişdir ki, bura müxtəlif növ vahidlər daxildir və onlar arasında eyni zamanda çoxlu kiçik müəssisələr və bu növ xidmətləri təmin edən özəl nəqliyyat sahibkarları kimi fiziki şəxslər vardır. Son onillikdə bu məqsədlə sözügedən nəqliyyat növünün müayinəsində seçmə metodlar tətbiq edilmişdir.

Beynəlxalq ehtiyaclar və bazar iqtisadiyyatının inkişafı ilə əlaqədar kənd təsərrüfatı statistikasına yeni anlayışlar və göstəricilər daxil edilmişdir. Özəlləşdirmə prosesi tamamlanmış və çoxlu sayda kiçik təsərrüfatlar yaranmışdır. Məlumatlar əsasən seçmə qaydada toplanır.

İnformasiya və kommunikasiya texnologiyaları statistikası Avropa təcrübəsinə uyğun yaxşı inkişaf etmiş, 2005-ci ildən başlayaraq bütün müəssisələrdən (fərdi təsərrüfat və kənd təsərrüfatı istisna olmaqla) illik məlumatlar toplanır, əsas illik məcmuə tərtib edilir və nəşr olunur.

Tövsiyələr və gələcəkdə inkişaf etdirilməli olan əsas məsələlər isə bunlardır: rəsmi statistika, inzibati statistika və inzibati məlumatlar anlayışları arasında bəzi fərqlərlə əlaqədar qanunda qeyri-müəyyənlik mövcuddur. Bu səbəbdən də məlumat toplanması üçün milli statistika sistemi və inzibati sistemlər arasındakı sərhəd aydın deyil. Bu məsələ "Rəsmi statistika haqqında" qanuna gələcəkdə yenidən baxılmasında, uzunmüddətli və illik planlaşdırmanın (illik proqram bütün rəsmi statistika məlumatı istehsalçıları ilə razılaşdırılır) praktiki icra edilməsində nəzərə alınmalıdır.

Beləliklə, qlobal qiymətləndirmə nə verdi və nə üçün lazımdır?

QQ ilk növbədə, ölkəmizə lazımdır, çünki Azərbaycan dünya iqtisadiyyatının bir hissəsidir və öz prioritetlərini elan edib - bu, Avropa məkanına inteqrasiyadır. Statistika sisteminin Avropa standartlarına uyğunlaşdırılması isə bu inteqrasiyaya yardım edəcəkdir.

QQ Dövlət Statistika Komitəsinə lazımdır. Qiymətləndirmə zəif yerləri, çatışmayan cəhətləri aşkar etməklə inkişaf strategiyasını müəyyənləşdirir. Bir qayda olaraq, belə auditdən sonra milli statistika orqanı qiymətləndirmə zamanı aşkar edilmiş problemlərin həllinə yönəldilmiş konkret tədbirlər həyata keçirir. Bu tədbirlər uzunmüddətli strategiyanın, 2013-2017-ci illər üçün nəzərdə tutulacaq növbəti dövlət proqramının əsasını təşkil etməklə, statistik işlər haqqında illik proqramlara daxil edilməklə reallaşdırıla bilər. Belə yanaşma beynəlxalq təşkilatlar tərəfindən dəstəklənir.

Nəhayət, QQ ölkədəki sahibkarlara və xarici iş adamlarına, investorlara və ümumiyyətlə, istifadəçilərə lazımdır. Sərmayə qoymaq istəyənlər müxtəlif tədqiqatlar aparır, statistik rəqəmlərdən istifadə edir və bu zaman onları bir sual narahat edir - rəqəmlər nə dərəcədə etibarlıdır? Fikrimizcə, qlobal qiymətləndirmə buna cavab verdi.

 

 

Arif VƏLİYEV,

Dövlət Statistika

Komitəsinin sədri

 

Azərbaycan.- 2011.- 28 may.- S. 8.