Elmi-iqtisadi
təmələ əsaslanan inkişaf strategiyasının
banisi
Hər bir müstəqil dövlətin yaranmasına
doğru uzanan mürəkkəb və ziddiyyətli
ictimai-siyasi proseslərin mərkəzində məhz lider və
şəxsiyyət amili dayanır. Xalqlarının milli
inkişaf yolunun banisinə çevrilən liderlər həm
də mütərəqqi əsasda siyasi varislik ənənələri
formalaşdıraraq böyük müdrikliklə irəli
sürdükləri mütərəqqi ideyaların
davamlılığını təmin edirlər.
Müstəqil Azərbaycanın milli inkişaf modelinin banisi,
ulu öndər Heydər Əliyev də təkamülə əsaslanan
tərəqqi yolunun alternativsizliyini real əməli nəticələrlə
sübuta yetirməklə bərabər, dövlətçiliyin
ideoloji, siyasi, hüquqi və iqtisadi əsaslarını
fundamental elmi prinsiplər əsasında müəyyənləşdirmişdir.
Ötən əsrin 60-cı illərinin sonunda - ulu
öndər Heydər Əliyevin Azərbaycanda siyasi rəhbərliyə
irəli çəkilməsi ilə xalqımız tarixən
formalaşmış zəngin dövlətçilik ənənələrini
toparlamaq, gələcək müstəqilliyinə etibarlı
zəmin formalaşdırmaq şansı qazanmışdır. Ümummilli
lider ölkə rəhbərliyinə gəlişinin ilk illərindən
etibarən mərkəzin ideoloji maneələrini aradan
qaldırmaqla xalqın milli şüurunu oyatmağa, milli
müstəqillik duyğularını gücləndirməyə
çalışmışdır. Ulu
öndərin vətənpərvər fəaliyyətinin nəticəsi
olaraq həmin dövrdə ictimai şüürdakı
istiqlal duyğuları aşkara çıxaraq yeni siyasi məzmun
kəsb etməyə başlamış, respublikada milli ruhlu
ziyalı təbəqəsi formalaşmışdır.
Obyektivlik
hissini itirməyən tarixçilər etiraf edirlər ki,
böyük strateq Heydər Əliyev Azərbaycana rəhbərliyinin
birinci dövründə ölkənin inkişafı istiqamətində
gördüyü işlərlə, qəbul etdiyi cəsarətli
qərarlarla, həyata keçirdiyi tikinti-quruculuq tədbirləri,
habelə bir neçə onillikdən sonra müstəqilliyinə
qovuşacaq respublikamızın sabahına hesablanmış
digər məqsədyönlü addımları ilə
özünün ümummilli lider obrazını
yaratmış, tarix böyük strateqin bu statusunu
bütün mərhələlərdə qorumuşdur. Azərbaycan xalqı özünün müstəqil
inkişaf yolunda məhz ulu öndər Heydər Əliyevin
respublikaya birinci rəhbərliyi dövründə əsası
qoyulmuş zəngin iqtisadi-siyasi, mənəvi və
intellektual potensiala istinad etmişdir. Heydər Əliyev o
illərdə respublikanı nəhəng tikinti
meydançasına çevirərkən, irimiqyaslı obyektlərin,
strateji əhəmiyyətli sənaye müəssisələrinin
inşasına xüsusi əhəmiyyət verərkən, bir
sıra yeni təhsil ocaqları, o cümlədən Cəmşid
Naxçıvanski adına Hərbi Məktəbi yaradarkən,
mədəniyyətin, fundamental və tətbiqi elmlərin
sıçrayışlı inkişafına nail olarkən məhz
bugünkü və gələcək tərəqqinin, dinamik
sosial-iqtisadi inkişafın möhkəm təməlini
qoymuşdur. Bu nöqteyi-nəzərdən Azərbaycan
xalqının müstəqil dövlətdə yaşamaq
idealının real, dayanıqlı əsaslar üzərində
gerçəkləşərək əbədiləşməsi
ümummilli lider Heydər Əliyevin adı ilə
bağlıdır.
Dahi strateq respublikaya birinci rəhbərliyi dövründə
bu reallığı da yaxşı bilirdi ki, xalqın siyasi
müstəqilliyinin təməlini məhz onun iqtisadi
azadlığı şərtləndirir. Təsadufi
deyil ki, 1969-1982-ci illərdə iqtisadi həyatın
bütün sahələrində baş vermiş köklü
dəyişikliklər miqyasına görə Azərbaycanın
şanlı quruculuq salnaməsinin ən dolğun, şərəfli
səhifələrini təşkil edir. Müstəqil
Azərbaycanın keçid dövrünü başa vuraraq
dünya iqtisadiyyatına sürətlə inteqrasiya edən
qüdrətli dövlətə çevrilməsinin
hazırkı möhkəm təməli də məhz Heydər
Əliyevin respublikaya birinci rəhbərliyi dövründə
formalaşdırdığı güclü iqtisadi
bünövrəyə söykənir. Ulu
öndər ölkənin gələcəyini, müstəqilliyini
düşünərək SSRİ rəhbərliyi
qarşısında təkidli tələblər irəli
sürür, strateji əhəmiyyətli bir sıra sənaye
və istehsal müəssisələrinin respublikada
inşasına nail olurdu. Onun həmin illərdə
Bakı Məişət Kondisionerləri və Dərin
Özüllər zavodlarının tikintisi ilə
bağlı nümayiş etdirdiyi yüksək qətiyyət,
prinsipiallıq bunu bir daha təsdiqləyir.
Keçmiş Sovet İttifaqı kimi böyük
dövlətin zəngin iqtisadi potensialından və geniş
imkanlarından istifadə edərək respublikanı tərəqqi
yoluna çıxaran Heydər Əliyev yeni və mütərəqqi
sənaye sahələrinin yaradılması istiqamətində
də mühüm tədbirlər həyata
keçirmişdir. Həmin illərdə respublikanın bütün
bölgələrinin inkişafı, istehsalla bilavasitə
bağlı elmi-tədqiqat sahələrinin genişləndirilməsi
sahəsində kompleks tədbirlər görülmüş,
elmi-texniki tərəqqinin nailiyyətləri, mütərəqqi
texnologiyaların istehsalatda tətbiqi Azərbaycanın ittifaq
miqyasında öncül mövqelərə
çıxmasına, ölkənin sosial-iqtisadi həyatında
yüksəlişinə təkan vermişdir. Ümumilikdə
1970-1982-ci illərdə Heydər Əliyevin təşəbbüsü
və ciddi səyi sayəsində respublikada onlarca zavod, fabrik,
istehsalat sahələri yaradıldı, 250-dən çox sənaye
müəssisəsi fəaliyyətə başladı.
Azərbaycan bir sıra istehsal sahələrinə görə
Sovet İttifaqında aparıcı yer tutdu, respublikada istehsal olunan 350 adda məhsul
dünyanın 65 ölkəsinə ixrac edildi.
Ümummilli
liderin böyük qətiyyət və iradə əsasında
formalaşdırmağa başladığı sənaye
potensialı əsasında respublikamız ötən əsrin
70-ci illərində neft maşınqayırması, məişət
kondisionerləri, elektrik mühərrikləri, elektromaqnit
avadanlığı, soyuducular, sintetik kauçuk, boru-prokat,
şüşə və şüşə qablar və s.
istehsalına görə ittifaq miqyasında qabaqcıl
mövqelərə çıxmışdı. Həmin illərdə Bakıda, Sumqayıtda, Gəncədə
və digər şəhərlərdə inşa olunan iri
müəssisələr bugünün özündə də
milli iqtisadiyyatın güclü sənaye kompleksinin
formalaşmasına zəmin yaradan möhkəm təməldir.
Yeri gəlmişkən, 1963-cü ildə bünövrəsi
qoyulan, bu gün "Xəzər" Səhmdar Cəmiyyətinin
mühüm istehsal obyekti kimi müstəqil respublikamızda sənaye
potensialının formalaşmasına töhfə verən
Sumqayıt Şüşə Zavodunun intibah dövrü də
məhz ümummilli liderin birinci rəhbərlik dövrünə
təsadüf edir. Heydər Əliyev hələ
o dövrdən bu müəssisənin problemlərini diqqət
mərkəzində saxlamış, onun inkişafı,
yüksək səviyyədə məhsul istehsalı
üçün lazımi köməyi əsirgəməmişdir.
Bunun nəticəsi olaraq Azərbaycan o dövrdə
bütün Zaqafqaziyanı və Rusiyanın bir çox
bölgələrini 25 il müddətində
keyfiyyətli pəncərə şüşəsi ilə təmin
etmişdir.
Ümummilli liderin yeritdiyi siyasətin dərinliyi və
uzaq hədəflərə hesablanması da onun elmi prinsiplər
üzərində qurulması, zəngin intellektual potensiala
söykənməsi ilə şərtlənirdi. Həmin illərdə
respublikada məktəb tikintisi prosesinin sürətlənməsi,
maarif işinin yüksək səviyyədə təşkili,
ixtisaslı kadrlar hazırlayan yeni ali məktəblərin
açılması, fundamental və humanitar elmlərin
inkişafı, əldə olunan kəşflərin
iqtisadiyyatın bütün sahələrində tətbiqi ulu
öndərin təhsil siyasətinin əsas leytmotivini təşkil
edirdi. Məhz ümummilli liderin şəxsi müdaxiləsi və
qayğısı ilə keçən əsrin 70-ci illərindən
başlayaraq Bakıdakı ali hərbi məktəblərə
qəbul olunan gənclərin sırasında azərbaycanlıların
sayı intensiv şəkildə artmağa başlamış,
bu sahədə milliləşdirmə prosesinə start
verilmişdir.
Ötən əsrin 70-80-cı illərində
formalaşmış möhkəm potensial əsrin sonlarına
doğru Azərbaycana istiqlaliyyətini bərpa etmək,
müstəqil dövlət kimi özünü təsdiq etmək
imkanı yaratmışdır. Keçmiş imperiya
daxilində hansı qlobal proseslərin getdiyini daha dərindən
müşahidə etmək imkanına malik olan Heydər
Əliyev Azərbaycanın nə vaxtsa müstəqillik əldə
edəcəyini öncədən görərək bunun
üçün iqtisadi-siyasi, intellektual baza
formalaşdırmışdır. Bunu
1991-ci ilin dekabr ayında Naxçıvan Muxtar Respublikası
Ali Sovetinin Sədri vəzifəsini tutanda Türkiyənin
"Zaman" qəzetinə verdiyi musahibədə söylədiyi
fikirlər də təsdiq edir: "Mən SSRİ
respublikalarının nə vaxtsa müstəqillik əldə
edəcəklərini düşünürdüm. O illərdə
Azərbaycanın da müstəqil bir müsəlman dövləti
olmasını arzu edirdim. Məni istefaya getməyə
məcbur edənlərin məqsədləri də Azərbaycanın
müstəqillik qazanmasının qarşısını
almaq idi".
Lakin
1991-ci ilin oktyabrından 1993-cü ilin iyununadək ölkədə
cərəyan edən mürəkkəb və ziddiyyətli
proseslər, ölkənin müstəqilliyi üçün
real təhdidlərin meydana çıxması, vətəndaş
qarşıdurması meyllərinin güclənməsi,
hüquqi nihilizmin, xaos və anarxiya mühitinin dərinləşməsi
göstərdi ki, ölkəni yaranmış acınacaqlı
vəziyyətdən yalnız Heydər Əliyev kimi müdrik
və uzaqgörən şəxsiyyət xilas edə bilər.
Məhz ulu öndər Heydər Əliyevin
1993-cü ildə xalqın təkidli tələbi ilə
hakimiyyətə qayıdışı ilə Azərbaycan
dövlətçiliyini qoruyub saxlamaq, xalqı üzləşdiyi
ağır faciələrdən hifz etmək mümkün
olmuşdur. İctimai-siyasi sabitliyin,
qanunçuluğun, hüquq qaydalarının etibarlı təminatı
sosial-iqtisadi sahədəki böhranlı vəziyyətin və
tənəzzül prosesinin aradan qaldırılmasına
yönəlmiş ardıcıl tədbirlərin həyata
keçirilməsinə imkan vermişdir. Böyük
strateq bu iqtisadi inkişaf modelini irəli sürərkən
heç də dünya ölkələrinin təcrübəsini
Azərbaycana köçürməmiş,
respublikamızın zəngin təbii resurslarını, Şərqlə
Qərbi qovuşduran əlverişli coğrafi-siyasi
mövqeyini, geniş tranzit-kommunikasiya imkanlarını, habelə
tarixi təsərrüfatçılıq ənənələrini,
spesifik xüsusiyyətlərini, sosial-iqtisadi gerçəkliklərini
nəzərə almışdır.
XX əsrin sonunda Azərbaycanda iqtisadiyyatın dörd
vacib seqmentinin - yanacaq-energetika ehtiyatlarının, nəqliyyat-kommunikasiya
sisteminin, kənd təsərrüfatı və onunla
bağlı sənaye kompleksinin, regionların istifadə
olunmamış əmək və iqtisadi imkanlarının
maksimum dərəcədə iqtisadi dövriyyəyə cəlb
olunması hökumətin strateji məqsədi hesab
edilmişdir.
Ümummilli lider Heydər Əliyev respublika
iqtisadiyyatındakı tənəzzül prosesinin və
hiperinflyasiyanın qarşısını almaq, makroiqtisadi
sabitliyə nail olmaq üçün ilkin mərhələdə
sərt büdcə-kredit siyasətinə üstünlük
vermiş, hökumətin çevikliyini, işləkliyini təmin
etmək üçün yeni dövrün tələblərinə
uyğun struktur islahatlarına başlamış, habelə
özəlləşdirmənin birinci mərhələsinin həyata
keçirilməsi istiqamətində qətiyyətli qərarlar
qəbul etmişdir. Həmin dövrdə respublikanın məhdud
maliyyə imkanları və zəif büdcəsi ilə
qarşıya qoyulmuş strateji məqsədlərin yaxın
gələcəkdə reallaşdırılmasının
qeyri-mümkünlüyünü nəzərə alan, sosial-iqtisadi inkişaf prosesində xarici
kapital və sərmayə amilinin təkanverici rolunu
düzgün olaraq önə çəkən Heydər
Əliyev xarici şirkətlərilə Xəzər dənizinin
Azərbaycan sektorundakı zəngin neft ehtiyatlarının mənimsənilməsini
nəzərdə tutan müqavilələrin imzalanmasına da
vacib məsələ kimi yanaşmışdır. İqtisadi inkişafın sürətləndirilməsinin,
səmərəli sosial-iqtisadi islahatlar
aparılmasının, investisiya layihələrinin həyata keçirilməsinin
ümdə şərti kimi müstəqil Azərbaycanın
yeni neft strategiyası işlənib hazırlanmış və
mərhələlərlə həyata keçirilmişdir.
İqtisadi
islahatların ardıcıl və sistemli şəkildə həyata
keçirilməsinin tərəfdarı kimi
çıxış edən Heydər Əliyev yeni mərhələdə,
torpaq islahatının və dövlət mülkiyyətinin
özəlləşdirilməsinin vacibliyini önə çəkmiş,
bu proses keçid dövrünün bəzi kiçik
çatışmazlıqlarına rəğmən uğurla
başa çatdırılmışdır. Ölkədə
həyata keçirilmiş özəlləşdirmə
prosesinin məqsədi də məhz hər bir vətəndaşın
iqtisadi islahatlarda şəxsi marağını təmin etmək,
əhalinin həyat səviyyəsini
yaxşılaşdırmaq, sağlam rəqabətə əsaslanan
istehsal üçün şərait yaratmaq olmuşdur.
1998-ci ilin prezident seçkilərində ulu öndərin
vəkili olmuş şəxs kimi deyə bilərəm ki, Heydər
Əliyev ictimai münasibətlər sisteminin sivil məcrada tənzimlənməsində,
ölkədə siyasi sabitliyin möhkəmlənməsində,
ümumilikdə rifah və tərəqqinin təmin
olunmasında sahibkarlar sinfinin müstəsna rolu və
imkanlarını daim yüksək dəyərləndirmişdir. Ulu öndərin
hakimiyyətə qayıdışı ilə aparılan məqsədyönlü
siyasət sahibkarlar sinfinin formalaşmasına, bu sahədə
mükəmməl hüquqi bazanın yaradılmasına zəmin
yaratmışdır. Azərbaycanda
sahibkarlığın inkişafına təkan verən
mühüm addımlardan biri 1994-cü ilin sentyabr ayında
Heydər Əliyevin təşəbbüsü və bilavasitə
iştirakı ilə Bakıda "Sahibkarlıq
strategiyası və iqtisadi yenidənqurma" mövzusunda beynəlxalq
konfrans olmuşdur. Konfransın açılış mərasimində
dərin məzmunlu nitq söyləyən ulu öndər
xarici şirkətləri ölkə iqtisadiyyatına sərmayə
qoymağa çağırmış, sahibkarların fəaliyyətinə
dövlət təminatının mövcudluğunu xüsusi
vurğulamışdır: "İqtisadi baxımdan
inkişaf etmiş Qərb ölkələrinin təcrübəsindən
bəhrələnməklə, sözün yaxşı mənasında,
sahibkarlıq bizim üçün ən mühüm amildir,
buna görə də dövlət hər şeyi edəcəkdir
ki, biz bu yolla gedə bilək. Bununla əlaqədar
olaraq mən xarici investisiyalar üçün hüquqi
imkanlar yaradan, onların müdafiə edilməsini nəzərdə
tutan qanunu da xatırlatmaq istərdim. Zənnimcə,
bu qanun əlverişli şərait yaradır ki, bizdə
sahibkarlıq nəinki Azərbaycanın məhdud çərçivəsi
daxilində inkişaf etsin, həm də bazar iqtisadiyyatı
prinsiplərinin bərqərar edilməsi xarici firmalarla birlikdə,
xarici investisiyalardan fəal istifadə olunmaqla həyata
keçirilsin. Xarici investisiyaların Azərbaycanda
tətbiq olunması üçün burada şərait
var".
Ulu öndər Heydər Əliyev mütəmadi olaraq
sahibkarlarla görüşür, onların
qayğılarını, problemlərini öyrənir,
mövcud çətinliklərinin həlli məqsədilə
operativ qərarlar qəbul edirdi. Sahibkarlarla səmimi
görüşlər 1996-2002-cı illərdə
keçirilmişdi. Həmin görüşlərdə
iş adamları sahibkarlığın inkişafı sahəsində
mövcud çətinlikləri diqqətə
çatdırmış, səmərəli nəticələrə
nail olmaq üçün təkliflər irəli
sürmüşdülər. Ulu öndər
Heydər Əliyev özünəməxsus təmkinlə, həssaslıqla
sahibkarları dinləmiş, özəl sektorun fəaliyyətinə
mane olan neqativ amillərin aradan qaldırılması ilə
bağlı yerindəcə aidiyyəti dövlət
qurumlarına tapşırıqlar vermişdi. Eyni zamanda Heydər Əliyev sahibkarlıq subyektlərinə
dövlət büdcəsindən güzəştli kreditlərin
verilməsi, habelə dövlət-sahibkar münasibətlərinin
institusionallaşdırılması məqsədilə Azərbaycan
Respublikası Prezidenti yanında Sahibkarlar Şurasının
yaradılması ilə bağlı təşəbbüsümüzə
müsbət yanaşmış, belə bir qurumun
yaradılmasını dəstəkləmişdi. Bu
görüşdən az sonra ulu öndərin
sərəncamı ilə yaradılmış şuranın məqsədi
ölkədə sahibkarlığın inkişafına nail
olmaq, iş adamlarının dövlət
başçısının yürütdüyü siyasətin
həyata keçirilməsində səmərəli, fəal
iştirakını istiqamətləndirmək, bu yolda
mövcud problemləri araşdırmaq və onların həlli
üçün təkliflər vermək olmuşdur.
Ölkədə sosial-iqtisadi inkişafın bilavasitə
sahibkarlıqla, onun tərəqqisi ilə kifayət qədər
böyük əlaqəsi olduğunu aydın görən Heydər
Əliyev özəl sektora dövlət
qayğısının artırılması və ən əsası
mövcud potensialın reallaşdırılması
üçün vacib addımlar atmışdır. Bu xüsusda
1993-1995-ci illəri və 1997-2000-ci illəri əhatə edən
sahibkarlığın inkişafı ilə bağlı iki
dövlət proqramı ayrıca qeyd olunmalıdır. Bundan başqa, həmin illərdə iqtisadiyyata nəzarəti
həyata keçirən dövlət orqanlarının
çoxluğu və fəaliyyəti bir sıra hallarda
iqtisadi inkişafa subyektiv maneələr yaradır, iqtisadi
islahatların tələblərinə cavab vermir və
çox vaxt sahibkarlığın inkişafına süni əngəllər
törədirdi. Yaranmış vəziyyəti ən
xırda detallarına qədər düzgün qiymətləndirən
Heydər Əliyev qeyd olunan istiqamət üzrə problemlərin
aradan qaldırılması üçün qısa müddətdə
kompleks tədbirlərin həyata keçirilməsinə nail
olmuşdur. Bu kontekstdə ən vacib addımlardan biri kimi
ölkə Prezidenti tərəfindən 1996-cı il iyunun 17-də "İstehsal, xidmət,
maliyyə-kredit fəaliyyətinə dövlət nəzarətinin
qaydaya salınması və əsassız yoxlamaların
qadağan edilməsi barədə" Fərmanın
imzalanması qeyd edilməlidir. Fərmanın təsdiqindən
bir müddət sonra dövlət nəzarətinin təkmilləşdirilməsi
sahəsində əhəmiyyətli işlər
görülmüş, iqtisadi sahədə bir-birini təkrarlayan,
paralel və lüzumsuz yoxlamaların sayı
azaldılmışdır.
Ümumiyyətlə,
1996-2003-cü illərdə "Azərbaycan Respublikasında
kiçik və orta sahibkarlığa Dövlət Köməyi
Proqramının (1997-2000-ci illər üçün)",
habelə "Sahibkarlıq fəaliyyəti haqqında",
"Müəssisələr haqqında", "Səhmdar cəmiyyəti
haqqında", "Haqsız rəqabət haqqında",
"Əmtəə birjası haqqında", "Lizinq xidməti
haqqında" və bazar iqtisadiyyatının hüquqi
mexanizminin qurulmasını təmin edən digər
qanunların qəbulu sahibkarlıq fəaliyyətinin
hüquqi tənzimlənməsi mexanizmlərini təkmilləşdirmişdir.
Ümummilli
lider sonrakı mərhələdə də sahibkarların
problemləri ilə bilavasitə tanış
olmaq üçün onlarla mütəmadi görüşlərin
keçirilməsinə, iş adamlarını hansı məsələlərin
narahat etməsini onların öz dilindən eşitməyə
xüsusi diqqət yetirirdi. Buna nümunə kimi ulu öndərin
2002-ci il aprelin 10-da yerli, 25-də isə
xarici sahibkarlarla görüşməsini, onların hər
birinə şifahi və ya yazılı surətdə problemlərini
söyləmək üçün əlverişli şərait
yaratmasını göstərmək olar. Bu, yeni
idarəçilik metodlarından istifadənin ən gözəl
və səmərəli forması kimi tarixiləşmişdir.
Ulu öndər Heydər Əliyevin böyük
müdriklə irəli sürdüyü
sahibkarlığın inkişafı strategiyası son 10 ildə
onun ən layiqli davamçısı - Prezident İlham
Əliyev tərəfindən uğurla davam etdirilir. "Müasir
dövlət, güclü iqtisadiyyat, yüksək sosial
rifah" tezisi əsasında reallaşdırılan iqtisadi
siyasət sivil və inkişaf etmiş cəmiyyət
quruculuğu sahəsində mühüm uğurların əldə
olunmasına imkan yaratmışdır. Ötən
illərdə Azərbaycan "təqibedici artım"
modelini uğurla həyata keçirərək keçid
dövrünü başa vurmuş, ölkə modern
inkişaf mərhələsinə adlamışdır.
Həyata keçirilən yeni iqtisadi siyasət sayəsində
milli iqtisadiyyatın həcmi son 10 ildə 3,4
dəfə artmışdır.
Prezident İlham Əliyev ötən illərdə
ölkədə özəl sektorun dinamik inkişafına təkcə
sosial-iqtisadi yüksəliş xəttinin deyil, həm də
demokratikləşmə prosesinin
ardıcıllığını, vətəndaş hüquq
və azadlıqlarının etibarlı şəkildə
qorunmasını təmin edən başlıca vasitələrdən
biri kimi yanaşmışdır. Çünki özəl
sektorun inkişafı, halal yolla maddi imkanlarını
artıran vətəndaşların sayının artması
dünyanın demokratik ölkələrində olduğu kimi,
Azərbaycan cəmiyyətində də sabitlik və tərəqqinin,
demokratikləşmə prosesinin hərəkətverici
qüvvəsi sayılan milli burjuaziyanın, orta təbəqənin
əhatəsini genişləndirir.
İlham
Əliyevin 14 aprel 2009-cu il tarixli "Azərbaycan
Respublikası regionlarının 2009-2013-cü illərdə
sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramı",
"Sahibkarlığa dövlət maliyyə dəstəyinin
göstərilməsi sahəsində əlavə tədbirlər
haqqında", "Azərbaycan Respublikası
Sahibkarlığa Kömək Milli Fondunun vəsaitinin istifadəsi
qaydalarının təkmilləşdirilməsi
haqqında", "Hüquqi şəxslərin dövlət
qeydiyyatı və dövlət reyestri haqqında", "Azərbaycan
Respublikasında xüsusi iqtisadi zonaların yaradılması
haqqında", "Azərbaycan Respublikasında
sahibkarlığın inkişafı ilə bağlı bəzi
tədbirlər haqqında" və s. fərman və sərəncamlar,
qanunlar, dövlət proqramları sahibkarlığın
inkişafına təkan vermiş, qeyri-neft sektorunun
inkişafını stimullaşdırmışdır.
Respublikamızda
sahibkarlığın inkişafına mane olan süni maneələrin
aradan qaldırılması istiqamətindəki fəaliyyətinin
ardıcıl və davamlı səciyyə
daşıdığını Prezident İlham Əliyevin 30
aprel 2007-ci il tarixdə
imzaladığı "Azərbaycan Respublikasında
sahibkarlığın inkişafı ilə bağlı bəzi
tədbirlər haqqında" Fərman bir daha təsdiqləmişdir.
Bu fərmanla indiyə qədər çoxpilləli
biznesə başlamaq sahəsində mövcud problemlər həllini
tapmış, o cümlədən süründürməçilik
halları, bürokratik əngəllər aradan
qaldırılmışdır. Sərəncam
əsasında vahid kodlaşdırmanın aparılması,
biznes strukturlarının "bir pəncərə" - vahid
qeydiyyat orqanı tərəfindən qeydə alınması məsələləri
uğurla tətbiq edilmişdir. Qeydiyyatın
"bir pəncərə" prinsipi üzrə
aparılması sahibkarlıq sektoruna marağın güclənməsinə
və biznesin inkişafına təkan vermişdir. Digər tərəfdən "bir pəncərə"
sisteminin tətbiqi investisiya mühitinin daha da
yaxşılaşdırılmasına, sahibkarların dövlət
qurumlarından asılılığının azalmasına,
uzunmüddətli qeydiyyat prosedurlarının ləğv
olunmasına və sadələşdirilməsinə təkan
verən mühüm amillərdən biridir.
2007-ci il
28 iyul tarixli "Şəffaflığın
artırılması və korrupsiyaya qarşı mübarizə
üzrə Milli Strategiya" çərçivəsində
normativ-hüquqi bazanın, institusional mexanizmlərin təkmilləşdirilməsi,
dövlət və yerli özünüidarə
orqanlarının fəaliyyətinin açıq hökumət
prinsiplərinə uyğunlaşdırılması, qərarların
qəbulu prosesində ictimaiyyətin iştirakının
genişləndirilməsi, şəffaflığın
artırılması, beynəlxalq öhdəliklərin
icrasının təmin edilməsi məqsədilə ölkə
rəhbəri 2012-ci il 5 sentyabr tarixdə "Açıq
hökumətin təşviqinə dair 2012-2015-ci illər
üçün Milli Fəaliyyət Planı"nın və
"Korrupsiyaya qarşı mübarizəyə dair 2012-2015-ci
illər üçün Milli Fəaliyyət
Planı"nın təsdiq edilməsi haqqında" sərəncam
imzalamışdır.
"Korrupsiyaya
qarşı mübarizəyə dair 2012-2015-ci illər
üçün Milli Fəaliyyət Planı"nın konkret olaraq 12-ci maddəsində
sahibkarlıq sahəsində mühitin
liberallaşdırılmasına xidmət edən tədbirlər
əksini tapmışdır. Həmin maddədə
sahibkarların dövlət orqanları ilə münasibətlərində
qarşılaşdıqları problemlərin öyrənilməsi
və onların həlli üçün tədbirlərin
müəyyənləşdirilməsi; sahibkarlıq sahəsində
aparılan yoxlamaların vahid məlumat reyestrinin inkişaf
etdirilməsi, o cümlədən reyestrə informasiya
ötürülməsinin avtomatlaşdırılması;
sahibkarlıq sahəsində qanunsuz yoxlamalar barədə məlumatların
qəbul edilməsi üçün elektron portalın və
telefon xidmətinin təkmilləşdirilməsi; qanunsuz
yoxlama keçirilməsi, yoxlamaların təyin edilməsi,
keçirilməsi və nəticələrinə əsasən
tədbirlər görülməsi sahəsində
yoxlayıcıların və yoxlayıcı orqanların məsuliyyətinin
müəyyənləşdirilməsi üzrə təkliflərin
hazırlanması və s. nəzərdə tutulmuşdur.
Bu il Milli Məclisdə qəbul olunmuş
"Sahibkarlıq sahəsində aparılan yoxlamaların tənzimlənməsi
və sahibkarların maraqlarının müdafiəsi
haqqında" qanun dövlət
başçısının sahibkarların qanuni mənafelərinin
təminatçısı olduğunu bir daha təsdiqləyir.
Yeni qanun sahibkarlıq fəaliyyəti sahəsində
yoxlamaların vahid qaydalarının müəyyən edilməsini
və yoxlamaların aparılması zamanı sahibkarların fəaliyyətinə
qanunsuz müdaxilələrin qarşısının
alınmasını nəzərdə tutur. Qanunda sahibkarlıqla məşğul olan
insanların fəaliyyətinə əngəl törədən
neqativ halların aradan qaldırılması ilə
bağlı təsirli və operativ tədbirlərin
görülməsinə dair müddəalar əksini
tapmışdır. Sənəddə
sahibkarlıq fəaliyyəti ilə bağlı tələb
olunan icazə xarakterli sənədlərin azaldılması,
yoxlayıcı orqanların səlahiyyətləri, eləcə
də yoxlamaların sayının azaldılması,
sahibkarların fəaliyyətinə mane olan icra
orqanlarının məsuluyyəti və cəzalandırılması
məsələləri yer almışdır.
Yeni qanun sahibkarlıq sahəsində aparılan
yoxlamaların tənzimlənməsi və sahibkarların
müdafiəsi ilə bağlı daha təkmil mexanizmləri
özündə birləşdirir. Qanun birbaşa sahibkarların
etibarlı müdafiəsi, azad biznesin inkişafı
üçün geniş fəaliyyət meydanının
yaradılması, ictimai münasibətlər sistemində
dövlət-sahibkar münasibətlərinin yeni tələblərə
uyğun qurulması baxımından mühüm əhəmiyyət
kəsb edir. Sənədin əsas istiqamətlərindən
biri də kiçik və orta sahibkarlığı inkişaf
etdirməyə, investisiya mühitini daha da
yaxşılaşdırmağa, sahibkarlıq sektorunda şəffaflığı
artırmağa xidmət edir.
Müasir
dövrdə Azərbaycanın iqtisadi cəhətdən
inkişafında, yeni iş yerlərinin yaradılmasında,
ölkənin ixrac potensialının gücləndirilməsi
və idxaldan asılılığın azaldılmasında sənaye
potensialının əhəmiyyətini xüsusi vurğulamaq
lazımdır. Azərbaycan hazırda
inkişafının elə yüksək mərhələsindədir
ki, qazanılan makroiqtisadi nailiyyətlər, ilk növbədə
bu sahəyə diqqətin artırılmasını aktual məsələ
kimi gündəmə gətirir. Dövlət
başçısı hesab edir ki, yalnız sənayenin
inkişaf etdirilməsi yolu ilə neftin qiymətinin
aşağı düşməsi, hasilatın azalması ilə
əlaqədar Azərbaycanın üzləşə biləcəyi
maddi itkiləri kompensasiya etmək mümkündür. Prezident İlham Əliyev dövlətin bu sahədəki
siyasətini, sadəcə sahibkarlığa kömək tədbirlərinin
davamı hesab edir və perspektivli, iqtisadi nöqteyi-nəzərdən
səmərəli sənaye kompleksinin formalaşmasına
çalışır. İlham Əliyev
hesab edir ki, hökumət öz tərəfindən bu cür
müəssisələrin normal fəaliyyətinə, habelə
xarici sərmayədarlarla birgə qlobal layihələr həyata
keçirməsinə etibarlı təminat mexanizmləri
yarada bilər.
Sənayenin
innovasiyalar əsasında inkişafının təmin
olunması, texnoparkların sənayeləşmədə əsas
strateji layihələr kimi yer alması "Azərbaycan - 2020:
gələcəyə baxış" İnkişaf
Konsepsiyasında da başlıca hədəflər
sırasındadır. Yaxın gələcəkdə
dövlətin investisiya siyasətində əsas istiqamətlərdən
biri də sənaye şəhərciyi infrastrukturunun
formalaşdırılması və qeyri-neft sənayesinin
inkişaf etdirilməsi ilə bağlı olacaq. Sumqayıt şəhərində Kimya Sənaye
Parkının, Yüksək Texnologiyalar Parkının, eləcə
də Bakıda Balaxanı Sənaye Parkının
yaradılması bu istiqamətdə atılmış ilk
addımlardır. Orta və uzunmüddətli perspektivdə
texnoparkların inkişafını stimullaşdırmaq
üçün ölkənin vergi qanunvericiliyində sənaye
və texnologiyalar parklarında çalışan fiziki və
hüquqi şəxslərə, eləcə də
parkların idarəedici təşkilat və operatorlarına gəlir,
mənfəət, ƏDV, əmlak və torpaq vergiləri
üzrə 7 illik vergi güzəştləri nəzərdə
tutulmuşdur. 2013-ü il yanvarın 1-dən
qüvvəyə minmiş Vergi Məcəlləsinə
texnoparklarla bağlı edilmiş əlavə və dəyişikliklər
iqtisadiyyatın inkişafına müsbət təsir göstərməklə
layihələrin miqyasının artmasına, bu sahəyə
investorların cəlb olunmasına, yüksək texnologiyalar əsasında
rəqabətqabiliyyətli, elmtutumlu sənaye məhsullarının
istehsalına, yeni iş yerlərinin açılmasına
imkan verəcək.
Sumqayıt və Gəncə kimi ənənələri
olan böyük şəhərlərdə mövcud sənaye
müəssisələrinin yenidən qurularaq işə
salınması Azərbaycanın iqtisadi sahədə
inkişaf etmiş dövlətə çevrilməsi prosesinə
ciddi təkan verəcək. Belə layihələrdən
biri də "Xəzər" Səhmdar Cəmiyyətinin
şüşə sənayesini inkişaf etdirəcək
"Azərşüşə" layihəsidir. Azərbaycanın hazırkı sosial-iqtisadi
uğurları - tikinti-quruculuq, abadlıq və yenidənqurma
işlərinin geniş vüsət alması, yeyinti, qida, tibb
sənayelərinin inkişafı, habelə elmi-texniki tərəqqi
sahəsindəki nailiyyətlər şüşə sənayesinin
inkişafını aktual məsələ kimi gündəmə
gətirmişdir. İnanırıq ki,
dövlət başçısının xüsusi diqqət
və qayğısı ilə əhatə olunmuş
Sumqayıtın digər sənaye müəssisələri də
böhranlı vəziyyətdən çıxacaq, o cümlədən
də strateji əhəmiyyətli şüşə sənayesinin
inkişafında da dönüş yaranacaq.
"Əsl
siyasət konkret real iş görməkdir" - deyən
Prezident İlham Əliyev Heydər Əliyevin xilas edərək
davamlı inkişaf yoluna çıxardığı müstəqil
Azərbaycanı son 10 ildə inamla irəliyə doğru
aparmış, onun davamlı uğurlarına hesablanmış
məqsədyönlü və uzaqgörən siyasət
yürütmüşdür. Təsadüfi deyildir ki, bu il oktyabrın 9-da keçirilmiş prezident
seçkilərində İlham Əliyev xalqın
böyük etimadını qazanmışdır. Bu seçim
cəmiyyətdə mütləq əksəriyyətin istək
və arzusunu özündə təcəssüm etdirməklə
yanaşı, islahatlar kursunun uğurlu davamına
qarşıdakı beş ildə də
etibarlı təminat yaratmaq istəyindən irəli gəlmişdir.
Qüdrət KƏRİMOV,
"Xəzər" Səhmdar Cəmiyyətinin
sədri, iqtisad elmləri doktoru
Azərbaycan.-2013.-
12 dekabr.- S.10.