Xətai şəxsiyyətinə obyektiv münasibət
"Şah İsmayıl Xətai Azərbaycan tarixində ilk dəfə olaraq azərbaycanlıların bütün səviyyələrdə üstün yer tutduğunu təsdiq edən dövlət yaratmışdır".
Akademik Ramiz MEHDİYEV
Azərbaycan Respublikası Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri akademik Ramiz Mehdiyevin "Azərbaycan" qəzetində dərc olunmuş "Şah İsmayıl Səfəvi ali məramlı tarixi şəxsiyyət kimi" məqaləsini həvəslə oxudum. Əsər böyük vətəndaşlıq ruhunda yazılmışdır. Görkəmli filosofun mövqeyi, irəli sürdüyü fikirlər ürəyimdən oldu.
Həmişə dilimizdə və xəyalımızda canlanan Səfəvilər dövlətinin hökmdarı Şah İsmayıl Xətai haqqında məşhur rus tarixçisi İlya Petruşevski (1898-1977), eləcə də bir sıra elm adamları müxtəlif fikirlər söyləmişlər. Deyilənlər ümumiləşdirilərək belə bir nəticəyə gəlinmişdir ki, bu böyük şəxsiyyət, dövlət xadimi haqqında iki fikir mövcuddur. Bir qrup alimlər-tədqiqatçılar onun haqqında şövqlə danışır, digərləri isə ona mənfi münasibət bəsləyirlər.
Bəs həqiqət necədir? Hansı fikirlər həqiqətə daha uyğundur?
Tarix elmləri doktoru Fərid Ələkbərli 2012-ci il noyabrın 24-də "Zerkalo" qəzetində dərc etdirdiyi yazıda Səfəvi dövlətinin yaradıcısı Şah İsmayıl Xətainin xidmətlərini qaralayaraq onu təfriqəçi adlandırmışdır. Sual olunur: nə üçün, məgər buna ehtiyac varmı, bu, yadların xalqımıza qarşı mənfi fikrini dəstəkləmək deyilmi?
Hələ bu, azmış kimi, əslən Cənubi Azərbaycandan olan Güntay Gəncalp adlı birisi də cəmiyyətimizdə heç bir xidməti olmayan, keçmişimizə xor baxanların təsiri altına düşərək 2012-ci ildə Bakıda "Qanun" nəşriyyatında "Səfəvilər" adlı kitab nəşr etdirmişdir. Dəridən-qabıqdan çıxan müəllif Şah İsmayıl Xətainin tarixi rolunu heçə endirməyə çalışmış, cəfəng uydurmalar irəli sürmüşdür.
Akademik Ramiz Mehdiyev əsərində bu cür fikirlərə münasibətini belə bildirmişdir: "Zənnimcə, G.Gəncalp istifadə etdiyi çoxsaylı tarixi məlumatlar arasında yaxşını pisdən seçə bilməmişdir. Buna görə də onun çıxardığı nəticələr görkəmli tarixçilərin - Yaxın və Orta Şərqin XV-XVII əsrlər tarixi sahəsində mütəxəssislərin elmi baxışlarına ziddir. Kitabda qeyri-dəqiqliklər, ziddiyyətlər, uydurmalar çoxdur, müəllif həqiqətə uyğun olmayan faktlara müraciət edir".
Güntay Gəncalp əsərində göstərmişdir ki, guya Şah İsmayıl silah gücünə insanları öz etiqadından dönməyə və şiəliyi qəbul etdirməyə məcbur etmiş, eyni zamanda sünnilərə aid nə varsa hamısını dağıtmışdır.
Həmçinin müəllif yazmışdır ki, Şah İsmayıl özünün qızılbaş tərəfdarları ilə birləşərək türk mədəniyyətini məhv etmişdir. Səfəvilər dövründə Azərbaycan dili yox, rəsmi şəkildə fars dili işlədilmişdir.
Ümumiyyətlə, Güntay Şah İsmayılın Şirvanşahlar dövlətini qəddarcasına məhv etməsini və Osmanlı imperiyası ilə uğursuz müharibə aparmasını xüsusi vurğulamışdır.
Qədim Roma hüququndan da məlumdur ki, problemli məsələ araşdırıldıqda həmişə mənfi və müsbət hallar nəzərə alınır. Çox təəssüf ki, Güntay Şah İsmayılın tarixi rolunu azaltmaqda maraqlı olan şəxslərin fikirlərinə üstünlük vermişdir.
Təqdirəlayiq haldır ki, akademik Ramiz Mehdiyev əsərində məntiqi əsaslarla, arxiv materialları, tarixi sənədlər, elmi dəlillərlə həmin tədqiqatçıları və onların niyyətlərini ifşa etmişdir. Tarix sübut etmişdir ki, Şah İsmayıl Azərbaycan torpaqlarını birləşdirərək qüdrətli Azərbaycan dövləti yaratmışdır.
AMEA-nın Mərkəzi Kitabxanasında Firuz Mənsuri adında bir müəllifin "Razhayi dər dele-tarix" başlığı altında 118 səhifəlik kitabı da var. Bu kitabın məğzi ondan ibarətdir ki, Şah İsmayıl Xətai Azərbaycan dövləti yox, İran dövləti yaratmış, onun azərbaycanlı olması şübhə altına alınmış, şairliyi inkar edilmiş, Azərbaycan dilində "Divan"ının olmadığı iddia edilmişdir. Klassik ədəbiyyatımızın gözəl bilicisi, akademik Həmid Araslı qeyd olunan kitabla tanış olduqdan sonra Firuz Mənsuriyə açıq məktub yazaraq onun əsərini kəskin tənqid etmiş, iddialarını tamamilə rədd etmişdir.
Akademik Həmid Araslı həmin məktubda yazmışdı: "...Siz də ana dilinə, ana yurduna, ana südünə xain çıxan şöhrətpərəstlərdən birisiniz. Azərbaycan xalqının ədəbiyyat, dil və mədəniyyət tarixini daha saxta yollarla inkar və təhrif etməyə cəsarət göstərirsiniz..."
Daha sonra məktubda şərh olunmuşdur: "Şah İsmayıl Xətai Azərbaycan dövləti olan Səfəvi dövlətinin banisidir. O, eyni zamanda Azərbaycan ədəbi dilinin inkişafı tarixində mühüm rol oynamış görkəmli bir sənətkardır. Hökmdar-şairin mükəmməl bir "Divan"ı, "Dəhnamə" adlı poeması, "Nəsihətnamə" adlı məsnəvisi hələ XVI əsrdən elm aləminə məlumdur. XVI əsrin başlanğıcında siyasət aləmində mühüm rol oynamış Şah İsmayıl Xətai eyni zamanda öz bədii əsərləri ilə siyasi fikirlərini təbliğ etmiş, qılıncı ilə qurduğu Səfəvi dövlətini qələmi ilə qorumuşdur. Səfəvilər sülaləsinin ilk hökmdarı, Səfəvi dövlətinin qurucusu olan Şah İsmayıl özünün 24 illik (1501-1524) hakimiyyəti dövründə Azərbaycan mədəniyyətini ən yüksək səviyyəyə qaldırmışdır. ...Səfəvilər dövründə Azərbaycan dili təkcə ədəbiyyat dili yox, həm də dövlət və siyasət dili olmuşdur. Şah İsmayıl və onun xələflərinin dövründə sarayda Azərbaycan dili işlənmiş, dövlət idarələrinin bütün yazı-pozusu da azərbaycanca olmuşdur.
Bu həqiqət bütün dünya şərqşünasları, o cümlədən görkəmli alimlər Bartold, Krımski, Minorski tərəfindən də araşdırılmış, bu əsrlərdə Təbrizə gəlmiş Qərb səyyahları da bu haqda geniş bəhs etmişlər. Səfəvilər dövründə fars dilinə daxil olmuş yüzlərlə Azərbaycan sözləri haqqında doktorluq dissertasiyası yazılmış, Şah İsmayıl Xətainin siyasi fəaliyyəti ilə yanaşı ədəbi fəaliyyəti, dil xüsusiyyətləri də istər Şərq, istərsə də Qərb alimləri tərəfindən geniş tədqiq edilmişdiri.
Bu mövzu ətrafında araşdırmalar aparan akademik Ziya Bünyadovun, hüquq elmləri doktoru, uzun illər inzibati orqanlarda rəhbər vəzifələrdə çalışmış professor Ağababa Rzayevin, xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadənin, Milli Məclisin deputatı Hüseynbala Mirələmovun, "Azərbaycan Səfəvilər Dövləti" kitabının müəllifi Oqtay Əfəndiyevin dəyərli tədqiqatları da hər bir azərbaycanlının ürəyincədir.
Bu da həqiqətdir ki, Fərid Ələkbərlinin, Güntay Gəncalpın və onun
diletant dostu İsgəndər
Palanın və qeyrilərinin keçmişimizə daş atmaları, tarixən bir-biri
ilə qardaş, qonşu,
dost olan, qanı bir, dini bir
olan ölkələri
qarşı-qarşıya qoymaq yalnız
təhrikçilik və düşmənçilik niyyətlərindən
irəli gəlir.
Oxuduğumuz
kitablardan, ali məktəblər üçün dərsliklərdən,
o cümlədən "Azərbaycan tarixi"ndən, eyni
zamanda akademik Ramiz Mehdiyevin çox zəngin, mənalı, məntiqli
və elmi faktlar əsasında yazdığı irihəcmli dəyərli
əsərindən aşağıdakı nəticəyə
gəlirik:
Qədirbilən xalqımız Şah İsmayıl Xətainin xatirəsini həmişə uca tutur. Bu böyük şəxsiyyət "Şərq tarixində görkəmli sərkərdə və dövlət xadimi kimi tanınırdısa, Azərbaycan klassik poeziyası xəzinəsində Xətai təxəllüslü şair kimi də şərəfli yer tutur. Heç də təsadüfi deyildir ki, Şah İsmayıl Xətai indiyədək yeddi böyük ələvi şairlərindən biri sayılır".
Böyük sərkərdə, dövlət xadimi Şah İsmayıl Səfəvi 17 avqust 1487-ci ildə Cənubi Azərbaycanın Ərdəbil şəhərində anadan olmuşdur. Ata tərəfdən Səfəvilər nəslinə mənsubdur. Ana tərəfdən isə Ağqoyunlu hökmdarı Uzun Həsənin nəvəsidir. Gənclikdə qoçaqlığı, mübarizliyi, cəsarəti ilə seçilmişdir. Səfəvi əmirlərinin və türk tayfalarının nümayəndələri ilə məsləhətləşmələr aparmış, Azərbaycanı birləşdirmək planını hazırlamışdır. Ağqoyunlu və Şirvanşahlar qoşunları ilə üç qanlı, lakin müzəffər döyüşdən sonra 1501-ci ildə Təbrizə daxil olaraq orada özünü Azərbaycanın və İranın hökmdarı elan etmişdir. O zamandan da Səfəvilər dövləti məhz gənc hökmdarın gücü və qüdrəti sayəsində yaradılmışdır.
Aparılan tədqiqatlar və tarixi mənbələr göstərir ki, Şah İsmayıl Xətai nə millətçi, nə də məzhəbpərəst olmuşdur. O, güclü ordu yaratmış, müxtəlif dini cərəyanları məharətlə birləşdirib onlardan dövlətin mənafeyi naminə ustalıqla istifadə etmişdir. Bu da öz müsbət nəticəsini vermişdir.
Böyük şəxsiyyət Heydər Əliyev də 1992-1993-cü illərdə Yeni Azərbaycan Partiyasını yaradarkən ətrafına sadiq insanları cəlb etmişdi. Bununla da ulu öndər gözümüzün önündə dağılmaqda olan Azərbaycanı xaosdan, hərc-mərclikdən, pərakəndəlikdən xilas etmişdir. XVI əsrdə Şah İsmayıl da Səfəvilər dövlətini yaradaraq ölkəni dağılmaq təhlükəsindən qurtarmışdı. Göründüyü kimi, hər iki dahi şəxsiyyəti müqayisə etdikdə oxşar cəhətlər ortaya çıxır.
Şah
İsmayıl Xətainin xidmətləri təkcə ondan ibarət
deyil ki, o, Səfəvilər dövlətinin əsasını
qoymuşdur. Diqqəti cəlb edən ən mühüm məqamlardan
biri də odur ki, Şah İsmayıl hakimiyyəti ələ
aldıqdan sonra sarayda və orduda dövlət dilinin Azərbaycan
dili olmasını təsbit etmişdir. Onun fərmanları və
əmrləri Azərbaycan dilində yazılmışdır.
Başqa millətlərlə qarşılıqlı hörmət,
tolerantlıq məsələləri bacarıqla nizama
salınmışdır. Xalqının maddi vəziyyəti
yaxşılaşmışdır. Mədəni quruculuq sahəsində
ciddi işlər həyata keçirmişdir. Şah
İsmayıl 1259-cu ildə böyük alim Nəsirəddin
Tusi tərəfindən yaradılmış Marağa rəsədxanasını
əsaslı təmir etdirmişdir. 1501-1524-cü illərdə
24 illik hakimiyyəti dövründə Azərbaycan ərazisini
2 milyon 800 min kvadratmetrə çatdırmışdır.
Səfəvilər
dövlətinə və müasir Azərbaycana böyük səadət
üz vermişdir ki, ağır illərdə bu dövlətlərin
başında Şah İsmayıl Xətai və Heydər Əliyev
kimi fenomen rəhbərlər dayanmışdılar.
Onların hər ikisində vətən məhəbbəti,
müdriklik güclü olmuşdur. Vəziyyəti
ölçüb-biçməkdə və çətinliklərdən
çıxmaq üçün lazımi yol axtarıb tapmaqda
misilsiz məharət göstərmişlər.
Şah İsmayıl Xətai hökmdar olduğu illərdə nəhəng Səfəvilər imperiyasını yaratmış və onun yüksəlişinə nail olmuşdur. Onun hökmdarlığı dövründə beş savaş aparılmışdır. Şah İsmayıl 1500-cü ildə Cabani yaxınlığında Şirvanşah Fərrux Yassar, 1501-ci ildə Şərurda Ağqoyunlu Əlvənd, 1503-cü ildə Alma Qulağı yaxınlığında Sultan Murad, 1510-cu ildə Mərv yaxınlığında özbək xanı Məhəmməd Şeybani və 1514-cü ildə Çaldıranda
I Sultan Səlim ilə
vuruşmuşdur. Sonuncu müharibə istisna
olmaqla, dörd savaşdan Şah İsmayıl qalib çıxmışdır.
Heç
də təsadüfi deyildir ki, Şah
İsmayılın yüksək
hərbi istedadı və döyüş qabiliyyəti haqqında
Karl Marks yazmışdır: "Səfəvilər xanədanının
banisi Şah İsmayıl fateh idi. O, 24 illik hakimiyyəti dövründə
14 əyalət fəth
etmişdi".
Şah İsmayılın
hərbi səfərlərə
çıxmaqda məqsədi
vahid Azərbaycan dövləti yaratmaq idi. Tarixçilərin yazdıqlarına görə, o öz təşəbbüsü ilə
Osmanlı imperiyası
ilə müharibə
aparmamışdır. Bu müharibənin və Şah İsmayılın məğlub
olmasının səbəbləri
vardı.
Hazırda türk dünyasının
güclənməsi bir
çox dövlətləri
narahat etdiyi kimi, XVI-XVII əsrlərdə
də Osmanlı imperiyasının və Səfəvilər dövlətinin
varlığı, geniş
əraziyə malik olması, nüfuz dairələrini genişləndirməsi
dünya dövlətlərini
düşündürürdü. Ona görə də bu iki
müsəlman dövlətini
nəyin bahasına olursa-olsun zəiflətməyə
can atırdılar.
İki din və
dil qardaşının
döyüşünün ilkin səbəbi isə ondan ibarət olmuşdur ki, həmin dövrdə Avropa dövlətləri osmanlıların
Cənub-Şərqi Avropada
irəliləməsinin qarşısını
almaq üçün
təhrikçilik işlərini
ön plana çəkmişdilər. Belə bir
şəraitdə Osmanlı
imperiyasında Sultan II Bəyazidin
oğlu I Səlim hakimiyyətə gəlmək
məqsədilə atasını,
qardaşlarını, gözəçarpan
insanları qəddarlıqla
aradan götürmüşdü.
I Səlim 1512-ci ildə taxta çıxmışdır. Bir sıra dövlət başçıları I Səlimi
təbrik etmişlər.
Lakin Şah İsmayıl onun hakimiyyətə necə gəldiyindən xəbərdar olduğundan
onu təbrik etməkdən imtina etmişdir.
I Səlim Şah
İsmayılın onu
təbrik etməməsindən
də qəzəblənərək
23 avqust 1514-cü ildə
100 minlik qoşunla Çaldıran adlı yerdə onunla üz-üzə gəlmişdir. Bu vuruşmada Şah İsmayıl məğlubiyyətə
uğrasa da, I Səlimin qoşunları da geriyə dönməyə məcbur
olmuşdu.
Şah İsmayıl
ruhdan düşməmiş
və ölkədə
quruculuq işlərini
genişləndirmişdir. Saray alimi Fəxri Hərəviyə, Azərbaycan
dilində divan yaratmış
göyçaylı şair
Həbibiyə, İbrahim
Cahiyə, Süruriyə,
Tüfeyliyə, Şahiyə,
rəssam-xəttat Şah
Mahmud Nişapuriyə və
İmdad Qəzviniyə
yüksək səviyyədə
qayğı göstərmişdir.
Heç də təsadüfi deyil ki, dahi
Məhəmməd Füzuli
Şah İsmayıl Xətaiyə yüksək
qiymət verərək
"Bəngü-Badə" əsərini ona ithaf etmişdir.
Akademik Ramiz Mehdiyevin əsərində
xüsusi qeyd olunur ki, "Şah İsmayılın
Azərbaycan dövlətçiliyi
qarşısında ən
böyük xidmətlərindən
biri də öz dövrü üçün xarici siyasət mexanizmlərini formalaşdırmasıdır". Qüdrətli
imperiya yaradan dövlət xadimi həm də Qərbi Avropada Papalıq, Fransa, İspaniya, Venesiya, Genuya və s. ilə səmərəli münasibətlərin bünövrəsini
qoymuşdur.
Şah İsmayıl
Xətainin qoyub getdiyi zəngin dövlətçilik irsi
bir neçə əsr Səfəvi dövləti tərəfindən
qorunub saxlanmışdır. Yalnız XIX əsrdə
baş vermiş Rusiya-İran müharibələri
nəticəsində Şah
İsmayıl Xətainin
yaratdığı Azərbaycan
dövləti iki yerə parçalanmışdır.
Şah İsmayılın hakimiyyəti
dövründə qazanılmış
torpaqların hissə-hissə
əldən çıxması
tendensiyası Şimali
Azərbaycanda da baş vermişdir.
Çox təəssüf ki, Güntay Gəncalplar, İskəndər Palalar göstərilən tarixi faktlardan yan keçirlər. Bu cür başabəla tədqiqatçılar
500 il bundan qabaq Azərbaycan torpaqlarını genişləndirən,
Səfəvilər dövlətini
yaradan, Azərbaycan dilini dövlət dili səviyyəsinə çatdıran görkəmli
sərkərdə, böyük
şəxsiyyət Şah
İsmayıl Səfəvi
haqqında uydurma ittihamlar yaymaqla ictimaiyyət qarşısında
özlərini biabır
etmişlər.
Xalqımız Şah İsmayıl Xətainin fəaliyyətini,
dövlət idarəçiliyini,
ideal dövlət başçısı
olmasını yüksək
qiymətləndirir. Onun 500 illik
yubileyi 1988-ci ildə təntənəli şəkildə
qeyd edilmişdir.
Bakı və Xaçmazda onun möhtəşəm
heykəlləri ucaldılmışdır.
Paytaxtımızın rayonlarından biri
Şah İsmayıl Xətainin adını daşıyır.
Qoy gənc
nəsil bilsin ki, bizim dahi
şəxsiyyətlərimiz həmişə olmuşlar
və müasir dövrdə də var. Onların xatirəsi hər bir vətənpərvər
azərbaycanlı üçün
müqəddəs və
əzizdir.
Tariximizi,
mədəniyyətimizi, müdrik
rəhbərlərimizi sevənlər
üçün akademik
Ramiz Mehdiyevin "Şah İsmayıl Səfəvi ali məramlı tarixi şəxsiyyət kimi"
məqaləsi misilsiz
əhəmiyyətə malikdir.
Cahangir NƏSİROV,
prokurorluq orqanlarının fəxri
işçisi,
baş ədliyyə müşaviri,
Azərbaycan
Respublikası Vəkillər
Kollegiyasının üzvü
Azərbaycan.-2013.- 1 fevral.- S.7.