İnkişafa xidmət edən ideyalar
müəllifi
Azərbaycanda
milli sahibkarlar sinfinin formalaşması ulu
öndər Heydər Əliyevin adı ilə
bağlıdır
Lider amili tarixən hər bir
dövlətin, xalqın inkişafında müstəsna rol
oynayaraq inkişaf potensialını hərəkətə gətirmiş,
bu potensialın səmərəli realizə edilməsinə zəruri
əsaslar yaratmışdır. Milli inkişaf yolunun banisinə
çevrilən belə xarizmatik liderlər həm də
müsbət planda siyasi varislik ənənələri
formalaşdıraraq müdrikliklə irəli sürdükləri
mütərəqqi ideyaların davamlılığını
təmin etmişlər. XX əsr Azərbaycan tarixinin ən
böyük şəxsiyyəti - ulu öndər Heydər Əliyev
də milli dövlətçiliyin ideoloji-siyasi əsaslarını
tarixi irs və ənənə əsasında yaradaraq praktik
surətdə gerçəkləşdirmiş rəhbər
kimi xalqımızın tükənməz sevgisini
qazanmışdır.
Tarixin
axarını dəyişən böyük simaların ideya və
prinsipləri, idarəçilik ənənələri, adətən
zaman və məkanın fövqündə olur. Bu mənada,
Heydər Əliyev dühasına layiq olduğu qiyməti vermək,
onun Vətən və xalq naminə göstərdiyi misilsiz
xidmətləri obyektiv dəyərləndirmək
böyük məsuliyyət tələb edən məsələdir.
Yüksək ehtiramla qələmə alınan ən xoş
xatirələr, siyasi, iqtisadi, fəlsəfi fikir və
mülahizələr ümummilli liderin insan, vətəndaş
və lider kimi nəhəngliyinin miqyası barədə
dolğun təsəvvür yaratmaq bəs etmir. Heydər Əliyevin
Azərbaycana rəhbərlik etdiyi şanlı illər
xalqın azadlıq, müstəqillik arzularının
gerçəkləşməsinə real hüquqi, siyasi və
iqtisadi əsasların yaradılması, bu baza üzərində
qazanılmış dövlət müstəqilliyinin möhkəmləndirilməsi,
xalqın konstitusion hüquqlarına sahib çıxması,
milli-mənəvi yüksəlişə nail olması, fərdin
özünü vətəndaş kimi dərk etməsi kimi
iftixar doğuran tarixi prosesi əhatələyir.
Hər
bir xalq öz taleyində müstəsna rol oynamış
fenomen şəxsiyyətlərin zəngin ömür yolunu,
mükəmməl dövlətçilik və siyasi irsini, təcrübəsini
öyrənərək gələcək nəsillərə
çatdırılması istiqamətində ardıcıl
addımlar atır. Azərbaycan xalqı da ulu öndərin
xatirəsini daim əziz tutmuş, onun bədiiləşdirilməsi
istiqamətində mühüm addımlar atmışdır.
Cənab İlham Əliyevin hələ 2004-cü ildə
imzaladığı fərmanla ulu öndərin adının əbədiləşdirilməsi
istiqamətində bir sıra vacib tədbirlər həyata
keçirilmiş, hələ 70-80-ci illərdə tikintisinə
əzmlə nail olduğu bir sıra möhtəşəm
binalara onun adı verilmişdir.
2004-cü
ildən analoqu olmayan əlahiddə statuslu ictimai qurum kimi fəaliyyət
göstərən Heydər Əliyev Fondu da nəcib, xeyirxah və
humanist insani dəyərlərə tapınaraq ümummilli
liderin zəngin dövlətçilik irsinin dünyada
tanıdılması və təbliği istiqamətində
ardıcıl iş aparır. Fondun başlıca məqsədi
ulu öndərin zəngin dövlətçilik irsinin öyrənilməsinə
və təbliğinə xidmət edən irimiqyaslı
proqramları himayə etmək, xalqın rifahının
yüksəldilməsinə yönəlmiş faydalı təşəbbüsləri
dəstəkləmək, elm, təhsil, mədəniyyət,
incəsənət, səhiyyə və idmanın
inkişafını təmin edən layihələrə
yardımçı olmaq, milli-mənəvi ideallara, humanist,
insanpərvər dəyərlərə sadiq gənclərin
yetişdirilməsinə çalışmaq, respublikanın
nüfuzunu artırmaq kimi strateji vəzifələrdən ibarətdir.
Fondun fəaliyyəti eyni zamanda insan və vətəndaş
hüquq-azadlıqlarının yüksək səviyyədə
təminatına, bəşəriyyətin xilasına yönələn
mütərəqqi idealların cəmiyyətdə möhkəm
əsaslarla intişar tapmasına, fərqli sivilizasiyaların
dialoquna, keçmişlə gələcək arasında
möhkəm körpü salınmasına, insanlara
xeyirxahlıq və nəciblik, humanizm kimi müqəddəs dəyərlərin
aşılanmasına yönəlmişdir.
Möhtərəm
Prezident İlham Əliyevin 2013-cü il 21 yanvar tarixli "Azərbaycan
xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyevin 90 illik yubileyi
haqqında" sərəncamı isə ulu öndərin
xatirəsinin əbədiləşdirilməsi sahəsində
növbəti mühüm addım olmuşdur. Sərəncamda
vurğulandığı kimi, "Dahi Heydər Əliyev
şəxsiyyətinin Azərbaycan dövlətçilik
tarixində müstəsna yeri vardır. Azərbaycançılıq
məfkurəsinin parlaq daşıyıcısı kimi Heydər
Əliyev müdrik siyasəti, dönməz əqidəsi və
tarixi uzaqgörənliyi sayəsində milli dövlətçilik
ideyasının gerçəkləşdirilməsinə,
müasir Azərbaycan dövlətinin qurulmasına və
xalqımızın müstəqillik arzusuna çatmasına
nail olmuşdur".
Bugünkü
müasir və qüdrətli Azərbaycanın ötən 20
ildə möhtəşəm uğur və nailiyyətlərə
imza atmasının əsasında da məhz ötən əsrin
70-80-ci illərində ulu öndər Heydər Əliyevin rəhbərliyi
altında formalaşdırılmış möhkəm
iqtisadi təməl dayanır. İctimai-iqtisadi həyatın
yeniləşdirilməsi üçün ən müxtəlif
sahələrdə kardinal islahatları təmin edən ulu
öndər 60-cı illərin sonunda bir sıra iqtisadi
göstəricilərinə görə keçmiş ittifaq
miqyasında son sıralarda dayanan Azərbaycanı qısa
müddətdə öncül mövqelərə
çıxarmağa müvəffəq olmuşdur. Həmin
dövrün statistik rəqəmləri göstərir ki, sənayedə,
kənd təsərrüfatında tətbiq olunan səmərəli
idarəçilik mexanizmlərinin nəticəsi kimi 70-80-ci
illərdə ictimai məhsulun və milli gəlirin həcmi
ayrılıqda 2,1 dəfə, o cümlədən sənaye
istehsalının həcmi 2,2 dəfə, əmək məhsuldarlığı
67 faiz artmışdır.
Həmin
dövrdə sənayenin inkişaf səviyyəsinə
görə respublikanın bütün bölgələrinin
proporsional inkişafı yönümündə ardıcıl
addımlar atılmış, istehsalla bilavasitə
bağlı elmi-tədqiqat sahələrinin inkişafına
kompleks tədbirlər görülmüşdür. Elmi-texniki
tərəqqinin nailiyyətlərinin, mütərəqqi
texnologiyaların istehsalata tətbiqi Azərbaycanın
bütün SSRİ-də qabaqcıl mövqelərə
çıxmasına, ölkənin sosial-iqtisadi həyatında
yüksəlişə rəvac vermişdir. Böyük
strateq Heydər Əliyev yaxşı başa
düşürdü ki, Azərbaycanın iqtisadi cəhətdən
möhkəmlənməsi, iqtisadi azadlığını təmin
etməsi üçün SSRİ-nin strateji əhəmiyyət
kəsb edən bir sıra sənaye müəssisələri
məhz Azərbaycanda inşa olunmalıdır. O illərdə
Heydər Əliyevin təkidi və qətiyyəti
qarşısında keçmiş ittifaq rəhbərliyi
respublikamızda iri müasir maşınqayırma, kimya,
neft-kimyası, elektron sənayesi, əlvan və qara
metallurgiya, tekstil, yeyinti, emal müəssisələrinin
tikintisinə razılıq vermiş, paralel olaraq energetika və
nəqliyyat kompleksi inkişaf etmişdir. 1970-1980-ci illərdə
respublikada 125 yeni dövlət sənaye müəssisəsi, o
cümlədən 1970-1975-ci illərdə 64, 1976-1980-ci illərdə
isə 61 dövlət sənaye müəssisəsi tikilib
istifadəyə verilmişdir.
Həmin
illərdə formalaşmış sənaye potensialı əsasında
respublikamız neft maşınqayırması, məişət
kondisionerləri, elektrik mühərrikləri, elektromaqnit
avadanlığı, soyuducular, sintetik kauçuk, boru-prokat,
şüşə və şüşə qablar və s.
istehsalına görə ittifaq miqyasında qabaqcıl
mövqelərə çıxmışdır. Həmin
dövrdə Sumqayıt şəhərinin respublikanın ən
iri sənaye mərkəzlərindən birinə çevrilməsi,
burada çoxlu sayda zavod və fabriklərin, emal müəssisələrinin
tikilib istifadəyə verilməsi, şəhər
infrastrukturunun formalaşdırılması da məhz ulu
öndər Heydər Əliyevin müstəsna xidmətləri
ilə bağlıdır. 70-80-ci illərdə şəhərdə
ağır sənaye ilə yanaşı, yüngül sənaye
və maşınqayırma müəssisələri,
çoxsaylı sosial obyektlər fəaliyyətə
başlamış, Azərbaycanın müxtəlif bölgələrindən
gəlmiş insanlar işlə təmin olunmuşlar.
Ümummilli lider Heydər Əliyev "kiçik Azərbaycan"
adlandırdığı Sumqayıta mütəmadi olaraq
baş çəkmiş, şəhər sakinlərinin
qayğıları, problemləri ilə maraqlanmış, yeni
müəssisələrin açılış mərasimində
iştirak etmişdir. Bu görüşlərin hər biri
Sumqayıtda yeni infrastruktur layihələrinin həyata
keçirilməsində, tikinti-quruculuq işlərinin sürətlənməsində
mühüm rol oynamışdır.
Bütün
bunların nəticəsi olaraq ötən əsrin 70-80-ci illərində
Sumqayıt özünün iqtisadi potensialına görə
SSRİ məkanında tanınır, onun istehsal etdiyi məhsullar
ittifaqın 700 şəhərinə ixrac olunurdu. Burada fəaliyyət
göstərən bir neçə elmi-tədqiqat institutu nəinki
ittifaq miqyasında, həmçinin xarici ölkələrdə
böyük nüfuza malik idi. Sumqayıtda
maşınqayırma, qara və əlvan metallurgiya, trikotaj,
kimya, şüşə sənayesi inkişaf edərək bir
çox ölkələrin diqqətini özünə cəlb
edirdi. 1963-cü ildə fəaliyyətə başlayan, uzun
illər respublikamızda şüşə sənayesinin
formalaşmasına və inkişafına töhfə
vermiş Sumqayıt şüşə zavodunun intibah
dövrü də məhz ümummilli liderin birinci rəhbərlik
dövrünə təsadüf edir. Heydər Əliyev hələ
o dövrdən bu müəssisənin və
bütövlükdə şüşə sənayesinin
problemlərini diqqət mərkəzində saxlamış,
onun inkişafı, yüksək səviyyədə məhsul
istehsalı üçün lazımi köməyi əsirgəməmişdir.
Bunun nəticəsi olaraq Azərbaycan o dövrdə
bütün Zaqafqaziyanı və Rusiyanın bir çox
bölgələrini 25 il müddətində keyfiyyətli pəncərə
şüşəsi ilə təmin etmişdir.
Ümummilli
liderin qətiyyəti, iradəsi və təşəbbüskarlığı
ilə keçmiş SSRİ-nin bir sıra strateji əhəmiyyətli
müəssisələri məhz Azərbaycanda inşa
olunmuş, bununla da respublikamızın gələcək
müstəqilliyinin iqtisadi əsası
formalaşdırılmışdır. Heydər Əliyev bu məsələdə
daim qətiyyətli mövqe tutmuş, keçmiş
ittifaqın rəhbərliyi qarşısında israrlı tələblərlə
çıxış etmiş, prinsipialıq göstərmişdir.
Bu nöqteyi-nəzərdən dahi öndərin Bakı Məişət
Kondisionerləri zavodunun inşası ilə bağlı
göstərdiyi əzmkarlığı xüsusi qeyd etmək
lazımdır. 70-ci illərin əvvəllərində ittifaq
rəhbərliyi bu zavodun Zaporojye şəhərində
inşa olunmasına qərar versə də, şəxsi
nüfuzundan istifadə edən böyük strateq ittifaq rəhbəri
Brejnevlə görüşərək həmin müəssisənin
məhz Bakıda tikilməsi vacibliyini konkret dəlillərlə
əsaslandırmış və son nəticədə istəyinə
nail olmuşdur.
Ümumiyyətlə,
Heydər Əliyevin respublikaya birinci rəhbərliyi
dövründə Azərbaycanda istehsalın ümumi həcmi
2,7 dəfə artmış, respublikamız milli gəlirin səviyyəsinə
görə ittifaq miqyasında ön mövqelərə
çıxmış, əmək məhsuldarlığı
1,8 dəfə yüksəlmişdir. Heydər Əliyevin
1982-ci ildən sonra siyasi fəaliyyəti Kremlə bağlansa
da, müdrik rəhbər xalqına və respublikasına
maksimum dərəcədə diqqət və qayğı ilə
yanaşmağa çalışmışdır. Bununla belə,
80-ci illərin ikinci yarısında keçmiş SSRİ-də
müşahidə olunan iqtisadi böhran respublikadan da yan
keçməmiş, milli iqtisadiyyatda durğunluq və geriləmə
meyilləri özünü göstərmişdir. 1986-cı
ildə ümumi milli gəlirin səviyyəsi 1985-ci ilə
nisbətən 101,6 faiz olmuşdu və bu da Azərbaycan
üçün son 10 ildə ən aşağı göstərici
idi. Respublikanı idarə edən o vaxtkı rəhbərlər
ümumi milli gəlirin səviyyəsinin artım tempinin
aşağı düşməsindən heç bir nəticə
çıxarmırdılar. Xüsusən də
1990-1993-cü illərdə obyektiv və subyektiv səbəblər
üzündən ölkə iqtisadiyyatında tənəzzül,
böhran və əks proseslərin genişlənməsi, idarəetmədə
səriştəsiz və bacarıqsız adamlara geniş
meydan verilməsi az qala Azərbaycanın dövlət kimi
süqutuna səbəb olacaqdı.
Xalqın
ən ağır günlərində - 1993-cü ilin iyununda
hakimiyyətə qayıdan Heydər Əliyev yorulmaq bilmədən,
qətiyyət və böyük bacarıqla Azərbaycanın
başı üstünü almış vətəndaş
müharibəsi alovunu söndürmüş, ölkədə
baş alıb gedən qanunsuz silahlı dəstələrin zərərsizləşdirilməsinə,
ictimai-siyasi sabitliyin tam bərpasına, qanunçuluğun və
hüquq qaydalarının möhkəmləndirilməsinə,
cəbhə bölgəsində atəşkəs rejiminə
nail olmuş, habelə demokratik inkişaf kursu ilə
uzlaşan sosial-iqtisadi siyasət strategiyasını irəli
sürmüşdür. Ulu öndər bir ictimai-iqtisadi
formasiyadan digərinə keçid dövründə
respublikanın qarşısında duran strateji vəzifə və
hədəfləri düzgün müəyyənləşdirməklə
dünyanın qabaqcıl dövlətlərinin təcrübəsində
sınaqdan uğurla çıxmış, müsbət nəticələri
sübut olunmuş inkişaf kursunun Azərbaycan gerçəkliyinə
adekvat modelini yaratmışdır. Heydər Əliyev qısa
zamanda özəl mülkiyyətçiliyə,
sahibkarlığa, sərbəst rəqabətə meydan
açan, dövlətsizləşdirməni özündə
ehtiva edən, sosialyönümlü mahiyyət daşıyan,
habelə xarici iqtisadi əlaqələrin gücləndirilməsi
və münbit biznes mühitinin formalaşdırılması
yolu ilə ölkəyə investisiya axınını
stimullaşdıran liberal inkişaf modelinin praktik surətdə
gerçəkləşdirilməsinə nail olmuşdur.
Ümummilli lider mərkəzi planlaşdırma və
bölgü sistemindən sərbəst bazar münasibətlərinə
əsaslanan iqtisadi modelə keçid prosesinin aztəminatlı
təbəqənin maraqlarına toxunmaması
üçün dövlət büdcəsində sosial
müdafiə tədbirlərinə geniş yer
ayrılmasını da təmin etmişdir.
Ümumiyyətlə,
ulu öndər Heydər Əliyevin müəyyənləşdirdiyi
iqtisadi inkişaf strategiyasının əsasını
üç mərhələdə həyata keçirilməsi
nəzərdə tutulan islahatlar təşkil etmişdir:
birinci mərhələdə güclü dövlət tənzimlənməsi
ilə böhrandan çıxmaq, ikinci mərhələdə
iqtisadiyyatın sabitliyini təmin etmək,
üçüncü mərhələdə iqtisadi dirçəlişə
nail olmaq. Hər bir mərhələyə uyğun həyata
keçirilən iqtisadi islahatlar nəticəsində
1996-cı ildə respublika iqtisadiyyatında sabitlik təmin
edilmiş, 1997-ci ildən sosial-iqtisadi inkişafda müsbət
meyillər özünü göstərməyə
başlamışdır.
İqtisadi
islahatların ardıcıl və sistemli şəkildə həyata
keçirilməsinin tərəfdarı kimi
çıxış edən Heydər Əliyev yeni mərhələdə,
ilk növbədə, torpaq islahatı və dövlət
mülkiyyətinin özəlləşdirilməsi vacibliyini
önə çəkmiş, bu proses keçid
dövrünün bəzi kiçik
çatışmazlıqlarına rəğmən, uğurla
başa çatdırılmışdır. Ümummilli lider
yaxşı başa düşürdü ki, dövlət
mülkiyyətinin xalqın mənafeyinə uyğun formada
özəlləşdirilməsi sərbəst bazar rəqabəti
prinsiplərinin, xüsusi mülkiyyətçiliyin bərqərar
olması, habelə milli iqtisadiyyatın dünya iqtisadi sisteminə
inteqrasiyası, insanların şüurunda, həyat tərzində
əsaslı dəyişiklik deməkdir. Ölkədə həyata
keçirilmiş özəlləşdirmə prosesinin məqsədi
də məhz hər bir vətəndaşın iqtisadi
islahatlarda şəxsi marağını təmin etmək, əhalinin
həyat səviyyəsini yaxşılaşdırmaq,
sağlam rəqabətə əsaslanan istehsal
üçün şərait yaratmaq olmuşdur.
İqtisadiyyatın bütün sahələrini əhatə
edən özəlləşdirmə prosesi müstəqil
respublikamızda bazar iqtisadiyyatı meyarlarının sürətlə
formalaşmasına, ölkənin xarici iqtisadi əlaqələrinin
yüksəlməsinə ciddi zəmin yaratmışdır.
Respublikada
özəl sektorun inkişafı, ictimai-siyasi sabitliyin,
davamlı inkişafın təminatçısı olan
sahibkarlar sinfinin formalaşması da məhz ulu öndər
Heydər Əliyevin müstəsna xidmətləri ilə
bağlıdır. Ulu öndər hakimiyyətə gəldiyi
ilk dövrlərdən milli sahibkarlarla görüşür,
onların qayğılarını, problemlərini öyrənir,
mövcud çətinliklərinin həlli məqsədilə
operativ qərarlar qəbul edirdi. Sahibkarlarla ilk belə səmimi
görüşlərdən biri də 1996-cı ilin əvvəllərində
keçirilmişdi. Həmin görüşdə iş
adamları sahibkarlığın inkişafı sahəsində
mövcud çətinlikləri diqqətə
çatdırmış, səmərəli nəticələrə
nail olmaq üçün təkliflər irəli
sürmüşdülər. Ulu öndər Heydər Əliyev
özünəməxsus təmkinlə, həssaslıqla
sahibkarları dinləmiş, özəl sektorun fəaliyyətinə
mane olan neqativ amillərin aradan qaldırılması ilə
bağlı yerindəcə aidiyyəti dövlət
qurumlarına tapşırıqlar vermişdi. Eyni zamanda, Heydər
Əliyev sahibkarlıq subyektlərinə dövlət büdcəsindən
güzəştli kreditlərin verilməsi, habelə dövlət-sahibkar
münasibətlərinin institusionallaşdırılması məqsədilə
Azərbaycan Respublikası Prezidenti Yanında Sahibkarlar
Şurasının yaradılması ilə bağlı təşəbbüslərimizə
müsbət yanaşmış, belə bir qurumun
yaradılmasını dəstəkləmişdi. Bu
görüşdən az sonra ulu öndərin sərəncamı
ilə yaradılmış şuranın məqsədi ölkədə
sahibkarlığın inkişafına nail olmaq, iş
adamlarının dövlət başçısının
yürütdüyü siyasətin həyata keçirilməsində
səmərəli, fəal iştirakını istiqamətləndirmək,
bu yolda mövcud olan problemləri araşdırmaq və
onların həlli üçün təkliflər verməkdir.
Şura uzun illər ölkədə sahibkarlığın
inkişafına, bu sahəyə dövlət
qayğısının artırılmasına, mövcud
problemlərin həllinə, ölkə iqtidarının
müəyyənləşdirdiyi mükəmməl inkişaf
strategiyasının reallaşmasına öz töhfəsini
verməyə çalışmışdır.
1998-ci
ilin prezident seçkilərində ulu öndərin vəkili
olmuş şəxs kimi deyə bilərəm ki, Heydər Əliyev
ictimai münasibətlər sisteminin sivil məcrada tənzimlənməsində,
ölkədə siyasi sabitliyin möhkəmlənməsində,
ümumilikdə rifah və tərəqqinin təmin
olunmasında sahibkarlar sinfinin müstəsna rolu və
imkanlarını daim yüksək dəyərləndirmişdir.
Ulu öndərin hakimiyyətə qayıdışı ilə
aparılan məqsədyönlü siyasət sahibkarlar sinfinin
formalaşmasına, bu sahədə mükəmməl
hüquqi bazanın yaradılmasına zəmin
yaratmışdır. Azərbaycanda sahibkarlığın
inkişafına təkan verən mühüm addımlardan
biri 1994-cü ilin sentyabr ayında Heydər Əliyevin təşəbbüsü
və bilavasitə iştirakı ilə Bakıda "Sahibkarlıq strategiyası və
iqtisadi yenidənqurma" mövzusunda beynəlxalq konfrans
olmuşdur. Konfransın açılış mərasimində
dərin məzmunlu nitq söyləyən ulu öndər
xarici şirkətləri ölkə iqtisadiyyatına sərmayə
qoymağa çağırmış, sahibkarların fəaliyyətinə
dövlət təminatının mövcudluğunu xüsusi
vurğulamışdır: "İqtisadi baxımdan
inkişaf etmiş Qərb ölkələrinin təcrübəsindən
bəhrələnməklə, sözün yaxşı mənasında,
sahibkarlıq bizim üçün ən mühüm amildir,
buna görə də dövlət hər şeyi edəcəkdir
ki, biz bu yolla gedə bilək. Bununla əlaqədar olaraq mən
xarici investisiyalar üçün hüquqi imkanlar yaradan,
onların müdafiə edilməsini nəzərdə tutan
qanunu da xatırlatmaq istərdim. Zənnimcə, bu qanun əlverişli
şərait yaradır ki, bizdə sahibkarlıq nəinki Azərbaycanın
məhdud çərçivəsi daxilində inkişaf
etsin, həm də bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinin bərqərar
edilməsi xarici firmalarla birlikdə, xarici investisiyalardan fəal
istifadə olunmaqla həyata keçirilsin. Xarici
investisiyaların Azərbaycanda tətbiq olunması
üçün burada şərait var".
Ölkədə
sosial-iqtisadi inkişafın bilavasitə sahibkarlıqla, onun tərəqqisi
ilə kifayət qədər böyük əlaqəsi
olduğunu aydın görən Heydər Əliyev bu istiqamətdə
dövlət qayğısının artırılması və
ən əsası mövcud potensialın
reallaşdırılması üçün vacib addımlar
atmışdır. Bu xüsusda 1993-1995-ci illəri və
1997-2000-ci illəri əhatə edən sahibkarlığın
inkişafı ilə bağlı iki dövlət proqramı
ayrıca qeyd olunmalıdır. Həmin illərdə
iqtisadiyyata nəzarəti həyata keçirən dövlət
orqanlarının çoxluğu və fəaliyyəti bir
sıra hallarda iqtisadi inkişafa subyektiv maneələr
yaradır, iqtisadi islahatların tələblərinə cavab
vermir və çox vaxt sahibkarlığın
inkişafına süni əngəllər törədirdi.
Yaranmış vəziyyəti ən xırda detallarına qədər
düzgün qiymətləndirən Heydər Əliyev qeyd
olunan istiqamət üzrə problemlərin aradan
qaldırılması üçün qısa bir müddətdə
kompleks tədbirlərin həyata keçirilməsinə nail
olmuşdur. Bu kontekstdə ən vacib addımlardan biri kimi
ölkə Prezidenti tərəfindən 1996-cı il iyunun 17-də
"İstehsal, xidmət, maliyyə-kredit fəaliyyətinə
dövlət nəzarətinin qaydaya salınması və əsassız
yoxlamaların qadağan edilməsi barədə" fərmanın
imzalanması qeyd edilməlidir. Fərmanın təsdiqindən
bir müddət sonra dövlət nəzarətinin təkmilləşdirilməsi
sahəsində əhəmiyyətli işlər
görülmüş, iqtisadi sahədə bir-birini təkrarlayan,
paralel və lüzumsuz yoxlamaların sayı
azaldılmışdır.
Ümumiyyətlə,
1996-2003-cü illərdə "Azərbaycan Respublikasında
kiçik və orta sahibkarlığa Dövlət Köməyi
Proqramının (1997-2000-ci illər üçün)",
habelə "Sahibkarlıq fəaliyyəti haqqında",
"Müəssisələr haqqında", "Səhmdar cəmiyyəti
haqqında", "Haqsız rəqabət haqqında",
"Əmtəə birjası haqqında", "Lizinq xidməti
haqqında" və bazar iqtisadiyyatının hüquqi
mexanizminin qurulmasını təmin edən digər
qanunların qəbulu sahibkarlıq fəaliyyətinin
hüquqi tənzimlənməsi mexanizmlərini təkmilləşdirmişdir.
Ümummilli
lider sonrakı mərhələdə də sahibkarların
problemləri ilə bilavasitə tanış olmaq
üçün onlarla mütəmadi görüşlərin
keçirilməsinə, iş adamlarını hansı məsələlərin
narahat etməsini onların öz dilindən eşitməyə
xüsusi diqqət yetirirdi. Buna
nümunə kimi ulu öndərin 2002-ci il aprel ayının
10-da yerli, 25-də isə xarici sahibkarlarla görüşməsini,
onların hər birinə şifahi və ya yazılı surətdə
problemlərini söyləmək üçün əlverişli
şərait yaratmasını göstərmək olar. Bu, yeni
idarəçilik metodlarından istifadənin ən gözəl
və səmərəli forması kimi tarixiləşmişdir.
Ulu
öndər Heydər Əliyevin böyük müdrikliklə
irəli sürdüyü sahibkarlığın
inkişafı strategiyası son 10 ildə onun ən layiqli
davamçısı - Prezident İlham Əliyev tərəfindən
uğurla davam etdirilir. "Müasir dövlət,
güclü iqtisadiyyat, yüksək sosial rifah" tezisi əsasında
reallaşdırılan iqtisadi siyasət sivil və inkişaf
etmiş cəmiyyət quruculuğu sahəsində
mühüm uğurların əldə olunmasına imkan
yaratmışdır. Ötən illərdə Azərbaycan
"təqibedici artım" modelini uğurla həyata
keçirərərək keçid dövrünü başa
vurmuş, ölkə modern inkişaf mərhələsinə
adlamışdır. Həyata keçirilən yeni iqtisadi
siyasət sayəsində milli iqtisadiyyatın həcmi son 10
ildə 3,4 dəfə artmışdır. Hazırda Cənubi
Qafqazda istehsal olunan ÜDM-in 85 faizi, strateji valyuta
ehtiyatlarının 91 faizi Azərbaycanın payına
düşür. Azərbaycanda ÜDM-in
1
faizlik nominal artımı təxminən 1,5 milyard dollar təşkil
etdiyi halda, bu göstərici Gürcüstanda cəmi 160 milyon
dollara, Ermənistanda 100 milyon dollara bərabərdir.
Respublikamız
iqtisadi artım və makroiqtisadi sabitlik hədəflərini də
müvəffəqiyyətlə balanslaşdıra
bilmişdir. Ölkənin, o cümlədən Mərkəzi
Bankın beynəlxalq normalardan bir neçə dəfə
çox valyuta ehtiyatları var və bu da zəruri "təhlükəsizlik
yastığı" rolunu oynayır. Azərbaycanın strateji
valyuta ehtiyatlarının həcmi 47 milyard ABŞ
dollarını ötmüşdür ki, bu da ölkəyə
idxalın təxminən 3 il ərzində fasiləsiz şəkildə
maliyyələşdirilməsinə kifayətdir. Bu vəsaitin
xarici dövlət borcunu təxminən 10 dəfə üstələməsi
də kifayət qədər diqqətçəkici
faktdır.
Prezident
İlham Əliyevin dəfələrlə
vurğuladığı kimi, Azərbaycanın son illərdə
əldə etdiyi bu uğurlarda sahibkarlar sinfinin rolu müstəsnadır.
Ötən 10 il ərzində Azərbaycanda sahibkarlıq fəaliyyətini
tənzimləyən prosedur və qaydaların əhəmiyyətli
dərəcədə liberallaşdırılması,
sahibkarlığa dövlət maliyyə yardımı
mexanizmlərinin təkmilləşdirilməsi, ölkədə
ixrac rüsumlarının ləğvi özəl sektorun
yüksəliş tempini daha çevik etmişdir. Sadələşdirilmiş
verginin ildə bir dəfə ödənilməsinin təmin
edilməsi, elektron vergi hesab-fakturalarının tətbiqinə
başlanılması, kənd təsərrüfatı məhsullarının
istehsalçıları üçün yanacaq, motor
yağları və mineral gübrələrin dəyərinin
50 faizinin dövlət tərəfindən ödənilməsi,
"Aqrolizinq" ASC tərəfindən ölkəyə gətirilən
texnika və texnoloji avadanlıqların 10 illik lizinqlə
verilməsi, buğda istehsalçılarına səpilən
hər hektar sahəyə görə əlavə 80 manatın
ödənilməsi, bəzi fəaliyyət növləri
üzrə xüsusi razılıq (lisenziya) alınmasına
görə dövlət rüsumunun məbləğinin
aşağı salınması da sahibkarlar üçün
yaradılan yüksək şəraitin mühüm göstəriciləri
kimi çıxış edir.
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 2006-cı il 30 mart tarixli sərəncamı
ilə yaradılmış Azərbaycan İnvestisiya Şirkəti
iqtisadiyyatın qeyri-neft sahələrinin inkişafına, bu
sahələrdə mövcud müəssisələrin maddi və
texnoloji bazasının yeniləşdirilməsinə
investisiya qoyuluşunun təşviqi məqsədilə fəal
iş aparır. Paralel olaraq dövlət sahibkarların
işgüzar əlaqələrinin inkişafı və ixrac
imkanlarının dəstəklənməsi sahəsində müvafiq
işlər görür. 2003-cü ildə ölkənin ixrac
qabiliyyətinin artırılması, xarici investisiyaların cəlb
edilməsi kimi öncül məqsədlərin
reallaşdırılması məqsədilə təsis
olunmuş Azərbaycanda İxracın və
İnvestisiyaların Təşviqi Fondu (AZPROMO) ölkə
sahibkarlarının ixrac potensialının
artırılmasında, investisiya imkanlarının genişləndirilməsində,
potensial tərəfdaşların tapılmasında və birgə
əməkdaşlıq layihələrinin həyata
keçirilməsində sahibkarlara yaxından dəstək
verir.
Müasir
dövrdə Azərbaycanın iqtisadi cəhətdən
inkişafında, yeni iş yerlərinin
açılmasında, ölkənin ixrac potensialının
gücləndirilməsi və idxaldan
asılılığın azaldılmasında sənaye
potensialının əhəmiyyətini xüsusi vurğulamaq
lazımdır. Azərbaycan hazırda inkişafının elə
yüksək mərhələsindədir ki, qazanılan
makroiqtisadi nailiyyətlər, ilk növbədə, bu sahəyə
diqqətin artırılmasını aktual məsələ
kimi gündəmə gətirir. Dövlət
başçısı hesab edir ki, yalnız sənayenin
inkişaf etdirilməsi yoluyla neftin qiymətlərinin
aşağı düşməsi ilə əlaqədar Azərbaycanın
üzləşə biləcəyi maddi itkiləri kompensasiya
etmək mümkündür. Prezident İlham Əliyev dövlətin
bu sahədəki siyasətini sahibkarlığa kömək tədbirlərinin
davamı hesab edir və perspektivli, iqtisadi nöqteyi-nəzərdən
səmərəli sənaye kompleksinin formalaşmasına
çalışır. Cənab İlham Əliyev hesab edir ki,
hökumət öz tərəfindən bu cür müəssisələrin
normal fəaliyyətinə, habelə xarici sərmayədarlarla
birgə qlobal layihələr həyata keçirməsinə
etibarlı təminat mexanizmləri yarada bilər.
Sənayenin
innovasiyalar əsasında inkişafının təmin
olunması, texnoparkların sənayeləşmədə əsas
strateji layihələr kimi yer alması "Azərbaycan - 2020:
gələcəyə baxış" İnkişaf
Konsepsiyasında da başlıca hədəflər
sırasındadır. Yaxın gələcəkdə dövlət
investisiya siyasətində əsas istiqamətlərdən biri
də sənaye şəhərciyi infrastrukturunun
formalaşdırılması və qeyri-neft sənayesinin
inkişaf etdirilməsi ilə bağlı olacaqdır.
Sumqayıt şəhərində Kimya Sənaye
Parkının, Yüksək Texnologiyalar Parkının, eləcə
də Bakıda Balaxanı Sənaye Parkının yaradılması
bu istiqamətdə atılmış ilk addımlardır. Orta
və uzunmüddətli perspektivdə texnoparkların
inkişafını stimullaşdırmaq üçün
ölkənin vergi qanunvericiliyində sənaye və
texnologiyalar parklarında çalışan fiziki və
hüquqi şəxslərə, eləcə də
parkların idarəedici təşkilat və operatorlarına gəlir,
mənfəət, ƏDV, əmlak və torpaq vergiləri
üzrə 7 illik vergi güzəştləri nəzərdə
tutulmuşdur. 2013-ü il yanvarın 1-dən qüvvəyə
minmiş Vergi Məcəlləsinə texnoparklarla
bağlı edilmiş əlavə və dəyişikliklər
iqtisadiyyatın inkişafına müsbət təsir göstərməklə
layihələrin miqyasının artmasına, bu sahəyə
investorların cəlb olunmasına, yüksək texnologiyalar əsasında
rəqabətqabiliyyətli, elmtutumlu sənaye məhsullarının
istehsalına, yeni iş yerlərinin açılmasına
imkan verəcəkdir.
Sumqayıt
və Gəncə kimi ənənələri olan böyük
şəhərlərdə mövcud sənaye müəssisələrinin
yenidən qurularaq işə salınması Azərbaycanın
iqtisadi sahədə inkişaf etmiş dövlətə
çevrilməsi prosesinə ciddi təkan verəcəkdir.
Ölkə iqtisadiyyatına layiqli töhfəsini verəcək
belə layihələrdən biri də "Xəzər"
Səhmdar Cəmiyyətinin şüşə sənayesini
inkişaf etdirəcək "Azərşüşə"
layihəsidir. Azərbaycanın hazırkı sosial-iqtisadi
uğurları - tikinti-quruculuq, abadlıq və yenidənqurma
işlərinin geniş vüsət alması, yeyinti, qida, tibb
sənaye sahələrinin inkişafı, habelə elmi-texniki
tərəqqi sahəsindəki nailiyyətlər
şüşə sənayesinin inkişafını aktual məsələ
kimi gündəmə gətirmişdir.
Göründüyü
kimi, ulu öndər Heydər Əliyevin sahibkarlıq
strategiyası bu gün Azərbaycanı regionun ən
güclü və qüdrətli dövlətlərindən
birinə çevirmişdir. Bütün bunların nəticəsi
olaraq respublikamız hazırda daha geniş geosiyasi arealda
sülh, tərəqqi və sabitlik, iqtisadi əməkdaşlıq
mərkəzi kimi tanınır. Əminliklə demək olar
ki, xalqın milli mənayefinə cavab verən bu siyasət
qarşıdakı illərdə inamla davam etdiriləcək,
respublikamız cənab İlham Əliyevin rəhbərliyi
altında inkişaf tempini sürətləndirərək
qabaqcıl dövlətlər sırasında layiqli yerini
tutacaqdır.
Qüdrət KƏRİMOV,
"Xəzər" ASC-nin sədri,
iqtisad elmləri doktoru
Azərbaycan.-2013.- 2 may.- S.6.