Vətəndaş mənafeyinə
xidmət edən islahatlar
Hər
bir xalqın taleyində mühüm rol oynamış xarizmatik
rəhbərlər ən çətin situasiyalarda
qarşıda duran vəzifələrin həlli
yollarını müəyyənləşdirərək, cəmiyyəti
milli ideya ətrafında səfərbər edərək və
irəli sürdükləri mütərəqqi ideyaları, məqsədləri
əzmlə gerçəkləşdirərək ümummilli
liderlik zirvəsinə yüksəlmişlər. Bu gerçəklik
fonunda 90 illik yubileyi respublikamızda və onun
hüdudlarından kənarda böyük ehtiramla yad edilən
ümummilli lider Heydər Əliyevin XX əsr Azərbaycan tarixindəki
yeri və rolu daha qabarıq görünür.
Azərbaycanı
canı qədər sevən, ürəyi daim xalqının səadəti,
xoşbəxtliyi uğrunda döyünən, ölkəsini
azad, müstəqil və inkişafda görmək istəyən
ulu öndər Heydər Əliyevin mənalı ömür
yolunun hər bir anı bugünkü və gələcək
nəsillərə nümunə olacaq canlı və unudulmaz
tarixdir. Ümummilli liderin əbədiyyətə
qovuşmasından ötən 10 illik zaman kəsiyi bizə bir
daha bu tarixin əzəmətini, möhtəşəmliyini
tam mahiyyəti ilə anlamaq, Heydər Əliyev fenomeninin milli
dövlətçilik qarşısındakı əvəzsiz
xidmətlərini mahiyyəti üzrə dərk etmək
imkanı verir. Böyük strateqin respublikaya rəhbərlik
etdiyi dövrdə xalqın minilliklərlə intizarında
olduğu arzular, niyyətlər, məramlar gerçəkliyə
çevrilmiş, milli dövlətçilik ənənələrinin
formalaşması prosesi sürətlənmişdir. Bu zaman kəsiyi
Azərbaycanda müstəqilliyin əbədi, daimi və
dönməz xarakter alması, sabit dövlət quruluşunun
formalaşması, xalqın təbii və konstitusion
haqlarına sahib çıxması, milli-mənəvi yüksəlişə
nail olması kimi mühüm tarixi prosesi əhatə edir.
Bu
fenomen şəxsiyyət daim haqqa, ədalətə
bağlı olaraq cəmiyyətin mütərəqqi ruhda
inkişafının yalnız hüququn aliliyi şəraitində
mümkün ola biləcəyini müdrikliklə qeyd
etmiş, qanunçuluğun bütün səviyyələrdə
təminatına çalışmışdır. Müstəqil
respublikamızda ötən 20 ildə hər bir fərdin maraq
və mənafeyi əsas tutulmaqla həyata keçirilən
siyasət ölkədə demokratikləşmə xəttinin
davamlı və dönməz xarakter
daşıdığını, vətəndaşların
hüquq və mənafeyinin qorunmasının dövlətin
ali məqsədlərindən biri olduğunu təsdiqləmişdir.
Prezident
İlham Əliyevin 2013-cü il 21 yanvar tarixli "Azərbaycan
xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyevin 90 illik
yubileyi haqqında" sərəncamında dahi rəhbərin
Azərbaycanda hüquqi dövlət quruculuğu sahəsində
həyata keçirdiyi genişmiqyaslı islahatlara xüsusi
toxunulur: "Ölkəmizin Əsas Qanunu Konstitusiyanın qəbul
edilməsi, hakimiyyətlərin bölünmə prinsipinin təsbit
olunması, hüquq normalarının və qanunvericilik
bazasının beynəlxalq standartlara
uyğunlaşdırılması, müasir idarəetmə
üsullarının bərqərar olması və müvafiq
dövlət qurumlarının formalaşdırılması
Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə gerçəkləşən
genişmiqyaslı quruculuq proqramının tərkib hissələridir".
"Ədaləti ədalətsizliklə
bərpa etmək olmaz" deyən ümummilli lider Heydər Əliyev
insan hüquq və azadlıqlarının təmini, cəzanın
adekvatlığı, humanistliyi məsələlərinə
xüsusi diqqətlə yanaşmış, bu məqsədlə
hüquq-muhafizə orqanlarında müasir dövrün tələblərinə
uyğun mütərəqqi islahatların aparılması zəruriliyini
vurğulamışdır. 1995-ci ildə ümummilli lider Heydər
Əliyevin rəhbərliyi ilə demokratik prinsiplərə
uyğun hazırlanmış və ümumxalq səsverməsi
ilə qəbul edilmiş ilk Konstitusiyamız Azərbaycanda
hüquqi islahatların sürətlənməsinə real zəmin
yaratmışdır. Konstitusiyada hakimiyyət
bölgüsü prinsipi ilə yanaşı, məhkəmə
hakimiyyətinin müstəqilliyi, özünüidarə
funksiyaları, hakim vəzifəsinə tələblər,
onların statusu ilə bağlı mühüm məsələlər
də əksini tapmışdır. Əsas Qanunun 60, 62, 63, 64,
65, 66 və 67-ci maddələri vətəndaşların məhkəmə
hakimiyyətinə müraciət imkanlarını, təqsirsizlik
prezumpsiyasını, bir cinayətə görə təkrarən
məhkum etməyə, habelə qohumların əleyhinə
ifadəyə yol verilməməsini, tutulan, həbsə
alınan və cinayət törədilməsində təqsirləndirilən
şəxslərin hüquqlarının qorunmasını,
cinayət törədilməsində təqsirləndirilən
hər bir şəxsin məhkum edilməzdən əvvəl
dinlənilməsini və s. nəzərdə tutur.
Konstitusiyanın
qəbulundan sonra ulu öndər Heydər Əliyevin
1996-cı il 21 fevral tarixli sərəncamı ilə
yaradılmış Hüquq İslahatı Komissiyası tərəfindən
hazırlanmış "Məhkəmələr və hakimlər
haqqında", "Konstitusiya məhkəməsi
haqqında", "Vəkillər
və vəkillik fəaliyyəti haqqında",
"Prokurorluq haqqında", "Rolis haqqında", "Əməliyyat-axtarış
fəaliyyəti haqqında" Azərbaycan Respublikası
qanunlarının qəbulu məhkəmə-hüquq
islahatlarının gerçəkləşdirilməsi sahəsində
mühüm addımlar kimi vurğulanmalıdır.
Azərbaycan
Konstitusiyasının 127-ci maddəsinin I bəndində
göstərilir: "Hakimlər müstəqildir, yalnız Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasına və qanunlarına
tabedirlər və səlahiyyətləri müddətində
dəyişilməzdirlər". 1998-ci il 1 dekabr tarixdən
qüvvədə olan "Məhkəmələr və hakimlər
haqqında" qanun məhkəmə hakimiyyətinin
hüquqi prinsipləri ilə bu tələbə tam cavab verir.
Qanun əsasında müstəqil məhkəmə hakimiyyətinin
yaradılması, ədalət mühakiməsini həyata
keçirən hakimlər korpusunun
sağlamlaşdırılması istiqamətində
mühüm tədbirlər həyata keçirilmişdir.
Azərbaycan
Respublikası Prezidenti yanında Məhkəmə-Hüquq
Şurasının yaradılması da məhz hakim vəzifəsinə
müstəqil namizədlərin seçilməsi məqsədinə
yönəlmişdir. Şura hakimliyə namizədlərin
şəffaf prosedur əsasında, beynəlxalq tələblərə
uyğun seçilməsi məqsədilə test üsulu ilə
imtahan və müsabiqənin keçirilməsini təmin
etmişdir. Müsabiqə zamanı hakimlərin ümumi
hazırlığına, şəxsi və mənəvi
keyfiyyətlərinə, məntiqi düşünmək və
analitik qabiliyyətinə, hakim vəzifəsinə yararlı
olmasına xüsusi diqqət yetirilmiş, bu zaman beynəlxalq
ekspertlərin tövsiyə etdiyi suallardan istifadə
olunmuş, nəhayət, zəruri keyfiyyətlərə malik
hakimliyə namizədlər seçilmişdir. İmtahanlarda
uğur qazanaraq hakim təyin edilmiş şəxslər Ali Məhkəmənin
Plenumunun iclasında Azərbaycan Respublikasının Dövlət
Bayrağı önündə and içmiş və 2000-ci
il sentyabrın 3-dən səlahiyyətlərinin icrasına
başlamışlar. Ümummilli lider Heydər Əliyev
hüquq ictimaiyyəti üçün son dərəcə əlamətdar
olan bu hadisəni yüksək dəyərləndirərək
demişdir: "Son 6-7 ay ərzində biz Azərbaycanın məhkəmə
sistemini tamamilə müasir səviyyəyə
qaldırdıq və demokratik prinsiplər əsasında
yaratdıq. Bütün hakimlər test üsulu ilə
imtahandan, yarışdan keçdilər və kim qalib gəldi,
o da hakim təyin olundu. Bu, Azərbaycan tarixində birinci dəfədir.
Biz bunun çox müsbət tərəfini gördük və
əvvəl də görürdük".
2003-cü
ilin 15 oktyabrından bu islahatları uğurla davam etdirən Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyevin siyasi iradəsi ilə məhkəmə
sisteminin daha da müasirləşdirilməsinə xidmət edən
tədbirlər genişləndirilmişdir. Bu məqsədlə
Azərbaycan-Avropa Şurası birgə işçi
qrupları yaradılaraq onun tərkibinə nüfuzlu beynəlxalq
ekspertlər daxil edilmiş, çoxşaxəli fəaliyyət
planı hazırlanıb həyata keçirilmişdir.
Görülmüş tədbirlər nəticəsində
"Məhkəmələr və hakimlər haqqında"
qanun əsaslı şəkildə yenilənmiş, "Məhkəmə-Hüquq
Şurası haqqında" yeni qanun, "Hakimlərin
Seçki Komitəsi haqqında Əsasnamə", "Hakim
vəzifələrinə namizədlərin seçimi
Qaydaları", Hakimlərin Etik Davranış Kodeksi, məhkəmələrdə
işin şəffaf təşkili ilə bağlı digər
mühüm sənədlər qəbul edilmişdir və
hazırda uğurla tətbiq olunmaqdadır.
Məhkəmə-Hüquq
Şurasının tərkibinin yenilənərək əsasən
hakimlərdən, eyni zamanda, ölkə Prezidentinin, Milli Məclisin,
Prokurorluğun, Vəkillər Kollegiyasının nümayəndələrindən
ibarət formalaşdırılması onun fəaliyyətinin
daha da təkmilləşməsinə xidmət etmişdir.
Hakimlərin fəaliyyətinin qiymətləndirilməsi,
iş yerinin dəyişdirilməsi, vəzifədə irəli
çəkilməsi, intizam məsuliyyətinə cəlb
edilməsi və onların fəaliyyəti ilə
bağlı digər məsələlər bu orqanın səlahiyyətinə
aid edilmişdir.
2006-cı
il 19 yanvar tarixli "Azərbaycan Respublikasında məhkəmə
sisteminin müasirləşdirilməsi və bəzi
qanunvericilik aktlarına dəyişikliklər və əlavələr
edilməsi haqqında" Azərbaycan Respublikası Qanununun tətbiq
edilməsi barədə" fərman respublikanın məhkəmə
sisteminin əsaslı şəkildə müasirləşdirilməsi
və təkmilləşdirilməsi prosesində ən
mühüm addımlardan biri olmuşdur. Regionların
sosial-iqtisadi inkişafı sahəsində həyata
keçirilmiş bir sıra təşkilati-hüquqi, sosial tədbirlərin
mahiyyətindən irəli gələn həmin fərman əsasında
bölgələrdə yeni apelyasiya və iqtisad məhkəmələri
yaradılmışdır. Fərman əsasında həmçinin
Ədliyyə Akademiyası yaradılmış, Hakimlərin
Etik Davranış Kodeksi hazırlanaraq təsdiqlənmiş,
məhkəmələrdə İnsan Hüquqları üzrə
Avropa Məhkəməsinin presedent hüququnun öyrənilməsi,
məhkəmə təcrübəsində nəzərə
alınması təmin olunmuşdur.
Hakimlərin
yüksək iş yükünün çoxluğunun məhkəmə
araşdırmalarının keyfiyyətinə mənfi təsir
göstərən amillərdən olduğunu nəzərə
alan dövlət başçısı İlham Əliyevin
2006-cı il 17 avqust tarixli "Azərbaycan Respublikası məhkəmələri
hakimlərinin sayının artırılması və məhkəmələrin
ərazi yurisdiksiyasının müəyyən edilməsi
haqqında" fərmanı ilə respublika məhkəmələri
hakimlərinin sayı 153 ştat
artırılmışdır. Bundan başqa, son illər məhkəmə
hakimiyyətinin müstəqilliyinin ədalət mühakiməsinin
səmərəliliyinin artırılmasında rolu nəzərə
alınaraq hakimlərin müddətsiz - son yaş həddinədək
təyinatı, fəaliyyətlərinin qiymətləndirilməsi
və intizam məsuliyyətinə cəlb edilməsinin
demokratik əsasları təsbit olunmuşdur.
Ötən
illərdə ölkədə 20-dək yeni regional məhkəmələr,
o cümlədən apelyasiya, ağır cinayətlər,
inzibati-iqtisadi məhkəmələr fəaliyyətə
başlamışdır. 2011-ci il yanvarın 1-dən inzibati
xarakterli işlərə ümumi yurisdiksiyalı məhkəmələrdə
deyil, inzibati-iqtisadi məhkəmələrdə
baxılır. Bu isə inzibati xarakterli mübahisələrin
ixtisaslaşmış birinci məhkəmə
instansiyasında tam, ədalətli, obyektiv
araşdırılmasına, qanunamüvafiq şəkildə
baxılmasına, ədalət mühakiməsinin səmərəliliyinin
artırılmasına xidmət edir. Regionlarda ağır cinayətlər,
hərbi və inzibati-iqtisadi məhkəmələrin
yaradılması yeni dövrün tələblərindən
irəli gələn sosial tələbatdır.
Şübhəsiz,
məhkəmə hakimiyyətinin nüfuzlu və müstəqil
təsisat kimi təşəkkül tapması bu hakimiyyəti
realizə edən hakimlərin peşəkarlığı,
onların mənəvi keyfiyyətləri ilə bilavasitə
bağlıdır. Bununla əlaqədar vətəndaşların
haqlı narazılığına səbəb olan qanun
pozuntularının aradan qaldırılması, məhkəmə
hakimiyyətinin hazırlıqlı və mənəvi cəhətdən
saf hakimlərlə komplektləşdirilməsi üzrə
ardıcıl tədbirlər davam etdirilmiş, bütün məhkəmələrin
tərkibi təzələnmişdir. Son illər Avropada ən
mütərəqqi və şəffaf hesab edilən bu qaydalar
əsasında 2200 namizəd sırasından seçilmiş
235 nəfər yüksək hazırlıqlı
hüquqşünas müxtəlif hakim vəzifələrinə
təyin edilmişdir.
Ümumilikdə
son illərdə hakimlərin maddi təminatının
yaxşılaşdırılması daim diqqət mərkəzində
saxlanılmış, 2000-ci illə müqayisədə
onların əməkhaqqı orta hesabla 30 dəfə
artırılmış, iş şəraitinin müasir tələblərə
uyğun qurulması üçün onlarca yeni, müasir məhkəmə
binaları istifadəyə verilmişdir.
Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyevin xüsusi diqqət və
qayğısı ilə məhkəmələrin yeni bina və
inventarla təmini, onların iş şəraitinin
yaxşılaşdırılması istiqamətində də
mühüm addımlar atılır. Bu qəbildən olan məsələlər
dövlət başçısının hələ 2009-cu
il 6 fevral tarixli sərəncamı ilə təsdiq edilmiş
"Azərbaycan ədliyyəsinin inkişafına dair
2009-2013-cü illər üçün Dövlət
Proqramı"nda da geniş əksini tapmışdır.
Dünya Bankının dəstəyi ilə Ədliyyə
Nazirliyi tərəfindən uğurla həyata keçirilən
"Ədliyyə sektorunun müasirləşdirilməsi"
layihəsinin əhəmiyyəti bu baxımdan xüsusi
vurğulanmalıdır. Layihəyə əsasən, 17 yeni məhkəmə
binasının tikintisi, bir çox məhkəmə
binalarının əsaslı təmiri, onların texniki cəhətdən
müasirləşdirilməsi, Konstitusiya Məhkəməsinin
və Ali Məhkəmənin ən müasir avadanlıqla təchiz
edilməsi və digər tədbirlərin maliyyələşdirilməsi
nəzərdə tutulmuşdur.
Şübhə
etmədən demək olar ki, dövlət
başçısının uğurla davam etdirdiyi bu islahatlar
nəticəsində Azərbaycanda ədliyyə və məhkəmə
orqanlarının fəaliyyəti daha da müasirləşəcək,
əhaliyə göstərilən hüquqi yardımın səviyyəsi
yüksələcək, ədalət mühakiməsinin daha
çevik, işlək və obyektiv mexanizmlər əsasında
həyata keçirilməsi mümkün olacaqdır.
Ramiz NURULLAYEV,
Biləsuvar rayon məhkəməsinin
sədri
Azərbaycan.-2013.- 2 may.- S.7.