Tarix: metodoloji və ideoloji əsaslar
Azərbaycan Respublikası Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri akademik Ramiz Mehdiyevin "Şah İsmayıl Səfəvi ali məramlı tarixi şəxsiyyət kimi" ("Azərbaycan" qəzeti, 5 dekabr 2012-ci il) və "Tarixi idrakın elmiliyi problemlərinə dair" ("Azərbaycan" qəzeti, 26 aprel 2013-cü il) adlı məqalələrində irəli sürülmüş bir sıra ideyaların nəzəri-fəlsəfi aspektdə müzakirəsi, tarixin fəlsəfi əsaslarının formalaşdırılması, tarix ilə fəlsəfə arasında əks əlaqə münasibətlərinin yaradılması günümüzün aktual vəzifələrindən birinə çevrilmişdir.
Akademik Ramiz Mehdiyevin qeyd etdiyi kimi, "tarix elminin vəziyyəti daha çox ilkin fəlsəfi şərtlərdən asılıdır". Yəni milli fəlsəfi əsaslar yaradılmadan tarixin falsifikasiyalardan təmizlənməsi və milli maraqlarımızın təmin edilməsi mümkün deyil.
Həm də bu deyilənlər təkcə tarixə və tarixçilərə aid deyil. Bizcə, tarixin milli özünüdərk prosesində əvəzsiz rolunu nəzərə alaraq onun metodoloji əsaslarının formalaşdırılması üçün fəlsəfi tədqiqatların da bu istiqamətdə səfərbər olunmasına böyük ehtiyac vardır.
Metodoloji təməllər
Akademik Ramiz Mehdiyevin məqalələri tarixin metodoloji əsasları, tarixdə elmilik şərtləri, tarixi ideyanın fəlsəfi təməlləri haqqında bir əsərdir. Bu məqalə ona görə yazılıb ki, indi bizdə tarixi araşdırmaların aktuallığı getdikcə artır. Amma gərək bu araşdırmalar düzgün təməllər və metodoloji əsas üzərində qurulsun. Eyni zamanda burada məqsəd sadəcə hadisələrin empirik təsviri, hətta nəzəri ümumiləşdirilməsi də yox, bütövün bir hissəsi kimi nəzərdən keçirilməsidir. Hansısa konkret bir məsələnin yerini, onun əhəmiyyətini ancaq hadisələrin daha geniş zaman və məkan kontekstində araşdırılması sayəsində müəyyənləşdirə bilərik. Yəni zaman və məkan müəyyənliyi olan hər hansı bir lokal hadisə ayrılıqda deyil, bir xalqın bütöv tarixi kontekstində götürülərkən, xalqın bu gün gəlib çatdığı səviyyədən baxarkən daha düzgün aydınlaşdırıla bilər. Burada K.Marksın irəli sürdüyü bir metodoloji prinsip yada düşür: əgər təkamül prosesi gedirsə, ən yüksək mərhələ əvvəlkilərin öyrənilməsi üçün, bir növ, açar rolunu oynayır. Məsələn, xalqın gəlib çatdığı müasir inkişaf səviyyəsi əvvəlki mərhələlərdə olan mütərəqqi əlamətləri, cəhətləri də özündə saxlayır. Çünki bir xalqa tarixən məxsus olan cəhətlər bu gün də onun strukturuna daxildir. Bütövün öyrənilməsi ona görə önəmlidir ki, bütövü öyrəndikdən sonra məhz bu xalqa aid olan cəhətlərin tarixi keçmişdə də identifikasiyası mümkündür. Bu tipli məsələlər üçün ciddi fəlsəfi əsas olmalıdır. Ramiz müəllim də buna görə tövsiyə edir ki, tarixçilər fəlsəfəni öyrənməlidirlər. Tarixi araşdırmalar, müəyyən dövrün tarixi təsviri elmi əsaslara söykənməkdən əlavə, həm də geniş fəlsəfi dünyagörüşü üzərində qurulmalıdır.
Bizim tarixşünaslığımız o mərhələyə gəlib çatıb ki, indi artıq qarşımızda daha ümumi, daha fundamental prinsiplər üzərində tarixi prosesin bütöv mənzərəsini çəkmək vəzifəsi durur, Azərbaycan tarixinin bir sistem kimi təqdim olunması zərurətə çevrilib.
Hər hansı bir dövrdəki tarixi hadisə haqqında daha düzgün, dolğun və obyektiv bir mövqe nümayiş etdirmək üçün əvvəl gərək bizim bu barədə mövqeyimiz də formalaşsın. Bu mövqe isə hissənin yox, ancaq bütövün öyrənilməsindən hasil ola bilər. Ona görə də bu zərurətdən çıxış edərək akademik Ramiz Mehdiyev öz son elmi məqaləsində tam və hissənin dialektikasını açır və göstərir ki, hissə haqqında bilgilər həqiqəti tam əks etdirə bilməz. Əgər bütöv bilinmirsə, hələ öyrənilməyibsə, hissə haqqında biliklərlə həqiqəti göstərə bilmərik. Fəlsəfə də məhz bu mənada lazımdır. Çünki fəlsəfə istənilən bir hadisəni, gerçəkliyi onun bütövlüyündə, ən ümumi şəkildə əks etdirə bilir. Daha doğrusu, əgər hər hansı bir tarixçi bu cür dərinlərə gedirsə, özü də bilmədən artıq fəlsəfi tədqiqat mərhələsinə gəlib çatmış olur. Və bu mərhələdə onun fəlsəfi savad dərəcəsi önəmli rol oynayır.
Tarixi tədqiqatın davamı tarix fəlsəfəsinə keçiddir. Azərbaycanda indiyə qədər tarix fəlsəfəsi çox zəif olub, ayrıca öyrənilməyib və yaxud milli məfkurə, milli özünüdərk müstəvisində götürülməyib. Çünki tarix fəlsəfəsi indiyə qədər öyrəniləndə də Avropa və ya rus müəlliflərinin əsərlərindən sitatlar şəklində araşdırılıb. Amma Azərbaycan tarixi gerçəkliyi, Azərbaycanda gedən tarixi proseslər tarix fəlsəfəsi kontekstində öyrənilməyib. Biz tarix fəlsəfəsinə tarixin araşdırılmasının daha yüksək mərhələdə davamı kimi gəlib çata bilərik. Buna görə də akademik Ramiz Mehdiyevin məqalələrində irəli sürülən ideyalarla daha iki nəticə hasil olur. Birincisi, tarix fəlsəfəsinin Azərbaycanda fundamental və geniş şəkildə öyrənilməsi zərurəti vurğulanır; ikincisi, ayrıca tarixçilər və ayrıca fəlsəfəçilər deyil, tarixçilər və fəlsəfəçilərin bu məsələdə birgə fəaliyyətinin təmin edilməsi önə çəkilir. Əgər buraya ədəbiyyat və dil sahəsindəki çalışmaların da tarixi kontekstini əlavə etsək, deməli, burada ümumiyyətlə ictimai və humanitar elmlərin əlaqələndirilməsi və vahid metodoloji əsas üzərində öyrənilməsi vəzifəsi qarşıya qoyulur.
Mənə
elə gəlir ki, akademik Ramiz Mehdiyev öz məqalələrində
qarşısına tariximizin hansı isə dövrünü
və ya hansı isə konkret tarixi hadisələri məhz
bir tarixçi kimi yenidən yazmaq vəzifəsini qoymur və
eyni zamanda hamı üçün məcburi olan son söz də
demək niyyətində olmamışdır. Mən
bunları ona görə vurğulayıram ki, bəziləri
onun məqaləsindəki ayrı-ayrı fikirləri, cümlələri
götürüb onları təfərrüatçılığın,
"hərfi mollalığın" predmetinə çevirmək
istəyirlər. Kimlərsə hər cümləni oxla
qarşılayır və kimlərsə onu ehkama çevirməyə
çalışır. Ramiz Mehdiyev özü isə
ehkamçılığın əleyhinə olub, diskurs tərəfdarıdır
- amma məhz elmi-fəlsəfi diskurs. Əsərdən
görünür ki, müəllif tarixi təfərrüatlara
iddialı deyil. O, diqqəti hadisələrin həqiqiliyindən
daha çox, metodun həqiqiliyinə yönəldir, tarixi
düşüncənin, yanaşma üsulunun, fəlsəfi təməlin
və ideoloji kursun nümunəsini verməyə
çalışır. O, tarixə elmi-fəlsəfi
yanaşmanın bir nümunəsini göstərir və tədqiqatçıları
da öz işlərini elmi-fəlsəfi idrak müstəvisində
davam etdirməyə səsləyir. Tariximizin neçə əsrlər
ərzində başqaları tərəfindən
yazıldığı və saxtalaşdırıldığı
bəllidirsə, qarşıda emosiyalara uyaraq bir
saxtakarlığa başqa saxtakarlıqla "cavab vermək"
yox, əsl elmi həqiqəti ortaya çıxarmaq və ancaq
elmi-fəlsəfi idrak metodlarına istinad etmək tələbi
qoyulur. Onun əsl məqsədi tarixi tədqiqatlara yeni metodoloji
baxışın əsas
prinsiplərini təqdim etmək, tariximizi fəlsəfi
təməl üzərində yenidən nəzərdən
keçirmək və yeni nəslin tarixlə tərbiyəsinin
düzgün yönləndirilməsinə nail olmaqdır.
İdeoloji təməllər
Hər bir millət inkişaf etdikcə
sanki boy atır və gələcəyi daha aydın görməyə
başlayır. Lakin maraqlı burasıdır ki, tək gələcəyə
yox, keçmişə də yeni baxış bucağı
açılır. Özünü dərk etmək həm də
kökünü, mənşəyini, genetik kodları dərk
etməkdir. Necə ki, insanın dəyərləndirilməsi
birinci növbədə əsil-nəcabətin öyrənilməsindən
başlanır, eləcə də hər hansı bir xalqa və
ya dövlətə münasibət onun tarixinə münasibətdən
başlanır. "Ot kökü üstə bitər",
"Su axan yerdən bir də axar" məntiqi aşkar və
ya qeyri-aşkar şəkildə ölkələrə və
xalqlara da tətbiq olunur.
Yəni
hər hansı bir xalq istəsə də, istəməsə
də, öz tarixinin ona yaratdığı imicin
daşıyıcısıdır və onun bədəlini
ödəmək məcburiyyətindədir. Elə isə bu
tarixi təhriflərdən azad şəkildə, olduğu
kimi mənimsəyərək ona sahib çıxmaq və onun
təkcə bədəlini ödəmək deyil, həm də
faydasını görmək, ondan dividend götürmək
daha məqsədəuyğun görünür.
Biz
tarixin bir hissəsiyik. Lakin eyni zamanda tarix də bizim bir hissəmizə
çevrilməli, şüuri və ya qeyri-şüuri səviyyədə
bizim bütün fəaliyyətimizin əsasında duran amillərdən
biri kimi çıxış etməlidir.
Xalq
öz mənəvi-psixoloji energetik potensialını səfərbər
edə bilmək üçün hər şeydən əvvəl milli maraqlara söykənməlidir.
Milli kimliyin identifikasiyası və milli-mədəni dəyərlərin
qorunub-saxlanması, mühafizəsi vəzifəsinin uğurla
yerinə yetirilməsinə ən böyük töhfəni
isə tarix verə bilər. Ancaq müstəqillik əldə
edildikdən sonra, əslində yalnız son illərdə
ölkəmizdə tarixşünaslıq özünün
heç vaxt olmadığı qədər geniş və hərtərəfli
inkişaf dövrünü yaşayır.
Nə
qədər paradoksal görünsə də, hadisənin
baş verdiyi tarixdən uzaqlaşdıqca onun elmi-tarixi şərhi
üçün daha böyük imkanlar açılır.
Çünki müasir tədqiqat ilk mənbələri nəzərə
almaqla bərabər, hadisələrin sonrakı
gedişatından, düyünlərin zaman oxunda
açılmasından daha çox yararlanır və digər
tərəfdən, bütün sonrakı tədqiqatları da
ilk mənbələrlə bərabər, yenidən ümumiləşdirmək
imkanı əldə edir. Lakin bununla belə, bu gün tarixin
metodoloji və fəlsəfi səviyyədə əsaslı
surətdə yenidən nəzərdən keçirilməsinə
ehtiyac yaranmışdır. Akademik Ramiz Mehdiyev öz məqaləsində
elmi ictimaiyyətin diqqətini tarixşünaslıq
qarşısında duran vəzifələrə yönəldir.
O, "Tarixi idrakın elmiliyi problemlərinə dair" məqaləsində
yazır: "Biz uzun əsrlər
boyu bu və ya digər iri dövlətlərin tərkibinə
daxil olmuşuq, nəhayət, XX əsrin axırlarında
dövlət müstəqilliyi qazanmışıq. Bu da bizə
milli tariximizə kənar diktat olmadan, müstəqil surətdə
nəzər salmağa imkan verir. Nəticədə bu gün
tarixi idrakda bütünlükdə tariximizin, həmçinin
ayrı-ayrı tarixi hadisələrin ənənəvi təhlili
və izahı metodologiyasının yeni tənqidi qiymətləndirilməsi
baş verir".
Belə
düşünsək ki, kommunist ideologiyasından imtina etdikdən
sonra onun yerinə hər hansı bir ideologiya hələ
formalaşmamışdır, - səhv olardı.
Çünki artıq 20 ildir ki, davam edən məqsədyönlü
dövlət quruculuğu prosesi, heç şübhəsiz
ki, müəyyən bir milli ideoloji kurs üzərində qərar
tutur və bu barədə akademik Ramiz Mehdiyevin də, bu sətirlərin
müəllifinin də xeyli əsərləri vardır. Bu əsərlərdə
milli ideologiyamızın və ölkəmizin seçdiyi
inkişaf kursunun ilk növbədə böyük siyasi lider və
mütəfəkkir Heydər Əliyevin fikirləri əsasında
formalaşdığı qeyd edilmişdir. Yəni, dövlət
quruculuğu prosesini dayandırıb, gəlin öncə milli
ideologiyamızı işləyib-hazırlayaq, - demək
olmazdı. Bu məsələdə Heydər Əliyevin siyasi
intuisiya və uzaqgörənliyi böyük rol
oynamışdır. Bizim də bir tədqiqatçı kimi əsas
işimiz onun fəhm və təcrübə əsasında qəbul
etdiyi qərarların həm də müəyyən bir
konseptual təmələ malik olduğunu göstərməkdən
ibarət olub. İndi bir sıra sahələrdə keçid
dövrü əsasən başa çatdıqdan və elmi
araşdırmalar üçün meydan açıldıqdan
sonra bu araşdırmaların ən aktual istiqamətlərini
müəyyənləşdirmək və eyni zamanda tarixlə
müasirlik arasında daxili rabitəni tənzimləmək
üçün fundamental və istiqamətləndirici əsərlərə
böyük ehtiyac vardır. Yəni öncə fəlsəfi
və metodoloji təməl formalaşmalıdır. Və
akademik Ramiz Mehdiyevin belə ağır və məsuliyyətli
bir işi üzərinə götürərək təkcə
siyasətşünaslığı deyil, həm də tarixi tədqiqatları
milli fəlsəfi fikir zəminində yönləndirmək təşəbbüsü
çox cəsarətli bir addımdır. Əlbəttə,
tarixi tədqiqatların yönləndirilməsi deyərkən,
heç də tarixin elmiliyini şübhə altına almaq məqsədimiz
yoxdur. Lakin hər bir tarixi tədqiqat məkan və zaman
baxımından lokal problemlərə həsr olunduğundan
onun daha böyük miqyaslı proseslər kontekstində nəzərdən
keçirilməsinə ehtiyac var. Yəni gerçək
tarixin və ya başqa sözlə desək, əsl tarixi həqiqətlərin
üzə çıxarılmasında israrlı
olmalıyıq.
Akademik
Ramiz Mehdiyev bu əsərində diqqəti tarixin fəlsəfi,
metodoloji və ideoloji aspektlərinə yönəltməklə
bu sahənin necə taleyüklü bir sahə olduğunu
vurğulayır və bütün intellektual-elmi potensialın
bu sahəyə yönəldilməsi zərurətini qeyd edir.
Yəni bədnam qonşularımızdan fərqli olaraq, bizim
tarixi saxtalaşdırmaq niyyətimiz yoxdur; çünki buna
heç ehtiyacımız da yoxdur. Biz sadəcə öz
gerçək tariximizə sahib çıxa bilsək, bu, ən
böyük uğur olardı.
Kəsilən və kəsilməz
tarix
Tarix,
əlbəttə, baş vermiş bütün hadisələrin
sadəcə xronikası və ya salnaməsi deyil. Nəinki hər
bir dövlətin, hər bir xalqın, tayfanın, şəhərin,
kəndin, hətta hər bir insanın yaşadığı
həyat, iştirak etdiyi hadisələr sonsuz dərəcədə
müxtəlif və zəngindir. Lakin tarixə düşən,
tarixləşən hadisələr onların sonrakı ictimai
proseslərə təsir gücü ilə müəyyən
olunur. Bu hadisələr də, təbii ki, bütün təfərrüatı
və zənginliyi ilə deyil, məhz gələcək nəsil
üçün əhəmiyyət kəsb edəcəyi dərəcədə
ümumiləşmiş halda təsvir olunur.
Dövlətlər
yarandıqdan sonrakı dövrdə tarixin predmeti daha da
konkretləşir. Belə ki, fərdlə bəşəriyyət
arasındakı böyük çoxrəngli spektrin ancaq
konkret rənglərini, ancaq konkret miqyaslı hadisələri
seçib öyrənir. Sivilizasiyanın tarixi, mədəniyyətin
tarixi, müharibələrin tarixi, təsərrüfatın,
siyasətin, diplomatiyanın, hüququn, dinin, elmin,
texnikanın, ədəbiyyatın və s. və s. tarixləri
ayrılaraq müstəqil tədqiqat sahələrinə
çevrilir. Yerdə bir böyük, əsas tarix qalır.
Buna bəzən mülki tarix, bəzən ümumi tarix,
çox vaxt isə sadəcə tarix deyilir. Lakin bu tarixin
predmeti hələ də tam, dəqiq müəyyənləşməmişdir.
Bir çox tarixçilər bəşər tarixini yazarkən
dövlətlərarası münasibətlərin hadisə tərəfinə
və ilk növbədə müharibələrə
üstünlük verirlər. Halbuki müharibələr əsasən
dağıdıcı rol oynamaqla bu və ya digər xalqın
kəsilməz inkişaf yolunda maneələr yaradır və
ya onun nəticəsində inkişaf ya müvəqqəti, ya
da həmişəlik dayanır. Bu mənada öz məntiqi və
ya qeyri-məntiqi sonluğuna çatmış,
yekunlaşmış və ya yarımçıq
qalmış milli-ictimai inkişaf prosesləri də tarixə
düşür. Tarixə düşür, lakin sonrakı
ictimai inkişaf proseslərinə, onların strukturlarına
daxil olmur.
Kəsilən
və kəsilməz tarixlərin müqayisəsi geniş,
çoxsahəli təhlil tələb edir. Biz bu məqalədə
ancaq bir konkret istiqamət üzərində dayanacağıq.
Bu, məhz dövlətlərin və dövlətçiliyin
tarixi məsələsidir. Tarix fənni əsasən dövlətlərin
tarixini öyrəndiyi halda, dövlətçiliyin, dövlətçilik
ənənələrinin tarixi daha çox dərəcədə
tarix fəlsəfəsinin predmetinə daxildir. Çünki
burada maddi hadisələrdən daha çox sosial-mənəvi
proseslər və onlar arasındakı varislik əlaqələri
öz əksini tapır.
Sivilizasiyanın
ən mühüm şərtlərindən biri məhz kəsilməz
tarixdir. Belə ki, cəmiyyətin inkişafında
qazanılan hər hansı bir nailiyyət sonradan davam
etdirilmirsə, o, böyük müddət intervalında tarixi
prosesə daxil ola bilmir. Tarix ancaq formal olaraq, baş vermiş
bütün hadisələri xronoloji ardıcıllıqla təsbit
edir, lakin ardıcıllıqla təsvir olunan hadisələrin
öz real daxili əlaqəsi olmaya da bilər. Halbuki
olub-keçmiş, tarixdə qalmış hadisələrdən
fərqli olaraq, bütün sonrakı hadisələrə təsir
göstərən, onların əsasında dayanan hadisələr
də vardır. Belə hadisələr xronoloji tarixə
düşməsindən asılı olmadan real ictimai
inkişaf prosesinə və müasir ictimai gerçəkliyin
strukturuna daxil olur. Bu baxımdan antik fəlsəfədə
"xronos" adlandırılmış zaman
ölçüsündəki tarixdən fərqli olaraq,
"keyros" adlandırılmış zaman
ölçüsündəki tarix müasir gerçəkliklə
bilavasitə bağlıdır.
Avropanın
yeni tarixində də bəzi ölkələrin timsalında əsas
inkişaf xəttindən kənaraçıxma hallarına,
tarixin kəsilməsi faktlarına rast gəlirik. Məsələn,
müharibələr və inqilablar əsasən kəsilmə
dövrlərinə aid edilə bilər. Lakin kəsilmə
müddəti kiçik olduqda, xüsusən bir insan
ömrü ilə müqayisədə kiçik olduqda tarixin
kəsilməzliyinə mane ola bilmir. Daha böyük kəsilmə
dövrləri bir xalq, bir ölkə öz inkişaf yolundan
ayrılaraq başqa ölkənin təsiri altına
düşərkən, yad iradəyə və ya yad ideologiyaya
tabe etdirilərkən baş verir. Böyük imperiyalar
kiçik ölkələri obyektiv inkişaf yolundan
ayırıb öz iradəsinə tabe etdirir. Hər hansı
ölkənin müstəmləkəyə çevrilməsi
onun tarixində uzunmüddətli kəsilmə dövrü
yarada bilər ki, bu da tarixi yaddaşın və dövlətçilik
ənənələrinin qismən və ya tamamilə itməsinə
səbəb ola bilər. İkinci dünya müharibəsindən
sonra Mərkəzi və Şərqi Avropa ölkələrinin
bir qismi Sovet imperiyasının təsiri ilə ənənəvi
inkişaf yolundan çıxarılaraq kommunist ideologiyası
çərçivəsinə salındı. O cümlədən
SSRİ-nin tərkibinə daxil olan Baltikyanı respublikalarda da
kəsilmə müddəti XX əsrin ortalarından
başlayaraq 90-cı illərə qədər davam etdi. Lakin
qırx illik müddətdə tarix hələ tam kəsilməmişdi.
Ona görə də Şərqi Avropa ölkələrində
və Baltikyanı respublikalarda əvvəlki ictimai inkişaf
yoluna qayıdış, dövlətçilik ənənələrinin
bərpa olunması nisbətən asan həyata keçdi. Digər
sovet respublikalarında isə bu qayıdış prosesi daha
ağrılı və daha təbəddülatlı oldu.
Azərbaycanda
dövlətçilik ənənələrinin qədim tarixi
vardır. Lakin bu tarix dəfələrlə
qırılmış və yenidən bərpa olunmuşdur.
Bu gün onun vahid, bütöv proses kimi təsəvvür
olunması çox çətindir. Lakin Azərbaycan ərazisindəki
qədim dövlətlər də, orta əsrlərdəki
böyük imperiyalar da, parçalanmalarına rəğmən
hər halda müstəqil dövlət qurumları olmuş
xanlıqlar da və nəhayət, Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti və hətta Azərbaycan Sovet Sosialist
Respublikası da milli dövlətçiliyin ayrı-ayrı
müstəqil məqamları və təzahürləri
olmaqla yanaşı, həm də vahid, böyük bir tarixi
prosesin hissələridir. Əlbəttə, təəssüf
ki, bu böyük tarixi proses heç də bütöv, kəsilməz
bir hadisə deyil. Lakin ayrı-ayrı tarixi hadisələrin
sadəcə toplusu da deyil. Bu tarixi hadisələr, tarixin
müxtəlif dövrlərində yaranmış və
müəyyən müddət ərzində fəaliyyət
göstərmiş müstəqil dövlət qurumları
arasında bilavasitə tarixi varislik olmasa da, milli-mənəvi,
mədəni varislik mövcuddur ki, bunlar da dövlətçiliyin
nisbi kəsilməz mənzərəsini yaratmağa və
dövlətçilik ənənələrinin nə vaxtsa
güclənən və nə vaxtsa arxa plana keçən,
lakin həmişə real və ya virtual formada yaşamaqda davam
edən bütöv proses kimi dəyərləndirilməsinə
imkan verir.
(Ardı var)
Səlahəddin XƏLİLOV,
AMEA-nın müxbir üzvü,
Professor
Azərbaycan.-2013.- 22 may.- S.6.