Tarixin fəlsəfi əsasları
Tarix və fəlsəfə
"Tarix"
anlayışı üç müxtəlif səviyyədə
və mənada istifadə olunur. Birincisi, sosial-tarixi proses -
ictimai inkişaf kimi; ikincisi, ictimai-siyasi hadisələrin
xronoloji ardıcıllıqla təsviri kimi və nəhayət,
üçüncüsü, bu prosesin insan tərəfindən
bütöv bir fenomen kimi dərk olunması mənasında -
"tarix fəlsəfəsi" kimi. Burada terminlərin ənənəvi
işlənməsindən yaxa qurtara bilsək və məsələyə
konseptual yanaşmağa çalışsaq, görərik ki,
tarixçilərin tədqiqat predmeti olan "tarix" və
filosofların tədqiqat predmeti olan "tarix", heç də
həmişə üst-üstə düşmür. Belə
ki, birinci halda söhbət zaman və məkanca
bölünmüş, ayrılmış və müstəqilləşmiş
lokal hadisələrin "canlandırılması" və
sonradan ipə-sapa düzülməsindən, canlı hadisələrin
cansız toplusundan gedirsə, ikinci halda söhbət məkan-zaman
müəyyənliyi və sərhədləri itmiş,
bütövün içinə qatılmış hadisələrdən,
daha doğrusu, hadisələrdən yox, bütövün
özündən gedir. Hadisənin
"canlandırılması", onun təsvirinin "elmiləşdirilməsi"
- daxili səbəbiyyət əlaqələrinin
tapılması heç də o demək deyil ki, hər bir
hadisəni başqa hadisələrin səbəbiyyət zəncirində
davamı kimi vermək mümkündür. Hər hansı bir
hadisənin tarixi zərurət kimi anlaşılması onun
bütöv sosial tarixi proses kontekstində nəzərdən
keçirilməsini tələb edir. Bu isə ancaq o zaman
mümkündür ki, mərkəzində həmin hadisə
dayanan bütöv tarix mənzərəsi çəkilmiş
olsun. Onda biz nə qədər hadisə varsa, o qədər
alternativ tarixlər yaratmış olarıq. Tədqiqata cəlb
olunmuş hadisəni zərurət kimi təqdim edə bilmək
üçün tarixçilər digər hadisələri təsadüf və ya ictimai-tarixi fon kimi verməyə
məcbur olurlar. Bəs tarixi prosesin bütövlüyü necə
dərk oluna bilər? Ancaq fəlsəfi fikrin köməyi ilə!
Çünki fəlsəfə üçün zaman və məkan
lokallığı yoxdur! İlk baxışda nə qədər
paradoksal görünsə də, əsas mövzularından
biri zaman və məkanın tədqiqi olan fəlsəfənin
özü - fəlsəfi düşüncə zaman və məkanın
fövqündə dayanır.
Tarix
dəyişiklikləri, elm dəyişmənin
qanunauyğunluqlarını, fəlsəfə sabit
qalanları əks etdirir. Zaman və məkan müəyyənliyi
tarixin tələbi olub, elmə və fəlsəfəyə
aid deyil.
Tarixin
fəlsəfə kontekstində öyrənilməsi ona
görə vacibdir ki, keçib gedənlərin üzərində
çox da bənd olmayaraq, diqqəti daha çox tarixdən
bizə qalanlara, bu gün də davam edənlərə yönəldək.
Tarix
indi yaşadığımız həyatın deyil, nə
vaxtsa keçmişdə yaşanmış bir həyatın
fikirlərdə və mətnlərdə bərpası cəhdidir.
Tarixçi artıq keçmişdə qalmış hadisələrin
maketini yenidən qurur və bu zaman faktlarla yanaşı,
öz interpretasiyasını da ortaya qoyur. Yəni istər-istəməz
müəyyən bir metodoloji prinsipdən və ideoloji
mövqedən çıxış edir. Ən pisi odur ki,
tarixçi özündən əvvəl hansı isə məşhur
tarixçinin (əcnəbi və ya "milli-əcnəbi")
yazdıqlarını interpretasiya kimi yox, ehkam kimi, fakt kimi qəbul
edir və öz şəxsi mövqeyini ortaya qoymur. Bu halda o,
başqalarının dəyirmanına su tökmüş
olur.
Vəziyyəti
yoluna qoymaq üçün fəlsəfənin köməyinə
müraciət etmək lazım gəlir. Akademik Ramiz Mehdiyevin
baxılan əsərində ancaq tarix məsələləri
nəzərdən keçirilmir. Burada həm də fəlsəfənin
bir sıra fundamental məsələlərinə müraciət
edilir və hətta bəzi fəlsəfi
anlayışların müəllif versiyasında yeni, orijinal
izahı verilir. Məsələn, "tarixi şüur",
"tarixi bilik", "tarixi proses", "tarixi idrak"
anlayışlarına yenidən baxılır. Onların
qarşılıqlı əlaqəsi və dialektikası
şərh olunur. Həm də bu yanaşmalar o dərəcədə
orijinaldır ki, onların hər biri gələcək
müzakirələrin predmeti ola bilər.
Azərbaycan
tarixinin konkret bir dövründən,
tarixşünaslığın müəyyən bir bölməsindən
- Səfəvilər dövlətindən, Şah
İsmayıldan başlanan söhbətin belə mürəkkəb
nəzəri ümumiləşdirmələrlə nəticələnəcəyini
öncədən təsəvvür etmək çətin
olardı. Amma akademik Ramiz Mehdiyev tarixin müəyyən bir
bölməsini, səhifəsini, hətta ən kiçik bir
hissəsini belə tamın kontekstində araşdırmaq zərurətini
əsaslandırır. Müəllif tarixi kompilyasiya kimi
anlayanları tənqid edir. Onun fikrinə görə,
tarixçilər əvvəlcə fəlsəfəni öyrənməli,
fəlsəfi metodologiya ilə silahlanmalı və bunun sayəsində
sadəcə faktları təsvir etməklə kifayətlənməyərək
və onları fikir süzgəcindən keçirərək,
müəyyən bir ideya istiqamətində yönəltmək
qabiliyyətini nümayiş etdirməlidirlər. O, tarix fəlsəfəsinə
də orijinal tərif verir: "Tarix fəlsəfəsi tarixin
tədqiq edilməsi təcrübəsi üzərində
düşünməkdir".
Bu məqamda
akademik Ramiz Mehdiyevin yazdığı bu əsəri dəyərləndirmək
üçün onun öz dediklərindən
çıxış etmək yerinə düşər:
"Tarixi idrakın xüsusiyyətləri barədə
yalnız o adam düşünə bilər ki, o, bunun
üçün zəruri olan idrak sistemini tətbiq etməyi
öyrənmişdir". Lakin bu, kifayət qədər ciddi
bir tələbdir və müasir Azərbaycanın elmi
mühitində bu şərtləri ödəyən şəxslər
çox azdır. Çünki ilk ixtisasına görə
tarixçi olub, daha sonra ölkəmizdə tarixi prosesin
iştirakçısı olmaq, müasir Azərbaycan tarixinin
memarı Heydər Əliyevin yaxın silahdaşlarından
biri kimi bu quruculuq işində fəal iştirak etmək,
sonra isə fəlsəfə sahəsində akademik kimi tarixin
həm təcrübəsinə, həm də nəzəriyyəsinə
fəlsəfi təhlil səviyyəsindən qiymət vermək
heç də hamıya nəsib olmur. Yəni akademikin bu əsərdə
irəli sürdüyü ideyaları mənimsəmək, qəbul
etmək və inkişaf etdirmək səviyyəsində tədqiqatçıları
haradan və necə tapmaq olar? Ara-sıra tarix fəlsəfəsinə
dair məqalələr yazsam da mənim ilk ixtisasım
fizikadır və mən tarix məsələlərinə
olsa-olsa elmşünaslığın aspektlərindən biri
kimi yanaşıram. Yəni müəllifin bu əsərdə
qaldırdığı konkret məsələlərin
böyük bir qismi mənim üçün
qaranlıqdır. Peşəkar tarixçilər fəlsəfəni,
fəlsəfəçilər isə tarixi yetərincə
bilmədikləri üçün akademikin qarşıya
qoyduğu vəzifələri yaxın gələcəkdə
həll etmək elə də asan görünmür. Lakin
başqa yol yoxdur: "Tarix fəlsəfə metodunu, onun idrak
imkanlarını mənimsəməlidir, fəlsəfə isə
tarixi təfəkkürün təcrübəsinə
arxalanaraq öz nəzəriyyə və metoduna zəruri
düzəlişlər etməlidir". Yaxud: "Tarixin dərindən
dərk edilməsi fəlsəfənin və tarixin
yaxınlaşmasını nəzərdə tutur". Bu
müddəalar ölkəmizdə ictimai elmlərin,
xüsusilə tarixin inkişaf perspektivləri ilə
bağlı yeni bir doktrina kimi dəyərləndirilə bilər.
Tarix fəlsəfəsi və fəlsəfə
tarixi
Bəşər
tarixi özünü "tarix" (tarix fənni və ya
tarixşünaslıq) səviyyəsində dərk edə
bilmədiyi üçün tarixin fəlsəfəsi
yaranır.
Tarix
fəlsəfəsinin predmetinə hadisələrin təsviri
və xronoloji düzümü deyil, cəmiyyətdə gedən
proseslərin ümumiləşdirilməsi və burada ənənələrin,
qanunauyğunluqların aşkara çıxarılması və
müasir ictimai gerçəkliklə, bəşəriyyətin
müasir problemləri ilə əlaqələndirilməsi
daxildir.
Fəlsəfə
ilə tarixin arasında çox geniş bir fikir sahəsi
dayanır ki, elmi və bədii təfəkkür də bura
daxildir. Aristotelin "poeziya fəlsəfəyə tarixdən
daha yaxındır" fikri də bu kontekstdə daha çox
aydın olur.
Tarixçi
mahiyyətləri yox, hadisələri təsvir edir. Hadisədən
mahiyyətə keçid cəhdi isə artıq tarix fəlsəfəsidir.
Mənə
elə gəlir ki, akademik Ramiz Mehdiyevin tarix və fəlsəfənin
ittifaqı ilə əlaqədar dedikləri tək
tarixçilərə aid olmayıb, həm də və daha
çox dərəcədə fəlsəfəçilərə
aiddir. Çünki son illərdə tarixçilərimizin
aktual mövzular üzrə fəaliyyəti xeyli dərəcədə
məqsədyönlü və intensivdir. Düzdür, hələ
ki tədqiqatlar əsasən müəyyən mövzular
üzrə materialların toplanması və sistemləşdirilməsi
istiqamətində gedir. Lakin bu mərhələ də
çox vacibdir. Metodoloji əsasların işlənib
hazırlanması və tədqiqatların fəlsəfi
yükünün artması məsuliyyəti isə daha
çox fəlsəfəçilərin üzərinə
düşür.
Hazırda
fəlsəfə sahəsində yazılan dissertasiyaların
və tədqiqatların böyük əksəriyyətinin
kimə və nəyə xidmət etdiyi bəlli deyil. Tarix
qarşısında məsuliyyətin ədalətli
bölgüsü milli tariximizin metodoloji, ideoloji və
ideya-siyasi əsaslarının fəlsəfi tədqiqatların
prioritet istiqamətlərindən birinə çevrilməsini
tələb edir. Amma, təəssüf ki, ölkəmizdə
bu sahədə fundamental tədqiqatlar, demək olar ki,
aparılmır.
Azərbaycanla
bağlılıq, milli maraqlar təkcə şəxsiyyətlərə
münasibətdə yox, tarixi hadisələr, təlimlər,
fəlsəfi cərəyanlarla bağlı yazılarda da
önə çəkilməlidir. Akademik yazır: "Təəssüf
hissi ilə deməliyik ki, Azərbaycanın bir sıra layiqli
oğulları, onların fəaliyyəti və irsi
insafsızcasına unudulmuşdur və heç kəs etiraz
edə bilməz ki, bunun səbəbi bizim tarixçilərin
və mənbəşünasların passivliyidir". Mən
buraya fəlsəfə tarixçilərini də əlavə
edərdim. Çünki zehniyyət tarixinin
araşdırılması tarixçilərlə
yanaşı və bəlkə daha çox dərəcədə
filosofların işidir. Akademik Ramiz Mehdiyev başqa bir kontekstdə
milli mədəni irsin konkret aspektlərini də sadalayır:
"Azərbaycan xalqının görkəmli siyasi, elm və
mədəniyyət xadimlərinin dünya sivilizasiyası xəzinəsinə
töhfələri haqqında elmi araşdırmaların
olmaması yalnız təəssüf doğurur". Etiraf etmək
lazımdır ki, tarixçilər əsasən, siyasi liderlərin,
dövlət başçılarının həyat və fəaliyyətini
işıqlandırırlar. Halbuki, tarix anlayışı
çox genişdir və hər bir sahənin öz daxili
tarixi vardır. Elm və mədəniyyət xadimlərinin
miras qoyduğu irsin öyrənilməsi isə daha spesifik səciyyə
daşıdığından bu iş tarixçilərdən
daha çox, müvafiq sahə üzrə mütəxəssislərin
üzərinə düşür.
Akademik
Ramiz Mehdiyev "Şah İsmayıl Səfəvi ali məramlı
tarixi şəxsiyyət kimi" məqaləsində yazır:
"Qədim dövrə və orta əsrlərə aid ilk mənbələri
öyrənməklə asanlıqla yəqin etmək olar ki, Azərbaycan
tarixində həm siyasi, həm də mədəni və elmi
sahələrdə parlaq şəxsiyyətlər çox
olmuşdur. Lakin indi böyük təəssüf hissi ilə
deməliyik ki, Azərbaycanın bir sıra layiqli
oğulları, onların fəaliyyəti və irsi
insafsızcasına unudulmuşdur və heç kəs etiraz
edə bilməz ki, bunun səbəbi bizim tarixçilərin
və mənbəşünasların passivliyidir". Daha
sonra akademik Ramiz Mehdiyev milli fikir tariximizin unudulmuş
böyük nümayəndələrindən bəzilərinin
adlarını çəkir və bizim əslində necə
böyük bir mədəni intellektual sərvətdən və
tarixi dəyərlərdən imtina etdiyimizi yada salaraq,
keçmişimizə münasibətdə köklü dəyişikliklər
etməyin vaxtı çatdığını bildirir. Olduqca
haqlı iradlardır. Çünki azərbaycanlılar
bütün dünya xalqları arasında nəinki siyasi təşkilatlanma
və dövlətçilik tarixi baxımından, həm də
dünya fikir xəzinəsinə misilsiz şəxsiyyətlər
bağışlamaq və ümumbəşəri intellektual və
fəlsəfi tərəqqi prosesinə əvəzsiz töhfələr
vermək baxımından seçilirlər.
Belə
böyük abidələr içərisində bilavasitə
dünya fəlsəfi fikrinin təməlində dayanan mənbələrdən
biri də "Avesta"dır. Onun məhz Azərbaycan
xalqının ideya sərvəti kimi təsbit olunması məsələsi
qarşıda duran ən mühüm vəzifələrdəndir.
Dünya fikir tarixi əksər hallarda bu böyük abidəni
fərqinə varmadan İrana aid etsə də, onun məhz Azərbaycanla
bağlı olduğunu sübut edən mənbələr də
az deyil. Lakin biz müstəqil dövlət olduqdan sonra Zərdüştün
timsalında öz milli fikir sərvətimizə sahib
çıxmaq baxımından nə kimi bir
yaradıcılıq axtarışları aparmışıq?
Arada bir kiminsə, haradasa göstərdiyi şəxsi təşəbbüsləri,
sistemsiz, arqumentsiz çalışmaları çıxsaq, bu
sahədəki tədqiqatlar yox dərəcəsindədir. Hətta
Azərbaycan xalqının tarixinə, habelə fəlsəfi
fikir tarixinə aid ensiklopedik kitablarda da bu böyük və əhəmiyyətli
məsələyə başdansovdu yanaşılır. Ən
azından, vahid mövqe və ciddi metodoloji əsasın
çatışmazlığı göz
qabağındadır.
Azərbaycan
Milli Ensiklopediyasının Azərbaycana həsr olunmuş
ayrıca cildində "Avesta" məhz ölkəmizin
tarixi və mədəniyyəti ilə əlaqələndirildiyi
və milli-fəlsəfi fikrin ilk abidəsi kimi təqdim
olunduğu halda, 2-ci cilddə "Avesta" haqqında
ayrıca məqalə verilərkən ölkəmizlə əlaqə
tamamilə unudulmuş və iranpərəst mövqelərdən
yazılmış bir mənbə tərcümə edilərək
ensiklopediyaya daxil edilmişdir. Nəticədə bir
ensiklopediyada iki bir-birinə zidd məlumat və izahlar
verilmişdir.
Milli
ensiklopediya çox ciddi bir mənbədir və burada fəlsəfi
mətnlərin işıqlandırılması
üçün ölkəmizin bütün fəlsəfi
potensialı səfərbər olunmalıdır. Xüsusi
cilddəki "Fəlsəfə" məqaləsində Azərbaycan
fəlsəfi fikrinin təməllərini nə
üçünsə zərvaniliklə əlaqələndirirlər.
Halbuki, zərvaniliyin Azərbaycan məfkurəsinə
heç bir aidiyyəti yoxdur. Əgər biz zərdüştiliyi
milli fəlsəfi fikir mənbəyi kimi qəbul ediriksə,
onda zərdüştliyin və "Avesta"nın ilk mətnlərinin
təhrifləri üzərində qurulmuş, əsl zərdüştiliyə
və təkallahlıq ideyasına bidət kimi
yaranmış, Xeyiri təmsil edən Hörmüzü (Ahura
Mazda) hər vasitə ilə aşağılayaraq Əhrimənə
üstünlük verən və şərin ideologiyası
kimi çıxış edən bir təlimə sahib
çıxmaq cəhdi nə ilə izah oluna bilər?
Başqa
bir misal: yenə həmin "Fəlsəfə" məqaləsində
zərvaniliyə iki səhifə yer ayrıldığı
halda, Azərbaycana aidiyyəti şübhə doğurmayan
"işraqilik" təliminin sadəcə adı çəkilir,
halbuki bu təlim dünya fəlsəfi fikrinin fundamental mənbələrindən
biridir, müasir dövrdə Qərb filosoflarının maraq
dairəsindədir. Bu sətirlərin müəllifinin Romada və
Oksforddakı məruzələrində və Avropanın mötəbər
jurnallarında çap olunmuş məqalələrində
sübut etdiyi kimi, Husserl fenomenologiyasının əsas
ideyaları yeddi əsr əvvəl işraqilik təlimində
öz əksini tapmışdır. Habelə, Kant fəlsəfəsi
ilə müqayisələr göstərir ki, onun inqilabi
çevriliş sayılan bir çox ideyaları
Ş.Y.Sührəvərdinin əsasını qoyduğu
işraqilik təlimindən hasil olur. Lakin təəssüf
ki, son onilliklərdə aparılmış bu tədqiqatların
nəticələri nə ensiklopediyada, nə də "Azərbaycan
fəlsəfəsi tarixi"ndə öz əksini
tapmamışdır. Təsadüfi deyil ki, akademik Ramiz
Mehdiyev də öz məqalələrində milli irsimizin yetərincə
tədqiq olunmadığını vurğulayır. Halbuki,
akademik nəşrlər çox ciddi elmi
araşdırmaların nəticəsinə əsaslanmalı və
mötəbər ekspertizadan keçməlidir.
"Azərbaycan
fəlsəfəsi tarixi"nin müəlliflərinə
bütün hörmət və minnətdarlığımıza
rəğmən, nə vaxtsa rusca yazılmış və əsasən
marksist metodoloji prinsiplərə söykənən, bir
çox bölmələri elmi və mənəvi cəhətdən
köhnəlmiş bu çoxcildliyin yeni metodoloji və
konseptual əsasda, daha geniş və hərtərəfli
şəkildə yazılmasına böyük ehtiyac
vardır. Eyni sözləri "Azərbaycan tarixi"
haqqında da demək olar. Əksər bölmələri
sovet dövründə yazılmış bu çoxcildlik də
müasir tələblərə cavab vermir və hər dəfə
yenidən nəşr olunmaqdansa, yenidən yazılması daha
məqsədəuyğundur.
(Ardı
var)
Səlahəddin XƏLİLOV,
AMEA-nın müxbir üzvü,
Professor
Azərbaycan.-2013.- 22 may.- S.4.