Elmdə islahatlar Azərbaycanın davamlı
inkişafına xidmət edir
Milli intibahın
ən başlıca təminatçısı olan
elm və təhsil müasir
dövrdə həm də cəmiyyət qarşısında dayanan bir çox
əsaslı problemlərin həllində vacib
açar rolunu
oynayır. İqtisadi inkişaf
strategiyasını insan kapitalının
formalaşdırılması məramı üzərində quraraq
elmin, təhsilin
inkişafını dövlət quruculuğu
prosesinin mühüm
istiqaməti sayan, hər zaman
mütərəqqi ənənələrə istinad
edən dövlətlər yüksək tərəqqiyə nail olur, dünya
arenasında özünəlayiq yer tuturlar.
Müstəqil
Azərbaycan da XXI əsrdə qlobal inteqrasiya mexanizminə
qoşulmuş sivil, demokratik dövlət kimi
inkişafını elm və təhsildən
kənarda görmür, bu
sahələrin tərəqqisinə daim xüsusi diqqət yetirir. Son 10 ildə
respublikada milli intibaha və yüksəlişə
hesablanmış fəal maarifçilik
missiyası sübut etmişdir
ki, Azərbaycan dövləti qloballaşan dünyanın bərabərhüquqlu
subyekti kimi, öz inkişafını, sadəcə, təbii
sərvətlərin gətirdiyi dividendlərə
bağlamır və mövcud resurslarını
sırf insan faktorunun
prioritetə çevrilməsi yönündə qurur. Müasir qloballaşma əsrində Azərbaycanda milli tərəqqinin yeganə yolu
elm və təhsilin, müasir
biliklərin, intellektual əməyin, innovasiya layihələrinin, habelə kompyuter və informasiya
texnologiyalarının bütün idarəetmə
səviyyələrində geniş tətbiqindən
keçir.
Reallaşdırılan
səmərəli iştisadi
islahatların nəticəsi kimi
respublikamızın iqtisadi sahədə keçid dövrünü
uğurla başa
vurması elm və təhsil sferasında da adekvat modernləşməni,
əsaslı keyfiyyət dəyişikliklərini zərurətə
çevirmişdir. Sürətli
iqtisadi və sosiomədəni tərəqqi
yolu keçən Azərbaycanda elmin inkişaf təmayüllərinin
respublikanın müasir
reallıqlarına nəzərən müəyyənləşdirilməsi,
bu sahədə mövcud
problemlərin aradan qaldırılması,
elmlə idarəçiliyin səmərəli vəhdətinin
təmini, bu sahəyə yönəldilən
vəsaitlərin rentabelliliyinə nail
olunması yeni mərhələdə
qarşıda ciddi vəzifələr kimi durur. Sosial-iqtisadi inkişafın
keyfiyyətcə yeni mərhələsində
dünyadakı qlobal proseslərə nəzərən
ölkənin modernləşmə strategiyasının nəzəri-politoloji
əsaslarını müəyyənləşdirmək, milli inkişaf modelinin özünəməxsusluğunu konrkret elmi postulatlar
əsasında ortaya qoymaq
humanitar və ictimai elm sahələri qarşısında mühüm vəzifələr kimi müəyyənləşdirilmişdir.
Dövlətin
elmin problemlərinə xüsusi
diqqətlə yanaşması həm də
respublikamızın sürətli iqtisadi inkişaf yolunda olması,
geniş maliyyə imkanları qazanması
ilə şərtlənir. Belə mühüm
mərhələdə mövcud
uğurların qorunub saxlanılması üçün idarəçilikdə
yüksək elmi-intellektual səviyyənin
təmin edilməsi son dərəcə vacibdir. Eyni zamanda, neft
gəlirləri ilə bağlı dövlət büdcəsinin
vəsaitlərinin ildən-ilə artması təhsil sahəsində
məhz maliyyə çatışmazlığı səbəbindən
uzun illərdən bəri
yığılıb qalmış çeşidli
problemlərin həlli məsələsini
aktuallaşdırır. Milli
iqtisadiyyatın yüksək dinamizmlə inkişafı elmin müasirləşdirilməsi məqsədinə
yönəlmiş dövlət investisiyalarının həcmcə
artımını təmin edir, bu sahənin dünya
standartları səviyyəsinə qalxmasına geniş imkanlar
açır. Azərbaycanın dövlət büdcəsində
elmə ayrılan xərclərin ildən-ilə
artırılması da hökumətin bu sahənin kefiyyətcə yeniləşməsi
üçün ardıcıl və sistemli fəaliyyət göstərdiyini təsdiqləyir.
Ölkə
rəhbərinin 2013-cü il 20 avqust tarixli sərəncamı
ilə AMEA-nın elmi-tədqiqat institutlarında
çalışan əməkdaşların məvaciblərinin
daha 10 faiz
artırılması da bu
sahəyə diqqət və qayğının sistemli səciyyə
daşıdığını göstərir. Xatırladaq ki, bu, son
2 il ərzində elm
adamlarının məvaciblərinin artırılması ilə
bağlı üçüncü sərəncamdır.
Belə ki, hələ
2011-ci il 27 aprel tarixli sərəncamla Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının tabeliyində
olan, dövlət büdcəsindən
maliyyələşdirilən elm və
elmi-tədqiqat müəssisələrində
çalışan işçilərin Vahid
Tarif Cədvəli ilə müəyyən
edilmiş aylıq vəzifə (tarif)
maaşları 2011-ci il mayın 1-dən orta hesabla 20 faiz artırılmışdır. Həmin ilin dekabrında isə elm adamlarının məvaciblərinin daha 10 faiz
artırılması ilə bağlı növbəti sərəncam
imzalanmışdır. Ümumilikdə isə elm
sistemində çalışanların sosial
müdafiəsi tədbirlərinin gücləndirilməsi
ötən 10 ildə dövlətin xüsusi
diqqət mərkəzində olmuşdur.
Ötən illərdə aspirantların təqaüdləri, alimlik dərəcələrinə görə
əlavələr, habelə AMEA-nın müxbir
üzvlərinin və akademiklərin rütbə
maaşları dəfələrlə
qaldırılmışdır.
Xatırlatmaq
lazımdır ki, hələ 2008-ci il 10 aprel tarixli
"Azərbaycan elmində islahatların aparılması ilə
bağlı Dövlət Komissiyasının yaradılması
haqqında" sərəncamda da elmin maliyyələşmə mexanizmlərinin
təkmilləşdirilməsi vacibliyi əksini
tapmışdır.
Burada xüsusi vurğulanmışdır ki, Azərbaycanda ümumən elmin
maliyyələşmə mexanizmləri və elmi
işçilərin sosial təminatı
məsələləri hələlik günün
tələbləri səviyyəsində deyildir.
Ölkədə aparıcı alimlər nəslinin
yaşlaşması və gənc nəslin elmə
axınının zəifləməsi bu
sahədə kadr potensialının
aşağı düşməsi təhlükəsini
yaratmışdır. Bütün bunlarla yanaşı, sərəncamda
Azərbaycan Respublikasında elmi
qurumların strukturunun müəyyənləşdirilməsi,
tədqiqatların müasir standartlar səviyyəsində
aparılması və maliyyələşdirilməsi, ölkənin
elmi kadr
potensialının artırılması və onun
sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi,
bütövlükdə elmin
inkişafı üzrə milli
strategiyanın həyata keçirilməsi, Azərbaycan elminin beynəlxalq elm məkanına
inteqrasiyasının təmin olunması məsələləri
əksini tapmışdır.
Sərəncama
əsasən, 2009-2015-ci illər üzrə elm
sahəsində aparılacaq islahatların, habelə elmin inkişaf
strategiyasının konkret proqram
modelində hazırlanması üçün
hökumət və nüfuzlu alimlərdən
ibarət dövlət komissiyası
yaradılmışdır. Komissiya tərəfindən hazırlanaraq dövlət
başçısının 2009-cu il 4 may tarixli sərəncamı
ilə təsdiq edilmiş "Azərbaycan
Respublikasında 2009-2015-ci illərdə elmin
inkişafı üzrə Milli
Strategiyanın həyata keçirilməsi ilə bağlı
Dövlət Proqramı" elm sahəsində
həyata keçiriləcək islahatların konseptual əsaslarını özündə əks
etdirmişdir. Elmin inkişafını nəzərdə
tutan Milli
Strategiyanın əsas məqsədi ölkənin mövcud tələbləri nöqteyi-nəzərindən
Azərbaycan elminin strukturunun
müəyyənləşdirilməsi; onun
elminin dünya elmi, texnika və texnologiyasının
prioritet istiqamətlərinə müvafiq şəkildə təşkili;
respublikanın iqtisadi inkişafında elmin rolunun
artırılması; yüksək ixtisaslı kadrların
hazırlanmasının təmin edilməsi; mühüm
sosial-iqtisadi və ictimai-siyasi
vəzifələrin həlli məqsədilə Azərbaycan
Respublikasında fundamental və tətbiqi
tədqiqatların prioritetlərinin müəyyənləşdirilməsindən
ibarətdir.
Sənəddə
həmçinin fundamental elmlərə dair tədqiqatların genişləndirilməsi,
elm və texnika sahəsində
idarəetmə sisteminin, elmi-tədqiqat
müəssisələrinin və ümumilikdə elmin maliyyələşdirilmə mexanizmlərinin
təkmilləşdirilməsi; elmi-texniki infrastrukturun müasirləşdirilməsi; elmin hüquqi-normativ
bazasının yaradılması; elmin
inteqrasiyasının təmin edilməsi, elmi
əməkdaşların sosial vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması, beynəlxalq elmi əlaqələrin genişləndirilməsi
kimi məqsədlər də mövcuddur. Strategiyanın vəzifələri
daha genişdir və
yuxarıda sadalanmış bəndlərlə kifayətlənmir.
Bura həmçinin
təbiət, texnika, ictimai
və humanitar elmlər sahəsində tədqiqatların
inkişafı, ətraf mühitin
qorunması, maddi-texniki bazanın
yaradılması, dövlətin inkişafını təmin
etmək üçün elmin
və müasir texnologiyaların nailiyyətlərinin
geniş tətbiqi, Azərbaycanın mədəniyyəti
və tarixinin ümumi
və kompleks tədqiqatı və s. daxildir.
2009-cu
il 22 may tarixli
"2009-2013-cü illərdə Azərbaycan
Respublikasının ali təhsil sistemində
islahatlar üzrə Dövlət
Proqramı"nın təsdiq edilməsi barədə sərəncam
isə ali məktəb sistemində
islahatların yeni dövrün
tələblərinə uyğun
aparılması baxımından vacib əhəmiyyət daşıyır.
Dövlət Proqramında xüsusi
vurğulanır ki, müasir
dövrdə Avropa ölkələri təhsil
sistemlərinin inteqrasiya və ümumavropa ali təhsil məkanının
formalaşdırılması xüsusi
aktuallıq kəsb edir.
"Azərbaycan
Respublikasının ali təhsil müəssisələrinin
Avropa ali təhsil məkanına
inteqrasiyası ilə bağlı bəzi tədbirlər
haqqında" 2008-ci il 31 yanvar
tarixli sərəncam da
ölkə təhsilinin Avratlantik məkana
inteqrasiyası baxımından mühüm
əhəmiyyətə malikdir. Sənəddə
göstərilirdi ki, 2001-ci ildən etibarən
Azərbaycan Respublikasının Avropa
Şurasına üzv olması, habelə
respublikanın dünyada analoqu
olmayan iqtisadi
inkişafı ümumavropa təhsil məkanına
inteqrasiya proseslərinin daha
da sürətləndirilməsini və bu sahədə həyata keçirilən
işlərin intensivləşdirilməsini tələb edir.
2009-cu ildə respublikada Elmin
İnkişafı Fondunun
yaradılması elmi tədqiqatların
stimullaşdırılmasının yeni
maliyyə mexanizmi kimi
diqqəti çəkir. Fondun yaradılması fundamental elmi tədqiqatların
stimullaşdırılması, ölkənin təbii
resurslarının, mədəni və tarixi
irsinin öyrənilməsinin gücləndirilməsi,
elmin müxtəlif sahələrində
aparılan araşdırmaların səmərəliliyinin
artırılması məqsədi ilə əsaslandırılır.
Respublikanın
dinamik sosial-iqtisadi
inkişafının hazırkı mərhələsində
dövlət idarəçiliyi sahəsində müasir idarəetmə təfəkkürünə
malik ixtisaslı mütəxəssislərin
yetişdirilməsi məsələsi mühüm
aktuallıq kəsb edir. Mütərəqqi
Qərb dəyərlərini dərindən mənimsəyən,
qabaqcıl ölkələrin elmi-texniki
yeniliklərini əxz edən, müasir
idarəçilik məktəbi keçən gənclərin
formalaşması məsələsi zaman
keçdikcə tarixi zərurətə çevrilir. Ölkə rəhbərliyinin kadr hazırlığına
xüsusi diqqətlə yanaşması da respublikada demokratik ölkələrin zəngin təcrübəsinə
əsaslanan mükəmməl, çevik
və mütərəqqi dövlət idarəçilik sistemi formalaşdırmaq niyyətindən irəli
gəlir. 2006-cı il oktyabrın 19-da imzalanan "Azərbaycan gənclərinin xarici ölkələrdə təhsil
almasına dair Dövlət Proqramı
haqqında" sərəncam da bu sahədə həyata keçirilən
dövlət siyasətində ardıcıllığın və
sistemliliyin təmin olunması məqsədi
daşımışdır. Dövlət Proqramı məhz
azərbaycanlı gənclərin müəyyən elmi istiqamətlər üzrə dövlət
hesabına xaricdə təhsil almalarını nəzərdə
tutur. Həmin sərəncam əsasında
"2007-2015-ci illərdə Azərbaycan gənclərinin xarici ölkələrdə təhsili üzrə
Dövlət Proqramı" hazırlanaraq Azərbaycan Prezidentinin 16 aprel 2007-ci il tarixli sərəncamı
ilə təsdiq olunmuşdur.
Dövlət
başçısının 2007-ci il 5 sentyabr tarixli
"2007-2015-ci illərdə Azərbaycan gənclərinin xarici ölkələrdə təhsili üzrə
Dövlət Proqramı"nın 2007-2008-ci tədris ilində
maliyyələşdirilməsi haqqında" sərəncamına
əsasən, 2007-2008-ci tədris ilində Azərbaycan gənclərinin
Amerika Birləşmiş
Ştatları, Almaniya, Cənubi Koreya, Fransa, İngiltərə,
İspaniya, Rusiya,
Türkiyə və digər ölkələrdə təhsil
almalarını təmin etmək məqsədilə Azərbaycan
Respublikasının 2007-ci il dövlət
büdcəsində nəzərdə tutulmuş
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Ehtiyat Fondundan Azərbaycan
Respublikasının Təhsil Nazirliyinə 2,2 milyon (iki milyon
iki yüz min) manat məbləğində
vəsait ayrılmışdır. İndiyə qədər həmin
proqram çərçivəsində
1000-dək gənc xaricdə təhsil alaraq
respublikamıza dönmüşdür.
"Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının gənc
alimlərinin Avropanın elmi mərkəzlərində
doktorantura təhsilinin maliyyələşdirilməsi
haqqında" 2010-cu il 9 fevral tarixli
sərəncam respublikada elmi
tədqiqatların müasir standartlar səviyyəsində
aparılmasını, ölkənin elmi kadr potensialının artırılmasını və Azərbaycan
elminin beynəlxalq elm
məkanına inteqrasiyasının təmin olunmasını daha da sürətləndirmək
məqsədi daşıyır. Sərəncamla
Azərbaycan Respublikasının 2010-cu il
dövlət büdcəsində nəzərdə tutulmuş Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Ehtiyat Fondundan Azərbaycan Milli
Elmlər Akademiyasına gənc alimlərin Avropanın elmi mərkəzlərinin doktoranturalarında
təhsil almaları üçün 500 min (beş yüz
min) manat məbləğində
vəsait ayrılmışdır. Bu, sosial-iqtisadi inkişafın keyfiyyətcə yeni mərhələsində elmi
tədqiqatların Avropa səviyyəsinə
çatdırılmasını, gənc alimlərin dünya elminə inteqrasiyasını nəzərdə
tutur.
AMEA-nın
infrastrukturunun, maddi-texniki
bazasının, iş şəraitinin
yaxşılaşdırılması məsələləri
dövlətin daim diqqət mərkəzindədir.
2011-ci il 29 aprel tarixli "Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi
haqqında" sərəncam da
akademiyanın maddi-texniki bazasının
gücləndirilməsinə və mövcud
problemlərin həlli məqsədinə xidmət edir. Ötən illərdə akademiyanın Mərkəzi
Elmi Kitabxanasının yeni
binasının inşasına başlanmış, Azərbaycan
Milli Tarix Muzeyində,
Nizami Gəncəvi adına Azərbaycan Milli Ədəbiyyat Muzeyində, Rəyasət
Heyətinin binasında təmir işləri başa
çatdırılmışdır.
2011-ci il aprelin 21-də
AMEA-nın illik ümumi
yığıncağında intellektual elitaya bir sıra dəyərli
tövsiyələr verilmiş, bu sahənin inkişafının ölkə üçün prioritet məsələlərdən
olduğu bir daha açıqlanmışdır. Həmin
toplantıda xüsusi
vurğulanmışdır ki, Azərbaycan
dövləti iqtisadi inkişaf
prosesində, ilk növbədə, cəmiyyətin
intellektual potensialına istinad
edir. Respublikada təbii sərvətlərin hasilatından əldə
olunan vəsaitlərin böyük
qisminin məhz elm və
təhsilə, informasiya
texnologiyalarının inkişafına, insan
kapitalının formalaşdırılması məqsədinə
yönəldilməsi inkişaf etmiş bir sıra
dövlətlərin təcrübəsində özünü doğrultmuşdur.
Bütün bunlarla
yanaşı, hazırkı mərhələdə elmi proqnozlardan iqtisadi inkişaf prosesində
səmərəli istifadə olunması, daha
dəqiqi, elmlə iqtisadiyyatın uğurlu
vəhdətinin təmin edilməsinin vacibliyi
xüsusi vurğulanmışdır:
"Bütövlükdə Azərbaycan iqtisadiyyatının
uğurlu inkişafı dünya
miqyasında bir fenomendir.
Son bir neçə il ərzində ölkəmizdə iqtisadi artım ən yüksək səviyyədədir
və biz bu göstəriciyə
görə dünya miqyasında birinci yerdəyik... Bununla
bərabər, iqtisadiyyatın hərtərəfli inkişafı
da beynəlxalq maliyyə qurumları tərəfindən
qiymətləndirilir... Bununla bərabər,
biz uzunmüddətli inkişaf
strategiyamızı müəyyən edərkən mütləq
güclü elmi bazaya arxalanmalıyıq. Biz
iqtisadi inkişafımızın gələcək
istiqamətlərini müəyyən edərkən güclü elmi əsaslara
söykənməliyik. Burada düzgün proqnozlar
verilməlidir".
Son illər elmin
inkişafı və bu sahədə özünü göstərən problemlərin
həlli istiqamətində bir sıra mühüm tədbirlər həyata keçirilmişdir. Bu baxımdan 2012-ci ildə
AMEA-nın və onun elmi-tədqiqat institutlarının
maddi-texniki bazasının
yaxşılaşdırılmasına yönəlmiş tədbirlər
daha geniş vüsət
almışdır. Ötən il imzalanan sərəncamlarla Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutunun, Abbasqulu Ağa Bakıxanov adına
Tarix İnstitutunun,
AMEA-nın Nəsimi adına Dilçilik İnstitutunun maddi-texniki
bazasının müasir tələblər
səviyyəsində qurulması, kadr
potensialının gücləndirilməsi məqsədilə
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Ehtiyat Fondundan zəruri vəsaitlər
ayrılmışdır.
2012-ci
il 23 may tarixli "Azərbaycan dilinin
qloballaşma şəraitində
zamanın tələblərinə uyğun
istifadəsinə və ölkədə dilçiliyin
inkişafına dair Dövlət
Proqramı haqqında" sərəncam isə Azərbaycan dilinin inkişafı, bu
sahədə əlavə tədqiqatların
stimullaşdırılması baxımından vacib əhəmiyyətə malikdir. Dilçiliklə
bağlı problemlərin önə çəkildiyi sərəncamda
dövlətçiliyimizin başlıca rəmzlərindən
olan ana dilinin istifadəsinə və tədqiqinə
dövlət qayğısının artırılması, dilçilik elmi sahəsində
vəziyyətin əsaslı surətdə
yaxşılaşdırılması məqsədilə AMEA-ya xüsusi
dövlət proqramının imzalanması
tapşırılmışdır. Həmin
tapşırıq əsasında hazırlanan və bu ilin aprelində qəbul
olunan müvafiq
Dövlət Proqramı 2013-2020-ci illər ərzində Azərbaycan
dilinin inkişafı istiqamətində bir sıra zəruri tədbirlərin həyata
keçirilməsini nəzərdə tutur.
Proqramın məqsədi Azərbaycan dilinin istifadəsinə və tədqiqinə
dövlət qayğısının artırılması, Azərbaycan
dilinin qloballaşma
şəraitində zamanın tələblərinə uyğun istifadəsi, ölkədə dilçilik araşdırmalarının əsaslı
surətdə yaxşılaşdırılmasıdır.
Azərbaycan
dövlətinin neftdən əldə olunan
vəsaitlərin böyük qisminin insan kapitalına
yönəldilməsini təmin etmək istiqamətində yeritdiyi məqsədyönlü strategiya inkişaf etmiş bir sıra ölkələrin
təcrübəsində özünü
tam doğrultmuşdur. Bu gün
Uzaq Şərqin zəngin təbii sərvətləri
olmayan bir sıra
dövlətlərinin, konkret desək,
Yaponiyanın timsalında tam əminliklə
demək olar ki, elm və təhsil, yüksək ixtisaslı kadr potensialı hər bir
dövlətin davamlı sosial-iqtisadi, mədəni-intellektual
yüksəlişinin əsas təminatı qismində
çıxış edir. İntellektual
potensial əhəmiyyətinə və gətirdiyi
dividentlərə görə bu gün hətta zəngin təbii sərvətləri
belə üstələyir.
Müasir dünyada
rəqabətə tab gətirmək üçün, ilk
növbədə, təhsilə, zəngin biliklərə, informasiya texnologiyalarına arxalanmaq
lazımdır. Azərbaycanda inamla
həyata keçirilən tədbirlər deməyə əsas
verir ki,
respublikamız yaxın gələcəkdə dayanıqlı
iqtisadi inkişaf tempini heç də neft gəlirləri hesabına deyil,
məhz bilik, müasir
informasiya texnologiyaları, elmtutumlu
sahələrin dinamik inkişafı, güclü insan
kapitalının formalaşması sayəsində təmin
edəcəkdir.
İradə
ƏLİYEVA
Azərbaycan. - 2013.- 1 sentyabr.- S. 7.