Qədim ümumxalq bayramı
Novruz, Novruz, al Novruz!
Novruz, Novruz, qal Novruz!
Novruz, Novruz, xoş gəldin
Dolu gəldin, boş gəldin?
Quru gəldin, yaş gəldin?
Novruz, Novruz, xoş gəldin...
Yunan filosofu Demokrit demişdir ki, bayramsız həyat karvansarasız uzun yola bənzəyər. Böyük Yaradanın xalqımıza nəsib etdiyi ən təntənəli bayram Novruzdur. Tədqiqatlar göstərir ki, bayram öz məzmun və mahiyyəti etibarilə mühüm kulturoloji dəyərdir. O, insan cəmiyyətinin silsilə problemlərinin məcmusudur. Xalq psixologiyasının başlıca göstəricisidir. Bayram sosial-psixoloji gərginliklərin aradan qaldırılmasının hamar yollarını müəyyənləşdirir, cəmiyyətdə bərabərliyi təmin edir, ədalətsizliklərə gedən yolları qapayır.
Novruz xalqımızın mifik düşüncə və təsəvvürlərini özündə yaşadan və bu günümüzə yetirən qədim xalq bayramıdır. Bu bayram çox əski çağlarda Şərq dünyasında həm yazın gəlişi, yeni mövsümün başlanması, əkinçilik və maldarlıq mədəniyyəti ilə bağlı, həm də xalqın mənəvi-əxlaqi dəyərlərini, humanizm və həmrəylik kimi bəşəri duyğuları qabarıq şəkildə göstərən ayin və etiqadlar sistemidir.
Bu gün Novruzun konkret bir dövrdə xalq arasında keçirilmə tarixini söyləmək qeyri-mümkündür. Lakin eşitdiklərimizə, bildiklərimizə görə bu bayramın şərəfinə ulu babalarımıza Novruz adı verilmiş və bayram xalqın ən ülvi duyğularını, sülh, dostluq, birlik, səmimiyyət, mərhəmət hisslərinin yüksək ifadəçisinə çevrilmişdir. Müəyyən məqamlarda Novruza yasaqlar qoyulsa da, xalq arasında bayram bütün özəllikləri ilə birgə təntənəli şəkildə qeyd olunmuşdur.
1993-cü ildə ümummilli lider Heydər Əliyevin tarixi sərəncamından sonra Novruz bayramı artıq dövlət səviyyəsində qeyd edilməyə başladı. Bu isə Novruzla bağlı həqiqətin bərpa olunmasına və bayramın dünya xalqları arasında tanınmasına zəmin yaratdı.
2009-cu ildə Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, UNESCO-nun və İSESCO-nun xoşməramlı səfiri Mehriban xanım Əliyevanın təşəbbüsü ilə Novruz bayramı və aşıq sənəti UNESCO-nun dünya xalqlarının qorunan qeyri-maddi mədəni irsi siyahısına daxil edilmişdir. Önəmli məsələlərdən biri də odur ki, Birləşmiş Millətlər Təşkilatının Baş Məclisi martın 21-ni "Beynəlxalq Novruz günü" elan etmişdir.
Qeyd etməliyik ki, Novruz bayramı haqqında bəzi
tarixi mənbələrdə, mif mətnlərində, orta əsrlərə
aid risalə və səyahətnamələrdə müəyyən
məlumat verilmişdir. Azərbaycan mif mətnlərinin birində
deyilir: "Oğuz oğlu zağada yaşayanda qışdan
yaman qorxardı. Ona görə də ilin üç fəslində
qışa tədarük görər, dünyanın naz-nemətini
zağaya yığıb gətirərdi. Bir il qış uzun
çəkdi. Oğuz oğlunun azuqəsi qurtardı.
Çarəsiz qalan Oğuz oğlu Böyük çillənin
otuzuncu günü zağadan bayıra çıxdı ki, yeməyə
bir şey tapıb gətirsin. Nə qədər gəzdi,
dolandı, heç nə tapmadı. Saqqalı buz bağladı,
əl-ayağı dondu. Kor-peşman evə qayıdanda yolda
bir qurd balasına rast gəldi.
- Oğuz
oğlu, bu qarda-boranda haradan gəlirsən? - deyə
qurd balası soruşdu.
Oğuz oğlu başına gələn əhvalatı
danışdı. İlin aylarından gileyləndi.
Dedi ki, elə ay var yaxşı dolanırıq, elə ay da
var ki, acından qırılırıq. Oğuz ayları təriflədi,
ayları yamanladı:
Üçü
cənnət bağıdı,
Üçü bizə yağıdı.
Üçü
yığıb gətirər
Üçü vurub dağıdar.
Qurd
balası dedi:
- Ey Oğuz oğlu, qabaqdakı yolayrıcında səni
bir sürü qoyun, bir qucaq sünbül, bir cəhrə, bir
də əl dəyirmanı gözləyir. Onları
alıb zağana apararsan. Qoyunu kəsib ətini
yeyərsən. Yunundan cəhrədə ip
əyirər, özünə paltar tikərsən, dərisini
əyninə geyərsən. Sünbülün
dənini də əl dəyirmanında çəkər,
unundan çörək bişirərsən. Yaza çıxarsan. Ancaq sənə
verdiyim əmanətlərdən gərək muğayat olasan,
sünbülü və qoyunu özün artırarsan. Quzuları əlinin içində saxlayıb
böyüdəsən. Sünbülün
dənini yerə səpib onu alnının təri ilə
suvarasan. Dediklərimə əməl eləyə
bilməsən, yaşamaq sənin üçün çətin
olacaq.
Oğuz oğlu yolayrıcına gəldi. Qurd
balasının dediklərini götürüb zağaya gətirdi.
Qışı kefikök dolandı. Yazda sürünü dağlara yaydı. Sünbülün dənini torpağa səpdi, gecə-gündüz
sürülərin, sarı sünbülün qulluğunda
dayandı. Oğuz oğluna bir bolluq üz verdi ki, gəl görəsən. O gündən
bütün ili işlədi. Qurd balasına rast gəldiyi Böyük çillənin
otuzuncu günündən isə bayrama hazırlaşmağa
başladı. İlin beş
gününü yedi, içdi, çaldı,
çağırdı, qohuma-qardaşa bayrama getdi. Həmin ildən Oğuz oğlu ilin
başlanğıcını o gündən hesabladı.
O günə Novruz adı verdi. Novruzu bayram etməyə adət elədi. Novruz ona uğur gətirdi".
Deməli, Novruz hələ ibtidai dövrlərdə,
insanların təbiət və cəmiyyət hadisələrini
özünəməxsus şəkildə dərk edib
qavradığı bütün dini və siyasi mövqelərdən
uzaq olduğu zamanlarda artıq xalqın həyatına,
yaşayış tərzinə, məişətinə, bir
sözlə, təfəkkürünə, qanına, canına
daxil olmuşdu.
Təsadüfi deyil ki, orta əsr mənbələrinə
görə, Novruz hələ Əhəmənilər
dövründə (miladdan öncə 558-330) xalq arasında
geniş yayılmış əkinçilik və maldarlıq
görüşlərinin, yeni əmək
mövsümünün başlanmasını özündə
əks etdirən bayram kimi qeyd edilmişdir.
Novruz xalq təfəkküründə milli mədəni
dəyərləri möhkəmləndirdiyindən onu müxtəlif
dinlər, o cümlədən zərdüştilik və
islamla bağlamağa çalışmış və bu
bayramı ayrı-ayrı dini təriqətlərin bayramı
kimi təqdim etmək istəmişlər. Lakin Novruz
bütün dinlərdən və təriqətlərdən
tamamilə uzaq, yazın gəlişini gözləyən
xalqın müxtəlif ayin, etiqad və mərasimlərlə
zəngin olan möhtəşəm, ürəklərə sevinc
və mərhəmət gətirən bayramıdır. Novruz bayramı martın 20, 21-22-də (köhnə
təqvimlə 7, 8, 9 martda) xalq tərəfindən sevə-sevə
qeyd edilmişdir.
Qeyd etdiyimiz kimi, Novruz bayramı haqqında müxtəlif
mənbələrdə maraqlı məlumatlar verilmişdir. Biz bu gün onlarla tanış olarkən bu bayramın Şərq
xalqlarının tarixində, məişətində,
dünyagörüşündə kök salan mahiyyətini
bir daha açıqlamaq imkanını əldə edirik. Bu mənbələr
arasında XI əsr ərəb tarixçisi Əbu Reyhan
Əl-Biruninin (973-1048) "Qədim xalqlardan qalmış yadigarlar",
"Qanuni-məsudi", "Ət-təhfim" əsərlərində,
Ömər Xəyyamın (1045-1131) "Novruznamə" risaləsində,
XI əsr ərəb alimi Nizamül-Mülkün "Siyasətnamə"sində
və digər əsərlərdə Novruz haqqında məlumatlar
verilir. Məsələn, "Novruznamə" əsərində
göstərilir ki, "Cəmşid bu günü Novruz
adlandırmaq barədə fərman verdi: Hər
il fərvərdin (mart) ayının
başlanğıcını bayram eləməyi, yeni ili həmin
gündən hesablamağı əmr elədi".
Firdovsinin "Şahnamə" əsərində
bayramın İran təqviminin ilk ayı olan fərvərdinin
əvvəlində keçirdiyi barədə məlumat
verilir. N.Gəncəvinin
"İsgəndərnamə", Ə.Nəvainin "Səddi-İsgəndər"
əsərlərində Novruzun hələ bizim eradan 350 il əvvəl keçirilməsi göstərilir.
Nizaminin əsərində İsgəndərin Bərdə
hökmdarı Nüşabəyə qonaq gəldiyi gün məhz
Novruz bayramına təsadüf edir, burada hətta Novruz
bayramının əsas atributlarından olan günəşin
rəmzi sayılan qoğal və bəzi bölgələrimizdə
(Qazax, Tovuz və s.) Novruz şirniyyatı olan qatlamalar
süfrəyə gətirilir:
İsarət
edildi uca padşahdan:
Tez
süfrə ağası gətirsin xörək,
Ortaya düzülsün hər çeşid yemək.
Öncə
gətirildi ətirli şərbət
Sanki yerə
sərdi hovzunu cənnət...
O qədər
xonçalar düzüldü ora...
İkiqat
ələnmiş yağ qatlamalar
Ən parlaq aydınlıq kimi parıldar.
Ələnmiş
ağ undan, bişmiş yuvarlaq,
Ay kimi
qoğallar xəzdən də yumşaq...
Firidun
şənliyi, Cəmin novruzu
Üzlərdən
silmişdi kədəri, tozu...
Günəş
Dəlv bürcündən çıxdı qırağa,
Girdi Hut
bürcünə balıq tutmağa...
Burada Nizaminin
"İsgəndərnamə" poemasının "Şərəfnamə"
adlanan birinci hissəsində bayram süfrəsini bəzəyən
əsas şirniyyatlardan qoğalların, qatlamaların
süfrəyə gətirilməsindən və daha sonra
Günəşin Dəlv ("Dolça") bürcündən
Hut ("Balıqlar") bürcünə daxil olması göstərilir.
Bu isə artıq Novruzun gəlişindən, yəni
Su çərşənbəsindən xəbər verən
amillərdən biridir.
Novruz mövsüm mərasimi olduğuna görə, həm
də təqvim bayramıdır. Dünyanın
Şimal yarımkürəsində yaşayan əksər
xalqlar bu bayramı yazın gəlişi ilə əlaqədar
keçirirlər. Uzun müddət
qışın soyuğundan, çətinliyindən əziyyət
çəkən xalqlar yazın gəlişini gözləyirlər
və bu bayramı təntənə ilə, sevinc və ruh
yüksəkliyi ilə qarşılayırlar. Azərbaycanda Novruz bayramı xüsusi təmtəraqla,
silsilə oyun, tamaşa və nəğmələrin müşayiəti
ilə keçirilir. Burada xüsusən
"Cıdır tamaşaları", "Zorxana
tamaşaları", "Daşqaldırma",
"Qılıncoynatma", "Buğa
döyüşdürmə", "Dəvədöyüşdürmə",
"Qoçdöyüşdürmə",
"Kosa-kosa", "Çövkən", "Qurd",
"Aşıq-aşıq", "Usta-şəyird" və
s. oyunları misal göstərmək olar. Məsələn,
"Kosa-kosa" oyununa diqqət yetirək:
Bayram günlərində cavanların və
uşaqların ən çox sevdiyi və geniş
yayılmış oyunlardan biri də "Kosa-kosa"dır. Cavanlar bir yerə
toplaşırlar. Bir nəfər zirək
və hazırcavab oğlana tərsinə kürk geyindirirlər,
üzünü möhkəm unlayır, başına bir uzun
motal papaq qoyur, ayaqlarının altına ayaq formasında
ağac sarıyırlar. Boynuna
zınqırov salır, paltarının altından qarnına
yastıq bağlayır, bir çömçəni
qırmızı bəzəyib əlinə verir və
qapı-qapı gəzdirib oynadaraq pay toplayırlar.
Kosanı gəzdirənlər bu mahnını oxuyurlar:
A
kosa-kosa, gəlsənə,
Gəlib salam versənə,
Çömçəni
doldursana,
Kosanı yola salsana.
A
uyruğu, uyruğu,
Saqqalı
it quyruğu,
Kosam bir
oyun eylər,
Quzunu
qoyun eylər,
Yığar
bayram xonçası,
Hər yerdə düyün eylər.
Novruz,
novruz bahara,
Güllər, güllər nübara.
Bağçamızda
gül olsun,
Gül
olsun, bülbül olsun,
Bal
olmasın, yağ olsun,
Evdəkilər sağ olsun.
Xanım
dursun ayağa,
Kosaya pay
versin ağa.
Mərmər
hovuzun dörd qırağında,
Bülbüllər
oxur şah budağında,
Hər nə
istəsən xudadan allam,
Dəllək
dükanın yadıma sallam,
Dəllək
dükanı tamam çıraqban,
Nağara çalıb kəsərik qurban.
Qurbanın olum, yaşıl çuxalı.
Dərbəndli isən, yoxsa buralı?
Bağçanızda
gül olsun,
Gül
olsun, bülbül olsun,
Bal
olmasın, yağ olsun,
Evdəkilər
sağ olsun,
Xanım,
ayağa dursana,
Kosaya pay
versənə.
Mahnı qurtaran kimi Kosa "kosa öldü" deyib yerə
yıxılır. Bu zaman ona aşağıdakı kimi suallar verib cavab
alırlar:
- Kosa,
hardan gəlirsən?
- Dərbənddən.
- Nə gətirmisən?
- Alma.
-
Almanı neylədin?
-
Satdım.
- Pulunu
neylədin?
-
Öküz aldım.
-
Öküzü neylədin?
- Vurdum,
öldü.
Kosanın
bu sözündən sonra yoldaşları birlikdə bu
mahnını oxuyurlar:
Başın
sağ olsun, kosa,
Canın
sağ olsun, kosa,
Arşın
uzun, bez qısa,
Kəfənsiz ölməz kosa.
Bundan
sonra Kosaya çoxlu suallar verib cavab alır və bu
mahnını oxuyurlar:
Bazarda həsir,
Mələk Salmanı,
Göydə
yel əsir, Mələk Salmanı,
Kosam tələsir, Mələk Salmanı.
Bazarda
üzüm, Mələk Salmanı,
Nimçəyə
düzüm, Mələk Salmanı,
Bir ala gözüm, Mələk Salmanı.
Kosanı
tez yola sal,
Onun ürəyini al.
Qoy desin
salamat qal!
Ev yiyəsi
yerindən gec dursa, oyunçular ağız-ağıza verib
deyirlər:
A kos-kosa,
gəlmisən,
Gəlmisən meydana sən.
Almayınca
payını
Çəkilmə
bir yana sən.
Beş
yumurta payındı,
Olmaya almayasan.
Mənim
kosam oynayır,
Gör
necə dingildəyir,
Ona qulaq
asanın
Qulağı cingildəyir.
Mənim
kosam canlıdı,
Qolları
mərcanlıdı,
Kosama əl
vurmayın,
Kosam ikicanlıdı.
Əmiri
börk başında,
Qələm
oynar qaşında,
Yüz əlli
beş yaşında,
Lap-lap
cavandı kosam!
Mahnıdan
sonra Kosaya pay verirlər. Oyunçular Kosanı
o biri evə aparırlar. Belə-belə
bütün evləri gəzir, yığdıqları
şeyləri düzəltdikləri evə gətirib, şənlik
keçirirlər.
Sonra iki nəfər kosa olur. Hərəsinin
qarnına bir yastıq bağlayırlar. Əllərinə
isə yekə ağac verirlər. Keçi
donuna salınmış bir adamı ortaya
çıxarırlar. Keçinin yanında da bir adam olur. Kosalardan biri bu adama deyir:
-
Qardaş, bu keçini satırsanmı?
- Bəli,
satıram.
-
Neçəyə verirsən?
- Yayda
lopuğa, qışda topuğa.
-
Yaxşı, razıyıq, yayda gəlib lopuğunu alarsan,
qışda da topuğunu.
Kişi keçini kosalara verib gedir. Kosalardan biri deyir:
-
Keçi mənimdi.
O biri
deyir:
- Yox, mənimdi.
Bunların davası düşür, bir-birinin
qarnını ağacla budamağa başlayırlar. Hansı
Kosanın qarnına ağac dəyirsə, o, yerə
yıxılıb yenə ayağa qalxır. Başları çarpışmağa
qarışanda keçi qaçır. Kosalar
birdən baxıb keçini görmürlər. Ondan-bundan keçini soruşurlar, gördüm deyən
olmur. Yerə oturub üz-gözlərini
gülməli şəklə salıb ağlayırlar. Oyun burada gülüşmə içində sona
çatır. Burada Kosa Qışı, Keçi isə
Yazı təmsil edən antropomorfik obrazlardır. Kosa-Qış ölümə məhkumdur, Keçi
isə yeni həyatın rəmzidir.
Çovkən
oyunun mahiyyəti isə belədir: yaşıl çəməndə,
yaxud xüsusi meydançada at üstündə oynayırlar. Yerə atılan kiçik topu meydanın iki tərəfində
dayanıb gözləyən oyunçular əllərindəki
xüsusi düzəldilmiş ağacla ələ keçirib
bir-birinin qapısına vurmağa çalışırlar.
Oyunun özünəməxsus qaydaları
vardır. Atdan düşmək olmaz, topa əl
toxundurulmaz və s. Çövkən orta əsrin
otüstü oyunları içərisində ən
şöhrətli və erkən milli oyunlarımızdan
biridir.
Novruz mənşəyinə görə "Yeni
gün" anlamını ifadə edir. Ona görə
də əslində Novruz bayramı xoş gün, xoş gələcək,
gözəl və xoşbəxt həyatın müjdəçisidir.
Arzu edirik ki, bu Novruz xalqımıza yeni xoş və
sevinc dolu günlər gətirsin. Vətənimizin
düşmən tapdağı altında olan torpaqları
tezliklə xalqımıza qayıtsın! Dünyanın hər
yerində Azərbaycanımızın haqq səsi ucalsın!
Ədalət bərqərar olsun! Novruz bütün insanlara
uğur bəxş etsin!
Ülkər NƏBİYEVA,
Bakı Dövlət
Universitetinin dosenti
Azərbaycan.-2014.- 20 mart.- S.4.