Yeni islahatlar kursu əmək münasibətlərinin tənzimlənməsinə
böyük töhfə verəcək
Dövlətin qeyri-rəsmi məşğulluğun
aradan qaldırılmasına yönələn təşəbbüsləri
sosial siyasətin prioritetini təşkil edir
Müasir dünyanın iqtisadi xəritəsində əhəmiyyətli amillərdən biri də qeyri-formal iqtisadiyyat və onun ayrılmaz tərkib hissəsi olan qeyri-formal məşğulluqdur. Qeyri-formal məşğulluq qeyri-formal iqtisadiyyatı səciyyələndirən əsas cəhət kimi iqtisadi fəaliyyət subyektlərinin və iqtisadi fəal əhalinin qanunla tənzimlənən və ya tənzimlənməyən, yaxud praktiki olaraq kifayət qədər əhatə olunmayan bütün iqtisadi fəaliyyət növlərini özündə birləşdirir.
Qeyri-formal əmək
bazarı qlobal problemə çevrilib
Formal və qeyri-formal
iqtisadiyyat arasında dəqiq sərhəd
olmadığından formal və qeyri-formal məşğulluq
arasında da bu mənada tam dəqiq sərhəd yoxdur. Bu səbəbdən
dünya ölkələrinin qeyri-formal məşğulluğa
müxtəlif yanaşmaları mövcuddur.
Əmək və məşğulluq
sahəsində ümumdünya siyasətini formalaşdıran
və dünya ölkələri arasında təşviq edən
bir təşkilat kimi Beynəlxalq Əmək Təşkilatının
(BƏT) bu məsələ ilə bağlı ümumiləşdirilmiş
yanaşması var. Ümumiyyətlə, BƏT tərəfindən
qeyri-formal iqtisadiyyatla bağlı səkkiz fundamental konvensiya
qəbul olunmuşdur. İlk dəfə 1993-cü ildə əmək
statistiklərinin 15-ci Beynəlxalq konfransında qəbul
edilmiş qətnamədə qeyri-formal məşğulluq
anlayışına aydınlıq gətirilmişdir. Daha sonra 2003-cü ildə əmək statistiklərinin
17-ci beynəlxalq konfransında bu anlayış bir daha nəzərdən
keçirilərək genişləndirilmişdir.
Təşkilatın
yanaşmasına görə, məcmu qeyri-formal məşğulluq
iqtisadiyyatın qeyri-formal sektorunda məşğul
olanların və iqtisadiyyatın formal sektorunda qeyri-formal məşğul
olanların cəmindən ibarətdir. Belə ki,
qeyri-formal sektorda fəaliyyət göstərən subyektlər
qeydiyyatsız olduğundan bu sektorda çalışanlar
(işəgötürənlər, işçilər və
onlara bu sahədə kömək edən ailə üzvləri,
özünəməşğul çalışanlar,
qeyri-formal istehsal kooperativlərinin üzvləri və s.) tam
olaraq qeyri-formal məşğulluğa aid edilirlər. Eləcə də iqtisadiyyatın formal sektorunda
qeydiyyatsız çalışanlar da qeyri-formal məşğul
şəxslər sayılırlar. BƏT
iqtisadi fəaliyyət subyektlərinin qeyri-formal sektora aid edilməsi
cəhətlərinin (iqtisadi fəaliyyət subyektlərinin
ölçüsü, qeydiyyatın aparılmasına tələblər,
kənd təsərrüfatının qeyri-formal sektora aid
edilib-edilməməsi və s.) ölkələrin özləri
tərəfindən müəyyənləşdirilməsini
tövsiyə etmişdir. Bütün
bunlarla yanaşı, BƏT özü də müəyyən
tövsiyələr hazırlamışdır. Həmin
tövsiyələrə görə, ev təsərrüfatlarında
müəyyən xidmətlər göstərən şəxslər
(dayələr, ev qulluqçuları və s.) ayrıca qrupda
göstərilməlidir. Vəkillərin, həkimlərin,
mühasiblərin formal və ya qeyri-formal sektora aid edilməsi
şərtləri digər peşəkar qruplara bu mənada
edilən yanaşma ilə eyni olmalıdır. Qeyri-formal məşğulluq daha çox şəhər
yerlərinə xas olduğundan eləcə də bu sektorun həcminin
düzgün qiymətləndirilməsi və digər ölkələrlə
münasibətdə müqayisəli formaya salınması
üçün qeyri-formal məşğulluq göstəricilərinin
həm ümümilikdə, həm də kənd təsərrüfatı
sektoru istisna edilməklə tərtib olunması tövsiyə
edilir.
Qeyri-formal məşğulluğun
qiymətləndirilməsi üçün bu sahədə məlumatların
toplanması vacib məsələlərdən biridir. Hazırda
BƏT tərəfindən yalnız 47 ölkə üzrə
bu sahədə müəyyən göstəricilərin
toplanması mümkün olmuşdur. Son məlumatlara
görə, kənd təsərrüfatı sektorunun
qeyri-formal məşğulluqda payı Cənubi Asiyada 82 faiz,
Saxara səhrasından cənubda yerləşən Afrika
ölkələrində 66 faiz, Çin istisna olmaqla, Şərqi
və Cənub-Şərqi Asiya ölkələrində 65
faiz, Latın Amerikası ölkələrində 51 faiz, Şərqi
Avropa və Mərkəzi Asiya ölkələrində 10 faiz
təşkil edir. Kənd təsərrüfatı istisna
olmaqla, qeyri-formal qaydada çalışanların xüsusi
çəkisi Latın Amerikası və Karib hövzəsi
ölkələrində Uruqvayda 40 faizdən Boliviyada 75 faizədək,
Saxara səhrasından cənubda yerləşən Afrika
ölkələrində - Cənubu Afrika ölkələrində
33 faizdən Malidə 82 faizədək, Çin istisna olmaqla,
Şərqi və Cənub-Şərqi Asiya ölkələrində
Tailandda 42 faizdən Hindistanda 83,5 faizədək,
Şimali Afrika və Yaxın Şərq ölkələrində
Türkiyədə 30,5 faizdən Qəzzada 58,5 faizədək
dəyişir.
Ümumiyyətlə, kənd
təsərrüfatında çalışanların məşğul
əhalidə xüsusi çəkisinin yüksək
olduğu ölkələrdə qeyri-formal məşğulluğun
payı daha yüksəkdir. Belə ki, məşğul əhalidə
kənd təsərrüfatında çalışanların
xüsusi çəkisi Latın Amerikası və Karib
hövzəsi ölkələrində 18 faiz, Şərqi
Avropa və Mərkəzi Asiya ölkələrində 17 faiz,
Şərqi Asiya və Saxara səhrasından cənubda yerləşən
Afrika ölkələrində 54-57 faiz təşkil edir.
Statistikasında cins nisbəti göstərilən ölkələrdə
kənd təsərrüfatı istisna olmaqla, Saxara səhrasından
cənubda yerləşən Afrika ölkələrində
çalışan qadınların 74 faizi, kişilərin isə
61 faizi, Latın Amerikası və Karib hövzəsi ölkələrində
qadınların 54 faizi və kişilərin 48 faizi, Cənubi
Asiyada qadınların 83 faizi və kişilərin 82 faizi,
Çində isə qadınların 36 faizi və kişilərin
30 faizi qeyri-formal əsasda çalışır.
Bütün inkişaf etməkdə
olan ölkələrdə özünüməşğul və
ya sərbəst məşğul əhalinin qeyri-formal məşğulluqda
xüsusi çəkisi yüksəkdir. Statistik qiymətləndirmə
göstərir ki, kənd təsərrüfatında
çalışanlar istisna olmaqla, özünüməşğul
və ya sərbəst məşğul əhali qeyri-formal məşğulluğun
üçdə ikisini təşkil edir. Bu göstərici
Saxara səhrasından cənubda yerləşən Afrika
ölkələrində 53 faiz, Latın Amerikası ölkələrində
44 faiz, Asiyada 32 faiz, Şimali Afrikada 31 faizdir. Latın
Amerikası ölkələrində qeyri-formal
çalışanların 38,6 faizi müəssisələrdə,
10,9 faizi ev təsərrüfatlarında muzdla işləyənlər,
41,4 faizi isə sərbəst məşğul olanlardır.
Problemin mənfi fəsadları
Göründüyü kimi,
qeyri-formal əmək bazarı bütün dünya ölkələrində
mövcuddur. Adətən, yüksək səviyyədə
qeyri-formal məşğulluq daha çox inkişaf səviyyəsi
aşağı, iqtisadiyyatında qeyri-formal sektorun payı
yüksək olan ölkələrə xasdır. Bununla belə, təcrübə göstərir ki, hətta
inkişaf etmiş ölkələrdə belə qeyri-formal
iqtisadiyyat formal iqtisadiyyatla paralel şəkildə fəaliyyət
göstərərək inkişaf edir. Belə ki,
iqtisadiyyatda qeyri-formal sektorun payı inkişaf etmiş Avropa
Birliyi (EC-27) ölkələrində orta hesabla 18,4 faiz,
Avstraliya, Kanada, Yaponiya, Yeni Zelandiya və ABŞ-da isə 8,6
faiz təşkil edir.
Qloballaşma qeyri-formal məşğulluğa
yeni formalar gətirmiş və yeni dəyərin
yaradılmasının qlobal sistemlərini
formalaşdırmışdır. Başqa sözlə,
qloballaşma gəlirlərin bölgüsündə qeyri-bərabərliyi
artırmış, işsizlik və yoxsulluq səviyyəsinə
mənfi təsir göstərmiş, iqtisadiyyatın xarici
risklərdən qorunmasını təmin etməmiş, məşğulluq
imkanlarını məhdudlaşdırmış və
qeyri-formal iqtisadiyyatı stimullaşdırmışdır.
Bütün bunlar da, öz növbəsində, əmək
bazarına yeni daxil olmaq istəyən və ya artıq iş
yerini itirmiş əmək bazarı
iştirakçılarının formal sektorda
çalışmaq imkanlarının məhdudlaşmasına
səbəb olmuşdur. Hətta dünyanın
bəzi regionlarında qeyri-formal əmək bazarında
çalışmaq işsizlikdən yeganə
çıxış yolu kimi qəbul olunur.
Qeyri-formal məşğulluq
formal məşğulluqla bərabər fəaliyyət
göstərir, eyni siyasi və iqtisadi faktorların təsirinə
məruz qalır. Lakin məcmu istehlakın və kredit imkanlarının
azalması, beynəlxalq ticarətin zəifləməsi,
yanacaq daşıyıcılarının qiymətlərinin
artması və s. amillər qeyri-formal məşğulluğa
formal məşğulluqdan daha çox mənfi təsir
göstərir. Qeyd etmək lazımdır ki, bu
sektorun maliyyə imkanlarının zəif olması
böhranın onlara təsirlərini daha da artırır.
Qeyri-formal məşğulluğu
yaradan hallar aşağıdakılardır:
* Qeyri-formal iqtisadiyyatın fəaliyyəti
üçün əlverişli iqtisadi mühitin olması.
* Formal sektorun həm işəgötürənlər,
həm də işçilər üçün cəlbedici
olmaması.
* Vergi, sosial sığorta və digər
məcburi ödəmələrdən yayınmaqla daha
çox gəlir əldə etmə imkanlarının
qazanılması.
* Sığorta haqları ilə
sığorta ödənişləri arasında birbaşa əlaqənin
olmaması.
* İşçilərin təhsil,
peşə və ixtisaslarının olmaması və ya
aşağı səviyyədə olması.
* İşçi qüvvəsindən
çevik istifadə etmək imkanlarının olması.
* Əmək bazarında tələblə
təklif arasında uyğunsuzluğun mövcudluğu.
* Formal əmək bazarında əmək
ödənişinin aşağı səviyyədə
olması, əmək xərclərinin düzgün dəyərləndirilməməsi.
* Tibbi sığorta sisteminin olmaması.
* Formal əmək bazarında
aşağı ödənişli iş yerlərinin cəlbedici
olmaması.
* Əmək bazarına nəzarəti
həyata keçirən orqanların səmərəsiz fəaliyyəti
və ya təsir imkanlarının məhdudluğu, nəzarət
tədbirlərinin icrası mexanizminin təkmil olmaması, cərimə
və sanksiyaların təsiredici səviyyəyə
çatmaması.
* Maarifləndirmə və təbliğat
işlərinin aparılmaması, formal əmək münasibətlərinin
üstünlüklərinin işəgötürənlər
və işçilər tərəfindən düzgün dərk
edilməməsi, yaxud ümumiyyətlə, bu barədə məlumatın
verilməməsi.
Qeyri-formal məşğulluq
özünün müxtəlifliyi ilə fərqlənir. Bu sahədə
çalışanlar gəlirlərinə
(ölçüsünə, davamlılığına,
mövsümi olmasına), çalışma statusuna (muzdla fəaliyyət,
işəgötürən, özünüməşğul,
müvəqqəti işlər, ev işçiləri və
s.), fəaliyyət sahələrinə (ticarət, tikinti, xidmət,
kənd təsərrüfatı və s.), fəaliyyət
subyektlərinin ölçülərinə və növlərinə,
onların yerləşmələrinə (şəhər və
ya kənd), sosial müdafiə ilə əhatə olunma dərəcəsinə
(sosial sığorta haqlarının ödənilməsi) və
əmək hüquqlarının təminatı dərəcəsinə
(əmək müqaviləsinin növünə, müddətinə,
məzuniyyət hüququnun olmasına və s.) görə fərqlənir.
Bu mənada qeyri-formal məşğulluqla
mübarizə tədbirlərinin hazırlanması zamanı
bütün aspektlərin nəzərə alınması vacib
şərtlərdən biridir.
Əksər ölkələrin
sosial-iqtisadi həyatında mühüm praktiki rol oynayan
qeyri-formal məşğulluğun, bir sıra bəzi
iqtisadçıların fikrincə, aşağıdakı
müsbət tərəfləri də var:
* İlk növbədə
qeyri-formal məşğulluq əmək bazarında nisbi gərginliyi
aradan qaldırır. Əmək bazarının formal sektorunda müxtəlif
səbəblərdən, əsasən də təhsilin,
peşə və ixtisasının, təcrübəsinin
olmaması, yaxud aşağı olması səbəbindən
iş tapa bilməyən şəxslər qeyri-formal sektorda
işlə təmin olunmaq imkanı qazanırlar,
çünki əksər hallarda qeyri-formal məşğulluq
daha çox ixtisas tələb etməyən, formal sektorda cəlbedici
olmayan iş yerlərindən ibarətdir.
* Bir sıra hallarda qeyri-formal məşğulluq
əhalinin aztəminatlı hissəsinə, qeyri-formal olsa da,
gəlir əldə etmək imkanı verir. Adətən, əmək
bazarının formal sektorunda iş tapa bilməyən şəxslər
təhsil, peşə və ixtisası olmayan aztəminatlı
ailələrin üzvləri olurlar.
* Qeyri-formal məşğulluq əmək
bazarında çevikliyi təmin edir. Belə
ki, bu sektorda müəssisələr və sahələr
arasında, eləcə də müəssisə daxilində işçi
qüvvəsinin hərəkət tezliyi daha yüksəkdir.
Bəzi işəgötürənlər
mövsümi, bəziləri isə fasilələrlə fəaliyyət
göstərirlər. Bu səbəbdən
onlara daimi işçi qüvvəsi lazım olmur. Belə halda işəgötürən
işçi ilə rəsmi əmək münasibətində
olmadığı üçün onu istədiyi vaxt çox
asanlıqla, heç bir əlavə xərc çəkmədən
işdən azad edə və yeni işçini isə
çox asanlıqla, heç bir rəsmi öhdəlik
götürmədən işə cəlb edə bilir.
* Qeyri-formal məşğulluq
istehlak bazarına ucuz və maya dəyəri aşağı
olan məhsul və xidmətlər təqdim edir. Belə ki, bu sektorda çalışan iqtisadi fəaliyyət
subyektləri vergi, sosial sığorta və digər məcburi
ödəmələrdən yayındığından istehsal
olunan mallar, göstərilən xidmətlər və
görülən işlər, adətən, orta bazar qiymətindən
aşağı olur. Qeyd etmək
lazımdır ki, belə malların, işlərin və xidmətlərin
alıcıları da, əsasən, əhalinin aztəminatlı
hissəsidir.
* Bəzi hallarda isə qeyri-formal məşğulluq
ilkin kapital yığımına və bununla da kiçik və
orta sahibkarlıq fəaliyyətinin başlanmasına maddi
stimul yaradır, beləliklə də kapitallaşmış
sahibkarların qeyri-formal fəaliyyətdən formal fəaliyyətə
keçidini təmin edir.
Lakin bu müsbət cəhətlərin
hər biri zahiri baxımdan effektivdir, nəticə etibarilə
isə mənfi nəticələri qaçılmazdır. Məsələn,
qeyri-formal məşğulluq əmək bazarında nisbi gərginliyi
aradan qaldırsa da, çoxsaylı əmək mübahisələri
ilə müşayiət olunur. Qeyri-formal məşğulluq
istehlak bazarına ucuz və maya dəyəri aşağı
olan məhsul və xidmətlər təqdim etsə də, təcrübədə
onların keyfiyyət səviyyəsinin aşağı
olması, yarıtmazlığı, müvafiq standartlara cavab
vermədiyi də diqqətdən yayınmır
və s. Yəni qeyd olunan müsbət
hallara baxmayaraq, qeyri-formal məşğulluq ölkə
ictimaiyyətinə, ölkə iqtisadiyyatına və əhalinin
sosial rifah halına mənfi təsir göstərir və ona
sarsıdıcı zərbə vurur. Belə ki:
lQeyri-formal məşğulluq ilk
növbədə dövlətçiliyin təməl prinsiplərinə,
xüsusən də qanunvericilik qarşısında hər kəsin
bərabər məsuliyyət daşıma prinsipinə ziddir.
Belə ki, qeyri-formal məşğulluğun əsasən
mövcud olduğu qeyri-formal iqtisadiyyat qanunsuz fəaliyyət
göstərir və bu sektorda qanunvericiliyin tələblərinə
riayət edilmir.
* Qeyri-formal məşğulluq vergi,
sosial sığorta və digər məcburi ödənişlərin
həyata keçirilməməsinə səbəb olmaqla, nəticədə
dövlət büdcəsinə böyük itkilər
yaradır, işçiləri cari və gələcək
sosial təminat hüquqlarına malik olmaqdan məhrum edir. Bu zaman isə həmin işçilərin dövlətin
sosial müdafiə sisteminə
çıxışının olmaması ictimai birliyin və
sosial ədalətin tam təminatına mane olur, onların
iqtisadi risklərdən qorunması mümkün olmur.
* Qeyri-formal məşğulluq
iqtisadiyyatda azad və bərabər rəqabət mühitini pozur.
Belə ki, məcburi ödəmələrə
vəsait xərcləməyərək bazara daha ucuz
malları, işləri və xidmətləri təklif edir,
bununla da intizamlı və məcburi dövlət ödəmələrini
qanunvericiliyin tələblərinə uyğun həyata
keçirən iqtisadi fəaliyyət subyektlərinin istehsal
etdikləri malların, işlərin, xidmətlərin bazara
çıxışına imkan vermir.
* Qeyri-formal məşğulluq əmək
məhsuldarlığının süni sürətdə
aşağı düşməsinə səbəb olur.
İşçilərin, öz növbəsində, əmək
ödənişlərinin yeni yaranan dəyərdə nəzərə
alınmaması bəzi sahələr (tikinti, xidmət
və s.) üzrə
əmək məhsuldarlığının aşağı
düşməsi ilə nəticələnir. İşçilərin
daha çox kiçik və orta sahibkarlıq subyektlərində
toplanması əmək məhsuldarlığının
azalması ilə nəticələnə bilər.
* Qeyri-formal məşğulluq
işçilərin əmək hüquqlarının
pozulmasına şərait yaradır. Bu sektorda işçilər
təhlükəli iş yerlərində və
normalaşdırılmamış iş rejimində
çalışır, əməyin mühafizəsi
qaydalarından kənarda qalır, minimum əməkhaqqı məbləğindən
də aşağı əməkhaqqı alır, məzuniyyət
və müavinət almaq hüquqlarından məhrum olurlar.
* Qeyri-formal məşğulluq daha
çox qadınlara, aztəminatlı ailələrə, gənclərə
və miqrantlara mənfi təsir edir.
* Qeyri-formal məşğulluğun
təmsil olunduğu iqtisadi fəaliyyət subyektləri əsasən
dövlətin sahibkarlığın inkişafına yaratdığı
imkanlardan, o cümlədən kapitala və kreditlərə
çıxış imkanlarından kənarda qalır, məhkəmə
prosedurlarından istifadə edə bilmir.
* Qeyri-formal məşğulluğun
təmsil olunduğu iqtisadi fəaliyyət subyektləri bununla
eyni zamanda iri müəssisələrə investisiya
imkanlarını məhdudlaşdırmış olurlar.
* Qeyri-formal məşğulluq əsasən
təhsilsiz, peşəsiz və ixtisassız şəxslərdən
ibarət olduğundan bu sahədə fəaliyyət göstərən
işəgötürənlər insan kapitalının
formalaşmasına investisiya yatırmaqda maraqlı olmurlar.
* Qeyri-formal məşğulluq
korrupsiyaya şərait yaradır.
Qeyd olunanlar nəzərə
alınmaqla qeyri-formal məşğulluqla mübarizə
bütün ölkələrdə sosial-iqtisadi sahədə
prioritet istiqamətlərdən biri kimi müəyyən
edilmişdir.
Qeyri-rəsmi məşğulluqla
mübarizə bütün ölkələrdə əsas hədəflərdəndir
Formal əmək bazarında
məşğulluğun təmin olunmasına yönəldilən
siyasət əhalinin sosial rifah halının yüksəldilməsinə
xidmət edir.
Lakin nəzərə almaq lazımdır ki, bütün
ölkələrdə qeydiyyatsız məşğulluqla
mübarizənin yeganə yolu məşğulluğun təmin
edilməsinə, yeni iş yerlərinin açılmasına
yönəldilən iqtisadi siyasətdən keçir.
Sağlam, təhlükəsiz və layiqli iş yerlərinin
yaradılması, əmək şəraitinin
yaxşılaşdırılması, işçilərin əmək
hüquqlarının genişləndirilməsi, gəlirlərin
ədalətli bölgüsünün təmin olunması, əhalinin
rifah halının yüksəldilməsi, sosial müdafiə
sahəsində minimal tələblərin real vəziyyətə
uyğunlaşdırılması kimi məqsədlər
iqtisadi artımın və bu sahədə islahatların
başlıca ana xətti olmalıdır. Yeni iş yerlərinin
açılması və nəticədə gəlir əldə
edən insanların daha çox xərcləməsi ümumi
daxili məhsul (ÜDM) üçün önəmlidir.
Qeyri-formal məşğulluqdan
formal məşğulluğa keçidlə bağlı tədbirlər
yalnız qeydiyyatın aparılması və cəzaların
artırılması demək deyildir. Dünya ölkələrinin
təcrübəsi göstərir ki, belə yanaşma, adətən,
əks səmərə verir. Məsələyə
daha geniş mənada baxılmalı, formal keçidin
növləri araşdırılmalı və təbii
keçidi təmin edəcək stimullaşdırıcı
elementlər müəyyən edilməlidir. Dünya ölkələrində bu sahədə
atılan addımlar məsələyə vahid və universal
yanaşmanın olmadığını göstərir.
Təbii ki, hər bir ölkə
özünün spesifik xüsusiyyətlərindən
asılı olaraq bu tədbirləri dizayn etməlidir. Amma ümumilikdə
bütün ölkələr aşağıdakı əsas
istiqamətlər üzrə tədbirlərin görülməsini
zəruri hesab etmişlər:
Makroiqtisadi mühitin təkmilləşdirilməsi
* layiqli və yeni
iş yerlərinin yaradılmasına hədəflənən
iqtisadi inkişafın təmin edilməsi;
* makroiqtisadi
sabitliyin qorunub saxlanılması;
* kiçik və
orta sahibkarlığın inkişafına şərait yaradan
makroiqtisadi siyasətin həyata keçirilməsi;
* iqtisadiyyatın
real sektoruna və istehlak tələbatına dövlət dəstəyinin
və iqtisadi stimullaşdırma proqramlarının həyata
keçirilməsi;
* əlverişli
biznes və investisiya mühitinin yaradılması;
* yumşaq pul-kredit
siyasətinin aparılması.
Formal məşğulluğun cəlbediciliyinin
artırılması
* qeyri-formallıqdan
formallığa keçid xərclərinin azaldılması
üçün lisenziyalaşmanın sadələşdirilməsi;
* qeyri-formallıqdan
formallığa keçidə hüquqi yardım mərkəzlərinin
yaradılması;
* əlverişli
inzibati mühitin formalaşdırılması, inzibati maneələrin
aradan qaldırılması;
*vergi qanunvericiliyinin təkmilləşdirilməsi,
vergi yükünün azaldılması, vergi güzəştlərinin
tətbiq edilməsi;
* sosial
sığorta qanunvericiliyinin təkmilləşdirilməsi,
sosial sığorta yükünün işçi ilə
işəgötürən arasında
optimallaşdırılması, sosial sığorta haqları
ilə sığorta ödənişləri arasında
birbaşa əlaqənin formalaşdırılması;
* tibbi
sığorta sisteminin tətbiq edilməsi;
İşsizlikdən sığorta
sisteminin tətbiqi
* vergi və
mühasibat uçotunun tətbiq edilməsi, biznesə
başlama və fəaliyyətin bağlanılması
prosedurlarının, qeydiyyatın və
hesabatlılığın sadələşdirilməsi;
* maliyyə mənbələrinə
çıxış imkanlarının təmin edilməsi,
ucuz borclanma siyasətinin aparılması;
* sahibkarlığa
yardım edən və ona dəstək verən dövlət
proqramlarından istifadə imkanlarının
asanlaşdırılması və əhatə dairəsinin
genişləndirilməsi;
* aktiv məşğulluq
proqramlarının, xüsusilə də özünüməşğulluq,
“start up” və “mini-job” proqramlarının genişləndirilməsi;
* investisiya layihələrində
kiçik və orta sahibkarlığın
iştirakının təmin edilməsi;
* sosial müdafiə
sahəsində minimal tələblərin
reallığının təmin edilməsi və genişləndirilməsi;
* peşə təhsili
sisteminin əhatə dairəsinin genişləndirilməsi;
* mübahisələrin
məhkəmə qaydasında ədalətli həllinə
nail olunması, məhkəmə fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsi.
Qeyri-formal məşğulluqla
mübarizənin gücləndirilməsi
* əmək,
mülki, vergi və inzibati qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi;
* maliyyə
sanksiyalarının və cərimələrin sərtləşdirilməsi;
* nəzarət
mexanizmlərinin təkmilləşdirilməsi;
* əmək
bazarına nəzarət funksiyaları olan orqanların birgə
fəaliyyətinin və koordinasiyasının təmin edilməsi,
işin səmərəliliyinin artırılması, əmək
müfəttişlərinin sayının
optimallaşdırılması, maddi və texniki təminatlarının
yaxşılaşdırılması, səlahiyyətlərinin
(məlumatlandırma aparmadan reydlərin keçirilməsi)
artırılması, nəticələrə əsaslanan
mükafatlandırma sisteminin tətbiqi, ixtisasartırma tədbirlərinin
görülməsi;
* podratçı
təşkilatın subpodratçı təşkilatın
vergi, sosial sığorta və digər məcburi ödəmələr
üzrə öhdəliklərinə məsuliyyət
daşıması sisteminin tətbiqi;
* əmək
bazarına nəzarət üzrə məlumat informasiya
ehtiyatının formalaşdırılması;
* əməyin
mühafizəsi və əmək şəraitinin
yaxşılaşdırılması tədbirlərinin həyata
keçirilməsi;
* qeyri-formal məşğulluğun
müəyyən edilməsi məqsədilə bu sahədə
çalışan şəxslərə əmək qabiliyyətinin
itirilməsi ilə bağlı minimum sığorta ödənişinin
verilməsi sisteminin tətbiqi;
* ictimai təşkilatların
və sosial tərəfdaşların fəaliyyətinin
gücləndirilməsi.
Qeyri-formal məşğulluğa
qarşı ictimai şüurun formalaşdırılması
* Maarifləndirmə, məlumatlandırma
və təbliğat tədbirlərinin keçirilməsi;
* qeyri-formallıqdan
formallığa keçidi təmin etmiş sahibkarların
mükafatlandırılması;
* təhsil müəssisələrində,
regionlarda bu mövzuda konfransların və seminarların
keçirilməsi;
* qeyri-formal məşğulluğun
mənfi nəticələrinin, formal məşğulluğun
üstünlüklərinin ictimaiyyətin diqqətinə
çatdırılması;
* yayınma
hallarına daha çox rast gəlinən iqtisadiyyat sahələrində
çalışan iqtisadi fəaliyyət subyektlərində
qeyri-formal məşğul olan şəxslərin qınaq
obyektinə çevrilməsinə və cəmiyyət
üçün mənfi nəticə yaradana qarşı hədəflənən
təbliğat kampaniyasının keçirilməsi;
* videoroliklərin,
reklam çarxlarının çəkilməsi və
nümayişi, stendlərin, broşürlərin, məlumat vərəqələrinin
hazırlanması və ictimai yerlərdə yayılması,
eləcə də əmək bazarına daxil olmağa
hazırlaşan gənclər, o cümlədən orta-ixtisas
və ali təhsil müəssisələrinin son
kurslarında oxuyan tələbələr arasında sistemli
şəkildə bu mövzuda təbliğatın
aparılması, kütləvi informasiya vasitələrində
müzakirələrin təşkili,
çıxışların edilməsi, məqalələrin
dərc olunması və s.
Tədbirlərin dizayn edilməsində
inzibati və stimullaşdırıcı amillər arasında
balansın təmin olunması siyasətçilər
qarşısında duran əsas vəzifədir. Dünya ölkələrinin
təcrübəsi göstərir ki, potensial imkanları
gücləndirən və resurslara əlçatanlığı
təmin edən sosial dialoq, eləcə də qeyri-formal
iqtisadiyyatın konkret tələblərinə cavab verən
hüquqi bazanın formalaşdırılması, vergiqoyma,
kreditləşdirmə və sosial müdafiə sisteminin
yaradılması formal iqtisadiyyata və rəsmi məşğulluğa
keçidi daha asan və səmərəli edir.
Azərbaycan prosesə
uğurla başlayır
Azərbaycanda qeyri-formal məşğulluqla
mübarizənin gücləndirilməsi ilə paralel olaraq
qeyri-formal əmək münasibətlərindən formal əmək
münasibətlərinə keçidin
stimullaşdırılmasına yönələn institusional və
praktiki platformanın formalaşdırılması, vətəndaşların
məşğulluğunun təmin edilməsi, layiqli iş
yerlərinin yaradılması, onların əmək və
sosial hüquqlarının qorunması, maddi və sosial tələbatlarının
ödənilməsi islahatların əsas hədəflərindəndir.
Azərbaycan Prezidenti İlham
Əliyevin uğurlu sosial-iqtisadi siyasəti
respublikamızın dinamik iqtisadi inkişafına şərait
yaratmaqla, bu istiqamətlərin hər biri üzrə
mühüm addımların atılmasına imkan vermiş, məşğulluğun
təmin edilməsi, yoxsulluğun azaldılması və
regionların inkişafı ilə bağlı bir sıra
dövlət proqramları və strategiyalar icra edilmişdir. Ölkəmizin həyatında
yeni və sürətli inkişaf dövrü olan son 13 ildə
makroiqtisadi sabitlik şəraitində sosialyönümlü
iqtisadiyyatın formalaşması tam təmin edilmiş,
iqtisadiyyatın şaxələndirilməsi, qeyri-neft sektorunun
və regionların inkişafı sürətlənmiş,
sahibkarlığa dövlət dəstəyi gücləndirilmişdir.
Bunun nəticəsində ölkədə əməkhaqqı
və sosial ödənişlər dəfələrlə
artmış, 1,6 milyondan çox iş
yeri açılmış, yoxsulluq və işsizlik səviyyəsinin
nəzərəçarpacaq dərəcədə
azaldılmasına və vətəndaşların maddi rifah
halının yaxşılaşdırılmasına nail
olunmuş, sosial cəhətdən həssas əhali
qruplarının müdafiəsi gücləndirilmişdir.
Hazırda respublika həyatının
bütün sahələrində gerçəkləşdirilən
islahatlar yeni keyfiyyət mərhələsinə
keçmiş və başlıca hədəflər milli
iqtisadiyyat və iqtisadiyyatın əsas sektorları üzrə
strateji yol xəritələrində öz ifadəsini
tapmışdır. Əhalinin məşğulluğunun, iqtisadiyyatın rəqabətqabiliyyətli
işçi qüvvəsi ilə təmin olunması, əmək
bazarında çevik siyasətin həyata keçirilməsini
təmin edən institutlar vasitəsilə sosial dialoqun
inkişafı, inklüziv məşğulluğun
artmasına nail olunması, habelə əmək
resurslarından səmərəli istifadə nəticəsində
əmək məhsuldarlığının yüksəldilməsi
əsas strateji hədəf və prioritetlər kimi müəyyən
edilmişdir.
“Azərbaycan Respublikasında əmək
münasibətlərinin tənzimlənməsinin təkmilləşdirilməsi
ilə bağlı əlavə tədbirlər haqqında” Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 2017-cı il 17 mart tarixli sərəncamının
tətbiqi ilə əlaqədar ölkədə
işçilərin sosial müdafiəsinin daha da gücləndirilməsi,
işəgötürən-işçi münasibətlərinin
rəsmiləşdirilməsi, əməyin ödənişinin
təşkilinə nəzarət mexanizmlərinin təkmilləşdirilməsi,
habelə əmək münasibətləri
iştirakçılarının digər əmək
hüquqlarının və təminatlarının effektiv
müdafiəsinin təmin edilməsi və bu sahədə
dövlət orqanları arasında koordinasiya olunmuş siyasətin
həyata keçirilməsi məqsədilə Əmək
Münasibətlərinin Tənzimlənməsi və
Koordinasiyası Komissiyası yaradılmışdır.
Ölkədə əmək bazarının mövcud vəziyyətini, o cümlədən qanunvericiliyi təhlil edərək əmək münasibətlərinin tənzimlənməsi sahəsində qabaqcıl beynəlxalq təcrübəni nəzərə almaqla inzibatçılığın, habelə bu sahənin təkmilləşdirilməsinə dair təkliflərin və əmək münasibətlərinin rəsmiləşdirilməsi və işçilərin sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi, qeyri-rəsmi əmək münasibətlərinin aşkar edilməsi, rəsmiləşdirilməsi və bu sahədə qanun pozuntularına yol vermiş şəxslər barəsində qanunamüvafiq tədbirlərin görülməsi də daxil olmaqla, tədbirlər planının hazırlanması barədə müvafiq tapşırıqlar verilmişdir.
Bu tədbir qeyri-rəsmi məşğulluğun aradan qaldırılmasının Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin düşünülmüş sosial-iqtisadi siyasətinin əsas istiqamətlərindən olduğunu bir daha təsdiq edir. Cənab Prezidentin bu sahədə imzaladığı sərəncam bir daha sübut edir ki, dövlətimiz qeyri-rəsmi məşğulluğun aradan qaldırılmasına yönələn tədbirləri həyata keçirərək işçilərin əmək və sosial hüquqlarının qorunmasını, maddi və sosial tələbatlarının ödənilməsini təmin edəcəkdir.
Qanunvericiliyin və inzibatçılığın təkmilləşdirilməsinə, qeyri-rəsmi məşğulluqla mübarizədə nəzarət tədbirlərinin gücləndirilməsinə, bu sahədə monitorinq və təhlil sisteminin qurulmasına, məlumatlandırma və təbliğat işlərinin təşkilinə yönəldiləcək tədbirlər nəticə etibarilə yeni iqtisadi və demoqrafik vəziyyətə uyğun olaraq əmək bazarında sabitliyin təmin edilməsinə, səmərəli məşğulluq və layiqli iş imkanlarının genişləndirilməsinə, əmək bazarı üzrə institusional sistemin potensialının gücləndirilməsinə, inklüziv məşğulluğun artırılmasına, təhsil sistemi ilə əmək bazarı arasında və sosial müdafiə ilə məşğulluq arasında əlaqələrin gücləndirilməsinə xidmət edəcəkdir.
Bu tədbirlər, eləcə də Azərbaycan hökuməti ilə Beynəlxalq Əmək Təşkilatı arasında əməkdaşlıq çərçivəsində imzalanan növbəti “2016-2020-ci illər üçün Layiqli Əmək üzrə Ölkə Proqramı”nın prioritetləri çərçivəsində və Azərbaycan Respublikasında Sosial və İqtisadi Məsələlər üzrə Üçtərəfli Komissiyanın fəaliyyəti müstəvisində aparılan işlər nəticə etibarilə qeyri-rəsmi məşğulluğun səviyyəsinin kəskin şəkildə azaldılması sahəsində əhəmiyyətli nəticələrin əldə olunmasına gətirib çıxaracaqdır.
İdris İSAYEV,
Azərbaycan Respublikasının
əmək və
əhalinin sosial müdafiəsi
nazirinin
müavini
Azərbaycan.-
2017.- 27 iyul.- S.1; 3.