Dağlıq Qarabağ həqiqətlərinə
fundamental elmi baxış
Müasir dünyamızda öz istəyi ilə, yaxud istəməyərəkdən
hərbi münaqişəyə cəlb olunmuş hər
hansı bir ölkə üçün sülhü qazanmaq əsas
şərtdir.
Çünki tarixə nəzər salsaq,
görərik ki, əslində heç bir müharibə
konkret bir tərəfin qələbəsi ilə
tamamlanmır. Onun nəticələri həmişə
qeyri-müəyyən olur. Geopolitik
maraqlardan, dəyişən vəziyyətdən asılı
olaraq bu nəticələr hər hansı bir tərəfin
xeyrinə dəyişə bilər. Yaxud
söndürülmüş sayılan münaqişə
ocaqlarının bir anın içində yenidən
alovlanması da bəzi ölkələrdə tez-tez
müşahidə etdiyimiz haldır. Sülh
isə onun dəyərini dərk edən, sülh
dövründən səmərəli istifadə etməyi
bacaran hər bir ölkəyə yalnız fayda gətirir.
Bu baxımdan, fikirlərimizi konkretləşdirərək
belə deyə bilərik ki, müharibənin əsl qalibi
sülhü qazanmış tərəfdir.
Diplomatik səngərlərdə
qazanılan qələbələr
Hərbi münaqişələrin taleyini həll edən,
tərəfləri sülhə gətirən əsas nəticələr
düşmənlə döyüşlərdən daha
çox diplomatik səngərlərdə həll olunur. Ermənistanın
ölkəmizə qarşı hərbi təcavüzü nəticəsində
münaqişəyə cəlb olunmuş Azərbaycan
1994-cü ilin 14 mayında atəşkəs sazişinə
imza atarkən bu amili nəzərə almışdı.
Böyük dövlət xadimi, Ulu Öndər Heydər
Əliyev o dövr üçün son dərəcə vacib
olan bu sazişə razılıq verərkən əsas
götürürdü ki, cəbhə xəttində hərbi
əməliyyatların dayandırılması
danışıqlar prosesinin daha da fəallaşdırılması
üçün əlverişli şərait yarada və
münaqişənin siyasi yolla həllinə nail olmağa əsas
verə bilər. Azərbaycan atəşkəs dövründə
bu prinsipə, sülh niyyətinə sadiq qalsa da, əfsuslar
olsun ki, Ermənistanın hakim dairələrinin cəmiyyətin
radikal millətçi təbəqələri və diaspor tərəfindən
dəstəklənən pozucu siyasəti ötən 25 il ərzində
Ermənistan-Azərbaycan Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin
həllinə imkan vermədi. Bütün bu illərdə
münaqişə regionda sülhə və təhlükəsizliyə
ciddi təhdid mənbəyi olaraq qaldı.
Amma bütün bunlara rəğmən Ulu Öndər
Heydər Əliyevin atəşkəs sazişi bağlanarkən
özünəməxsus müdrikliklə nəzərə
aldığı perspektivlər Azərbaycanı öz
yaxın hədəflərinə yetirdi. Cəbhə bölgəsində
atəşkəsə nail olunması o dövrdə müstəqilliyini
yenicə əldə etmiş, saysız-hesabsız
sosial-iqtisadi, siyasi problemlərlə üz-üzə
qalmış ölkəmizə bütün resursları
dövlət quruculuğu proseslərinə yönəltməyə
imkan verdi.
Azərbaycanın müstəqillik illərində
yürütdüyü müstəqil xarici və
sosialyönümlü daxili siyasət, neft-qaz ehtiyatlarından
praqmatik şəkildə istifadə onu haqlı olaraq
bütün dünyada hörmət qazanmış müasir,
sabit inkişaf edən dövlətə çevirdi. Ölkəmiz
cənab İlham Əliyevin rəhbərliyi altında tarixinin
ən qüdrətli mərhələsinə qədəm
qoydu. Eyni zamanda respublikamız diplomatik cəbhədə
öz mövqelərini getdikcə möhkəmləndirdi və
düşmən üzərində üstünlüyü ələ
almağa nail oldu.
Təcavüzkarın ifşası
Keçmiş Sovet İttifaqından miras qalmış
Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin beynəlxalq prinsiplərə uyğun ədalətli
həlli Azərbaycan dövlətinin xarici siyasətinin ən
mühüm prioritetidir. Münaqişənin Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü çərçivəsində həllini
tapması üçün Prezident İlham Əliyev
çoxşaxəli siyasət həyata keçirir və bu,
hər bir istiqamət üzrə ölkəmizi öz strateji
məqsədlərinə yaxınlaşdırır. Azərbaycan bir tərəfdən sülh
danışıqlarına sadiqlik nümayiş etdirir,
münaqişənin həlli üçün bütün
imkanlardan istifadə etməyə çalışır, digər
tərəfdən, ölkəmizdə ordu quruculuğu
uğurla həyata keçirilir, Azərbaycan Silahlı
Qüvvələrinin döyüş qüdrəti ildən-ilə
yüksəlir. Təkcə bir faktı
xatırlatmaq yerinə düşərdi ki, ordumuzun 2016-cı
ilin aprelində düşmənin ardıcıl təxribatlarına
qarşı sarsıdıcı əks-həmləsi Ermənistanda
Serj Sarkisyan hakimiyyətinin laxlamasına səbəb oldu.
Təcavüzkar mövqeyinə görə
bütün qlobal layihələrdən, sosial-iqtisadi
inkişaf proseslərindən kənarda qalmış Ermənistanın
ətraf aləmdən təcrid olması, vəziyyətinin
getdikcə ağırlaşması, küncə
sıxılması siyasətini də Azərbaycan uğurla
davam etdirir. Ölkəmizin tərəqqisi,
qazandığı mühüm tarixi nailiyyətlər fonunda
düşmənin belə bir ağır duruma salınması
və illərdir ki, bu böhran vəziyyətindən
çıxmasına imkan verilməməsi çox
mühümdür.
Bütün
bunlarla bərabər Azərbaycan təcavüzkarın
bütün dünyada ifşası, Dağlıq Qarabağ həqiqətlərinin
beynəlxalq aləmə çatdırılması, bu
münaqişənin tarixi köklərinin, indiki vəziyyətinin
səbəblərinin, həlli perspektivlərinin ictimaiyyətə
düzgün, obyektiv verilməsi işini də uğurla davam
etdirir. Bu məqsədlə beynəlxalq tədbirlər həyata
keçirilir, nüfuzlu xarici qurumlarla fəal iş
aparılır, tarixi həqiqətlərimizlə bağlı
geniş tədqiqatlar davam etdirilir, gələcək üçün mühüm elmi-tarixi, siyasi əhəmiyyət
kəsb edən sanballı kitablar nəşr olunur.
Dövlət xadimi və alim
baxışının vəhdəti
Azərbaycan
Respublikası Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri,
akademik Ramiz Mehdiyevin bu ilin avqustunda işıq üzü
görmüş "Ermənistan-Azərbaycan Dağlıq
Qarabağ münaqişəsi: problemin mənbələri və
nizamlanma perspektivləri” adlı kitabı da bu istiqamətdə
parlaq nümunə yaradan dəyərli əsərdir. Bəri başdan qeyd edək ki, bu kitab görkəmli
nəzəriyyəçi alimin indiyədək gərgin zəhmət,
yüksək tədqiqatçı əzmi və milli təəssübkeşliklə
ərsəyə gətirdiyi tarixi əsərlərinin məntiqi
davamıdır.
Akademik Ramiz Mehdiyev tariximizin yalnız müasir deyil, əvvəlki
mərhələlərinin də konseptual şəkildə
araşdırılması işini yerinə yetirir, milli həqiqətlərə
ayna tutur, əsərlərinin ruhu, məsələlərə
baxış bucaqları ilə tədqiqatçılara
düzgün istiqamət verir. O, öz əsərlərində
görkəmli şəxsiyyətlərimizlə bağlı
araşdırmalara da geniş yer ayırır, tarixin dərin
qatlarındakı bəzi ziddiyyətli, mübahisəli məqamlar
alim zəkası işığında aydınlığa
çıxır.
Bu
baxımdan, akademikin son 10 ildə beynəlxalq elmi ictimaiyyətə
təqdim etdiyi "Gorus-2010: absurd teatrı
mövsümü”, "Şah İsmayıl Xətai ali məramlı
şəxsiyyət kimi”, "Tarixi idrakın elmiliyi probleminə
dair”, "Ermənilərin mif yaradıcılığı
tarixdə ilk xristian dövləti kontekstində”,
"Dağlıq Qarabağ: məxəzlərdən
oxunmuş tarix”, "Şah İsmayıl Səfəvi: hökmdarın
və döyüşçünün portreti”, "Milli
ideyanın formalaşmasında tarixi idrakın faydası
haqqında”, "Tariximizin xanlıqlar dövrünün siyasi
irsi sənədlər işığında” adlı əsərləri
mühüm missiyanı yerinə yetirir, geniş oxucu
auditoriyasının marağına, dolğun məlumatına
səbəb olur və əhatəli diskussiyaların
mövzusuna çevrilir.
Bu marağı, eləcə də əsərlərin
elmi çevrələrdə geniş diskussiyasını
şərtləndirən başlıca amillərdən biri
müəllifin tarixi araşdırmalarında göstərilən
faktların orijinallığı, istinad mənbələrinin
və məxəzlərin mötəbərliyidir. Həmin əsərlər
haqqında rəy bildirən elm adamları tam
haqlıdırlar ki, Azərbaycan tarixinin qədim dövrlərdən
cağdaş günlərimizədək obyektiv və siyasi
konyunkturadan uzaq şəkildə araşdırılması və
qələmə alınmasında, ictimaiyyətə
çatdırılmasında akademik Ramiz Mehdiyevin xidmətləri
əhəmiyyət kəsb edir.
Akademik
"Ermənistan-Azərbaycan Dağlıq Qarabağ
münaqişəsi: problemin mənbələri və
nizamlanma perspektivləri” kitabında da öz prinsiplərinə
sadiq qalıb. Kitab öz sanbalı, elmi-fəlsəfi,
siyasi-hüquqi məzmun yükü, orijinal mənbələrə
əsaslanması ilə diqqəti çəkir.
Oxucularımız burada irəli sürülən müddəalarla
əsər hələ kitab kimi nəşr edilməzdən əvvəl
ölkə mətbuatında yayılan mətnindən tanış olmuş və bu, cəmiyyətdə
maraq doğurmuşdu.
Əsər Azərbaycanın son 30 ildə üzləşdiyi
erməni separatizminə fundamental tarixi, politoloji və
hüquqi elmi baxışı olub, bədxah
qonşularımızın əsassız ərazi
iddialarının beynəlxalq miqyasda ifşası
baxımından mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Bu kitabı
Ermənistan-Azərbaycan Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin
aynası da hesab etmək olar. Çünki
cəmi bir neçə saatını əsərin mütaliəsinə
həsr etməklə münaqişənin mahiyyəti, tarixi
kökləri, həlli təşəbbüsləri, buna mane
olan amillər, gələcəkdə perspektivləri barədə
ciddi bilgilər almaq, bir sıra faktları dəqiqləşdirmək
olar.
Kitabın daha bir əhəmiyyəti Ermənistan-Azərbaycan
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə
bağlı bütün vacib məqamların yığcam
şəkildə öz əksini tapması, tarixi və
müasir reallıqları faktların dili ilə oxucuya
çatdırmasıdır. Ən əsası isə
emosiyalardan, siyasi konyunkturalardan təcrid edilməsidir. Əsərin hadisələri kənardan
müşahidə, təhlil və tədqiq edən hər
hansı müəllif tərəfindən deyil, münaqişənin
həlli prosesində bilavasitə iştirak edən, uzun illərdən
bəri bu taleyüklü işin içində olan dövlət
xadimi tərəfindən qələmə alınması da
onun yüksək elmi-siyasi məziyyətlərindən
sayıla bilər. Çünki kitab eyni
vaxtda məsələyə həm dövlət
adamının, həm də alim baxışını əks
etdirir.
Xristian bufer dövləti
Akademik Ramiz Mehdiyev bu münaqişənin mənbələrinin
mahiyyətini, səbəblərini və indiki konyunkturunu
anlamaq üçün tarixə ekskurs edir və məsələni,
ilk növbədə, Rusiya imperiyasının və sovet
hakimiyyətinin Cənubi Qafqazda köçürmə siyasəti
kontekstində araşdırır. Cənubi Qafqaz ərazisinin
on səkkizinci əsrin əvvəlindən etibarən
regiondakı üç iri imperiya - Osmanlı, İran və
çar Rusiyası arasında amansız mübarizə
arenasına çevrildiyini yada salır. Rusiya tərəfindən
Cənubi Qafqazın işğal edilməsi prosesinin I Pyotrun Xəzər
yürüşündən başlandığını və
Xəzəryanı sahillərin Rusiyaya birləşdirilməsi
ilə (1722-1723) başa çatdığını, lakin
Nadir şah hakimiyyətə gələndən sonra
Rusiyanın bu əraziləri tərk etməyə məcbur
olduğunu xatırladır.
Qeyd edir ki, 1747-ci ildə Nadir şahın
ölümündən sonra Rusiya I Pyotrun Cənubi Qafqazı fəth
etmək planına yenidən qayıdarkən bölgədə
xristian bufer dövlətinin yaradılmasına yönəlmiş
köçürmə siyasəti həmin qarşıya
qoyulmuş məqsədin mühüm elementinə
çevrilib.
Bugünkü Ermənistan-Azərbaycan
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin nüvəsində
də məhz bu element durur. Belə ki,
İmperatriça II Yekaterina I Pyotrun strategiyasını rəhbər
tutaraq bu köçürmə siyasətini səylə davam
etdirib. "Bu 3 planın tamdəyərli
reallaşması yalnız rus-İran müharibələri
(1804-1813; 1826-1828-ci illər) başa çatandan və Rusiya Cənubi
Qafqazı tamamilə işğal edəndən sonra
mümkün olub. 1828-ci ildə İran ilə Türkmənçay
müqaviləsini imzalamaqla Rusiya ermənilərin Cənubi
Qafqaz ərazisinə, daha dəqiq desək, əzəli Azərbaycan
torpaqları olan keçmiş Qarabağ, Naxçıvan və
İrəvan xanlıqlarının ərazilərinə
köçürülməsinin birinci dalğasını həyata
keçirib. Bu əməliyyata Rusiyanın
İrandakı səfiri şair Aleksandr Qriboyedov rəhbərlik
edirdi”, - deyə müəllif faktların dili, ayrı-ayrı
mənbələrdən iqtibas edilən dəlillərin şəhadəti
ilə tarixə işıq salır.
Qarabağ həqiqətləri
Müəllif sübuta yetirir ki, məhz aparılan
köçürülmələr hesabına regionda ermənilərin
yerli müsəlman əhaliyə faiz nisbəti süni şəkildə
dəyişdirilib, beləliklə, monofizit erməni kilsəsinin
milli dövlət yaratmaq səyləri Rusiya
imperiyasının müstəmləkəçilik
maraqları ilə üst-üstə düşüb. Rusiya ermənilərin
İrandan və Türkiyədən Cənubi Qafqaza
köçürülməsinə və gələcəkdə
Türkiyə və İranla həmsərhəd olan ayrıca
erməni vilayəti yaradılmasına kömək edir və
öz növbəsində ermənilərin üzərinə
bu regionda çar Rusiyasının sədaqətli müttəfiqləri,
yəni, Rusiyanın forpostu olmaq vəzifəsini qoyurdu. Yeni torpaqlara yerləşdirilmə müqabilində
erməni ideoloqları çar Rusiyasına nökərçilik
vəzifəsini yerinə yetirməyə can-başla razılaşmış,
vassala çevrilmişlər.
Əsərdə haqlı olaraq göstərilir ki, əslində,
sovet rəhbərliyi də çar Rusiyasının ermənipərəst
siyasətini davam etdirib. Bu məsələyə baxış
mahiyyətcə o qədər də fərqlənməyib.
Azərbaycanlılara münasibətdə etnik zəmində
ayrı-seçkilik siyasəti bu dövrdə də davam
etdirilib. Sovet hakimiyyətinin ilk illərində
bədxah qonşularımız Zəngəzur ərazisini
özlərinə birləşdirə biliblər.
Qarabağ erməniləri üçün muxtariyyət verilməsinə
nail olublar, bununla da gələcəkdə Dağlıq
Qarabağın Azərbaycandan qoparılmasına "zəmin
yaratmaq” planlarını işə salıblar. Nəticədə,
Xalq Cümhuriyyəti dövründə Azərbaycanın 114
min kvadratkilometr təşkil edən tarixi ərazisi ötən
əsrin 20-ci illərində 86,6 min kvadratkilometrə qədər
azalıb. Azərbaycanın Zəngəzur, Göyçə
və digər tarixi torpaqlarının bir hissəsi Ermənistanın
tərkibinə qatılıb. Eyni zamanda Azərbaycanı
Naxçıvanla birləşdirən ərazilərimiz Ermənistana
verilib və Naxçıvan məqsədli şəkildə
anklava çevrilib.
Akademik qeyd edir ki, bütün bunların əsas səbəbləri
sovet dövlətinin bəzi rəhbərlərinin
şüurunda kök salmış antitürk əhvali-ruhiyyəsindən
və Türkiyə ilə bağlı təşvişdən
qaynaqlanıb.
Zor gücünə qovma və
soyqırımı siyasətinin məntiqi nəticəsi
Kitabda Azərbaycana qarşı ərazi
iddialarının II Dünya müharibəsindən sonra daha
da genişlənməsinin tarixi mənzərəsi
yaradılır. 1945-ci ilin noyabrında Ermənistan SSR rəhbərliyi
heç bir ciddi əsaslı səbəb göstərmədən
ittifaq hökuməti qarşısında Dağlıq Qarabağın
bu respublikaya birləşdirilməsi məsələsini irəli
sürsə də, niyyətinə çatmadılar.
Amma bundan sonra onlar daha bir hiyləyə əl atdılar: azərbaycanlıların
deportasiyasına nail oldular. Ermənistan SSR Kommunist
Partiyasının Mərkəzi Komitəsinin katibi Q.Arutyunov
"Suriya, Yunanıstan, İran, Bolqarıstan, Rumıniya, Fələstin,
Fransa, ABŞ, Misir, İraq və Livandan bu ölkəyə
köçürülmüş ermənilərin yerləşdirilməsindəki
çətinliklərdən” şikayət edərək tarixi
torpaqlarında yaşayan soydaşlarımızın Azərbaycanın
pambıqçılıq rayonlarında yerləşdirilməsini
təklif etdi. O, Kür-Araz ovalığında
pambıqçılığı inkişaf etdirmək
üçün guya işçi qüvvəsinin
çatışmadığını, bu addımın həmin
rayonlarda pambıq istehsalının artımına da əsaslı
təsir göstərəcəyini iddia edirdi.
Beləliklə,
SSRİ Nazirlər Sovetinin 23 dekabr 1947-ci il
tarixli "Ermənistan SSR-dən kolxozçuların və
başqa azərbaycanlı əhalinin Azərbaycan SSR-in
Kür-Araz ovalığına köçürülməsi
haqqında” qərarı 1948-1953-cü illərdə azərbaycanlıların
tarixi torpaqlarından kütləvi surətdə
deportasiyasını rəsmiləşdirdi. Bu prosesin son akkordu
isə 1988-1993-cü illərdə 250 mindən çox azərbaycanlının
Ermənistandan və 700 minə yaxın azərbaycanlının
Azərbaycanın işğal edilmiş Dağlıq
Qarabağ bölgəsindən və ətrafındakı
yeddi rayonundan qovulması oldu. Akademik bütün bu faktları
diqqətə çatdıraraq belə bir həqiqətdən
çıxış edir ki, Ermənistan-Azərbaycan
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi, ilk növbədə,
etnik azərbaycanlılara qarşı həyata keçirilən
deportasiya, zor gücünə qovulma və soyqırımı
siyasətinin məntiqi nəticəsi və növbəti mərhələsidir
və bu münaqişənin əsas baxış
bucağıdır.
Ötən əsrin 80-ci illərinin sonlarında
keçmiş SSRİ-də "yenidənqurma” adı
altında baş verən hadisələr və həyata
keçirilən dağıdıcı proseslər
"Dağlıq Qarabağ problemi”nin tamamilə süni mahiyyət
daşıdığını ortaya qoyur. Müəllif həmin
dövrdə SSRİ-nin ali rəhbərlərindən olan Heydər
Əliyevin hakimiyyətdən kənarlaşdırılması
ilə Ermənistanın ultramillətçi dairələrinin,
onların Kremldəki və xarici ölkələrdəki
havadarlarının Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin
(DQMV) Azərbaycanın tərkibindən
çıxarılaraq Ermənistana inteqrasiya edilməsi
üçün əlverişli siyasi zəmin
yaratdıqlarını göstərir. Belə bir şəraitdə
öz konstitusion vəzifələrini yerinə yetirmək,
qanunçuluğu müdafiə etmək əvəzinə erməni
millətçilərinin separatçılıq səylərinə
himayədarlıq yolunu seçmiş M.S.Qorbaçovun, eləcə
də SSRİ-nin ovaxtkı digər rəhbərliyinin Azərbaycana
qarşı qərəzli, riyakar mövqeyini əsaslı dəlillərlə
ifşa edir.
Sumqayıt fitnəsi
Akademik 1988-ci ilin fevralında Sumqayıt şəhərində
baş vermiş hadisələri də məhz bu kontekstdə
təhlil edir.
"Erməni tərəfi artıq 30 ildən çoxdur ki, həmin
hadisələri öz interpretasiyasında təqdim etməyə
çalışır və keçmiş SSRİ Dövlət
Təhlükəsizliyi Komitəsi və Prokurorluğu tərəfindən
aparılmış təhqiqatın nəticələrini qəbul
etməkdən imtina edir. Hərçənd, bu
nəticələr mübahisəsiz və
inandırıcı şəkildə sübut edir ki,
Sumqayıt hadisələrinin əsl təşkilatçıları
Kremldə hakimiyyət başında duranların "susqun
razılığı” ilə ermənilərin özləri
olub”.
Akademik Ramiz Mehdiyev Sumqayıtdakı
iğtişaşların təşkilində SSRİ
xüsusi xidmət orqanlarının da əlinin olduğunu bir
daha diqqətə çatdırır. Lakin SSRİ
Prokurorluğunun istintaq qrupu bu informasiyanı təhqiq etməyib.
Əksinə, iğtişaşların həqiqi
təşkilatçılarını ifşa edə biləcək
bütün materialları və faktları gizlədib. Bundan əlavə, Sumqayıt hadisələri
zamanı saxlanılmış erməni soyadlı bütün
şəxslər zərərçəkmişlərə aid
edilib və azadlığa buraxılıb. Nəticədə çoxlu sayda təqsirkar şəxs
cəzadan yaxa qurtarıb. Beləliklə,
M.Qorbaçovun və onun ətrafındakıların cinayətkar
hərəkətləri nəticəsində Ermənistan-Azərbaycan
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi tədricən
genişlənərək iki xalq arasında tammiqyaslı
silahlı qarşıdurmaya və sonradan Sovet
İttifaqının dağılması prosesinin katalizatorlarından
birinə çevrilib.
Müəllif kitabında faciəli hadisələrin
başlandığı dövrdə Azərbaycanın
ovaxtkı kommunist rəhbərlərinin, həmçinin Xalq
Cəbhəsi liderlərinin mövqesizliyini, məsuliyyətsizliyini
və qeyri-peşəkarlığını da tarixi həqiqətlər
işığında tənqid edir.
Akademik maraqlı bir məqama da diqqət yönəldir. Bildirir ki, 1988-ci ilin
fevralından 1991-ci ilin sonuna qədərki dövrdə Ermənistan-Azərbaycan
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi SSRİ-nin daxili
problemi hesab edilsə də, SSRİ-nin dezinteqrasiyasından, Azərbaycan
və Ermənistanın müstəqilliyinin bərpasından
sonra bu münaqişə sürətlə beynəlmiləlləşib
və dövlətlərarası münaqişə vəziyyətinə
gəlib. "Bu münaqişə beynəlxalq
problemə, regional və dünya miqyaslı müxtəlif
aktorların və onların mənafelərinin toqquşduğu
nöqtəyə çevrilməklə bərabər, həm
də qarşıdurma vəziyyətindəki tərəflərə
təsir və təzyiq mexanizmi oldu” deyə müəllif qeyd
edir. Akademik kitabında Sovet İttifaqı
dağılandan sonra Azərbaycanın beynəlxalq sərhədlərinin
(digər müttəfiq respublikaların sərhədləri
kimi) dünya birliyi tərəfindən "uti possidetis juris”
prinsipi əsasında, yəni, müstəqillik əldə
edildiyi anda mövcud olan keçmiş inzibati sərhədlər
çərçivəsində tanındığını
da diqqətə çatdırır. Bu faktın Müstəqil
Dövlətlər Birliyinin yaradılması haqqında 1991-ci
il 8 dekabr tarixli sazişdə də öz əksini
tapdığını göstərir. Azərbaycanın
Dağlıq Qarabağ regionunun erməni və azərbaycanlı
icmalarının maraqlı tərəf kimi sülh
danışıqlarında iştirakı ilə bağlı
məsələlərə beynəlxalq sənədlərdə
təsbit edilmiş müddəalar əsasında
aydınlıq gətirir.
Eyni
zamanda sülh danışıqlarının pozulması məqsədilə
ermənilərin hərbi əməliyyatları necə fəallaşdırdıqlarını,
1992-ci ilin mayında Şuşanın və
Laçının işğalı nəticəsində
sülh planlarının baş tutmadığını və
hərbi əməliyyatların keçmiş muxtar vilayətin
ərazi hüdudlarından kənara
çıxdığını, 1993-cü ilin sonuna qədər
Azərbaycanın keçmiş DQMV ilə həmsərhəd
olan daha 6 rayonunun (Kəlbəcər, Ağdam, Füzuli, Cəbrayıl,
Qubadlı və Zəngilan) işğal edildiyini, bu
rayonların azərbaycanlı əhalisinin daimi
yaşayış yerlərindən qovulduğunu göstərir.
Beləliklə, Ermənistan tərəfinin
sülh danışıqlarında nə qədər qeyri-səmimi
mövqe tutduğu bir daha tam açıqlığı ilə
göstərilir.
İşğalın vurduğu
yaralar
Əsərdə Ermənistanın Azərbaycana
qarşı hərbi müdaxiləsi nəticəsində
insan itkilərinə, bu münaqişənin ölkəmizə
vurduğu sosial-iqtisadi ziyanlara da nəzər yetirilir. Oxucuya məlum olur ki,
1988-1993-cü illərdə Qarabağda 900 yaşayış məntəqəsi,
150 min ev, 7 min ictimai bina, 693 məktəb, 855 uşaq
bağçası, 695 tibb müəssisəsi, 927 kitabxana, 44
məbəd, 9 məscid, 473 tarixi abidə, saray və muzey, 40
min muzey eksponatı, 6 min sənaye və kənd təsərrüfatı
müəssisəsi, 160 körpü və digər infrastruktur
obyektləri dağıdılıb. Hərbi əməliyyatlar
dövründə 20 min azərbaycanlı həlak olub. 50 min nəfər yaralanıb. 4
minə yaxın azərbaycanlı itkin düşüb. 2 mindən çox azərbaycanlı ermənilər
tərəfindən əsir və girov
götürülüb.
Uzun illər Ulu Öndər Heydər Əliyevlə
birlikdə eyni məqsəd naminə
çalışmış akademik Ramiz Mehdiyev əsərində
Ümummilli Liderin 1993-cü ildə xalqın təkidi ilə
hakimiyyət rəhbərliyinə qayıdışından
sonra münaqişənin həlli prosesində yaranmış
keyfiyyətcə yeni mərhələnin mənzərəsini
də əks etdirir. Bu mənzərənin əsas reallıqları isə
Ulu Öndər Heydər Əliyevin münaqişənin beynəlxalq
hüququn norma və prinsiplərinə
uyğun nizamlanması işində qətiyyətli
addımlar atması, ilk növbədə, ölkədə
ictimai-siyasi sabitliyi bərpa etməsi, vahid plan əsasında
döyüş qabiliyyətli nizami ordu quruculuğuna
başlaması və tarazlaşdırılmış xarici
siyasət kursu həyata keçirməsidir.
Müəllif
Azərbaycan ərazilərinin işğal edilməsi ilə əlaqədar
1993-cü ildə BMT Təhlükəsizlik
Şurasının dörd qətnamə qəbul etdiyini
xatırladır və Dağlıq Qarabağ regionunun Azərbaycana
mənsubluğunun birmənalı şəkildə təsbit
edildiyi bu qətnamələrin ayrı-ayrı müddəalarını
şərh edərək bildirir ki, həmin sənədlər
bu gün də Ermənistan-Azərbaycan Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinin nizamlanmasının hüquqi
əsasını təşkil edir. Akademik bu qətnamələrə
Ümummilli Lider Heydər Əliyevin böyük əhəmiyyət
verdiyini də vurğulayır.
Müəllif əsərində Ulu Öndərin hakimiyyətə
gəlişindən sonra aparılan hərbi əməliyyatlar
nəticəsində cəbhə bölgəsində ciddi
itkilər verən Ermənistanın 1994-cü ilin mayında
atəşkəsi nəzərdə tutan Bişkek protokolunu
imzalamağa məcbur olduğunu, həmin ilin dekabrında isə
ATƏM-in Budapeşt sammitində münaqişənin
nizamlanması yolunda ciddi irəliləyişin əldə
edildiyini yada salır. Bu təşkilatın 1996-cı ildə
Lissabon şəhərində keçirilmiş sammiti
danışıqlar prosesində növbəti mühüm mərhələ
kimi dəyərləndirilir. Minsk qrupu həmsədrlərinin
tövsiyə etdiyi üç prinsipin - ərazi
bütövlüyü; Dağlıq Qarabağa Azərbaycanın
tərkibində yüksək muxtariyyət statusunun verilməsi;
Dağlıq Qarabağın və əhalisinin təhlükəsizliyinə
zəmanətin nizamlanmanın mühüm tərkib hissələri
kimi qəbul edildiyi diqqətə çatdırılır.
Azərbaycanın haqlı mövqeyi
Kitab münaqişənin sülh yolu ilə həlli
istiqamətində müxtəlif illərdə aparılan
danışıqlar prosesinin mahiyyətinə işıq
salır. Azərbaycanın münaqişənin Madrid prinsipləri
əsasında həllində israrlı olduğu
vurğulanır. Bu prinsiplərin əsas məzmunu
açıqlanaraq qeyd edilir ki, ilk növbədə,
Dağlıq Qarabağ ətrafındakı işğal
olunmuş rayonların azad edilməsi və məcburi
köçkünlərin daimi yaşayış yerlərinə
qaytarılması təmin olunmalıdır. İşğal olunmuş ərazilərin azad edilməsi
ilə paralel Dağlıq Qarabağın erməni
icmasının və işğal olunmuş ərazilərə,
o cümlədən, Dağlıq Qarabağa qayıdacaq azərbaycanlıların
təhlükəsizliyinin təmin olunması istiqamətində
tədbirlər həyata keçirilməlidir.
Yalnız
bu proseslər başa çatandan və
qarşıdurmanın kəskinliyi azalandan sonra Dağlıq
Qarabağın erməni və azərbaycanlı
icmalarının bərabərhüquqlu dialoqu çərçivəsində
regionun gələcək statusunun müəyyən edilməsi
üzrə siyasi-hüquqi proses başlana və bu proses nəticəsində
qəbul edilmiş qərarlar həm Ermənistanda, həm də
Azərbaycanda legitim hesab edilə bilər.
Əsərdə
Azərbaycan ərazisində ikinci erməni dövlətinin
yaradılmasının beynəlxalq hüququn norma
və prinsipləri baxımından yolverilməzliyi xüsusi
vurğulanır, Dağlıq Qarabağa yalnız Azərbaycanın
tərkibində yüksək statusun verilməsi
mümkünlüyündən bəhs edilir.
Erməni hiyləsinə qarşı
qətiyyətli mövqe
Ermənilər artıq bir dəfə müqəddəratlarını
əzəli Azərbaycan torpaqlarında "təyin etməklə”
Ermənistan Respublikasını yaratmışlar. Azərbaycan Prezidenti cənab
İlham Əliyev bununla bağlı qətiyyətli
mövqeyini ortaya qoyaraq ikinci erməni dövlətinin
yaradılmasının yolverilməzliyini dəfələrlə
bəyan etmişdir: "Ermənilər vaxtaşırı
beynəlxalq hüququn vacib elementi olan "millətlərin
öz müqəddəratını təyin etmək”
hüququ ilə manipulyasiya etməyə
çalışırlar. Lakin bildirmək istəyirəm
ki, ermənilər artıq bir millət kimi öz müqəddəratlarını
təyin ediblər. Onların müstəqil
Ermənistan dövləti vardır. Ermənilərin
yaşadıqları bütün ölkələrdə
"öz müqəddəratlarını təyin etməyə”
başladıqları halda nələrin baş verəcəyini
təsəvvür etmək çətin deyildir”.
Kitabda Ermənistanın ovaxtkı prezidenti
L.Ter-Petrosyanın "Respublika Armeniya” qəzetində dərc
edilmiş "Müharibə, yoxsa sülh: düşünmək
vaxtıdır” adlı məqaləsinin əsas tezislərinə
də yer verilir və bildirilir ki, bu gün də öz
aktuallığını itirməyib. L.Ter-Petrosyanın irəli
sürdüyü tezislər bundan ibarət idi ki,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi yalnız dinc
danışıqlar yolu ilə nizamlanmalıdır; status kvonu
uzun müddət saxlamaq mümkün deyil, çünki buna nə
dünya birliyi imkan verər, nə də Ermənistanın
iqtisadi potensialı; münaqişənin nizamlanmamış vəziyyəti
Qarabağa və Ermənistana sərfəli deyil, çünki
bu, Ermənistanın və deməli, Qarabağın da iqtisadi
inkişafına ciddi əngəl törədir, beynəlxalq
birliklə və xüsusən qonşu ölkələrlə
münasibətlərdə isə qarşısıalınmaz
nəticələrə gətirib çıxara biləcək
fəsadlar yaradır; Qarabağ münaqişəsinin həllinin
yeganə variantı kompromisdir, bu, tərəflərdən
birinin qələbəsi və digərinin məğlubiyyəti
deyil, münaqişədən bezmək şəraitində
razılığa nail olmaq imkanıdır.
Müharibə, yoxsa sülh?
Akademik Ramiz Mehdiyev L.T.Petrosyanın bu mövqeyinə
görə 1998-ci ildə faktiki olaraq istefaya məcbur edildikdən
sonra Ermənistanda indiyə qədər hakimiyyətdə
olmuş şəxslərin münaqişənin həllini
süni şəkildə uzatmaq siyasəti yürütdüklərini,
əfsus ki, bu destruktiv xəttin hazırkı baş nazir
N.Paşinyan tərəfindən də davam etdirildiyini
yazır. Əsərdə, eyni zamanda münaqişənin həllinin
uzanmasının Ermənistana böyük itkilər
hesabına başa gəldiyi, bu ölkənin qlobal iqtisadi təcrid
vəziyyətinə düşdüyü konkret faktlarla əsaslandırılır.
Tənzimləmə prosesində beynəlxalq hüquq
normalarına istinad imkanları tamamilə daralan, ideoloji,
siyasi, hüquqi və iqtisadi müstəvilərdə Azərbaycana
uduzan təcavüzkar tərəfin son vaxtlar absurd bəyanatlar
verməsi də əslində, xof və təşviş
isterikasının ifadəsidir. Akademik bu reallıqlara doğru qiymət
verərək yazır: "Bütün bu illər ərzində
erməni cəmiyyəti döyüş meydanında
qazanılan "qələbə”ni tezliklə diplomatik sahədə
möhkəmləndirmək ümidi ilə yaşayıb.
Lakin Ermənistan rəhbərliyi bir məsələni
başa düşə bilməyib ki, qonşu dövlətə
təcavüz etməklə, onun ərazisini işğal etməklə,
etnik təmizləmələr aparmaqla, şəhər və
kəndlərini viran qoymaqla, Ermənistan, əslində, qalib
gəlməyib, uduzub! O, bu qədər fürsəti əldən
verərək sülhü uduzub”.
Bu sadə həqiqəti dərk etməkdən
ötrü müəllif Azərbaycanla Ermənistan
arasındakı inkişaf fərqini diqqətə
çatdırır. Göstərir ki, 2018-ci ilin sonuna olan vəziyyətə
görə, Azərbaycan iqtisadiyyatı Ermənistan
iqtisadiyyatını 4 dəfə üstələyib, Azərbaycanın
strateji valyuta ehtiyatları Ermənistanın analoji göstəricilərindən
20 dəfə, əhalisi isə 3,3 dəfə çoxdur. Ermənistanın üzləşdiyi məlum iqtisadi
çətinliklərdən başqa, orada demoqrafik vəziyyət
də getdikcə pisləşir. Statistik məlumatlar
əhalinin qocaldığını, doğum sayının
azaldığını və miqrasiya səviyyəsinin
artdığını göstərir. 2017-ci ildə Ermənistanı
təqribən 35-40 min adam tərk edib və
geri qayıtmayıb.
"BE
Berlin Economics GmbH” konsaltinq şirkətinin Berlin qərargahının
2019-cu ilin yanvarında Avropa İttifaqının maliyyə dəstəyi
ilə "Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin
nizamlanmasının Ermənistana və Azərbaycana iqtisadi təsiri”
adlı araşdırma hazırladığını nəzərə
çatdıran akademik Ramiz Mehdiyev bu sənəddən
çıxış edərək ədalətli
sülhün Ermənistana gətirə biləcəyi əsas
iqtisadi faydalar haqqında söhbət açır. Akademik
kitabında haqlı olaraq yazır: "Pirr qələbəsi”
erməni cəmiyyətinə çox baha, o cümlədən,
qan bahasına başa gəlib. Erməni cəmiyyəti
etiraf etməlidir ki, firavanlığa və tərəqqiyə
aparan yol uydurma fərqlər, əsassız iddialar zəminində
toqquşmalardan deyil, qarşılıqlı fəaliyyətdən
keçir. Ermənistanın siyasi liderləri,
diasporunun rəhbərləri başa düşməlidirlər
ki, erməni xalqının və dövlətinin xoşbəxtliyi,
firavanlığı və gələcəyi qonşu dövlətlərlə
dinc yanaşı yaşama, mehriban qonşuluq ruhunun dəstəklənməsi
ilə bağlıdır”.
Məhvi labüd olan ideya
Müəllifin fikrincə, Avropanın müharibədən
sonrakı təcrübəsi də göstərir ki,
müharibə və məhrumiyyətlərə baxmayaraq, ərazi
bütövlüyü, dövlətlərin suverenliyi və
milli azlıqların hüquqlarının müdafiəsi
prinsiplərinə əsaslanaraq sülh əldə etmək
olar və bunu etmək lazımdır. Ermənistan rəhbərliyi
və erməni cəmiyyəti çoxdan etiraf etməlidirlər
ki, "müstəqil Arsax” məhvi labüd olan perspektivsiz
ideyadır, onu həyata keçirmək cəhdi artıq
qanlı müharibəyə və hər iki tərəfdən
on minlərlə insanın həlak olmasına gətirib
çıxarıb. Dərk edilməlidir
ki, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi Ermənistanın
geri qalmasının, dərin yoxsulluq içində
yaşamasının, ölkədən "beyin
axını”nın və ən başlıcası isə Ermənistanın
başqa dövlətlərdən
asılılığının həm birbaşa, həm də
dolayı səbəbidir.
Akademik
Ramiz Mehdiyev əsərində Ermənistanın baş naziri
N.Paşinyanın son dövrlər irəli sürdüyü
cəfəng və reallıqdan uzaq iddialarını da
ifşa edir: "N.Paşinyandan bunu soruşmaq maraqlı
olardı: O, "Dağlıq Qarabağ xalqı” kimi birmənalı
olmayan anlayışa əzəldən bu torpaqda yaşayan
etnik azərbaycanlıları da daxil edirmi? Axı
aydın məsələdir ki, münaqişənin hər
hansı həlli Dağlıq Qarabağın Azərbaycan
icmasının maraqları nəzərə alınmadan Azərbaycan
üçün məqbul sayıla bilməz”.
Akademik qeyd edir ki, Ermənistan tərəfindən
xoş məram nümayiş etdiriləcəyi və Azərbaycanın
işğal altında olan rayonlarının azad edilməsinə
başlanacağı təqdirdə, Azərbaycan Dağlıq
Qarabağın erməni əhalisinin təhlükəsizliyinə
zəmanət verilməsi məsələsini müzakirə
etməyə hazırdır. Məhz N.Paşinyan bu
ölkədə real hakimiyyətə sahib olan baş nazir kimi
problemin həlli ilə bağlı öz nöqteyi-nəzərini
erməni xalqına təqdim etməlidir. Amma onun bir-birinə
zidd və cəfəng bəyanatlarından belə bir hiss
yaranır ki, N.Paşinyan Ermənistan-Azərbaycan
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin nizamlanmasına
görə məsuliyyəti özgəsinin üzərinə
qoymağa çalışır. Bu da onu
göstərir ki, N.Paşinyan Dağlıq Qarabağ
münaqişəsini praktiki olaraq həll etmək istəmir və
bunun üçün müxtəlif bəhanələr
axtarıb tapmağa çalışır.
Akademik Ramiz Mehdiyev bildirir ki, N.Paşinyan tərəfindən
anons edilmiş "iqtisadi inqilab” və Ermənistanın
sosial-iqtisadi həyatında əsaslı dəyişikliklər
Ermənistan-Azərbaycan Dağlıq Qarabağ münaqişəsi
tezliklə və ədalətli şəkildə nizamlanmadan
baş verməyəcək. Və bu məqamda müəllif
amerikalı ilahiyyatçı Ceyms Friman Klarkın (1810-1888)
bir çoxlarına yaxşı tanış
olan müdrik sözlərini Ermənistanın siyasi liderlərinin
yadına salır: "Siyasətçi növbəti
seçkilər haqqında düşünən insandır,
necə ki, dövlət xadimi gələcək nəsillər
haqqında düşünür!”
Akademikin
fikrincə, erməni siyasətçilərinin B.H.Liddel
Qartın bu sözlərinə diqqət yetirmələrinin
vaxtı da artıq çoxdan çatıb: "Qələbə
özünün həqiqi mənasında dünyanın
müharibədən sonrakı quruluşunun və xalqın
maddi durumunun müharibədən əvvəlkindən daha
yaxşı olmasını nəzərdə tutur”.
Atəşkəs dövründə Azərbaycanın həm
müstəqil dövlət quruculuğu yolunda, həm
sosial-iqtisadi, mədəni inkişaf baxımından əldə
etdiyi nailiyyətlər, Ermənistanla arasındakı kəskin
inkişaf fərqi B.H.Liddel Qartın yuxarıdakı fikrinin nə
qədər böyük müdrikliklə irəli
sürüldüyünü göstərir.
Bəli,
bu münaqişənin qalibi məhz Azərbaycan olacaq!
Çünki
biz ədalət və sülh tərəfdarıyıq!
Akademik Ramiz Mehdiyevin qələmə aldığı
kitab da oxucuya məhz bu həqiqəti anladır.
Nurlana ƏLİYEVA,
YAP İdarə Heyətinin
üzvü, YAP Qadınlar Şurasının sədri
Azərbaycan.-
2019.- 26 sentyabr.- S. 1; 3.