Maliyyə-bank
sektorunda inkişaf potensiallı sistem formalaşır
Prezident
İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə aparılan iqtisadi siyasət çərçivəsində
son üç ildə
aparılan institusional
islahatlar, toksik aktivlərin sağlamlaşdırılması,
problemli kreditlərin həlli, əmanətlərin
tam sığortalanması, nağdsız dövriyyənin
və rəqəmsallaşmanın
dəstəklənməsi, bütövlükdə makroiqtisadi
sabitliyin təmin edilməsi ilə maliyyə-bank sektoruna yeni nəfəs verilib.
Nəticədə ötən il bank sektorunun kredit portfeli genişlənmiş, mənfəəti,
aktiv və əmanətləri, balans
kapitalı artmış,
xarici borcu azalmışdır. Bank sektorunun xalis mənfəəti də
son bir ildə daha iki dəfə
artmış, dollarlaşma
kreditlərdə 38 faizdən
35, fiziki şəxslərin
əmanətlərində isə
63 faizdən 54 faizə
enmişdir.
İqtisadi İslahatların Təhlili
və Kommunikasiya Mərkəzinin icraçı
direktoru Vüsal Qasımlının sözlərinə
görə, ötən
il manatın
dövriyyə sürəti
6 faiz azalmışdır:
"Əgər pul kütləsi artırsa, pulun dövriyyə sürəti də azalmalıdır ki, tarazlığı təmin
olunsun. Samuelson və Fridman belə bir mülahizə
irəli sürmüşlər
ki, uzunmüddətli dönəmdə pulun dövriyyə sürəti
real gəlirin artımı
həddində aşağı
düşməklə tənzimləyici
təsir göstərir.
Azərbaycanda pul tədavülü qanununun bu tələbi
qorunmuşdur. Əks halda ÜDM-in artımı
şəraitində inflyasiya
sürətlənə bilərdi”.
Ötən il real sektora yönəldilən
kreditlərin sahələr
üzrə xüsusi çəkisində ev təsərrüfatları, ticarət
və ictimai iaşənin önə çıxdığını deyən icraçı direktor bu iki
sahəyə ayrılan
kreditin həcminin ümumi kredit portfelinin 60 faizini təşkil etdiyini nəzərə çatdırır:
"Xüsusən ev təsərrüfatlarına ayrılan
kreditlər ilk dəfə
olaraq portfelin yarısına yaxınlaşır.
Nəzərə alanda
ki, 2019-cu ildə əhalinin nominal gəlirləri
də 7,4 faiz artıb, onda tələbin sürətlə artmasının
şahidi olarıq. Tələbin sürətlə artması fonunda qeyri-neft iqtisadiyyatı da uyğun artım
tempi göstərməlidir ki, idxal sürətlənməsin”.
Kredit portfelinin miqyası və strukturunun səmərəliliyindən danışan
V.Qasımlı deyir:
"Əgər Azərbaycanda
kredit qoyuluşu
ÜDM-in cəmi 20 faizini
təşkil edirsə,
dünya üzrə bu göstərici 130, o cümlədən Avropa və Mərkəzi Asiya üzrə 91 və Azərbaycanın da daxil olduğu
yuxarı orta gəlirli ölkələrdə
123 faizdir. Amma unutmayaq ki, xaricdə kredit qoyuluşlarından əlavə,
həm də qiymətli kağızlar bazarından sərmayə
cəlb olunur. Deməli, Prezidentin vurğuladığı
kimi, Azərbaycanda kredit portfelinin böyüməsi və maliyyə dərinliyinin artması üçün
geniş imkanlar var”.
Məlumdur ki, Azərbaycanda kredit faizlərinin aşağı salınması
və daha sağlam kredit ekosisteminin qurulması üçün qabaqcıl
beynəlxalq təcrübədə
tətbiq edilən üç vacib mexanizmdən istifadə olunmuşdur. Onlardan biri daşınan
əmlakın yüklülüyünün
dövlət reyestrinin
yaradılmasıdır ki,
bu da daşınmaz
əmlakı olmayan sahibkarların da dövriyyə vəsaitlərini
girov qismində təqdim edərək kredit almalarına imkan yaradır. İkincisi, dünyada uğurla sınaqdan çıxmış
kredit zəmanəti mexanizminin yaradılmasıdır.
Üçüncü mexanizm isə
kredit bürolarının
yaradılmasıdır ki,
bu da ümumilikdə
ölkədə kredit
məlumatlarının mübadiləsi
sisteminin inkişafına,
şəffaf hesabatlılıq
sisteminin qurulmasına
və banklarda elektron xidmətlərin tətbiqinə imkan verir. V.Qasımlı qeyd edir ki, bu üç
mexanizmin funksionallığının
daha da artırılması
zəruridir.
Müəllif həmçinin vurğulayır
ki, Azərbaycanda bankların depozit bazasından asılılığı
yüksək səviyyədədir:
"Bu asılılığın azaldılması və diversifikasiya kanallarının
genişləndirilməsi istiqamətində
tədbirlərin görülməsi
vacibdir. Ötən il bankların
cəlb etdikləri hər 100 manatın 70 manatdan çoxu depozitlərin payına düşmüşdür. Halbuki 2016-cı ildə həmin göstərici 57 manat civarında olmuşdur.
Göründüyü kimi,
son 3 il ərzində
depozitlərin bank resurslarında
xüsusi çəkisi
artmışdır. Bu vəziyyət bankların
bir mənbədən
- depozitlərdən yüksək
asılılığını göstərir. Üstəlik ümumilikdə 25 milyard manatlıq depozitlərin
55 faizi tələb olunanadəkdir. Halbuki bankların
manatla verdiyi kreditlərin 83, xarici valyuta ilə verdiyi kreditlərin 76 faizi uzunmüddətlidir.
Buna görə də bankların alternativ mənbələrdən,
o cümlədən xarici
bazarlardan və Mərkəzi Bankın yenidən maliyyələşmə
resurslarından istifadəsinin
genişlənməsi lazımdır”.
Məlum olduğu kimi, kreditin "maya dəyəri”nə oturan digər maddə əməliyyat xərcləridir. Bu sıraya
işçilərin və
filialların saxlanılması,
kredit qərarının
verilməsi ilə bağlı və s. xərclər daxildir. V.Qasımlı bildirir ki, banklarda maliyyə
texnologiyaları və
institutsional islahatlar tətbiq edilməklə əməliyyat xərcləri
azaldıla, həmçinin
ölkənin informasiya
təhlükəsizliyi maraqları
nəzərə alınmaqla
beynəlxalq miqyasda tanınmış kredit bürolarının imkanlarından
istifadə nəzərdən
keçirilə bilər:
"Bir sözlə, bu gün bank sektorunda likvidlik izafi də olsa,
qeyri-bərabər paylanıb
və bahalıdır.
Odur ki, bank tənzimlənməsi
daha çox bazar mexanizmini, rəqabət mühitini və beynəlxalq maliyyə bazarları ilə daha dərindən
inteqrasiyasını əsas
götürərək həyata
keçirilməlidir”.
Azərbaycanda qiymətli kağızlar
bazarının inkişafından
danışan V.Qasımlı
deyir ki, keçən il Bakı Fond Birjasının
illik ticarət dövriyyəsi üzrə
ümumi əqdlərin
dəyəri 14 milyard
manat və ya ÜDM-in 17 faizi həcmində olub: "Azərbaycanda Bafet indikatorunun (qiymətli kağızlar bazarının
həcminin ÜDM-ə nisbətini
bəzən məşhur
milyarder Uorren Bafetin şərəfinə
Bafet indikatoru da adlandırırlar) 50 faizdən az olması onu göstərir ki, bizim qiymətli kağızlar bazarını
inkişaf etdirmək üçün geniş imkanlarımız var. Hərçənd
Azərbaycanın maliyyə
bazarında, Avropada olduğu kimi, aparıcı institutlar banklardır. Hazırda bizim qiymətli
kağızlar bazarının
80 faizdən çoxu
dövlətin qiymətli
kağızlarıdır. Bundan əlavə, Azərbaycanda
indi yığım səviyyəsi çox yüksəkdir. Dünya
Bankının hesablamalarına
görə, 2018-ci ildə
Azərbaycanda yığımın
ÜDM-ə nisbəti 33 faiz
olmaqla dünyanın orta göstəricisini (25 faiz), habelə Avropa və Mərkəzi Asiya ölkələrini (24 faiz)
və bütün postsovet dövlətlərini
geridə qoymuşdur.
Göründüyü kimi, yığımın
qiymətli kağızlar
bazarı üzərindən
iqtisadiyyatın real sektoruna
cəlb edilməsi imkanlarımız böyükdür.
Amma bunun üçün Azərbaycanda investisiya şirkətləri, investisiya
fondları, əsas fəaliyyətini qiymətli
kağızlara investisiyalar
təşkil edən şəxslər, kredit təşkilatları, sığortaçılar,
pensiya fondları, dilerlər və beynəlxalq maliyyə təşkilatlarının qiymətli
kağızlar bazarında
aktivliyi artmalıdır”.
Kiçik və orta biznesin (KOB) maliyyələşməsinin
əhəmiyyətindən söhbət açan V.Qasımlı deyir ki, hazırda dünyada biznesin 90 faizini və iş yerlərinin 50 faizini KOB-lar təmin edir. İnkişaf edən ölkələrin
iqtisadiyyatının isə
40 faizi KOB-lara aiddir. Dünyada
2030-cu ilə qədər
yaranacaq 600 milyon iş yeri ehtiyacının
əsasən KOB-lar tərəfindən ödəniləcəyi
gözlənilir. Prezident İlham
Əliyev dünyadakı
bu trendə uyğun olaraq, Azərbaycanda KOB-ların inkişafını prioritet
kimi elan etmişdir. Dünya Bankının hesablamalarına
görə, bütün
dünyada KOB-ların
əsas çətinliyi
maliyyəyə çıxışdır.
İqtisadi İslahatların Təhlili və Kommunikasiya Mərkəzinin
də dəstək verdiyi və OECD-nin hazırladığı
"Azərbaycanda sahibkarlığın
gücləndirilməsi yolu
ilə diversifikasiyanın
sürətləndirilməsi” tədqiqatını 2018-ci ildə
Parisdə müzakirə
etmişdir. Bu tədqiqatda Azərbaycanda
KOB-un maliyyələşdirilməsi sahəsində maraqlı nəticələr və tövsiyələr əldə
olunmuşdur.
"Xarici maliyyələşdirmə KOB-lar üçün əməliyyatlarını genişləndirməyə, avadanlıqlarını modernləşdirməyə və yeni bazarlara çıxışlarına imkan verən vacib resursdur. Lakin yüksək riskli profillər və məhdud kredit tarixçələrinin olması səbəbindən KOB-lar tez-tez ciddi girov tələbləri və yüksək faiz dərəcələri ilə üzləşirlər ki, bu da onlar üzərində kredit məhdudiyyətinin qoyulmasına səbəb olur”, - deyən icraçı direktorun sözlərinə görə, bank kreditləri KOB-lar üçün ən geniş yayılmış xarici maliyyələşmə üsulu olsa da, bir sıra alternativ maliyyələşdirmə alətləri (aktivlərə əsaslanan maliyyələşdirmə, səhmdar kapitalının maliyyələşdirilməsi, alternativ borc alətləri və s.) də mövcuddur.
Kiçik və Orta Biznesin İnkişafı Agentliyi (KOBİA) yeni yaranmasına baxmayaraq, KOB-un inkişafı istiqamətində çox işlər görür. Bu baxımdan Azərbaycanda kiçik və orta biznesin inkişafı fondlarının fəaliyyəti xüsusi qeyd edilməlidir. Həmin fondların məqsədi KOB-ların inkişafı və onların maliyyə dəstəyi ilə təmin edilməsi, bu sahəyə yerli və xarici investisiyaların cəlb olunmasıdır. Sahibkarlığın İnkişafı Fondu, Aqrar Kredit və İnkişaf Agentliyi, İnnovasiyalar Agentliyi və EnterpriseAzerbaijan.com da KOB-ların maliyyə mənbələrinə çıxışına dəstək verirlər.
Bütün
bunlara diqqət çəkən V.Qasımlı
vurğulayır ki, Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi
ilə ölkənin maliyyə-bank sektorunda daxili və xarici
şoklara qarşı dayanıqlı, risk idarəetməsi
proseslərinə dərindən fokuslanmış, effektiv tənzimləmə
və güclü infrastruktur elementləri ilə əhatə
olunmuş, inkişaf potensiallı sistem formalaşır.
Raqif MƏMMƏDLİ
Azərbaycan.-2020.- 22 fevral.- S.11.