Tarixin keşməkeşlərindən
keçən ömür
XX
əsrin əvvəllərində
Bakıda inqilabı hərəkat genişlənməkdəydi.
O illərdə bu şəhərdə yalnız
siyasi-ictimai iğtişaşlar
nəzərə çarpmırdı.
Bakı həm də elm, ədəbiyyat
və mədəniyyət
mərkəzinə çevrilirdi.
Azərbaycanın qabaqcıl
ziyalıları bura toplaşır, yeni üsulla məktəblər
açır, dərsliklər
hazırlayır, qəzet
və jurnallar çıxarırdılar.
Abdulla Şaiq belə bir dövrdə Tiflisdən Bakıya köçüb. O, əvvəlcə
Tiflisdən tanıdığı
Nəriman Nərimanovla
görüşüb. Ona
bu şəhərə
müəllimlik arzusu
ilə gəldiyini deyib. Nərimanovdan imtahan verib müəllimlik
hüququ qazanmalı olduğunu öyrənib.
1901-ci
il aprelin 22-də I Aleksandr adına üçüncü oğlan
gimnaziyasında imtahan
komissiyası çağırılıb.
Abdulla Şaiq yazılı, şifahi və nümunə dərsi üzrə verdiyi imtahanlardan uğurla keçib. 608 nömrəli
şəhadətnaməyə əsasən, “Azərbaycan
dili müəllimi” adını alıb. Şəhadətnaməni imzalayan
komissiya üzvü Nəriman Nərimanov onun müəllim vəzifəsinə düzəlməsində
də mühüm rol oynayıb.
Boş yer olmadığı üçün Abdulla Şaiqi rus-tatar məktəblərində “ehtiyat
müəllim” təyin
ediblər. O, Sultan Məcid Qənizadənin müdir olduğu altı sinifli şəhər məktəbində
pedaqoji fəaliyyətə
başlayıb. Həmin
illərdə xalqı
maarifləndirmək, onları
zamana uyğun tərbiyə etmək dövrün tələbi
idi. Abdulla Şaiq bir pedaqoq
kimi bu vəzifənin
öhdəsindən layiqincə
gəlib.
1901-1906-cı
illərdə o, bir neçə məktəbdə
dərs deyib. 1902-ci ilin sentyabrında Həbibbəy Mahmudbəyovun
müdir olduğu altısinifli şəhər
məktəbinin aşağı
siniflərinə daimi
ana dili müəllimi təyin edilib. Dərs saatı az olduğu
üçün 1903-cü ildən Sabunçuda altıillik məktəbdə
də dərs deyib. Sabunçuya gedib-gəlmək çətin
olduğundan 1906-cı ilin
sentyabrında oradan ayrılıb, Bakı realnı və yeddinci şəhər məktəbinə işə
düzəlib. Rus dilində tərcümeyi-halında
1906-cı ildə 7-ci rus-tatar
məktəbində dərs
deməyə başladığını
bildirib. Bu məktəbdə onun şagirdləri arasında
Seyid Hüseyn, Cəfər Cabbarlı da vardı. Burada 1908-ci ilədək çalışıb. Həmin
ildən pedaqoji fəaliyyətini Bakıdakı
realnı məktəbində
davam etdirib. Abdulla Şaiq burada şəhərin bir neçə məktəbində altıncı
dərs kimi tədris edilən Azərbaycan dilindən dərs verib. Mütərəqqi fikirləri
Abdulla Şaiqə şagirdləri və qabaqcıl fikirli maarif işçiləri arasında böyük hörmət qazandırıb.
XX
əsrin əvvəllərində
Bakıda müxtəlif
maarif cəmiyyətləri
yaradılıb. Onların arasında
fəaliyyəti ilə
diqqəti cəlb edən “Nicat” cəmiyyətinin sədr müavini Nəriman Nərimanovun və həmfikirləri - Həsən
bəy Zərdabi, Fərəc bəy Ağayev, Süleyman Sani Axundov, Abdulla
Şaiq, Üzeyir Hacıbəyli və başqalarının səyi nəticəsində
1906-cı ilin avqustunda
Azərbaycan müəllimlərinin
I qurultayı keçirilib.
Qurultayın təşkilində
Abdulla Şaiqin böyük xidmətləri
olub. O, qurultayda çıxış edərək
ana dili və ədəbiyyatın
tədrisi, yeni dərsliklər yaratmaq haqqında fikirlərini bildirib. Burada Həsən bəy Zərdabi, Firudin bəy Köçərli,
Mahmud bəy Mahmudbəyov, Süleyman Sani Axundov, Abdulla
Şaiq və digərlərindən ibarət
xüsusi komissiya yaradılıb. Onlara Azərbaycan dilində müvafiq proqram hazırlamaq tapşırılıb.
Qurultaydan sonra yeni dərsliklər
yazılıb. “Əlifba”,
“Uşaq çeşməyi”,
“İkinci il” və başqa dərsliklərdə Abdulla
Şaiqin öz əsərləri, eləcə
də Azərbaycan və dünya ədəbiyyatından nümunələr
verilib. Sonrakı illərdə o, bir-birinin ardınca “Milli qiraət”, “Müntəxabat”,
“Türk çələngi”,
“Ədəbiyyat”, “Türk
ədəbiyyatı”, “Gülşəni
ədəbiyyat” adlı
dərsliklər və
proqramlar hazırlayıb.
Abdulla
Şaiq bədii yaradıcılığa qəzəl
və tərcümə
ilə başlasa da, ilk mətbu
əsəri “Laylay” adlı uşaq şeri olub. 1906-cı ildən başlayaraq silsilə şeirləri ilə Azərbaycan milli uşaq poeziyasını zənginləşdirib.
Şeirləri “Dəbistan”
və “Məktəb” uşaq-gənclər toplularında dərc olunub.
O,
xalq ədəbiyyatını
toplayıb araşdırıb.
“Tıq-tıq xanım”, “Tülkü həccə gedir”, “Yaxşı arxa” kimi mənzum nağılları, “Ədhəm”,
“Tapdıq dədə”,
“Qoçpolad” poemalarında
folklorun təsiri əksini tapıb. 1910-cu ildə yazdığı
“Gözəl bahar” pyesi ilə Abdulla Şaiq milli uşaq teatrının bünövrəsini
qoyub.
Nəsr yaradıcılığına 1905-ci ildə romantik “İki müztərib və ya əzab
və vicdan” yarımçıq romanı
ilə başlayıb.
Sonralar “Məktub yetişmədi”, “Köç”,
“Daşqın”, “İntiharmı,
yaşamaqmı”, “Göbələk”,
“İblisin huzurunda”, “Dursun”, “Əsrimizin qəhrəmanları” kimi
bir sıra hekayə, povest və romanlar qələmə alıb.
Dövrün inqilabi çağırışlarına,
ictimai-siyasi hadisələrə
heç vaxt biganə qalmayıb. O, “Hürriyyət pərisinə”,
“Niyə uçdu”, “Bir quş”, “XX əsrə xitab”, “Şikayətlərim”, “Zamanın
inqilabçılarına” kimi
inqilab ruhlu şeirlərin müəllifidir.
Abdulla Şaiq 1918-ci il mayın 28-də Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin
qurulmasını sevinclə
qarşılayıb. Cümhuriyyət
dövründə maarif
və məktəb məsələlərində fəal
iştirak edib. 1920-ci il aprelin 28-də Azərbaycanda bolşeviklər
hakimiyyəti ələ
keçirdikdən sonra
da Abdulla Şaiq xalqın gələcəyi naminə
çalışıb. Pedaqoji kurslarda,
texnikumlarda və başqa məktəblərdə
dərs deyib, mədəni-maarif işlərini
və bədii yaradıcılığını davam etdirib. 1923-cü ildə ədəbi-pedaqoji
fəaliyyətinin 20 illiyi
təntənə ilə
qeyd olunub. İşlədiyi gimnaziya
“Şaiq nümunə
məktəbi” adlandırılıb.
Abdulla Şaiq çoxşaxəli
fəaliyyət göstərib.
Hansı sahə ilə məşğul olubsa, sevgi dolu
qəlbi yorulmaq bilmədən çalışıb.
O, ömrünün 34 ilini
Azərbaycan maarifinin inkişafına həsr edib. Yazıçı, şair, alim, ədəbiyyatşünas, folklorçu
kimi də tanınıb. “Vəzifə”,
“Özü bilsin, mənə nə?”, “Anabacı”, “Əsəbi adam” kimi silsilə
hekayələri, “Araz”
inqilabi-tarixi mövzulu
romanı, elm, maarif və mədəniyyət haqqında
məqalələri ədəbi
mühitdə maraqla qarşılanıb. “Tənqid-Təbliğ”
teatrı üçün
əsərlər yazıb.
Azərbaycan Gənc Tamaşaçılar Teatrının,
Uşaq və Gənclər nəşriyyatının
işi onun adı ilə bağlıdır. Uzun müddət bu teatrda çalışan ədib “Xasay”, “Eloğlu”, “Vətən”,
“Fitnə”, “Qaraca qız” kimi pyeslər qələmə
alıb.
Onun klassik ədəbiyyat, Şərq ədəbiyyatı
məsələləri, sufizm,
təsəvvüf, hürufilik,
həmçinin müxtəlif
ədəbi cərəyən
və metod haqqında maraqlı araşdırmaları var.
Azərbaycan ədəbiyyatını
tədqiq və təbliğ edib, Abdulla Şaiq milli folklorumuzu ilk dəfə toplayıb öyrənənlərdən
biri olub. Çağdaş həyata,
elm və dil məsələlərinə
aid yazıların müəllifidir.
Abdulla Şaiq 1959-cu il iyunun 24-də 78 yaşında
vəfat edib. O, xatirələrdə xeyirxah,
alicənab, istedadlı,
zəhmətsevər insan
kimi qalıb. Bənzərsiz müəllim,
ədib, alim Abdulla Şaiq pedaqoji, bədii, elmi yaradıcılığı
ilə Azərbaycan tarixində layiqli yer tutub.
Zöhrə FƏRƏCOVA,
Azərbaycan. - 2021.- 20 mart.- S.9.