Sənət aşiqi

 

Səhnə xadimləri  

 

Dövrünün ən görkəmli, ustad sənətkarlarından olan Mirzə Muxtar Məmmədov xalqın yaddaşında əbədiləşən parlaq simalardan biridir. Onun Azərbaycan mədəniyyətinin inkişafında xüsusi yeri vardır. Qarşıya qoyduğu məqsəd və amalına nail olmaq üçün bütün gücünü, istedadını səfərbər edən, maneə və qadağalara səbir, dözüm və təmkinlə yanaşan xoşməramlı bir insan, milli teatr tarixində unudulmaz xidmətləri olan sənətkarlardan idi. Mirzə Muxtarın ömrü fədakarlıqlarla doludur, öz mövqeyi, şəxsiyyəti, dəst-xəti ilə tanınmış peşəkarlar içərisində bu səhnə xadiminin adı ilklərdə çəkilir. O, həm də kamil bir musiqişünas idi.

1852-ci ildə Şuşa şəhərində anadan olmuşdur. Atası Mirzə Əli Əsgər Qarabaği Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin inkişafında mühüm xidmətlər göstərmiş sənətkarlardan sayılırdı. Onun həm gözəl səsi vardı, həm də mahir tar ifaçısı idi. Uzun illər Xurşidbanu Natəvanın atası Mehdiqulu xanın sarayında Mirzə Hüseyn, Keştazlı Həşim, Hacı Hüsü, Məşədi İsi kimi məşhur xanəndələri tarda müşayiət etmişdir.

Mirzə Muxtarın musiqişünas kimi yetişməsində atasının böyük rolu olmuşdur. O, yeniyetməlik vaxtlarından atasının çalıb-oxumasını heyranlıqla dinləmiş, onun qurduğu məclislərdə püxtələşmiş, musiqinin incəliklərinə yiyələnmişdir.

 

Ömür yolu

 

Mirzə Muxtar ibtidai təhsilini molla yanında almışdır. Sonra mədrəsədə təhsilini davam etdirmişdir. On bir yaşında türk-rus (rus-tatar) məktəbində oxumuşdur. Farsrus dillərini mükəmməl öyrənmiş və bu dillərdə qəzəllər yazmışdır. İyirmi yaşından Şuşada müəllimliklə məşğul olmuşdur.

1870-ci ildə Novruz bayramı münasibətilə o, “Qaravəlli” tamaşası hazırlamış və bu oyun camaatın xoşuna gəlmişdir. Bundan sonra bütün bayramlarda məsxərəli, məzhəkəli tamaşalar səhnələşdirilməyə başlanılmışdır. İnsanlar belə tamaşalara böyük maraq göstərmişlər.

1874-cü ildə Mirzə Muxtar yerli ziyalıları ətrafına toplayıb Şuşada, “Hacıquluların zalı”nda M.F.Axundzadənin “Hacı Qara” komediyasını tamaşaya qoymuşdur. Tamaşa rus əsgərlərinin qışlamasında, yəni kazarmasında göstərilmişdir. Bu, teatr tarixində ilk tamaşa kimi, şəhərin mədəni həyatında müsbət rol oynamışdır. Həmin əlamətdar hadisə haqqında Mirzə Muxtar yazırdı: “Qırx beş il bundan əqdəm Şuşada mərhum Mirzə Fətəli Axundovun əsəri “Hacı Qara”nı teatra məxsus bir bina olmadığından qışlaqda (kazarmada) mövqeyi-tamaşaya qoydum. O vaxt mətbəə-filan olmadığından qələm ilən otuz beş elan yazdım və payladım cəmaətə. Axşam tamaşaçılardan bəziləri “şəriətə zidd şey bulsaq, vay halına” deyərək, məni hədələdilər. Bərəkət versin ki, dinə müxalif bir şey bulmayıb razı getdilər”. Mirzə Muxtar özübaşa düşürdü ki, çətin bir yola qədəm qoyub. Təbii ki, bu yol da hər zaman hamar, rəvan, rahat olmur. Böyük əngəllər, maneələr həmişə vardı. Amma vaxt keçir, zaman dəyişirdi. Onun xoş niyyəti, əməli inamı bir-birini elə tamamlayırdı ki, arzuladıqları çin olur, gördüyü işlərin biri digərinə təkan verirdi.

 

Müsəlman səhnəsinin həvəskar artisti

 

Mirzə Muxtar Məmmədovun aktyorluğunun ilkin mərhələsi (1873-1883) Şuşa dövrünə aiddir. Bir müddət Tiflisdə Gəncədə işləmiş, 1899-cu ildə Bakıya köçmüşdür. Şəhər məktəblərindən birində müəllimliyə düzələndən sonra oranın teatr həvəskarları ilə tanış olmuşdur. Tezliklə teatr tamaşalarının hazırlanmasında fəallıq göstərən ziyalı kimi tanınmışdır. 1905-ci ildən taleyini bütünlüklə teatr sənətinə bağlamışdır. Müxtəlif illərdə birinci ikinciMüsəlman dram artistləri cəmiyyəti”nin, “Həmiyyət”, “Nicat”, “Səfamədəni-maarif cəmiyyətlərinin teatr truppalarında, “Zülfüqar bəy Üzeyir bəy Hacıbəyov qardaşlarının müdiriyyəti”, Abbas Mirzə Şərifzadənin rəhbərlik etdiyiMüsəlman artistləri ittifaqı”nın dəstələrində aktyorluq etmişdir.

Yarım əsrlik səhnə fəaliyyəti ərzində o, Molla İbrahimxəlil, Dərviş Abbas, Molla Həmid (“Molla İbrahimxəlil kimyagər”), Məstəli şah (“Müsyö Jordan dərviş Məstəli şah”), Mirzə Əziz (“Sərgüzəşti-vəziri-xani-Lənkəran”), Şeyx Əhməd (“Ölülər”), Hacı Səməd ağa (“Bəxtsiz cavan”) başqa rollarda səhnəyə çıxmış, dini, cəhaləti, istibdadı, tamahkar yalançıları, feodal mühitin eybəcərliklərini cəsarətlə ifşa etmişdi.

Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev Üzeyir bəy Hacıbəyli onu aktyor xanəndə kimi Şuşadan yaxşı tanıyırdılar. Buna görə Nicatteatr dəstəsinin Hüseynqulu SarabskininMüsəlman opera truppası”nın hazırladıqları opera tamaşalarında məlahətli səsi olan Mirzə Muxtar yaxından iştirak etmişdir. Üzeyir bəy HacıbəylininLeyli Məcnunəsərinin hazırlanmasında müəllifin yaxın köməkçisi məsləhətçisi olmuşdur.  1908-ci il yanvarın 12-də göstərilən ilk tamaşada Əbül Qeys (Qeysin atası) rolunu oynamışdır.

Üzeyir bəyinŞah Abbas Xurşidbanuoperasının ilk tamaşasında (10 mart 1912) isə Vəzir rolunda çıxış etmişdir. Həmin vaxtdan Mirzə Muxtar əsasən, opera səhnəsində çalışmış, “Əsli Kərəm”də Kərəmin atası, “Aşıq Qərib”də Xacə, “Şah İsmayıl”da Rəmmal, “Şah Abbas Xurşidbanu”da Vəzir, “Mehr Mah”da Yəmən şahı, “Fərhad Şirin”də isə Şapur rollarını yüksək sənətkarlıqla ifa etmişdir. 78 yaşına kimi peşəkar teatrda çalışmışdır.

Mirzə Muxtar kişi rolları ilə yanaşı, qadın rollarında da oynamışdır. F.Şuşinski yazırdı ki, “45 illik çətin ağır səhnə fəaliyyəti dövründə o, min bir müsibət çəkmiş, həmişə ehtiyac, avamlıq cəhalətin təqibinə məruz qalmışdır. Səhnə həyatında onun başına qədər faciəli hadisələr, hətta gülməli əhvalatlar gəlmişdir...”

1908-1918-ci illərdə Mirzə Muxtar bir aktyor kimi Zaqafqaziyada, Şimali Qafqaz Orta Asiyanın bir çox şəhərlərində opera musiqili komediya tamaşalarında uğurlu obrazlar yaratmış tamaşaçıların böyük rəğbətini qazanmışdır. 1913-cü ildə Bakının teatr ictimaiyyəti, teatr tariximizdə Mirzə Muxtarın müstəsna xidmətlərini nəzərə alaraq, onun səhnə fəaliyyətinin 40 illik yubileyini keçirir.Kaspiqəzeti 9 may 1913-cü il tarixli nömrəsində yazırdı: “Mirzə Muxtar Məmmədov müsəlman səhnəsinin ilk həvəskar artistlərindən biridir. O, birinci dəfə Şuşada müsəlman Molyeri Mirzə Fətəli Axundovun ölməzHacı Qarapyesində oynamışdır. Müsəlman səhnəsi üçün onun xidmətləri ona görə qiymətlidir ki, o zaman səhnədə oynamaq mürtədlik hesab olunur, bu işə cəsarət edənlər isə avam camaat dindarlar tərəfindən təqib olunurdu. O dövrdə qadın rollarını oynamaq daha böyük qəbahət sayılırdı. Bu rolları oynayanlar hər cür alçaldılır, onları hətta rolunu ifa etdikləri qadınların adı ilə çağırırdılar. Hamıya bəllidir ki, müsəlmanlar arasında kişinin qadın adı ilə çağırılması qədər ağır təhqirdir. Mirzə Muxtarın müsəlman səhnəsi üçün xidməti bir daha ona görə böyükdür ki, o, belə şəraitdə fəaliyyətə başlamışdı. Müsəlman səhnəsinin bu qocaman səhnə xadimi bu cür çətin maneələri keçib gəlmişdir” (Firudin Şuşinski).

 

O, ömrünün son 10 ilini musiqişünaslığa həsr etmişdir

 

Mirzə Muxtar 1919-cu ildə 78 yaşında ikən səhnə ilə vidalaşmış, ömrünün son 10 ilini musiqişünaslığa həsr etmişdir. Hələ gənc yaşlarından atası Mirzə Əli Əsgərdən kamil musiqi təhsili alan Şuşa musiqi məclislərində yaxından iştirak edən, dövrünün ən məşhur xanəndə sazəndələri ilə daim təmasda olan Mirzə Muxtar, Azərbaycan xalq musiqisinin mahir bilicisi sayılırdı. O, eyni zamanda Şərq musiqisinin, xüsusilə klassik muğamların dərin nəzəriyyəçisi idi. Bir faktı da qeyd edək ki, erməni daşnakları 1918-ci ilin martında Bakıda vəhşiliklə kütləvi qırğınlar törədəndə 77 yaşlı qocaman teatr xadiminin evi dağılmış, olan-qalan varidatı əlindən çıxmışdır. Bu hadisədən sonra o, ağır günlər yaşamışdır.Bəsirətqəzeti 17 noyabr 1918-ci il tarixli sayında bu barədə xüsusi məqalə yazmışdır. Üzeyir bəyin təşəbbüsü ilə ziyalılar ona yardım göstərmişlər.

Mirzə Muxtar 1929-cu il yanvar ayının 17-də 88 yaşında vəfat etmişdir. O zamanKommunistqəzeti dərc etdiyi nekroloqda yazırdı: “Türk səhnəsinin bütün ağırlıqlarını çiyinlərində keçirmiş, uzun ömrünün çox böyük dəyərli bir hissəsini bu səhnədə çalışmış, ən qoca aktyor Mirzə Muxtar həyat səhnəsindən həmişəlik olaraq çəkildi”.

Bütün çətinliklərə, ağrı-acılara baxmayaraq, həyatda göstərdiyi səbir, təmkin əzmkarlıq Mirzə Muxtarı sevdiyi sənətin peşəkarı kimi məşhurlaşdırmışdır. İstədiyi ömrü yaşamışdır. Bu, onun haqqında yazılan fikirlərdə duyulan ilk məqamlardır.

 

İradə ƏLİYEVA

 

Azərbaycan.- 2022.- 7 aprel- S.7.