İndi yaxşı filmlərə daha böyük ehtiyac var
"Həyat bir kinoya bənzəyir", "Onun həyatı kino lenti kimi gəlib gözlərim önündən keçdi" və yaxud "Hər şey birdən baş verdi. Sanki bir kinonu seyr edirdim" kimi leksikonumuza daxil olub gündəlik həyatımızda işlətdiyimiz cümlələr kino sənətinin təkcə incəsənətimizin, mədəniyyətimizin bir növü olmadığını, eyni zamanda gerçək həyata daha yaxın olduğunun əyani ifadəsidir. Bütün bunları həm də kinonun yüksək inkişaf yolu keçərək qazandığı uğur da hesab edə bilərik.
Yarandığı gündən insanların dünyagörüşünü formalaşdıran, hər bir xalqın tarixini, milli adət-ənənəsini yaşadan, həyatın bütün sahələrinə nüfuz edən kino bəşəriyyətin ən böyük kəşfidir. Kino yeganə sənət növüdür ki, özündə mədəniyyətin bir neçə sahəsini birləşdirir. Onun bir üstünlüyü də əyaniliyində, inandırma gücünə və təsirə malik olmasındadır.
Dünyada hər il dekabrın 28-də Beynəlxalq Kino Günü qeyd olunur. 1895-ci il dekabrın 28-də Lui və Oqyust Lümyer qardaşları Parisin Kapusin bulvarındakı balaca kafedə ilk dəfə özlərinin çəkdikləri qısametrajlı filmlərin pullu nümayişini təşkil ediblər.
Lümyer qardaşları hesab edirdilər ki, kino həyat səhnələrinin nümayişindən başqa bir şey deyil və olmayacaqdır. Ona maraq tezliklə sönəcəkdir. Amma tamamilə bunun əksi baş verdi. İnsanların kinoya olan marağı həyata olan maraq qədər artdı. Kino həyatımızın bir hissəsinə çevrildi.
Kino həyata vəsiqə aldıqdan sonra - 1898-ci ildə fransız əsilli fotoqraf və kinooperator Aleksandr Mişon tərəfindən Azərbaycanda ilk dəfə "Bibiheybətdə neft fontanı yanğını", "İlişdin", "Qafqaz rəqsi", "Balaxanıda neft fontanı", "Şəhər bağında xalq gəzintisi" kimi bir neçə sənədli kinosüjetlər çəkildi. Bununla da Azərbaycan kinematoqrafiyasının əsası qoyuldu. Həmin il avqustun 2-də bu filmlər xüsusi təşkil olunmuş kinoseansda tamaşaçılara nümayiş etdirilmişdir.
XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanda "Arvad", "Arvadlar ərlərini mənsəbə necə çatdırırlar", "Ayaqyalın məhəbbət", "Ölümünə bir saat qalmış", "Arşın mal alan", "Neftin çıxarılması, "Bakıda xalq azadlığı bayramı" kimi bədii və sənədli filmlər çəkilmişdir.
İbrahim bəy Musabəyovun eyniadlı əsərinin motivləri əsasında rejissor Boris Svetlovun çəkdiyi və 1916-cı ildə ekranlaşdırılan "Neft və milyonlar səltənətində" filmi ilə Azərbaycanda ilk tammetrajlı bədii filmin əsası qoyulmuşdur. Filmdə Lütfəli bəy roluna aktyor Hüseyn Ərəblinski çəkilmişdir.
Azərbaycan XI Qızıl Ordu tərəfindən işğal olunduqdan sonra ölkəmizdə kinonun yeni inkişaf mərhələsi başlanmış, kinemotoqrafiya yeni ideologiyanın güclü təbliğat vasitəsinə çevrilmişdir. Reportaj səciyyəli "XI Qızıl Ordu hissələrinin Bakıya gəlişi", "Sovet Azərbaycanının birinci ildönümü", "Bakıda Şərq xalqlarının birinci qurultayı", "Pyotr meydanında iməcilik" və digər xronikal lentlər Sovet Azərbaycanı kinosunun ilk nümunələridir.
Milli düşüncə
və milli ruhlu ilk kino
Kino tariximizin əsası
1895-ci ildə qoyulsa da, əslində, ilk milli kinomuzun tarixi 1945-ci ildə çəkilmiş "Arşın
mal alan" filmi ilə başlayır desək, səhv etmərik. Buna qədər çəkilən
filmlərdə milli ruh, düşüncə yox idi desək,
qəbahət etmiş
olmarıq. Xatırladaq
ki, "Arşın
mal alan" filmi SSRİ dövründə
ilk dövlət mükafatına
layiq görülən
ekran əsəridir. Sonrakı illərdə Üzeyir bəy yaradıcılığının
ən gözəl nümunələrindən olan
"O olmasın, bu olsun" filmi çəkilib.
Azərbaycan filminin əsas inkişaf tarixinin 1969-cu ildən sonrakı dövrlə bağlı olması heç də təsadüfi deyil. 1969-cu ildə Ulu Öndər Heydər Əliyevin hakimiyyətə gəlişi
ilə Azərbaycan mədəniyyətində, incəsənətində,
ədəbiyyatında təkamül
dövrü başlandı.
1976-cı ildə Ulu Öndər Heydər Əliyev
"Kino sənətinin maddi-texniki
bazasının möhkəmləndirilməsi
haqqında" sərəncam
imzaladı. Bu sərəncama əsasən,
o zaman valyuta hesabına kino avadanlıqları alındı.
1970-ci ildən başlayaraq
ölkəmizdə bir-birinin
ardınca sürətlə
yeni ekran əsərləri yaranmağa
başladı. Azərbaycan kinosu
özünün yeni inkişaf dövrünə
qədəm qoydu.
Respublikamızda yeni kinoteatrlar
tikildi, kino sahəsində kadrların
hazırlanmasına diqqət
artdı.
Milli kinomuzun qızıl dövrü
Ötən əsrin 70-80-ci illərini
milli kinomuzun qızıl dövrü də adlandırmaq olar. Bu illərdə bir-birinin ardınca maraqlı, yüksəkkeyfiyyətli
kinolar ərsəyə
gəldi. Azərbaycan filmləri
təkcə respublikamızda
yox, SSRİ-nin müxtəlif yerlərində
nümayiş etdirilir,
geniş tamaşaçı
auditoriyası qazanırdı.
Hətta
filmlər o qədər
cəlbedici olurdu ki, tamaşaçılar özlərini film qəhrəmanlarına
bənzətməyə çalışırdılar.
Tarixi, vətənpərvərlik mövzusunda
çəkilmiş filmlər
gənc nəslin təlim-tərbiyəsində, onların
kamil insan kimi formalaşmasında önəmli rol oynayırdı. Bu gün
tamaşaçıların yaddaşına möhrünü
vurmuş "Babək",
"Nəsimi", "İstintaq",
"Dəli kür",
"Yenilməz batalyon",
"Arxadan vurulan zərbə", "Dədə
Qorqud", "Mehman",
"Bir cənub şəhərində", "Uzaq sahillərdə",
"Böyük dayaq",
"Atları yəhərləyin",
"Yeddi oğul istərəm", "Ulduz",
"Ad günü", "Babamızın babasının
babası", "Papaq",
"Onu bağışlamaq
olarmı?", "Tütək
səsi", "Telefonçu
qız" və adını çəkmədiyimiz
onlarca film mədəniyyət
tariximizdə əbədiyaşarlıq
hüququ almış
filmlərdir. O dövrdə
çəkilən filmlərdən
danışarkən bir
faktı da qeyd etmyi vacib
sayırıq. Sovet dövründə
çəkilən filmləri
tamaşaçı yaddaşına
həkk olunan filmlər də adlandırmaq olar. Tamaşaçılar indi də o
dövrdə çəkilən
filmlərdən sitat gətirir, oradakı sözlərdən, fikirlərdən
aforizm kimi istifadə edirlər.
Müstəqillik
dövrünün filmləri
Təəssüf ki müstəqillik dövründə çəkilən
filmlər haqqında bunları söyləməkdə
çətinlik çəkirik. "Fəryad", Dolu" filmləri istisna olmaqla bu illərdə
çəkilən filmlərdən
birinin adını hər hansı bir tamaşaçının
xatırladığına rast
gəlmirik. Bu illərdə
çəkilən əksər
filmlərdə bir natamamlıq olduğunu ən sadə tamaşaçı belə
hiss edir.
Tanınmış serial rejissoru Rövşən
İsax bugünkü
filmlərdən danışarkən
dedi:
- Filmlər o zaman yadda qalan olur
ki, tamaşaçı
ekranda ona nəql olunan hekayənin təbiiliyinə
heyran qalır, izlədiyi filmin qəhrəmanlarını ruhən
özünə yaxın
hiss edir. Yəni həyat həqiqətləri
ilə ekran həqiqətləri vəhdət
təşkil edir və bu zaman
tamaşaçı sözün
yaxşı mənasında
baxdığı filmə
təslim olur, yaddaşına yazılır.
Əks təqdirdə
tamaşaçıda belə
sual yaranır: Mən nəyə baxdım? Hətta tamaşaçı bəzən
seyr etdiyi zəmanəyə baxdığını
unudur...
Kino günü ilə
bağlı görüşüb
söhbət etdiyimiz digər mütəxəssislər
də maraqlı fikirlər səsləndirdilər.
Azərbaycan Kinematoqrafçılar İttifaqının
sədri Rasim Balayev sualımızı cavablandırarkən kinomuzun
bu gününü
"reanimasiyada yatan ağır xəstə"yə
bənzətdi. Xalq artisti onu da
dedi ki, "Vəziyyəti ağır
olsa da, kinomuz hələ ölməyib. Onu müalicə edib
həyata qaytarmaq mümkündür. Cənab Prezidentin
son günlər yeni kino agentliyinin yaranması haqqında verdiyi fərman deməyə ümid verir ki, yaxın
günlərdə bütün
sahələrdə olduğu
kimi, kinoda da uğurlu yeniliklərin şahidi olacağıq. Çox
ciddi hadisələrin
baş verdiyi bir zamanda yaşayırıq.
Xalqımız, dövlətimiz şərəfli tarixi günlərin şahidinə
çevrilir. İnanıram ki, ordumuzun qazandığı
bu böyük qələbə, torpaqlarımızı
azad edərkən qəhrəmanlıq göstərən
oğullarımızın həyatı,
şücaəti bədii
əsərlərə, ekranlara
gətiriləcək. Bu
qələbə təkcə
ordumuzun qələbəsi
kimi həyatımızda
qalmamalıdır. Həm də
bu, ədəbiyyatımızın,
sənətimizin, musiqimizin
də qələbəsi
olmalıdır".
Kinorejissor Ramiz Həsənoğlu isə bir qədər
fərqli düşünür. O, söhbət
zamanı bildirdi:
"Kinomuz SSRİ dönəmindəki
kimi olmasa da, çox uğurlu layihələrə
imza atılıb. Xüsusilə Rövşən İsaxın, Rövşən
Ağayevin, Namiq Ağayevin gördüyü
işlər kinomuzun uğurlu gələcəyindən
xəbər verir".
Hər dövrün
öz qanunları var.
Bu gün insanlar yaradıcılıq biznesi
ilə məşğul
olurlar. Öz beyinlərinin məhsullarını
"bazara" çıxarırlar.
Bu bir reallıqdır
ki, bütün sahələrdə olduğu
kimi, "kino bazarı" da öz şərtlərini
bu fəaliyyət növü ilə məşğul olanlara diktə edir. Kino ilə məşğul
olan insanlar da o şərtləri qəbul etmək məcburiyyətində qalırlar.
Bu məqamda haqlı olaraq ənənəvi sual yaranır: Sənət sənət üçün olmalıdır,
ya bazar qanunlarına tabe edilməlidir? Rejissor Rövşən İsax sualımızı belə
cavablandırdı:
- Bizim bir atalar sözümüz var. Deyir, "malın mal olunca, bazarın bazar olsun". Yəni bazar tələbkar bazar olsa, sənət bazara işləyəndə, əslində, həm də sənət üçün işləyəcək. Bu gün Azərbaycanda neçə kinoteatr var? Barmaqla saymaq olar. Onun da böyük əksəriyyəti Bakıda yerləşir. Gəncədə və digər böyük şəhərlərdə, ümumiyyətlə, bir və ya iki kinoteatr ola, ya olmaya. Yəni artıq biz sənətin bazara işləməyindən danışa bilmərik. Qaldı sənətin sənət üçün işləməyi... Sənət üçün çəkiləcək filmə maliyyə qaynağı tapmaq günün günorta çağı çıraqla nəsə axtarmağa bənzəyir. Ona görə də ilk sualınıza cavabımda dedim ki, kinomuzun yaxşı gələcəyinə ümid edək. Həm bazar olsun, həm sənət.
Bu gün Azərbaycanda kino günüdür. Ömrünü bu sənətə həsr etmiş, adını milli mədəniyyətimizin tarixinə, xalqımızın yaddaşına yaza bilmiş sənətkarlar var. Peşələri ilə qürur duyan, onu yaşadan və yaşaması üçün çalışan kino işçilərini peşə bayramları münasibətilə təbrik edirik.
Elşən QƏNİYEV
Azərbaycan.- 2022.- 2 avqust.- S.7.