Şərəfli tale

 

Azərbaycan – 105

 

 

Hər mətbuat orqanının öz şüarı, məqsədi var. Onu yaşadan, tanıdan, cəmiyyət arasında hörmət dəyərini təyin edən həmin amal olur. "Azərbaycan" qəzetinin şüarı da, fəaliyyət hədəfi onun adında cəmləşib. İllərinə görə Azərbaycan Respublikası ilə həmyaşıd olmaq, məzmununa görə bu qədim torpağın rəsmi səsi sözü məsuliyyətini daşımaq bir qəzet üçün ən şərəfli tale, ən müqəddəs yoldur.  

 

Səsin müstəqillik tarixi

 

Müstəqilliyin ən əhəmiyyətli göstəricilərindən biri onun söz demək, başqaları arasında səsini eşitdirmək haqqıdır. 1918-ci ildə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti qurulanda bu missiya üçün təsis edilən rəsmi mətbu orqanı "Azərbaycan" qəzeti oldu. Qəzet dövlətin taleyini yaşadı. Parlament orqanı kimi onun ilk nömrəsi həmin ilin sentyabrında Gəncədə işıq üzü gördü - Qafqaz İslam Ordusunun Bakını erməni-bolşevik işğalından azad etdiyi gün. Əslində, bununla dövlət öz müstəqil yolunu başladığını, öz sözünü dünyaya eşitdirmək iddiasını elan etdi. Gəncədə nəşrə başlayan Bakıda davam edən, 15 sentyabr 1918-ci - 28 aprel 1920-ci illəri əhatə edən fəaliyyəti müddətində qəzetin 443 nömrəsi, rus dilində isə 438 nömrəsi işıq üzü gördü.

Ağır problemlərlə mübarizə aparan dövlət xadimləri qurulan Cümhuriyyətin önündə çətin bir yol durduğunu dərk edirdilər. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti parlamentinin çağırılması ilə əlaqədar 1918-ci il noyabrın 29-da Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin Azərbaycan rus dillərində "Bütün Azərbaycan əhalisinə!" müraciətnaməsi dərc edilir. Orada incə olduqca əhəmiyyətli bir məqam var: "...Milli məzhəb fərqlərinə baxmayaraq, bütün Azərbaycan vətəndaşları bir vətənin övladlarıdır. Ümumi vətəndə müştərək həyatlarını qurmaq öz səadətlərinə birlikdə yetişmək üçün onlar bir-birinə əl uzatmalı yardım etməlidirlər". "Azərbaycan" qəzetinin ovaxtkı nömrələrinə baxanda deyilənin həm əməldə həyata keçirildiyinin şahidi olmaq mümkündür: hər millətə aid xəbərlər, müraciətlər, problemlərin işıqlandırılması. Qəzetin 1 noyabr 1918-ci il, 28-ci nömrəsində "Qafqaziya millətlərinə" adlı məqaladə yazılır: "Əsrlərcə qonşuluğumuz bizə öyrətmiş hazırkı mənafeyi-siyasiyyəmiz tələb edir ki, mədəniyyətimizin tərəqqisi, həyatımızın nəşvü-nümasını [inkişafını] dinc birgə yaşamaqda arayaq. Binaileyh biri-birimizi qırmağımız bizə zərərdən başqa bir nəticə verə bilməz". Çoxmillətli Azərbaycan parlamentinin rəsmi orqanı kimi, "Azərbaycan" qəzeti hər millətin marağını, problemini, ən vacibi isə millətlər arasında barışığı bərabər hədəfi - vahid Vətənin gələcəyində birgə fəaliyyəti təbliğ edirdi, öz adının haqqını verirdi.

"Azərbaycan" qəzeti ilk təsis olunduğu gündən müstəqilliyin yeni dövlətin səsi olmaq iddiasına görədir ki, onun nailiyyətində , mübarizəsində , süqutunda da yanında olub. Bu iddianın verdiyi məsuliyyətlə ilk nömrədə Qafqaz İslam Ordusunun qardaş köməyi haqqında məlumatı, ordunun komandanı Nuru Paşanın, eyni zamanda Fətəli xan Xoyskinin Nuru Paşaya teleqramları dərc edildi; 2 may 1919-cu ildə Şərqin ilk müstəqil respublikasının bayrağının qəbul edilməsi ilə Üzeyir bəy Hacıbəyli "Bayrağımız saralmaz" məqaləsində məlumat verdi: "Bayrağımız haqq bayrağıdır. O, bir millətin bəşəri hüquqlarının parçasıdır. Bir millətin ki, onun insan kimi yaşamağa haqqı vardır. Bir millətin ki, daha əsir olmaq istəmir…"

1920-ci ilin aprelində Azərbaycan hərtərəfli işğal olundu: torpağı da, dövləti , arzuları da, gələcəyi , səsi , sözü . "Azərbaycan" susdu. Mənbələrin verdiyi məlumata görə, "Parlamentin son iclaslarında Məhəmməd Əmin Rəsulzadə dərin bir kədər hüznlə istilanın Azərbaycana yetişdiyini söyləyərkən arxadan hönkürtü ilə ağlamaq səsi eşidilir hamı kədərlə geriyə dönür: "Azərbaycan" qəzetinin redaktoru Şəfi bəy Rüstəmbəyli ağlayırdı". Bu fakt özündə ağrı-acı dolu həqiqətin rəmzi idi.

 

Maarifçilik missiyasında atılan imza

 

"Azərbaycan" qəzeti millətin ilk, son qəzeti idi. Məhz faktlara əsaslanaraq cəsarətlə demək olar ki, olduğu coğrafi məkanda, daxil olduğu mədəni bölgədə daim öz müdrik sözünü deyən, mədəniyyəti ilə ayrıca səhifə açan, tarixə sanballı alimləri ilə daxil olan Azərbaycan xalqı cəhalətlə mübarizədə həmişə öndə durub. Hələ 1875-ci ildə Həsən bəy Zərdabinin təsis etdiyi ilk milli qəzet olan "Əkinçi" ilə "Azərbaycan" arasında bir çox qəzet jurnal doğulmuşdu, bacardığı qədər millətinə xidmət göstərmişdi. Bu mətbu orqanları ətrafında görkəmli ziyalıları, şair yazıçıları toplamaqla kifayətlənməyib, ayrıca məktəb səviyyəsinə qədər yüksəlirdilər: "Füyuzat" "Molla Nəsrəddin" jurnalları, "Həyat" qəzeti, rus dilində nəşr olunan "Kaspi" qəzeti. "Azərbaycan" qəzeti onlardan bir neçə xüsusiyyətinə görə fərqlənirdi. Əvvəla, o, məhz müstəqil Cümhuriyyətin yaranması ilə doğulmuşdu, məhz onun səsi sözü idi. "Azərbaycan" qəzeti yeni dövlətin parlamentinin rəsmi mətbu orqanı idi. Əgər digər mətbu orqanlarının işıq üzü görməsi üçün rus imperiyasının canişinləri icazə verməli idisə, onların istəyi ilə çapını dayandırmalı olurdusa, onların senzurasından keçirdisə, "Azərbaycan" qəzeti məhz müstəqil Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti ilə bərabər doğulmuşdu. Onu təsis edən elə əvvəlki qəzet jurnallarda fəaliyyət göstərən, qələmi orada itilənən ziyalılar idi, ancaq bu dəfə onlar öz müstəqil Vətəninin xəbərini çatdırır, onun adından danışırdılar. Qəzetin 1918-ci il 7 dekabr tarixli 58-ci sayında Üzeyir bəy Hacıbəyli "Tarixi günümüz" məqaləsində yazırdı: "Bu o gündür ki, Azərbaycan türklərinin Milli Məclisi, Milli Şurası açılıb. Azərbaycan təkmil bir hökumət şəklinə girir. Yüz-yüz əlli sənə bundan əvvəl müxtəlif xanlıqlardan ibarət olan Azərbaycan torpağının rus istilasından qazandığı bir mənfəət o oldu ki, bu torpaq üzərində qurulmuş olan saxta əməli hüquqları silinib-süpürülmüş müttəhid vəsi bir ərazi şəklinə girdi bu gün xilas olub da iki milyon mütəcavüz nüfus ilə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti namını daşımağa kəsbi-ləyaqət etdi. Bəs bu gün haman bu Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin milli parlamanı, Milli Məclisi açılmaqla təşkilat tərtibati-siyasiyyəsi artıq itmama yetir. Belə olan surətdə, deməli, qəlbimizdə bəslədiyimiz ümid - parlamanımızdır. ümidvarıq ki, cavan parlamanımız bu ümidimizin hüsuli yolunda var qüvvəsilə çalışacaq Vətənimizin istiqlal azadlığına birinci səbəb olacaqdır".

Üzeyir bəyin dili ilə desək, "Azərbaycan" qəzeti müstəqil dövlətin ümidlərinin, azadlıq arzularının gerçəkləşməsi, təkmil hökumətə çevrilməkdə olan gənc bir respublikanın ilk müstəqil sözü idi.

Tarixdən bəlli olduğu kimi, qurulduğu ilk gündən Azərbaycan Cümhuriyyəti həm daxili, həm kənardakı düşmənləri ilə mübarizə aparırdı. Üzeyir bəy Hacıbəylinin qəzetin 5 dekabr 1918-ci il, 56-cı nömrəsində "Azərbaycan parlamanı" adlı məqaləsində yazdığı kimi, "Gözlər var ki, dünənə qədər əsir qul olan bir milləti bu gün azad sərbəst görmək istəməyir. Qulaqlar var ki, lal edilmiş bir dilin, bir millət dilinin bu gün açılıb da söz söyləməsini eşitmək istəməyir. Qəlblər var ki, bir əsrdən artıq məhkum qalan bir millətin bu gün hakim deyil, yalnız müstəqil azad olmasını qəbul etmək istəməyir". "Azərbaycan" həm mübarizə meydanı, həm silah idi. O, bir tərəfdən rəsmi xəbərləri dərc etməklə yanaşı, digər tərəfdən milləti maarifləndirməyə, ruhunu gücləndirməyə çalışırdı. Qəzetin 6 dekabr 1918-ci il, 57-ci nömrəsində yazılır: "Bir şəxs ya bir millət azad olmaq istərsə, buna öz ləyaqətini qabiliyyətini göstərməlidir. Burası avropalıların qəbul etdiyi bir əsasdır. Həmin ləyaqət qabiliyyət nədən ibarət ola bilər? Bunlar iki şeydən ibarət ola bilər: daxili məişətdə həqiqi bir mədəniyyətə malik olmaq xaricdən gələn zərbələr qarşısında baş əyməyib, istiqlal heysiyyəti-milliyyəni müdafiə etməyə hər anda hazır olmaq". 

Millətin var olması üçün onun dilinin, ədəbiyyatının, düşüncəsinin yaşaması, inkişaf etməsi ilk vacib şərtdir. Buna görə ziyalılar  "Azərbaycan" qəzetində həm milli ruhu qidalandıran, eyni zamanda onu təkmilləşdirən məlumatları çap edirdilər. Məsələn, qəzetin 1918-ci ilin bir neçə sayında ard-arda "Türk ədəbiyyat lisanı türk cərəyanı-əfkarı [türk ədəbiyyatı dili, türk fikir cərəyanları] (Ruşən Əşrəf Ruşəni bəylərin konfransı)" haqqında məqalələr çap olunur. Onlardan birində deyilir: "Əsl türk qövmünə məxsus ədəbiyyat saz şairlərində, təkyə mərsiyəçilərində qalmışdı. Ona kimsənin baxdığı yox idi. Halbuki bir millətin ədəbiyyatı o millətin ruhuna hansı vaxtda uyar? O vaxtda uyar ki, o millətin özündən götürülmüş ola. Fransız ədəbiyyatının fransızlar üstündə, rus ədəbiyyatının ruslar üstündə çox təsirləri olar. Çün dilləri ilə, duyğuları ilə birlikdə o millətin özündən alınmışdır. Ona görə düzəlmişdir. Bu barədə türk ədəbiyyatı geri qalmışdı. Çün türk, öz ruhunu tanıyıb ona görə çalışası yerdə, özünə özgə ruhları aparmağa savaşırdı". Deyilənlərdə əhəmiyyətli bir məqam var: millətin ruhunun yaşaması üçün onun öz ədəbiyyatı inkişaf etməlidir. Məsələn, ərəb mühacir yazıçısı Xəlil Cübran belə hesab edirdi ki, öz xalqının dirçəlməsi, var olması üçün onun dili var olmalıdır, bu isə şairin dilində ürəyindədir, çünki "Şair xalqın yaradıcı gücünün ifadəçisi, ruh aləmində baş verənləri əql dünyasına ötürən, bilik dünyasında baş verənləri bilik xəzinəsinə toplayan bir bələdçidir". "Azərbaycan" qəzetində bu vacib məqam vurğulanmaqla yanaşı, həm yeni dövrün yeni çağırışları səslənir, keçmişlə deyil, yeni tələblərlə ayaqlaşmağın əhəmiyyəti qeyd edilir: "Məşrutiyyət zamanı gəlməklə bütün vətən milliləşdiyi sırada Osmanlı ədəbiyyatında da dəyişiklik istəkləri bəlirdi [özünü göstərdi]. Çün ədəbiyyat həyatın əksidir. İctimai hərəkətlərə görə ədəbiyyat da cərəyan dəyişdirir. Bu indiki əsr isə milliyyət əsridir. Bundan ötrü bizim ədəbiyyatımızda da milliyyət hərəkətləri başlandı".

Bəli, "Azərbaycan" qəzeti müstəqil ruhun maariflənməsi idi, özlüyündə artıq güc idi. Məhz buna görə 1920-ci il aprel işğalından sonra o da susduruldu.

 

Millət adına söz demək haqqı

 

Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti böyük bir ziyalı, ictimai siyasi xadimlər ordusunun əməyinin nəticəsi idi. Təbii ki, bu milli sərvət ilk növbədə "Azərbaycan" qəzetinin səhifələrində əks olundu. Qəzetə rəhbərlik edənlər sırasında Ceyhun bəy Hacıbəylinin, Üzeyir bəy Hacıbəylinin, Xəlil İbrahimovun, Şəfi bəy Rüstəmbəylinin adlarını görürük. Lakin biz diqqəti bir neçə başqa məsələyə yönəltmək istəyirik. Əvvəla, qəzetdə məhz milli ruha yaxın olan, onun qayğısına qalanların imzalarına rast gəlmək mümkündür. Nömrələrin birində Məhməd Əmin Yurdaqulun şeirlərindən bir beyt nümunə gətirilir məhz bununla qəzetin ruhunu təyin etmiş olur:

 

Bən bir türkəm, dinim, cinsim uludur.

Sinəm, özüm atəş ilə doludur.

 

İkinci diqqət yetirilməli məsələ isə "Azərbaycan" qəzetinin müəlliflərinin bir mücahid, xalqı adına müəyyən bir mübarizə yolu keçmiş şəxslərin olmasıdır. Başqa sözlə, "Azərbaycan" mübarizlərin imzasının toplaşdığı səhifələrdir. Məhəmməd Əmin Rəsulzadə, Məhəmməd Ağa Şahtaxtlı, Əlimərdan bəy Topçubaşov, Mirzəbala Məmmədli, Əhməd Ağaoğlu, Cəfər Cabbarlı, Əhməd Cavad, Seyid Hüseyn, Şəfiqə Əfəndizadə, Məhəmməd Hadi daha neçə qürur duyulmalı adlar. Təsadüfi deyil ki, Cümhuriyyətin süqutundan qəzetin susmasından sonra onun müəllifləri susduruldu. Lakin mübarizə bitmədi, fərqli müstəvilərdə davam etdi, fəaliyyət dövründə toplanan yaradıcılıq enerjisi hələ uzun illər ruhları qidalandırdı. Əhəmiyyətli bir məqamdır ki, sonralar mühacir həyatı yaşamalı olan Şəfi bəy Rüstəmbəyli yenə Azərbaycanın müstəqil səsini eşitdirməyə çalışırdı o, öz xatirələrində yazırdı: "Nəhayət, 27 aprel gecəsi saat 12-də Bakıda bütün idarə, məhəllə bolşeviklərin əlinə keçdi. Bununla aşağı-yuxarı ikiillik milli Azərbaycan istiqlal tarixi qapandı. Milli azəri türkünün istiqlal ruhunu əlindən ala bilmədilər. İşğal zəfərləri yarımçıq qaldı. Məmləkətin həqiqi övladlarının istiqlal uğrundakı qan ilə boyanmış müttəhid bir kütlə halındakı gənc övladlarının hürriyyət istiqlaliyyət ruhu ilə istiqlal hələ yürüyür. İmanın qüvvəsi, istiqlalın təbcili bizdə Bakı Azərbaycan yaşadıqca yaşayacaq bütün türk ellərini istiqlal ilə sevindirəcəkdir".

Bu, sıradan bir vətəndaşın, yaxud ziyalının deyil, məhz "Azərbaycan" qəzetinin ilk müstəqillik illərində sonuncu redaktorunun dedikləri idi. Bir millətin səsi olmaq məsuliyyətini anlayanlar onun susmaması üçün əllərindən gələni edirdilər. Tədqiqatçıların bildirdiyinə görə, qəzetin var olmasında böyük əmək sərf etmiş, xidməti olmuş Ceyhun bəy Hacıbəyli sonralar mühacir həyatı yaşamalı olanda eyniadlı qəzet buraxmağa çalışmış 1951-ci ildə buna Münhendə nail olmuşdu.

 

"Azərbaycan"ın itməyən ziyası

 

Şəfi bəy Rüstəmbəylinin sözlərindəki həqiqət təqribən 71 ildən sonra gerçək oldu: istiqlal ruhunun imanının gücü təkrar özünü göstərdi öz səsini qaytardı: 1991-ci ildə Azərbaycan Respublikasının parlamenti cəmiyyətə əvvəlcə "Həyat", sonra isə "Azərbaycan"la təkrar səslənməyə başladı. Tarix sanki təkrar olundu. Ulu Öndər Heydər Əliyevin "Azərbaycanın dövlət müstəqilliyi əbədidir, sarsılmazdır dönməzdir" şüarı, bir tərəfdən keçmişdəki uğurların davam etdirilməsini, digər tərəfdən səhvlərdən nəticə çıxarılmasını, ən vacibi isə güclü mübariz ruh tələb edirdi. "Azərbaycan" qəzetinin ikinci müstəqillik illərində çıxan səhifələrində məhz bu istiqamətlər qorunmağa çalışılır. Bu gün "Azərbaycan" qəzeti həm dövlətin, həm çoxmillətli Vətənin səsi simasıdır. Bu, onun taleyinə yazılmış müqəddəs bir missiyadır. Əhəmiyyətli bir faktdır ki, yaxın zamanda ADA Universitetinin təşəbbüsü dəstəyi ilə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti "Azərbaycan"ının (1918-1920) tam külliyyatı ərəb qrafikalı əlifbadan latın qrafikalı müasir Azərbaycan əlifbasına köçürülərək lüğət, izahlar, şərhlər adlar göstəricisi əlavə edilməklə nəşr edildi. Bu, bir tərəfdən Azərbaycan adlı dövlətin kökünün, ağrılı, eyni zamanda şərəfli tarixinin vacib səhifələrinin təkrar oxucuya çatdırılmasıdır. Digər tərəfdən isə bu həm Azərbaycan ziyalısının keçdiyi həyat yolunun təkrar oxuculara təqdim edilməsidir.

Azərbaycan xalqı Şərqdə özünü dərk edən öz kimliyini təsdiq edən nadir xalqlardan biri birincisidir. "Azərbaycan" qəzeti isə bu mərdanəliyin cəsarətin meydanı səsidir. Qəzetin 7 dekabr 1918-ci il, 58-ci nömrəsində "Prometey" adlı məqalənin sonluğu yalnız vətənimiz üçün  deyil, onun adını daşımaq şərəfinə nail olan qəzet üçün keçərlidir: "Yaşa, istəkli cümhur vətənimiz; yaşa, ey Şərq tarixinin Prometeyi! Sən xalqa mənfəət verəcək alovlu nuru göydən alaraq yerə saç, insanlara tapşır! İstər bunun üçün səni edam etsinlər!"

 

Könül BÜNYADZADƏ,

AMEA-nın müxbir üzvü

Azərbaycan.-2023.- 13 sentyabr.- S.7.