Biliyin sehrli açarı

 

Məktəb insan həyatının ikinci dünyasıdır. Həm də elə bir dünyadır ki, hər kəsin taleyində, həyatında mühüm rol oynayır, əvəzsiz xidmətləri ilə yaddaşlarda iz qoyur. Bu gün Azərbaycan məktəbi haqqında geniş ictimaiyyət arasında müxtəlif fikirlər səslənir. Yaxşı və pis məktəb, güclü və zəif müəllim anlayışları bütün hallarda müasir təhsilimizin səviyyəsinin göstəricisi kimi çıxış edir. Gəlin açıq etiraf edək ki, hazırda müəllim nüfuzu, müəllim-şagird münasibətləri, məktəbə olan hörmət və ehtiram barədə söhbət düşəndə mənfi məqamlar bizi daha çox narahat edir.

Çünki insanı yetirən, formalaşdıran ilk ocaq ailədən sonra məktəb və pedaqoji mühitdir. Müstəqil zövq, fərdi əqidə, əsl vətəndaşlıq səmimiyyəti, mühitlə qaynayıb-qarışmaq, daim axtarışda olmaq meyili, marağı, bir sözlə, bütöv şəxsiyyət probleminin həlli məhz məktəbdən, tədris sistemindən asılıdır. Müəllim isə ta qədimdən xüsusi hörmətə layiqdir. Çünki o, insanları kamillik zirvəsinə səsləyir. O, ağıl-kamal sahibidir, gözəl mənəviyyat timsalıdır, ən əsası isə, əsrlər boyu toplanmış elmi biliyi öyrədən, şagirdlərdə yaradıcı təxəyyülün axarını açan, ümumbəşəri mədəniyyəti sevdirəndir. Təhsil-təlim işlərini müəllim yerinə yetirir.

Artıq ikinci ildir ki, respublikada dövlət səviyyəsində ən yaxşı məktəb və ən yaxşı müəllim müsabiqələri keçirilir. 2008-2009-cu tədris ilindəki müsabiqənin qalibləri məlumdur. Həmin qaliblər arasında intellekti, bilik və təcrübəsi, mehriban davranışı, ünsiyyəti ilə diqqəti cəlb edənlərdən biri də akademik Zərifə Əliyeva adına məktəbin Azərbaycan dili və ədəbiyyatı müəllimi Mehriban Vəliyevadır. Bu gün qabaqcıl müəllimin 20 illik pedaqoji fəaliyyəti çoxları üçün örnəkdir desək, yanılmarıq.

...1964-cü ildə Bakı şəhərində anadan olub. Bakı Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsini bitirib. Müəllimlik fəaliyyətinə Suraxanı rayonundakı 278 saylı məktəbdə başlayıb. 2001-2008-ci illər ərzində Heydər Əliyev adına Müasir Təhsil Kompleksində çalışıb. Həmkarları, yetirmələri tərəfindən həmişə sevilib. Ötən ildən isə akademik Zərifə Əliyeva adına məktəbdə işləyir. Bundan başqa, Mehriban Vəliyeva AMEA-nın Nəsimi adına Dilçilik İnstitutunun dissertantıdır. Dəfələrlə müxtəlif müsabiqələrin, o cümlədən qabaqcıl müəllim, ilin pedaqoji mühazirəsi müsabiqələrinin qalibi olub. VII sinif üçün "Ədəbiyyat" dərsliyinin müəlliflərindən biridir. Təhsilin problemləri ilə bağlı beynəlxalq treninqlərin iştirakçısı olub.

Qabaqcıl müəllimlə redaksiyada görüşdük. Mehriban xanımın 20 illik pedaqoji fəaliyyətinin ən yaddaqalan məqamları barədə söhbətləşdik. 1989-cu ildə ilk dəfə müəllim kimi sinifə daxil olduğu anları xatırladı:

- Şagird müəllimin əsəridir, - dedi. - Müəllim təkcə biliyini yox, ömrünü də şagirdləri arasında paylayır. Həm də müasir anlamda yalnız öyrətmir, eyni zamanda, yetişdirir, tərbiyə edir, formalaşdırır və hər bir gənci xalqa, cəmiyyətə təqdim edir. Ona görə də qabaqcıl müəllim ilk gündən öz yetirmələrində mənəvi varlığın əzəli qaynağı olan xalq xəzinəsinə, folklora meyili, marağı artırır, yaddaşın ilk qatlarını el yaddaşı təməlində formalaşdırır. O, şagirdlərin zehni fəallığını təmin etmək üçün müstəqil işləmələri qayğısına qalır, yetirmələrini düşündürücü suallar üzərində çalışdırır, keçilən mövzunu müasir həyatla əlaqələndirir, hər bir dərsin həm də tərbiyəvi xarakter daşımasına, uşaqların mənəvi aləminin zənginləşməsinə ciddi diqqət yetirir. Əsl müəllimin bütün dövrlərdə özünü yaxşılaşdırmaq istəyi daim məqsəd olmalı, vərdişə çevrilməlidir. Təbii ki, burada zehni, bədii sərvətlər öz müsbət rolunu oynayır. Üstün rol isə kitablara məxsusdur. Oxucu həvəskarlığı özünütərbiyə, özünütəhsil vasitəsi kimi çoxdan sınaqdan çıxmışdır.

Mehriban xanım istedadlı və xüsusi qabiliyyətə malik şagirdlərin seçilməsi, onların təlim və yaradıcılıq istiqamətlərinin düzgün təşkili sahəsində də böyük səy göstərir. Biz nəyi axtarırıq, necə və nə üçün axtarırıq suallarının ilk gündən dəqiq elmi cavablarını özü üçün müəyyənləşdirir. Yaradıcı axtarış, hadisələri önləmə, irəlini görmə, proqnozlaşdırma və s. keyfiyyətlər fərdin inkişafının müxtəlif mərhələlərində təzahür edir. Həmin amilləri yeniyetmələrdə aşkar etmək, onun təşəkkülünə düzgün istiqamət vermək bu gün müəllimin üzərinə düşən mühüm vəzifədir.

Cəmiyyətdəki sosial, iqtisadi, siyasi dəyişikliklər, elmi-texniki inkişaf tədrisin məzmununu zaman-zaman yeniləşdirir və onun prinsiplərini müəyyənləşdirir. Bütün hallarda yenə də üstünlük tərbiyəyə, o cümlədən dərsin məqsədinə istiqamətləndirilir. Ona görə də dərs həmişə müasirləşmə prosesi keçir və cəmiyyətin inkişafında böyük rol oynayan funksiyalar daşıyır. Hazırda XXI əsr insanının başlıca fərqi ondadır ki, o, daim öyrənməyə və özünü yetişdirməyə səy göstərməlidir. Buna görə də informasiya cəmiyyətində yeni insan modelini formalaşdırmaq bilavasitə təhsilin üzərinə düşür.

Mehriban müəllimə ilə yeni məktəb modeli, müasir dərs, onun vəzifələri, funksiyaları barədə xeyli söhbət etdik. Bildirdi ki, informasiya cəmiyyətində müəllimin əsas rolu öyrənmə üsullarını şagirdə mənimsədərək ona məlumatı necə əldə edə bilməyi və ondan faydalı yararlanmağı öyrətməkdir. Bəzən sovet təhsil sistemini tənqid edirlər. Məsələ burasındadır ki, qarşısına sovet vətəndaşını yetişdirmək məqsədi qoyan sovet təhsili insanı məqsəddən çox vasitəyə çevirirdi. Buna çatmaq üçün öz təhsil sistemini qurub istədiyinə nail olur, uğurlar da qazanırdı. Lakin yeni quruluş, yeni cəmiyyətdə insan amili ön plana keçərkən təhsildə məqsəd də, buna müvafiq məzmun və forma da dəyişməli oldu. Qabaqcıl müəllim kurikulum islahatlarının mərhələsini nəticəyönümlü təhsilə yeni bir istiqamət açdığını xüsusi vurğuladı: "Fənn kurikulumları hər fənn üzrə fəaliyyətlər sistemini ümumiləşdirir. Bu proses müasir məktəbi yaddaş məktəbindən idrak məktəbinə, müasir dərsi təfəkkürün inkişafına yönəldir. Biz müəllimlər isə şagirdlərdə axtarıb tapmaq, öyrənmək, tətbiq etmək bacarıqları formalaşdırmalıyıq. Sual oluna bilər ki, ümumiyyətlə, çevik düşünən, çətin vəziyyətdən çıxmağı bacaran, hərtərəfli inkişaf etmiş şəxsiyyəti formalaşdırmaq üçün müəllim nə etməlidir? Öz təcrübəmdən çıxış edərək demək istəyirəm ki, bunun üçün müəllim yalnız elmi bilikləri öyrətməklə deyil, bu biliklər vasitəsilə inkişafetdirici və tərbiyəedici məqsədi də qarşısına qoyub həyata keçirməlidir. Bu gün idraka söykənən müasir məktəb və müasir dərsin tələblərinə psixoloji biliklər olmadan çatmaq mümkün deyil. Təsadüfi deyil ki, yeni bir elm sahəsi, psixopedaqogika müəllim həyatına vacib sahə kimi daxil olmaqdadır. Mən bura psixometodikanı da daxil edərdim. Müasir məktəb idraki inkişafı önə çəkirsə, bu, öz həllini elmi və sistemli şəkildə tapmalıdır. Təhsil sistemi açıq olmalıdır, oxuyub öyrənmək istəyənlərin qarşısına çıxan bütün maneələr aradan qaldırılmalıdır".

Mehriban Vəliyevanın dərs dediyi uşaqların mənimsəmə faizi ilə maraqlandıq. "Həmişə yüksək olub, istədiyim nəticəni ala bilmişəm", - dedi və əlavə etdi ki, yeni təhsil modeli ilə qurulan dərslər başlıca olaraq şagirdləri əzbərçilikdən uzaqlaşdırır. Əvəzində onlar dərs prosesində bilik və bacarıqları axtarışlar yolu ilə əldə edir, bu da uşaqların təfəkkür və düşüncələrinin inkişafına gətirib çıxarır. Nəticədə şagirdin şəxsiyyət kimi özünə inamı artır, ətrafındakılara daha məsuliyyətlə yanaşır. Məktəb uşaqların həyatında elə bir məkandır ki, buradan təfəkkürün müxtəlif prizmalarından onun fərdiliyi, özünüdərki, keçmişə, gələcəyə münasibəti meydana çıxır.

Söhbət əsnasında zəif şagird-zəif müəllim probleminə də toxunduq. Ötən tədris ilində 19 mindən artıq məzunun test üsulu ilə buraxılış imtahanlarından keçməyib attestat ala bilməməsi hər birimizdə böyük narahatlıq doğurmuşdur. Təcrübəli pedaqoq bu məsələyə də öz münasibətini bildirdi və ilkin olaraq müəllim peşəkarlığını önə çəkdi. Qeyd etdi ki, hazırda müəllimlərin əksəriyyəti iki fikir qarşısındadır. Bilmirlər ki, ənənəvi, yaxud müasir təhsil sistemini seçsinlər. Onun da bir çox problemləri mövcuddur. Biz artıq yeni təhsil sisteminə keçmişik, təlim üsulları təkmilləşdirilib.

Təfəkkürün inkişafı sistemi, əslində, psixoloji bir faktordur. Lakin bəzən bizim psixoloji səviyyəmizin çatışmazlığı ona gətirib çıxarır ki, sistemsizlik üzündən səmərəli fəaliyyət əldə edə bilmirik. Məhz bu səbəbdən də məktəblərimizdən bu gün çoxlu gileylər, şikayətlər var. Yaddaş məktəbinə söykənən müəllimlər əvvəlki nəticəni ala bilmirlər. Çünki hazırda elə bir informasiya bolluğu mövcuddur ki, onların hamısını hafizədə saxlamaq qeyri-mümkündür. Ona görə də müəllimlər uşaqları təfəkkür istiqamətində işlətməlidirlər ki, lazımi məqamda zəruri olan informasiyanı alıb yaddaşlarına həkk etsinlər. Bu gün maraqlar genişdir. Gənc nəsil informasiya texnologiyalarına, kompüterə, internetə meyillidir. Elə etməliyik ki, uşaq oxumaq üçün lazım olanları maraqlı tərəflərdə tapa bilsin. Hazırda təlimin taksonomiyası deyilən bir anlayış var. Bura üç əsas məqsəd - elmi, tərbiyəedici və inkişafetdirici məqamlar daxildir. Müəllimlərimiz həmin məqamları reallaşdıranda da böyük problemlərlə qarşılaşırlar. Onlar dəqiq bilmirlər ki, bu metoddan istifadə edəndə təfəkkürləmi, təxəyyülləmi, yaxud hafizə ilə işləyirlər. Əsas məsələ odur ki, düzgün istiqamətləndirməyi bacarasan. Bəzən görürsən ki, uşağın diqqəti hələ formalaşmayıb, müəllim isə təfəkkürlə, təxəyyüllə işləyir. Nəticə almayanda isə başlayır gileylənməyə: uşağın yaddaşı yoxdur, diqqəti zəifdir, mənimsəyə bilmir və s. Amma göstərilən məqamları sistemli şəkildə həyata keçirərsə, nəticə də alar, uğur da qazanar.

Digər tərəfdən, biliklər cəmiyyətində öyrənməyən, passiv bir müəllimin ondan gözlənilən vəzifələri yerinə yetirə bilməsi mümkün deyildir. Müəllim şagirdlərin şəxsiyyətinə hörmətlə yanaşmalıdır və sinfin sosial strukturunu nəzərə almalıdır. Kurikulum həm də müəllimi öz üzərində çalışıb yeniliklərdən xəbərdar olmağa sövq edir, dərslərinin daha maraqlı və rəngarəng keçməsinə imkan yaradır. Əgər dərs müəllimin 45 dəqiqəlik ömür yaşantısına çevrilmirsə, şagirdi sevindirmir, kədərləndirmir, təəccübləndirmirsə, o dərsdə kamil şəxsiyyətlər formalaşa bilməz. Əsl müəllimin hər bir dərsi onun yaradıcılıq əsəridir. Dərsdə təkcə nitq yox, baxış da, yeriş də, səsin tonu da tərbiyə edir və öyrədir.

Mehriban Vəliyeva onu da qeyd etdi ki, çalışdığı məktəbin cəmi bir yaşı var. Təhsil ocağında çox sağlam pedaqoji mühit formalaşdırılmışdır. Bu il iş yoldaşlarından beş nəfər "Ən yaxşı müəllim" müsabiqəsinin qalibi olmuşdur. Məktəbin direktoru Məhəbbət Vəliyeva müasir tələblərə cavab verən təhsil ocağının inkişafı üçün əlindən gələni əsirgəmir. Yeni dərs ili başlayır. Məktəbin kollektivi bu ilə də yeni ideyalarla qədəm qoyur. Fəal təlimdə fikri fəaliyyətlərin inkişafına sistemli nail olmaq üçün məktəbin psixoloqu ilə birlikdə müəllimlər üçün treninqlər nəzərdə tutulmuşdur. Təcrübə mübadiləsi şəraitində aparılacaq treninq gələcəkdə fənn kurikulumlarının həyata keçirilməsinə hazırlıq mərhələsi olacaqdır.

Şagird nailiyyəti müəllimin arzu və istəyindən də asılıdır. Nağıllardakı kimi, qırx qapını açıb sonda istədiyini əldə etmək üçün addım-addım, səbir və səylə, ürəkdən işləmək lazımdır. Şagirdi duymaq, sevmək müəllimin uğurlu fəaliyyəti üçün birinci qapının ilk sehrli açarıdır. Mehriban Vəliyeva böyüməkdə olan nəslin inkişaf qanunlarını öyrənib bilməyə, fəaliyyətini bu qanunlar üzərində qurmağa çalışır. O, dərsə başladığı ilk gündən milli mədəniyyətin, ədəbiyyatın, tarixin, adət-ənənələrimizin dərindən öyrənilməsinə xüsusi diqqət yetirir. Fənləri milli-mənəvi dəyərlər zəminində tədris etməyi həmişə ön plana çəkir. Qabaqcıl müəllimin hər dərsi yeniliyi, müasirliyi, özünəməxsusluğu, dəst-xətti ilə seçilir. Bu yenilik isə şagird təfəkküründə aydınlığa çevrilir, daim inkişafa istiqamətlənir.

 

 

İradə ƏLİYEVA

                                                                                         

Azərbaycan.- 2009.- 10 sentyabr.- S. 5.