Qoruyucu ruhların heykəlləri

 

Şumerlər həyatda xeyir və şər, işıqlı və qaranlıq qüvvələrin varlığına inanırdılar. Şər və qara qüvvələrdən qorunmaq ehtiyacı da onların varlığına inamdan yaranmışdır. Görünür, şumerlər şər və qara qüvvələrin, onlardakı gözə görünməyən pis ruhların nədən qorxduqlarını yaxşı bilirdilər. Biz bu kosmoqonik düşüncələri heykəltəraşlıq abidələrində də görürük. Bu abidələr arxeoloji qazıntılar zamanı tapılmışdır. Onların arasında şir, buğa, qoç, qartal və s. heykəllər çoxluq təşkil edir. Bu da təsadüfi deyil. Şumer kosmoqoniyasında buğa, şir, qoç və s. göy mənşəli heyvanlar sayılmışdır. Bu heyvanlar yerə göydən gətirilmişdir. Göydəki on iki bürcdən birinin Buğa, digərinin Şir, üçüncüsünün Qoç adlandırılması da həmin heyvanların göy mənşəli olmaları ilə bağlıdır. Bürclərə bu adları tanrılar vermişlər. Biz buğanın göydən gətirilməyi səhnəsi ilə "Bilqamıs və göyün buğası" dastanından tanışıq. Maraqlıdır ki, həmin buğa məhz göyün buğası, yaxud Anın buğası adlandırılmışdır.

Şumerlər tikdikləri ev və sarayların qapısının ağzında buğa heykəlləri qoyurdular. Onlar düşünürdülər ki, heykəllər pis, qorxulu ruhların, qara və şər qüvvələrin saraylara girmələrinin qarşısını alır. Saraya, yaxud evə girmək istəyən pis ruhlar qapının ağzında qoyulmuş heykəlləri görüb qorxudan geri qayıdırdılar.

Buğa heykəlləri Şumerin əksər şəhərlərindən tapılmışdır. Onların çoxu gəcdən hazırlanmışdır. Bəzilərinin hündürlüyü 3 metrdən də çoxdur.

Bu heykəllərin əksəriyyəti qanadlıdır. Digər tərəfdən, buğa heykəllərində qəribə bir üslub da müşahidə olunur. Onların çoxu buğa bədənində insan başı ilə səciyyələnir. Buğa heykəllərindəki qanad və insan başı mənasız deyildir, başqa sözlə, heykəllərin bütün mənası bundadır. Şumer heykəltəraşı burada əsl müdriklik göstərmiş, qeyri-adi sənət əsərləri yaratmışdır. Heykəltəraş hazırladığı heykələ qanad qoymaqla buğanın göy mənşəli olduğu, göydən gətirilməsi fikrini çatdırmışdır. Buğa bədəni ilə insan başının sintezləşdirilməsi isə ağılla gücün birliyini ifadə edir. Şumer heykəltəraşı bununla demək istəmişdir ki, təkcə ağılla və fiziki güclə qələbə qazanmaq olmaz. Qələbə o yerdə qazanılır ki, ağılla güc bir-biri ilə qırılmaz şəkildə birləşir. İnsan başlı buğa və şir heykəlləri bu birliyin əyani nümunəsidir.

İngilis arxeoloqu L.Vulli Ur şəhərindəki arxeoloji qazıntılar zamanı çar ailəsinin qəbrindən Abarginin arvadı Subadın arfasını tapmışdır. Arfanın baş tərəfinə gözəl işlənmiş buğa başı bərkidilmişdir. Arfaya bərkidilmiş buğa başına təkcə bəzək elementi kimi baxmaq doğru deyil. Onun həm də qoruyucu funksiyası olmuşdur. Buğa başı Subadın özünü və arfasını pis ruhlardan, gözdən və bədnəzərdən qorumuşdur. Bu inam Azərbaycanda indi də var. Xüsusilə kənd yerlərində evlərin qapısının və pəncərəsinin üstünə buğa və qoç buynuzları bərkidirlər ki, pis ruhlar evə girməsin. Deməli, heyvan başının, xüsusilə onun buynuzlarının qoruyucu gücünə inam şumerlərdən dövrümüzə qədər gəlib çatmışdır.

Şumerdə tapılmış şir heykəlləri də sayca çoxluq təşkil edir. Onların arasında realist üslubda işlənmiş heykəllər azdır. Bağdad muzeyində saxlanan bir heykəl buna yaxşı nümunədir. Şir heykəllərinin böyük əksəriyyəti həm qanadlı, həm də insan başlıdır. Qanad buğada olduğu kimi, şirin də göy mənşəliliyinin göstəricisidir. Şir heykəllərinin hündürlüyü də maraq doğurur. Onlardan bəzilərinin hündürlüyü 3 metrə çatır.

Qoruyucu ruh sayılan şir heykəlləri ən çox sarayların və evlərin giriş qapılarında qoyulmuşdur. Aşşurbanipalın sarayının həm dəhlizə girişində, həm də birinci qapısında qoyulmuş şir heykəllərinin yalnız qoruyucu funksiya daşıdığına heç bir şübhə yoxdur. Bu heykəllər girişin və dəhlizin sağında və solunda sıra ilə düzülmüşdür. Hamısı qanadlı və insanbaşlıdır. Hətta bəziləri beşayaqlıdır. Onlar elə qoyulmuşdur ki, saraya və evə girən adamlar mütləq bu heykəllərlə üz-üzə gəlirlər. Bu zaman insanlardakı pis ruhlar oradan qaçır, göz, nəzər, nəfs və s. öz mənfi təsir gücünü itirir. Saraya girən adam, bir növ, bütün bu şeylərdən təmizlənmiş olur. Şumerlər, həmçinin, pəncərələrin üstünə də şir başları qoyurdular ki, pis ruhlar oradan evə girməsinlər.

Qoruyucu ruhlardan danışarkən bir fakta da diqqət yetirmək lazımdır - bütün heykəllər buğaya və erkək şirə aiddir. Bu o deməkdir ki, inək və dişi şir qoruyucu ruh sayılmamışdır.

Ümumiyyətlə, şumerlərdə belə bir inam olmuşdur ki, qoruyuculuq funksiyası canlıların yalnız erkəklərinə aiddir. Burada çox güclü bir məntiq var. Dişi heyvan həm qarnında bala gəzdirir. Onun özünü və balasını qoruyan lazımdır. Qoruyucu ruhların seçilməsində mühüm məsələlərdən biri də heyvanların tanrılarla ilişgili olmasıdır. Göy mənşəli olsa belə, şumerlər heyvanı qoruyucu hesab etmirdilər. Elə heyvanlar var ki, onlar da göy mənşəli hesab edilirdi, ancaq bir dənə də heykəli yoxdur. Bəs, bu nə ilə bağlı olmuşdur? Qoruyucu heykəllərin tanrılarla bağlılığı məhz burada üzə çıxır. Şumer mətnlərində deyilir ki, Enlilin ləqəbi Buğa olmuşdur. Xıdırın (Mardukun) ləqəbi isə Qoçdur. Buğa bürcü Enlilin, Şir bürcü Ningirsunun, Qoç bürcü Xıdırın şərəfinə adlandırılmışdır. Onda belə nəticəyə gəlmək olar ki, şumer heykəltəraşları qanadlı və insan başlı buğa heykəlində Enlili, qanadlı və insan başlı şir heykəlində Ningirsunu, qanadlı və insan başlı qoç heykəlində Xıdırı nəzərdə tutmuşlar. Deməli, bu heykəllərdə Tanrı, insan və heyvan obrazları sintezləşdirilmişdir.

Bakının qədim binalarının qapılarında şir heykəlləri, pəncərələrinin üstündə şir və insan başları var. Bunların da qoruyucu ruhlar olduğuna heç bir şübhə yoxdur. Bu cür mədəniyyət oxşarlıqları, hətta bir çox eyniliklər Şumer-türk etnogenetik bağlılığını təsdiqləyən dil, yazı, epik-lirik, sosial-fəlsəfi düşüncə, digər mənəvi və maddi mədəniyyət abidələri ilə birlikdə çox böyük elmi dəyərə malikdir.

 

 

İslam SADIQ,

filologiya elmləri namizədi

 

Azərbaycan.- 2009.- 27 sentyabr.- S. 7.