Qəlb necə möhürlənir?
İmanın vətəni
qəlb olduğu üçün iman və küfr də qəlblə
əlaqəlidir. Bu baxımdan, imanın lüğəti
açılışının "bir şeyə tərəddütsüz
inanıb qəlbən ona bağlanmaq" anlamında işlədilməsi
təsadüfi deyil. Bədən və ruh vəhdətində
olan insanın maddi aləmlə əmr aləmi (mənəvi
aləm) arasında körpü rolunu oynayan qəlb, həmişə
bədən və ruhun da, özünün də Sahibini
axtarır.
Axtarır ki, Onu
tapıb özündə sakin etsin. Nurlu və pak qəlb Rəbbə
təslimi sevər. Bu zaman rahat olan qəlb, Allahın evi və
gözəl əxlaqın məskəninə çevrilər.
İslama görə, qəlb nəzərgahı - İlahidir.
Allah insana onun qəlbilə baxar və O, bəndəsilə
rabitəni məhz qəlbə görə qurar.
Göz
yaradılanı görüb, bəsirət Yaradanı görməzsə...
Qəlb gözünün açıqlığı,
qəlbin nəzəri isə bəsirətdir
(gözüaçıqlıq, dərrakəlik). həmin səbəbdən,
bəsirət müqəddəs nurla parlayan qəlbin qüvvəsidir. Qəlb məhz
bu dəyərlə əşya və
hadisələrin daxilini, mahiyyətini, mənasını,
həqiqətini görür (bilir). Fitratən insanın gözündə əşyanı
görmə qabiliyyəti, qəlbində də həmin əşyanın
Yaradıcısını bilmə xususiyyəti var. Göz görmə fəaliyyətini icra
etmək üçün işığa
möhtacdırsa, qəlb də ancaq iman nuru ilə
nurlandığı təqdirdə bəsirət sahibi olur və mahiyyəti
görə bilir. Əksinə, bəsar (göz) yaradılanı görüb,
bəsirət Yaradanı görməzsə, onda
qəlb çox çirkin
olar və Rəbb də həmin məkandan
imtina edər. Zədələnmiş qəlb
təcili tövbə edib iman
nuru ilə işıqlanmasa, bəndəni
küfrə də sürükləyə bilər. Bu məqamı bizə həm Rəbbin: "Pərvərdigara!
Bizi doğru yola yönəltdikdən sonra
qəlblərimizə şəkk-şübhə salma!" (Ali-İmran 3) kəlamı,
həm də Həz.Peyğəmbərin: "Ey
qəlbləri əyildib düzəldən Allahım! Qəlbimi
dininlə sabitqədəm və möhkəm et!"
duası xatırladır.
"İnsan qəlbi ağacın
budağından asılan nazik bir ipin ucundakı tük kimidir" Peyğəmbər
kəlamıdır. Göründüyü kimi, çox
həssas və kövrək olan qəlb, sahibinin iman, ağıl və
iradəsindən asılı olaraq
imanı da, küfrü
də və onların arasında vurnuxan münafiqliyi də qazana
bilər. İmandan məhrum olub küfr və münafiqliyi qazanan bəndənin
isə Allah qulağını kar, qəlbini möhürlü
edər. Rəbbimiz belə talesiz bəndələri
barədə buyurub: "(Müşriklərin)
içərisində səni dinləyənlər də
vardır. Lakin (müsəlmanlara
qarşı düşmən hərəkətlərinə
görə) onu (Quranı) başa
düşməsinlər deyə, onların qəlblərinə
pərdə çəkdik, qulaqlarına da
karlıq (ağırlıq) verdik. Onlar hər hansı bir
möcüzə görsələr, yenə də ona inanmazlar. Hətta
yanına gəldikdə səninlə höcətləşərlər.
Kafir olanlar isə:
"Bu qədimlərin əfsanələrindən
başqa bir şey deyildir!" - deyərlər"
(Ənam 25). Kafirlərin dünyadakı dönüklüyünü
və axirətdəki vəziyyətini bəyan edən Rəbbimiz,
onlardan bəzilərinin imana
gəlməyəcəklərini də buyurub.
Yeri gəlmişkən, Beydavi
(v.e. 1286) və Alusi (v.e. 1853) Ənam 25 ayəsinin nazil
olma səbəbi barədə yazır:
"Peyğəmbər(ə) Quran oxuyarkən
Əbu Süfyan, Vəlid bin
Mucirə, Nədr bin haris,
Əbu Cəhl, Utbə bin Rabia,
Şəybə bin Rabia
və Uməyyə kimi müşriklər
ona qulaq
asırdılar. Heyət içində Peyğəmbər(ə)-yə
az çox yaxın
olanı Nədr idi. Həmin səbəbdən
onlar Nədrdən soruşdular:
"O nə deyir?" Nədr cavab verir: "Nə dediyini bilmirəm. Dilini tərpədərək
bəzi sözlər deyir. Söylədiyi
də mənim sizə keçmiş əfsanələrə
aid dediklərimdən başqa
bir şey deyil".
Kafirlərin qəlblərindəki
qalın pərdələr və qulaqlarındakı
ağırlıq, verilən cüzi iradə ilə onların
zəlaləti seçməsi, təqlidə yuvarlanması,
gözəl və doğru bir təfəkkürdən məhrum
olması səbəbindəndir. Onlar qəlblərində
meydana gələn küfr, üsyan və günahdan
xoşlanar, iman və itaətə isə nifrət edərlər.
Həmin səbəbdən onların qəlblərində həqiqət
olmaz, qulaqlarına söz girməz, bəsirətli
insanların duyduqları İlahi möcüzələrindən
xəbərsiz olarlar. Qurani-Kərim kafirlərdə olan bu
halı bəzən bir xasiyyət, bəzən ilahi bir
damğa, aldatma, qəflətə salma, bəzən də sona
çatdırma, möhürləmə və üsyan etdirmə
kimi təqdim edir. Rəbb tərəfindən qəlbləri
möhürlənən, qulaqlarına ağırlıq verilən
kafirlərin həqiqəti bilmək, haqqı dinləyib
eşitmək istedadları olmaz. Əlbətdə,
bütün insanlarda olduğu kimi onlarda da
yaradılışdan verilən qəlb vardır. Fəqət
onlar fitratdan verilən bu qəlbi zay ediblər. Və nəticədə,
vərdişlərinə çevrilən pis əməllərilə
qəlblərini bağlayan ikinci təbiət qazanırlar.
Sonradan qazanılan bu təbiəti, xasiyyəti də
sözsüz ki, Allahu-Təalə yaradır. Həmin səbəbdən
onlar qururlarından, istək və həvəslərindən,
nəfslərinin xoşladığı şeylərdən
başqa heç nəyə meyl göstərmirlər.
Artıq küfr Rəbbin bəxş etdiyi səlim (doğru,
dürüst) və salim (sağlam) qəlbi silinməsi
mümkün olmayan qara ləkə ilə bağlamış və
nəticədə qəlb Cəhənnəmi
reallaşdıran ikinci təbiəti qazanır. Həmin qəlbin
sahibləri qüdsi qəlb kimi bir neməti itirdiyi
üçün nəinki Quran möcüzəsini oxuyub dərk
etməzlər, hətta təkəbbürləri səbəbindən
onu dinləmək belə istəməzlər. Bundan başqa
onların gözlərinə bir pərdə də çəkilir.
Bu zaman onlar şəhadət aləmində görünən
hər şeyi - təbiət və kainatdakı zənginliyi və
bu izdihamlı müxtəliflikdə insanın həqiqi rolunu
görməzlər. Belələri zina, rüşvət, qətl,
oğurluq və digər haramlara uyarlar. Məsələn, hər
gün səmaya baxarlar, Günəşi görərlər, fəqət
Günəşin nə üçün yaradıldığının
fərqinə varmazlar. Nemətdən istifadə edərlər,
lakin mahiyyətdən, bərəkətdən bixəbər
olarlar. Və nəticədə həmin dəyərlərin
Sahibinə etinasızlıq edərlər. Bir sözlə,
haqq və həqiqəti dərk etmək, eşitmək
üçün yaradılan o qəlbin bütün fəaliyyət
və potensial imkanlarını heyvani nəfs boğduğu
üçün onun bəsirəti bağlanır,
möhürlənir. Belə binəsiblərin axirəti barədə
Rəbbimiz buyurub: "Onlar Cəhənnəmdə fəryad
edib deyəcəklər: "Ey Rəbbimiz! Bizi buradan
çıxart ki, saleh əməllər edək, o əməlləri
yox ki, (dünyada) edirdik. (Onlara belə deyəcəyik:)" Məgər
orada sizə öyüd-nəsihət qəbul edəcək
kimsənin öyüd-nəsihət qəbul edə biləcəyi
qədər ömür vermədikmi?! Hələ sizə
(Allahın əzabı ilə) qorxudan Peyğəmbər də
gəlmişdi. Dadın (Cəhənnəm əzabını)!
Zalımların imdadına çatan olmaz!" (fətir 37).
Qəlbin
möhürlənməsi Allahdan yox, bəndədəndir
Bəs qəlb necə
möhürlənir? Möhürləmək kitabı və zərfi
bağlamaq, qabın üstünü örtmək,
qapını qıfıllamaq anlamına uyğundur.
İnsanların qəlbləri də belədir. Eşitmə
orqanı olan qulaq da bir qapı kimidir. Xəbərləri onun
vasitəsilə qəbul edirik. Qəlbin möhürlənməsi
kitabın, zərfin bağlanmasına, qulağın
möhürlənməsi ilə qapının
qıfıllanmasına bənzər. Peyğəmbər(ə)
bu mövzu barədə buyurub: "Günah ilk dəfə
işlədildikdə qəlbdə qara bir nöqtə, ləkə
olur. Bu qəlbin sahibi peşiman olub tövbə edərsə,
qəlb yenə də parlayar. Əksinə, peşiman olmazsa, o
ləkə artar və arta-arta elə həddə çatar
ki, qəlb tamam ləkəli, qara olar. Və nəticədə
bu ləkə qəlbi tam örtər". Rəbbimiz isə
paslanmış qəlblər barədə belə buyurub:
"Xeyr, (belə deyil)! Əslində onların qəlblərini
qazandıqları (günahlar) qaplamışdır. Xeyr, o
gün (onlar) Rəbbinin mərhəmətindən məhrum
olacaqlar!" (Mütəffifin 14, 15). Ayədən
göründüyü kimi, günahlar çoxaldıqca qəlbləri
suvaq kimi bağlayır. Və bu zaman təcili tədbir
görülməzsə, Allah həmin qəlbləri
möhürləyər.
Əslində həmin
qəlb mürəkkəb töküldükdən sonra silinməsi
mümkün olan kağıza bənzər. Doğrudur, ağ
kağızdan mürəkkəbin silinməsi iz
buraxdığı kimi, sözsüz ki, tövbə edildikdən
sonra da qəlbdə neqativ bir iz qalır. Lakin günahların
çoxalması həmin kağızın bütün yerini
qara edər və ağ kağız qara kağıza
çevrilməklə ikinci təbiətini alar. Bu zaman qara ləkələrin
silinməsi mümkün olmaz. Qəlb də belədir.
Paslaşmış, kirlə örtülmüş qəlbdə
nə iman kimi bir cövhər, nə də küfrdən
qurtuluş olar. Əlbətdə, qəlbin möhürlə
xətmi (bağlanması) bəndədən, onun
yaradılması isə Allahdır. Lakin qəlbin
möhürlənməsinin Allaha isnad edilməsi doğru deyil
və burada cəbrilik, məcburiyyət yoxdur. Bəndənin
qəlbi öz əməlinə görə möhürlənir.
Yəni bəndə bunu öz istəyinə görə etdiyi
üçün, Allah bunu yaradır. Zira Allahdan başqa yaradan yoxdur.
Sözügedən ayə
və hədis əxlaqda ehtiyat məsələsini çox
gözəl anladır, əxlaq və dinin qiymətinin
davamlılıqda olduğunu göstərir. Bu nöqtə tərbiyə
məsələsinin sirridir. Şəriət baxımından
bir günaha israr etməklə, isrardan imtinanın fərqi də
bundadır. Elə haramı halal
qəbul etməyin böyük günah, küfr olması
da bununla əlaqəlidir.
İman məsələsində pis vərdişin israrı kafirlər üçün ikinci təbiətdirsə,
saleh əməl məsələsində bu israrlılıq möminlər üçün bir
qaydadır.
Yəni küfr edən küfrünə
vərdiş edibsə, mömin nə üçün də saleh
əməlinə vərdiş etməsin...
İnsan fitrata görə sorumludur
Məlumdur ki, yaxşı işlər
görmək vərdişi ilk
yaradılışın tələbidir. Pis
işlərə vərdiş isə ilk
yaradılışa zidd olduğu
üçün, o, fitrata zidd ikinci
bir təbiətin, xasiyyətin məhsuludur.
İnsanın dünya və axirətdəki
qiyməti də bu vərdişə
münasibətdən asılıdır.
İlkin fitratda bəşərin
iradəsi yoxdursa, sonrakı əməllərdə isə onun
iradəsi mühümdür. Yəni bəndənin əməllərində
İlahi cəbrilik yoxdur. Allahu-Təalə kafirlərə qəlb
verməsəydi və ya möhürlü qəlb versəydi,
o zaman cəbrilik olardı. Halbuki şərh olunan ayə belə
buyurmur. Burada ikinci bir sual da meydana çıxır. Rəbbimiz
kafirlərin iman etməyəcəyini bildiyi halda, nə
üçün onları yenə də imanla mükəlləf
edib? Allahın elminin əksinə heç bir şey
olmayacağı halda, onların imanla təklifdə mükəlləf
olması nə dərəcədə doğrudur? Cavab belədir:
Bu təklif sonradan qazanılan ikinci təbiətə görə
yox, ilkin fitrata görədir və onun üçün vacib
bilinib. Çünki Allahu-Təalə Adəm(ə)-ni yaradarkən
qiyamətə qədər olacaq nəsillərini onun belindən
çıxarıb, onlara: "Mən sizin Rəbbiniz deyilənmi?"
buyurub. Və onlardan da: "Bəli, Rəbbimizsən" cavabını
alıb. Adəm(ə) və ondan törənən gələcək
nəsillər də məhz "Bəli" dedikdən sonra
mükəlləf (sorumlu, cavabdeh) olublar. Yeri gəlmişkən,
Xaliq ilə xalq (Allahla bəndə) arasındakı bu əhdnamə,
müqavilə, sual-cavab İslam aləmində "Ələstu
birabbikum, Qalu bələ" əhdi-peyman məclisi
adlanır.
Beləliklə, Rəbbimiz
yaratdığı bəşəri Yerdəki xəlifəsi
etmək üçün səməvi kitablar, peyğəmbərlər
göndərib. Haram və halalın sərhədlərini
onlar vasitəsilə bildirib. Təbir caizsə, Rəbbimiz
nazil etdiyi kitabların müəllifi, göndərdiyi peyğəmbərlər
Onun bəşər üçün seçdiyi müəllimlər,
yaratdığı Yer kürəsi isə auditoriyalar, siniflərdir.
Kitabların Müəllifi məlum, müəllim məlum,
auditoriya məlum. Bəndəyə düşən vəzifə
isə bu fürsətdən istifadə edib iman, elm və saleh
əməl vəhdətinə nail olmaqdır. Əks təqdirdə,
bəndəni qəlbinin möhürlənməsi gözləyir...
Bu həm də Rəbbə ünvanlanan : "Daş qəlbli
insanları neylərdin, İlahi!" (M.Ə.Sabir, v.e. 1911) təəssüfünün
açılışıdır.
Vaqif Cəliloğlu
Bakı xəbər.- 2011.- 3 oktyabr.- S.
15.