Milli kinematoqrafiyanın
inkişafına dövlət
dəstəyi ətrafında ictimai həmrəylik...
Bütün dünyada kinonun daşıdığı ictimai mahiyyətin gücü özünü çox geniş şəkildə göstərə bilir. Kinonun əsas qayəsi ictimai maarifçilik, dövlət və dövlətçilik maraqlarını təbliğ etmək və müdafiə etməkdir. Dünyanın elə bir ölkəsi yoxdur ki, onun milli kino siyasətinin ana xəttini bu amil təşkil etməsin. Kino kütləvi sənət olduğu və şüurlara daha tez təsir etdiyi üçün onun vasitəsilə istənilən mesajı cəmiyyətə, dünyaya çatdırmaq, bununla da istəyinə nail olmaq olar.
Azərbaycan kinosu da zaman-zaman bu dəst-xəttə
sadiq qalıb. Azərbaycan kinosu
hazırda özünün yeni bir dövrünü
yaşayır. Kinomuza yeni
nəfəsliklər açılıb və o
inkişafa doğru
meyllənib. Uzun illər "hava çatışmazlığından"
əziyyət çəkən kinomuz
2008-ci ildən bəri özünü
göstərməyə başlayıb. Bilirik
ki, illər əvvəl həm özəl
şirkətlər tərəfindən, həm də dövlət
sifarişilə "Azərbaycanfilm"də çəkilən
filmlərin əksəriyyəti tamaşaçını qane etmirdi. Düzdür,
son bir neçə
ildə çəkilən filmlər arasında da xoşa gəlməyənlər
var, amma
bütövlükdə kinomuzda peşəkarlıq
xətti özünü göstərir.
Kinoşünas Aynurə Fərhadlı bildirdi ki, milli kinomuzun inkişafında dövlətin böyük rolu var. Kinonun inkişafının böyük bir ictimai hadisə olduğunu deyən ekspert hesab edir ki, Azərbaycan dövlətinin kino sənətinə qayğısı sayəsində kinomuzun yeni istiqaməti formalaşmaqdadır: "Dövlətimizin kinonu öz himayəsinə almasını bir növ ictimai sifariş saymaq olar. Milli kinonun böhran dövründə ictimaiyyət heç də kino işçilərindən az əziyyət çəkmirdi. Tamaşaçılar illərlə yaxşı bir Azərbaycan filminin çəkiləcəyi günü gözləyirdi. Müstəqil Azərbaycan dövlətinin kinoya qayğısı hər zaman olub, sadəcə, o qayğı yetərincə olmayıb. Amma son illər bu qayğının miqyası artırılır, o audiovizual sənətin hər bir növünə sirayət edir. "Azərbaycan kinosunun 2008-2018-ci illər üzrə inkişafına dair Dövlət Proqramı"nın təsdiq edilməsi haqqında Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin imzaladığı sərəncam kino yaradıcılığında böyük bir hadisə oldu. Müasir Azərbaycan kinosunda Azərbaycanın dövlət və ictimai maraqları qorunmağa başlayıb. 2008-ci ilin avqust ayının 4-də ölkə başçısının imzaladığı Dövlət Proqramı ictimaiyyətin maraqlarına hesablanan filmlərin çəkilməsinə şərait yaradıb. Dövlət Proqramı bütövlükdə kinonun mövcud problemlərinin həllinə yönəlib. Azərbaycan kinosunun hazırkı səviyyəsi bir kinoşünas kimi məni qane edir. Çünki artıq sükuta son qoyulub, bu sahədə böyük bir inkişaf hiss olunur. Azərbaycan kinosu mövzu rəngarəngliyilə də diqqəti cəlb edir. Çağdaş kinomuzda Azərbaycanın dövlət və ictimai maraqlarına cavab verən filmlər yaranmağa başlayır. Məlum Dövlət Proqramını kino sahəsinin xilası saymaq olar. "Azərbaycan kinosunun 2008-2018-ci illər üzrə inkişafına dair Dövlət Proqramı"nda deyilir ki, Azərbaycan kino sənəti mövcud olduğu yüz ildən artıq dövr ərzində zəngin bir yol keçib. Daha sonra qeyd edilir: "Kino incəsənətin geniş yayılmış növlərindən biri kimi bu gün milli-mənəvi dəyərlərin təbliğində və xalqımızın milli özünüdərkinin möhkəmləndirilməsi işində əvəzsiz rol oynayır. Məhz bu baxımdan kinematoqrafiyanın istehsalat, texniki və informasiya bazasının gücləndirilməsi, eləcə də bu sahə üzrə maarifləndirmə işinin təşkili Azərbaycan dövlətinin mədəniyyət sahəsində siyasətinin tərkib hissələrindəndir. Milli kinematoqrafiyanın spesifikasını özündə qabarıq şəkildə əks etdirən müxtəlif janrlı filmlərin yaradılması ölkəmizdə mərhələli inkişaf prosesi keçib. Sovet hakimiyyəti illərində istehsal olunan filmlərdə dövrün ideoloji tələbləri ucbatından bir sıra faktların aşkar təhrifinə yol verilsə də, Azərbaycan kino sənəti bütövlükdə tamaşaçıların estetik zövqü və dünyagörüşünün formalaşdırılmasında mühüm rol oynayıb, xalqımızın mədəni-mənəvi tələblərinə cavab verməyə çalışıb və milli ruhun qorunub saxlanması işinə xidmət edib. Dövlət müstəqilliyinin bərpasından sonrakı illərdə də Azərbaycan kinematoqrafiyası müəyyən uğurlar qazana bilib. Bununla yanaşı, respublikada kino sahəsinin inkişafı istiqamətində müəyyən problemlər müşahidə olunmaqdadır. İstehsal bazası yararsız vəziyyətə düşdüyündən, hazırda filmlər əsasən köhnə çəkiliş, səsyazma avadanlığı və cihazları vasitəsilə ərsəyə gətirilir. Gördüyünüz kimi, burada çox məsələlərin həlli nəzərdə tutulub və 2008-ci ildən bu yana Dövlət Proqramında əks olunanlar hissə-hissə öz həllini tapmaqdadır".
Kinoşünasın sözlərinə
görə, Azərbaycan kinosunda başlanan islahatların bəhrəsini
kino işçiləri daha çox hiss edir. Onun bildirdiyinə görə, Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin müvafiq
sərəncamı ilə 100-ə yaxın qış və yay kinoobyektinin özəlləşdirilməsi
barədə qərar da öz
faydasını verib. Ekspertin
fikrincə, 1998-ci ildə qəbul olunan
"Kinematoqrafiya haqqında" Azərbaycan
Respublikasının Qanununun icrası ilə
bağlı normativ-hüquqi baza yaradılıb: "Ölkə
iqtisadiyyatının dinamik inkişafı
kino sahəsində böyük
uğurlara nail olmaq imkanı verir. Kino sənətinə artan
diqqətin nəticəsidir ki, film istehsalına dövlət büdcəsindən
ayrılan vəsaitin həcmi ildən-ilə
artırılır. Respublika Kino Salnaməsi üçün
qısa müddət ərzində yüzlərlə mühüm ictimai-siyasi
hadisə lentə alınıb, həmçinin, kino sahəsində beynəlxalq əlaqələrin
inkişafı istiqamətində müəyyən işlər
görülüb və Azərbaycan
Respublikası "Birgə film
istehsalı haqqında" Avropa
Konvensiyasına qoşulub. "Azərbaycan
kinosunun 2008-2018-ci illər üzrə
inkişafına dair Dövlət Proqramı"
rəqabət qabiliyyətli informasiya cəmiyyətində
ölkəmizin mədəniyyət siyasətinin daha çevik bir şəkildə həyata keçirilməsinə
şərait yaradır. Dövlət
Proqramının əsas məqsədi milli
kino ənənələrinin bərpa
edilməsi, ölkədə kino
istehsalının dirçəldilməsi, filmlərin müasir texnologiyalar əsasında
qorunub saxlanmasının təmin
olunması, beynəlxalq mədəni əlaqələrin
genişləndirilməsi və sahə üzrə lazımi
islahatların aparılmasından ibarətdir. Dövlət
Proqramında kino müəssisələrinin
maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi,
ölkədə film istehsalı
bazasının yenidən qurulması, onun
rəqəmli çəkiliş, səsyazma və başqa müasir texnoloji avadanlıqlarla təmin edilməsi,
dövlət şəbəkəsində saxlanan
kinoteatr binalarının bərpa olunması, onların müasir
tələblərə cavab verən nümayiş və səs
avadanlığı ilə təchiz edilməsi və
çoxfunksiyalı kinoteatrların yaradılması, milli filmlərin ilkin
materiallarının, həmçinin, dünya
kinosu kolleksiyasının beynəlxalq texniki parametrlərə uyğun
şəraitdə qorunub
saxlanmasının təmin edilməsi, ölkədə
dövlət sifarişi ilə bədii, sənədli
və cizgi filmlərinin istehsalı, elmi tədqiqatlar, kadr
hazırlığı, kino sahəsində
beynəlxalq əlaqələrin dövlətin himayəsi
altında inkişaf etdirilməsi və bunun üçün
dövlət büdcəsindən məqsədli vəsaitin
ayrılması, xarici ölkələrdə
uzun illərdən bəri saxlanan
milli filmlərin nüsxələrinin Azərbaycan
Respublikasına qaytarılması nəzərdə tutulub. Həmçinin, kino sistemində yeni iqtisadi münasibətlərin
formalaşdırılması və idarəetmənin təkmilləşdirilməsi,
film istehsalı üçün
nəzərdə tutulmuş texniki xidmətlərə malik,
ən müasir səviyyədə texnoloji avadanlıqla təchiz edilmiş
Film İstehsalı Mərkəzinin
yaradılması, sahə üzrə özəl sektorun, o cümlədən
kino istehsalı müəssisələrinin,
prodüser mərkəzlərinin,
kinoteatrların və kinoprokat şirkətlərinin
işləmə mexanizminin qurulmasına
şərait yaradılması da burada əksini tapıb. Dünyanın
aparıcı kino şirkətləri ilə
müştərək filmlərin istehsalının təşkil
edilməsi, xaricdən gətirilən və eləcə də
ölkədə istehsal edilən bütün filmlərin dövlət reyestrində
qeydə alınması işinin təkmilləşdirilməsi,
özəl kino istehsalı müəssisələrinin yaradılmasının dəstəklənməsi
mexanizminin hazırlanması və həyata
keçirilməsi, yeni filmlərin bədii
səviyyəsinin yüksəldilməsi, dövlət vəsaiti
hesabına istehsal olunan
filmlər üçün aktual mövzulara həsr edilmiş kino layihələrinin
müsabiqə yolu ilə seçilməsi
mexanizminin işə salınması məsələsinə
də Proqramda yer verilib. Kino sahəsində rəqəmli texnologiyalar
vasitəsilə çəkiləcək filmlərin
sayının artırılması, kino
xadimlərinin beynəlxalq, ikitərəfli və çoxtərəfli
kino layihələrində iştirak
etməsi, uşaqlar üçün
müxtəlif janrlarda filmlərin
istehsalı, bədii və tərbiyəvi əhəmiyyətli
filmlərin nümayişinin
genişləndirilməsi, kinematoqrafiyanın mühüm
sahəsi olan kino tənqidinin
inkişaf etdirilməsi Dövlət
Proqramının əsas xətlərindən birini
təşkil edir. Azərbaycan
Respublikasında keçirilən ənənəvi beynəlxalq
kinofestivalların nüfuzu və səmərəliliyinin
artırılması, kino sistemində kadr hazırlığı prosesinin
təkmilləşdirilməsi, milli kinematoqrafiya sahəsində yaşlı
yaradıcı kadrlarla yeni
nəsil arasında ardıcıl təcrübə mübadilələrinin
əlaqələndirilməsi və gənc
kinematoqrafların hazırlanmasında mütərəqqi beynəlxalq
təcrübənin tətbiq edilməsi də burada
qeyd edilib. Dövlət
Proqramının yerinə yetirilməsindən bir
sıra nəticələr meydana
çıxıb. Burada kinonun normativ-hüquqi
və iqtisadi bazasının təkmilləşdirilməsi,
kino müəssisələrinin maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi,
çəkilən filmlərin beynəlxalq texniki
standartlara cavab verməsi,
ölkədə kinoteatrlar şəbəkəsinin
müasir tələblərə uyğun qurulması və əhalinin kino xidmətinə olan tələbatının ödənilməsi, Azərbaycan
xalqının tarixi və milli
mədəni irsini özündə əks
etdirən yüksək səviyyəli filmlərin
yaradılması, Azərbaycanın kino sənətini
və mədəniyyətini dünyada
layiqincə təbliğ və təmsil etmək
imkanlarının genişləndirilməsi, kino sənətinə aid olan bütün nümunələrin
lazımi şəraitdə qorunub
saxlanmasının təmin edilməsi, kino
sahəsinə daim yeni,
istedadlı və peşəkar kadrların cəlb edilməsinə
də diqqət ayrılıb".
A.Fərhadlının dediyinə görə, hazırda Dövlət Proqramında öz əksini tapan bir sıra məsələlər öz həllini tapmaqdadır. Kinoşünas dedi ki, kinomuz artıq müstəqil dövlətimizin maraqlarından çıxış edə bilir. O bildirdi ki, son illər dövlət sifarişilə çəkilən filmlərdə dövlətçilik xətti özünü daha çox göstərir: "Məsələn, son illər çəkilən filmlərin əksəriyyəti dövlət sifarişilə olsa da, özəl prodüser şirkətlərində çəkilib. Məsələ burasındadır ki, bu filmlərin bəziləri tarixi janrları əhatə edir.
"Hökmdarın taleyi", "Cavad xan", "Cavid ömrü" kimi tarixi kinolardan
danışarkən deməliyik ki, hər
üç filmdə dövlət siyasəti
və ictimai maraqlar
bir-birilə uzlaşır.
Dövlətin milli kino siyasətinin kinonun inkişafına yönəldiyi bəllidir. Azərbaycan kinosu dövlətin himayəsi, ictimaiyyətin diqqəti ilə əhatə olunub. Adlarını çəkdiyim filmlərin hər biri həm mövzu etibarilə, həm də daşıdığı ictimai-siyasi, tarixi missiya baxımından çox əhəmiyyətlidir".
Ardı var...
İradə SARIYEVA
Bakı xəbər. - 2013.- 26
noyabr.- S.15.