Sağlam və təhlükəsiz əmək
hər bir vətəndaşın hüququdur
İş yerlərində əmək
şəraitinin yaxşılaşdırılması,
təhlükəsizlik qaydalarına
əməl edilməsi,
işçilərin sağlamlığının
qorunması, əməkdaşların
qayğısına qalınması
artıq zamanın tələbidir. Sirr deyil
ki, bəzi işəgötürənlər sahibkarlığı ağalıq
etmək kimi başa düşərək,
öz obyektlərində
çalışanların əməyinə qul əməyi kimi baxır, işçilərin
əmək hüquqları
ilə hesablaşmır,
əməkdaşların təhlükəsizliyinin,
sağlamlığının qorunmasının təmin
edilməsi barədə
ümumiyyətlə düşünmürlər.
Bu da ondan irəli gəlir ki, işsiz adamlar, nəyin bahasına olursa-olsun, pullu iş tapıb öz ailəsini dolandırmaq barədə
düşünür. Sağlamlığını təhlükə altına ataraq heç bir müqavilə bağlamadan
ən ağır və səhhətə ziyanlı işlərdə
belə işləməyə
razı olurlar. Səhhətində bir
problem yarananda və ya iş qabiliyyətini
itirdikdə isə, sahibkar tərəfindən
heç bir maddi kompensasiya verilmədən işdən
azad edilirlər. Yuxarıda qeyd olunan neqativ
halların qarşısını
almaqdan ötrü işçilərin öz
hüquqlarını bilməsi
çox vacibdir.
Azərbaycanda əməyin mühafizəsi
normaları və qaydaları Əmək Məcəlləsi ilə,
icra hakimiyyəti orqanlarının qəbul
etdiyi normativ-hüquqi
aktlarla, habelə Azərbaycan Respublikasının
qoşulduğu və
ya tərəfdar çıxdığı beynəlxalq
müqavilələrlə müəyyən
edilir. İşçilərin
təhlükəsiz və
sağlam şəraitdə
işləmək hüququ
var. Əməyin mühafizəsi
normaları və qaydaları hökmən işçilərin, istehsalat
təcrübəsi keçən
tələbə və
şagirdlərin, müəssisələrdə
işə cəlb edilən hərbi qulluqçuların, məhkəmə
hökmlərinin icrası
yerlərində işləyən
məhkumların, təbii fəlakətin
nəticələrinin aradan
qaldırılmasına, habelə
hərbi və fövqəladə vəziyyət
rejimində işlərin
görülməsinə cəlb
edilən şəxslərin
çalışdıqları bütün iş yerlərində tətbiq edilməlidir.
Əmək Məcəlləsinə
görə, sağlam
və təhlükəsiz
əməyin mühafizəsi
şəraitinin təmin
edilməsi aşağıdakılardır:
1. İşəgötürən
sağlam və təhlükəsiz əmək
şəraitinə, təhlükəli
və zərərli istehsalat amillərinə nəzarəti təşkil
edir və bu sahədə baş vermiş dəyişiklik barədə
işçilərə müntəzəm
olaraq və vaxtında məlumat verir.
2. İşəgötürən
əmək şəraitinin
yaxşılaşdırılmasına, əməyin mühafizəsinin
təmin edilməsinə
və işçilərin
sağlamlığının qorunmasına yönəldilmiş
perspektiv və illik tədbirlər planı hazırlayır və həyata keçirir.
3. İşəgötürənlə
işçilər arasında
sağlam və təhlükəsiz əməyin
mühafizəsi şəraitinin
təmin edilməsi üzrə qarşılıqlı
öhdəliklər kollektiv
müqavilədə, əmək
müqaviləsində nəzərdə
tutulur.
4. Əmək şəraiti zərərli
və təhlükəli
olan istehsalatlarda, həmçinin xüsusi temperatur şəraitində
aparılan və ya çirklənmə ilə bağlı işlərdə çalışan
işçilərə müəyyən
edilmiş normalara uyğun olaraq müvafiq pulsuz xüsusi geyim, xüsusi ayaqqabı və digər fərdi mühafizə vasitələri, yuyucu və dezinfeksiyaedici maddələr verilir.
5. İşəgötürən
həmkarlar ittifaqları
təşkilatının iştirakı
ilə vaxtaşırı
iş yerlərinin əməyin mühafizəsi
normalarına və qaydalarına uyğunluğu
üzrə attestasiya aparmalıdır. Attestasiyanın nəticələri barədə
əmək kollektivinə
məlumat verilir.
İşəgötürən iş yerləri attestasiyasının nəticələrinə
əsasən onları
əməyin mühafizəsi
üzrə qüvvədə
olan normativ aktlara uyğunlaşdırmaq
üçün lazımi
tədbirlər görməlidir.
6. İşəgötürən
işçilərə verilmiş
xüsusi geyimin və ayaqqabının, digər fərdi mühafizə vasitələrinin
saxlanmasını, yuyulmasını,
qurudulmasını, dezinfeksiyasını,
deqazasiyasını, dezaktivizasiyasını
və təmirini təmin etməlidir.
7. İşəgötürən
qanunvericilikdə nəzərdə
tutulmuş istehsalat sahələrini qazlı və duzlu su
ilə təchiz etməlidir.
8. İşəgötürən
ilin soyuq və isti vaxtlarında
açıq havada, yaxud qızdırılmayan
qapalı binalarda və isti sexlərdə
çalışan işçilərin
isinməsi və ya istirahəti üçün otaqlar hazırlamalıdır.
Əməyin təhlükəsizliyi normalarının
və qaydalarının
tələblərinə və
əməyin mühafizəsi
prinsiplərinə uyğun
olmayan istər işəgötürənin, istərsə
də başqa vəzifəli şəxslərin,
habelə müəssisələrin
və onların struktur bölmələrinin,
avadanlıq və qurğuların işi işçilərin sağlamlığı
və ya həyatı üçün
təhlükə törədərsə,
müəyyən edilmiş
qaydada səlahiyyətli
nəzarət orqanları
və ya onların vəzifəli şəxsləri tərəfindən
aşkar edilmiş pozuntular aradan qaldırılanadək dayandırılmalıdır. Əməyin mühafizəsi tədbirləri
çərçivəsində işçilərin icbari
sığortası çox
mühüm əhəmiyyətə
malikdir. İcbari sığorta
haqqında qanun həm dövlət, həm də özəl sektorlarında
işəgötürənlərin öhdəsinə böyük
məsuliyyət və
vəzifələr qoyur.
Onlar əmək müqaviləsi
ilə bərabər əməkdaşlarla icbari
sığorta müqaviləsinin
də bağlanmasını
təmin etməli, sığortaçıya müəyyən
edilmiş məbləğdə
sığorta haqqını
da ödəməlidir.
Sığorta tarifləri Nazirlər
Kabinetinin qərarı
ilə işçilərin
risq qruplarından asılı olaraq müəyyən edilib.
Ən aşağı
risqli hesab olunan qrup üzrə
sığorta tarifləri
əməkhaqqının 0,2%-i, ən yuxarı
risq qrupu üçün 2%-i qədər müəyyən
edilib. Əslində, bu tariflər
elə də yüksək deyil, əgər sahibkar işçilərə məvacib
təyin edərkən
avtomatik olaraq ödəyəcəyi sığorta
haqqını da nəzərə alsa, həmin sığorta haqqı işəgötürənin
büdcəsinə ziyan
gətirməz. Məsələn,
bir işçi üçün ayda 300 manat xərc nəzərdə tutan sahibkar işçiyə
295 manat maaş yazıb yerdə qalan 5 manatı isə sığorta haqqı kimi ödəyə bilər. İcbari sığorta müqaviləsi
bağlandıqdan sonra
işəgötürən özü xeyli üstünlüklər qazanır.
Belə ki, əmək prosesi zamanı baş verə biləcək hər hansı bir sığorta hadisəsi zamanı işçiyə
dəyən ziyanın
maddi cəhətdən
kompensasiya edilməsi sahibkarın deyil, sığortaçının öhdəsinə
düşür. Ona görə
də sığorta hadisəsi baş verəndə işçi
ilə işəgötürən
arasında əvvəlki
kimi narazılıqlar
yaranmır. Əksinə, işəgötürən belə
situasiyalarda zərərçəkənin
hüquq və mənafelərini sığortaçı
qarşısında müdafiə
edə bilər.Bundan başqa, dövlət və müəssisələr
səviyyəsində əməyin
mühafizəsi fondu yaradıla bilər. Dövlət
Əməyin Mühafizəsi
Fondu müvafiq icra hakimiyyəti tərəfindən təsis
edilir.
Bu fond dövlət büdcəsindən ayırmalar, mənfəətindən ayırmalar, əməyin mühafizəsi normalarını və qaydalarını pozan inzibati qaydada cəzalanmış vəzifəli şəxslərin ödədikləri cərimələrin qanunvericiliklə müəyyən edilmiş hissəsi, müəssisələrin, vətəndaşların könüllü ödəmələri və başqa ödəmələr hesabına təşkil edilir. Müəssisə üzrə fond işəgötürən tərəfindən əməyin mühafizəsi və texniki təhlükəsizlik tədbirlərinə ayırdığı vəsaitin hesabına yaradılır. Müəssisədə əməyin mühafizəsi fondunun vəsaiti yalnız işçilərin əmək şəraitinin və təhlükəsizliyinin normativ tələblərə çatdırılması və ya müəssisədə mövcud olan əməyin mühafizəsi səviyyəsinin yüksəldilməsi tədbirlərində istifadə edilə bilər.
Məlum olduğu kimi, 2001-ci ildə Beynəlxalq Əmək Təşkilatının qərarı ilə aprelin 28-i "Ümumdünya Əməyin Mühafizəsi Günü" kimi təsis olunub. Dünyada hər il istehsalatda baş verən bədbəxt hadisələr nəticəsində milyonlarla insanın həyat və sağlamlığını itirməsi əməyin mühafizəsi işini günün aktual məsələlərindən birinə çevirib. Bu günün dünyada hər il qeyd olunmasında da məqsəd ictimaiyyətin diqqətini iş yerlərində əməyin mühafizəsinə, işçilərin sağlam və təhlükəsiz əmək şəraiti ilə təmin olunmasına yönəltməkdir.
Əməyin mühafizəsi işçilərin təhlükəsiz və sağlam şəraitdə işləmək hüququnu təmin etmək məqsədilə nəzərdə tutulan texniki təhlükəsizlik, sanitariya, gigiyena, müalicə-profilaktika tədbirləri, normaları və standartları sistemidir. Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 35-ci maddəsi ölkəmizdə hər kəsin təhlükəsiz və sağlam şəraitdə işləmək hüququnu müəyyən edir.
Cəmiyyətdə gedən ictimai-siyasi proseslər əmək məsələlərini və sosial-iqtisadi problemləri tənzimləyən milli qanunvericilik aktlarının təkmilləşdirilməsini və beynəlxalq təşkilatlarla əlaqələrin genişləndirilməsini zərurətə çevirib. Ona görə də ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin Azərbaycanda siyasi hakimiyyətə qayıdışından sonra əmək qanunvericiliyi sahəsində ciddi islahatlar aparılıb, əmək münasibətləri və əməyin mühafizəsi sahəsində yeni normativ-hüquqi aktlar qəbul edilib. Aparılan hüquqi islahatların məntiqi nəticəsi kimi 1999-cu il iyulun 1-də Azərbaycan Respublikasının Əmək Məcəlləsi qüvvəyə minib. Əmək Məcəlləsinin 33-cü maddəsi əməyin mühafizəsi normalarını əhatə etməklə bərabər, işçilərə sağlam və təhlükəsiz əmək şəraitinin təmin olunması ilə bağlı işəgötürənlərin məsuliyyətini də müəyyən edir.
Əməyin mühafizəsi, işçilərin hüquqlarının qorunması, təhlükəsiz və sağlam iş yerlərinin yaradılması bu gün dövlətimizin həyata keçirdiyi sosial siyasətin əsas istiqamətlərindəndir. Son illər ölkəmizdə təsdiq olunan dövlət proqramları, uğurla reallaşdırılan böyük layihələr nəticəsində tikinti-quraşdırma işlərinin həcmi artıb, yeni istehsal və xidmət sahələri yaradılıb, minlərlə iş yeri açılıb, vətəndaşların məşğulluq probleminin aradan qaldırılması istiqamətində mühüm addımlar atılıb, tikinti sektorunun iqtisadiyyat da rolu və əhəmiyyəti yüksəlib. Bütün bunlar da, öz növbəsində, istehsal və tikinti sektorunda təhlükəsiz və sağlam iş yerlərinin yaradılmasını, yüksək tikinti mədəniyyətinin formalaşmasını aktuallaşdırıb.
Əməyin mühafizəsi sahəsində beynəlxalq təcrübənin mütərəqqi cəhətləri əxz olunmaqla qanunvericilik bazasının təkmilləşdirilməsi və konkret əməli tədbirlərin həyata keçirilməsi baxımından Azərbaycan regionda qabaqcıl bir ölkədir.
Bu, Prezident İlham Əliyevin hər bir azərbaycanlının firavanlığına xidmət edən uğurlu siyasəti, həmçinin, əməkçilərin hüquqlarının təminatına daim xüsusi diqqət və qayğı göstərməsi ilə bağlıdır.
Əməyin qiymətləndirilməsi, qorunması, işçinin təhlükəsizliyinin təmin olunması ilə bağlı çoxsaylı beynəlxalq normaların Azərbaycanda fəal tətbiqini, qanunvericilikdə geniş yer verilməsini şərtləndirən mühüm bir cəhət milli mentalitetdə və dini dəyərlərdə bu məsələlərə xüsusi önəm verilməsidir.
Günel CƏLİLOVA
Bakı xəbər.-2014.-5
may.-S.10.