Heydər Əliyevin iqtisadi inkişaf strategiyasında
vergi siyasəti
Mərhum prezident Heydər
Əliyevin birbaşa təşəbbüsü ilə
Azərbaycanın müasir
vergi sisteminin
fundamental əsasları yaradılıb,
bu sahədə kompleks islahatların istiqamətləri müəyyən
edilib. Məlum olduğu kimi,
H.Əliyevin müstəqil
dövlətimizə rəhbərliyi
dövründə aparılmış
məqsədyönlü islahatlar
Azərbaycanda liberal iqtisadi
münasibətlərə keçid
üçün möhkəm
zəmin yaradıb.
Böyük strateq ölkənin
milli maraqlarını
əsas götürərək
Azərbaycanın uzunmüddətli
inkişaf strategiyasının
prioritetlərini müəyyənləşdirib,
müstəqil dövlətimizin
iqtisadi-siyasi baxımdan
qüdrətlənməsi üçün
fundamental əhəmiyyətli tədbirlər həyata keçirib.
Onun həyata
keçirdiyi mükəmməl
iqtisadi strategiyanın
əsas istiqamətlərindən
biri də ölkəmizdə vergi xidmətinin formalaşması
ilə bağlıdır.
Azərbaycanda müasir dövrün tələblərinə cavab
verən vergi sisteminin formalaşdırılması
mərhum prezidentin adı ilə bağlıdır. Məlum olduğu kimi,
ötən əsrin
90-cı illərinin ortalarına
qədər vergi xidməti köhnə inzibati idarəetməyə
əsaslanan, yalnız
vergilərin toplanması
ilə məşğul
olan bir qurum kimi fəaliyyət
göstərirdi. Məhz dövlət
nəzarətinin qaydaya
salınması və
bu sistemin təkmilləşdirilməsi, həmçinin,
sahibkarlığın inkişafı
sahəsində süni
maneələrin aradan
qaldırılması istiqamətində
H.Əliyevin imzaladığı
fərman və sərəncamlar vergi xidmətinin fəaliyyətinin
yenidən qurulmasını
şərtləndirdi. Bütün bunlar isə bazar iqtisadiyyatına keçidin ən vacib şərtlərindən
olan vergi münasibətlərinin tənzimlənməsinə,
beynəlxalq standartlara
uyğun vergi sisteminin formalaşmasına,
çevik vergi siyasətinin aparılmasına
xidmət edirdi.
2001-ci il yanvarın
1-dən qüvvəyə minən
Vergi Məcəlləsi
isə müstəqil
Azərbaycanın həyatında
yeni tarixi hadisə olaraq vergi sisteminin təkmilləşdirilməsi və
onun beynəlxalq standartlara uyğunlaşdırılması
sahəsində atılmış
mühüm addımlardan
birinə çevrildi.
Vergilər Nazirliyinin Vergi siyasəti və Strateji Araşdırmalar Baş İdarəsinin rəisi, professor Akif Musayevin mətbuata verdiyi açıqlamaya görə, Vergi Məcəlləsinin qəbulu,
yeni və vahid qanunvericilik bazasının yaradılması
vergi sistemində aparılan islahatlara mühüm təkan verməklə, dövlət-sahibkar
münasibətlərində yeni bir yanaşmanın
əsasını qoyub.
Vergi siyasətinin təkcə büdcə gəlirlərini təmin etməyi nəzərdə
tutan fiskal məqsədlərə deyil,
həm də ölkədə iqtisadi inkişafı sürətləndirmək,
optimal vergitutma mexanizmi
ilə əlverişli
investisiya mühiti yaratmaq, sahibkarlığın
inkişafını stimullaşdırmaq
kimi məqsədlərə
xidmət etməsi üçün vergi orqanları qarşısında
mühüm vəzifələr
qoyulub: "Vergi Məcəlləsində əvvəllər
tətbiq edilən 13 vergi növündən 9-u
təsbit olunub, əksər vergi növləri üzrə dərəcələr aşağı
salınıb, aksizə
cəlb olunan malların siyahısı azaldılıb. Eyni zamanda, Vergi Məcəlləsində vergi
sistemi, vergitutmanın
ümumi əsasları,
vergilərin müəyyən
edilməsi, ödənilməsi
və yığılması
qaydaları, vergi ödəyiciləri və
dövlət vergi orqanlarının, habelə
vergi münasibətlərinin
digər iştirakçılarının
vergitutma məsələləri
ilə bağlı hüquq və vəzifələri, vergi nəzarətinin forma və
metodları, vergi qanunvericiliyinin pozulmasına
görə məsuliyyət
və digər qaydalar müəyyən edilib".
Qeyd edək
ki, mükəmməl
qanunvericilik bazasının
yaradılması vergi
siyasətinin güclü
və işlək mexanizmlərini formalaşdırıb. Heç şübhəsiz,
sözügedən istiqamətdə
uğurların əldə
olunmasında qanunvericilik
bazasının yaradılması
da öz rolunu oynayıb. Milli Məclisin İqtisadi siyasət komitəsinin sədri, millət vəkili Ziyad Səmədzadənin
sözlərinə görə,
vergi sahəsində mükəmməl qanunvericilik
bazasının yaradılması,
vergi administrasiyasının
modernləşdirilməsi, kadr potensialının çevik idarəetmə sistemində fəaliyyətinin
təkmilləşdirilməsi vergi siyasətinin güclü və işlək mexanizmlərini
formalaşdırıb.
Millət
vəkilinin dediyinə
görə, mərhum
prezidentin "Biz bazar
iqtisadiyyatını vergi
yolu ilə tənzimləməliyik" fikri
nəinki respublikada, eləcə də nüfuzlu beynəlxalq maliyyə qurumlarında azad bazar münasibətlərinin
inkişafının fundamental əsaslarından biri kimi qiymətləndirilib:
"Ötən əsrin
90-cı illərində vergilərdən
yayınmaların qarşısının
alınması, vergi mədəniyyətinin yüksəldilməsi,
bütövlükdə cəmiyyətdə
şəffaflığın artırılması istiqamətində
Heydər Əliyev tərəfindən bir sıra fərman və sərəncamlar imzalanıb. Respublika iqtisadiyyatında çətinliklə əldə
olunmuş makro sabitliyi qorumaq, yeni inkişaf planlarını həyata keçirmək üçün
daha güclü maliyyə resursları tələb edilirdi. Bu vəzifənin yerinə yetirilməsi iqtisadi qanunvericiliyi təkmilləşdirmədən, vergi sisteminin idarəetmə strukturunu yenidən təşkil etmədən mümkün
deyildi. Vergilər
Nazirliyinin yaradılması
ilə bu sahədə ciddi dönüşə nail olundu.
Nazirliyin
ölkənin iqtisadi qüdrətinin möhkəmlənməsində,
maliyyə resurslarının
səfərbər edilməsində
müstəsna rolu var".
Millət vəkili onu da əlavə edib ki, onun
tapşırığı əsasında ölkəmizdə
həyata keçirilən
vergi siyasətinin daha da gücləndirilməsi,
vergi inzibatçılığının
təkmilləşdirilməsi, təkmil qanunverici bazanın yaradılması
ilə bağlı ardıcıl tədbirlərin
davamı kimi Vergi Məcəlləsi qəbul edilib. Həmin
Məcəllədə ölkə
sahibkarlarının stimullaşdırılmasına,
vergi ödəyicilərinin
hüquq və mənafelərinin qorunmasına
xidmət edən müddəalar geniş əksini tapıb: "Sənədin qəbulu vergi sisteminin təkmilləşdirilməsi və
onun beynəlxalq standartlara uyğunlaşdırılması
sahəsində mühüm
addım olub, eyni zamanda vergi
sektorunda islahatların
genişləndirilməsinə əhəmiyyətli zəmin
yaradıb".
Beləliklə, Azərbaycanın vergi inzibatçılığının təkmilləşdirilməsi dövlətin
iqtisadi siyasətində
prioritet istiqamətlərdən
biri olub və bu sahədə
sistemli tədbirlər
həyata keçirilir. Vergi xidmətində
yeni üsul və vasitələrin tətbiqi, vergi ödəyiciləri ilə
vergi xidməti əməkdaşları arasında
şəffaf münasibətlərin
qurulması, vergi bəyannamələrinin yeni
formada qəbulu, bütün ödəmələrin
banklar vasitəsilə
həyata keçirilməsinə
başlanması vergi inzibatçılığının əhəmiyyətli şəkildə
yaxşılaşmasına, şəffaflığın təmin
edilməsinə şərait
yaradıb.
Z.Səmədzadənin sözlərinə görə,
Azərbaycanın iqtisadi
inkişafının sürətlənməsi,
yeni iqtisadi çağırışların meydana çıxması,
bir çox sahələr kimi, vergi sistemində də qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsini zəruri edir. Vergi Məcəlləsinə
edilən dəyişikliklər
iqtisadi həyatın
real qiymətləndirilməsindən, dünya iqtisadiyyatında baş verən proseslərdən, ölkənin
milli maraqlarını
qorumaq tələblərindən
irəli gəlir.
Qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi
ilə paralel aparılan islahatlar elektron xidmətlər, ümumilikdə vergilərin
könüllü ödənilməsi
sisteminin inkişafına,
vergi ödəyicilərinin
hüquqlarının etibarlı
müdafiəsinin təminatına,
vergi fırıldaqçılığına
və vergilərin ödənilməsindən yayınma
halları ilə mübarizənin gücləndirilməsinə,
vergi orqanlarında beynəlxalq standartlara uyğun idarəetmə sisteminin inkişafı və müasir tələblərə cavab
verən informasiya sisteminin yaradılmasına
dərin əsaslar yaradır.
Akif Musayevin vurğuladığı kimi, bu istiqamətdə həyata keçirilən islahatların nəticəsində son 10 ildə mənfəət vergisinin dərəcəsi 27 faizdən 20 faizə, ƏDV-nin dərəcəsi 20 faizdən 18 faizədək azaldılıb, fiziki şəxslərin gəlir vergisinin hesablanması mexanizmi sadələşdirilib. Aqrar sektorun inkişafını stimullaşdırmaq məqsədilə kənd təsərrüfatı istehsalçıları, torpaq vergisi istisna olmaqla, bütün vergilərdən azad edilib, fiziki şəxslərin əmanətləri üzrə ödənilən faiz məbləğlərindən gəlir vergisinin tutulmasına güzəştlər tətbiq edilib, bankların, sığorta və təkrar sığorta şirkətlərinin mənfəətinin nizamnamə kapitalının artırılmasına yönəldilmiş hissəsi mənfəət vergisindən azad olunub: "2013-cü il yanvarın 1-dən qüvvəyə minmiş Vergi Məcəlləsinə əlavə və dəyişikliklər paketini nəzərdən keçirdikdə dövlətimizin mütərəqqi vergi sisteminin formalaşmasında nə qədər maraqlı olduğu bir daha aydın görünür. Vergi Məcəlləsinə son əlavə və dəyişikliklər həm mahiyyəti, həm tətbiq dairəsi, həm də təqdim olunmuş güzəştlərin həcmi və kateqoriyaları baxımından son illərin ən geniş dəyişikliklər paketidir. Təkcə onu qeyd etmək yerinə düşər ki, Vergi Məcəlləsinin 63 maddəsinə 131 bənd üzrə 176 əlavə və dəyişiklik edilib ki, bu da ümumilikdə Məcəllənin müddəalarının 30 faizinə dəyişiklik olunması deməkdir. Son dəyişikliklərin tətbiqi ilə əlaqədar 35-dən yuxarı müxtəlif normativ-hüquqi sənədin hazırlanması nəzərdə tutulur".
A.Musayev bildirib ki, vergi qanunvericiliyində edilmiş dəyişikliklərin konseptual əsasları bir tərəfdən yeni qlobal iqtisadi çağırışlara əsaslanır, digər tərəfdən də ölkənin ortamüddətli hədəflərə istiqamətlənmiş məqsədlərinə xidmət edir. Bu dəyişikliklərdə, həmçinin, vergi qanunvericiliyinin beynəlxalq normalara uyğunlaşdırılması, habelə son bir neçə il ərzində qarşıya çıxan problemlərin həlli ilə bağlı məsələlər nəzərə alınıb: "Qruplaşdırsaq, dəyişikliklər vergi siyasətinin aşağıdakı 4 istiqamətini əhatə edir. Vergi ödəyicilərinin hüquqlarının müdafiəsi: vergi ödəyicilərinin mənafelərinin qorunması, vergi inzibatçılığının təkmilləşdirilməsi və vergi nəzarətinin təkmilləşdirilməsi.
Bunların sırasında Vergi Məcəlləsinə vergi orqanları ilə vergi ödəyiciləri arasında əməkdaşlıq münasibətlərinin qurulmasını təmin edən normaların daxil edilməsi xüsusi yer tutur. Bu bizim ölkənin təcrübəsində ciddi yenilikdir. Vergi tərəfdaşlığı sazişi vergi orqanı ilə ödəyici arasında risqlərin minimallaşdırılması məqsədilə könüllü şəkildə bağlanmış niyyət razılaşmasıdır. Bu, vergi inzibatçılığı prosesində vergi orqanları ilə ödəyici arasında münasibətlərin tamamilə yeni əsaslarda qurulması deməkdir. Dəyişikliklərə əsasən, fiziki şəxslərin gəlir vergisinin maksimal dərəcəsi 30 faizdən 25 faizə endirilib, aylıq və illik gəlirlərin 14 faiz dərəcə ilə vergiyə cəlb edilən məbləğləri, müvafiq olaraq, 2000 manatdan 2500 manata və 24000 manatdan 30000 manata qaldırılıb. Bununla yanaşı, gəlir vergisi üzrə güzəştlərin həcmi də genişləndirilib. Əlillərin, məcburi köçkün və qaçqınların, əhalinin güzəşt hüququ olan digər kateqoriyalarının maddi vəziyyətinin yaxşılaşdırılması məqsədilə onların aylıq gəlirlərinin vergidən azad olunan məbləğləri 2 dəfəyədək artırılıb.
Bir sözlə, bütün bunlar bir daha təsdiqləyir ki, H.Əliyev tərəfindən əsası qoyulan, hazırda ölkə başçısı İlham Əliyev tərəfindən uğurla davam etdirilən vergi siyasəti hər bir vətəndaşın maraq və mənafeyini özündə ehtiva edir.
Heydər Əliyevi çox haqlı olaraq müstəqil Azərbaycanın memarı və qurucusu adlandırırlar. İkinci dəfə qazanılan müstəqilliyin dönməz, sarsılmaz və əbədi olmasını təmin edən mərhum prezident bu məqsədə çatmaq üçün çoxlu sınaqlardan keçməli oldu. Ölkəmiz üçün ən ağır və ən məsuliyyətli bir dövrdə - 1994-cü ilin sentyabrında "Əsrin müqaviləsi"nin imzalanması ən böyük risq idi. Müstəqilliyimizin xilası və əbədiliyi üçün bu risqə gedən H.Əliyev bir daha müdrik və dahi şəxsiyyət, uzaqgörən dövlət başçısı olduğunu əməli şəkildə sübut etdi.
1994-cü il iyunun 21-də Prezident sarayında respublika iqtisadiyyatının və həyatının digər sahələrinin cari məsələlərinə həsr olunmuş müşavirədəki yekun nitqində Heydər Əliyev bunları deyib: "Biz respublikamızda hüquqi-demokratik dövlət qurmaq yolu ilə gedirik. Bu, dövlət quruculuğunda, siyasi sahədə strateji yolumuzdur. Bununla sıx əlaqədə ikinci sahə iqtisadiyyatın demokratik yollarla idarə edilməsidir, yəni iqtisadiyyatda demokratik islahatlar aparılması, bazar iqtisadiyyatı yoludur. Bütün bunlar kompleks şəkildə respublikamızı gələcəyə aparan yollar, istiqamətlərdir".
Günel CƏLİLOVA
Bakı xəbər.-2014.-27
may.-S.10.