Bakıxanovlar sülaləsinin
layiqli
nümayəndəsi- pedaqoq, tarzən,
musiqi xadimi Əhmədxan Bakıxanov...
Bu
yazımızı Azərbaycan musiqi tarixində, milli
musiqimizin inkişafında, kadrların yetişdirilməsində
önəmli rolu olan Əhmədxan Bakıxanova həsr edirik.
Görkəmli tarzən, pedaqoq, musiqi xadimi, 1943-cü ildən
Azərbaycanın əməkdar müəllimi, 1973-cü ildə
Azərbaycanın xalq artisti fəxri adına layiq görülən
Əhmədxan Məmmədrza oğlu Bakıxanov 5 sentyabr
1892-ci ildə anadan olub.
Azərbaycan Televiziyası və Radiosunun xalq
çalğı alətləri ansamblının təşkilatçısı
və rəhbəri olub. Hazırda bu ansambl onun adını
daşıyır. "Azərbaycan ritmik muğamları",
"Muğam, mahnı, rəng" kitablarının müəllifi
kimi çox böyük işlər görüb.
Görkəmli
tarixçi, şair
Abbasqulu
ağa Bakıxanovun nəvəsi...
"Vikipediya" Açıq
Ensiklopediyasında qeyd edilir ki,
Əhmədxan Bakıxanov 1929-1973-cü illərdə
Azərbaycanın Dövlət Konservatoriyasında dərs
deyib, 1941-1973-cü illərdə Azradiokomitənin nəzdində
(sonralar radio və televiziya) xalq çalğı alətləri
ansamblının təşkilatçısı və rəhbəri
olub. Yaratdığı ansamblın tərkibinə bas tar, saz,
ud, kanon, qoşanağara, həmçinin qaboy və fortepiano
daxil edib.
Qeyd edək ki, Bakıxanovlar sülaləsinin
Azərbaycan Respublikasının ictimai həyatının və
mədəniyyətinin inkişafında rolu misilsizdir.
Bakıxanovların ən məşhuru Abbasqulu ağa
Bakıxanovdur ki, onun da xidmətləri hər kəsə məlumdur.
Tarixi mənbələrin yazdığına görə, Azərbaycan
muğam və xalq musiqisinin mükəmməl bilicisi olan
Abbasqulu ağa Bakı xanı II Mirzə Məhəmmədin
oğludur. Ömrünün çox hissəsini rus ordusunda rəsmi
qulluqda xidmət edib. O, rus ordusuna xidmət etsə də, hər
zaman öz xalqına can yandırıb, onun ədəbiyyatına,
mədəniyyətinə əvəzsiz töhfələr
verib.
Azərbaycan
musiqi mədəniyyətinin inkişaf edərək zənginləşməsində
Əhmədxan, Məmmədxan, Tələt, Məmmədrza, Akif və Tofiq
Bakıxanovların xidmətləri müstəsnadır.
Əhmədxan və Məmmədxan Bakıxanov
qardaşları Azərbaycan klassik musiqisinin banisi Üzeyir bəy Hacıbəyov ilə həm qonşu,
həm də dost idilər. Onlar milli xalq
musiqimizin inkişafı və təbliğində
çox önəmli rol
oynayaraq Üzeyir bəylə
çiyin-çiyinə çalışırdılar.
Bakıxanov qardaşları Azərbaycan klassik
musiqi irsimizdən olan,
bir vaxt populyar olub yaddan
çıxan melodiyaları araşdıraraq ifa
edir və yeni nəslə
çatdırırdılar. Onların ifa
tərzləri indvidual xarakteri
ilə, alətə dərindən yiyələnmələri
ilə, xalq mahnıları və
muğamların improvizasiyasının özünə xas cizgiləri ilə səciyyələnir. Eyni zamanda onlar
ilk xalq
çalğı alətləri ansambllarının
yaradıcılarından hesab olunub. Məsələn, Azərbaycanda
bəzi muğamlar ifa
olunmurdu. Əhmədxan Bakıxanov
onların sayını artırıb. Əhmədxan
Bakıxanov Azərbaycan musiqi xəzinəsinə
elə bir sərvət bəxş edib ki, onu
heç nə ilə əvəz etmək
olmaz.
İki il əvvəl "Əhmədxan
Bakıxanov xatirələrdə" kitabı çapdan
çıxıb. Şair-publisist İttifaq Mirzəbəylinin xalq
artisti Əhmədxan Bakıxanova həsr etdiyi "Əhmədxan Bakıxanov xatirələrdə"
kitabı musiqi ictimaiyyəti tərəfindən
yüksək səviyyədə qarşılanıb. Bura Əhmədxan
Bakıxanov haqqında qələmə aldıqları tədqiqat
materialları, məqalələri və xatirələri, həmçinin,
ona həsr olunmuş
şeirlər toplanıb.
Bu nəşrdə "Mirzə Əhmədxan
Bakıxanov iranlı ifaçıların xatirələrində"
bölümü xüsusi
maraq doğurur. Bu fəsildə Məmməd Salmanov,
Novruz Feyzullayev, Ağabala Abdullayev,
Rövşən Behcət, Sabir Mirzəyev
və başqalarının nadir faktlarla zəngin qeydləri yer
alıb.
Xalq artisti
Əlibaba Məmmədov
ustadını necə xatırlayır?
Xalq artisti, görkəmli
muğam ustadı, bəstəkar
Əlibaba Məmmədov Əhmədxan Bakıxanov haqqında
çox maraqlı fikirlər bildirib. Yerli mətbuatda dərc
olunan xatirələrdən biz də istifadə edirik.
Əlibaba müəllim
bildirir ki, hələ
erkən gənclik illərində bu böyük şəxsiyyəti tanıyıb
və onun məsləhəti ilə sənətini
inkişaf etdirib":Mən hələ 19
yaşım olanda, yəni 1949-cu ildə
müsabiqə yolu ilə Filarmoniyaya
solist qəbul edildim.
O vaxt Xan
Şuşinskidən başqa heç kəsin muğamı tam
dəstgah kimi oxumasına icazə verilmirdi. Təsəvvür elə, mən o yaşda Xan
Şuşinski, Şövkət Ələkbərova,
Sara Qədimova, Fatma
Mehrəliyeva və Əbülfət Əliyev kimi
sənətkarlarla bir yerdə oxumalı idim. Filarmoniyanın cəmi 12 solisti
var idi. Mənim bir tərəfdən yaşım az idi, digər tərəfdən
də musiqi təhsilim yox
idi. Ona görə də
musiqi təhsili almaq qərarına
gəldim. Nə olsun ki,
"Çahargah"ı oxuyurdum, savad da lazım idi. Qərəz, 1953-cü ildə Seyid Şuşinski Ağdam Musiqi Məktəbindən
Bakıya dəvət edildi və mən musiqi texnikumunda onun sinfinə qəbul olunmaq
üçün ərizə verdim. O vaxt Əhmədxan
müəllim texnikumda şöbə müdiri işləyirdi. Yadımdadır, Adil Gəray məni Seyid
Şuşinskiyə təqdim edəndə Mirzə Mansur da orada
idi, Əhmədxan müəllim də. Amma mənim oxumağım üçün
tarı Adil Gəray özü
çalırdı. Beləcə, mən musiqi
texnikumuna qəbul olundum.
Hə, o vaxtdan Əhmədxan
müəllim mənim gələcəyimə
inanıbmış. Niyə belə düşünürəm,
indi aydın olacaq.
Günlərin birində, biz hələ birinci kursda olanda, Əhmədxan müəllim
açdı bizim sinfin
qapısını:- Seyid, salam.
Dedi:-salam. Soruşdu ki, bu uşaqlardan
hansı "Rahab"ı yaxşı oxuyur?
Seyid dedi Əlibaba.
Əhmədxan müəllim mənə qayıtdı ki, gəl ansambla,
"Rahab"ı yazmaq istəyirəm. Yəni
"Əlibaba bu uşaqların
hansıdır"-deyə soruşmadan birbaşa mənə çevriləndə bildim ki, imtahandan
yadında qalmışam. Qulu Əsgərovla
birlikdə getdim səsyazma studiyasına.
Əhmədxan dedi ki,
mən "Rahab" muğamı
haqqında rəhbərliyə danışmışam. Deyirlər
ki, yazdır, görək o
nə olan şeydir. Ona görə də indi
ötəri yazaq, qulaq
assınlar, sonra fond üçün təzədən yazarıq. Oxudum, yazdılar. İndi
gözləyirəm ki, fikir
müsbət olsa, muğamı təzədən
yazacağıq. Bəlkə yadınızdadır, o vaxtlar hər bazar günü radioda "Muğamat" konserti olurdu. Bir gün həmin konsertə
qulaq asırdım. Diktorun
verdiyi elan məni
çaşdırdı: "Rahab", oxuyur Əlibaba Məmmədov. Ətim ürpəşdi.
Elə bildim üstümə qaynar su töküldü.
Konsert qurtaran kimi götürüb
Əhmədxan müəllimə zəng vurdum.
Dedi, Əlibaba, "Rahab"ı da bəyəniblər, sənin ifanı da. Bizə başqa nə
lazımdır? Dedim, heç
nə. Ondan sonra
"Bayatı-Şiraz"ı yazdıq və beləcə,
Əhmədxan müəllim məndən əl çəkmədi,
mən də Əhmədxan müəllimdən. Müxtəlif
musiqilər bəstələyirdim, gəlirdim ki,
müəllim, filan mahnı var, elə böyük həvəslə
qəbul edir, məşqlərə
başlayırdı ki, elə bil bundan başqa
heç bir işi yoxdur.
Bu,
Əhmədxan müəllimin mənə olan
qayğısı. Amma təkcə mən
deyildim axı. 50-ci, 60-cı illərdə,
lap elə onun ömrünün sonuna qədər
oxuyan, ərsəyə gələn xanəndələrin,
tarzənlərin hamısı Əhmədxan müəllimə
borcludur. Əhmədxanın zəhməti,
qayğısı hər
birimizə çatırdı, bəs edirdi.
Çox xeyirxah idi. Bizə yox, musiqiyə,
muğama, tara, yəni
xalqa xidmət edirdi".
Ə.Məmmədov ustad sənətkarın tar
ifaçılığından da
danışıb. Yüzlərlə yetirməsindən biri olan Ə.Məmmədov
onu çalğısını da yada salıb":...Müəllimin tar
ifaçılığı barədə fikir
söyləməyə gəlincə isə, deyim
ki, Sadıqcan, Mirzə Mansur,
Qurban Pirimov, sonra Ağabacı Rzayevanın babası
vardı, Mirzə Fərəc - onlar
tarın korifeyləri idilər. Əhmədxan müəllim bax o sırada dururdu. Əhmədxan müəllimin üstünlüyü nə idi?
O, yenilikçi idi, yaradıcı idi. Özünün bəstəkarlığı
vardı. Məsələn, "Rahab"
dəramədi, "Orta Mahur",
"Rast", "Bayatı-Şiraz"
dəramədləri Əhmədxan müəllimindir. Üstəlik,
harda bir köhnə, unudulmuş xalq
mahnısı vardısa, onu yenidən
işləyir, sevilən bir şəkildə
dinləyiciyə təqdim edirdi.
Demirəm ki, o biri tarzənlərdə bu
keyfiyyətlər olmayıb. Sadəcə, Əhmədxan
müəllimdə heç kəsdə olmayan bir yaradıcılıq
vardı".
Həmin unudulan mahnılardan birini oxuduğunu deyən Ə.Məmmədovun
sözlərinə görə, Əhmədxan müəllim Seyid Şuşinskidən xahiş
edib ki, bizim ən qədim mahnılardan olan "Güllü qafiyə"ni
uşaqlardan birinə öyrət, onu lentə yazaq": Bu mahnı ağanın ifasında ( Seyid Şuşinski
nəzərdə tutulur-Ə.M) radioda var idi. Amma
Əhmədxan istəyirdi ki, təzə
səs olsun. "Güllü
qafiyə" bir az
aşıq musiqisinə oxşadığına görə mən
dedim ki, onu Qulu Əsgərov oxusun. Çünki Qulunun səsi bir az aşıq musiqisinə yaxın idi. Razılaşdılar. Qulu
getdi oxudu,
alınmadı. Sizə deyim ki, Qulu hələ texnikumda oxuduğumuz illərdə
çox mükəmməl ifaya malik idi.
Amma "Güllü
qafiyə"ni nədənsə oxuya bilmədi.
Ona görə də Əhmədxan gəlib
Seyiddən birbaşa məni istədi. Yenə
də Qulu ilə birlikdə getdik səsyazma studiyasına. Oxudum, yazıldı. O
mahnını indi Alim
Qasımov, Mələkxanım Əyyubova və
başqaları dillər əzbərinə çeviriblər.
Əhmədxanın xidmətidir. Əliağa Quliyev,
Həbib Bayramov və Sərvər İbrahimovdan üzü bəri
bütün tarzənlər onun yetirmələridir. Çox
maraqlıdır, bu qədər şagird yetişdirəsən, ansamblı saxlayasan, dərs deyəsən, proqram tərtib edəsən-çox böyük zəhmət tələb edən
fəaliyyət idi. Deməli, mən
"Dəşti"ni ərsəyə gətirmək üçün 7-8 il
fikirləşmişəm. Seyiddən eşitdiyim
4 dəqiqəlik "Dəşti"yə müxtəlif muğamların
uyğun gələn hissələrini əlavə
etdim və oldu 17 dəqiqə.
Mən muğam yaratmadım ha, olanlardan istifadə etdim. Muğam yaratmaq mümkün
olsaydı, Üzeyir bəy yaradardı.
Yaratmayıb. Sadəcə, bütün muğamlardan istifadə edib.
Mən də eləcə "Dəşti"ni
tamamladım və Əhmədxan müəllimin böyük köməyi, qayğısı ilə
lentə yazdırdıq. İndi mən bir məsələni qeyd
etmək istəyirəm. Üzeyir bəy
olmasaydı, bizim muğamlar
yenə də əvvəlki kimi 35-40
şöbədən ibarət olardı. Yəni
muğamları Üzeyir bəy təkmilləşdirib.
Seyid Şuşinski
olmasaydı, bizim muğam
tədrisimiz olmayacaqdı. Əhmədxan müəllim məhz
həmin iki böyük
sənətkarın milli musiqimiz
qarşısındakı məsuliyyətini eyni
miqyasda davam etdirən
bir sənətkar idi.
Xidmətləri çox böyük
idi. Xanəndə nəyisə
yarımçıq oxuyanda mütləq ya Həbibə tapşırırdı, ya da mənə həvalə
edirdi və həmin
yarımçıqlıq aradan
qaldırılırdı. Xanəndə ümumiyyətlə
naşı idisə, Əhmədxan onu qətiyyən
yazmazdı. Deyirdi, get,
oxumaq istədiyin muğamı öyrən,
sonra gəl, yazaq.
Ömründə xaric pərdələrə
imkan verməzdi".
Xalqın mədəniyyətinə
xidmət edən sənətkar...
"Əhmədxan
müəllim tarla öz
xalqına, mədəniyyətinə, musiqisinə necə xidmət
edibsə, xanəndələr arasında da
həmin işi Cabbar
Qaryağdıoğlu edib. Cabbar
əmi təkcə təsnif yaratmayıb, təsniflərin
sözlərini də yazıb. Onun şairliyi də var idi. İndi bizim oxuduğumuz təsniflərin
80 faizi, bəlkə də çoxu
Cabbar əminindir. Etiraf
edim ki, Cabbar əminin təsiri olmasaydı, mən də
o qədər təsniflər, mahnılar yarada bilməzdim. Mən yüzdən çox mahnı, təsnif bəstələmişəm.
Hamısı Cabbar əminin təsiri idi. O, yaxşı musiqi xadimi, novator sənətkar,
nurlu ziyalı, eyni zamanda hamımızın dərs ala biləcəyi bir
insanlıq nümunəsi idi. Təsəvvür
edin, mən-19-20 yaşlı adam zəng edirdim ki, müəllim, bir muğamla, ya da mahnı ilə bağlı
görüşmək istəyirəm. Deyirdi
filan saatda gəl, evdə
olacağam. Gedirdim, dərhal
çay, halva, şirniyyat, süfrə... Mən Əli Fəhmi
kimi dahi ilə Əhmədxan
müəllimin evində tanış olmuşdum.
Mənim Əliağa Vahidin
sözlərinə yazdığım "Hisar"
təsnifinin adı ilı bağlı maraqlı söhbət
də məhz həmin görüş
zamanı olmuşdu. Əhmədxan müəllim
deyirdi ki, o muğamın adı "Hisar"
yox, "Hasar"dır. Əli Fəhmi
isə müəllimin sözünü təsdiq
etməklə yanaşı, bildirdi ki, el arasında "Hisar" deyirlər, qoy elə
də qalsın. Müəllim razılaşdı. Daha maraqlı bir fakt. O mənə bir "Şur" təsnifi yazmağı
tapşırmışdı. Getdim,
yazdım: "Vətən yaxşıdır". Evində qulaq asdı. Dedi,
Əlibaba, mən sənə təsnif demişdim,
bu mahnıdır. Özü
də mükəmməl bir mahnı. İndi diqqət yetirin. Mən
onun dediyini yerinə
yetirə bilməmişdim, yenə də məni pərt eləmək
istəmirdi. İncitsəydi, gedib məhz
onun dediyi təsnifi-"Burdan
bir ceyran keçir" sözləri ilə başlanan təsnifi yaza
bilməzdim.
Yazdım, dedi, əla, əhsən! Bax
belə, Əhmədxan müəllim hələ bundan sonra da
yüz illər boyu ehtiramla xatırlanacaq sənətkarlarımızdan
biridir. Onun həyatının istənilən sahəsi məktəb
kimi dəyərlidir, öyrənilməlidir,
nümunə götürülməlidir. Şəxsən mən
fəxr edirəm ki, onun
kimi böyük sənətkarla
uzun illər çiyin-çiyinə
çalışmışam. Yenə də əlavə
edirəm ki, mən onun
köməyini, qayğısını görmüş
yüzlərlə sənət adamından biriyəm". Onun 120 illik yubileyinin keçirilməsi çox
böyük qədirbilənlik nümunəsi
olacaq"- deyə Ə.Məmmədov bildirib.
İradə SARIYEVA
Yazı Azərbaycan Respublikasının Prezidenti Yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap olunur.
Bakı
Xəbər.- 2014.- 28-30 noyabr.- S.15.