Xıdır Nəbi mərasimi
xalqımızın etnoqrafiya mədəniyyətinin vacib hissəsidir
Azərbaycan xalqının üzü qədimlərdən bəri formalaşan, illər əvvələ qədər bir sıra bölgələrimizdə kütləvi şəkildə qeyd edilən mərasimləri çox olub. Lakin son dövrlər o mərasimlərin bir qismi aradan çıxmaq üzrədir. Onlar ya lokal, dar çərçivədə qeyd edilir, ya da ümumiyyətlə keçirilmir. Bəzi mərasimlərimiz var ki, onlar indi də ayrı-ayrı bölgələrdə keçirilir. Ancaq o da faktdır ki, kəndlərin şəhərlərə daşınması, əyalət insanlarının mərkəzə meyl göstərməsi o mərasimlərin də sıradan çıxmasına gətirib çıxarır.
Sırf bölgələrə, kəndlərə xas olan mərasimlərin şəhərlərdə keçirilməsi əksər hallarda mümkün olmur. Əlbəttə, kənd öz ruhunu qorumalıdır və bu mərasimlər kəndlərdə yaşayıb, qeyd edilməlidir. Xalqımızın düşüncəsində, mədəniyyətində, mərasimlər sistemində özünə ayrıca yer tutan Xıdır Nəbi (Xıdır İlyas, Xızır İlyas, Xıdır Əlləz-İ.S) mərasimi də yavaş-yavaş unudulmaqdadır. Halbuki, əsrlər boyu nənələrimiz, babalarımız bu mərasimi qeyd edib. Qışın oğlan çağında, yəni fevralın ilk ongünlüyündə-fevralın 9-10-da keçirilən bu mərasimin maraqlı cəhətləri çoxdur. Təbii ki, bu mərasimlərdə Azərbaycan xalqının həyat tərzi özünü əks etdirir.
Xıdır Nəbi mərasimi haqqında alimlərin fikirlərindən daha çox məlumatlar ala bilirik.
Xıdır
gəldi hayınan,
Bir balaca dayınan.
Dayça
batdı palçığa,
Çıxartdıq hay-hayınan.
Ellərimizdə dolaşan bu şərqini
çoxlarımız eşitmişik. Xıdır Nəbi mərasimində
oxunardı.
Etnoqraf Solmaz Məhərrəmova "Xıdır
İlyas" xalq bayramı haqqında maraqlı
araşdırma ortalığa qoyub. Etnoqrafın müxtəlif
mənbələr əsasında bu sahədə həyata
keçirdiyi araşdırmalar çox maraqlıdır.
S.Məhərrəmova bu barədə yazır: "Hər bir
xalqın özünəməxsus bayramları var. Azərbaycan
mənəvi mədəniyyətinin tərkib hissəsi olan
bayramlar xalqımızın həyatında mühüm yer
tutur. Araşdırmalar göstərir ki, bu
gün xalqımızın məişətində mövcud
bir sıra bayramların başlanğıcı eramızdan əvvəlki
minilliklərə söykənir. Bayramlar
öz məzmununa görə dini və dünyəvi bayramlara
bölünür. Azərbaycanda Ramazan
(Orucluq) bayramı, Qurban bayramı kimi dini bayramlarla
yanaşı, "Xıdır İlyas" (Xıdır Nəbi),
Novruz kimi xalq bayramları da mövcuddur. Qədim
tarixə malik olan və el arasında geniş
yayılmış bayramlardan biri də Xıdır İlyas və
ya Xıdır Nəbi adlandırılan mərasimdir. Bu bayram bir-birindən cüzi fərqlərlə, demək
olar ki, Azərbaycanın bütün bölgələrində
keçirilir. Xıdır İlyas adətən təbiətin
oyanması, otların cücərməsi, axar suyun təmizlənməsi
və s. təbii proseslərlə müşayiət edilir. Tədqiqatlarda Xıdır Nəbi bir şəxsiyyət
olaraq "suyun, külək və havanın himayəçisi"
kimi təqdim olunur, Xızır peyğəmbərlə eyniləşdirilir.
"Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanının "Dirsə xan oğlu Buğac xan
boyu"nda Dirsə xanın öz oğlu Buğacı
yaralayıb Qazlıq dağında qoyub getdiyi səhnəsində
oxuyuruq: "Oğlan orada yıxılanda boz atlı
Xızır oğlanın yanında hazır oldu. Üç
dəfə yarasını əli ilə sığallayıb:
"Oğlan, qorxma, sənə bu yaradan ölüm yoxdur. Dağ çiçəyi ilə ananın
südü sənin yarana məlhəmdir"- deyib yox
oldu". Professor Pənah Xəlilov yazır:
"Folklorumuzda Xızır qədim xeyirxah-sehrli qüvvədir.
Sonralar islam dini əfsanəsinə
qarışıb Xızır İlyas kimi məşhur olub. Xızır İlyas sehri (möcüzəsi) bir daha
təsdiq edir ki, bu boy ən qədim dastanlardan su içir,
tarixən islamın yayıldığı dövrlərin əfsanələrinin
təsirindən də kənara qalmır. Xıdır
İlyas bayramının təsadüf etdiyi günlər
haqqında tədqiqatçılar arasında müxtəlif
fikirlər var. Onlardan bəziləri bu bayramın böyük
çillədən dörd və kiçik çillədən
üç gün olmaqla yeddi gün davam etdiyini bildirir. Görkəmli folklorçu Əhliman Axundov isə həmin
mərasimin kiçik çillənin onuncu günündə
qeyd edildiyini göstərir".
S.Məhərrəmova folklorşünas alim Bəhlul
Abdullanın fikirlərinə istinadən qeyd edir ki, kiçik
çillənin "Xıdır Nəbi" adlanan birinci
ongünlüyü fəslin ən sərt, çovğunlu,
dondurucu çağı sayılır. Onun bildirdiyinə görə,
Xıdır Nəbinin şərəfinə icra olunan ayinlər
Xıdırın yaşıllıq, su hamisi sayılan
Xızırla əlaqəsini göstərir: "Digər bir
tədqiqatçı, professor Məhərrəm
Qasımlı "Xıdır Nəbi" bayramının hər
il qış yarı olanda böyük çillə ilə
kiçk çillə arasında keçirildiyini bildirir. Professor, Azərbaycanın xalq
yazıçısı Əzizə Cəfərzadə
"Xıdır İlyas" mərasiminin kiçik
çillənin qurtardığı son üç gündə-təxminən
fevralın 25-28-i arasında keçirildiyini göstərib.
Azərbaycanın görkəmli
etnoqraflarından biri Ə.Ələkbərov da
"Xıdır Nəbi" mərasiminin kiçik çillənin
birinci ongünlüyündə qeyd edildiyini göstərib.
Ə.Ələkbərovun fikrincə, bu bayrama
hazırlıq işləri qadınlar tərəfindən
aparıldığı üçün daha çox qadın
bayramı hesab etmək olar. "Azərbaycan
mərasim folkloru" mövzusunda tədqiqat aparmış
Afaq Xürrəmqızının da "Xıdır Nəbi"
bayramı ilə bağlı maraqlı mülahizələri
var.
"Xıdır İlyas" mərasiminə xüsusi
hazırlaşırdılar. Xalq arasında belə
inam var ki, Xıdır Nəbi boz atında gələrkən
evlərdə bayram əhval-ruhiyyəsi görmədikdə
küsüb gedirdi. Xıdırın
küsüb getməsi isə ruzi-bərəkətin yox
olmasına səbəb olar, baharın gəlməsi gecikər.
Buna görə də hələ kiçik
çillənin birinci günündən başlayaraq bayram tədarükü
görülürdü. "Xıdır Nəbi"
mərasimi süfrəsinin əsas atributları səməni,
qovurğa, qovut, boyadılmış yumurta, xəşil,
düyüdən hazırlanmış yeməklər idi.
"Xıdır Nəbi" mərasimində
kökə və kömbə də bişirilib. Bayram süfrəsi üçün buğda
qovurulurdu, qovurulmuş buğdadan qovut çəkilirdi. Qovut ayrıldıqdan sonra qovurğanın
"yarmalıq" adlanan digər iri hissəsi ayrı qaba
yığılar. Bayramdan bir gün əvvəl evin
kiçik övladı (oğlan uşağı)
bağ-bağçadan alma
çubuqları gətirər. Gətirilən
şövlər (çubuq-İ.S) üç tərəfdən
səliqə ilə pambığa sarınıb yağda
qızardılar. Axşam evin
böyüyü ana şövləri bir-bir götürüb
niyyətlərini sadalayır. Hər
şöv bir niyyət üçündür. Yurdun abadlığı, ailənin
salamatlığı, mal-qaranın məhsuldarlığı,
bağ-bostanda barın çoxluğu, toy-düyün və
s.niyyətlər edirlər. Üyüdülmüş
qovutu məcməyinin içində nazik yayırlar. Bəzən
qovutdan başqa məcməyiyə un da
yayırlar. Gecə düşəndə həmin
dəstələnmiş çubuqları şam kimi
yandırırlar. Özü yanıb
keçənədək ona toxunulmaz. Səhərə
qədər məcməyidəki qovut və ya una əl
vurulmaz. Çünki əvvəlcə
Xıdır Nəbi gəlib öz payını götürməlidir.
Belə hesab edirdilər ki, bu zaman evin ruzi-bərəkəti
artar, bolluq olar. Yalnız bundan sonra həmin
qovutdan yemək olar. Axşam şər
qarışanda isə cavanlar və uşaqlar dəstələnib
evləri qapı-qapı gəzərək
"Xıdır" nəğməsini oxuyar və bayram
payı yığardılar. Hansı qapıdan içəri
girsələr əvvəlcə dəstədən bir adam irəli çıxıb avazla oxuyardı:
Mən
Xıdırın quluyam,
Göy atının quluyam.
Ağzının
arpasıyam,
Ayağının nalıyam".
"Xıdır Nəbi" mərasimində bayram
iştirakçıları mütləq dəstə-dəstə
bölünüb nəğmə oxuyub Xıdırı
salamlayardılar.
Etnoqrafik və folklorşünaslıq mənbələrində
gedən məlumatlara görə, bu mərasimdə
insanların oxuduğu mahnılar Xıdırla bağlı
olardı.
Xıdırı-Xıdır
İlyas,
Özünü yetir İlyas.
Qara toyuq
qanadı,
Kim vurdu, kim sanadı.
Qapı-qapı
gəzməkdən
Baldırım it daladı.
Xıdırı-Xıdır
İlyas,
Özünü yetir İlyas.
Mənbələr yazır ki, "Xıdır
payı"ndan ertəsi günü yağla kömbə
bişirər, qovut çəkilər və dəstənin
üzvləri arasında bölünərdi.
Etnoqraf
alimlərimizin yazdıqlarına və bildirdiklərinə
görə, Kiçik Qafqazın cənub-şərq
rayonlarında-Laçın, Qubadlı, Zəngilan, Kəlbəcər,
Cəbrayıl və Füzuli rayonlarında "Xıdır
İlyas" bayramı özünəməxsus mərasimlərlə
qeyd olunurdu.
Alimlərimiz yazır ki, rus tədqiqatçısı
T.F.Aristova Laçın, Qubadlı və Zəngilan
rayonlarında bu bayramın qeyd edilməsi prosesləri
haqqında maraqlı məlumat verir. Qışın
ortalarında keçirilən bu bayramda azərbaycanlı
qadınlar ailəsinin salamatlığı üçün
sacda qovurğa qovurar, çay və bulaq kənarında
müxtəlif rənglərlə bir neçə yumurta
qoyaraq niyyət edirdilər. Ertəsi
gün yumurtalara baxırdılar. Əgər
yumurta qırmızı rəngə boyanmışdırsa
yaxşı, qara boyanırdısa pis əlamət yozurdular.
Kəlbəcər
rayon sakini Əhməd Fətəliyev alimlərlə söhbətində
bildirib ki, Qılıncı kəndində kiçik çillənin
çıxmasına 15 gün qalanda "Xıdır
İlyas" bayramı qeyd olunardı: "10-15 nəfərlik
dəstələrlə qapı-qapı gəzib bayram hədiyyəsi
yığardıq. Hər evə çatanda xor
ilə "Xıdır" nəğməsi oxuyar və
oynayardıq. Əvvəlcə bir neçə nəfər
oxuyardı:
Xıdır
gəlir haynan-huynan,
Altında bir qara daynan.
Qara day
palçığa batdı,
Xıdır
yanında yatdı...
Alimlər qeyd edirlər ki, bölgə ərazisində
"Xıdır Nəbi" bayramı paylarını
uşaqlar torba götürüb yığırdılar. Un,
buğda və digər məhsulları o dövrdə əsasən
dəridən hazırlanmış dağara yığıb
ağzını bağlayardılar. Buradakı
"dağarın ağzın açsana" müraciəti-yəni
dağarın ağzını açıb bizə un və ya buğda və s. ver demək idi.
Bir sıra rayonlarda "Xıdır İlyas" bayramında evlərdə xəşil çalınar, qovurğa qovrular, qovut düzəldilər və heç kəsi paysız yola salmırdılar. Belə inam var idi ki, elə Xıdır İlyasın özü də uşaqların içindədir. Pay verilməsə Xıdır İlyas küsər, atını çapıb gedər, ruzi-bərəkəti də özü ilə aparar. Pay verildikdə isə Xıdır İlyas-Xıdır peyğəmbər atını çapıb həmin evlərin hamısına ruzi paylaya-paylaya gedər.
Həmin gecə külək əsərsə, belə hesab edirdilər ki, Xıdır İlyasdır. Əsən külək isə atın kişnərtisidir. Burada da qovuta və ya una Xıdır İlyasın əl basmasına inam güclü idi.
Alimlərin, etnoqraf və folklorşünasların qənaətinə görə, "Xıdır İlyas" mərasimi xalq bayramı olmaqla yanaşı, həm də mifik bir obrazın - Xıdır İlyasın mövcud olduğu və mərasimlərdə şəxsən iştirak etdiyi barədə fikri yaddaşlarda möhkəmləndirir.
Bu mərasim xalqımızın qayim-qədim, əski düşüncəni özündə əks etdirən bayramlarından biri kimi yaşayır. Hesab edirik ki, onun yaşaması, daha geniş miqyasda qeyd edilməsi çox vacibdir. Arzu edirik ki, bu bayram şəhərlərdə də keçirilsin. Bunun effekti daha müsbət olacaq.
İradə SARIYEVA
Bakı xəbər.-2015.- 19 fevral.- S.15.