Azərbaycanda
islam dini abidələrinə dövlət dəstəyi,
tolerantlıq və azərbaycançılıq ifadəsi...
III yazı
Milli tolerantlığı, multikulturalizmi, birgə yaşayışın sivil formasını Azərbaycanda görmək olar. Qeyd edək ki, burada həm islam, islama qədərki dini məbədlər, həm də xristian abidələri, qeyri-islami inanc yerləri mövcuddur. Azərbaycanda islam dininin çoxəsrlik tarixi var və ölkə əhalisinin 96 faizi bu dinə tapınır.
Azərbaycançılığı dövlət siyasətinə çevirən, tolerantlıq və multikulturalizmi cəmiyyətimizdə bərqərar edən Azərbaycan dövlətinin heç bir ayrıseçkilik qoymadan dini abidələrə eyni dərəcədə qayğı göstərməsi diqqətdən yayınmır.
Ziyarətgahlarımızdan danışarkən Xızır-zində baba ziyarətgahını da unutmamalıyıq. Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsinin saytında qeyd edilir ki, bu ziyarətgah Siyəzən rayonu yaxınlığındakı uca bir dağın başında yerləşir: "Bu dağ 124 min peyğəmbərlərimizdən biri - əbədiyaşar Xızır-zində babanın qədəmgahıdır. Bir gün Xızır-zində baba özündən kiçik qardaşları - Xızır İlyası və Xızır Nəbini yanına çağıraraq deyib: düşün aşağı, dənizdən su gətirin, dəstəmaz alıb günorta namazına hazırlaşım. İki qardaş dağdan aşağı düşür, lakin suyu gətirib çıxarmırlar. Rəvayətə görə, həmin deyilən yerdə dənizin içərisində qardaşlar daşa dönüb. Bu hadisədən sonra bütün ətraf rayonlardan, kəndlərdən Xızır-zində babaya ziyarətə gəliblər. Ürəyində arzu-niyyət tutanlar bu ziyarətgahdan naümid qayıtmayıb".
Babadağ ziyarətgahı haqqında da saytda məlumat verilir. Saytda qeyd edilir ki, Babadağ ziyarətgahı uca bir zirvə olub, hündürlüyü 3629 metrdir. Bu dağın şimal hissəsi Quba zonasına, cənub hissəsi isə İsmayıllı zonasına düşür. Hər il yay mövsümündə camaat bura ziyarətə gəlir: "Həzrəti Babadağ ziyarətgahına zəvvarların gəlməsi iyul ayından başlayaraq avqust ayının axırlarına kimi davam edir.
Bəzi araşdırmalarda deyilənlərə görə, Həzrəti baba Məhəmməd peyğəmbər (s.ə.) dövründə anadan olub. Atası Qərani kişi övladının olmamasından peyğəmbərin (s.ə.) yanına gəlib şikayət edir. Peyğəmbər (s.ə.) ona xeyir-dua verir ki, get evlən, ikinci arvadından bir oğlun olacaq. Adını Məhəmməd qoyarsan. Ancaq Baba çağırarsınız. Deyilənlərə görə, Həzrəti Baba gənc yaşlarında bir gün yuxuda görür ki, ağsaqqal nurani qoca ona deyir ki, sənin yerin Şamaxı rayonundan xeyli aralıda olan uca və qarlı dağın başıdır. Səhəri gün Həzrəti Baba sübh tezdən durub anasına və analığına deyir ki, yığışın, getməliyik. Onlar uzun müddət getdikdən sonra Həzrəti Baba ögey anasına deyib ki, anacan, sən bu dağın ətəyində qal, mən anamla dağa çıxım, sağ qalsam gəlib səni də apararam. Babanın bu sözündən inciyən ana ona deyir ki, demək sən burada ögeyliyini bildirdin?
-Xeyr,
anacan, mən bəlkə geri qayıda bilmədim. Allah yolunda şəhid oldum, bir vaxt olar ki, bu
dağlara ziyarətə gələnlər bizə bir dəfə
baş çəksələr, səni iki dəfə ziyarət
etmiş olarlar. Bundan sonra Həzrəti
Baba anası ilə ensiz cığırlarla qarlı dağa
qalxıb. Dağın ortasına
çatanda onlar balaca bir çuxurda büllur kimi şəffaf
su görüb ondan doyunca içirlər. Həzrəti
Baba dağın üstündə əkin əkirmiş.
Buğda əvəzinə boranıya bənzər
tərəvəz məhsulu yetişibmiş. Həzrəti Baba hirslənib bitkini yerə
çırpıb. Bu zaman boranının
içindən sarı buğdalar tökülüb. Həzrəti Baba Allahdan
bağışlanmasını diləyib. Elə bu anda
dağın Qibləyə olan hissəsindən səda gəlib:
"Ya Həzrəti Baba, sənin günahından
keçildi, indi ömrün başa çatıb". Həzrəti Baba həmin anda səs gələn -
Qiblə tərəfdən qeyb olub. Anası
oğlunun qeyb olduğunu bilib Allaha yalvarır ki, mənim də
canımı al, balama qovuşdur. Anası
da dünyasını burada dəyişib. Xeyli
vaxtdan sonra ögey ananın qulağına Həzrəti
Babanın haqqa qovuşması ilə bağlı səmadan
bir səs gəlib. Ögey ananın da
ömrü burada başa çatıb. Onun
məzarı "Qurbangah" deyilən yerdə yerləşir.
Həmin məqbərə 2001-ci ildə inşa
olunub. Əsrlər keçməsinə
baxmayaraq, inamlı və mömin insanlar Həzrəti
Babanı müqəddəs bir övliya kimi ziyarət
edir".
Şeyx
Cüneyd piri haqqında komitənin saytında yazılır
ki, Ərdəbil hakimi Şeyx Cüneyd və onun oğlu
Qızılbaş hərəkatının banisi Şeyx Heydərin
hakimiyyəti dövründə Ərdəbilin tərkibinə
Cənubi Azərbaycanın bütün şərq bölgəsi,
Talış ərazisi, Qaradağ və Muğan
düzünün bir hissəsi daxil idi: "Müstəqil Səfəvi
dövlətini yaratmaq istəyən Şeyx Cüneyd
Şirvanşah I Xəlilullaha məğlub olaraq 1460-cı ildə
vəfat edib. Onun məzarı Qusar rayonunun Həzrə
kəndində yerləşən pirdədir. Kəndin
adı böyük ehtimalla Şeyx Cüneydin
"Həzrət" ləqəbi ilə bağlı
meydana gəlib. Ərdəbil hakimi Sultan Şeyx Cüneyd Səfəvinin
türbəsini (hicri. 951 miladi. 1544-1545-ci illərdə) I
Şah Təhmasibin əmri ilə onun
vəziri
Xacə Fəxrəddin Əhməd Fərəhani oğlu Xacə
Ziyaəddin Nizamül-Mülkün oğlu Ağa Məhəmməd
tikdirib. Düzbucaqlı plana malik türbə
bişmiş kərpicdən inşa edilib. Şeyx Cüneydin məzarı üstündə
çərçivə içərisinə
alınmış bərk ağacdan düzəldilmiş sənduqə
var. Türbənin üzəri böyük günbəzlə
örtülüb. Türbənin qərb
qapısında yeddi sətirlik ərəb dilində nəsx xətti
ilə yazılmış kitabə mövcuddur.
Dəvəçi
rayonunun Uqah kəndində yerləşən Soltan baba piri
haqqında saytda bildirilir: "Vaxtilə bu tikilinin çəkilmiş
fotoşəklindən məlum olub ki, əvvəllər qeyd
olunan pirin qapısının üzərində ərəbcə
süls xətti ilə kitabə olub. Kitabədən
burada sufiliyi təbliğ edən cəmiyyətin şeyxi
Əbu Bəkrin məqbərəsi yerləşdiyi bilinib.
Oradakı türbə Sultan Fərruxzad ibn
Axsitanın zamanında Nasirin oğlu Nəcəf Məhəmməd
tərəfindən (hicri. 594, miladi 1197-1198) inşa
etdirilib".
Seyid
Əhməd piri haqqında məlumat verən sayt qeyd edir ki,
bu ziyarətgah- Seyid Əhməd piri Lənkəran-Astara
şose yolunun sağ tərəfində yerləşən
meşəlikdəki Maşxan kəndinin
qəbiristanlığındadır. Bildirilir ki, məqbərə
Sultan Əhməd ibn Kərimə məxsusdur. "Maşxan" sözü "biz şeyxlər"
mənasında işləndiyi üçün kəndin
adının buradakı şeyxlərlə əlaqədar
meydana gəldiyi güman edilir. Babadilim piri
isə Quba şəhərinin Hapıt kəndində yerləşir.
Məlumata görə, bu zaviyə binasının üzərindəki
mövcud kitabələrdən bəlli olub ki, burada Şeyx
Kamil, Şeyxzadə, Şeyx Mir Hacı, Şeyx Səid,
Şeyx Cami, Şeyx Tahir, Şeyx Camal, Şeyx Rəhim,
Şeyx Ağa, Mir Məhəmməd, Şeyx Şirzad,
Şeyx Arif Nurunun oğlu ibn Məhəmməd, Fətəlixan,
ustadları
Cəfər
və şamaxılı Haşim fəaliyyət göstərmişlər:
"Sufilik mərkəzi kimi fəaliyyət göstərən
zaviyənin X-XI əsrlərdə
inşa
edildiyi ehtimal olunur.
Əlibaba piri isə Bakının 50 km-də, Xəzərin
şərq sahilində, Türkan qəsəbəsindəki
köhnə qəbiristanlıqda yerləşir.
Türbədəki
qəbrin kitabəsində mərhumun adı pozulduğuna
baxmayaraq, əhali arasında burada xalq yolunda
şəhid düşmüş Əlibaba adlı şəxsin dəfn
olunduğu söylənir. Qəbri ziyarətgaha
çevrilmiş bu insanın XIII əsrdə
yaşadığı güman edilir.
Qara paltar piri isə Buzovnada yerləşir. Buzovna qəsəbəsinin
Nazranlı məhəlləsindəki Qara paltar piri nəsrani
Bəhramə Səmavərzinin adı ilə
bağlıdır: "O, hicri təqvimilə (h. 706, m. 1306) vəfat
edib. Buna bənzər abidələr Abşeronun Yeni
Suraxanı və Şağan kəndlərində
də var. Şağan kəndində yerləşən
türbə Bulqaq (Əbul-həqq) bin Bulqərara məxsusdur.
O, hicri təqvimilə (h. 720, m. 1320-1321) vəfat edib.
Suraxanıdakı türbənin bəzi yazıları
köhnələrək silindiyindən, bu qəbrin hicri təqvimilə
803-cü ildə vəfat etmiş Gərşivəzin
oğluna aid olduğu haqda məhdud məlumat
bilinməkdədir. Həmin abidələrin xaçpərəst
xristianlara məxsus olduğu ehtimal edilir. Şağan
türbəsinin
içərisindəki daşlar görünməsin deyə,
tikilinin qapısı daşla hörülüb. Buzovnadakı türbənin içərisindəki
xaçlar isə suvaqla örtülüb. Adıçəkilən abidələr tarixi
yöndən böyük əhəmiyyətə malikdir.
Belə ki, Alban xaçı Qafqazda ən qədim
hesab olunur".
Xanağa piri haqqında məlumat verən komitə
saytında qeyd edilir ki, Naxçıvanın Ordubad şəhərinin
Xanağa kəndindədir. Pir binasının divarındakı
kitabələrdən burada Seyyid
Həmid oğlu Seyyid Tahirin (h. 707, m. 1307-1308) və
Şeyx Nurəddinin oğlu Şeyx İslamın (h. 1010, m.
1601-1602) qəbirlərinin olduğu bilinir. Tədqiqatlar
nəticəsində pirin yerində daha öncə xanəgahın
(şeyxlərin, dərvişlərin ibadət etdikləri
yer) yerləşdiyi zənn edilir. Kəndin
adının da məhz xanəgahlarla əlaqədar meydana gəldiyi
güman edilir.
Düylün piri də Naxçıvanda yerləşir. Komitənin
saytında qeyd edilənə görə, üzərində
yazılı kitabəsi olmadığı üçün
Ordubadın Düylün kəndindəki pirin tarixi və
burada dəfn olunanın kimliyi barədə dəqiq məlumat
əldə etmək mümkün deyil. Lakin onun sufi təriqətlərindən olduğu və
XIV əsrdən
əvvəl fəaliyyətə başladığı ehtimal edilir.
Seyid Camaləddin piri isə Lənkəran-Astara şose
yolunun üstündə Pensar (Butasar) kəndi qəbiristanlığında
yerləşən pir, Şeyx Səfi Ərdəbilinin
ustadı Tacəddin İbrahimin (Şeyx Zahidin) mürşidi
Eynəzzaman Camaləddin Gilinin adı ilə
bağlıdır. Butəsər mahalının Malvan kəndindən olan
Seyid Camaləddin ömrünün çox hissəsini Astarada
yaşayıb, sufizmi
təbliğ edib.
Babagil
piri haqqında məlumat verilən komitə saytında qeyd
edilir ki, vaxtilə Gilandan Astaraya gələrək, Asnaqaran (Dəmirçilər)
kəndində məskunlaşmış Sultan babanın
adı
ilə
bağlıdır: "Onun ləqəblərindən biri
talışca "Asnaqaran", farsca "Ahəngəran"
olub. "Babagil" sözünün mənası
isə yerli əhalinin dediyinə görə, "Gilanlı
baba" deməkdir. Sufi şeyxinin əsl
adı bəlli deyil. Onun XI əsrdə
yaşadığı ehtimal edilir.
Aza piri isə
Ordubadın Aza kəndində yerləşir: "Pirin tədqiqi
vaxtilə burada mövcud olmuş, XI-XII əsrlərdə
Yaxın
və
Orta Şərqdə məşhur olan Aza şəhərinin
yerinin təsbit edilməsində mühüm rol oynayıb.
Orta əsrlərdə bu
şəhər sənətkarlıq, ticarət,
üzümçülük və şərabçılığı
ilə məşhur idi. Adıçəkilən
şəhərin monqol hücumları zamanı tənəzzül
etdiyi güman edilir. Aza pirində qəbri
ziyarətgaha çevrilmiş Mövlanə Şəmsəddin
Məhəmməd dəfn edilib (h. 892, m. 1487). Pirin ətrafında qoyun formasında üç qəbirüstü
daş mövcuddur. Bunlardan ikisinin kitabəsi
yoxdur. Üçüncü kitabədən isə
buradakı məzarın Səfər adlı şəxsə
aid olduğu bilinir".
Diribaba piri Mərəzə ərazisindəki bir
qayalıqdakı mağaranın içindədir. Diribaba
Şirvanşah Şeyx İbrahimin müridi olmuş və
şeyx kimi fəaliyyət göstərib. Rəvayətə görə, Diribaba Seyyid
İbrahimin tövsiyəsilə daim dizi üstə oturub
Allaha dua etdiyindən, onu ziyarət edənlərin təsəvvüründə
belə qalmış və bununla əlaqədar olaraq pir
"Diribaba" adlandırılıb.
Saytda bildirilir ki, Həzrəti Şeyx Mənsur piri Qəbələnin
Həzrə kəndində yerləşir. Buradakı
abidələr XIV-XVI əsrlərə aiddir, Şeyx Mənsur
Şirvanşah I Şeyx İbrahimin dövründə
(1382-1417) yaşayıb, Həzrə türbələrinin tədqiqi
nəticəsində bu abidələrin Şirvan-Abşeron
memarlığı məktəbinə aid Şamaxı
ustalarının inşası olduğu aşkar edilib.
Saytda Dədəgünəş piri haqqında da məlumat
verilir. Bildirilənə görə, Şamaxının Dədəgünəş
kəndinin meşəliyində yerləşir. Yerli əhali
buradakı məqbərəni "Piri Sultan
Dədəgünəş" adlandırmışlar. "Dədəgünəş"
XII əsrdə yaşamış alim, təbib və filosof
Kafiəddin Ömər ibn Osmanın ləqəbidir. Rəvayətə görə, Dədəgünəş
kəndinin yaxınlığındakı Məlhəm kəndində
vaxtilə müalicəvi xüsusiyyətlərə malik
kükürdlü su və palçıq yataqları olub.
Dədəgünəş insanları bu məlhəmlər
vasitəsilə müalicə etdiyindən, ona "yerin və
göyün günəşi" deyilib.
Saytda Ağbil piri haqqında da bəhs edilir. Yazılana görə,
Qubanın Ağbil kəndindəki qəbiristanlıqdadır. Şirvanşah II Xəlilullah
vaxtında yaşamış Şeyx Məzyədin, Şeyx Bəyazidin,
sufi Rəfiəddin və şəhid
Şah Muradın burada dini fəaliyyət göstərdiyi
kitabələrdən aydın olub. "Şeyx Məzyəd"
türbəsi Sultan oğlu Sultan Xəlilullahın vaxtında sufi Rəfiəddinin oğlu Şeyx Məzyədin
qəbri üzərində (hicri 940, miladi 1533-1534) inşa
edilib.
Sofi Həmid
piri haqqında məlumat verən sayt vurğulayır ki,
"Sofi Həmid piri" abidələr kompleksi Şirvan
şəhəri ərazisindədir: "Buradakı türbənin
XIV əsrdən əvvəl
tikildiyi
ehtimal edilir. Türbə qarşısında
Sofi Həmidin bir neçə müridinin abidələri də
mövcuddur. Sofi Həmidin
Bektaşiyyə təriqətinin qollarından birinin
şeyxi olduğu güman edilir".
Qəbələ şəhərində yerləşən
Şeyx Baba piri də zaman-zaman insanların
tapındığı ocaq olub. Məlumata görə,
Qəbələ şəhərinin Həmzəli kəndində
pirdəki məqbərə Seyyid Şeyx Məhəmmədə
aiddir. Şeyxin vəfatı və pirin
inşa tarixi haqqında dəqiq məlumat yoxdur. Türbənin
ətrafında XV-XVI əsrə aid sənduqə formalı
xatirə abidələri var. Məqbərə dini,
sosial-iqtisadi, siyasi mərkəz kimi XIV əsrin
əvvəllərindən başlayaraq fəaliyyət göstərib.
Babaratma piri isə Şəki şəhəri Babaratma kəndində
yerləşir. Kənddəki eyniadlı pir kompleksinə məqbərə,
məscidlər və qəbiristanlıq daxildir: "Məscid-türbə
binasının kitabəsindən alınan məlumata görə,
buradakı qəbir Seyyid Hacı Ağa Məhəmmədindir
(hicri 1005, miladi 1596-1597). Onun ulu babalarından
birinin adı Seyyid Şeyx Dədə Mürsəl Şeyx
Babarta idi. "Babarta" "Baba
ribat" sözünün təhrif olunmuş şəklidir.
Mənası "xanəgah şeyxi" deməkdir".
Şeyx Yusif piri isə Yevlaxın Ərəbbəsrə kəndində yerləşir. Pirdə Mövlana Yusif Əfəndi ibn Məhəmməd ibn Yusif əl-Bəsrəi
(hicri 1324, miladi 1906) dəfn edilib. Şeyx Yusif Hacı Şeyx Yusif padar Hacı Əli Babanın müridi, o da dərviş
Evliya Həvinin müridi, o da Hacı İsmayıl Siracəddin Şirvaninin müridi olub. Şeyx İsmayıl, həmçinin, XIX
əsrdə Dağıstanda Çar Rusiyasının müstəmləkəçilik siyasətinə qarşı çevrilmiş xalq hərəkatına başçılıq etmiş
Şeyx Şamilin də mürşidi olub.
Piri Mərdəkan haqqında da saytda bilgi verilir. Yazılana görə,
Şamaxının cənubi-şərqindəki Göylər
kəndində, qədim Şamaxı-Cavad-Ərdəbil yolu
üzərində xalq arasında "Piri Mərdəkan"
adı ilə tanınan dini abidə kompleksi var. Buradakı
Şeyx Tair Tac əl-Hüda Mədakani ibn Əlinin dəfn
olunduğu türbə (hicri 600, miladi 1203-1204) Şirvanşah
III Mənuçöhrün oğlu Fərruxzadın əmri
ilə inşa edilib. Bir müddətdən sonra
şeyxin və türbənin adı təhrif olunaraq "Mədakani"
sözü "Mərdəkan" şəklinə
salınıb. "Mədək" Cənubi Azərbaycanda,
Həsənəbadın 27 km cənub-şərqində yer
adıdır. "Ani" isə məkan
şəkilçisidir. Saytda qeyd edilir: "Qədim Azərbaycanın
sənət və tarix elmi baxımından çox dəyərli
olan bu memarlıq nümunələrinin inşa edildiyi vaxtdan
bizi əsrlər ayırsa da, həmin abidələrdə həkk
edilmiş dini və mənəvi dəyərlərimiz əks
etdirilərək bizim dövrə qədər qorunub
saxlanıb. Dini abidələr yuxarıda qeyd
edilmiş bir sıra xüsusiyyətlərlə
yanaşı, eyni zamanda, keçmişimiz barədə
misilsiz informasiya mənbəyi rolunu daşıyaraq, gələcək
nəsillərə ötürülməsinə xidmət
edir".
Azərbaycan Respublikası rəhbərliyi dini müqəddəs
ocaqlara həmişə qayğı göstərib. Bu da ondan irəli
gəlir ki, dövlətimiz milli, dini kimliyimizə sahib
çıxır.
İradə SARIYEVA
Yazı Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap
olunur.
Bakı xəbər.- 2016.- 29 iyul.- S.
15.