Azərbaycanın müstəqilliyinin
iqtisadi bünövrəsində milli neft strategiyasının
rolu: Azərbaycan Respublikası Dövlət
Neft Fondu milli neft strategiyasının
tərkib hissəsi kimi...
Azərbaycan dövləti, zamanın tələbinə uyğun olaraq, hazırda qeyri-neft sektorunun inkişafını ölkə iqtisadiyyatının yüksəlişində əsas prioritet kimi qarşıya məqsəd qoysa da, faktdır ki, onun müstəqillik illərində qazandığı uğurların bünövrəsində məhz düzgün neft strategiyası dayanır.
Bu strategiyanın işlənib hazırlanması isə birbaşa mərhum prezident Heydər Əliyevin adı ilə bağlıdır. Hələ o zaman - müstəqilliyin ilk illərində "Neft strategiyasının əsas prinsipləri ölkəmizin zəngin neft və qaz sərvətlərindən Azərbaycan xalqının rifahı naminə daha səmərəli istifadə etməkdən ibarətdir"-deyən mərhum prezident müasir Azərbaycanın neft strategiyasının reallaşmasının ilkin mərhələsi kimi Dövlət Neft Fondunun yaradılması zərurətini ortaya qoymuşdu.
Dövlət Neft Fondunun yaradılmasını zəruri edən əsas şərt...
Bugünümüzdən o qədər də uzaqda olmayan müasir tariximizdə - ötən əsrin 90-cı illərində xarici sərmayədarların ölkəmizə üz tutması və Azərbaycanla perspektivli sazişlər imzalaması Azərbaycanın əsasən neftə dayanan industriyasının bünövrəsini formalaşdırmaqda idi. Lakin bununla həm də neftdən gələn gəlirlərin məqsədyölü şəkildə xərclənməsinə, bu kapitalın gənc ölkənin ən vacib ehtiyaclarına və perspektiv vəd edən sahələrə sərmayə şəklində yatırılmasına nəzarət edəcək və bu işləri tənzimləyəcək bir qurumun varlığına ciddi ehtiyac yaranmışdı. Elə həmin ərəfədə, 1994-cü il sentyabrın 20-də dünyanın tanınmış neft şirkətləri ilə Xəzər dənizinin Azərbaycan sektorunda "Azəri", "Çıraq" və "Günəşli" yataqlarının birgə işlənməsi və neft hasilatının pay bölgüsü haqqında saziş imzalandı və masştabına görə "Əsrin müqaviləsi" adını aldı. Bu cür beynəlxalq miqyaslı müqavilə və sazişlərin ortaya çıxması isə onlardan gələcək gəlirlərin səmərəli və məqsədyönlü istifadə olunması məsələsini bir daha gündəmə daşıdı ki, bununla da sonda sözügedən funksiyaları həyata keçirəcək qurumun yaradılması artıq günün tələbinə çevrildi. Bunun nəticəsi olaraq, 1999-cu il dekabrın 29-da Azərbaycan Respublikası Prezidentinin müvafiq Fərmanı ilə Azərbaycan Respublikası Dövlət Neft Fondu təsis edildi.
Yarandığı gündən dünyanın bir çox beynəlxalq iqtisadi təşkilatları, maliyyə qurumları, bankları ilə sıx əməkdaşlıq edən Neft Fondu dünya ölkələrinin əksəriyyətini strateji iqtisadi partnyor kimi qəbul edərək, beynəlxalq münasibətlərini daim inkişaf etdirməyi özünün prioriteti elan etdi. Bu istiqamətdə dinamik iqtisadi inkişafının nəticəsidir ki, son illər Neft Fonduna dünyanın bir çox beynəlxalq qurumlarının Neft Fonduna marağı daha da artıb. Beynəlxalq maliyyə təşkilatlarının, o cümlədən Beynəlxalq Valyuta Fondunun və Dünya Bankının ekspertlərinin mütəmadi səfərləri isə Fondun valyuta ehtiyatlarının artım dinamikasına marağın, eyni zamanda ARDNF-ın ölkənin maliyyə sisteminin inkişaf etdirilməsi və makroiqtisadi tənzimləmə siyasətində oynadığı rolun göstəricisidir. Bununla yanaşı, müasir iqtisadi tənzimləmə və maliyyə mexanizmlərinin tətbiqi imkanları, Fondun investisiya siyasəti də beynəlxalq qurumların diqqətini çəkməklə onlar arasında müzakirə mövzusuna çevrilir, bəzi hallarda hətta müasir təcrübə kimi digər neft ixracatçısı ölkələr tərəfindən öyrənilir. Ümumiyyətlə, Neft Fondunun beynəlxalq münasibətlərinin inkişafında təhsil və mübadilə üzrə əməkdaşlıq xüsusi yer tutur. Bu isə Fondun yarandığı gündən etibarən normativ-qanunvericilik bazasının təkmilləşdirilməsinə, neft gəlirlərinin makroiqtisadi dinamikaya təsirinin qiymətləndirilməsi metodikasının tətbiqi üzrə beynəlxalq təcrübənin öyrənilməsinə və bu sahədə yeni, müasir iqtisadi mexanizmlərin tətbiqinə gətirib ki, nəticədə ötən müddət ərzində əldə edilən uğurlar Dövlət Neft Fondunun fəaliyyətini nümunəvi bir səviyyəyə çatdırıb. Xüsusilə Azərbaycanda həyata keçirilən Mədən Hasilatı üzrə Şəffaflıq Təşəbbüsünün nəticələri beynəlxalq miqyasda tanınmış qeyri-hökumət təşkilatlarının daim maraq dairəsində olduğundan, bu təşkilatlarla əməkdaşlığın qurulması istiqamətində nəzərəçarpacaq dərəcədə geniş işlər aparılaraq, bir çox beynəlxalq miqyaslı qeyri-hökumət təşkilatları ilə mütəmadi görüşlər keçirilir, onları maraqlandıran məsələlər ətrafında fikir mübadilələri aparılır.
Neft Fondunun hazırda ölkə həyatında oynadığı rola gəldikdə isə, bu kontestdə ilk olaraq Fondun artan büdcəsi hesabına reallaşdırılan və ölkə həyatında ölçüyəgəlməz irəliləyişlərə səbəb olan dövlət proqramlarına nəzər salmaq kifayətdir. Bu sırada ilk olaraq artan neft gəlirləri hesabına aztəminatlı təbəqənin, qaçqın və məcburi köçkünlərin sosial-məişət şəraitinin yaxşılaşdırılması istiqamətində görülən tədbirlər qeyd olunmalıdır. Belə ki, bu məqsədlə Prezident tərəfindən bir neçə Sərəncam və Dövlət Proqramları qəbul edilərək, qaçqın və məcburi köçkünlər üçün Azərbaycanın müxtəlif ərazilərində zəruri infrastruktura malik yaşayış qəsəbələri tikilib istifadəyə verilib. Bundan başqa, Bakının su təchizatı ilə bağlı problemlərin əsaslı şəkildə həllini təmin etmək məqsədilə Oğuz-Qəbələ zonasından Bakı şəhərinə su kəməri çəkilərək sözügedən sahədə olan problemlər minimum həddə endirilib, eyni zamanda Samur-Abşeron suvarma sistemi yenidən qurulub.
Neftdən gələn gəlirlər hesabına dirçəldilən daha bir sahə isə ölkənin təhsil sistemi olub. Belə ki, ölkə başçısının "Qara qızıl"ın insan kapitalına çevrilməsi" konsepsiyasının həyata keçirilməsi məqsədilə imzaladığı "2007-2015-ci illərdə Azərbaycan gənclərinin xarici ölkələrdə təhsili üzrə Dövlət Priqramı" çərçivəsində ölkənin kadr potensialının artırılması kimi strateji hədəfə çatılması istiqamətində mühüm işlər görülüb və görülməkdədir. Bütün bunlar isə Dövlət Neft Fondunun ölkə həyatında önəmini və yaradılmasını zəruri edən şərtləri əsaslı şəkildə izah edir.
Avropa Azərbaycanın neft strategiyasından bəhrələnir...
Sirr deyil ki, ötən müddət ərzində
Azərbaycan bir sıra beynəlxalq miqyaslı layihələrin
həyata keçirilməsinə
imza atıb. Bunlardan
biri də dünyanın ən çox maraq göstərdiyi, 2006-cı il mayın 28-də işə salınan Bakı-Tiflis-Ceyhan neft kəməri oldu. Belə ki, həmin tarixdə Bakı nefti ilk dəfə sözügedən kəmərlə
Ceyhan limanına çatdırıldı. İyulun
13-də isə Ceyhan
limanında kəmərin
rəsmi açılış
mərasimi keçirildi.
Ondan cəmi bir il sonra - 2007-ci ildə Bakı-Tiflis-Ərzurum boru
xətti istifadəyə
verildi. 2012-ci ildə "Bloomberg" agentliyi
yazırdı ki,
"Azəri-Çıraq-Günəşli"dən
hasil olunan resurslar ölkə istehsalının 78 faizini
təşkil edir.
Həmin il iyunun 26-da İstanbulda Prezident İlham Əliyev və Türkiyənin Baş naziri Rəcəb Tayyib Ərdoğanın
iştirakı ilə
Trans-Anadolu qaz boru kəməri (TANAP)
layihəsi üzrə
sənədlərin imzalanması
mərasimi keçirildi.
Bu gün TANAP-ın inşası sürətlə davam edir və Azərbaycan
dövləti bu kəmərin inşasında
üzərinə düşən
missiyanı böyük
uğurla həyata keçirir. Bu isə kəmərin gələcəkdə ölkə
iqtisadiyyatına geniş
perspektivlər vəd
etməsinin göstəricisi
sayıla bilər.
Təsadüfi deyil ki, kəmərin inşası
reallaşdıqca ona
benəlxalq aləmdə
maraq da artır.
Qeyd edək
ki, TANAP və TAP layihələri hazırda
Avropa Birliyi ölkələrinin də
maraqlarını əks
etdirir. Bu maraqların
əsas məqsədi
Avropa Birliyinin böhrana həssas ölkələrinin iqtisadiyyatlarını
bərpa etməyə
şərait yaratmaqdır.
Çünki bu kəmərlərlə
nəql ediləcək
Azərbaycan qazının
sonuncu idxalçı
ölkəsi İtaliya
və Yunanıstan deyil, Cənubi, Qərbi və Şimali Avropa olacaq. Həmçinin bu kəmər
Avropa bazarlarına
daha təhlükəsiz
və qısa yol hesab olunur.
Beləliklə, TANAP layihəsi "Şahdəniz" yatağından
çıxarılan qazı
Türkiyənin qərb
sərhədlərinə, TAP isə Yunanıstandan başlamaqla Albaniyadan
və İtaliyanın
cənubuna çatdıracaq.
Ümumi büdcəsi
7 milyard olacaq TANAP-ın 80%-i SOCAR, 15%- i BOTAŞ, 5%-i isə TPOA konsorsimumuna
məxsusdur.
Trans Adriatik (TAP) Qaz
Kəmərinin isə
istehsalçı və
idxalçı dövlətlərin
maraqlarına xidmət
edəcəyi gözlənir. Belə ki,
Azərbaycan öz qazını münasib
qiymətə satmaqla
yanaşı, sözügedən
ölkələrə baha
satılan qazın daha ucuz qiymətə
nəqlini həyata
keçirmiş olacaq.
Beləliklə, TAP layihəsinin həyata keçməsi
ilə Rusiyadan və Əlcəzairdan
qaz təchizatındakı
asılılıq əhəmiyyətli
dərəcədə azalacaq.
Bundan həmçinin Sloveniya,
Çexiya və digər mərkəzi Avropa dövlətləri
də yararlanacaq.
Bütün bunlar isə
Avropanın Azərbaycanın
enerji layihələrindən
gözləntilərinin miqyasını əks etdirməklə, həm
də onun beynəlxalq aləmin iqtisadi gündəmində
artan önəmini gözlər önünə
sərir.
Bu həm də onun göstəricisidir
ki, bu gün
Azərbaycan dünyanın
iri neft istehsalçısı ölkələrilə
bir sırada dayanır və dünya iqtisadiyyatının
şaxələndirilməsində onun da özünəməxsus
payı var. Bu fikri həm də artıq Avropanın Azərbaycanın neft strategiyasından bəhrələnməsi
fikrilə əsaslandırmaq
olar. Belə ki, Avropa Azərbaycan nümunəsində
neft və qaz nəqlinin bir deyil, bir
neçə istiqamətdə
həyata keçirilməsinin
daha perspektivli olduğunu qəbul edib və artıq
özü də sözügedən fəaliyyətlərini
məhz bu istiqamətdə qurmağa
qərar verib. Deyilənləri özünün tətbiq etdiyi sanksiyalar nəticəsində
Moskva ilə münasibətlərində gərginliyin pik həddinə çatan
Qərbin Rusiyanın
qaz asılılığından
xilas olmaq yönündə çabaları
da təsdiqləyir.
Bəllidir ki, Qərbin
sanksiyalarına qarşılıq
verməkdən ötrü
Rusiyanın əlindəki
tək silah Sibir qazıdır və sanksiyaların müddəti uzadıldıqca
Moskva da Avropanı "qışda
donmaqla" hədələyir.
Bu vəziyyət isə Azərbaycan qazının Avropaya axını və eyni zamanda Azərbaycanın Qərbdə
nüfuzunun artması
yolunda ölkəmizə
geniş imkanlar açır.
Və sonda...
Yaradıldığı 1999-cu ildə Dövlət Neft Fondunun aktivləri cəmi 271 milyon ABŞ dolları təşkil edirdi. Bu gün isə həmin aktivlərin həcmi 10 milyard dolları keçib.
Təkcə bu rəqəm
ötən müddət
ərzində Fondun
milli neft strategiyasının reallaşmasında
oynadığı rolu
əks etdirən
real göstərici sayıla
bilər. Bu müddət
ərzində artan maliyyə imkanları ölkədə mühüm
investisiya, o cümlədən
regional proqramların və
infrastruktur layihələrin
maliyyələşdirilməsinə
şərait yaradıb
ki, bunun ən bariz nümunəsi kimi son illərdə ölkədə
həyata keçirilən
dövlət proqramları
çərçivəsində Bakı şəhərində
və regionlarda müxtəlif infrastruktur
layihələrinin həyata
keçirilməsini göstərmək
olar.
Hazırda isə Azərbaycan postneft dövrünə
qədəm qoyub və faktdır ki, bu dövrdə
qeyri-neft sektorunun inkişaf potensialının
kökündə də
zamanında düzgün
qurulmuş, möhkəm
bünövrə üzərində
dayanmış milli
neft strategiyası durur. Belə olmasaydı, dünyanın
iqtisadi böhranın
məngənəsində çabaladığı bir
dövrdə Azərbaycan
özünün iqtisadi
müstəvidə tutduğu
yolu inamla davam etdirməz, milli industrial konsepsiyasının
uğurla həyata keçirilməsilə dünyanın
gündəmində qalmaqda
davam etməzdi.
Bunu isə biz demirik, əlahəzrət faktlar
deyir...
Samirə SƏFƏROVA
Bakı xəbər.- 2016.- 11 noyabr.- S.13