Azərbaycanda kinoprodüsserlik institutunun formalaşması barədə ziddiyyətli rəylər var

Adil Azay: "Döv­lət pu­lu ilə çə­ki­lən film­də baş pro­düs­ser ol­maq nə də­rə­cə­də düz­dür?"

Əli İsa Cab­ba­rov: "Film­lər çə­kən pro­düs­ser mər­kəz­lə­rin­dən "Nə­ri­man­film" və "Bu­ta­film"i qeyd edə bi­lə­rəm"

Şa­mil Əli­yev: "EU­ROI­MA­GE" təş­ki­la­tı­na üzv ol­ma­dan Azər­bay­can film­lə­ri­nin Av­ro­pa­da pro­ka­tı çox çə­tin­dir, müm­kün de­yil..."

 

Dün­ya ki­no­su­nun in­ki­şa­fın­da, ya­yı­mın­da, ki­no ba­za­rın­da özü­nə bö­yük yer tut­ma­sın­da əsas ro­lu pro­düs­ser­lik ins­ti­tu­tu oy­na­yır. Ki­nop­ro­düs­ser­lə­rin ki­no sa­hə­sin­də hə­ya­ta ke­çir­di­yi iş­lər ki­no­nun, sö­zün əsl mə­na­sın­da, uğu­ru­na he­sab­la­nıb. Çağ­daş dün­ya ki­no­su­nun özü­lü­nü təş­kil edən ki­nop­ro­düs­ser­lər uzun il­lər­dir ki­no­ya fay­da ve­rir, be­lə de­mək müm­kün­sə, ki­no­ya pul qo­yub pul gö­tü­rür.

Azər­bay­can­dan fərq­li ola­raq, dün­ya­nın ək­sər öl­kə­lə­rin­də ki­no bö­yük gə­lir gə­ti­rir. Ki­no­nu çə­kən pro­düs­ser onun sa­tı­şı­nı, pro­ka­tı­nı, ge­niş miq­yas­da ya­yı­mı­nı təş­kil edir, həm özü qa­za­nır, həm də döv­lət büd­cə­si­nə kül­li miq­dar­da və­sa­it axı­nı­nı tə­min edir.

Azər­bay­can­da isə ki­no hə­lə də əsa­sən döv­lət büd­cə­sin­dən ma­liy­yə­lə­şir, döv­lə­tin ayır­dı­ğı tə­mən­na­sız ma­liy­yə dəs­tə­yi he­sa­bı­na ayaq­da qa­la bi­lir. Döv­lə­tin ki­no­nun in­ki­şa­fı­na ayır­dı­ğı və­sa­it­lə son il­lər da­vam­lı ola­raq film­lər çə­ki­lir. Hə­min film­lə­rin də dün­ya­nın nü­fuz­lu bey­nəl­xalq fes­ti­val­la­rın­da iş­ti­rak edib ödül­lər qa­zan­dı­ğı mə­lum­dur. Am­ma iş bu­ra­sın­da­dır ki, hə­lə də Azər­bay­can ki­no­su dün­ya ba­za­rı­na ayaq aç­ma­yıb. Eks­pert­lər də bu­nun baş­lı­ca sə­bə­bi­ni Azər­bay­can­da tam ola­raq pro­düs­ser­lik ins­ti­tu­tu­nun for­ma­laş­ma­ma­sın­da gö­rür.

Öl­kə­miz­də ki­nop­ro­düs­ser­lik ins­ti­tu­tu han­sı sə­viy­yə­də in­ki­şaf edir? Biz­də ki­nop­ro­düs­ser ki­no­su var­mı? Bu sa­hə­də kadr­la­rın ye­tiş­di­ril­mə­si üçün han­sı ad­dım­lar atı­lır?

Eks­pert­lər­lə söh­bə­ti­miz za­ma­nı mə­lum ol­du ki, bu sa­hə­nin in­ki­şa­fı­na döv­lət ki­fa­yət qə­dər dəs­tək ve­rir, la­kin yer­li ki­no şir­kət­lə­ri də, özəl ki­no qu­rum­la­rı da bu sa­hə­nin aya­ğa qal­dı­rıl­ma­sın­da ma­raq­lı ol­ma­lı­dır. On­lar qeyd edir­lər ki, Azər­bay­can ki­no­su ar­tıq dün­ya ba­za­rı­na yol ta­pıb öz si­ma­sı­nı ta­nıt­ma­lı­dır.   

Qeyd edək ki, bir ne­çə il əv­vəl öl­kə­miz­də Ki­nop­ro­düs­ser Mər­kə­zi­nin fəa­liy­yət gös­tə­rə­cə­yi haq­qın­da mə­lu­mat­lar ya­yıl­mış­dı. "Si­ne­ma" Gənc Ki­ne­ma­toq­raf­lar Mər­kə­zi Ba­kı Film İns­ti­tu­tu­nun (BFİ) nəz­din­də Ki­nop­ro­düs­ser Mər­kə­zi­nin ya­ra­dıl­ma­sı ilə bağ­lı təd­bir ke­çir­miş­di. Hət­ta o vaxt "Si­ne­ma" Gənc Ki­ne­ma­toq­raf­lar Mər­kə­zi­nin pre­zi­den­ti Feh­ruz Şa­mı­yev BFİ-nin ya­ra­dıl­ma­sın­da əsas məq­sə­din yük­sək sə­viy­yə­li pe­şə­kar­lar ye­tiş­dir­mək ol­ma­sı­nı bil­di­rir­di. O qeyd edir­di ki, bu kurs­lar sa­yə­sin­də Azər­bay­can­da ki­nop­ro­düs­ser mək­tə­bi­nin əsa­sı qo­yu­la­caq və kadr ça­tış­maz­lı­ğı qis­mən də ol­sa ara­dan qal­dı­rı­la­caq.

Ta­nın­mış ki­no­re­jis­sor Adil Azay möv­zu ilə bağ­lı "Ba­kı-Xə­bər"ə açıq­la­ma­sın­da bil­dir­di ki, Azər­bay­can ki­no­sun­da bu ins­ti­tut for­ma­laş­ma­yıb: "Döv­lət pu­lu ilə çə­ki­lən film­də baş pro­düs­ser ol­maq nə də­rə­cə­də düz­dür? Pro­düs­ser ya öz pu­lu ilə film çək­dir­mə­li­dir, ya­xud da pul ta­pıb bu işə yö­nəlt­mə­li­dir. Biz­də­ki­lər ic­ra­çı­dır. Bu bö­yük mə­sə­lə­dir. Bir re­jis­sor ki­mi is­tər­dim ki, nor­mal pro­düs­ser­lər ye­tiş­sin. Ümid edi­rəm ki, bu nə vaxt­sa ola­caq".

Ki­nop­ro­düs­ser­lik sə­nə­ti­nin təd­ri­si­nə gə­lin­cə, ta­nın­mış ki­no­re­jis­sor bil­dir­di ki, bu­nun­la bağ­lı bə­zi kurs­lar olub: "Gu­ya har­da­sa kurs­lar var idi. Am­ma ki­no­dan baş­la­rı çıx­ma­yan­lar pro­düs­ser­lik edir. Bə­zi­lə­ri nü­ma­yiş­də heç re­jis­so­run adı­nı da çək­mir".

Ki­no­re­jis­sor, pro­düs­ser Əli İsa Cab­ba­rov isə bi­zim­lə söh­bə­tin­də qeyd et­di ki, Azər­bay­can­da ki­nop­ro­düs­ser­lik ins­ti­tu­tu yox de­yil: "Biz­də bu ins­ti­tut var. Tə­əs­süf ki, bə­zi mə­mur­lar bu­nun in­ki­şa­fı­na ma­ne olur. Hal­bu­ki, Azər­bay­can Res­pub­li­ka­sı­nın Pre­zi­den­ti İl­ham Əli­ye­vin təs­diq et­di­yi "Azər­bay­can ki­no­su­nun 2008-2018-ci il­lər üz­rə in­ki­şa­fı­na da­ir Döv­lət Proq­ra­mı"nda pro­düs­se­rin ki­no­ya dəs­tə­yi mə­sə­lə­si də yer alıb".

Ə.İ.Cab­ba­rov bil­dir­di ki, kom­mer­si­ya ki­no­su çə­kən  pro­düs­ser­lər yax­şı nə­ti­cə­lər gös­tə­rib. "Film­lər çə­kən pro­düs­ser mər­kəz­lə­rin­dən "Nə­ri­man­film" və "Bu­ta­film"i qeyd edə bi­lə­rəm".

Pre­zi­dent ki­no­nun in­ki­şa­fı­na cid­di dəs­tək ve­rir. Bəs bə­zi adam­lar ni­yə bu sa­hə­nin in­ki­şa­fı­na ma­ne ol­ma­ğa ça­lı­şır?

"Bu­na sə­bəb o in­san­la­rın ta­mah­kar­lı­ğı və ge­ri­zə­ka­lı­lı­ğı­dır. Son beş il­də döv­lət ki­no­ya 30 mil­yon­dan ar­tıq və­sa­it ayı­rıb, am­ma bu və­sai­tin bir fai­zi be­lə büd­cə­yə qa­yıt­ma­yıb" - de­yə Ə.İ.Cab­ba­rov sua­lı­mı­zı ca­vab­lan­dır­dı.

Azər­bay­can­da çə­ki­lən pro­düs­ser film­lə­ri­nə gə­lin­cə, mü­sa­hi­bi­miz bil­dir­di ki, hə­lə­lik bə­zi kom­mer­si­ya film­lə­ri bu sı­ra­da­dır: "Pro­düs­ser fil­min is­teh­sa­lat, ya­ra­dı­cı, ma­liy­yə he­yə­ti­ni ida­rə edən in­san­dır. Bü­tün film­lə­rin pro­düs­se­ri var. Sa­də­cə, so­vet vax­tı bu funk­si­ya­nı film di­rek­to­ru ilə bə­dii rəh­bər bö­lü­şür­dü. Ona gö­rə çə­ki­lən film­lə­rin ha­mı­sı pro­düs­ser ki­no­su­dur. Sa­də­cə, bu film­lər sə­nət və kom­mer­si­ya adı ilə fərq­lə­nir. Pro­düs­ser kadr­la­rı­nın ha­zır­lı­ğı­na gə­lin­cə, qeyd edim ki, ki­nop­ro­düs­ser­lik sa­hə­sin­də BFİ la­yi­hə­si çər­çi­və­sin­də üçay­lıq kurs­lar apar­mı­şam. On­la­rın de­büt film­lə­ri­ni gö­rən­də se­vi­ni­rəm. Səhv et­mi­rəm­sə, AD­MİU-da da me­ne­cer­lik təd­ris olu­nur, am­ma ki­nop­ro­düs­ser­lik yox­dur. Am­ma re­jis­sor kurs­la­rın­da tə­lə­bə­lə­rə is­teh­sa­lat bi­lik­lə­ri də aşı­la­nır. Məx­su­si pro­düs­ser kurs­la­rı müt­ləq de­yil, ki­no­nu se­vən, sa­va­dı və təş­ki­la­ti is­te­da­dı olan hər bir in­san ki­nop­ro­düs­ser ol­ma­ğa cəhd edə bi­lər. Bu gün müs­tə­qil kom­mer­si­ya film­lə­ri çə­kən pro­düs­ser­lə­rin ha­mı­sı ca­van­lar­dır. On­la­rın çək­di­yi film­lər dün­ya ba­za­rın­dan gə­lir gə­tir­mir, bir qay­da ola­raq, yer­li ko­me­di­ya­lar­dır. On­lar xa­ri­ci ba­za­ra he­sab­lan­ma­yıb. Am­ma bu film­lə­ri çə­kən­lə­rin türk ba­za­rı­na çıx­maq id­dia­la­rı var. Əmi­nəm ki, uğur­lu ola­caq".

Ta­nın­mış ki­no­re­jis­sor, "Hu­may" mü­ka­fa­tı lau­rea­tı Şa­mil Əli­yev bi­zim­lə söh­bə­tin­də bu sa­hə­yə da­ha ge­niş priz­ma­dan ba­xış sər­gi­lə­di. Prob­le­min möv­cud­lu­ğun­dan və on­dan çı­xış yol­la­rın­dan da­nı­şan Ş.Əli­yev bil­dir­di ki, so­vet dö­nə­min­də pro­düs­ser­lik ins­ti­tu­tu yox idi və film­lər döv­lət si­fa­ri­şi ilə çə­ki­lir­di: "Pro­düs­ser­lik ins­ti­tu­tu hə­lə döv­lət müs­tə­qil­li­yi­miz­dən əv­vəl for­ma­laş­ma­ğa baş­la­dı. 1980-ci il­lə­rin so­nun­dan 1990-cı il­lə­rin əv­vəl­lə­ri­nə qə­dər bu cür film­lər çə­kil­di. O vaxt kom­mer­si­ya bank­la­rı ya­ran­dı və bu bank­lar­dan pul gö­tü­rüb mü­əy­yən film­lər çə­kən­lər ol­du. Mü­əy­yən adam­lar öz adı­nı pro­düs­ser ki­mi film­lə­rə qeyd edir­di. An­caq bu, pro­düs­ser­lik de­yil­di. Pro­düs­ser o kəs­dir ki, fil­mi lap əv­vəl­dən, yə­ni he­ka­yə­dən, ha­di­sə­dən, sse­na­ri­nin ya­zıl­ma­sın­dan baş­la­ya­raq so­na qə­dər ida­rə edir, onun is­teh­sal pro­se­si­ni, çə­kil­mə­si­ni tam hə­ya­ta ke­çi­rir. Pro­düs­ser ey­ni za­man­da da fil­min ya­yı­mı­nı, bey­nəl­xalq alə­mə çı­xı­şı­nı da re­al­laş­dı­rır. Ay­dın mə­sə­lə­dir ki, pro­düs­ser­li­yə can atan­lar çox ol­du, döv­lət müs­tə­qil­li­yi­miz­dən son­ra bir-iki müs­tə­qil ki­no­kom­pa­ni­ya ya­rat­dı­lar və mü­əy­yən iş­lər gö­rə bil­di­lər. Am­ma tam hal­da pro­düs­ser­lik fəa­liy­yə­ti ki­mi qə­na­ət­bəxş de­yil. Ona gö­rə ki, bu film­lər çə­ki­lən­də an­caq Azər­bay­can əra­zi­sin­də mü­əy­yən iş­lər hə­ya­ta ke­çi­ri­lə bi­lir. Mə­sə­lən, film çə­ki­lən­dən son­ra onu han­sı­sa bir ki­no­te­atr­da gös­tər­mə­li­sən, on­dan gə­lir əl­də et­mə­li­sən. Be­lə film­lər çox az­dır. İlk də­fə bu­nu hə­ya­ta ke­çi­rən­lər bu işin pers­pek­ti­vi­ni gör­mə­di­lər. Çün­ki bö­yük ki­no ya­ra­dı­cı­lı­ğı üçün mü­hit hə­lə for­ma­laş­ma­yıb. De­di­yim bü­tün söz­lə­rin əsa­sı on­da­dır ki, ki­no sə­na­ye­si, ki­no in­dus­tri­ya­sı for­ma­laş­ma­dı­ğı üçün, pro­düs­ser­lik də la­zı­mi sə­viy­yə­də for­ma­laş­ma­yıb. Tə­sa­dü­fi de­yil ki, bu gün­lər­də "Ni­za­mi" ki­no mər­kə­zin­də Azər­bay­can­da film ko­mis­si­ya­sı ya­ra­dı­lıb. Ki­no mü­tə­xəs­sis­lə­ri bir ara­ya gə­lə­rək bu ko­mis­si­ya­nı ya­ra­dıb və Av­ro­pa Ko­mis­si­ya­sı ilə mü­əy­yən iş­lər gör­mək is­tə­yir­lər. On­lar xa­ric­dən mü­tə­xəs­sis­lər də­vət et­mək is­tə­yir­lər, şə­ra­it ya­ra­dıl­ma­lı­dır ki, xa­ri­ci öl­kə­lər­dən ki­no­şir­kət­lər öl­kə­mi­zə gəl­sin, bu­ra­da film­lər çək­sin­lər. Bu da o müş­tə­rək la­yi­hə­lə­rin hə­ya­ta ke­çi­ril­mə­si­nə xid­mət edə bi­lə­cək mə­sə­lə­dir. Ora­da da şərt­lər­dən bi­ri pro­düs­ser qay­da­la­rı ilə bağ­lı­dır. Gö­rür­sü­nüz, film ko­mis­si­ya­sı hə­lə in­di pro­düs­ser­lik haq­qın­da mü­əy­yən fi­kir­lər səs­lən­di­rir, ide­ya­lar irə­li sü­rür. Pro­düs­ser qay­da­la­rı ar­tıq çox­la­rı­na bəl­li­dir. Pro­düs­ser əsa­sən müs­tə­qil fəa­liy­yət gös­tə­rən ki­no­ma­toq­raf­çı ol­ma­lı­dır. O, döv­lət­dən də, di­gər yer­lər­dən də ma­liy­yə cəlb edib fil­min is­teh­sa­lı­nı hə­ya­ta ke­çi­rir. Han­sı­sa bir müs­tə­qil ki­no şir­kə­ti yüz fa­iz döv­lət­dən pu­lu alıb fil­mə xərc­lə­yir­sə, son­ra onun pro­düs­ser­lik fəa­liy­yə­ti­ni yük­sək sə­viy­yə­də hə­ya­ta ke­çir­mə­li­dir. Am­ma ke­çi­rə bil­mir­lər. Hə­lə ki, döv­lət ki­no­nun bir sə­nət ki­mi qo­ru­nub sax­lan­ma­sı üçün ma­liy­yə və­sai­ti ayı­rır. Döv­lət özü də bu və­sai­ti ki­ne­ma­toq­ra­fa tam tə­mən­na­sız ola­raq ve­rir. Yə­ni bu sə­nət ya­şa­sın. Çün­ki ki­no in­cə bir sa­hə­dir, ona ma­liy­yə yar­dı­mı ol­ma­sa, bir sə­nət ki­mi məhv olub ge­dər. Ona gö­rə də döv­lət çox bö­yük hu­ma­nist ad­dım ata­raq ki­ne­ma­toq­ra­fa pul ayı­rır və bu gün ki­ne­ma­toq­raf da onun he­sa­bı­na ya­şa­yır. Am­ma ki­ne­ma­toq­ra­fın tam fəa­liy­yə­ti pro­düs­ser­lik­lə bağ­lı­dır. Yə­ni film çə­ki­lir­sə, onun ta­ma­şa­çı­sı ol­ma­lı­dır. O müt­ləq ya­yı­ma, bey­nəl­xalq ki­no ba­zar­la­rı­na çıx­ma­lı­dır".

Ş.Əli­ye­vin söz­lə­ri­nə gö­rə, bu cə­hət­dən biz hə­lə işin əv­və­lin­də­yik. O qeyd et­di ki, bi­zim ki­ne­ma­toq­raf­lar bu işi uğur­la hə­ya­ta ke­çi­rə bil­mə­yib: "De­yə bil­mə­rik ki, in­di­yə qə­dər han­sı­sa bir fil­mi­miz bey­nəl­xalq ki­no ba­za­rın­da sa­tı­lıb və on­dan bö­yük gə­lir əl­də et­mi­şik. Söz­süz ki, bey­nəl­xalq ki­no ba­za­rın­da Ame­ri­ka və Av­ro­pa film­lə­ri ilə rə­qa­bə­tə dö­zə bi­lə­cək hə­lə bir fil­mi­miz yox­dur".

Mü­sa­hi­bi­miz qeyd et­di ki, Azər­bay­can ki­ne­ma­toq­raf­la­rı ki­no­nun müa­sir qay­da­lar­la ida­rə olun­ma­sı ilə bağ­lı ki­no in­dus­tri­ya­nın ye­ni bir qo­lu­nu ya­rat­maq is­tə­yir. O he­sab edir ki, bu iş­lə­rin məq­sə­di Azər­bay­can ki­no­su­nu dün­ya sə­viy­yə­si­nə çı­xar­maq­dır: "Ay­dın mə­sə­lə­dir ki, bi­zim film­lə­ri­miz var. Bu gün ki­no­muz dün­ya­da müs­tə­qil Azər­bay­can ki­no­su ki­mi ta­nın­ma­ğa baş­la­yıb. Əv­vəl­lər bi­zim ki­no so­vet ki­no­su­nun tər­ki­bi ki­mi ta­nı­nır­dı. Son za­man­lar bir ne­çə film çə­kil­di ki, on­lar Azər­bay­can si­ma­sı­nı, özü­nə­məx­sus­lu­ğu­nu dün­ya­ya ta­nıt­dı­ra bil­di. Siz də bi­lir­si­niz ki, "Çöl­çü" fil­mim 5 qi­tə­də Azər­bay­can bay­ra­ğı­nı qal­dı­ran film­dir. 32 bey­nəl­xalq ki­no­fes­ti­val­da olub, 12 mü­ka­fat alıb, bu çox yax­şı gös­tə­ri­ci­dir. Yə­ni ki, mə­nim fil­mim­lə bə­ra­bər, xey­li film var ki, on­lar bey­nəl­xalq fes­ti­val­lar­da uğur qa­za­nıb, bun­dan son­ra da qa­za­na­caq".         

Ş.Əli­ye­vin söz­lə­ri­nə gö­rə, Azər­bay­can ki­no­su­nu dün­ya ba­za­rı­na çı­xar­maq üçün, bir­mə­na­lı ola­raq, "EU­ROI­MA­GE" təş­ki­la­tı­nın Azər­bay­can­da ya­ran­ma­sı la­zım­dır: "Bu bir ak­tu­al və va­cib mə­sə­lə ki­mi qar­şı­mız­da da­ya­nıb. Ar­tıq bir ne­çə il­dir o təş­ki­la­tın Azər­bay­can­da ya­ran­ma­sı üçün Av­ro­pa Ko­mis­si­ya­sı qə­rar qə­bul edib. Biz­də bu­nun­la bağ­lı mü­əy­yən iş­lər ge­dir, am­ma hə­lə ki, ya­ran­ma­yıb. An­caq qon­şu öl­kə­lər­də - Ru­si­ya, Tür­ki­yə, Gür­cüs­tan, Er­mə­nis­tan­da fəa­liy­yət gös­tə­rir. Bu döv­lət­lə­rin ki­ne­ma­toq­raf­la­rı bun­dan çox gö­zəl bəh­rə­lə­nir. "EU­ROI­MA­GE" təş­ki­la­tı­na üzv ol­ma­dan Azər­bay­can film­lə­ri­nin Av­ro­pa­da pro­ka­tı çox çə­tin­dir, de­mək olar ki, müm­kün de­yil. Bu, pro­düs­ser­lər üçün bö­yük çə­tin­lik­lər ya­ra­dır. "EU­ROI­MA­GE" təş­ki­la­tı­nın ya­ran­ma­sı üçün bir ne­çə də­fə cəhd et­mi­şik. Cə­nab na­zir bu sa­hə­də mü­əy­yən iş­lər apa­rır. Am­ma hə­lə ki, üzv ol­ma­mı­şıq. Ümid edi­rəm ki, ola­rıq. Bu­ra­da çox va­cib bir mə­sə­lə Azər­bay­can ki­ne­ma­toq­raf­la­rı, pro­düs­ser­lə­ri üçün ge­niş mey­dan aç­ma­sı­dır. O ol­ma­sa,  pro­düs­ser­lə­rin fəa­liy­yə­ti Av­ro­pa­da çox aşa­ğı sə­viy­yə­də hə­ya­ta ke­çi­ri­lə bi­lər. Ora üzv olan qon­şu döv­lət­lər hər il bu təş­ki­lat­dan film­lə­ri­nin is­teh­sa­lı üçün xey­li məb­ləğ­də pul alır, həm də ora­da film­lə­rin pro­ka­tı­nı təş­kil edir. Bu təş­ki­lat on­la­ra film ba­za­rın­da, ki­no­fes­ti­val­lar­da çox bö­yük dəs­tək ve­rir, hət­ta on­lar müş­tə­rək la­yi­hə­lər hə­ya­ta ke­çi­rir".

İradə SARIYEVA

Bakı xəbər.- 2017.- 28 iyul.- S.15.