Kinomuzda milli koloritlər - sovet dövründə, ya indi daha peşəkar ifadə olunur...

Xə­ya­lə Ra­is: "İn­di çə­ki­lən film­lə­ri­mi­zə bax­saq mil­li adət­lə­ri­mi­zin təb­li­ği­nə rast gə­lə bil­mə­rik"

Qiy­mət Mə­hər­rəm­li: "So­vet il­lə­rin­də çə­ki­lən film­lər­də bu sa­hə­də bö­yük iş­lər gö­rü­lüb"

Zül­fiy­yə El­dar­qı­zı: "Bu­nu ve­rə bil­mə­yən­də isə təq­di­mat sü­ni alı­nır və ta­ma­şa­çı­ya qə­tiy­yən inan­dı­rı­cı gəl­mir"

 

Ki­no bö­yük təb­li­ğat va­si­tə­si ol­maq­la ya­na­şı, həm də in­san dü­şün­cə­si­nin, duy­ğu və hə­yat tər­zi­nin önəm­li ifa­də­çi­si­dir. Tə­bii ki, ki­no di­lin­də təq­dim edi­lən möv­zu­lar ol­duq­ca ma­raq­lı və tə­sir­li olur. Bö­yük ənə­nə­lə­ri olan mil­li ki­no­muz son il­lər ye­ni in­ki­şaf yol­la­rı­na çı­xıb. Əl­bət­tə, bu­ra­da ki­no­ya döv­lət qay­ğı­sı­nın ol­ma­sı fak­tı­nı qeyd et­mə­li­yik. Ki­no­mu­zun qar­şı­sın­da du­ran va­cib və­zi­fə­lər­dən bi­ri onun döv­lət­çi­lik, azər­bay­can­çı­lıq, mil­li də­yər­lər­lə bağ­lı ideo­lo­ji xət­ti ifa­də et­mə­si­dir.

Son il­lər bir sı­ra film­lər çə­ki­lib. Bu film­lə­rin möv­zu­su, ide­ya­sı müx­tə­lif­dir. Ta­ma­şa­çı­la­rın müa­sir ki­no­dan um­du­ğu əsas mə­sə­lə­lər­dən bi­ri bu film­lər­də mil­li dü­şün­cə­mi­zin, at­ri­but­la­rı­mı­zın, mə­nə­vi də­yər­lə­ri­mi­zin yük­sək sə­viy­yə­də tə­rən­nüm edil­mə­si­dir. Ümu­miy­yət­lə, Azər­bay­can ki­no­su so­vet il­lə­rin­də möv­cud ideo­lo­gi­ya­ya xid­mət et­sə də, mil­li dü­şün­cə­yə, ge­yim mə­də­niy­yə­ti­mi­zə, adət və ənə­nə­lə­ri­mi­zə ögey ya­naş­mır­dı, da­ha is­ti mü­na­si­bət sər­gi­lə­yir­di.

Elə mə­sə­lə­lər var ki, onu, is­tər-is­tə­məz, so­vet döv­rü Azər­bay­can ki­no­su ilə mü­qa­yi­sə et­mə­li olu­ruq. Bu mü­qa­yi­sə və təh­li­li da­ha çox Azər­bay­can ta­ma­şa­çı­sı apa­rır de­sək, ya­nıl­ma­rıq. Bu möv­zu­nun ma­raq­lı ol­ma­sı­nı nə­zə­rə ala­raq onu eks­pert­lə­rin, söz adam­la­rı­nın iş­ti­ra­kı ilə araş­dır­maq qə­ra­rı­na gəl­dik.

Mil­li ko­lo­ri­ti­miz, mil­li at­ri­but­la­rı­mız, adət və ənə­nə­lə­ri­miz Azər­bay­can so­vet ki­no­sun­da da­ha inan­dı­rı­cı, qa­ba­rıq gör­sə­nir­di, yox­sa müa­sir Azər­bay­can ki­no­sun­da?

Fik­ri­ni öy­rən­di­yi­miz eks­pert­lə­rin mə­sə­lə­yə mü­na­si­bə­ti ol­duq­ca ma­raq­lı ol­du. Bu­nu on­la­rın fi­kir­lə­ri­ni oxu­yar­kən ay­dın gö­rə­cək­si­niz.

"So­vet döv­rün­də çə­ki­lən film­lə­ri­miz­də mil­li də­yər­lə­ri­mi­zə..."

Sə­nət­şü­nas Xə­ya­lə Ra­is "Ba­kı-Xə­bər"ə bil­dir­di ki, mil­li ko­lo­rit, ge­yim mə­də­niy­yə­ti­miz, zən­gin folk­lo­ru­muz, adət­lə­ri­miz, ai­lə də­yər­lə­ri­miz, ənə­nə­dən gə­lən bir sı­ra müs­bət key­fiy­yət­lə­ri­miz da­ha çox Azər­bay­can so­vet ki­no­sun­da inan­dı­rı­cı təs­vir olu­nub: "Əl­bət­tə, so­vet döv­rün­də çə­ki­lən film­lə­ri­miz­də mil­li də­yər­lə­ri­mi­zə, adət­lə­ri­mi­zə da­ha çox diq­qət olu­nur­du. Be­lə ki, hə­min dövr­də çə­ki­lən film­lə­ri­miz­də qa­dın­la­rın ba­şı­na kə­la­ğa­yı, ki­şi­lər­də isə bu­xa­rı pa­paq­lar qo­yu­lur­du. Bu da Azər­bay­can dü­şün­cə­si­nin bir ele­men­ti idi. Ta­ma­şa­çı Azər­bay­can ki­şi­si­nin, Azər­bay­can qa­dı­nı­nın han­sı ənə­nə­lə­rin da­şı­yı­cı­sı ol­du­ğu­nu ay­dın gö­rür­dü. Bu səh­nə­lər ol­duq­ca inan­dı­rı­cı təs­vir edi­lir­di. Onu da vur­ğu­la­yım ki, o dövr­də çə­ki­lən film­lə­ri­miz­də mil­li bay­ram­la­rı­mız tən­tə­nə­li şə­kil­də nü­ma­yiş olu­nur­du. Be­lə ki, gənc­lə­rin və biz­dən son­ra gə­lən nəs­lin keç­miş­dən gə­lən, bil­mə­di­yi bir çox adət­lə­ri məhz hə­min dövr­də çə­ki­lən film­lər­dən gö­tür­mü­şük. Onu müa­sir­ləş­di­rib bu gü­nü­mü­zə qə­dər gə­lib çıx­ma­sın­da bir va­si­tə­çi ol­mu­şuq. Se­vin­di­ri­ci hal­dır ki, hə­min film­lər bu gün də iz­lə­nir və se­vi­lir. Ora­da nü­ma­yiş olu­nan mil­li də­yər­lə­ri­miz itib bat­mır. Bu gün də ya­şa­dı­lır. Köh­nə film­lə­ri bu gün də iz­lə­mək­dən doy­mu­ruq. Be­lə ki, köh­nə film­lə­ri­mi­zin hər kad­rı­nı əz­bər bi­li­rik. O film­lər­də ta­ma­şa­çı­la­ra çat­dı­rı­lan me­saj­lar var idi ki, fil­mi iz­lə­yən hər bir ta­ma­şa­çı ora­da özü­nü gö­rür­dü və öz öl­çü­sü­nü gö­tü­rür­dü".

"Ha­nı bi­zim o film­lə­ri­miz?"

X.Ra­is bil­di­rir ki, ha­zır­da çə­ki­lən film­lə­rin bir qis­mi mə­na­sız, boş möv­zu­lar üzə­rin­də qu­ru­lub, ba­ya­ğı­lıq təb­liğ edir: "Bar­maq­la sa­yı­la­sı üç-dörd fil­mi­miz var ki, bu film­lər Azər­bay­can Döv­lət Ki­nos­tu­di­ya­sı tə­rə­fin­dən çə­ki­lir və hə­min film­lər də fes­ti­val­la­ra gön­də­ri­lir.

"Hər də­fə çə­ki­lən film­lə­rə ba­xan­da in­san özü­nə "ha­nı bi­zim o film­lə­ri­miz?" - de­yə su­al ve­rir. Elə gö­tü­rək bö­yük­dən ki­çi­yə qə­dər se­vi­lə­rək iz­lə­nən "Bə­yin oğur­lan­ma­sı" fil­mi­ni... 32 il bun­dan qa­baq çə­ki­lən film­də el­çi get­mə, ni­şan apar­ma, bə­yin qa­çı­rıl­ma­sı ki­mi adət­lə­ri­miz əks olu­nub. İn­di çə­ki­lən film­lə­ri­mi­zə bax­saq, mil­li adət­lə­ri­mi­zin təb­li­ği­nə rast gə­lə bil­mə­rik. Film­lə­ri­mi­zin toy səh­nə­lə­ri­nin ço­xun­da ya gə­li­nin ana­sı­nı, ya da bə­yin ana­sı­nı "if­ri­tə" ob­ra­zın­da nü­ma­yiş et­di­rir­lər. Çox za­man müa­sir film­lə­ri­miz­də toy­la­rın toy­dan qa­baq gə­li­nin əsas qəh­rə­man­dan ha­mi­lə qal­dı­ğı üçün olun­du­ğu gös­tə­ri­lir. Be­lə olan hal­da, han­sı adət-ənə­nə­lər­dən da­nış­maq olar".

"Bu boş­luq­la­rın ya­ran­ma­sın­da film­lə­ri­mi­zin və se­ri­al­la­rı­mı­zın da bö­yük ro­lu var"

O bil­di­rir ki, gənc­lər hə­min film­lə­ri iz­lə­yir və on­lar da bu­nu ör­nək gö­tü­rür. Sə­nət­şü­na­sın fik­rin­cə, gənc­lər dü­şü­nür ki, film­lə­ri­miz­də bu təb­liğ olu­nur­sa, de­mək ki, bu şə­kil­də et­mək da­ha mü­na­sib­dir: "İn­di elə bir zə­ma­nə­yə gə­lib çıx­mı­şıq ki, yer­li film­lə­ri­mi­zə ba­xan qız­lar be­lə vağ­za­lı ilə gə­lin köç­mək­dən im­ti­na edir və toy­la­rı­na DJ də­vət edir. Bir gə­li­ni ki, ata evin­dən DJ ilə çı­xır, de­mək ki, bi­zim mil­li adət­lə­ri­mi­zin və də­yər­lə­ri­mi­zin təb­li­ğin­də mü­əy­yən boş­luq­lar var. Bu boş­luq­la­rın ya­ran­ma­sın­da film­lə­ri­mi­zin və se­ri­al­la­rı­mı­zın da bö­yük ro­lu var. Çün­ki te­le­vi­zi­ya hər bir evin ça­ğı­rıl­ma­mış qo­na­ğı­dır. Ta­ma­şa­çı­ya nə ye­diz­di­rir­lər­sə, ta­ma­şa­çı da onu ye­yir. Bu ba­xım­dan se­ri­al və film çə­kən pro­dakş­nla­rın və xü­su­sən də te­le­vi­zi­ya rəh­bər­lə­ri­nin üzə­ri­nə bö­yük yük dü­şür. An­caq adət­lər üzə­rin­də qu­ru­lan film­lər o qə­dər də ma­liy­yə gə­tir­mə­di­yi üçün, çox za­man te­le­vi­zi­ya­la­rı­mız bu tip film­lə­ri nü­ma­yiş et­dir­mək­dən im­ti­na edir.

İn­di çə­ki­lən film­lər­də da­ha çox Av­ro­pa­ya meyl olu­nur. Av­ro­pa mil­li də­yər­lə­ri gös­tə­ri­lir. Ora­da nü­ma­yiş olu­nan hə­min də­yər­lər bi­zə yad­dır. Bi­zim adət­lə­ri­miz­də toy­dan əv­vəl baş qəh­rə­ma­nın uşa­ğı ol­mur. So­vet döv­rün­də çə­ki­lən film­lə­ri­miz­də fa­hi­şə­lik, kü­çə qa­dın­la­rı, trans­sek­su­al­lıq bu qə­dər təb­liğ olun­mur­du".

"Tə­əs­süf ki, bə­zi hal­lar­da çağ­daş ki­no­da mil­li adət-ənə­nə­lə­ri­miz..."

Azər­bay­can Mil­li Elm­lər Aka­de­mi­ya­sı­nın Folk­lor İns­ti­tu­tu­nun əmək­da­şı, fi­lo­lo­gi­ya üz­rə fəl­sə­fə dok­to­ru, ta­nın­mış şai­rə-pub­li­sist Qiy­mət Mə­hər­rəm­li də bi­zim­lə söh­bə­tin­də bil­dir­di ki, so­vet il­lə­rin­də çə­ki­lən film­lə­ri­miz­də ai­diy­yə­ti mə­sə­lə ilə bağ­lı ol­duq­ca inan­dı­rı­cı təq­di­mat­lar olub: "Azər­bay­can ki­no­su xal­qı­mı­zın mə­nə­vi ün­van­la­rın­dan bi­ri­dir və bu mis­si­ya­nı da da­vam et­dir­mə­li­dir. Tə­əs­süf ki, bə­zi hal­lar­da çağ­daş ki­no­da mil­li adət-ənə­nə­lə­ri­miz, ge­yim mə­də­niy­yə­ti­miz, elə­cə də folk­lor­dan is­ti­fa­də zə­if ve­ri­lir. Hal­bu­ki, bi­zim bö­yük mə­də­niy­yə­ti­miz, folk­lo­ru­muz var. Bun­dan Azər­bay­can so­vet ki­no­sun­da ge­niş şə­kil­də is­ti­fa­də edi­lib. Ək­sər fil­mi­mi­zi gö­tür­sək gö­rə­rik ki, ora­da mil­li at­ri­but­la­rı­mız, mə­ra­sim ele­ment­lə­ri­miz­dən ge­niş və inan­dı­rı­cı şə­kil­də is­ti­fa­də edi­lib. Folk­lo­ru­mu­za, adət-ənə­nə­lə­ri­mi­zə ya­xın olan bir alim ki­mi de­yə bi­lə­rəm ki, so­vet il­lə­rin­də çə­ki­lən film­lər­də bu sa­hə­də bö­yük iş­lər gö­rü­lüb. İn­di­ki gənc­lər müa­sir ki­no ilə ma­raq­la­nır, ki­no isə on­la­ra bu möv­zu­da çox az in­for­ma­si­ya ve­rir. Ola bil­sin müa­sir ki­no­da da mil­li ele­ment­lər­dən, ge­yim­lər­dən, baş ör­tük­lə­rin­dən is­ti­fa­də edi­lir, am­ma təq­di­mat tə­bii de­yil. Azər­bay­can so­vet ki­no­sun­da isə bu inan­dı­rı­cı idi. Çün­ki o film­lər­də rol alan ak­tyor­la­rın oyu­nun­da tə­bii­lik var­dı. O ge­yim­lə­ri elə təq­dim edir­di­lər ki, adam on­la­rın keç­miş za­man­dan gəl­di­yi­ni zənn edir­di. Bir də ki, o dövr­də hə­lə də ra­yon və kənd­lər­də, elə Ba­kı­nın özün­də də mil­li ge­yim­lər­dən is­ti­fa­də edən adam­lar var­dı. Eşit­mi­şəm ki, Ra­sim Oca­qov "Tü­tək sə­si" fil­mi­nə Məm­mədr­za Şeyx­za­ma­no­vu çə­kər­kən gör­kəm­li ak­tyor özü­nü bu ro­la ha­zır­la­maq üçün o dövr­kü kənd ki­şi­lə­ri­nin, ağ­saq­qal­la­rın ge­yi­mi­nə ge­dib ba­xıb, on­la­rın dav­ra­nış­la­rı­nı iz­lə­yib. De­yi­lə­nə gö­rə, ge­yi­mi də özü se­çib ki, məhz İs­fən­di­yar ki­şi be­lə ge­yin­mə­li, be­lə dav­ran­ma­lı­dır. Bu film­də o bir el ağ­saq­qa­lı ki­mi təq­dim edi­lir. Sö­zü­mün ca­nı odur ki, o il­lər­də film çə­ki­lən­də xal­qın ya­şa­mı də­qiq öy­rə­ni­lir­di. Bi­lir­si­niz, əli­nə ka­me­ra gö­tü­rüb, ak­tyor­la­ra mil­li pal­tar gey­di­rib film çək­mək­lə mə­sə­lə bit­mir, səh­nə­ni, ha­di­sə­ni inan­dı­rı­cı təq­dim et­mək la­zım­dır. Fik­rim­cə, müa­sir ki­no­muz­da bu sa­hə­də boş­luq var. Film çə­kən adam­lar müt­ləq ənə­nə­lə­ri, mil­li ko­lo­ri­ti nə­zə­rə al­ma­lı­dır ki, təq­dim et­dik­lə­ri tə­bii alın­sın".

"So­vet il­lə­rin­də çə­ki­lən "Bö­yük da­yaq" fil­mi­nə bax­maq ki­fa­yət edər ki..."

Sə­nət­şü­nas­lıq üz­rə fəl­sə­fə dok­to­ru Zül­fiy­yə El­dar­qı­zı­nın fik­rin­cə də müa­sir ki­no­da bu sa­hə­də xey­li boş­luq var.

Z.El­dar­qı­zı­nın söz­lə­ri­nə gö­rə, "Də­li Kür", "Bö­yük da­yaq" və baş­qa film­lə­ri­miz­də Azər­bay­can mə­də­niy­yə­ti­nin, mə­nə­vi də­yər­lə­ri­nin ele­ment­lə­ri da­ha qa­ba­rıq və inan­dı­rı­cı şə­kil­də ve­ri­lib: "Müa­sir ki­no­nun da in­ki­şaf et­miş tə­rəf­lə­ri var. An­caq mü­qa­yi­sə et­sək, so­vet döv­rü Azər­bay­can ki­no­su bir sı­ra mə­sə­lə­lə­rin təq­di­ma­tın­da da­ha fə­al idi. Düz­dür, in­di də əsa­sən ta­ri­xi film­lər­də mil­li ça­lar­lar­dan, folk­lor­dan, mil­li adət­lər­dən, ge­yim­lər­dən is­ti­fa­də edi­lir. Am­ma be­lə de­yək, mo­dern ki­no­da bu ele­ment­lər rəng­siz gö­rü­nür. So­vet il­lə­rin­də çə­ki­lən "Bö­yük da­yaq" fil­mi­nə bax­maq ki­fa­yət edər ki, Azər­bay­can ənə­nə­si, Azər­bay­can ai­lə­si haq­qın­da müs­bət fi­kir söy­lə­nil­sin. Bu­ra­da həm ge­yim­lə­ri­miz­dən, həm toy ele­ment­lə­ri­miz­dən, ai­lə­də ki­şi­yə ve­ri­lən də­yər­dən ge­niş söh­bət açı­lır. Fil­min qəh­rə­ma­nı Rüs­təm ki­şi əsl Azər­bay­can ki­şi­si­dir və ai­lə­si də söz­süz ki, ti­pik Azər­bay­can ai­lə­si­dir. O, qı­zı­nın bir az açıq dav­ra­nı­şı­na sərt re­ak­si­ya ve­rə­rək "Qız ki, kə­kil çı­xar­dı, ver get­sin" de­yir. Bu bir rep­li­ka ki­mi in­di də iş­lə­di­lir. Ya­xud onun ya­nın­da gə­li­ni Ma­ya­nın Qa­ra­şı bu­yur­ma­sı Rüs­təm ki­şi­nin heç xo­şu­na gəl­mir və bu mə­sə­lə­yə ol­duq­ca aq­res­siv ya­na­şır. "Də­li Kür" fil­min­də mü­əy­yən təh­rif­lə­rə yol ve­ril­sə də, Azər­bay­can əh­va­lı, ko­lo­ri­ti, mil­li adət və ənə­nə­lə­ri inan­dı­rı­cı şə­kil­də təq­dim edi­lib. Hət­ta bə­zən adət­lə­ri­miz haq­qın­da o film­dən də mə­lu­mat ala bi­li­rik. Əs­lin­də, o il­lər­də çə­ki­lən film­lər bu gün çə­ki­lən və gə­lə­cək­də çə­ki­lə­cək film­lər üçün bir qay­naq ro­lu­nu oy­na­ma­lı­dır. Re­jis­sor ça­lış­ma­lı­dır ki, çək­di­yi fil­min möv­zu­su­na uy­ğun ola­raq mil­li ko­lo­ri­ti da­ha tə­bii şə­kil­də ver­sin. Bu­nu ve­rə bil­mə­yən­də isə təq­di­mat sü­ni alı­nır və ta­ma­şa­çı­ya qə­tiy­yən inan­dı­rı­cı gəl­mir".

O, həm­çi­nin, qeyd et­di ki, gənc re­jis­sor­lar, elə­cə də ak­tyor­lar xal­qın adə­ti­ni, folk­lo­ru­nu, mə­də­niy­yə­ti­ni də­rin­dən öy­rən­mə­li­dir ki, or­ta­ya çı­xar­dıq­la­rı iş tə­bii gör­sən­sin və inan­dı­rı­cı tə­sir ba­ğış­la­sın.

İradə SARIYEVA

Bakı xəbər.- 2017.- 23 iyun.- S.15.