Azərbaycanın
maarifçi qadınları - Məryəm xanım Bayraməlibəyova...
Azərbaycanın istər diplomatiya, istər mədəniyyət,
istərsə də maarifçilik tarixində
qadınların rolunu araşdırsaq, bu tarixin öz
başlanğıcını çox qədim zamanlardan
götürdüyünün şahidi olarıq. Tarixə nəzər saldıqdaTomrisdən, Sara
xatundan üzübəri adını tarixin səhifələrinə
ən müxtəlif sahələrdə həkk etdirməyi
bacarmış yüzlərlə Azərbaycan
qadınının ən qədim dövrlərdə kişi
hökmdarlarla çiyin-çiyinə dayanaraq dövlətçilik
siyasətinin sülh və barış xəttilə
aparılmasında oynadığı rolun şahidi oluruq. Bəlkə
elə “Hər güclü kişinin arxasında bir
ağıllı qadın var” deyiminin də əsasında bu həqiqət
dayanır?!
Faktdır ki, tariximizin işıqlı
simaları olan bir çox şəxsiyyətlərimizin
adı çəkilərkən göz önünə həm
də onların sadiq köməkçiləri və həyat
arxadaşları olan qadınları gəlir. Bəli,
bu torpaqların Xurşidbanu Natəvan kimi ziyalı
hökmdarı da olub, Nadir şah Əfşar hərəminin
baş qadını hesab olunan Raziyə sultan, Azərbaycan Atabəylər
dövlətinin başçısı Şəmsəddin Eldənizin
xanımı Möminə xatun kimi dövrünün siyasi
proseslərinə təsir etmə bacarığı olan
şah hərəmləri də. XV əsrdə Ağqoyunlu
hökmdarı Uzun Həsənin anası Sara xatun tarixə dərin
zəkalı xanım, müdrik ana kimi düşüb. Onun
müdrikliyi sayəsində Ağqoyunlu dövləti ilə
Osmanlı arasında müharibənin qarşısı
alınıb. Quba xanı Fətəli xanın həyat
yoldaşı Tutubikə xatun isə tarixdə sədaqət
simvolu kimi xatırlanır. Fətəli xan Dərbənddə
olmadığı vaxtda o, qalanın müdafiəsinə
qalxaraq düşmənin hücumunu dəf edib.
“Təhsil, elm, tərbiyə, ağıl –
qadında çatışmayan silah budur və onu bu silahlarla
təchiz etmək lazımdır”
Ümumiyyətlə isə, Azərbaycanda
qadın hərəkatının yaranma tarixi XIX əsrə təsadüf
edir. XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan
mühitində qadınların təhsilə cəlb
olunması çox çətin olsa da, həmin dövrdə
maarifpərvər zilalıların ortaya çıxması ilə
Şimali Azərbaycanda qadın hərəkatı yaranmağa
başlayır. Belə ziyalılardan biri də
Azərbaycan milli mətbuatının banisi Həsən bəy
Zərdabi idi və o, “Əkinçi” qəzetində senzura təqiblərindən
və fanatik dindarların hücumlarından çəkinməyərək
diqqəti qadın problemlərinə cəlb edə bilir.
Bu qəzetdə çap olunan yazılarda qızların zorla
qaçırılaraq “ev dustağı halına
salınması, kişinin onunla qul kimi rəftar etməsi” kimi
eybəcərliklər kəskin tənqid olunurdu. Qadına kişilərlə bərabər təhsil
verməyin zəruriliyini diqqətə çatdıran H.Zərdabi
öz dövrü üçün çox önəmli bir məsələyə
diqqət çəkərək, insanın anadan tərbiyə
aldığını, o üzdən ananın təhsilli-elmli
olmasının millətin işıqlı gələcəyi
üçün zərurət olduğunu
vurğulayırdı: “Osmanlı dövləti ki,
qeyri-islam dövlətlərindən Avropa əhlinə
yavuqdur, bu səbəblərlə bir neçə ildir ki,
nizami-külliyə qoyub, məktəbxanalar bina edib… ancaq ol məktəbxanalarda
ancaq kişilər oxuyur, ünas tayfası elmdən bixəbərdir.
Çünki tərbiyənin binası ana ilədir, uşaq 7-8
yaşına gəlincə, onu ana tərbiyət edir, ona
binaən ünas tayfası tərbiyətsiz
qaldığına görə Osmanlı dövlətinin
kişilərə elm öyrətməyindən o qədər
də nəf olmur”.
“Əkinçi” ilə yanaşı, maarifpərvər
ziyalı Məhəmməd bəy Əsədullazadənin
yaratdığı "Şərqi-rus" qəzeti də Azərbaycanda
ictimai fikrin inkişafı və qadınların maarifləndirilməsi
işinə öz töhfəsini verib. XX əsrin
ilk Azərbaycan qəzeti olan bu nəşrin səhifələrində əlifbanın
yeniləşdirilməsi, maarifin yayılması, məktəblərdə
tədrisin yaxşılaşdırılması ilə
yanaşı hicab (örtük) məsələsi də
qaldırılaraq ona münasibət əks olunub ki, öz
dövrü üçün bu çox cəsarətli
addım idi. Eyni zamanda Azərbaycan milli mətbuat tarixində
ilk qadın imzaları da “Şərqi-Rus”un səhifələrində
görünüb. Belə ki, bu qəzetdə
“Bir xanım”, “Gəncəli bir xanım”, “Bakılı bir
xanım” imzaları altında qadınlar da
çıxış edərək dövrün problemlərini
işıqlandırıb, qadınlar arasında
savadsızlığın aradan qaldırılmasına
çalışıblar.
XX əsrin ilk illərində Azərbaycan
qadınlarının mühüm problemlərindən olan təhsil
almaq imkanının məhdudluğu ilə bağlı məsələlərin
mətbuata çıxmasının bir səbəbi də
böyük Azərbaycan xeyriyyəçisi, neft maqnatı
Hacı Zeynalabdin Tağıyevin 1901-ci ilin oktyabr
ayında Bakı Qızlar Məktəbini təsis etməsi
olub. “Kaspi” qəzetində bu əlamətdar hadisə ilə
bağlı Əhməd bəy Ağayevin “Müsəlmanlar
arasında qadın təhsili” sərlövhəli geniş
yazısı və bir sıra imzasız məqalə dərc
edilib. “Rus müsəlmanları qadın məsələsinə
münasibətdə geridə qalmışlar və Bakıda
açılmış qız məktəbi bu istiqamətdə
ilk addımdır” deyən qəzet daha sonra yazırdı:
“…Patriarxal həyatın əsasları, qadının tamamilə
maddi təminat içərisində yaşadığı vəziyyət
zəifləmişdir və indi kişilərlə rəqabət
üçün müsəlman qadınına elm və təhsil
zəruridir. Təhsil, elm, tərbiyə, ağıl – qadında
çatışmayan silah budur və onu bu silahlarla təchiz
etmək lazımdır”.
“Adın şərəflidir sənin, ey
qadın, dahilər anası çağrılır
adın!..”
Azərbaycan qadınından
söz açarkən böyük Azərbaycan şairi Səməd
Vurğunun bu misralarını xatırlamamaq olmur.
Çünki “Nizamilər, Füzulilər yetirmiş” bu
torpağın mərd igidlərini at belində dünyaya gətirən
analar olub tariximizdə. Tariximizin qan yaddaşına hoparaq əfsanələşən
Nigarların, Həcərlərin yolunu isə
sonradan Hənifə xanım Məlikova-Abayeva, Fatma Əsədbəyova, Xədicə
Haqverdiyeva, Gövhər Qutqaşinskaya, Balaxanım Xandəmirova
kimi işıqlı qadınlar xalqın maariflənməsi
yolunda davam etdirərək, sadə xalqın elm-ürfan sahibi
olmasında misilsiz xidmətlərini göstəriblər.
Odlar Yurdunun maarifçilik məktəbindən danışarkən
Həsən bəy Zərdabinin həyat yoldaşı Hənifə
xanım Məlikova-Abayevanın xidmətləri xüsusi
vurğulanır. Azərbaycanda həyat
yoldaşı haqqında memuar yazan altı qadından birincisi
olan Hənifə Məlikova-Abayeva 16 il əri ilə birlikdə
Zərdabda nəzarət altında yaşamasına baxmayaraq, hər
cür məşəqqətə sinə gərərək
ölkədə qadın maarifçiliyinin inkişafına
öz töhfəsini verib.
Azərbaycanda qadınlar arasında
maarifçiliyin inkişafında rolu olmuş
ziyalılarımızdan biri də Məryən Bayraməlibəyova
olub. Hənifə xanımdan fərqli olaraq tarixdə
adı nədənsə epizodik keçən bu xanım
haqqında bir qədər geniş danışmağa dəyər
məncə. Məryəm xanım Bayraməlibəyova 1898-ci
ildə Lənkəranda müəllim ailəsində
doğulub. Atası Teymurbəy Bayraməlibəyov
dövrünün savadlı, elmli ziyalısı və
ictimai-siyasi xadimi olmaqla bərabər, həm də gözəl
pedaqoq, folklorşünas və maarifpərvər insan olub.
Teymur bəyin doqquz övladından biri olan Məryəm
xanım öz ağlı, savadı, bacarığı və
istedadı ilə fərqlənib. O dövrdə
Lənkəran kimi bir bölgədə müasir
düşüncəli, savadlı, təhsilli qadın olmaq o qədər
asan olmasa da, Məryəm xanım bütün bu göstəricilərə
cavab verməklə Lənkəranda ilk xeyriyyə cəmiyyətinin
əsasını qoyur və burada ilk qızlar məktəbini
yarada bilir...
Məryəm xanım Bayraməlibəyova
Bakıda Hacı Zeynalabidin Tağıyevin açdığı
ilk qız məktəbində (1906-1913) təhsil
almışdı. 1917-ci ildə Bakıdakı müqəddəs
“Nina” adına qızlar məktəbini qızıl medalla bitirən
Məryəm xanım Moskva Tibb Institutuna daxil olur. Onun
bütün təhsil xərclərini isə Bakı
milyonçusu, neft maqnatı Murtuza Muxtarov öz üzərinə
götürür və ona təqaüd verməyə razı
olur. Lakin oktyabr inqilabı fəlakət kimi gənc
qızın həyatına daxil olaraq, dövrünün bir
çox ziyalısı kimi, onun da taleyini dəyişir.
Siyası kataklizmlər fonunda Məryəm xanım Moskvada iki
aydan çox qala bilmir və Bakıya dönmək məcburiyyətində
qalır. Bundan sonra o da atası Teymur bəy kimi öz həyatını
maarif və mədəniyyət işinə həsr edir.
Məryəm xanım 1918-ci ildə
Bakıdakı II qızlar gimnaziyasında ana dili müəllimi
işləməyə başlasa da, Bakıda uzun müddət
qala bilməyərək Lənkərana qayıdır və
burada özünün qızlar məktəbini açmaq qərarına
gəlir. Bu məqsədini reallaşdırması
üçün atası Teymur bəy öz dərs dediyi məktəbin
bir otağını ona verir. Dövrün
ağır qayda-qanunları qızların məktəbə cəlb
olunmasına maneələr yaratdığından, ciddi çətinliklərlə
üzləşən Məryən xanım sonda buraya cəmi
doqquz qız cəlb edə bilir. Əksəriyyəti kasıb
olan qızları oxutmaqdan ötrü bu maarifpərvər
qadın onları dəftər-kitab, qələm, hətta
geyimlə təmin etməli olur. Bütün bunları
qarşılamaqdan ötrü maliyyə qıtlığı
çəkən ziyalı xanım atasına Lənkəranda
Qadın xeyriyyə cəmiyyətinin yaradılmasını təklif
edir və tezliklə onlar Lənkəranda bu cəmiyyəti
yaradır. Dərsləri rus dilində keçən Məryəm
xanım, din xadimlərinin etirazlarına, hətta təhdidlərinə
baxmayaraq, məktəbdə dram və xor dərnəkləri
də yaradır. Azərbaycan səhnəsinin ilklərindən
olan tanınmış ifaçılar Münəvvər Kələntərli,
Həqiqət Rzayeva, Cahan Talışinskaya məhz bu məktəbin
yetirmələri idi.
Nadejda Krupskayanın təklifini qəbul etmədi...
Lənkəranda ilk və yeganə qadın
müəllim olan Məryəm xanım 1925-ci ildə SSRİ
müəllimlərinin I qurultayına nümayəndə
göndərilir. O burada təkcə Azərbaycanı deyil,
bütün Şərq qadınlarını təmsil edir və
qurultayda etdiyi çıxış əks-səda doğurur.
Həmin çıxış hətta ertəsi gün “Pravda”
qəzetində dərc edilir. Qurultaydakı təntənəli
çıxışından sonra rəhbərliyin yüksək
vəzifəli şəxsləri - Leninin həyat
yoldaşı Nadejda Krupskaya və Kalininlə Məryəm
xanımın görüşü olur. Görüşün
ardından onu Moskvada qalıb işləməyə dəvət
edirlər, lakin Məryəm xanım “Vətənimə daha
çox lazımam” deyərək imtina edir...
Məryəm xanım Bayraməlibəyovanın
Lənkəranda iki illik qız məktəbində müəllim
(1918 -1919), ardınca isə
qızlar gimnaziyasının inspektoru (1919 -1920) vəzifələrində
çalışdığı illər Azərbaycanın
tarixində ən ağır dövrlərdən
sayılır. Belə ki, Şura hökumətinin
qurulması ərəfəsində Denikinin quldur dəstələri
Lənkəran bölgəsinə hücumlar edərək
xalqa maddi və mənəvi ziyan vurur. Yenicə
yaranmış Azərbaycan Xalq Cumhuriyyəti Cavad bəy Məlik-Yeqanovu
bu vilayətə general-qubernator təyin edir və o dərhal
bölgədə hərbi vəziyyət elan edir. Məryəm
xanım Bayraməlibəyova hərbçilərin
davranışlarından xoşlanmadığı
üçün generala ərizə ilə sərt müraciət
edərək, məktəb ərazisinin hərbçilərdən
təmizlənməsini tələb edir. Onun bu arzusu yerinə
yetirilir, lakin bu hadisə sonradan Məryəm xanımın gələcək
həyatında böyük rol oynayır və o, general Cavad bəy
Məlik-Yeqanovla ailə qurur. Lakin bu xoşbəxtlik uzun
sürmür...
Sovetlər dövründə Məryəm
xanım və ailəsi repressiyaya məruz qalmış
yüzlərlə ailədən biri olıb. Belə
ki, Cumhuriyyət dövründə Azərbaycan Parlamentində
dövlətimizin müstəqilliyinə imza atanlardan biri olan
Cavad bəy Məlik-Yeqanov 1930-cu ildə sovet hökumətinin
yadına düşür və o, 10 illik həbs cəzasına
məhkum edərək Rusiyanın Kareliya vilayətinə
sürgünə göndərilir. Lakin zülm bununla
bitmir və onun ailəsinə təzyiqlər davam edir. Tam 7 il
sürən təzyiqlərin ardından 1937-ci ildə Məryəm
xanım da həbs olunur. Ziyalı qadın əvvəl
Bayıl həbsxanasında, sonra Arxangelskdə, daha sonra isə
Karaqanda həbsxanalarında həyatının on bir ilini
“yaşamalı” olur.
Ağır işgəncələrə məruz qalan
ziyalı xanım sağlamlığını və gözlərinin
nurunu itirir...
1948-ci ildə həbsdən buraxılan Məryəm
xanım təzyiqlərdən illərlə yaxa qurtara bilmir və
əldən-ayaqdan uzaq bir yerdə - Daşkəsəndə
yaşamağa məcbur olur. Yalnız 1956-cı
ildə Bakıya qayıda bilən Məryəm xanım
görmə qabiliyyətini tam itirsə də, mübariz ruhunu
itirmədiyini sübut edir və uzun mübarizədən sonra
SSRİ Ali Məhkəməsinin qərarı ilə əri
Cavad bəy Məlik-Yeqanova bəraət verilməsinə nail
olur...
Və bugünün Azərbaycan
qadını...
Azərbaycanın tarixində belə ziyalı
və maarifpərvər qadınlar hər zaman olub. Onların
bəziləri barəsində həqiqətlər yorulmaz
araşdırmalar nticəsində gün üzünə
çıxarılsa da, faktdır ki, bir çoxlarının
varlığından və ya bənzərsiz xidmətlərindən
geniş ictimaiyyət xəbərsizdir. Bu isə
bugünkü nəslin qarşısında maarifçi irsin
öyrənilməsi kimi ciddi bir vəzifə qoyur. Əslində
tarixə düşən şərəfli ömür yolu
keçmiş qadınlarımızla müqayisədə
yaxın keçmişin və bu günün ziyalı
qadınlarını xoşbəxt adlandırmaq olar. Bu
xoşbəxtlik onunla səciyyələnir ki, onlar haqqında
cəmiyyətimizdə daha geniş informasiya mövcuddur. Bu isə
onların xalq tərəfindən sevilməsinə, dövlət
tərəfindən isə layiqincə qiymətləndirilməsinə
gətirir. Məsələn, Azərbaycanın
ilk qadın kimyaçı alımı İzzət
Orucovanı, ilk şərqşünas alimi Aida
İmanquliyevanı, ilk qadın opera bəstəkarı Şəfiqə
Axundovanı, ilk qadın pilotu Züleyxa Seyidməmmədovanı
və digər sahələrdə ilkə imza atan
qadınlarımızı kim tanımır ki? Hazırda
isə Azərbaycan dövlətinin qadınların cəmiyyətdəki
rolunun artırılması istiqamətində
atdığı addımlar müasir Azərbaycan
qadınının önündə geniş üfüqlər
açır. Bunun ən bariz göstəricisi
ölkəmizdə 2002-ci ildə təsis olunan İnsan
Hüquqları üzrə Müvəkkillik İnstitutuna rəhbərliyin
qadın namizədə - Elmira Süleymanovaya layiq
görülməsi oldu. Ötən il isə ölkədə
yeni yaradılan vitse-prezidentlik
institutunun ilk təyinatı qadın oldu. Belə ki,
dövlət başçısının 21 fevral 2017-ci il
tarixli Sərəncamı ilə Mehriban xanım Əliyeva Azərbaycan
Respublikasının Birinci vitse-prezidenti təyin edildi. Müasir tariximizdə yeni yaradılan idarəetmə
institutlarına ilk təyinatlarda seçimin qadınların
üzərinə qoyulması isə ölkənin gələcək
uğurlarından xəbər verir. Çünki qadın
sülh, barış, əminamanlıq simvoludur və onun
olduğu yerdə hüzur var...
Samirə SƏFƏROVA
Bakı
xəbər.- 2018.- 8 fevral.- S.13.