Tarixdə iz buraxanlar: Barat
Şəkinskaya
Barat Şəkinskaya 1914-cü il iyun
ayının 28-də təbiətin dilbər guşəsi
Şuşada anadan olub. Atası Həbib bəy, anası
Gövhər xanımdır. Gövhər xanım
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin əmisi qızı idi.
Atası Həbib bəy 1920-ci il aprel ayının 28-də
bolşeviklər Bakını zəbt edərkən qaçaq
düşüb. Gəncədə yaşayan ailənin
vəziyyəti çox ağır idi. Üç uşaq 25
yaşlı ananın ümidinə qalmışdı.
Bütün valideynlər kimi bu qayğılı ana da istəyirdi
ki, uşaqları yaxşı təhsil alsınlar, heç nədən
çətinlik çəkməsinlər. Barat xanım
o vaxt kiçik olsa da, tələsirdi ki, tez oxuyub qurtarsın,
işləsin, anasına kömək etsin. Kiçik
yaşlı Barat xanım birinci dərəcəli məktəbi
beş il əvəzinə dörd ilə bitirib, əla qiymətlərlə
pedaqoji texnikuma daxul olub və oranı da müvəffəqiyyətlə
bitirib.Barat xanımın anası istəyirdi ki, qızı
tar çalmağı öyrənsin. Bu istəklə
Baratı Pionerlər evinə aparır, qızını tar dərnəyinə
yazdırır. Amma uşağın tar çalmağa həvəsi
yox idi. Qız idmana yazılır. Barat Şəkinskaya
yazır: “Anam gecələr pedaqoji texnikumun qızları
üçün paltar tikir, gündüzlər “İslah evində”
işləyirdi. O, fərdi sifarişlərlə
paltar tikməyi heysiyyətinə
sığışdırmırdı. Yalnız texnikumun
qızları üçün müqavilə ilə
qışda yay, yayda isə qış paltarı tikir,
dolanışığımızı yola verirdi.” Əlbəttə,
hər bir insanın həyatında ağır günləri
olur. Barat xanımın da ağır günləri
uşaqlıq çağları olub.
Barat Şəkinskaya 13-14 yaşında
“Qadınlar klubu”nun həvəskar aktyorları ilə səhnədə
rollar ifa etməyə başlayır. Aktrisa orada
“Mən oxumaq istəyirəm” pyesində Nigar, H.Cavidin
“İblis” əsərində Xavər, C.Cabbarlının əsərlərində
– “Od gəlini”ndə Solmaz, “Aydın”da Gültəkin, “Oqtay
Eloğlu”nda Firəngiz, “Sevil”də Gülüş və
“Qaçaq Kərəm” əsərində Gülcahan
rollarını ifa edib. Barat xanım sonuncu dörd
tamaşada görkəmli rejissor, SSRİ xalq artisti Adil İsgəndərovla
tərəf-müqabili olub. Aktrisa özü yazır ki, “Hələ
o vaxtlar Adil İsgəndərovun rejissorluq və aktyorluq
istedadı nəzəri cəlb edirdi. Onun ifa etdiyi rollar əsl
sənət nümunələri idi.”Barat Şəkinskaya həvəskar
aktyorlarla həm “Gəncə qadınlar klubunda, həm də
“Fəhlə” klubunda dolğun obrazlar yaradıb. O illərdə
Gəncə İcra Hakimiyyətinin başçısı Həmid
Sultanov idi. Onun qərarı ilə yerli həvəskarlar
truppasının üzvlərindən 15 nəfər, o
cümlədən Barat Şəkinskayanı da teatra cəlb
edirlər.Nadir istedad sahibi olan Barat Şəkinskayanın ilk
rollarından biri 1924-cü ildə “Gəncə qadınlar
klubu”nun nəzdindəki həvəskarlar dərnəyinin hazırladığı
“Lenin artıq yoxdur” əsərindəki balaca qız obrazı
idi. Barat xanım bu tamaşa ilə ilk dəfə Bakıya gəlir
və çox yerlərdə çıxış edir.
Barat Şəkinskaya 1930-cu ildə texnikumu bitirəndən
sonra Sərkar kəndində müəllim işləməyə
başlayır. Barat xanım müəllimə işləyə-işləyə
bir neçə dərnəkdə də iştirak edir və
“Fəhlə” klubunun direktoru Miribrahim Həmzəyevlə
tanış olur. Aralarında sevgi yaranır. 1931-ci ildə
Barat Şəkinskayanın 17 yaşı olanda onlar qoşulub
qaçırlar. Bir il sonra onların bir qızı olur. “Od gəlini”nin
qəhrəmanı Solmazın şərəfinə qıza
bu adı verirlər. Amma uşağın heç bir
yaşı tamam olmadan ailə xəyanət üstündə
dağılır. Barat xanım Miribrahim Həmzəyevin xəyanəti
üzündən ondan boşanır. Onunla üz-üzə gəlməmək
üçün Gəncə teatrındakı işindən
ayrılır və Solmazı anasına tapşırıb,
tibb təhsili almaq üçün Bakıya gəlir.
Barat xanım Bakıda vaxtilə bir dərnəkdə
çalışdığı Adil İsgəndərovla
rastlaşır. Adil bəy Moskvada təhsilini bitirərək
Azdramada rejissor kimi işə başlamışdı. O, Barat
xanımı teatra dəvət edir. Nəticədə, Barat
xanım klassik tamaşaların ən mahir
ifaçısına çevrilir. O, yaratdığı rollara
elə sağlığında böyük sənətkar
damğasını vurub. Qeyri-adi qabiliyyətə
sahib olan aktrisa nəinki səhnədə, eləcə də
radio verilişlərində də öz səsi ilə bənzərsiz
rollar ifa edib.Barat xanım növbəti ailəni teatrda rejissor
vəzifəsində işləyən Şəmsi Bədəlbəyli
ilə qurur. Bu, Şəmsi Bədəlbəylinin ilk
evliliyi idi. Bir ildən sonra onların Rövşanə
adlı qızları dünyaya gəlir. Solmaz da “papa”
sözünü ilk olaraq Şəmsi Bədəlbəyliyə
deyib. Fəqət bu ailə də uzunömürlü olmur. Cəmi 6 il davam edən evliliyin pozulması səbəbini
heç Solmaz da bilmir. İkinci qızı Rövşanəni
atası Şəmsi bəyin yanında qoyan Barat xanım 6
otaqlı evi də Şəmsi Bədəlbəyliyə verir,
özü isə Solmazı da götürüb qayıdır
Gəncə teatrına. Şəmsi Bədəlbəyli
isə bir neçə il sonra ikinci dəfə evlənir və
bu izdivacdan Fərhad Bədəlbəyli anadan olur. İkinci dəfə
evlənməsinə baxmayaraq, Şəmsi Bədəlbəyli
də, uşaqları da Barat xanımı çox istəyiblər.
Hətta Fərhad Bədəlbəyli atasının birinci həyat
yoldaşına olan məhəbbətinə bir prelüd də
həsr edib.
1942-ci ildə Gəncə Dram Teatrının
baş rejissoru gənc Mehdi Məmmədov idi. Bakıda aktrisa
kimi şöhrət qazanaraq Əməkdar artist adına layiq
görülən Barat xanım Gəncə teatrında məhəbbətlə
qarşılanır. Mehdi Məmmədov da ona xüsusi
qayğıyla yanaşırdı. Nəticədə, Barat
xanım 1944-cü ildə özündən 3 yaş kiçik
olan Mehdi Məmmədovla üçüncü və sonuncu
ailə həyatı qurur. Bu zaman Mircəfər Bağırov
Adil İsgəndərova tapşırır ki, Barat
xanımı Azdramaya geri qaytarsın. O da Gəngəyə zəng
edib Barat xanımın Bakıya qayıtmasını istəyir.
Amma aktrisa ailə qurduğu üçün gələ bilməyəcəyini
bildirir. Mircəfər Bağırov isə əri ilə birgə
qayıtmasını istəyir. Beləliklə, hər iki sənətkar
Bakıya köçür. 1946-cı ildə onların
oğlu Elçin dünyaya gəlir. Hər iki
sənətkarın gərgin iş qrafiki olduğundan,
Elçini özündən 14 yaş böyük olan bacısı
Solmaz saxlayır.Solmaz xanım deyir ki, bu dəyişiklikləri
normal qarşılayıb: “Çünki anam özünü
elə aparırdı ki, onun uşaqlarına kimsə bir
söz deyə bilməzdi. İlk şərtləri də
bu olurdu: birincisi, gərək övladlarımı çox istəyəsiniz,
sonra məni. Amma Mehdi müəllim də mənim
ərköyünlüyümü çox sevirdi. İncə
yumoru vardı. Təəssüflər olsun ki, 1950-ci ildə anam ondan da ayrıldı və
oğlu Elçinə görə bir daha heç kiminlə
ailə qurmadı. O, hər dəfə evləri ərlərinə
buraxaraq uşaqlarını götürüb gedib.
Ərləri çox barışmaq istəsələr də,
o geri dönməzdi. Əsl kişi kimi davranardı.
Yaxşı ki, Elçin anamdan sonra dünyasını dəyişdi.
Yoxsa anam həmin dəqiqə ölərdi.” Doğrusu, Barat
xanımın elə gözəl analıq tərbiyəsi olub
ki, bu uşaqlar ögeyliyi hiss etməyiblər. Hər iki
bacı Elçini uşaqlarından da çox sevirdi.1937-ci
ildə Azərbaycan teatr tarixində ən nadir hadisələrdən
biri baş verib. Teatr boyükingilis dramaturqu
Vilyam Şekspirə müraciət edib. Şekspir
yaradıcılığı dünya teatrının ənparlaq
zirvəsidir. Əvəzsiz dramaturq və mütəfəkkir
kimi mürəkkəb inkişaf yolu keçən Şekspirin
ən mükəmməl əsərlərindən biri “Romeo və
Cülyetta” faciəsidir. Bu əsər 1937-ci ilin yanvar
ayında səhnəyə qoyulub. Həmin tamaşada Barat
Şəkinskaya Cülyetta rolunu ifa edib. O zaman 22
yaşında olan Barat xanım bu obrazı çox
böyük müvəffəqiyyətlə yaradıb. O,
Cülyettanı nağıl qəhrəmanı kimi yox,
canlı, dolğun bir insan kimi canlandırıb. O zaman “Bakinski raboçi” qəzeti yazırdı ki,
“Cavan aktrisa Barat xanım ilk dəfə belə məsul rolu,
gözəl Cülyettanın surətini
çılğın, möhkəm iradəli, qoçaq, eyni
zamanda zərif, fədakar qızı gözəl cizgilərlə
yaratdı...” Barat Şəkinskaya öz xatirələrində
yazır ki, “Bu mənə verilən ilk qiymət idi.
Cülyetta rolu səhnə sənətimin ilk
carçısı olub. Ömrüm boyu mənimlə
yanaşı yaşayıb.” Bu da bir həqiqətdir ki, cavan
aktrisanın yaratdığı Cülyetta Şekspir
dühasına layiq bir obraz idi. Barat Şəkinskayanın
Cülyetta kimi məsuliyyətli bir rolda çıxış
etməsi onun yaradıcılığında böyük rol
oynayıb.
Son dərəcə orijinal sənətkar olan
Barat Şəkinskaya faciə və müasir pyeslərdə
obrazlar yaratmaqla yanaşı, komediya əsərlərində
də yaddaşlara həkk olunan komik rollar yaradıb. Aktrisa ifa
etdiyi rol üçün cizgilər tapmağa çətinlik
çəkmirdi, öz ifasında şit hərəkətlərə
yol vermirdi, əksinə, oynadığı komik obrazla
tamaşaçını düşündürməyə
çalışırdı.
Görkəmli səhnə ustası Barat Şəkinskayanın
yaradıcılıq imkanları böyük idi. Onun sənətinin
geniş diapazona malik olması ifa etdiyi obrazlardan aydın
görünürdü. Bu bənzərsiz sənətkar hər
bir rolu ən xırda detalına kimi elə açırdı
ki, ona inanmamaq mümkün olmurdu. O özünü çoxtərəfli
talanta malik aktrisa kimi göstərib. Şıltaq rollarda mahir
olduğu qədər, lirik səhnələrdə də
olduqca təbii, səmimi və valehedici olub. Geniş
yaradıcılıq imkanına malik olan Barat Şəkinskaya
heç bir ifaçını təkrar etmirdi. Aktrisa
yaratdığı obrazların daxili aləmini, psixoloji vəziyyətini
düzgün dərk edir və böyük sənətkarlıqla
tamaşaçılara göstərirdi.
Bütün həyatını qəribə
inadkarlığına görə dağıdan Barat xanım
1978-ci ildən artıq yaşlandığını
özü də etiraf edib və fərdi təqaüdə
çıxıb. Bir dəfə hiss edib ki, məşq
zamanı onu əsnəmək tutur, qorxub ki, birdən
tamaşada da əsnəyər. Nəticədə, Barat
xanım səhnədən birdəfəlik ayrılıb.
Teatrdan çıxmasına baxmayaraq, Barat xanım
bütün tamaşaları böyük məhəbbətlə
izləyirdi, teatrı çox sevir, xatirələrlə
yaşayırdı.
Barat Şəkinskaya xarakterik aktrisa idi. O, faciə, komediya və müasir pyesləri ifa
etdikdə belə öz yaradıcılıq təravətini
itirmirdi, hər dəfə tamaşaçılar tərəfindən
rəğbətlə qarşılanırdı. Onun səhnədə
canlandırdığı müxtəlif xarakterli obrazların
hər biri bitkin sənət nümunələridir. Barat
Şəkinskaya çox geniş yaradıcılıq
imkanı olan bir aktrisa idi. O, səhnədə gah uşaq, gah
sevgili, gah ana, gah da şahzadə olurdu. Bütün bunları
aktrisa öz sənətkar qəlbi ilə isidərək, hər
obrazı ilə tamaşaçıları
düşündürməyə çalışıb. Barat
Şəkinskayanın istər teatrda, istərsə də
kinoda yaratdığı obrazlar Azərbaycan mədəniyyətinin
nadir inciləridir. O öz istedadını obraza düzgün
münasibətlə səhnədə və ekranda
yaşadaraq yaratmağa sərf edib.
Sənətkar! Bu ada sahib olmaq üçün
gecə-gündüz çalışmaq və yaratmaq
lazımdır. Elə çalışmaq ki, öz sənətində
açılmayan səhnələr açasan,
tamaşaçını düşündürməyə
çalışasan və yaratdığın obrazları
tamaşaçı yaddaşına həkk edəsən.
Barat Şəkinskaya səhnədə bir
sıra dərin məzmunlu obrazlar yaradan sənətkar olmaqdan
başqa, kollektivə də böyük qayğı göstərən,
onların müvəffəqiyyətinə sevinən bir insan
idi.
Qədim tarixə malik olan Akademik Mill Dram Teatrı belə
sənətkarlarla zəngin idi. Bu misilsiz sənətkarların
arasında teatr sənətində əlçatmaz zirvəni
fəth edən xalq artisti Barat xanım Şəkinskayanın
adı hörmət və ehtipamla çəkilir.
1999-cu il yanvar ayının 14-də Barat xanım
Şəkinskaya 85 yaşında dünyasını
dıyişdi. Matəm mitinqi bağlı elan ediləndən
sonra onun cənazəsi ikinci Fəxri xiyabanda dəfn edildi.
Fazil QARAOĞLU
Bakı
xəbər.- 2018.- 31 oktyabr.- S.15.