
BAKI UNİVERSİTETİNİN XƏBƏRLƏRİ 
 №1    Humanitar elmlər seriyası   2018 

 
 

 
UOT 070(091) 

 
“ƏKİNÇİ”-“THE TIMES”  ƏLAQƏLƏRİ: 

TƏDQİQATLAR DAVAM ETDİRİLMƏLİDİR 
 

H.A.VƏLİYEV*, S.X.MUSAYEVA** 
*Bakı Dövlət Universiteti, **Ankara Universiteti 

hamid.alioghlu@gmail.com, elnare_islamli@mail.ru 
 

Məqalədə 1875-ci il iyulun 22-də nəşrə başlamış və 56 nömrəsi işıq üzü gömüş ilk 
Azərbaycan qəzeti-“Əkinçi” ilə o dövrdə Böyük Britaniyanın ən nüfuzlu qəzeti sayılan “The 
Times”ın əlaqələri araşdırılır. Tədqiqatda “Əkinçi”nin beynəlxalq həyat məsələlərinin, o cüm-
lədən Balkan müharibəsinin işıqlandırılmasında ingilis qəzetinin materiallarından istifadə 
etməsinin səbəbləri göstərilir. Bu günədək tədqiqatçılar tərəfəfindən araşdırılmamış bir məsə-
lənin səbəbini – türk dilinə tərcümə olunmuş və redaktə üçün “The Times”dan H.B.Zərdabiyə 
göndərilmiş kitabın adını və müəllifini müəyyənləşdirməyə çalışılı və həmin kitabın Böyük 
Britaniyada mətbuat azadlığı konsepsiyasının əsasını təşkil edən və Londonda türk mühacir 
mətbuatının yaradıcılarının ruhuna uyğun olan Con Miltonun “Areopagitika” əsəri olması 
ehtimalı irəli sürülür. 

 
Açar sözlər: “Əkinçi”, Balkanlar, “Tayms”, H.B.Zərdabi, Con Milton, “Areopagitika”, 

“Hürriyət”, Con Dileyn, “Yeni Osmanlılar”.    
 
1875-ci il iyulun 22-də Azərbaycan xalqının həyatında misli görünməmiş 

hadisə baş vedi: ziyalılarımızın çoxdankı arzusu həyata keçdi, Həsən bəy Zər-
dabinin yaratdığı “Əkinçi” qəzetinin birinci nömrəsi çapdan çıxdı. Əlbəttə, bi-
rinci olmaq çətindir. Qəzetin redaktoru həm nəşrin yaradılması uğrunda apardı-
ğı mübarizə zamanı, həm də nəşri dövründə çox böyük çətinliklərlə üzləşməli 
olurdu. Bu çətinliklər müxtəlif istiqamətli idi. Qəzet həm informasiya toplan-
masında, həm səhifələnib cap edilməsində, həm də materialların oxunub re-
daktə edilməsində çətinliklərlə rastlaşırdı. 

“Əkinçi” barəsində çox yazılmış, çox deyilmiş, ciddi tədqiqatlar aparıl-
mışdır. Bununla belə, qəzetin fəaliyyəti ilə bağlı hələ də çox işlər görmək la-
zımdır. Hər dəfə qəzetin çıxan nömrələrində çap olunmuş materialları nəzərdən 
keçirərkən tədqiqatçını yeni-yeni ideyalar cəlb edir, onu bu və ya digər prob-
lemə daha ciddi yanaşmağa çağırır. Bizə elə gəlir ki, “Əkinçi” barəsində aparı-
lan tədqiqatlar daha da genişləndirilməli, qəzetin beynəlxalq mövzuda çap et-
diyi materiallar yeni tələblər çərçivəsində saf-çürük edilməlidir. 

Moskva Universitetinin məzunu olması, Avropa ölkələrinin tarixini və 

21 

mailto:Elnare_islamli@mail.ru


mədəniyyətini yaxşı bilməsi “Əkinçi”nin nəşrində H.B.Zərdabiyə yardımçı 
olurdu, müxtəlif ölkələrin qəzetlərinin materiallarına əsaslanması onun beynəl-
xalq məsələlərin işıqlandırılmasında köməyinə gəlirdi. Qəzetin işıq üzü qörmüş 
56 nömrəsində rus, ingilis, fransız dilli mətbuat orqanlarından gen-bol istifadə 
edilmişdir. Bu materialların böyük əksəriyyətində ən mühüm beynəlxalq həyat 
məsələləri işıqlandırılmışdır. 

H.B.Zərdabinin böyük  maraq göstərdiyi xarici mətbuat orqanlarından ən 
birincisi Böyük Britaniyanın “The Times” qəzeti olmuşdur. Maraqlıdır ki, 
“Əkinçi” öz problemlərindən danışarkən həmin qəzeti müsbət nümünə kimi 
göstərmişdir. Nəşrin “Daxiliyyə” şöbəsində verilmiş materialda deyilir: “Bizim 
müsəlman tayfasının ingilis tayfasından nə gədər geri qaldığını “Əkinçi” 
qəzetinə və London şəhərində çap olunan “Tayms” qəzetinə baxmaq ilə 
bilmək olur”[1]. 

Maraqlıdır, H.B.Zərdabi nəyə görə məhz “The Times” qəzetini nümunə 
kimi göstərmişdir? Şübhəsiz, baş redaktor bu sözləri deyərkən nəyəsə əsasla-
nırdı. Bu sözləri söyləmək üçün əlində kifayət qədər məlumat vardı. “The Ti-
mes” qəzeti XIX əsrdə İngiltərə jurnalistikasının lideri idi. Onun şan-şöhrəti 
Londondan bütün dünyaya yayılmışdır. Bu gündəlik səhər qəzetini 1785-ci ildə 
mətbəə sahibi Con Uolter yaratmışdır. Sonralar onu I Uolter kimi tanıyırdılar. 
Uolter ilk nömrədə yazırdı ki, qəzet dövrünün ən müxtəlif məlumatlarını dəqiq 
qeydə alan salnamə olmalıdır [2]. 

 “The Times” XIX əsrin axırlarınadək  beynəlxalq həyat məsələlərinin 
işıqlandırılmasında liderliyi əlində saxladı. Bu mətbu orqan həm ölkə daxi-
lində,  həm də xaricdə geniş müxbirlər şəbəkəsi olan yeganə gündəlik ingilis 
qəzeti idi. Nəşrin tirajı sürətlə artırdı. 1815-ci ildə tirajı 5.000 nüsxə olan qəzet 
1854-cü ildə 50.000 nüsxə tirajla çap olunurdu. 

Parlamentdə stenoqrafların sayı artırılmışdı. Qəzet parlamentdə aparılan 
müzakirələrin xülasəsini əvvəllər 8-10 sütunda verirdisə, bu rəqəm 1-ə endiril-
mişdi. Maraqlıdır ki, bu yeniliyi Londonun digər qəzetləri də tətbiq etməyə 
başlamışdılar. Şübhəsiz, həmin üsul oxucu vaxtına qənaət olunmasını və 
materialın daha tez oxunmasını təmin edirdi. 

Valterlər sülaləsi öz ətrafına istedadlı adamlar toplamışdı. İki alman – 
Köniq və Bauer 1814-cü ildə qəzetin emalatxanalarında buxarla işləyən çap 
maşını hazırlamışdılar. “The Times”ın 1814-cü il 29 noyabr tarixli nömrəsi  
yeni  maşında  çap  olunmuşdu.  Bu  maşın  saatda 1.000 nüsxə,  bir az sonra 
5.000 nüsxə, müəyyən təkmilləşdirmə apardıqdan sonra isə 10.000 nüsxə qəzet 
çap etməyə imkan verirdi. Əllə işlədilən dəzğahda isə saatda yalnız 215 nüsxə 
çap etmək mümkün olurdu [2]. 

1817-ci ildə qəzetin baş redaktoru vəzifəsinə Tomas Barns gətirildi. İn-
giltərənin qəzet maqnatı Nortkliff onu “The Times”ın ən yaxşı redaktoru kimi 
səciyyələndirirdi. Barns ölümünün son günlərinədək, yəni 1841-ci ilə gədər 
sevimli qəzetinə rəhbərlik etmişdir. 

Onun varisi  Con Dileyn oldu. 1879-cu ilə qədər baş redaktor olan Con 

22 



Dileyn nəşrin  bütün tirajı çap olunmamış evə getməzdi. “Əkinçi” dünyaya göz 
açarkən “The Times” 91 yaşına yaxınlaşırdı. Qəzet dünyanın ən nüfuzlu mət-
buat orqanı kimi şöhrət qazanmışdı. “Əkinçi”nin bu qəzetə maraq göstərməsi, 
onun barəsində öz səhifələrində söz  açması, çap etdiyi materiallardan istifadə 
etməsi “The Times”ın dünya şöhrətli mətbuat orqanı olması ilə əlaqədar idi.  

İngiltərə parlamentinin üzvü Bulver Litton çıxışlarından birində demişdi: 
“XIX əsr İngiltərə sivilizasiyası haqqında hər hansı sübutu gələcək əsrlərə 
ötürmək mənə həvalə edilsə idi, nə donanmalarımızı, nə dəmir yollarımızı, 
nə ictimai binalarımızı, nə də sizinlə birlikdə iclas keçirmək şərəfinə nail 
olduğumuz əzəmətli parlament binamızı seçərdim. Mənə “The Times”ın 
adi nömrələrindən  biri kifayət edərdi”. 

ABŞ prezidenti Avraam Linkoln “The Times”ı “dördüncü” hakimiy-
yət hesab etməklə yanaşı, dünyada ən böyük qüvvələrdən biri kimi də-
yərləndirirdi. Kraliça Viktoriya məktublarından birində “The Times” qə-
zetinin cəmiyyətin həyatına təsirinin çox güclü olmasından söhbət açırdı. 

Bütün bu faktları göstərdikdən sonra “Əkinçi”nin “The Times”a  tez-tez 
müraciət etməsinin səbəbi aydınlaşır. Bu qəzet haqqında “Əkinçi”də çap olu-
nan yazı çox ehtimal ki, qəzet barəsində Həsən bəy Zərdabinin bildiklərinin 
cüzi bir hissəsidir.  

 “Əkinçi”nin yazdığına görə, “The Times” dörd səhifə həcmində hər gün 
çıxır, hər vilayətdə müxbiri olması təzə xəbərlərin toplanıb çap edilməsinə im-
kan verir, tirajın oxuculara dəmiryol qatarları vasitəsilə həmin gün çatdırılması 
təmin edilir, hətta bu işin sürətləndirilməsi üçün yeni tədbirlər görülməsi 
nəzərdə tutulurdu. Çap işinin sürətləndirilməsi sahəsində görülən tədbirlərdən 
danışan H.B.Zərdabi qəzetin elanlardan hər gün 200 manatdan çox vəsait 
götürdüyünü qeyd edir, “The Times”ın 100.000 nəfərdən çox müştərisinin 
olduğunu göstərirdi [2]. 

H.B.Zərdabi “Əkinçi” barəsində danışarkən yazırdı  ki, həmin “qəzet 
300 müştəriyə həsrət çəkir və bir də ingilis məmləkətində “Tayms”dan 
savayı çox qəzet var ki hər gundə, ya da gündə iki dəfə çap olunur və 
onların hər birini çap edən özünün qəzet çap etmək ixtiyarını 200 min 
manata satmaz, amma  bizim bir “Əkinçi” qəzetimiz var və əgər onu çap 
etmək ixtiyarını satmağa dursaq, nə ki ona bir qəpik verən olmaz, hətta 
onu cəbrən də boynuna götürən tapılmaz.  Buna səbəb odur ki, ingilis əhli 
dünya işində mahir və hər elmdən xəbərdar olduğuna səy edir ki, pul qazanıb, 
nə ki, bu dünyada çox ləzzət ilə zindəganlıq etsin, hətta axirəti gözləyib, 
məktəbxana və kilsə tikdirib, qeyriləri xristian etməkdən ötrü icmalar bina edir 
və bu səbəbə onlar kamallı və xeyirli sözün qədrini bilir ki, onlardan ol qədər 
qəzet oxuyan var” [3]. 

 “Əkinçi”nin 1876-cı il 1 yanvar tarixli nömrəsində “The Times” qəzeti 
ilə bağlı verilmiş xəbərə xüsusi diqqət yetirmək lazımdır: “Altı ay yoxdur ki, 
bizim  “Əkinçi”qəzeti çap olunur, amma ingilisin paytaxtı London şəhərində 
onun çap olunmağı məlumdur. Oradan bir kitabın bir fəslinin türk dilində 

23 



olan tərcüməsini bizə göndəriblər ki, onun qələtini düzəldək, əl həqq bu 
çox ziyadə gözüaçıqlıq istər. London şəhərində bir neçə yüz qəzet çap 
olunur. Onunla belə kişilər dünyanın ucunda bizim qəzet kimi kiçik qəzet 
çap olunmağını eşidib istəyirlər ondan da nəfbərdar olsunlar, amma bizim 
adamın çoxu nə ki, buçağadək  bizim qəzeti oxumayıblar, bəlkə bəzi kəslər 
onun bina olunmasının xəbərini də eşitməyiblər” [4]. 

Qəzetin səhifələrində bu cür xəbərlər çoxdur. Lakin bizi maraqlandıran 
başqa məsələdir. H.B.Zərdabi  “Əkinçi” qəzetinin Londonda da tanındığından 
iftixar hissi duyur və ona redaktə etmək üçün türk dilində yazı göndərildiyini 
nəzərə çatdırır. Məhz bu xəbər bir sıra məqamlara aydınlıq gətirməyi tələb edir.  

“Əkinçi”  Azərbaycan jurnalistikası tarixində, cəsarətlə demək olar ki, ən 
çox tədqiq edilmiş mətbuat orqanıdır. Qəzetin həyat və fəaliyyəti həm çar ha-
kimiyyəti dövründə, həm Sovetlər birliyi dönəmində, həm də  müstəqillik illə-
rində geniş öyrənilmişdir. Qəzetin materiallarının tam mətninin 1979-cu ildə 
kiril əlifbası, XXI əsrin əvvəllərində isə latın əlifbası ilə çap edilməsi tədqiqat 
işinin daha səmərəli aparılmasına, mənbələrdən daha dəqiq istifadə edilməsinə 
şərait yaratmışdır. Bununla belə, bizə elə gəlir ki, bəzi məsələlərə, xüsusilə 
beynəlxalq həyat, o cümlədən beynəlxalq jurnalistika ilə bağlı materiallara diq-
qət yetirmək, bir sıra suallara cavab vermək tələb olunur. Ortalığa çoxlu suallar 
çıxır:  “Londondan “Əkinçi”yə göndərilmiş türk dilində material hansı kitabın 
fəsli olmuşdur?” “Nəyə görə tərcüməni İstanbula deyil, məhz Bakıya, “Əkin-
çi”nin redaksiyasına göndərmişdilər?” Şübhəsiz, bu suallara cavab vermək 
lazımdır. “Əkinçi”nin arxivinə yenidən baxmaq, həmin materialın məzmunu ilə 
tanış olmaq, haradan göndərildiyini müəyyənləşdirmək lazımdır. Bizə elə gəlir 
ki, materialın “Əkinçi”nin redaksiyasına göndərilməsi səbəbsiz deyildi.  

XIX əsrin 60-cı illərinin axırları və 70-ci illərinin əvvəllərində Londonda 
türk mühacir mətbuatı, əvvəlcə “Müxbir”, sonra  “Hürriyət”, daha sonra isə 
“İnqilab “ və “Ulus”  qəzetləri çıxırdı. Bu mətbuat orqanlarında dövrünün məş-
hur türk jurnalistləri Namiq Kamal, Əli Suavi, Ziya paşa və başqaları çalışır-
dılar. Çox ehtimal ki, bu  qəzetlərin “The Times” qəzeti ilə əlaqələri vardı. Ey-
ni zamanda “Yeni osmanlılar” mühacir mətbuatının nüsxələrini Türkiyəyə gizli 
yolla göndərirdilər. Ehtimal etmək olar ki, “Əkinçi”yə göndərilən türkcə tər-
cümə  “Yeni osmanlılar”ın ruhuna uyğun olmuşdur, onların fikrincə, elə bir 
materialı Türkiyəyə göndərmək həmin yazının məhvi demək olardı və buna 
görə də Bakını etibarlı şəhər kimi görüb oraya göndərilməsini məsləhət bil-
mişdilər. Bəlkə də “The Times”da  H.B. Zərdabini tanıyırdılar və Türkiyədə 
konstitusiya qəbul olunmasını və parlamentli monarxiya yaradılmasını istəyən 
“Yeni osmanlılar”  “Əkinçi”nin   redaktorunu özləri üçün ən etibarlı şəxs hesab 
edirdilər. 

Həsən bəy Zərdabinin “The Times” qəzetinə hüsn-rəğbət bəsləməsi  sə-
bəbsiz deyildi. Başlıca səbəb o idi ki, həmin qəzet dövrünün ən məlumatlı 
mətbuat orqanı sayılırdı və bəzən bir sıra məsələlər barəsində hökumətdən daha 
çox məlumatlı olması ilə seçilirdi. Məsələn, qəzet Vaterloo yaxınlığında Na-

24 



poleon qoşunlarının məğlub olması haqqında xəbəri ilk dəfə  yaymışdı. Halbu-
ki hökumətdə belə bir məlumat yox idi. Bundan əlavə, “The Times”ın yaydığı 
xəbərlərin dəqiqliyinə heç kəsin şübhəsi olmurdu. “Əkinçi” öz oxucularını 
Rusiya-Türkiyə münasibətləri, Balkanlarda vəziyyət və Osmanlı imperiyası ilə 
bağlı bir sıra məsələlər barəsində “The Times”ın verdiyi məlumatlarla tanış 
etməklə əhalidə daha doğru rəy formalaşdırmaq istəyirdi, çünki dövrünün digər 
mətbuat orqanları, o cümlədən  rus qəzetləri beynəlxalq məsələlər barəsində 
qərəzli yazılar verirdilər. Senzuranın tüğyan etdiyi bir zamanda həmin yazı-
lardan başqa cür istifadə etmək mümkün deyildi. Mümkün olan yalnız “The 
Times” qəzetinin xəbərlərinə istinad etmək idi. 

Yuxarıda dediyimiz kimi, “Əkinçi” “The Times”dan bəhrələnirdi. Bunun 
isə əsas səbəbi barəsində fikirlərimiz burada öz əksini tapmışdır. Yalnız onu 
əlavə etmək lazımdır ki, Böyük Britaniya mətbuatı XIX əsrdə çox böyük 
nüfuza malik idi, millətin həyatına güclü təsir göstərə bilirdi. Bütün Avropa 
onun səsinə qulaq asırdı. İngiltərə qəzetlərinin, xüsusilə də “The Times”ın bö-
yük nüfuz sahibi olmasının başlıca səbəblərindən biri ölkədə mətbuat azadlı-
ğının mövcudluğu idi. Hələ 1689-cu ildə qəbul olunmuş “Hüquqlar Billi”ndə 
hər bir ingilisə öz fikrini şifahi və yazılı şəkildə ifadə etmək hüququ verilmişdi. 
1694-cü ildə isə senzura ləğv edilmişdi. Bütün bunlar İngiltərə mətbuatının 
verilən hüquqlardan gen-bol istifadə etməsi ilə nəticələnirdi. XIX əsr İngiltərə 
mətbuatını okeana bənzətsək, “Times” bu okeanın mayakı olardı. Maraqlıdır 
ki, “Əkinçi” bu mayakı görür, onun işığından bəhrələnməyə çalışırdı. “Əkinçi”  
fəaliyyətdə olduğu dövrdə “The Times”ın baş redaktoru vəzifəsində Con Di-
leyn çalışırdı. O da  H.B.Zərdabi kimi mətbəədə gecələyir, qəzet çap olunma-
mış iş yerini tərk etmirdi [5]. 

Yuxarıda dediyimiz bəzi fikirlər ortalığa bir sıra suallar çıxarır və bu 
suallara cavab vermək üçün tədqiqatlar aparılmasını tələb edir. Məsələn, 
hansısa əsərin türk dilinə tərçüməsinin redaktə üçün “Əkinçi”nin redaksiyasına 
göndərilməsi faktı ayrıca bir tədqiqat aparılmasına yol açır. Doğrudan da, türk 
dilinə tərcümə olunmuş əsər hansıdır? Və ondan bir parça redaktə üçün nəyə 
görə məhz H.B.Zərdabiyə göndərilmişdir? Biz böyük ədibimizin həyat və 
fəaliyyəti ilə bağlı arxiv materiallarına daha diqqətlə yanaşsaq, yəqin ki, həmin 
materialı və yaxud material barəsində məlumatı tapa bilərik. Bundan əlavə, 
Balkanlarda baş verən hadisələrlə bağlı xəbərlərin “Times”dan götürülüb dərc 
edilməsi faktı da ciddi araşdırmalar tələb edir. Fikrimizcə, bu barədə bütöv bir 
tədqiqat işi yazmaq mümkündür. 

Londondan Bakıya göndərilmiş tərcümə əlimizdə olmadığına, həmin his-
səni Həsən bəy Zərdabinin arxivində tapmadığımıza və “The Times”ın arxivinə 
hələlik əlimiz çatmadığına görə yalnız ehtimallarla fikir yürütmək mümkündür. 
Belə ki, fikrimizcə, həmin əsər şair və yazıçı, publisist və siyasi xadim olub, 
İngiltərədə burjua cəmiyyətinin təşəkkül tapması dövründə yaşamış, ölkədə baş 
verən inqilab illərində hadisələrin içərisində olmuş Con Miltona məxsusdur. 
Onun traktat və pamfletləri həmin dövrün ictimai fikrinin inkişafına böyük 

25 



xidmət olmuşdur. Siyasi pamfletləri onu İngiltərə inqilabı ideoloqlarının birinci 
sırasına çıxarmışdır. Con Miltonun yaradıcılığı haqqında danışarkən onun 
1644-cü ildə senzuranın icazəsi olmadan nəşr etdirdiyi “Mətbuat azadlığı 
haqqında İngiltərə parlamentinə nitq (Areopagitika)” pamfletindən söhbət aç-
maq lazımdır. Müəllif burada antik publisistlərin, ən əvvəl İsokratın yaradıcılıq 
irsinə əsaslanaraq senzuranı qəzəb və nifrətlə pisləmiş, onun zərərliliyini, azad 
fikrin inkişafına mane olmaqda gücsüzlüyünü sübut etmişdir. O yazırdı ki, 
senzura haqqında qanun xeyirxahlığa kömək edə bilməz; bu qanun elmə və 
alimlərə edilən ən böyük zülmdür, misli görünməmiş təhqirdir. Con Milton bu 
əsəri ilə mətbuat azadlığını müdafiə edərək yazırdı: “Bir insanı öldürmək 
düşünən bir canlını yox etməkdir. Lakin yaxşı bir kitabı qadağan etmək şəxsi 
ağlın özünü məhv etməkdir” [5]. 

Şübhəsiz, Con Miltonun bütün pamfletləri kimi, “Areopagitika” da təkcə 
Avropada deyil, həm də bütün dünyada məhşur əsərlərdən birinə çevrilmişdi. 
Senzuranın təqibləri nəticəsində Londonda türk mühacir mətbuatını yaradan 
“Yeni osmanlılar” bu pamfletlə tanış idilər və onun türkdilli xalqlar arasında 
geniş yayılması üçün tərcümə etmişdilər. Axı, həmin dövrdə Türkiyədə çox 
ağır mətbuat nizamnaməsi cövlan edirdi. 1867-ci ildə Osmanlı hökuməti 
mətbuat haqqında müvəqqəti nizamnamə qəbul etmişdi. Həmin nizamnamənin 
9-cu maddəsinə əsasən xarici ölkələrdə nəşr olunan və Osmanlı hökumətinin 
əleyhinə materiallar çap edən qəzetlərin Türkiyəyə gətirilməsi qadağan olun-
muşdu. “Yeni osmanlılar” Londonda çap etdirdikləri “Müxbir” və “Hürriyət” 
qəzetlərini Türkiyəyə gizli yolla göndərirdilər. 

Bu qəzetlərin rəhbərləri-Əli Suavi, Namiq Kamal və başqaları Osmanlı 
imperiyasında bir sıra yeniliklərin tətbiqini irəli sürür, millət məclisinin ya-
radılmasını və ölkənin problemlərinin burada müzakirə olunmasını tələb edir-
dilər. Onlar üç vacib məsələnin həllini qarşıda duran vəzifə kimi irəli sürür-
dülər: idarəetmə forması dəyişməlidir; nazirlər gördükləri iş barəsində hesabat 
verməlidirlər; hökuməti millət tərəfindən seçilmiş beş-altı yüz nəfərlik bir 
məclis yaratmalıdır. 

Bu qəzetlər monarxiyanın qorunub saxlanmasını, Osmanlı imperiyasının 
ərazi bütövlüyünü təbliğ edirdilər. “Hürriyət” yazırdı ki, bir zamanlar kainatın 
paytaxtı kimi şöhrət kəsb etmiş ölkə indi tənəzzülə uğramışdır və bunun günahı 
bizim rejimi mütləqiyyətə çevirən şəxslərdədir: onlar hüquqlarımızı pozur, 
əmlakımızı dağıdır, şəxsi rifahı naminə əcdadlarımızın həyatı bahasına əldə 
edilmiş torpaqlarımızı hər yetənə paylayır, boynumuzdan qul buxovlarını bir 
dəqiqəliyinə belə çıxarmaq istəmirlər. Bütün bunlara həmişə dözəcəyikmi? 
Əlbəttə, yox! Qəzet “Yeni osmanlılar”ın məqsədini və bu məqsədə nail olmaq 
üçün tətbiq edəcəkləri metodları səciyyələndirərək yazırdı: “Yeni osmanlılar” 
Osmanlıların əvvəlki şöhrətini qaytarmağa çalışan insanlardır. Onlar Sultan 
Süleyman dövrünə xas çiçəklənməni və firavanlığı istəyirlər. Lakin buna əsrin 
tələblərinə uyğun sivil şəraitdə nail olacaqlar. Məqsədə doğru aparan vasitə isə 
ədalətdir. Ədalət Osmanlı icması üzvlərinin hüquq bərabərliyindən doğur. Bə-

26 



rabərlik isə hüquqda məşvərət prinsipi ilə təmin edilir. Prinsip zəka və ənənəyə 
tam uyğundur”. 

Əlbəttə, bu cür ideyaları yayan qəzetlərin Türkiyəyə sərbəst surətdə 
gətirilməsinə icazə verilməzdi və ölkənin daxili işlər naziri həmin qəzetin 
nüsxələrini toplayıb bir nüsxəsini sultana çatdırmaq və qalanlarını tonqalda 
yandırmaqla məşğul olurdu. 

Qeyd etmək lazımdır ki, “Müxbir”, “Hürriyət”, bir az sonralar isə “Ulus” 
və “İnqilab” qəzetlərində Osmanlı imperiyasının əleyhinə çap olunmuş ma-
teriallar da məhz Con Miltonun “Areopagitika”sının ruhuna uyğun idi. 

Bütün bunları dedikdən sonra biz belə bir fikri cəsarətlə söyləyə bilərik 
ki, türk dilinə tərcümə olunmuş və bir hissəsi redaktə üçün Həsən bəy Zərda-
biyə göndərilmiş kitab “Areopagitika”nın tərcüməsi idi. “Yeni osmanlılar” və 
hətta “The Times”ın o dövrkü baş redaktoru Con Dileyn tərcümənin məhv ol-
masına yol verməmək məqsədilə onu İstanbula deyil, Bakıya göndərmişdi. Da-
ha bir fikri də cəsarətlə demək olar ki, Con Dileyn Həsən bəy Zərdabi ilə tanış-
lıq əlaqələrinə malik olmuşdur və çox ehtimal ki, Həsən bəy Zərdabinin “The 
Times” barəsində zəngin malumata malik olması da buradan irəli gəlmişdir. 

Söylədiyimiz ehtimallar “Times”-“Əkinçi” əlaqələrinin daha geniş miq-
yasda öyrənilib tədqiq edilməsi üçün geniş imkanlar yaradır. 
                                                                                               

ƏDƏBİYYAT 
1. “Əkinçi”, 06.12.1876 
2. Трыков В. П. Зарубежная журналистика XIX века. М., 2004, с 105-106. 
3.  «Əkinçi », 12.09.1875 
4. «Əkinçi », 01.01.1876 
5. Vəliyev H.A. Xarici ölkələrin jurnalistikası tarixi. Dərslik, Bakı, 2014, səh.99, 640 s. 

 
СВЯЗИ «ЭКИНЧИ»-«ТАЙМС»:  

ИССЛЕДОВАНИЯ ДОЛЖНЫ ПРОДОЛЖАТЬСЯ 
 

Г.А.ВЕЛИЕВ, С.Х.МУСАЕВА 
 

РЕЗЮМЕ 
 

Авторы исследуют связи первой азербайджанской газеты «Экинчи», которая на-
чала издаваться с 22 июля 1875 г. по 1877 г. с престижной и популярной газетой Вели-
кобритании «The Times». В статье впервые выясняются причины предпочтения Гасан 
беком Зардаби к публикациям английской газеты на международную тему, в т.ч. о войне 
на Балканах. Авторы особое внимание уделяют на информацию об отправки газетой 
«The Times» в редакцию «Экинчи» части книги, переведенную на турецкий язык для 
редактирования и предполагают, что это-часть книги Д.Мильтона «Ареопагитика». Ма-
териал переведен журналистами турецких газет в эмиграции- в Лондоне. 

 
Ключевые слова: «Экинчи», Балканы, «Таймс», Г.Б.Зардаби, Джон Мильтон, 

«Ареопагитика», «Хурриет», Джон Дилейн, «Новые Османы». 

27 



RELATIONS OF “EKINCHI” with  
“THE TIMES” -RESEARCHES SHOULD BE CONTINUED 

 
H.A.VALIYEV, S.Kh.MUSAYEVA 

 
SUMMARY 

 
The authors investigate relationships between “Ekinchi”-our first newspaper published 

on July 22, 1875 and “The Times” which is the most distinguished newspaper of Great Britain. 
The reasons why “Ekinchi” used the materials of the English newspaper in highlighting 
international life issues and the war in the Balkans are shown in the article. The authors try to 
reveal the reasons of the issue-determine the name and the author of  the book that was 
translated into Turkish and sent to Hasan Bay Zardabi by “The Times” for editing and ignored 
hitherto by other researchers. They allege the possibility that the book was Con Milton’s 
masterpiece- “Areopagitica” that is the main basis of press freedom in Great Britain. This had 
motivated the creators of the Turkish immigration press. 

 
Key words: “Ekinchi”, Balkans, “The Times”, H.B.Zardabi, John Milton, “Areopagi-

tica”, “Hurriyet”, John Dileyn, “New Ottomans” 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

28 


