«Bu dövlət təşkilatını
başqa ölkədə
görə bilməzsiniz…»
Ramiz Əsgər:
«İlk iş Qərbi Azərbaycandan və Borçalıdan başlanıldı»«Elə
bölgələr var
orada iki, ya da üç
cilddə folklor nümunərləri toplanır»
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası
(AMEA) Folklor İnstitutu
Qorqudşünaslıq şöbəsinin
baş elmi işçisi, tanınmış
ədəbiyyatşünas və tərcüməçi,
filologiya elmləri doktoru Ramiz Əsgər
ilə “Folklor və milli-mədəni dəyərlər” mövzusunda
həmsöhbət olduq.
Söhbətimizi təqdim etməmişdən
öncə həmsöhbətimiz
haqqında məlumat verək. R.Əsgər 40 tərcümə kitabının müəllifidir.
"Divani-lüğət-it-türk"ün, "Oğuznamə"ni,
"Kutaqdu bilik"i,
türkmən, Krım-tatar,
Orta Asiya ədəbiyyatından nümunələri
Azərbaycan dilinə çevirməklə
çap etdirib. O, Orxon-Yenisey abidələri
görmək üçün
Monqolustana, Xakasiyaya, Tuvaya səyahətlər edib. Türk məmləkətlərini qarış-qarış gəzib,
öz gözləri ilə gördüyü qədim abidələri yenidən tədqiq edib, bu haqda
kitab yazıb. Bu
il professor Ramiz Əsgərin bu il 60 illik
yubileyi elmi sessiya ilə qeyd edilib.
R.Əsgərin baş elmi işçisi olduğu Folklor İnstitutunun Qorqudşünaslıq
şöbəsi «Kitabi-Dədə
Qorqud» abidəsinin
1300 illik yubileyinin qeyd olunduğu dövrdə bu möhtəşəm abidənin
konseptual elmi tədqiqata cəlb olunması zərurətindən
yaranıb. Şöbə 2000-ci ilin aprel
ayında yaradılıb.
Qorqudşünaslıq şöbəsinin
müntəzəm olaraq
elmi realizasiyası ilə məşğul olduğu əsas elmi istiqamətlər «Kitabi-Dədə Qorqud»un tədqiqi (poetika, mətnşünaslıq, ideya-məzmun)
problemlərinin araşdırılması,
«Kitabi-Dədə Qorqud»
mətninin tekstoloji təhlili, qədim türk dastanları ilə müqayisəli araşdırılması, dastanın
mifik qatlarının semiotik strukturunun araşdırılması, «Kitabi-Dədə
Qorqud»un izahlı lüğətinin və akademik mətninin hazırlanması, «Dədə
Qorqud» elmi-ədəbi
toplusunun nəşrə
hazırlanmasıdır.
«Dədə
Qorqud» toplusunun nəşrinə 2001-ci ildən
başlanılıb. Toplu Qorqudşünaslığa
və folklorşünaslığa
dair elmi tədqiqatlar və ədəbi material hissələrindən
ibarətdir. Toplunun istifadə
dairəsinin genişliyini
təmin etmək üçün materialların
ingiliscə və rusca xülasəsi verilir. Toplunun səhifələrində Folklor İnstitutunun elmi kontingentinin axtarışları və
araşdırmaları ilə
yanaşı, dünya
folklorşünaslığının ən mühüm nailiyyətləri də işıq üzü görür. İldə 4 sayının nəşri
nəzərdə tutulan
toplunun artıq 10 sayı nəşr olunub.
Tədqiqat obyekti kimi seçilən folklorşünaslıq problemlərinin
əhatə dairəsinə
görə ümumtürk
miqyasını əhatə
edən, elmi səviyyəsi baxımından
isə müasir Avropa folklorşünaslığının
nəzəri səviyyəsində
olan «Dədə Qorqud» toplusunun nəşrini son on ildə
Folklor İnstitutunun mühüm nailiyyətlərindən
hesab etmək olar.
Folklorşünasların problem…
R.Əziz deyir ki, folklor nümunələrinin
toplanmasında problem olur:
“Folkorşunasın əsas
işi toplamaqdır, yığmaqdır. Yəni folklor
nümunələrini gəzib-dolaşıb
toplayıb hazırlamaq,
yazmaqdır. Bu zaman müəyyən problemlərlə rastlaşmaq
olur. Bu problem də sinə dəfdərin, yən folklor bilcisinin bildiyini deməməsidir.
Bu da folklorşünasın
işini çətinləşdirir.
Bir sözlə folklorun toplanması və sistemləşdirilməsi folklorşünasların
işidir, vəzifəsidir.
Bu məqsədlə folklorşünaslar
il ərzində
Azərbaycanın müxtəlif
bölgələrinə ezam
olunur və toplanmış folklor nümunələri əsasında
yeni-yeni toplular hazırlayırlar. Toplanan folklor nümunləri təhlil olunmalı, onların həcmi, keyfiyyəti və toplama prinsiplərinə əməl
olunmalıdır.
Deyim ki, biz türk xalqlarında folkor nümunələri sırasında
dastanlar çoxluq təşkil edir. Asiyadan Avropaya
qədər ərazilərdə
yaşamış türklərin
məşhur dastanlar yaradıblar. Əlbəttə ki, dastanlar qəhrəmanlıq
və məhəbbət
mövzusundadır. Azərbaycan türk
ellərinin mərkəzidir.
Biz mədəniyyətdə,
ədəbiyyatda irəldəyik.
Biz türk dünyasının
mərzəiyik, qərb
deyilik, şərq deyilik, qərblə şərqin mərkəzindəyik.
Azərbaycan türkləri moderndirlər.
Bizdə
başqa sahələrdə
olduğu kimi folklor sahəsində də irəliləyiş
olub, qabaqcılıq”.
Dövlətin folklor sahəsinə
qayğısı var
R.Əziz hesab edir ki, dövlətin
folklor sahəsinə qayğsı
var və o, qayğını belə dəyərləndirdi: “Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının tərkibində
Folklor İnistitutu fəaliyyət göstərir.
Belə bir dövlət təşkilatını siz
başqa ölkədə
görə bilməzsiniz,
çünki yoxdur.
Bu təşkilatda 200 nəfərə yaxın şəxs çalışır.
İnistitutun Elmi şurası, Klassik folklor şöbəsi, Türk xalqları folkloru şöbəsi, Dədə Qorqud şöbəsi, Aşıq
yaradıcılığı şöbəsi, Mifologiya
şöbəsi, Müasir
folklor şöbəsi, Mərasim folkloru şöbəsi, Folklor və yazılı ədəbiyat
şöbəsi, Folklorun
toplanması və sistemləşdirilməsi şöbəsi,
Musiqi folkloru şöbəsi, Folklor fondu, Şəki bölməsi, Azsaylı xalqların folkloru bölməsi, Qazax-Borçalı
bölməsi, Xarici əlaqələr bölməsi
fəaliyyət göstərir.
Elmlər doktorları və
namizədləri, elmi
işçilər var.
Folklor İnstitutu
Akademiyanın Humanitar
- İctimai Elmlər Bölməsinin milli, humanitar - ictimai və milli - ideoloji təmayülünün
istər elmi - mədəni, istərsə
də ideoloji baxımdan əsas ağırlıq mərkəzlərindən
biridir. Folklor İnstitutunun Azərbaycan
milli dövlətçiliyinin,
xüsusən onun milli ideoloji əsaslarının möhkəmləndirilməsində
olduqca böyük əhəmiyyəti vardır.
Belə ki, folklor çoxqatlı,
çoxişarəli mürəkkəb
bir sistemdir. Onun çoxsaylı növləri,
janrları, şəkilləri,
mətn tipləri və variantları ilə bərabər onların strukturunda dəyişməz, sabit modellər, məzmun və ifadə qəlibləri iştirak edir. Bu anlamda
folklorun öz işarə sistemi, öz dil şifrəsi
ilə açılan
kodları mövcuddur.
Sabit modellərdə dünya, insan və insanın
mənəvi dünyası
dövlət və dövlətçilik kimi
anlayışlar bu sistemdə işarələnir.
Özünəqayıdış, özündən istifadə, özünüdərk yalnız folklora qayıdışla, ondan faydalanmaqla mümkündür. Cəmiyyətdə hər hansı bir ideyanın aşılanmasında, ictimai rəyin formalaşdırılmasında folklorun funksional imkanlarının reallaşdırılması effektivliyinə görə kommunikasiyanın heç bir başqa vasitəsi ilə müqayisə oluna bilməz. Çünki folklorun yaddaşında hazır kodlar mövcuddur, sadəcə olaraq informatik siqnalların göndərilməsi onların funksionallığını təmin etmiş olur. İnstitut elmi tədqiqat funksiyasından başqa bu missiyanı da yerinə yetirir. Bu mənada Folklor İnstitutu milli - mənəvi dəyərlərin qorunduğu məbəddir. Ən əski çağlardan üzü bəri xalqın yaratdığı ən gözəl dəyərlər, adətlər, ənənələr, davranışlar, oyun, yarış, tamaşa, rəqs , musiqi və söz burada qorunur. Folklorun bir tərəfdən operativ şəkildə toplanması və nəşri, digər tərəfdən isə onun aktiv kommunikativ sferaya daxil edilməsi bu İnstitutun missiyalarındandır. Bu elmi təşkilatda müxtəlif bölgələrin folkloru toplanır. İlk iş Qərbi Azərbaycandan və Borçalıdan başlanıldı. Çünki o ərazilərdə yaşamış yaşlı insanlar həyatla vidalaşmaq təhlükəsi var idi. Həmin ərazilər hazırda başqa ölkənin ərazisidir. Bildiyiniz kimi folkloru yaşlı insanlar bilir, onlar sinə dəfdər olurlar. Qarabağ folkloru da toplanır. “Qarabağ folklorunun toplanması, sistemləşdirilməsi və araşdırılması” layihəsi əsasında hazırlanmış üç cildlik toplunun hər üç cildi bu şöbədə hazırlanmış və topluya daxil olan materialların demək olar ki, böyük əksəriyyəti şöbə əməkdaşları tərəfindən toplanıb. Elə bölgələr var orada iki, ya da üç cilddə folklor nümunərləri toplanır. İndi Cənubi Azərbaycanın folklor nümunələri toplanır. Düzdür bu çox çətindir. Adamlar var ki, həmin ərazinin folklorunu toplayıb göndərirlər”.
Ramid İBRAHİMOV
Bizim
yol.-2014.-20 may.-S.13.