Həyatını səhnədə
yaşayan qadın
Azərbaycan teatr sənətinin əfsanəsi
Azərbaycan təkcə
torpağı qanı
ilə suvaranları deyil, ruhu ilə
yaşayanları da öz övladı sayır.
Bu torpağın
səhnəsində oynayan,
səhnəsində yanan,
səhnəsində yaşayıb,
səhnəsində ölənlər
millətindən asılı
olmayaraq, xalqın yaddaşında əbədi
yer alır. Elə buna görə
də biz onlara “azərbaycanlı olmayan azərbaycanlılar”
deyirik. Çünki onlar doğulmadan öncə azərbaycanlı
idilər.
“Cümhuriyət” bu
gün sizə Azərbaycanın teatr və kino sənətinin
parlaq ulduzu, SSRİ xalq artisti, Azərbaycan
SSR Xalq artisti, Azərbaycan Teatr Cəmiyyətinin sədri
olmuş, tatar əsilli, lakin bütün varlığıyla
azərbaycanlı olan
aktrisa Mərziyyə Davudovadan danışıb.
"Cebheinfo.az" yazını təqdim edir.
Həyatını dəyişən
dəvət
Mərziyyə Davudova
1901-ci il dekabrın
8-də Həştərxan quberniyasının Sarevo çayının sahilində
yerləşən eyniadlı
kəndində dünyaya
göz açıb. Uşaqlıq illəri bu kənddə keçmiş, ilk təhsilini də burada almışdır.
1908–1912-ci illərdə doğma
kəndlərində fəaliyyət
göstərən dördillik
"Darültəhsil" məktəbində
oxumuş, daha sonra 1912–1915-ci illərdə
"Qaliyə", 1915–1918-ci illərdə isə "İqbal" adlı rus-tatar məktəblərində
təhsilini davam etdirib. Elə bu illərdən etibarən gənc Mərziyyənin qəlbində
sənətə, xüsusilə
teatra böyük maraq yaranır.
Məktəblərdə və yerli maarifçi
dərnəklərdə təşkil
olunan həvəskar tamaşalarda iştirak edərək səhnə ilə ilk tanışlığını
yaşayır. Onun teatra olan sevgisi,
aktyorluğa meyili məhz həmin illərdə formalaşır
və sonradan bütün həyatının
əsası olur. Teatr səhnəsinə qadınların çıxmasının
ayıb sayıldığı
bir dövrdə o, cəmi 16 yaşında səhnəyə addım
atır, qorxmadan, çəkinmədən. Onun
ilk rolu Həştərxanda, “Birinci
teatr” adlı tamaşada Ərəfə
obrazı olur. 1918-ci ildə tanınmış
aktyor Hüseyn Ərəblinski Həştərxanda
qastrol səfərində
olarkən Mərziyyənin
oyununu görür və heyran qalır. Elə oradaca onu Bakıya
dəvət edir. Bu dəvət onun həyatını dəyişdirir və bir daha geri
dönüşü olmur.
O zamanlar aktrisa
məsələsi, Hüseyn
Ərəblinski üçün
ən çətin və həll olunmaz məsələ idi. Hətta o qədər ciddi idi ki, Ərəblinski
dramaturq Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevdən
qadın rolu olmayan pyes yazmağı
xahiş etməyə
məcbur olmuşdu. Haqverdiyev Azərbaycan səhnəsinin vəziyyətini
və xüsusiyyətini
nəzərə alaraq
"Ağa Məhəmməd
şah Qacar" dramasında qadın rolu yazmayıb. 1919-cu ildə anasını itirən Mərziyyə, arxasında bütün keçmişini qoyaraq Bakıya gəlir və burada özünü Azərbaycan
səhnəsinə, xalqına
və taleyinə bağlayır.
1920-ci ildən başlayaraq
o, Azərbaycan teatrının
tarixində silinməz
iz buraxır. Azərbaycan teatr sənətinin inkişafında
onun xidmətləri əvəzedilməzdir. O, səhnədə
Hüseyn Ərəblinski
ilə oynamağı
arzulayır. Lakin tale buna imkan
vermir: Ərəblinski
1919-cu ildə dayısı
oğlu tərəfindən
faciəvi şəkildə
qətlə yetirilir.
Səhnədə yaranan
sevgi
Mərziyyə Azərbaycan
səhnəsinin digər
böyük aktyoru - Abbas Mirzə Şərifzadə ilə
tərəf müqabili
olur. Zamanla A.M. Şərifzadə ilə
səhnədə yaranan
sevgi, daha sonra evliliyə çevrilir. Bu evlilikdən onların Firəngiz adlı bir qız övladı
dünyaya gəlir. Tanınmış aktrisa Firəngiz Şərifzadə
valideynlərinin sənət
yolunu layiqincə davam etdirir. Lakin bu sevgi
dastanı da uzun sürmür.
Mərziyə Davudova
və Abbas Mirzə Şərifzadə
ayrılırlar. Məşhur
"Mixaylo" rolunun
ifaçısı Nodar
Şaşıqoğlunun əmisi
Ülvi Rəcəb
1925-ci ildə Tiflisdən
Bakıya gələndən
sonra Mərziyyə Davudova ilə tanış olur. Aktrisa həmin ərəfədə həyat
yoldaşı Abbas Mirzə Şərifzadədən
yenicə boşanmışdı.
Ülvi ilə aktrisa qısa zamanda bir-birlərinə bağlanıb ailə qururlar. Bu evlilikdən
onların Rauf adlı oğlu dünyaya gəlir. Mərziyyə Davudova çox qısa müddətdə Akademik Milli Dram Teatrının
ən aparıcı aktrisalarından birinə çevrilir.
“Sevil” pyesində
Sevil obrazını o qədər təbii və inandırıcı
canlandırır ki, tamaşaya baxmağa gələn qadınlar zaldaca çarşablarını
çıxarıb atırlar.
Onun səhnədə
yaratdığı təbii
oyun və sənət yanğısı
haqqında Cəfər
Cabbarlı belə yazırdı: "Mərziyyə
yetkin bir sənətkardır, ustadır.
Aktrisa səhnədəki
əhval-ruhiyyəsi ilə
bütün tamaşa
salonuna təsir edən heyrətamiz bir istedada malikdir".
1920-ci illərdən sonra Azərbaycan səhnəsində Fatma Muxtarova, Şövkət Məmmədova, Həqiqət
Rzayeva, Sürəyya Qacar, Münəvvər Kələntərli kimi sənətkar qadınlar öz sözlərini deməyə başlayırlar.
Mərziyyə xanım
da bu silsiləyə
böyük həvəs
və istedadla qoşulur. Üzeyir Hacıbəyovun "Arşın
mal alan" musiqili komediyasında əvvəlcə “Gülçöhrə”,
daha sonra isə “Cahan xala” rollarını uğurla ifa edir və bununla
da aktrisa kimi geniş imkanlara malik olduğunu sübut edir. Hüseyn Cavidin "İblis" əsərinin səhnə
quruluşunda Abbas Mirzə Şərifzadə
ilə tərəf müqabili olur.
Mərziyyə xanım
yalnız milli obrazlar deyil, eyni zamanda, “Dezdemona”, “Amalya”, “Ofelya”, “Viola” kimi dünya klassikasının mürəkkəb
qadın qəhrəmanlarını
da böyük uğurla canlandırır.
O, obraza o qədər
dərindən girirdi ki, heç bir mübaliğəsiz Hüseyn Ərəblinski və Abbas Mirzə
Şərifzadə kimi
nəhəng sənətkarlarla
bir sırada dayanırdı. Mərziyyə
Davudova Cəfər Cabbarlı, Hüseyn Cavid, Səməd Vurğun, Mirzə İbrahimov, Mehdi Hüseyn, Ənvər Məmmədxanlı kimi Azərbaycan dramaturqlarının
əsərlərində, həmçinin
rus və Qərbi Avropa klassiklərinin səhnələşdirilən
əsərlərində bir-birindən
fərqli və mürəkkəb qadın
talelərinə həyat
verdi. Rejissor Mehdi Məmmədov Mərziyyə Davudovanın
sənətini dəyərləndirərkən
yazır:
"1937-ci ildə Mirzə
İbrahimovun "Həyat"
dramı ilk dəfə səhnəyə
qoyuldu. Tamaşa gurultulu uğur qazandı. İfaçılar
ansamblı, xüsusilə
əsas rolların ifaçıları - Mərziyyə
Davudova (Həyat) və Ülvi Rəcəb (Süleyman) yüksək qiymətləndirildi.
Klassik repertuarda daha çox romantik obrazlarla tanınan bu aktyorlar, “Həyat” tamaşasında məişət
çalarları ilə
zəngin, dərin realist xarakterlər yaratmaqla böyük qələbə əldə
etdilər. Yekdilliklə
təsdiqləndi ki, bədii çəkisi yüksək olan bu tamaşanın mərkəzində Mərziyyə
Davudovanın yaratdığı
“Həyat” obrazı durur”.
Gənc aktrisalar
üçün məktəb
Həmin
illərdə Mərziyyə
xanımın yaratdığı
obrazlar artıq gənc aktrisalar üçün məktəb
rolunu oynayırdı.
Xalq artisti Hökümə Qurbanova xatirələrində yazır:
"Bu da taleyin qismətidir. Mərziyyə xanımın
ilk dəfə canlandırdığı obrazları
sonralar mən oynadım. Həmişə
düşünürdüm: görəsən o bu oyuna necə baxacaq? Lakin o, böyük ürəyə
və sənət sevgisinə sahib idi. Tamaşadan sonra məni ilk təbrik edən, ifamı bəyənib sevincini paylaşan həmişə
Mərziyyə xanım
olurdu. O, əsl sənət fədaisi idi. Gənclərə xüsusi diqqətlə yanaşırdı".
Həyat səhnəsində baş qəhrəman
Ancaq
1937-ci il təkcə uğurların deyil, itkilərin, göz yaşlarının da ili oldu. Qanlı
repressiya dalğası
sənət adamlarının
taleyindən də yan keçmədi. müşfiqləri, cavidləri,
cavadları, çəmənzəminləri
aparan repressiya maşını bu dəfə Azərbaycan səhnəsinin qüdrətli
aktyoru Abbas Mirzə Şərifzadənin
və Ülvi Rəcəbin ünvanına
yönəlir. 1937-ci il
Mərziyə Davudovanın
həm həyat yoldaşı Ülvi Rəcəb, həm də sənət dostu Abbas Mirzə
həbs olunur. Ülvi Rəcəb 1937-ci
ilin 9 yanvarında
"Vətən xaini"
damğası ilə həbs edilir və 1938-ci ilin yanvarında, tam 1 il sonra 38 yaşlı
aktyor Bakıda güllələnir. O, yalnız
1956-cı ildə bəraət
alır.
Dövlət Təhlükəsizliyi
İdarəsinin sənədlərinə
əsasən, 1937-ci il
dekabrın 3-də 3-cü şöbənin
leytenantı Kovrijenko tərəfindən verilən
həbs qərarı yüksək instansiyalar tərəfindən təsdiqlənir.
Abbas Mirzə ad günü ərəfəsində Bakının
Çadrovaya küçəsi
115-də yerləşən evində saxlanılır.
Evdə aparılan axtarış zamanı bir teatr qılıncı
və iki səhnə tapançası
müsadirə olunur.
1938-ci il oktyabrın
30-da, 44 yaşlı Abbas
Mirzənin "casusluq
fəaliyyəti" ittihamı
ilə güllələnməsinə
dair qərar çıxarılır. Əmr
noyabrın 16-da yerinə
yetirilir.
Səhnədə bir
çox faciə qəhrəmanlarına həyat
verən aktyorun, əslində, özü də həyatın səhnəsində acı
bir faciənin baş qəhrəmanına
çevrilir. O, nə
qədər irəli baxsa da, heç
vaxt ağlına gətirməzdi ki, canlandırdığı dramatik
obrazların taleyi bir gün onun
da alnına yazılacaq. Bu ağır zərbənin
sarsıdıcı ağrısını
ömür boyu ürəyində daşıyan
isə səhnəmizin
fədakar aktrisası
Mərziyyə Davudova
oldu. Repressiyalarla üz-üzə qalan Mərziyyə xanım bütün ağrı-acısını
içinə gömür.
O dərdini nə səhnəyə çıxarır,
nə də gündəlik həyatına
daşıyır. Tamaşaçıların
qarşısına həmişəki
kimi qüdrətli, qürurlu, ilhamverici obrazlarla çıxmağa
davam edir. 61 yaşında dünyadan köçəndə bir
təsəllisi vardı:
böyük məhəbbətlə
böyütdüyü qızı
Firəngiz Şərifova
onun sənət yolunu ləyaqətlə, sədaqətlə davam etdirir.
Uzun illər ərzində nə Mərziyyə xanım, nə də Firəngiz xanım Abbas Mirzənin taleyi haqqında heç nə bilmirlər. 1955-ci ilin oktyabrında Firəngiz Şərifova Dövlət
Təhlükəsizliyi Komitəsinə
müraciət edərək
atasının aqibəti
barədə rəsmi
məlumat istəyir. Araşdırmadan sonra
SSRİ Baş Prokurorluğu
Abbas Mirzəyə qarşı irəli sürülmüş ittihamları
ləğv edir, cinayət işi xətm olunur. Amma nədənsə Firəngiz xanıma atasının 1938-ci il noyabrın 16-da güllələndiyi
yox, 1941-ci il noyabrın 1-də guya ürəktutmasından vəfat
etdiyi deyilir. Həqiqət bir müddət də susdurulur…
O ağır illərdə
Mərziyyə xanım
dəfələrlə istintaqa
çağırılır. Deyilənə görə,
əri həbs olunandan sonra balaca bir yol
çantası hazırlayıb
evin bir küncündə saxlayırmış.
Hər an qapı döyülə bilər, onu da apararlar deyə…
O qorxu, o gözləmə
hissi onu içdən içə
yeyirdi. Bu sarsıntı, bu dərd onun qəlbindən heç vaxt silinmədi, daim onun içində
yaşadı, susaraq, amma dərindən. 1962-ci il yanvarın 6-da Mərziyyə Davudova Bakı şəhərində,
uzun sürən xərçəng xəstəliyindən
dünyasını dəyişir.
O, təkcə məşhur
aktyor və rejissor Abbas Mirzə Şərifzadənin
həyat yoldaşı,
görkəmli aktrisa Firəngiz Şərifovanın
anası deyildi o, həm də Azərbaycan teatrının
sütunlarından biri,
bir sənət dövrünün simvolu idi. Sənət yoluna Tiflisdəki Azərbaycan Dram Teatrında və Bakı Türk İşçi Teatrında
başlasa da, ömrünün sonunadək
Azərbaycan Dövlət
Akademik Milli Dram Teatrının aparıcı aktrisalarından
biri oldu.
1956–1961-ci illərdə Azərbaycan Teatr Cəmiyyətinə (indiki
Teatr Xadimləri İttifaqı) sədrlik etdi, bir müddət
Azərbaycan SSR Ali Sovetinin deputatı kimi də fəaliyyət
göstərdi. Onun həyatı yalnız bir sənətkarın taleyi deyildi, bu, eyni zamanda
repressiyalarla üz-üzə
qalmış bir qadının, məğrurluğunu
heç zaman itirməyən bir ananın, vətəninə
və sənətinə
sadiq bir insanın həyat hekayəsi idi. Mərziyyə Davudovanın
ömrü səhnə
ilə yazılmışdı.
O, qəlbi qan ağlaya-ağlaya səhnəyə
çıxır, pərdə
qalxan kimi bütün ağrılarını,
dərdlərini bir kənara qoyub obrazlarının dərdinə
şərik olurdu. Onun üçün səhnə müqəddəs
idi orada heç bir şəxsi kədərə
yer yox idi.
Hətta həyat yoldaşını və dostlarını itirdiyi, özü də təqib və hədə altında olduğu illərdə belə bu səhnəyə
sədaqətini qoruyub
saxladı. Bəlkə
də bu sədaqət, bu iradə, bu iç gücü onu o dəhşətli illərdən salamat çıxaran əsas qüvvə idi.
Mərziyyə xanımın
sənət yolu təkcə teatr tariximizin səhifəsi deyil, həm də xalqımızın
keçdiyi məşəqqətli
yolların, yaşadığı
sarsıntıların simvoludur.
O, həm də bir ana idi.
Qızı Firəngiz
Şərifovanın sənətə
gəlişi və bu sənətdə qazandığı uğurlar
Mərziyyə xanımın
ruhunu dirçəldən,
ona təkcə sənətdə deyil, həyatda da qalib gəlmək gücü verən səbəblərdən biri
idi. O, Azərbaycan teatr sənətində qadın obrazını yenidən formalaşdırdı.
O vaxta qədər kişilərin hökm sürdüyü bir sənət aləmində,
səhnədə öz
möhtəşəm duruşu
ilə qadının iradəsini, qüdrətini,
zəkasını təcəssüm
etdirdi. Onun səhnədə yaratdığı
güclü qadınlar
obrazı təkcə
rollar deyildi bu, cəmiyyətə, tamaşaçıya ünvanlanmış
çağırış idi. Mərziyyə xanım sanki demək istəyirdi:
“Qadın zəif
deyil. Qadın həm ana, həm
sənətkar, həm
də dözümlü
döyüşçüdür”.
O, bir ömürlük
sükut içində
öz vətəninə,
xalqına sədaqətlə
xidmət etdi. Dövlət onu yüksək fəxri adlarla təltif etsə də, o, ən böyük mükafatını xalqdan
aldı, yaddaşlarda
əbədi yaşamaqla...
Səbinə Uğur
Cümhuriyət.-
2025.- 30 may - 6 iyun (№19).- S.10.