Qalib SAYILOV

Dede Qorqud LogoFilologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent

AMEA Folklor İnstitutu

e-mail: qalibsayilov@mail.ru

 

Mədənİyyət tarİxİndə “mİf-dİn keçİdİ" problemİ

 

Xülasə

İctimai şüurun inkişafında ən mühüm məsələ mifoloji şüurdan tarixi şüura keçid mər­hə­lə­sidir. Tədqiqatda əldə etdiyimiz qənaətlərə görə, mifologiya ictimai şüur tarixinin ilkin mər­hə­ləsi hesab olunur. Mifoloji şüurun parçalanması ilə ondan bir çox şüur formaları inkişaf edir. Din və folklor da mifoloji şüurdan aktual üzvlənmə keçirərək müstəqil tarixi şüur formalarına çev­rilir. İctimai şüurun inkişafında ən mühüm məsələ mifoloji şüurdan tarixi şüura keçid mər­hə­ləsidir. Mif-tarix keçidini öyrənməyin əsas çətinliyi ilk növbədə bu prosesin məkan-zaman hü­dudlarını müəyyənləşdirməyin çətinliyi ilə bağlıdır. Din bizim yanaşmamızda bütün hallarda vəhy – ilahi risalət hadisəsidir. Mifologiya və din bir-birindən ayrılmaz fenomenlərdir və onlar həm diaxron-tarixi, həm də sinxron müstəvidə eyni bir yaradılış həqiqətini təsdiq edirlər.

Açar sözlər: Mif, mifologiya, din, mif-din keçidi, folklor, mifoloji şüur, tarixi şüur

 

The problem of “myth-religion transition”

in the history of culture

 

Summary

The most important problem in the development of the public consciousness is the tran­si­tion level from the mythological consciousness to the historical consciousness. According to the results in the investigation mythology is considered the first stage of the history of public cons­ciousness. Many forms of the consciousness develop through the division of mythological cons­ciousness. Religion and folklore are also transformed into the forms of independent his­to­ri­cal consciousness by the actual membership in mythological consciousness. The most im­por­tant problem in the development of public consciousness is the transition stage from myt­ho­lo­gi­cal consciousness to historical consciousness. The main difficulty in studying the myth-his­tory transition is connected with the difficulty of determining the spatial-time boundaries of this process. In any cases religion is a revelation - divine event in all of our approaches. Myt­ho­logy and religion are inseparable phenomena from each other and they confirm the truth of the sa­me creation in both diachronically-historical and synchronous stages.

Key words: myth, mythology, religion, mythological passage, folklore, mythological cons­ciousness, historical consciousness

 

Ïðîáëåìà «ïåðåõîäà ìèôîëîãèÿ-ðåëèãèÿ» â èñòîðèè êóëüòóðû

Ðåçþìå

 ðàçâèòèè îáùåñòâåííîãî ñîçíàíèÿ ãëàâíîé çàäà÷åé ÿâëÿåòñÿ ïåðèîä ïåðåõîäà îò ìè­ôîëîãè÷åñêîãî ñîçíàíèÿ ê èñòîðè÷åñêîìó.  èññëåäîâàíèè ìû ïðèøëè ê âûâîäó, ÷òî ìè­ôîëîãèÿ ÿâëÿåòñÿ ïåðâûì ïåðèîäîì â èñòîðèè îáùåñòâåííîãî ñîçíàíèÿ. Ðàçäåëåíèå ìè­ôîëîãè÷åñêîãî ñîçíàíèÿ ñïîñîá­ñòâóåò ðàçâèòèþ ìíîãèõ ôîðì ìûøëåíèÿ. Ðåëèãèÿ è ôî­ëüê­ëîð, ïðîõîäÿ àêòóàëüíîå ðàñ÷ëåíåíèå îò ìèôîëîãè÷åñêîãî ñîçíàíèÿ, ñòàíîâÿòñÿ íå­çàâèñè­ìûìè èñòîðè÷åñêèìè ôîðìàìè ìûøëåíèÿ. Îñíîâíàÿ òðóäíîñòü èññëåäîâàíèÿ ïå­ðåõîäà ìèô-èñòîðèÿ, â ïåðâóþ î÷åðåäü ñâÿçàíà ñ òðóäíîñòüþ îïðåäåëåíèÿ ïðîñò­ðàíñò­âåí­íî-âðåìåí­íûõ ãðàíèö ýòîãî ïðîöåññà. Ðåëèãèÿ, ïî íàøåìó ìíåíèþ, âî âñåõ ñëó÷àÿõ, ÿâ­ëåíèå áîæåñ­òâåííîãî îòêðîâåíèÿ. Ìèôîëîãèÿ è ðåëèãèÿ íåðàçëó÷íûå ôåíîìåíû, Îíè êàê â äèà­õðî­ííî-èñòîðè÷åñêîì, òàê è â ñèíõðîííîì àñïåêòå ïîäòâåðæäàþò îäíó è òó æå èñ­òèíó ñîòâîðåíèÿ.  

Êëþ÷åâûå ñëîâà: ìèô, ìèôîëîãèÿ, ðåëèãèÿ, ïåðåõîäà ìèôîëîãèÿ-ðåëèãèÿ, ôî­ëüê­ëîð, ìèôîëîãè÷åñêîå ìûøëåíèå, èñòîðè÷åñêîå ìûøëåíèå

Məsələnin qoyuluşu: İctimai şüurun inkişafında ən mühüm məsələ mi­fo­loji şüurdan tarixi şüura keçid mərhələsidir. Burada söhbət mifoloji tə­səv­vür­lər sisteminin dağılmasından və yeni tip təsəvvürlər sisteminə keçiddən gedir. Bu keçidin necə baş verməsini bu gün bütün ayrıntıları ilə təsəvvür və təsvir et­mək çox çətin işdir. Çünki məsələ tarixin çox dərin qatları, qaranlıq dövrləri ilə bağ­lıdır. Bizə həmin keçidi əks etdirən birbaşa faktlar gəlib çatmayıb. Ona görə ki, tarixi şüur daşıyıcıları olan insanların əlində olan bütün faktlar artıq trans­for­masiya olunmuş, yəni mif hadisəsi olmaqdan çıxıb, tarixi şüur hadisəsinə çev­rilmiş bəlgələrdir. Ona görə də bu məsələ ilə bağlı fəlsəfə tarixçiləri, mif­şü­nas­lar, antropoloqlar, sosioloqlar yalnız məntiqi ehtimallarla fikir yürüdürlər.

İşin məqsədi: Tədqiqatın aparılmasında başlıca məqsəd “mif-din keçidi” prob­lemini araşdırmaqdır.

Biz məntiqi ehtimallar deyərkən “ehtimal” sözünün qarşısında “məntiqi” tə­yinini təsadüfən yazmadıq. Bunu yazarkən Allahın yaratdığı maddi aləmin də­yişməz qanunlarına istinad etdik. Yəni bunlar yaradılış hadisəsi olan varlıq aləmi üçün xarakterik olan qanunauyğunluqlardır və Qiyamətədək dəyişməz qa­lacaqdır. Bu da tədqiqatçılara “keçid” hadisələri üçün ümumi olan modelləri mif­dən tarixə keçid prosesinə də tətbiq etməyə imkan verir.

Mif-tarix keçidini öyrənməyin əsas çətinliyi ilk növbədə bu prosesin mə­kan-zaman hüdudlarını müəyyənləşdirməyin qeyri-mümkünlüyü ilə bağlıdır. Gör­kəmli mədəniyyətşünas S.S.Averintsev yazır: “Bir epoxadan başqasına ke­çid tarixinin hər hansı illə göstərilməsi mümkün olan kataklizm yox, əsrlərlə uza­nan prosesdir” (6, 17).

Göründüyü kimi, müəllif epoxal keçidi iki konsept: “kataklizm” və “proses” anlayışları müstəvisində mənalandırır. “Kataklizm” yunan mənşəli söz­dür, kəskin, dağıdıcı keçid mənasındadır, “proses” isə, hamımıza məlum ol­du­ğu kimi, müəyyən ritmə malik ardıcıllıqdır. Averintsev belə hesab edir ki, epo­xal keçid heç vaxt birdən-birə, yəni kataklizm şəklində baş verə bilməz.

Biz də bu fikirlə razıyıq: mifologiya epoxasından tarixi epoxaya keçid, tə­bii ki, tədrici bir proses olub və düşünürük ki, burada əsas olan tarixi düşüncə for­malarının mifoloji düşüncə formaları içərisində oyanması, yetişməsi, boy at­ması və nəhayət, hakim düşüncə modelinə çevrilməsidir.

Azərbaycan folklorşünaslığında mifoloji şüurdan tarixi şüura keçid mə­sə­lə­sinə diqqət yetirmiş S.Rzasoy yazır ki, mifoloji şüur və tarixi şüur bə­şə­riy­yə­tin şüur tarixinin iki ardıcıl inkişaf mərhələsi kimi son dərəcə böyük zaman kə­sim­lərini əhatə edir. Mifoloji şüur tarixi şüurdan əvvəldir. Mifoloji şüurdan ta­ri­xi şüura gedən yol dünyanı fasiləsiz şəkildə qavrayıb psixi təcrübəyə çevirən in­san şüurunun təkamül yoludur. Elmin və başqa təcrübi formaların inkişafı ilə in­sanın dünya haqqında ümumiləşmiş təsəvvürləri genişlənir və buna uyğun ola­raq insanla dünya arasındakı münasibətlərin ünsiyyət-əlaqə aparatı olan şüur da məzmun, keyfiyyət və funksional baxımdan inkişaf edir (3, 184).

Müəllifin keçidlə bağlı fikirləri içərisində diqqətimi daha çox “aralıq-ke­çid mərhələsi” ifadəsi cəlb etdi. S.Rzasoy yazır: “Xüsusi qeyd olunmalıdır ki, mi­foloji və tarixi şüur mərhələləri ardıcıl prosesi təşkil etsə də, onlar qonşu, yan-yanaşı mərhələlər deyildir. Bu iki şüur tipinin arasında böyük bir aralıq-ke­çid mərhələsi var: həmin mərhələdə mifoloji şüur parçalanaraq dağılır, onun bət­nindən tarixi şüur tipi inkişaf edərək formalaşır” (3, 184-185).

Beləliklə, nə baş veribsə, necə baş veribsə, aralıq-keçid mərhələsində baş ve­rib. Bununla bağlı bir neçə fikrə diqqət edək. Görkəmli rus alimləri V.V.İvanov və V.N.Toporov mifoloji şüurdan tarixi şüura keçidi təsvir və təhlil edər­kən bu prosesdə mifoloji və tarixi şüur modellərinin bir-biri ilə “kreoalizasiya” etdiyini vurğulamış və bunu “modellərin bir-birinə laylanması” ki­mi şərh etmişlər (9, 8).

Alimlərin irəli sürdüyü “kreoalizasiya” hadisəsi çox mühüm məsələdir. Bu, bizə izah edir ki, mifik strukturlar yox olmur, transformasiya olunur və ən mü­hümü odur ki, transformasiya nəticəsində meydana çıxan yeni forma öz keç­mişini qorumaqda davam edir. Yəni mifik modellər yeni strukturun ya də­rin­liklərində, ya periferik, az funksional yerlərində özlərini qorumaqda davam edir. Bax bu nöqtə tədqiqatçılara mifik keçmişi bərpa etməyə, onun re­konst­ruk­tiv modellərini üzə çıxarmağa imkan verir.

Bildiyimiz kimi, mifologiya dövrünün şüur işarəsi “mif”dir. Yəni biz mi­fo­loji şüur dönəmini səciyyələndirərkən hər şeyə mifin gözü ilə baxır, hər bir ha­disəni mifin strukturu kontekstində dəyərləndiririk. Bu da təbiidir. Biz ic­ti­mai şüurun başlanğıc epoxasını elə “mif” fenomeninə görə “mifologiya” ad­lan­dı­rırıq. Bu halda bizi maraqlandıran əsas məsələ mifin keçid epoxasındakı ta­le­yi­dir. Yəni bu keçid prosesndə miflə nə baş verir.

S.Rzasoy yazır ki, mifoloji şüurdan tarixi şüura keçid mexaniki əvəz­lən­mə, izsiz yoxolma formasında baş vermir. Tarixi şüur mifoloji şüurun zə­mi­nin­də təkamül edir. Bu proses demifologizasiya adlanır. Demifologizasiya – hərfi mə­nada “demifləşmə – mifsizləşmə”, proses baxımından mifoloji mətnin mi­fə məxsus əlamətlərindən məhrum olması deməkdir. Belə ki, mifoloji tə­səv­vürlər demifləşmə keçirir və daşlaşan praformalar kimi sonrakı tarixi-di­na­mik formaların ilk materialını təşkil edir. Mif öz çağında həqiqət, yəni ən doğru in­formasiya kimi qəbul olunur. Demifologizasiya prosesində miflər bu ən mü­hüm əlamətini – vahid həqiqi informasiya olmaq xassəsini itirir. İdeoloji funk­siyasından məhrum olmuş miflər dünyanı qavramanın yeni modelində – ta­rixi şüur formalarında “tikinti materialı”, bədii-estetik məzmun və forma qə­lib­ləri rolunu oynayır. İncəsənət və mədəniyyətin müxtəlif formaları mifoloji pra­for­malarda sinkretikləşmiş (qovuşmuş) ideoloji potensiyanın estetik-bədii açı­lışı, şaxələnməsi və inkişafı kimi gerçəkləşir. Məs., ibtidai mədəniyyətin ri­tu­al mexanizmləri dini kultlarda, demək olar ki, əvvəlki, incəsənətdə isə yeni – es­tetik funksiyanı yerinə yetirir. Mədəni qəhrəmanın fəaliyyətini nəqletmə yolu ilə gerçəkləşdirən mifoloji mətnlər tarixi şüur müstəvisində eposlara təkan ve­rir, müxtəlif ekzoterik miflər nağılları formalaşdırır və s. Başqa sözlə, mifoloji şü­urdan tarixi şüura keçidin forması rəngarəng, məzmunu genişdir” (3, 186).

Qeyd edək ki, müəllif məsələnin elmdə qoyuluşunu mövcud ədəbiyyatlar əsa­sında ümumiləşdirə bilmiş, eyni zamanda ona öz izahlarını da əlavə et­miş­dir. Buna sözümüz yoxdur. Əsas məqam olaraq “demifologizasiya” diqqətimizi çə­kir.

Bu, çox mühüm məsələdir. S.Rzasoy bunu ana dilimizdə “mifsizləşmə” ki­mi ifadə etmişdir. Bunu qəbul etməklə yanaşı bildirmək istərdik ki, “de­mi­fo­lo­gizasiya”nı “mifdən (mif olmaqdan) çıxış”, “mifdənqopma” kimi də ifadə et­mək olar. Lakin necə ifadə olunmasından asılı olmayaraq, əsas məsələ, necə de­yərlər ki, “mifdən qopan mifin” taleyidir: Mif öz mif qəlibindən necə çıxır? Bu sualın birbaşa mif-din münasibətlərinə bağlılığı var.

Eyni müəllif yazır: “Mifdən tarixə keçiddə mifoloji ideologiya müxtəlif is­tiqamətlərə parçalanır: ilk formaları həmin ideologiyadan boy atan din bu is­ti­qa­mətlərdən ən mühümünü təşkil edir. Mifdən sonrakı dövr – tarixi şüur çağı ümu­miyyətlə, din epoxasıdır. Mifoloji şüurdan tarixi şüura keçid, əslində, həm də politeizmdən monoteizmə gedən yoldur. Qədim və orta əsrlər tarixi şüur ça­ğı­nın bütün təzahürləri “dinidir”. Tarixi şüur bu dövrdə rasional-elmi kanallarla al­dığı hər hansı informasiyanı da, əslində, dini ehkamlar müstəvisində də­yər­lən­dirərək qəbul edirdi” (3, 186-187).

Müəllifin bu fikri mövzumuz baxımından aktualdır. Ona görə də bu fikri mən­tiqi təhlil müstəvisinə gətirmək zərurəti yaranır:

S.Rzasoyun mifdən tarixə keçiddə mifoloji ideologiyanın müxtəlif isti­qa­mət­lərə parçalanması və ilk formaları həmin ideologiyadan boy atan dinin bu isti­qamətlərdən ən mühümünü təşkil etməsi haqqındakı fikrində qəbul et­di­yi­miz və etmədiyimiz məqamlar var.

Əvvəla, dinin mifologiyadan törəməsi sırf materialist baxışdır. Biz dini vəhy – ilahi risalət hadisəsi kimi qəbul edirik. Bu, bizim dissertasiya prob­le­mi­nə yanaşmamızda ən mühüm və istisnasız metodoloji tezisdir. Lakin S.Rza­so­yun fikrinə burada “həssas” münasibət bəsləməyimizin əsasında onun ictimai dün­yagörüşündə “ilahi başlanğıc” ideyasının əsas yer tutması və mifologiya-din münasibətlərinə, bir qədər sonra öz məqamında təhlil edəcəyimiz kimi, ta­ma­milə orijinal baxışlarının olması durur. Biz Azərbaycan folklorşünaslığında kre­ativ paradiqmalar müəllifi olan və bu səbəbdən yaradıcılığını diqqətlə iz­lə­di­yimiz S.Rzasoyun tədqiqatlarında materialist və idealist yanaşmaların “ilahi baş­lanğıc” modelində birləşdirilməsinə münasibətimizi onun “şaman-qəhrəman ar­xetipi” haqqında yazdığı əsərindən (bax: 4) danışarkən “net” şəkildə belə ifa­də etmişik: “S.Rzasoyun əsərinin cövhəri onun insanı materialist düşüncədən ayır­ması­dır. Alimin insanı İlahi varlığın ən şərəfli yaradılışı kimi anlayaraq, bü­töv bir etnosu bir varlığın – insanın timsalında təhlil etməsi yeni baxışların rü­şeymi hesab oluna bilər. O, Türkü, Oğuzu daima hərəkətdə, irəliləyişdə, mə­nə­viyyata, idrak zirvəsinə yük­səlişdə təsəvvür edir. Əsərin qatları, layları çev­ril­dikcə oğuzların həyatının mənalandırılması səhnələri diqqət çəkir. Oğuzlar tək­cə gündəlik hə­yatın bəsit davranışları ilə yaşamamışlar. Qəhrəman arxetipi et­nosun sınaqlardan çıxmış çox­əsrlik təcrübəsinə, dərin mənəvi köklərə bağlı ənə­nəvi təsəvvürlərinə istinad edir. Oğuzları digərlərindən fərqləndirən cəhəti araş­dırıb, incələyib realizə edən müəllif buradakı evlənmə semantemini fiziki-bio­loji cütləşmə deyil, eşq-ilham, intuisiya, həqiqətin instinktiv dərki kimi du­yur və düşüncələrini də elmi konsept kimi dövriyyəyə ötürə bilir. Düzdür, o da hə­lə materialist düşün­cədən tam azad ola bilmir, lakin dialektikanı ilahi möv­cudiyyət daxilində görür. Bu indiyədək olan düşüncələrin tərsi və ən xe­yir­li­si­dir” (5, 183).

Bu cəhətdən, müəllifin dinin mifologiyadan üzvlənməsi haqqında fikri də tam materialist baxış deyildir. S.Rzasoya görə, mifologiya və din bir-birindən ay­rılmaz fenomenlərdir və onlar həm diaxron-tarixi, həm də sinxron müstəvidə ey­ni bir yaradılış həqiqətini təsdiq edirlər.

Müəllif mifdənsonrakı dövrü, yəni tarixi şüur çağını, ümumiyyətlə, din epo­xası adlandırır. Biz bu fikri belə şərh etmək istərdik ki, mif çağının bütün mə­dəni təzahürləri mifin rənginə boyandığı kimi, tarixi şüurun mifdən sonra gə­lən ilk epoxası da başdan-başa dini semantika, dini atribut qazanır. Biz bun­dan dolayı S.Rzasoyun “qədim və orta əsrlər tarixi şüur çağının bütün tə­za­hür­lə­ri “dini” olması, o cümlədən tarixi şüurun bu dövrdə rasional-elmi kanallarla al­dığı hər hansı informasiyanı dini ehkamlar müstəvisində dəyərləndirərək qə­bul etməsi” haqqında fikrini olduğu kimi qəbul edirik.

Müəllifin “Mifoloji şüurdan tarixi şüura keçid, əslində, həm də po­li­te­izm­dən monoteizmə gedən yoldur” fikrinə isə münasibət bildirmək istərdik.

Hərfi mənalarında politeizm – çoxtanrıçılıq, monoteizm – təktanrıçılıq de­mək­dir. İnsan düşüncəsinin formalarını ifadə etmək baxımından bu terminlər ta­mamilə yerindədir. Zərdüştilik, buddizm və s. bu tipdən olan politeist inanc­lar sistemi var. Bundan başqa, cəmiyyətlər tarixindən məlumdur ki, inancların bi­ri-birinə konsentrasiya olunması tarixi-mədəni hallardandır. Toplumların bir-bi­rinə birləşərək böyüməsi təbii hal olduğu kimi, bu təbii prosesdə hər bir top­lu­ma məxsus teist ideya və obrazlar bir-biri ilə qarşılaşır və yeni şərait “teosların” yeni modeldə birləşməsini tələb edir. Bu prosesdə güclü toplumun te­osu yeni şəraitin yaratdığı modelin mərkəzi elementinə, nüvəsinə çevrilir. Bü­tün qalan teoslar öz təsir dərəcəsində nüvə teosun ətrafında düzülür. Təbii ki, bağlı olduğu toplumun sosial-mədəni təsir gücü zəif olan teoslar bu pro­ses­də sıradan da çıxa bilir. Dinlər tarixindən hətta böyük etnosların öz köhnə inanc­larından qoparaq, yeni inanc ideologiyasını qəbul etmələri də məlumdur. Bu cəhətdən S.Rzasoyun mifoloji şüurdan tarixi şüura keçidi həm də “po­li­teizm­dən monoteizmə gedən yol” kimi təqdim etməsi bir tərəfdən materialist ol­maqla yanaşı, o biri tərəfdən mifik-dini düşüncə tarixində baş vermiş real­lıq­la­rı da özündə əks etdirir.

Bu arada tədqiqatımızın problemi baxımından bir məsələ də meydana çı­xır. Yeni tarixi şəraitdə, başqa sözlə tarixi şüur çağında miflə din bir-biri ilə han­sı münasibətdə olur?

Qeyd edək ki, bu barədə elmdə maraqlı fikirlər mövcuddur. Sualı həmin fikir­lər müstəvisində aydınlaşdırmağa çalışaq.

A.Y.Qureviçə görə, orta əsrlər simvolizminin bünövrəsində makrokosmla mik­rokosmun eyniləşdirməsi durur, belə ki, təbiət insanın onda Tanrının ob­ra­zı­nı seyr edə biləcəyi güzgü kimi başa düşülürdü. Bu səbəbdən filosoflar təbiəti öy­rənməyi zəruri hesab edirdilər: insan təbiəti dərk edərək, özünü onun içində ta­pır və bunun vasitəsilə ilahi nizamı və Allahın özünü başa düşməyə ya­xın­la­şır. Allahın surətinə uyğun və onun kimi yaradılmış insan yaradılışın tacı hesab olu­nurdu: bütün qalan nə vardısa onun üçün yaradılmışdı (8, 71-73).

Alimin bu fikrinin tədqiqatımızın problemi işığında təhlilinə ehtiyac var. Gö­ründüyü kimi, A.Y.Qureviç orta əsrlər düşüncəsini ilk növbədə simvolik dü­şün­cə tərzi hesab edir. Simvolizm – bir obrazın gerçəkliyin müəyyən sahəsini, ele­mentini rəmzləndirməsidir. Doğrudan da, orta əsrlər mədəniyyətində hər bir ele­ment simvolik işarədir. Hətta sufi poeziyasında poetik model bütövlükdə sim­volizm üzərində qurulmuşdur.

Müəllifə görə, bu simvolizmin əsasında makrokosmla mikrokosmun ey­ni­ləşdirməsi durur. Bu tezis mövzumuz baxımından xüsusi əhəmiyyət kəsb edən nöqtədir.

Makrokosm – hərfi mənada “böyük dünya”, mikrokosm – “kiçik dünya” de­məkdir. “Makrokosm/böyük dünya” dedikdə – kainat, “mikrokosm/kiçik dün­ya” dedikdə – insan nəzərdə tutulur. Və Qureviçdən də göründüyü kimi, or­ta əsrlər simvolizmi kainatla insanı eyniləşdirirdi. Yəni çox sadə bir dildə ifadə et­sək, kainatın quruluşu insanda, insanın da quruluşu kainatda təkrarlanır. Bun­lar biri-birinin böyük və kiçik variantlarıdır.

Deməliyik ki, bu, orta əsrlər Şərq-İslam düşüncəsində də eynilə belədir. Ka­inat – “aləmi-əkbər”, insan – “aləmi-əsğər” adlanır. Aləmi-əkbər – böyük dün­ya, aləmi əsgər – kiçik dünya deməkdir. Şərq-İslam düşüncəsində bunların ey­niyyətini bildirmək üçün “kitab” metaforasından da istifadə olunur. Kainat – “bö­yük kitab”, insan – “kiçik kitab” hesab olunur.

“Kitab” metaforası insanla kainat arasındakı eyniyyətin ilahi informasiya ol­duğunu vurğulamaq üçündür. “Kitab” – ərəb sözü olub, yazı deməkdir. Be­lə­lik­lə, Şərq-İslam, o cümlədən təsəvvüfi-irfani düşüncədə kainat – böyük yazı, in­san – kiçik yazı hesab olunur. Bu isə birbaşa ilahi başlanğıca – Allaha (c.c.ə.ş.) bağlanır. Allah dünyanı və insanı sözdən, yəni informasiyadan xəlq et­mişdir.

Biz bunun analogiyasını, daha doğrusu, arxetipini mifologiyada tapırıq. Mi­fologiyada insan, dünya, təbiət eyni silsilə hesab olunur. Elə “Kitabi-Dədə Qor­qud”un özündə Oğuz adı həm xalqı, həm dövləti, həm ərazini, həm oğuz­la­rın əcdadı Oğuzu, həm də hər bir oğuz insanını bildirir.

“Fəlsəfəyə giriş”, kitabında deyilir: “Orta əsrlər təfəkkürü öz mahiyyətinə gö­rə teosentrikdir: bütün mövcudluğu müəyyən edən gerçəklik onun üçün tə­bi­ət yox, Allahdır” (7, 116). Yəni orta əsrlər şüuru və mədəniyyətində dini ba­xım­dan dəyərləndirilməyən heç nə yoxdur. Bu dəyərləndirmə, yəni mə­də­niy­yət­dəki hər bir elementi dini yaradılış konsepsiyası mənalandırmaq orta əsrlər dü­şüncəsini simvolizmlə işləyən şüur hadisəsinə çevirmişdi.

Bununla bağlı söylənmiş fikirlərə diqqət edək: “Eyni mətnə “çoxmənalı şərh” verə bilmək bacarığı orta əsrlər intellektualının ayrılmaz keyfiyyəti sa­yı­lır” (8, 28-29). Orta əsrlər dili ümumfunksional-işarəvi mətn kimi, orta əsrlər dün­ya modelini onun bütün kodları üzrə semiotik-işarəvi müstəvidə proyeksiya ki­mi edir və beləliklə, dilin ayrı-ayrı vahidləri həmin dünya modelində şif­rə­lə­nən informasiya kodlarının polisemantik şifrəsi – açar mətni kimi çıxış edir (2, 50). Əsatirlərin canlı olduğu dövrdə danışıq dili gerçəklikdən xüsusi semiotik mə­safə ilə ayrılmamışdı, sözlə onun bildirdiyi obyekt arasındakı köklü fərq du­yul­murdu… Sonrakı inkişafda sözlə əşyanın metaforik eyniyyəti parçalanır, işa­rə ilə obyekt bir-birindən kəskin şəkildə aralanır və işarə ilə cisim arasında bö­yük boşluq yaranır. Beləliklə, orta əsrlər mədəniyyətində sözlə cisim ara­sın­da olan böyük məsafənin sayəsində yüksək mücərrədləşdirmələr düzəldilir (1, 236-237).

İşin yeniliyi və nəticəsi: Əldə etdiyimiz qənaətlərə görə:

~ Mifologiya ictimai şüur tarixinin ilkin mərhələsi hesab olunur.

~ Mifoloji şüurun parçalanması ilə ondan bir çox şüur formaları inkişaf edir. Din və folklor da mifoloji şüurdan aktual üzvlənmə keçirərək müstəqil ta­ri­xi şüur formalarına çevrilir.

~ İctimai şüurun inkişafında ən mühüm məsələ mifoloji şüurdan tarixi şü­ura keçid mərhələsidir.

~ Mif-tarix keçidini öyrənməyin əsas çətinliyi ilk növbədə bu prosesin mə­kan-zaman hüdudlarını müəyyənləşdirməyin çətinliyi ilə bağlıdır.

~ Din bizim yanaşmamızda bütün hallarda vəhy – ilahi risalət hadisəsidir.

~ Mifologiya və din bir-birindən ayrılmaz fenomenlərdir və onlar həm di­axron-tarixi, həm də sinxron müstəvidə eyni bir yaradılış həqiqətini təsdiq edir­lər.

İşin nəzəri və praktiki əhəmiyyəti: Tədqiqatın nəzəri əhəmiyyəti ondan din tarixi, mifologiya, ibtidai fəlsəfə ilə bağlı digər tədqiqatlarda nəzəri qaynaq ki­mi istifadə imkanları, praktiki əhəmiyyəti isə işdən ali məktəblərdə din və mi­folo­giyanın tədrisi prosesində praktiki vəsait kimi istifadə imkanları ilə mü­əy­yənləşir.

 

ƏDƏBİYYAT

1. Mehdiyev N. Orta əsr Azərbaycan mədəniyyətinin bəzi etnik əsasları / Azər­bay­can filologiyası məsələləri. 2-ci buraxılış. Bakı, 1984, s. 236-241

2. Rzasoy S. Nizami “Yeddi gözəl”i mətnində mo­delləşən dünya və semiotik-mi­fo­lo­ji funksiyalı adlar / Gənc ədəbiyyatşünasların respublika konfransı (tezislər). Bakı, “Elm”, 1992, s. 50-51

3. Rzasoy S. Şüurun inkişaf mərhələləri: mifoloji və tarixi şüur // Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatına dair tədqiqlər, XLI kitab. Bakı, “Elm və təhsil”, 2013, s. 168-201

4. Rzasoy S. Azərbaycan dastanlarında şaman-qəhrəman arxetipi. Bakı: Elm və təhsil, 2015, 436 s.

5. Sayılov Q. Seyfəddin Rzasoy: şəxsiyyət və alim haqqında esse-resenziya // “Dədə Qorqud” jur., ¹ 1, 2017, s. 180-186

6. Àâåðèíöåâ Ñ.Ñ. Ñóäüáû åâðîïåéñêîé êóëüòóðíîé òàðèäèöèè â ýïîõó ïåðåõîäà îò àíòè÷íîñòè ê ñðåäíåâåêîâüþ / Èç èñòîðèè êóëüòóðû ñðåäíèõ âåêîâ è Âîçðîæäåíèÿ (ñá. ñò.). Ìîñêâà, Íàóêà, 1976, ñ. 5-31

7. Ââåäåíèå â ôèëîñîôèþ.  2-õ ÷àñòÿõ. ×àñòü 1. Ìîñêâà, 1989, 291 c.

8. Ãóðåâè÷ À.ß. Êàòåãîðèè ñðåäíåâåêîâîé êóëüòóðû. Ìîñêâà, Íàóêà, 1984, 350ñ.

9. Èâàíîâ Âÿ÷. Âñ., Òîïîðîâ Â.Í. Ñëàâÿíñêèå ÿçûêîâûå ìîäåëèðóþùèå ñåìèîòè÷åñêèå ñèñòåìû (äðåâíèé ïåðèîä). Ìîñêâà, Íàóêà, 1965, 246 ñ.

 

Çapa tövsiyə edən: Fil.ü.e.d., prof. Seyfəddin Rzasoy