Unudulmayan Yusif Səmədoğlu

 

Həyatda elə insanlar var ki, onların ölümü cismani ömrün sonu kimi mənalanır. Amma əsl həyat bundan sonra başlayır. O insan aylar, illər, əsrlər keçdikcə hər yeni nəsil üçün yenidən doğulur və beləliklə, o insan məzarıstanın yox, əbədiyyətin qonağı olur. Böyük Azərbaycan yazıçısı Yusif Səmədoğlu da belə insanlardan biridir.

O, Azərbaycanın XX əsrdə yetirdiyi, lakin şöhrəti sonrakı əsrlərə də gedib çıxacaq, heç bir zaman unudulmayacaq böyük şairimiz Səməd Vurğunun ailəsində dünyaya gəlmişdi, bu ailənin ilk övladı idi.

Mən həyatımda, yaşadığımız kənddə iki böyük ağlaşmanın şahidi olmuşam. Beş yaşım vardı, 1953-cü ildə - mart ayında "ellər atası" Stalin öldü - ilk ağlaşma onda oldu. Xalq elə bilirdi ki, Stalin öldü, ölkə yiyəsiz qalacaq, amma belə olmadı.

1956-cı ilin mayında Səməd Vurğun vəfat elədi və yenə də böyük bir müsibətin şahidi oldum.

Çox tezliklə anladım ki, bu iki ölüm arasında böyük ayrıntılar var. Tezliklə Stalinin şəxsiyyətə pərəstişinin tənqidi bir kompaniya halına keçdi. "Ellər atası" fəxri zirvədən aşağı yumbalandı, vaxtilə onun ölümünə matəm tutanlar heykəllərini uçurdular. Amma Səməd Vurğun unudulmadı. Çünki Səməd Vurğunu unutmaq azərbaycanlı olduğunu unutmaq demək olardı.

Deyirlər ki, Yusif Səmədoğlu zahirən öz atasına çox oxşayırdı. Amma Yusif Səmədoğlu atasına nə qədər oxşasa da, öz taleyini yaşamışdır. Onlar XX əsrin bir-birindən fərqli iki zaman qütbündə ömür sürmüşlər. 1956-cı ildə, 50 yaşını təzəcə adlamış Səməd Vurğun artıq illər boyu çəkdiyi mənəvi əzablardan, açıq və gizli təqiblərdən "qazandığı" xərçəngdən vəfat etdi. Bu zaman Yüsif Səmədoğlunun iyirmi bir yaşı hələ tamam olmamışdı.

Səməd Yusif oğlu həyatında çox-çox uğurlar, fəxri mükafatlar və ən başlıcası xalqın böyük məhəbbətini qazanmışdı, həm də, öncə dediyimiz kimi başı müsibətlər, bəlalar çəkmişdi, o, böyük şöhrət pyedestalına da bu uğurlar və müsibətlərlə birgə yüksəlmişdi. O, uşaqkən atasını, sonra anasını itirmişdi. Bəy oğlu idi, amma yeni quruluş ona bəy kimi yaşamağa heç macal vermədi, o, komsomolçu oldu.

Şeir aləmində çox tez parladı. Azərbaycan sovet şeirinin liderlərindən biri oldu. Qorxulu illər idi. Cavid, Müşfiq, Əhməd Cavad - onlarla gözəl ziyalılar sürgünlərdə məhv oldular, güllələndilər. Səməd Vurğun isə yaşaya-yaşaya bu sürgünlərdən keçdi.

1956-cı ildə, Səməd Vurğun vəfat edəndə dövr, zəmanə artıq mülayimləşmişdi. Moskvada, Qorki adına Dünya Ədəbiyyatı İnstitutunda təhsil alan Yusif Səmədoğlu sonuncu kursu Bakıda-ADU-nun filologiya fakültəsində başa çatdırdı. Sonra qəzet və jurnallarda əməkdaşlıq elədi, sonra kinostudiya, sonra "Ulduz" və "Azərbaycan" jurnallarında baş redaktor, sonra da Yazıçılır İttifaqının birinci katibi, Milli Məclis… Amma harada işləyir-işləsin, Yusif Səmədoğlu atasından gələn bir xətti-azərbaycançılığı, vətənçilik ideyasını həm əsərlərində, həm də ictimai fəaliyyətində başlıca meyara çevirdi. Gəlin, onun ilk hekayələrindən birinə - "220 ¹-li otağ"a müraciət edək. Bu hekayənin qəhrəmanı olan gənc bütün varlığı ilə Azərbaycana bağlıdır, Moskvada təhsil alan dostlarının birdən-birə dəyişməsi (adət-ənənələrimizə dodaq büzmələri, tarı yox, saksafonu, trubanı sevmələri, rus qızlarına məftun olmaları) onun mənliyinə toxunur. Buna görə də o, "Bizdən Azərbaycana salam!" deyən dostlarından əbədi ayrılır, yataqxananı tərk edir. "Komendantdan pasportumu geri alanda o qoca kişi diqqətlə üzümə baxdı və soruşdu:

- Orada heç kim qalmadı? Yoxsa gecdir, yatmaq vaxtıdır. Mən nə etdiyimi bilmirdim. Yazıq qocanın üstünə qışqırdım: - Xeyr, qaldı! Bir fahişə qaldı, bir də o fahişəyə oxşayan iki oğraş!"

 

***

 

Ölümündən sonra Yusif Səmədoğlunun "Deyilənlər gəldi başa" kitabı çapdan çıxdı. Bu kitabda Yusif Səmədoğlunun demək olar ki, bütün nəsr yaradıcılığı öz əksini tapır. Yusifin 14 hekayəsi, "Qətl günü" romanı və bir də "Deyilənlər gəldi başa" bitməmiş romanı bu ktabdadır. Sayca az, amma sanbalca gözəl əsərlər. Bəli, o, az yazırdı. Özü də istəyəndə yazırdı, istəməyəndə yox.. Amma elə yazmadığı illərdə də heç kəs onun istedadlı olduğuna qətiyyən şübhə eləmirdi.

 

***

 

"Dərd də azar kimi gələndə batmanla gəlir". "Qətl günü" romanı bu fraza ilə başlayır. "Dünya duracaq yer deyil, ey can səfər eylə" (Nəsimi). Yusif Səmədoğlunun bu məşhur romanı dünya və insan haqqındadır. Dünyada isə əsrlərdir ki, lokal və qlobal müharibələr, hakimiyyət uğrunda amansız çarpışmalar, ölüm-dirim savaşları baş verir- "Dünya yaşıyor hərb ilə qovğalar içində" (M.Hadi). Tanrının yaratdığı insanlar bir-birinə qənim kəsilirlər. "Yalnız deyil insanlara, vəhşilərə sorsan, Onlar belə insandakı vəhşiliyə heyran" (H.Cavid) . Bəşəriyyət tərəqqiyə, sivilizasiyaya doğru irəliləyir, insan zəkasının yaratdığı nəsnələr çox şeyi dəyişdirir, ancaq insandakı əzəli-əbədi xasiyyətlərin bir çoxu dəyişilməz qalır. Dünya yenə gücün, zorun, mənəm-mənəmliyin, işğalçı müharibələrin cəngində inləyir. "Qətl günü" romanı bu mənada bir çağırış-haray təsiri bağışlayır. İnsan həyatındakı ahəngdarlıq, ritm və harmoniya pozulanda o, nəfsin, tamahın və qəbahətin qulu olur.

Romanda əbədi Xeyir-Şər mübarizəsi ortaya qoyulub. Bu mübarizə bəlkə elə dünyanın yaranışından üzü bəri gələ-gələ bitmək bilmir. İctimai quruluşlar, cəmiyyətlər və saysız-hesabsız insan nəsilləri bir-birini əvəz edir, amma mübarizə davam edir. Hər dövrün, hər epoxanın, bəlkə də hər günün öz Hörmüzü və Əhriməni olmuşdur. Bu əbədi döyüşdə Şər həmişə güclü olmuş, amma bəşəriyyət Xeyirə, İşığa inam bəsləmişdir. "Qətl günü" də bu mənada istisna deyil və bu mövzu - Xeyir-Şər mübarizəsi onun da başlıca konflikti kimi müəyyənləşə bilər. Əbədi Xeyir və Şər mübarizəsini üç zaman hüdudunda açıqlayan müəllif sanki belə bir fikri təlqin edir: bütün zamanlarda Şər daimi fəaliyyətdə və hərəkətdə olmuşdur. Lakin hər dəfə və zamanın hər bir pilləsində onun mübarizə formaları öz müxtəlifliyilə seçilib...

...Qeyd elədik ki, romanda bir-birindən fərqli üç zaman təsvir olunur. Deməli, üç dövrün psixologiyasını bədii tədqiq obyektinə çevirmək lazım gəlir. Burası da təbiidir ki, müəllif insanların psixologiyasında dövrün, zamanın psixologiyasını əks etdirir. Azğın hökmdarın cəlladlığı əsrində insanları bir-birinə bağlayan münasibətlər tamamilə itaət və asılılıq üstündə bərqərardır. İki əsr keçmiş, cəmiyyətin ictimai-siyasi təməli yenidən qurulmuş, lakin Şərin kökü kəsilməmişdir. Böyük şairin edamına bais olan satqın saray şairləri indi Muxtar Kərimli cildində üzə gülür, Sədi əfəndi kimi məmləkətin gözü olan yazıçıların ölüm hökmünə qol qoyurlar. Doğrudur, Muxtar Kərimlilərin meydan suladıqları vaxtlarda Sədi əfəndilərin nüfuzu və şöhrəti möhkəm idi. Amma Sədilərin ədəbi şöhrəti Kərimlilərin rəsmi mövqeyi sədlərini dəf etməyə qadir deyildi. Çünki bir neçə gündə Sədi əfəndini gedər-gəlməzə yola salan Salahovlar yaşayırdı və onların varlığı hələ uzun illər xalqın başı üzərində dolaşacaqdı. Bu, o Salahovdur ki, adamları sinfi mənsubiyyətinə, yalnız bəy, ya koxa, ya da çox ağıllı olduğuna görə divara söykəyib güllələmək əmri verirdi. Sonralar, çox sonralar Zülfüqar kişi belə bir əmri yerinə yetirib Sarıca oğlu Məhəmmədi Qanlı çanağa qalxan cığırda qanına qəltan elədiyini bütün dəhşəti ilə duyacaqdı. Hər gecə yuxusunda Sarıca oğlu Məhəmmədi görəcəkdi. "Yandım, kül oldum, ay dağlar!" deyəcəkdi.

"Qətl günü" romanı barədə söz açan müəlliflər təbii ki, bu əsərin Azərbaycan nəsrində maraqlı bir ədəbi hadisə olduğunu qeyd etmişlər. Mən xalq yazıçısı Anarın bu fikri ilə tam razıyam ki: "Mənim fikrimcə, bu romanın meydana çıxması ədəbi fakt çərçivəsindən qat-qat böyük əhəmiyyətə malikdir. "Qətl günü" - müasir ədəbiyyatımızın həqiqət günüdür".

Bu fikirdə mənim demək istədiyim həqiqətin özəyi var. "Qətl günü" doğrudan da ədəbi fakt çərçivəsindən qat-qat əhəmiyyətlidir. Y.Səmədoğlu yeni tipli Azərbaycan romanı yaratmışdır. Burada Qərb epik romanına məxsus monumentallıqla Qərb romanlarına xas olan polifonizm vəhdətdir. Çox vaxt bu əsərdən söz açanda Q.Q.Markesin "Yüz ilin tənhalığı", Ç.Aytmatovun "Edam kötüyü" romanlarını ortaya gətirirlər. Şübhəsiz, hər üç əsərdə bir-birilə səsləşəın məqamlar (milli-bədii düşüncənin ümumbəşəri səviyyədə qavrayışı, bir əsrin və bir xalqın tarixi faciələrinin talecə oxşar obrazlarda təcəssümü və s.) diqqətdən yayınmır, lakin "Qətl günü" ilk növbədə sırf Azərbaycan romanıdır.

Və bu roman tipinə görə də çoxçalarlıdır. Ona mifoloji roman deyənlərə də, fəlsəfi-psixoloji roman söyləyənlərə, tarixi roman kimi dəyərləndirənlərə də haqq qazandırırıq.

 

***

 

"İncə dərəsində yaz çağı" hekayəsinin sonluğunu xatırlayıram: "Sayalı arvad… elə bu vaxt başı üzərində səhərki uğultunu eşitdi. Başını yuxarı qaldırıb seyrək buludlardan aşağıda uçan səhərki vertolyotu gördü. Əgər Qara dağ yerindən qopub Sayalı arvadın üstünə gəlsəydi belə qorxmazdı. İçi-içalatı, sümükləri birdən don tutub, onu qara qızdırmalılar kimi titrəməyə saldı. Əlini qoynuna salıb pulları çıxartdı. Vertolyotun yönəldiyi səmtə sarı qaçmağa başladı. Sayalı arvadın müsibətli səsi vertolyotun uğultusuna qarışdı:

- Əylə, başına dönüm, əylə, ay doxtur! İncəli Çərkəz ölüm ayağındadır. Başına dönüm, ay doxtur. O da hökumət adamıdır, kolxoz qurub, bandit tutub! Əylə!..

Sayalı arvad çox qaçdı, amma vertolyota çata bilmədi. Üzüqoylu çəmənliyə yıxıldı".

Bu səhnə mənim fikrimcə, analoqu olmayan bir səhnədir.

Hekayə yetmişinci illərin sonlarında dərc edilib. Elə bir vaxtda ki, sovet quruluşu hələ ən böhranlı çağına gəlib çatmamışdı. Doğrudur, daha Xuruşşov dövründə olduğu kimi kommunizm illüziyaları, ideal cəmiyyət arzuları insanları məşğul eləmirdi, amma sosializm deyilən quruluşa inam hələ sarsılmamışdı. Sosializm bir sistem kimi dünyaya meydan oxuyurdu. Ancaq bu sistemin və quruluşun gec-tez dağılacağına, hətta yerlə-yeksan olacağına inananlardan və bunu gözləyənlərdən biri də Yusif Səmədoğlu idi. "Böyük kommunizmin sabahına mən, Sadə xatirə tək gəlməyəcəyəm" - deyən Səməd Vurğunun oğlu Yusif Səmədoğlu…

 

***

 

Yusif Səmədoğlunun "Astana" hekayəsi belə bir proloqla başlayır: "Ölüm var ölümdü, ölüm də var zülümdü". Bu fikrin yazıçının əsərlərində tez-tez təsadüf olunan ölümlərə, qətllərə bilavasitə dəxli var.

Ümumiyyətlə, ölüm faktoru insan həyatının danılmaz və qaçılmaz məqamıdır. Bütün yollar ölümə aparır, amma bu yollar da müxtəlifdir və sonu şərəfli, ya şərəfsiz şəkildə başa çatır. "Astana"dakı ölüm labüd və qaçılmazdır (intihar olsa da başqa çıxış yolu yox idi). "Qətl günü"ndəki ölümlərin də bir çoxu məntiqi sonluqla başa çatır.

"O, çamadanı açdı. Ordaydı: səkkiz dənə gülləsi, biri də ayaqda. Tapançanı çıxarıb ucadan, lap ucadan dedi:

- Ay apardınız ha!

Soyuq lüləni ağzına soxdu və tətiyi çəkdi.

Həmin anda - gecəydimi, səhərdimi, gündüzdümü, bilmirdi - həmin anda gözlərinin işartısından irəli düşən işıq dairəsində öz növbəsini gözləyən nizə vıyıltı ilə havanı yarıb harasa uzağa süzdü, həmin anda Bakının müsəlman qəbiristanında qara torpaq altında kəfənə bürünmüş bir qarı elə ufuldadı ki, o biri meyitlər də eşitdi" ("Astana").

"Qətl günü"ndə Baba Kaha simvolik obrazını xatırlamaq yerinə düşərdi. Baba Kaha dünyada ən bəd əməllərin, pislik və murdarlıqların ərşə qalxdığı zaman qoynundan alov püskürür, zəlzələ yaradır.

Və Baba Kaha hər dəfə insanlar arasında haqq-nahaq tərəzisinin gözü əyiləndə, insaniliyə zidd əməllər baş qaldıranda, ikiayaqlı bəndələrin allahsızlığı başlayanda dəhşətli küləyi ilə insanları cəzalandırır: "Baba kahanın oyusmundan əsən o qədər güclü idi ki, bu qara və soyuq axarın sürətinə işıq da çatmazdı.

- Kökünüz kəsilsin sizin, ay ikiayaqlı bəndələr!"

 

***

 

Yüsif Səmədoğlu xarakter ustası idi. İstənilən bir nəsr əsərinə, ya da ssenariləri əsasında çəkilən filmlərə baxın. Şəksiz ki, istər nəsr əsəri olsun, istərsə də bədii film - bu əsərlərdə Yüsif Səmədoğlu istedadlı bir sənətkar olduğunu sübut edir - bütün yazıçı mədəniyyəti, xüsusilə təsvir üsulunun özünəməxsusluğu və rəngarəngliyi ilə…

Bu mənada "Qətl günü" romanını zəngin xarakterlər qalereyasına bənzətmək olar. Bunları çeşidləmək də olar: insan obrazları, təbiət obrazları, rəmzi-simvolik obrazlar və bir də sırf mifik obrazlar. Romanı oxuyanda isə sanki fərqinə varmırsan - təbiət obrazlarını da insan obrazları kimi qəbul edirsən. Yəni obrazların canlımı, cansızmı, realmı, irrealmı olduğu bir elə əhəmiyyət kəsb eləmir.

"İnsanlar küləkdən bezmişdi, külək də insanlardan".

Yusif Səmədoğlunun hekayələrində də xarakter yaratmaq ustalığının şahidi oluruq.

"220¹-li otaq" kitabına toplanan hekayələr Yusif Səmədoğlunun ilk qələm təcrübələri idi. Bu hekayələrdə, əgər belə demək mümkünsə, Yusif Səmədoğlu da, onun təsvir etdiyi qəhrəmanlar da romantik gənclik dövrünü yaşayırdılar. Ədəbi tənqid Yusifin bu hekayələri haqqında xoş sözlər dedi və müəyyən təcrübəsizliyinə baxmayaraq ədəbiyyata istedadlı bir gəncin gəlişini alqışladı. Həmin istedadın püxtələşməsini isə biz "Qalaktika" adlı ikinci hekayələr kitabında gördük. "Qalaktika"da Yusifə və onun qəhrəmanlarına xas olan romantik dövrün ötüb keçdiyini hiss elədik. Artıq bu hekayələrdə romantik xəyal və arzuların həyatın sərt üzü ilə qarşılaşdığını görmək çətin deyildi.

"Qalaktika" hekayəsindəki professoru və Kərim kişini xatırlayın. Onlar ömürlərini başa vurmaqdadırlar, gənclik dövrlərin xatırladıqca məyusluğa qatılırlar. Səbəb heç də qocalıq deyil. Əsas səbəb odur ki, onlar məşhurlaşandan sonra doğulduqları kəndi, eli, obanı unutmuş, qəfəs bülbülünə çevrilmişlər.

"Qəfəs bülbülü" ifadəsi 60-70-ci illərin nəsri üçün çox səciyyəvi idi. O mənada kı, həmin illərin nəsrində meşşanlığın tənqidi çox mühüm bir mövzuya çevrilmişdi. Yusif Səmədoğlunun "Soyuq daş" hekayəsində də Qızla Oğlanın sevgisi meşşanlığın soyuq nəfəsinə tuş gəlir: Qız onlara qonaq gələn şəhərli oğlanın zahiri görünüşünə, şəhərdən gətirdiyi "mədəniyyətə" aludə olur və beləliklə gözəl bir məhəbbət dastanı sona çatmamış soyuq daşa çevrilir. "Foto - fantaziya" hekayəsi isə cəmiyyətdə qütbləşmənin doğulduğu mənəvi faciələrdən söz açır.

"Qalaktika" hekayələr kitabından sonra - Yusif Səmədoğlunun nəsr kitabında fasilə yaranır. Bu arada o, yalnız bircə hekayə yazır ("Bayatı-Şiraz"), ancaq onu çap etdirməyə müvəffəq olmur. Yalnız 1987-ci il "Ulduz" jurnalının 2-ci sayında hekayə işıq üzü görür. O zaman çox az adam Y.Səmədoğlunun belə bir hekayə yazdığından xəbərdar idi. Bu, o zamana görə çox "xatalı" hekayə idi. Çünki hekayədə qlavlitin asanlıqla imtina edə biləcəyi, çapına icazə verə bilməyəcəyi məqamlar az deyildi. Həmin hekayədə söhbət heç də bir cümlə, bir neçə cümlə və yaxud bir neçə abzas üstündə getmirdi, söhbət və mübahisə bu hekayənin məzmununda, mahiyyətində idi. Unutmaq olmaz ki, o zaman ədəbiyyatda sovet ideologiyası hələ çox güclü idi, sistemin arzulamadığı ədəbi qəhrəman heç cür qəbul oluna bilməzdi.

Əsərin qəhrəmanı Səbzəli dayı nə 30-cu illərin inqilabçı obrazlarına, nə "kolxoz quran, bandit tutan" personajlara, nə də zərbəçi əmək qəhrəmanlarına bənzəyirdi. Səbzəli dayı - bu bədbəxt insan restoran çalğıçısı idi. Hər gün tavada bir yumurta qayğanaq edib, öz mənasız çalğısı ilə (kontrabasda) yeyib-içənləri əyləndirən, çox zaman gülüş və ironiya hədəfinə çevrilən bu qoca zavallı müharibə illərində "Hitleri təriflədiyi üçün" (bunu zorla onun boynuna qoyurlar) üç-dörd il qazamatda yatır. Belə bir zavallı insan ədəbiyyatın qəhrəmanı ola bilərdimi? Təbii ki, sovet ədəbiyyatının "ənənələri" belə bir qəhrəman tipini inkar etməli idi. Əgər "Bayatı-Şiraz" yazıldığı dövrdə - 60-cı illərin sonlarında - 70-ci illərin əvvəllərində çap edilsəydi, belə bir möcüzə baş versəydi, sovet ədəbi tənqidi onu öz artilleriyasının gur atəşlərinə qərq edəcəkdi.

Ancaq gəlin, həmin dövrü xatırlamayaq. "Bayatı-Şiraz" hekayəsinə sadəcə olaraq bir ədəbi əsər kimi yanaşaq və hesab edək ki, elə bu hekayə 80-ci illərin sonlarında qələmə alınmışdır. Belə olan təqdirdə də "Bayatı-Şiraz" hekayəsi öz bədii-estetik dəyərin itirmir, çünki bir hekayə nümunəsi kimi o, kamil bir əsərdir. Klassik hekayələrə xas olan "xarakterik bir hadisə, yığcam bir sujet, ümumiləşdirici bir mətləb, müxtəsər, şirin, sadə söyləmə, nəqletmə üsulu" (Mir Cəlal) bu hekayənin də məziyyətlərin təşkil edir, yəni klassik hekayələrə məxsus olan bütün komponentlər "Bayatı-Şiraz"da cəmləşmişdir. Ancaq "Bayatı-Şiraz" sırf müasir hekayədir. Onu müasir hekayə kimi səciyyələndirən cəhətlər isə bunlardır: dil materialının bugünkü ədəbi dilimizin durumunu özündə əks etdirməsi, psixoloji effektin ön plana çəkilməsi (fərdin daxili aləminin bütün incəliklərinə baş vurulması ) və əlbəttə, Y.Səmədoğluya məxsus sənətkarlıq priyomlarının nəzərə çarpması…

"Bayatı-Şiraz" hekayəsi 60-70-ci illər nəsri üçün çox səciyyəvi olan bir mövzuda yazılmışdır - bu da adi, sıravi insanın həyatıdır. Müəllif bu sadə və zavallı insanın necə təmiz və saf olmasını bədii tədqiq obyektinə çevirmişdir. Bu əsərlə Anarın "Dantenin yubileyi" hekayəsi arasında oxşarlar, paralellər tapmaq olar. Belə ki, hər iki hekayənin qəhrəmanı sənətdə çalışırlar, lakin istedadsız və bacarıqsızdırlar, həm də həyatda öz yerlərini tapa bilməmişlər. Hər iki hekayə gözlənilməz sonluqla-novellavari tərzdə başa çatır. Ancaq fərdi insan tipi kimi Səbzəli dayı da, Feyzulla Kəbirlinski də özünəməxsusluğu ilə seçilirlər.

Hekayənin finalını isə heç unutmaq olmaz. İki pullu şəxs Səbzəli dayıdan kontrabasda "Bayatı-Şiraz" çalmağı xahiş edir və o… canını dişinə tutub iki əlliliyin xətrinə belə bir biabırçılığa gedir.

"Yüz manat-iki dənə şax əllilik qoltuq cibində, almaq istədiyi ucuz televizorun xəyalı gözləri qabağında Səbzəli dayı yavaş-yavaş yol gedirdi.

Az getdi, üz getdi, sevindiyindən birdən başını yuxarı qaldırdı. Qaldırdı ki, baxsın görsün yuxarılarda nə var, nə yox?

Uca binaların zil qara siluetləri arasından parıltılı ulduzların əhatəsində süd yolunu gördü. Təəccüb elədi. Çünki əlli ildən yuxarı idi ki, süd yolunu görməmişdi.

Dayanıb, əlləri cibində doyunca tamaşa elədi. Birdən Səbzəli dayını ağlamaq tutdu, ta ürəyi boşalanacan ağladı.."

Hekayə beləcə tragikomik bir sonluqla bitir. Və hər sətrində yazıçının öz qəhrəmanına rəğbəti duyulan hekayədə yaşadığımız o dövrkü cəmiyyətin (lap elə bugünkü cəmiyyətin) bütün eybəcərlikləri böyük ustalıqla canlandırılmışdır. Daha dəqiq: o cəmiyyətin bütün gözə görünən və görünməyən aləmi onun kiçik bir guşəsinə - o balaca restorana sığışdırılmışdı…

 

Son söz əvəzi

 

Yusif Səmədoğlunu ilk dəfə haçan gördüyümü qətiyyən xatırlaya bilmirəm. Bəlkə də "Ulduz" jurnalında baş redaktor işlədiyi ilk günlərdə görmüşəm onu. Redaksiyalarımız yanaşı idi. Amma xatırlayıram ki, ona baxanda istər-istəməz - atası Səməd Vurğuna məxsus əlamətlər, cizgilər axtarırdım. Təbii ki, mən Səməd Vurğunu görməmişdim, amma şəkillərinə doyunca tamaşa etmişdim. Günlərin bir günü curnalımızın makinaçısı Sona xanım Sadıqovadan (Allah rəhmət eləsin) soruşdum: "Sona xala, siz 34-cü ildən bu jurnalda işləyirsiniz, XX əsrin demək olar ki, bütün görkəmli yazıçılarını gömüsünüz, onların ən gözəl əsərlərinin ilk oxucusu siz olmusunuz. Səməd Vurğunu da çox görmüsünüz. Deyə bilərsinizmi, Səməd Vurğuna onun hansı oğlu daha çox oxşayır - Yusif, yoxsa Vaqif?" Sona xala azca xəyala dalıb dedi: "Ən çox Yusif oxşayır. Səməd sədr olanda bir də görürdün Yusifi də (ona Yosqa deyərdik), o biri uşaqlarını da özüynən götürüb gəlib. Qoyurdu mənim yanıma və tapşırırdı ki, Sona bacı, bunlardan göz ol. Yaman dəcəl idilər, koridoru ələk-vələk eləyirdilər… Eh, Səməd ayrı aləm idi".

1987-ci ildə Y.Səmədoğlu "Azərbaycan" jurnalına baş redaktor təyin olundu. O, düz 10 il baş redaktorumuz oldu.

1987-1992-ci illərdə Yusifin kabineti qarşısında həmişə bir canlanma görərdim. O illərin dərdli adamları, yerindən-yurdundan didərgin düşənlər, haqqı tapdalananlar Yusif qağaya üz tuturdular. fikirləşirdim ki, axı, Yusif Səmədoğlu nə qədər görkəmli yazıçı olsa belə bu qədər adama necə kömək göstərə bilər? Amma Yusif Səmədoğlu iynənin ucu boyda bir guman yeri vardısa, köməyini, qayğısını əsirgəmirdi.

O həyəcanlı illərdə Y.Səmədoğlu Azərbaycan xalq hərəkatının liderlərindən və ilhamvericilərindən birinə çevrilmişdi. Yusif Səmədoğlu siyasət meydanından çəkilmədi, Milli Məclisdə, ali kürsülərdə və beynəlxalq aləmdə öz sözünü dedi və bununla sübut elədi ki, kəskin yazıçı ağlı nəinki insanların, hətta insanlararası, dövlətlərarası münasibətlərin də dərinliklərinə baş vurmağa qadirdi.

…Yusif Səmədoğlunun vəfatı hamı kimi məni də dərindən sarsıtdı. 1998-ci ilin 18 avqust günü bu böyük yazıçının dəfn mərasimində iştirak etdik. Yüzlərlə, minlərlə, onminlərlə Azərbaycan oxucusu necə böyük bir insanı və sənətkarı itirdiyini dərk elədi.

Elə bilirəm ki, Yusif Səmədoğlu hələ neçə nəsillər üçün təzədən doğulacaq - Nizami, Füzuli, Nəsimi, Cavid, Sabir, Səməd Vurğun kimi. Yusif həmişə bizim üçün cavan qalacaq.

 

 

Vaqif YUSİFLİ

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2010.- 30 dekabr.- S.3.