Yeni nəsrin tənqidçisi  

     

  XX əsr Azərbaycan bədii və nəzəri-estetik fikri tarixində "60-cılar" adlanan ədəbi nəslin istedadlı nümayəndələri arasında Akif Hüseynovun ciddi siması aydın görünür. Həmin nəsli tənqid sahəsində isə Y.Qarayev, Ş.Salmanov, A.Səfiyev, A.Əfəndiyevlə yanaşı, birAkif Hüseynov təmsil edirdi.

Məhz bu tənqidçilərin fəaliyyəti ilə ədəbi-estetik fikirdə yeni səs, təzə nəfəs duyulmağa başladı, ədəbi tənqid sənətin estetik kamilliyi üçün mənəvi məsuliyyəti öz üzərinə götürərək, nəzəri fikrin sürətli tərəqqisi üçün möhkəm özül oldu. Y.Qarayev teatrdramaturgiyadan, Ş.Salmanov çağdaş poeziyadan, A.Səfiyev komizmdən, A.Hüseynov isə "yeni nəsr" adlandırdığı 1960-cı illər nəsrindən yazırdı. Yüksək peşəkarlıq, dərin analitizm, elmilik, obyektivlik və prinsipiallıq onların məqalə, resenziya və ədəbi icmallarının məzmununda görünən başlıca keyfiyyətlərdir. Akif Hüseynovu çiyin-çiyinə fəaliyyət göstərdiyi həmkarlarından və sələflərindən fərqləndirən əsas cəhət onun daha çox bədii mətndən çıxış etməsi idi. Belə tədqiqat üsulu ona 1960-cı illər nəsrinin özgünlüyünü dövrün, zamanın kontekstində araşdırıb qiymətləndirməyə stilmul verdiyi kimi, bu nəsri özündən əvvəlkilərdən ayıran orijinal məziyyətləri də aydınlaşdırmağa şərait yaradır. Sadalanan keyfiyyətlər tənqidçinin ötən əsrin - XX yüzilliyin yetmişinci illərində çap etdirdiyi "Zamanın və nəsrin hərəkəti", "Yazıçı mövqeyi və qəhrəman", "İlin nəsri" adlı ədəbi-elmi icmallarının məzmununda aydın görünür. A.Hüseynov 60-cı illərin bədii nəsrində müşahidə etdiyi sənət məziyyətlərini "Zamanın və nəsrin hərəkəti" icmalının ilk cümləsində bəyan edir: "Bədii fikrin strukturundakı, insana və həyata münasibətdəki əhəmiyyətli dönüş, irəliləyiş və keyfiyyət dəyişiklikləri müasir nəsrimizdə reallığın artması, şəxsiyyətə, onun psixologiyasına daha həssas münasibət, humanist idealın güclənməsi, münaqişələrin, problemlərin təsvirdə daha çox mənəvi-əxlaqi aləmə keçməsi, insanla mühit, cəmiyyət arasındakı qarşılıqlı əlaqələrin daha dərindən nəzərə alınması kimi ümumiləşdirilə bilər".

Göründüyü kimi, bir cümlə ilə A.Hüseynov 60-cı illəri bütünlüklə sosialist realizmi sənətində bədii düşüncənin yeni mərhələsi kimi səciyyələndirən əlamətləri dəqiq müəyyənləşdirir. Doğrudan da 1950-ci illərin ortalarında keçirilən sovet yazıçılarının ikinci qurultayından sonra sovet ədəbiyyatında dəyişilmə, təkamül aydın nəzərə çarpır. Bədii fikirdə estetik təravət duyulur. 1930-40-cı illərdə, hətta 50-ci illərin birinci yarısında yazılan povest və romanlardakı əhvalatçılığın, hadisələr və surətlər çoxluğunun, uzunyorucu təsvirlərin yerini mənəvi-əxlaqi problemlərin, insan psixologiyasının yığcam və inandırıcı bədii şərhi tutur, insana humanist münasibət qüvvətlənir. Bədii təsvirdə psixologizmə diqqət və həssaslıq, dildə emosionallıq, təhkiyədə təbiilik qüvvətlənir. Surətlərin ənənəvi-sxematik şəkildə "mənfi" və "müsbət" qütblərə ayrılması bədii təcrübədən tədricən çıxır. Yazıçılar obrazların dünyasına, mənəvi aləminə nüfuz etməklə onların insani yaşantılarını daha qabarıq göstərirlər. Yeni nəsr "doğmalara, şəxsiyyətin həqiqi azadlığı və zəkasına uyğun gəlməyən bütün maneə və sədlərə qarşı çıxır ki, bu da cəmiyyətin özündə demokratiyanın, insan hüquqlarının genişləndirilməsi kimi əlamətdar proseslə bağlıdır". Bütün bu yaradıcılıq məziyyətləri ədəbiyyata 1940-cı illərdə gələn İsa Hüseynovun, İsmayıl Şıxlının (onlardan daha əvvəl İlyas Əfəndiyevin) hekayə, povest və romanlarında duyulursa, yeni nəslin əsərlərində artıq modern bir ədəbi-bədii istiqamət - cərəyan kimi görünür. Bu nəslin istedadlı nümayəndələrinin hamısı: şairnasir də, dramaturqpublisist də həyatı və insanı təkcə müşahidələri əsasında yox, həm də hissləri, duyğuları, ürəkləri ilə əks etdirirlər. Bu keyfiyyətlər tənqidçilərin də ilhamını coşdurur, onlar öz məqalə və kitablarında bədii nəsrin mənəviyyat məsələlərinin canlı, real təsviri sahəsindəki uğurlarından razılıqla danışır, hətta məqalələrinə bu məsələni xüsusi vurğulayan metaforik adlar seçirdilər. Məmməd Arif Anarın " liman" povesti haqqında məqaləsini " limanlar və qırmızı gəmilər", Əziz Mirəhmədov Əkrəm Əylislinin "Kiçik qardaş" hekayəsindən bəhs edən resenziyasını "Doğma gözlər, yad ürəklər", Yaşar Qarayev gənc Elçinin yaradıcılığı haqqında düşüncələrini "Duyğuların rəngi", Qulu Xəlilov Əlibala Hacızadənin "Təyyarə kölgəsi" romanı haqqında məqaləsini "Ziyalı aləminə səyahət" adlandırmışdı.

Belə adlar tədqiqat predmeti haqqında ilkin məlumat verir, tənqidçinin hansı məsələyə daha çox diqqət yetirəcəyini sezdirirdi. A.Hüseynov da "Ulduz" jurnalında çap etdirdiyi məqalələrinin birinə metaforik ad seçmişdi: "Dəli Kür"ün ləpələri". Məqalə İsmayıl Şıxlının "Dəli Kür" romanının təhlilinə həsr edilmişdi. Tənqidçi əsərin özünəməxsusluğunu, bədii təhlil prosesindəki yazıçı fərdiyyətini, romanın janr-üslub xüsusiyyətlərini aydınlaşdırmaqla bütövlükdə nəsrin ideya-estetik təkamülünü, bədii-epik hərəkətin - irəliləyişin istiqamətlərini göstərmiş olurdu.

Ümumiyyətlə, 1960-70-ci illər ədəbi tənqidinin, eləcə də A.Hüseynovun ciddi əhəmiyyət verdiyi məsələlərdən biri ədəbiyyatda müasirlik idi. Həmin dövrdə çap olunmuş "Körpüsalanlar", "Sərinlik", "Teleqram", " liman", "Mənim nəğməkar bibim" kimi roman və povestlər ilk növbədə müasirlik baxımından təhlil olunur, hadisələrin, mövzu və problematikanın orijinallığı qiymətləndirilirdi. Həmkarlarının çoxundan fərqli olaraq A.Hüseynov müasirliyi təkcə mövzuda, problematikada deyil, ilk növbədə nəsrin poetika-janr, üslub baxımından təkamülündə, təhkiyə tərzinin yeniləşməsində görürdü. Məlumdur ki, 1930-cu illər nəsrini, xüsusilə roman və povestləri (məsələn, Ə.Əbülhəsənin "Yoxuşlar", "Dünya qopur", S.Rəhimovun "Şamo", M.Hüseynin "Səhər" romanlarını) səciyyələndirən başlıca əlamət epik vüsət, təsvir və təhkiyədə monumentallıq, detalların əhatəli təqdimi idi. Bu xüsusiyyətlər çox halda əsərin təhkiyəsinə ağırlıq, uzunçuluq gətirirdi. 60-cı illər nəsrinin bədii strukturuna isə yığcamlıq, təsvir və təhkiyədə çeviklik xas idi. Akif Hüseynov yeni nəsrin bu xüsusiyyətlərindən bəhs edərkən "hadisələrin, süjetin yığcamlığını, həyatın konkret təcəssümünü", "inikas obyektinin konkretliyini" nəzərdə tuturbunu "gerçəkliyə yeni mövqedən yanaşan, reallığa can atan nəsr" üçün təbii sayırdı. Çünki "gerçəkliyə yeni mövqedən yanaşan nəsr öz qüvvəsini əvvəlcə həyatın bir parçasında, nisbətən kiçik meydanda sınamalı idi". Okeana çıxmaq üçün dənizdən keçilməlidir. Cəmiyyəti tam göstərə bilmək üçün fərdi öyrənmək vacibdir. İlyas Əfəndiyev, Ənvər Məmmədxanlı, İsmayıl Şıxlı, İsa Hüseynov, Bayram Bayramov, daha sonralar Sabir Əhmədli, Yusif Səmədoğlu, Anar, Əkrəm Əylisli, Elçin kimi sənətkarlar məhz bu yolla gedərək, fərdin timsalında bütöv bir zümrənin, təbəqənin mənəvi aləmini, real yaşantılarını əks etdirə bilirdilər. A.Hüseynov bu keyfiyyəti yeni nəsrin özünəməxsusluğu kimi dəyərləndirir və həmin keyfiyyətin meydana gəlməsini şərtləndirən mənbələri düzgün müəyyənləşdirirdi. Tənqidçiyə görə yeni nəsr ilk növbədə 1930-50-ci illərin ən yaxşı bədii yaradıcılıq ənənələri zəminində yetişmişdir. Lakin bu fikri söyləməklə o, yeni nəsr yaradıcılarının bəhrələndiyi mənbələrin çevrəsini heç də məhdudlaşdırmaq istəmirdi: bu yazıçılar, tənqidçiyə görə, nə qədər milli bədii təcrübədən bəhrələnirdisə, bir o qədər də dünya ədəbiyyatından, xüsusilə, sovet yazıçılarının sənətkarlıq təcrübəsindən təsirlənir və bəhrələnirdilər. Dünya ədəbiyyatından yaradıcılıqla bəhrələnmə gənc yazıçıları müasir həyat haqqında, gerçəkliyin bədii təcəssümü sahəsində yeni, orijinal boyalar tapmağa, milli xarakterlər yaratmağa sövq edironlar bu vəzifənin öhdəsindən uğurla gəlirdilər. A.Hüseynovun müşahidə və təhlillərində uğurların mahiyyəti konkret bədii hadisələrin və nümunələrin, məsələn, İsa Hüseynovun "Yanar ürək" povestinin timsalında göstərilir. Tənqidçi yazır: "Yanar ürək" romanı tipli əsərlər nəsrimizi, hər şeydən əvvəl, gerçəkliyə səthi yanaşmadan xilas etmək vəzifəsini öhdəsinə götürdübuna görə də prosesin qeyri-adi dərəcədə təravətli və cazibədar hadisələri kimi geniş maraq doğurdu; ən başlıcası isə sənəti cəmiyyət həyatının hazırkı hadisələrinə, ondakı dəruni dəyişikliklərə çox sayıq münasibətlə, reallıq hissi ilə zənginləşdirdi".

Nəsrin hərəkətini və zamana uyğunluğunu Akif Hüseynovun dediyi kimi, gerçəkliyə bədii müdaxilənin, realizmin qüvvətlənməsi ilə yanaşı, həm də ədəbi qəhrəmanların dəyişməsi, yeniləşməsi şərtləndirir. 1950-ci illərin ikinci yarısından başlayaraq ənənəvi mənfi və müsbət qəhrəmanları şəxsiyyəti real, fərdi dolğunluğu və mürəkkəbliyi, qüvvətli və zəif cəhətləri, daxili ziddiyyətləri və müxtəlifliyi, təbiiliyi və səmimiliyi ilə seçilən insan əvəz edir. Belə qəhrəmanların içərisində zəhmətkeş bir kolxozçu da var, adi traktorçu da, raykom katibi də, kolxoz sədri də, mülkədar da, mühəndis də, aqronom da, müəllim də… Müəyyən həyat təcrübəsi keçmiş insanlar da var, hələ həyatın isti-soyuğunu kifayət qədər görməyən gənc də. Ancaq ictimai mövqeyindən, vəzifəsindən, yaşından asılı olmayaraq, bu qəhrəmanların əksəriyyətini yazıçılar canlı insan, bütöv xarakter kimi təqdim edirdilər. Bu cür təqdimatda obrazın fərdi cizgilərinin qabarıqlığı, sosial mahiyyətinin dərinliyi ilə canlandırılmış xarakteri görünürdü ki, A.Hüseynov bu cəhəti milli nəsrin "orijinal qələbələrindən biri kimi" qiymətləndirirdi. O, mülahizələrini konkret bir obrazın - "Yanar ürək" povestinin qəhrəmanı Sultan Əmirlinin xarakterinin təhlili yolu ilə aydınlaşdırır. Tənqidçiyə görə "Sultan Əmirli özü xalqa, ideallarımıza inamını itirmiş, elin dayağından, etimadından məhrum olmuş bir şəxsiyyətdir" və "bu obrazla yazıçının ifadə etdiyi fikirlər cəsarətli, vacib və mənalıdır". Sultan Əmirli çoxcəhətli, fərdi cizgiləri ilə seçilən surətdir. Akif Hüseynov bu həqiqətləri qəbul etsə də, "Yanar ürəy"in əsas müvəffəqiyyətini və yazıçının vətəndaşlıq cəsarətini "xalq həyatına həssas münasibətlə, yeni və dərin baxışla" izah edirdi. Belə yanaşma bir tərəfdən obrazı başqalarından fərqli baxış bucağından görməyə, digər tərəfdən Akif Hüseynovun özünün tənqidçi mövqeyini ifadə etməyə - nəsrimizin inkişafında yeni mərhələnin təşəkkül tapdığını əsaslandırmağa imkan verirdi.

Akif Hüseynovun müşahidələrinə görə yeni nəsrin mahiyyətində mühüm dəyişikliklər yaradan, onun humanist idealını zənginləşdirən, ideya-bədii təravətini təmin edən başlıca xüsusiyyət - bədii düşüncədə şəxsiyyətə - insana maraq və diqqətin güclənməsidir. Doğrudan da, əvvəlki dövrlərdən fərqli olaraq yeni nəsrdə zamanın problemlərini, xalqın milli xarakterinietnik yaddaşını qəhrəmanın - şəxsiyyətin simasında canlandırmaq, bir fərdi "milli şəxs" səviyyəsində ümumiləşdirib təqdim etmək yeni nəsr üçün səciyyəvi əlamət idi. Bütün sovet ədəbiyyatında olduğu kimi, Azərbaycan nasirlərinin əsərlərində də obrazların taleyinə, onların fərd olaraq insani yaşantılarının bədii təcəssümünə diqqət çoxalmışdı. Bu keyfiyyətlər tarixi romanlarda, məsələn, "Dəli Kür" və "Qarlı aşırım"ın bədii strukturunda, xüsusilə Cahandar ağa, Kərbəlayı İsmayıl, Abbasqulu bəy obrazlarının təqdimində aydın görünür. A.Hüseynov həmin əsərləri təhlilə cəlb etməklə Azərbaycan nəsrində bədii tərəqqinin səciyyəsini, xüsusilə milli xarakter yaratmaq sahəsində yazıçıların qazandığı nailiyyətləri əyaniləşdirir.

Ümumiyyətlə, özünün uçuş startını 1960-cı illərdən götürən yeni nəsri fərqləndirən əlamətdar məziyyətlər sırasında bədii qəhrəmanın tipi məsələsi mühüm yer tutur. Yeni ədəbiyyat yeni qəhrəmandan başlanır. Ona görə Akif Hüseynovun araşdırmalarında bu məsələ xüsusi təhlilə cəlb edilir. "Yazıçı mövqeyi və qəhrəman" icmalında Anarın " liman", Ə.Əylislinin "Adamlarağaclar", "Güllü paltar mövsümü", Elçinin "Bir görüşün tarixçəsi", M.İbrahimbəyovun "Ondan yaxşı qardaş yox idi", İ.Məlikzadənin "Evin kişisi" kimi povest və hekayələrindəki Nemət, Sadıq, Canəli, Məmmədağa, Məsməxanım, Cəlil müəllim surətlərini çağdaş insanın - azərbaycanlı fərdin mənəvi aləmini əks etdirən "yeni qəhrəman tipi" adlandırmaqla onların milli nəsr tarixindəki mövqeyini müəyyənləşdirir.

1930-50-ci illərin ədəbiyyatı kimi 1960-80-ci illərin ədəbiyyatı da (həm poeziya, həm nəsr, həm də dramaturgiya) ideya-estetik məzmunca sosialist, formaca milli olan sovet ədəbiyyatı idi. Müxtəlif xalqların dillərində yaranan bu ədəbiyyat çoxmillətli ədəbiyyat sayılırdı. Yazıçının milli mənsubiyyətindən asılı olmayaraq bu ədəbiyyatın nümayəndələrinin hamısı vahid yaradıcılıq metodu - sosialist realizmi əsasında yazırdılar. Bu ədəbiyyatların hər birində milli ideallar bəşəri arzularla vəhdətdə verilirdi. Təbii ki, ədəbi tənqid də sovet ədəbiyyatının beynəlmiləl və bəşəri mahiyyəti ilə yanaşı, milli müəyyənliyin də tədqiqinə ardıcıl diqqət yetirir, sovet ədəbiyyatında milliliklə beynəlmiləlliyin dialektik vəhdətini şərtləndirən amillərin izahına xüsusi əhəmiyyət verirdi. Bu baxımdan Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında iki sanballı tədqiqat əsəri seçilirdi: Qasım Qasımzadənin "Ədəbiyyatda millilik və beynəlmiləllik" (1982) və Akif Hüseynovun "Müxtəlifliyin birliyi" (1983) monoqrafiyaları. Bu kitabların ikincisində çoxmillətli sovet ədəbiyyatının ideya-estetik birliyi, sosialist məzmunla milli forma arasındakı əlaqə, sənətin milli müəyyənliyini şərtləndirən amillər, milli xüsusiyyətlərin təzahür sahələri tədqiq olunur. Müəllif "məzmunca sosialist, formaca milli" formulunun geniş elmi təfsirini verərək bu formulun ideya-estetik qatlarını və daxili, milli müəyyənlik məsələsini aydınlaşdırır.

Monoqrafiyada milli xarakter problemi xüsusi fəsildə tədqiqata cəlb edilmişdir. Bu, təsadüfi deyildir. Məlumdur ki, 60-cı illərdə milli xarakter məsələsi təkcə ədəbiyyatşünaslığın deyil, ictimai fənlərin: tarix, fəlsəfə, psixologiya və sosiologiyanın da maraq və mübahisə obyekti olmuşdur. Həmin dövrdə milli xarakteri "illüziya" (V.İ.Kozlov), "həyatda olmayan bir şey" (T.Y.Burmistrova) sayanlaronu irqçilik baxımından izah edən alimlər var idi. Bədii mədəniyyətin milli müəyyənliyi, milli psixologiya haqqında hətta sovet alimlərinin özlərinin də arasında mübahisələr var idi. Buna görə istər cəmiyyətdə, istərsə də bədii ədəbiyyatda milli xarakter barədə söhbətlər ciddi nəzəri-metodoloji səciyyə daşıyırdı. Akif Hüseynov milli xarakteri "millilik problemində ən əhatəli, ən tutumlu məsələ" hesab edərək onun tarixi səciyyə daşıdığını da xüsusi nəzərə çatdırır. Belə düzgün yanaşma tənqidçinin təhlillərinə dərin elmilik gətirir. O, "Dəli Kür" romanındakı Cahandar ağa, Mələk, Güləsər surətlərini məhz milli kolorit baxımından təhlil etdiyi üçün yazıçının bu surətlərə qarşı oxucuda oyatdığı rəğbət və sevgini daha da qüvvətləndirir. Allahyarla bağlı təhlilləri isə, əksinə, bu surətə qarşı ikrah hissləri oyadır.

Azərbaycan ədəbiyyatında yeni nəsrin hərəkətini zamanın hərəkəti ilə qarşılıqlı əlaqədə öyrənən A.Hüseynov nəsr prosesinin konkret mənzərəsini daha təfərrüatlı təhlil etmək üçün bir sıra hallarda ona konkret zaman kəsimində - bir ilin hüdudunda diqqət yetirir. Bu baxımdan onun Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunda hazırlanan və müxtəlif illəri əhatə edən "Ədəbi proses" kitabları üçün yazdığı "Nəsr" icmalları həm nəzəri təhlillərin səviyyəsinə, həm də fakt zənginliyinə görə seçilir. Həmin icmalların bir qismi tənqidçinin "Sənət meyarı" (1986) kitabında toplanmışdır. Bu icmallar ilk növbədə tədqiqat obyektinin masştablı olmasına görə fərqlənir. A.Hüseynov öz nəzəri mülahizələrini ümumiləşdirmək, müasir nəsrin inkişaf meyllərini düzgün göstərə bilmək üçün bütün ədəbi nəsillərin nümayəndələrinin çap olunmuş əsərlərini (yaxşısını da, ortababını da, pisini də) oxumaq zorunda qalır ki, bu tənqidçidən böyük səbir və dözüm tələb edir. A.Hüseynovun tənqidçilik fəaliyyətində qazandığı bir çox uğurların səbəbi elə onun səbirli, dözümlü, soyuqqanlı olması ilə bağlıdır.

Akif Hüseynov özünəxas yazı ədası, təhlil mədəniyyəti olan tənqidçidir. Müasirlik, həyatilik, milli kolorit, yığcamlıq, bədiilik, novatorluq onun sənət əsərindən tələb etdiyi başlıca keyfiyyətlərdir. Analitizm, obyektivlik, elmilikbütün bunların hamısı ilə birlikdə səmimilik onun tənqidçi "mən"ini başqalarından ayıran özgün əlamətlərdir. Onun yazı və tənqid manerasını fərqləndirən bir əlamət də var ki, bunu həmkarı Arif Səfiyev dəqiq müəyyənləşdirmişdir: tənqidi düşüncənin vüsətli olması və tənqidçi üslubunun epiklik məziyyəti! Doğrudan da sanki nəsrə məxsus epik genişlik onun tənqidçi üslubunun da epiklik keyfiyyəti kəsb etməsinə səbəb olmuşdur

 

 

Zaman ƏSGƏRLİ

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 22 iyul.- S.3.