İnsan mənzərələri

 

Pirayə xanıma

 

Bursa həbsxanasında yatdığım illərdə "Görkəmli adamların həyatı" seriyasından bir kitab üzərində işləyirdim. Və görkəmli adamlar dedikdə, qəribə də olsa, məşhur sultanları, paşaları, sənət adamlarını, alimləri, gözəllik kraliçalarını, quldurları, milyonçuları deyil, səs-sədaları işlədikləri fabrikdən, tarladan, dükandan, yaşadıqları məhəllədən uzağa getməyən adi insanları nəzərdə tuturdum. Təbii ki, təxəyyülə yox, real həyata müdaxilə etdiyim üçün poetik süsdən daha çox publisistik tona üstünlük verirdim.

Həmin ərəfədə faşist Almaniyası SSRİ-yə hücum etdi - İkinci Dünya müharibəsi başladı. Bu mənim planlarımı dəyişdirdi. Belə qərara gəldim ki, iyirminci əsrin tarixini yazım, əlbəttə, bədii şəkildə. Bu tarix müxtəlif millətlərdən, təbəqələrdən olan insanların həyatlarını ehtiva etməli idi. Yəqin düşünəcəksiniz: faşist Almaniyasının SSRİ-yə hücumu ilə iyirminci əsr tarixi arasında nə əlaqə? Bəlkə də haqlısınız. Amma indiki kimi xatırlayıram: Baş mühafizəçinin müharibənin başladığını xəbər verəndə, elə bil, içimdə nəsə qırıldı və iyirminci əsrin tarixini yazmaq duyğusu qəlbimə hakim kəsildi. Belə qərara gəldim ki, Hitlerlə başlayım, sonra geriyə - Boyer hərbinə doğru getdim, həbsxanadan çıxdıqdan sonra da, ölənə qədər hər il müharibə əleyhinə bir kitab yazım. Demək ki, faşizmin yeniləcəyindən, eyni zamanda, həbsxanadan çıxacağımdan əmin idim…

İyirminci əsrin tarixini tanıdığım bütün xalqların - türklərin, azərbaycanlıların, rusların, ukraynalıların, ingilislərin, fransızların, hindlilərin bəzən üç sətirlik, bəzən üç səhifəlik tərcümeyi-hallarını anladaraq yazacaqdım. Bələd olduğum bu insanlara təxəyyülümdə yaratdığım insanları da qatacaqdım.

Sonradan mən "İyirminci əsrin tarixi" kitabının adını dəyişib, məzmununa uyğun olaraq, "İnsan mənzərələri" qoydum.

O günlərdə kraliça Yelizavetta dönəmində yaşamış şairlərin şeirlərini və Qoqolun "Ölü canlar" pyesini təzəcə oxumuşdum. Güman edirəm ki, o sənət nümunələrinin də yazdıqlarıma müəyyən təsiri və faydası olmuşdur.

Həbsxanadan çıxdığım zaman  artıq 66000 misra yazmışdım.

Azadlığa çıxdıqdan bir il sonra vətənimdən ayrılmaq məcburiyyətində qaldım. "İnsan mənzərələri"ni özümlə götürə bilmədim, yaxalansam məhv edərlər deyə qorxdum. Sizə bəlkə də qəribə gələcək: 66000 misranın üzünü köçürməyə, yəni ikinci nüsxəsini hazırlamağa vaxt tapmamışdım. Tam mətni bir neçə yerə bölüb, dostlarıma payladım. Moskvaya gəldikdən bir qədər sonra onların böyük bir qisminin polisin əlinə keçdiyini və yandırıldığını öyrəndim. Xoşbəxtlikdən, mən hələ həbsdə olarkən əsərin bəzi hissələri Parisdə kitab halında dərc olunmuşdu. Bu gün əlimdə 66 min misradan cəmi - 17000 misra var…

Amma insan heç vaxt ümidini itirmir, yerdə qalan o 49000 misranın da bir gün tapılacağına inanıram.

 

Nazim Hikmət

1961-ci il, Moskva

 

1941-ci ilin baharında

Heydərpaşa vağzalında

                             gündüz saat üç.

Pilləkənlərin üstündə

                          gün işığı,

                               yorğunluq

                                      və təlaş…

Bir adam

    pilləkənlərdə dayanıb,

                        bir şeylər düşünür.

Zəif,

     gücsüz

            və qorxaqdı.

Burnu sivri və uzundu.

Sifəti çopur-çopurdu.

Pilləkənlərdə dayanan adam -

                                   Qalib usta -

qəribə şeylər

               düşünməyilə məşhurdu:

"Halva yesəm hər gün" -

                deyə düşündü beş yaşında.

"Məktəbə getsəm" -

                  deyə düşündü on yaşında.

"Atamın bıçaq dükanından

axşam əzanından

əvvəl çıxsaydım" -

            deyə düşündü on bir yaşında.

"Sarı çəkmələrim olsa,

qızlar mənə baxsalar" -

            deyə düşündü on beş yaşında.

"Atam niyə bağladı dükanını?" -

            deyə düşündü on altı yaşında.

"Məvacibim artarmı?" -

            deyə düşündü iyirmi yaşında.

"Atam əllisində öldü,

mən də belə tezmi öləcəyəm?" -

     deyə düşündü iyirmi bir yaşında.

"İşsiz qalsam" -

      deyə düşündü iyirmi iki yaşında.

"İşsiz qalsam" -

      deyə düşündü iyirmi üç yaşında.

"İşsiz qalsam" -

      deyə düşündü iyirmi dörd yaşında.

Və zaman-zaman işsiz qalaraq,

"İşsiz qalsam" -

            deyə düşündü

əlli yaşına qədər.

Əlli bir yaşında

"Qocaldım,

   atamdan bir il çox yaşadım" -

dedi.

İndi əlli iki yaşındadır.

İşsizdir.

Pilləkənlərdə dayanıb,

qəribə bir hiss gəmirir beynini:

"Neçə yaşımda öləcəyəm?

Öləndə üstümdə

bir yorğan olacaqmı?"

 

Burnu sivri və uzundu.

Sifəti çopur-çopurdu.

 

Dənizdə balıq qoxusu,

döşəmələrdə

            taxtabitilər ilə gəlir

            Heydərpaşa vağzalına bahar.

Səbətləri və heybələri

            pilləkənlərdən endirirlər,

            pilləkənlərdən qaldırırlar.

Polisin yanında

                        bir çocuq,

                        təxminən on beş yaşında,

                        enir pilləkənlərdən.

Bir sənədi-filanı yox,

adı Kamaldı,

və yapyalnızdı,

köynəksizdi, ayaqqabısızdı

kainatın ortasında...

Aclığından başqa

                        bir şey xatırlamır,

bir də xəyal-məyal -

       qaranlıq bir yerdə bir qadın...

Pilləkənlərlə qaldırılan heybələrin

qırmızıdı,

              mavidi,

                      qaradı naxışları.

Bu cür heybələri

     əskidən ata, qatıra yükləyərdilər,

indi qatarla aparırlar...

 

Pilləkənlərdən bir qadın enir.

Çarşaflıdı, şişmandı.

Adviyədi adı.

Əslən qafqazlıdı.

1311-ci ildə  qızılca çıxartdı.

1318-ci ildə gəlin oldu.

Paltar yudu,

xörək bişirdi,

uşaq doğdu.

Və bilir ki,

          öldüyü zaman

               bir şal qoyacaqlar tabutuna,

                        Selatin camilərindən.

Bir kürəkəni imamdır.

Pilləkənlərin üstündə gün işığı,

                          bir baş yaşıl soğan

                           və bir insan:

                                   Əhməd onbaşı.

Səfərbərlik oldu:

yunan müharibəsinə getdi.

Məşhur bir sözü vardı:

"Dayan,

         həmşərim, dayan,

                  axırına çıxırdıq..."

Pilləkənlərdən bir qız qalxırdı.

Corab toxuyandır:

Topxana küçəsində, Qalatada.

Atifətdi adı.

On üç yaşındadı.

Qalib usta

baxdı Atifətə.

"Evlənsəydim əgər

nəvəm olardı bu boyda,

           çalışardı, mənə baxardı" -

                         deyə düşündü...

 Sonra

       birdən- birə

                Şevkiyə gəldi ağlına,

                      Eminin qızı Şevkiyə.

Mavi-mavi gözləri vardı.

Keçən il

    hələ həddi-buluğa çatmamış

          Şahbaz dərəsində pozdular.

 

Pilləkənlərdə səbətlər və heybələr...

Pilləkənlərdə səbətlər və heybələr...

Pilləkənlərdə səbətlər və heybələr...

Qalxan kim, enən kim...

Qalxan kim, enən kim...

Qalxan kim, enən kim...

Əhməd onbaşı:

- Gələn yenə əsgərdi, - dedi

və yetişdi heybəyə.

Heybədə

mavi nimtənə, palto, qara şalvar,

kətan və rezindən tikilmiş çəkmələr,

fetr silindr,

saqqal,

Lahur mahudundan qurşaq.

Əsgər,

    Əhməd onbaşının

          çiyinlərini sığallayaraq:

- Qorxma, - dedi,

                 arvad-uşağı

                             incitmərik,

amma bir az xərciniz çıxacaq...

 

Heydərpaşa limanında

qağayılar enib-qalxır

dənizdə üzə çıxmış

          leşlərin üstündə.

Həsəd aparılacaq

            bir şey deyil

                qağayıların həyatı...

Vağzal saatında

               dördə beş dəqiqə

                                    işləyir.

Elevatorla

          buğda yükləyirlər

                 İtaliyan bayraqlı

                                bir gəmiyə.

 Ayrıldı

       Əhməd onbaşıdan əsgər,

                             girdi vağzala...

 

Pilləkənlərdə

           gün işığı,

                  yorğunluq

                          və təlaş

   bir də

        qızılı rəngli

             bir ölü kəpənək var.

İri insan ayaqlarını

                    məhəl qoymadan

bəmbəyaz,

upuzun daş döşəmənin

                              üstü ilə

sürütləyirlər qarışqalar

           kəpənəyin ölüsünü...

 

Avdiyə xanım

yanaşdı polisə,

nə danışdı - nə danışmadı,

         oxşadı çocuq Kamalın başını

və bir yerdə

                 şöbəyə getdilər.

   hər nə qədər,

          bir də görülməyəcəksə də,

                                  xəyal-məyal

qaranlıq bir yerdə

                        xatırlanan qadın,

çocuq Kamal

        yapyalnız deyil artıq

                     ortasında kainatın...

Bir az qab-qaşıq yuyub,

bir az su daşıyacaq

və Avdiyə xanımın

         dizinin dibində yaşayacaq...

 

Pilləkənlərdən dustaqlar çıxırdı,

zarafatlaşıb,

               gülüşərək.

Üç kişi,

bir qadın

və dörd jandarma.

Kişilər qandallı,

qadın qandalsız,

jandarmalar süngülü...

 

Pilləkənlərin üstündə

                  bir ərik çiçəyi,

                  bir siqaret qutusu,

                  bir qəzet parçası.

Dustaqlar ayaq saxladılar.

Jandarma Həsən

         salamlaşdı Əhməd onbaşı ilə.

Jandarma Heydər

                      bir siqaret qutusunu

yerdən götürüb,

                      qoydu cibinə.

Dustaq qadın

     boynuna sarılan Atifətin

               öpdü iki yanağından.

Qolları qandallı Xəlil

əyilib baxdı

    ərik çiçəyinin yanındakı

                    qəzet parçasına:

bir sütunluq bir əsgər şəkli,

uniforması bəlli deyil,

uzun saqqalı,

başındakı ağ sarğı

                        qana bulaşıb,

sonra təyyarələr -

    qanadlı köpək balıqları kimi -

altında "qırıcılar" deyə yazıblar...

Sonra bir liman -

            kiçik, ağ dairələr

                        cızılıb üzərində.

Adını oxuya bilmədi -

neft ləkəsi hərfləri pozmuşdu.

Üç qadın

        yüyürərək qalxdılar

                             pilləkənləri,

başlarında uzunşüllə papaq,

ayaqlarında yastı çəkmə,

şəhərli olmadıqları bəlli.

Qolları qandallı Süleyman

qadınları gördü.

Gənc bir xanım

             keçirdi ürəyindən.

Ərik çiçəyini

           nişan alıb tüpürdü.

Qolu qandallı Fuad

         söz atdı Qalib ustaya:

- Yenə tuhaf şeylər düşünürsən.

- Düşünürəm, övladım...

              sizə də keçmiş olsun...

- Sağ ol, usta.

Amma düşünmək

                dəyişdirməz həyatı...

Fuad

tərsanədə çilingər işləyirdi.

19 yaşında tutuldu -

iki yoldaşı ilə

   pərdələri endirib,

       bir kitabı oxuduqları

                                   üçün...

Və iki ildir yatır.

İndi uzaqlara göndərirlər.

Qalib usta

bu səfər

       dəhşətli şeylər düşünərək,

baxdı

     Fuadın qollarındakı qandala...

Bu günədək

         fərqinə varmadan

                   üst-üstə yığılan şeylər

tıxacını atan

      bulaq suyu kimi

               əvvəlcə bulanlıq-bulanlıq,

                            sonra bərraq-bərraq

axdı beyninin içindən:

"Nə qədər çox fabrik var

    İstanbulda,

hələ Türkiyədə nə qədər çox,

hələ dünyada nə qədər çox,

sayılmayacaq sayda...

Dünən axşam

               tornaçı əyyaş Qədirin

meyidini tapdılar

                universitetin qapısında,

qorxusundan

            tələbə qızlardan

birinin ürəyi getdi...

Nə çox sağanaq var,

nə çox qayış,

nə çox dirsəkli val,

nə çox mator

fırlanır ha, atam,

fırlanır,

fırlanır...

Nə qədər çox adam,

                   nə qədər çox adam

işsiz qalarsam,

işsiz qalarsam

                       deyə düşündü...

Mürəttib Şahab usta

                                   kor oldu,

indi mətbəələrdə dilənir...

Nə çox tikiş dəzgahları,

frezləmə dəzgahları,

torna dəzgahları,

pulanya dəzgahları,

pulanya dəzgahları var..."

Qalib usta

            pulanyaçı idi...

Kim bilir,

        dünyada nə qədər,

                   nə qədər işsiz var,

bir gün

            işsizləri yığıb

                       əsgər apardılar,

işsiz adam

      əsgər gedərsə

              yenəmi işsiz sayılar?

Fuad,

      Qalib ustanın üzünə baxdı:

- Yenə,

    dərin fikrə getdin, usta.

Qalib usta,

Fuadın qollarındakı

                           qandala toxundu:

- Allah axırımızı.... -

öz səsindən diksindi...

sonra yavaş səslə dedi:

- Xeyrə calasın, oğlum...

Nazik,

      qara bığları altından

                        gülümsündü Fuad:

- İnşallah,

        axırımız xeyir olar mütləq...

Qalib ustanın

       kirpikləri tökülmüş gözləri

                                                           nəmli,

uzun burnu titrəyir.

Və ətrafda

                        heç kəs görməsin deyə,

gizlicə

     Fuadın cibinə qoydu

əlli beş quruşundan

                        iyirmi quruşunu.

 

Vağzal saatı 15:08-i göstərir.

15:45-də yola düşəcək qatar.

Gözləmə salonunda

oturan kim,

gəzişən kim,

üzüqoylu yatan kim...

basqıcı Ömər

ovuclarında saqqalı,

ayaqyalın,

betonun üstündə

              ikiqat olub səhərdən bəri.

yenə səhərdən bəri

Ömərin gözləri önündə

nazik,

            uzun qollarını

                        yelləyə-yelləyə,

əlində bıçaq

                        var-gəl edir Rəcəb.

Stolda üzüqoylu yatır Əli,

qumralsaçlı başını

     qoyub biləklərinin üstünə .

köynəyinin kürəyi cırıq-cırıqdı...

 

Gözləmə salonunda

oturan kim,

gəzişən kim,

üzüqoylu yatan kim...

 

Nazim Hikmət

 

Ardı var

 

Hazırladı: Dilsuz

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 2 dekabr.- S.16-17.