Vaqif Bayatlının həndəsəsiz aləmi

 

Bir gün bir an gələcək

bu göy o dağlartək

aşağıya çəkiləcək

keçir indi ordan da O,

sənin heç vaxt duymadığın

başqa göyə baxa-baxa,

ordan da başqa dünyanın

Ayı kimi çıxa-çıxa,

günü kimi doğa-doğa...

Tanrı ilə eyni dünyada yaşamaq istəyinə görə ərzdən ərşə ( ərşdən o tərəfə) adlayan Vaqif Bayatlının fəhmində Peyğəmbər belə merac edir. Salvador Dalinin rəsm etdiyi "Ayın aydınlatdığı fəlsəfə", yəni metafizika da elə budur.

Vaqif Bayatlı həmin o göylərin ahəngində bir yerüzü qurmaq istəyir. Bu, öz mistik metafizik məqamında halında ayrıca, yerlə göy arasındakı mavi boşluqda, yaşıl zolaqda "sevgidən-sevgiyə, ulduzdan-ulduza" uçan, "yorulanda göyün yaxasına qonub eşq yuxusuna gedən" Bayatlının duru həndəsəsiz aləmidir. Bilmirəm, onu başqa cür necə adlandırmaq olar?

...Ən yaxın qonşu ulduzdan,

Bir kişi çıxır gecəyə.

Baxa-baxa bizim göyə...

...İçindən qışqırır ahı:

Allahı istəyrəm! Allahı!

Bu dünyanın

ən şirin yuxusutək,

ən ətirli dumanı,

ən ətirli qoxusutək

Allahı istəyirəm...

Sonra çatmaq bu dünyanın,

Zamanın son sahilinə,

Çatmaq, çıxartmaq başını

Bu dünyadan bir qırağa -

Allahın bizi buraxıb

Bu dünyadan birdəfəlik

Baş alıb getdiyi çağa,

Bizi neçin atdığını

Elə orda göy üzündə

Diz çöküb sormaq Allaha.

 

Elə o anda o kişi

Dözmür, susdurur ahını,

O beləcə heç bir gecə

Qıymır böyük Allahına -

Gedib Allaha çatmağa

İmkan vermir ahına,

Qayıdır girir evinə

Ahı doymaya-doymaya,

Salmaq istəmir Allahı

Allahın min illər öncə

Onu saldığı dünyaya...

Bu "otantik varlıq... bizləri heç bir zaman çata bilməyəcəyimiz varlığı düşünməyə yönəldən şərtdir" (Haydigger).

"Yerüzü, bütün kainatın tək ibadət yeri"dir - qənaəti təsəvvüf olsa da, Yerin Göyüzünün ən uca nöqtəsi olduğunu duymaq, bunu xəbər vermək təsəvvüf deyil, bəlkə göyüzündə yuvarlanan "yupyumru bir eşqdir". Elə buna görə yağış damlası kimi balaca sıxılımış varlığın hansı mistik partlayışdan sonra "mütləq bir toza" deyil, başqa dünyalara kainatlara çevrilməsini anlamaq üçün Vaqif Bayatlı üslubuna keçid zəruridir. Neçə illərdir ki, Orxan Vəlinin biz uyqudaykən göyüzünü rəngləyən Dalğaçı Mahmudundan fərqli olaraq, Vaqif Bayatlı Göyüzünü Yerüzünün qəmli bir az da sürreal rəngləri ilə boyamaqdadır: "Gün işığındandı fırçası / ay işığındandı fırçasının köynəyi, donu..."

O, ədəbiyyatda düşüncədə BÖYÜK TUFANI doğurmadı, amma milli obrazların varlığını qlobal tufanlardan - estetikalardan xilas edə bildi. Bayatlının şeirlərində doğma, çox doğma munis bir Azərbaycan var. Elə bir Azərbaycan ki, ondan daha şairanəsi, daha poetiki Vaqif Bayatlıyaqədərki şeirimizdə ya çox nadir hallarda görünüb, ya da heç görünməyib.  "Bu dünyaya göy payıtək göydən gələn" Azərbaycan "...hər an Tanrının kirpiyilə yırğalanan anabeşik"dir ki, hamımız onun içində körpəyik, köyrəyik, çiçəyik...

Araz axar bircə-bircə,

Ölər diricə-diricə.

A bürcü-bürcü-bürcü!

A bürcü-bürcü-bürcü!

Yurdum bir ah çəkəndə

Dağları bürcü-bürcü!

Göyləri tuncu-tuncu!

 

... A bürcü-bürcü-bürcü!

Vətən dara düşəndə

Qırılanda dağları,

Qırılanda qılıncı

Göyə qalxıb ulayar

Analar bürcü-bürcü!

Vaqif Bayatlı Odərin qanad taxıb göyə qaldırdığı obrazlar sistemi bizdə heç hər zaman birmənalı qarşılanmayıb. Deyiblər ki, Azərbaycan türkcəsində anaların ulaması anlayışı yoxdur. Azərbaycan dilində heç bürcü deyilən bir söz yoxdur. Amma bu heç kəsə haqq vermir ki, Vətən dara düşəndə göyə qalxıb bürcü-bürcü ulayan analara görə durub Vaqifi qınasın. Bir halda ki, bu hadisə, hadisəni ifadə edən söz dilimizin mifik magik yaddaşı ilə bağlı bir prosesdir. Göydən enib Oğuz xana süd verən Boz Qurd, necə ola bilər ki, Vətən dara düşəndə Göyə qalxıb Göy üzünün üstünə qonub tuncu-tuncu göylərin altında bürcü-bürcü ulamasın?

Dilin universal mahiyyəti ondan ibarətdir ki, bu yaddaş ərazisində xalqın bütün inanc dövrləri dibə sovrulurOlur belə! Diri yaddaş üçün bu vaqeələr şairanə gözlənilməz deyil, real, sabit bir əsasa malik olsalar da, hər halda Arazın bircə-bircə axması da, diricə-diricə ölməsi , göy atların göydən, atların dan üzündən gəlişi , qılıncın qayadan, Qıratın dəryadan çıxması da, Vətən dara düşəndə göyə qalxıb ulayan analar da, nəinki poeziyamız üçün, ümumiyyətlə, çağdaş Azərbaycan şeir dili üçün yeni hadisələrdir. onları dilimizin semiotik harmoniyasını yarada bilən iki-üç şairimizdən biri Vaqif Bayatlı yazıb. Elə ona görədir ki, Vaqifin dilində (şeirində) Araz bircə-bircə axar, diricə-diricə ölər. Çünki  Bütöv Azərbaycanın son göyüzündən görünən mənzərədə "Arazın qaçan tikanlarına ayaq qoya-qoya özümüz ayaqyalın qaçırıq".

Vaqif Bayatlı iyirminci əsrin səksəninci illərində ənənəvi baxışlar sistemini bəlli ehkamlara məhəl qoymadan dağıtdı. XXI yüzilin ilk şeirlərini isə "Qanad açmadan uçanlar, nəfəs açmadan sevənlər, səs açmadan oxuyanlar, yıxılırkən özündən başqa hamıya dua açanlarçün sözsüz şeirlər" olaraq yazdı. Ayrıca poetik bir sistem, yeni bir paradiqma doğurdu. Şeirimizin ana yoluna içərisində çağımızın insanları, bu insanların taleyi ilə dolu "Tanrı tramvayları", "Göy faytonları" qoşuldu...

 

Azər Turan

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 4 noyabr.- S.3.