Publisistika: meyillər,
problemlər, axtarışlar
Publisist yaradıcılığı ədəbi prosesin
çox mühüm və məhsuldar bir qolunu təşkil
edir. Biz həyat
axarının ahəngini, dövrün nəbzinin
döyüntüsünü ədəbi
yaradıcılığın digər növlərindən
daha çox publisistikada hiss edirik. Publisistika -
zamanın, mühitin tələblərinə müvafiq olaraq
yaradıcılıq potensialını aktiv ictimai fəaliyyət
üsuluna çevirmək vasitəsi, sənətkarın həyata
nüfuzunun başlıca barometri, mövcud problemin həlli
istiqamətində düşünməyə və hərəkətə
sövq edən yeni fikir, ideya, enerji
ötürücüsüdür.
Ötənilki mətbuatımızda ("Azərbaycan",
"Ulduz", "Ustad" kimi jurnallarında, "Ədəbiyyat
qəzeti", "525-ci qəzet", "Kaspi",
"Kredo" və s. kimi qəzetlərdə) oxuculara təqdim
edilmiş çoxsaylı publisist
yaradıcılığı nümunələrinin təhlili göstərir ki, publisistika bu
gün də həyatla nəfəs alır və ədəbi-ictimaii
prosesin ön xəttində mövqe tutmağa səy göstərir.
Bu da yaşadığımız dövrün
"ovqatını" müəyyən edən dünyəvi
hadisələrin yenə kifayət qədər mürəkkəb
olması və
ölkəmizdə gedən proseslərin dinamiklik və
çoxşaxəlilik (quruculuq, islahatçılıq,
inteqrasiya və s.) kimi xüsusiyyətləri ilə əlaqədardır.
Biz bu məsələlərə aydınlıq gətirmək
üçün, təbii ki, material gurluğunu nəzərə
alıb daha xarakterik olanları araşdırmağa
çalışdıq.
"525-ci
qəzet" həyat axarını operativ surətdə
informasiyalaşdırmaqla yanaşı, cəmiyyəti
düşündürən ən müxtəlif problemlərlə bağlı
publisist düşüncələrin geniş - siyasi, elmi və
bədii publisistika formalarında
ifadəsinə meydan verir. Qəzet buna həm peşəkar
redaksiya kollektivi formalaşdırmaqla, həm də nüfuzlu
söz, qələm sahibləri ilə sıx əməkdaşlıq
əlaqələri yaratmaqla nail ola bilir.
Xüsusən də qəzetin xalq
yazıçılarımızdan Anar, Elçin, akademiklərimizdən
İsa Həbibbəyli, Nizami Cəfərov, Rafael Hüseynov,
professorlarımızdan Vilayət Quliyev, Qulu Məhərrəmli,
tənqidçi-ədəbiyyatşünaslarımızdan
Vaqif Yusifli, yazıçı-publisistlərimizdən Elmira
Axundova, Sadıq Elcanlı və
b. kimi imzası məşhur seçmə müəllifləri
öz ətafına toplayıb onların müəyyən
mövzu-problemlər üzrə silsilə məqalələrini
dərc etməsi publisist fəallığa sövq etmə
vasitəsi kimi diqqəti çəkməyə bilmir. Məsələn,
xalq yazıçısı Anarıın ilboyu qəzetin hər şənbə
sayında, "Səhər-səhər" rubrikası
altında dərc etdirdiyi silsilə
yazılarını götürək. Bu silsilədə biz
yazıçı-publisistin yaşanan günlə səsləşən,
mövzu-problem baxımından çoxçeşidli, sənətkarlıq
baxımından bir-birindən maraqlı yaradıcılıq
nümunələri ilə tanış
oluruq. Onun Azərbaycana qarşı şovinist, qərəzli
çıxışlar edən əcnəbilərə, Novruz
bayramına, rus şairi Yevgeni Yevtuşenkoya, rəssam Əzim
Əzimzadəyə, Azərbaycan Yazıçılar Birliyinə
rəhbərlik etdiyi otuz illik fəaliyyətinə, qədim
yazılı abidələrimizə, Üzeyir Hacıbəyliyə,
ömrün bir sınağına və s. həsr etdiyi əsərləri
göstərir ki, Anar nədən yazırsa-yazsın,
faktı bədii təfəkkür
süzgəcindən keçirib mənalandırma istedadı,
təsvir, təhkiyə dilinin elastikliyi, söz, ifadə
assosiasiyalarının zənginliyi, forma
axtarışlarındakı yenilik ruhu publisistikasını
daha maraqlı və oxunaqlı edir. O, öz silsilə
yazıları ilə bir daha sübut etmiş olur ki, istedadlı publisist
üçün "çeynənmiş mövzu",
"çağırılmış bayatı" problemi,
"mövzunun irisi-xırdası" məhdudluğu
anlayışı yoxdur, başlıca şərt adi
görünən faktı, hadisəni də ümumiləşdirib
ictimai cəhətdən əhəmiyyətli mətləblər
haqqında fikir söyləməyə yönəltməkdə,
mühakimə orijinallığında, ideya yeniliyindədir.
Misal üçün, yazıçının min dəfələrlə
haqqında bəhs edilmiş Novruz bayramı, səməni
göyərtməyin səbəb və sirləri barədəki
məqaləsi, əslində, çox uzaq keçmişin dərin
qatlarından süzülə-süzülə, durula-durula
keçib gələn insan-təbiət, insan-torpaq münasibətləri
haqqında orijinal düşüncələr təsiri
bağışlayır. Yaxud onun "Qum
saatı" məqaləsində tarixi dönəmlərin
insan şüuruna və psixologiyasına, o cümlədən
ədəbiyyata təsiri maraqlı fakt və mülahizələrlə
açılıb göstərilir ki, bu da faktları təhlil
yolu ilə dəyişən və əbədi qalan dəyərlər
problemini çözməyə imkan verir.
Elmi-publisist yazılar silsiləsində isə akademik
İsa Həbibbəylinin ədəbiyyatın dövrləşmə
konsepsiyası və inkişaf mərhələləri
mövzusundakı məqalələri diqqəti xüsusilə
cəlb edir.
Bu silsulədə yer alan "Erkən realizm dövrü",
"Anadilli ədəbiyyat epoxası: Həsənoğludan
Füzuliyədək", "Maarifçilik və
realizm", "Tənqidi realizm epoxası və romantizm"
adlı yazılarda mühüm tarixi hadisələrin, ictimai mühitin ədəbiyyata
təsiri və bu kontekstdə ədəbiyyat tarixinin dövrləşdirilməsi
prinsiplərinə yenidən baxılmasının zəruriliyi
məsələsindən bəhs olunur. Müəllifin ədəbiyyat
tariximizə hər cür ideoloji basqıdan kənar, sərbəst
surətdə, yeni meyarlarla yanaşması, ədəbi-tarixi
faktları dəqiq, obyektiv elmi təhlili həmin silsilə
yazıların elmiliyini, öz fikir və qənaətlərini
aydın, rəvan, oxunaqlı bir dildə, hətta bir sıra
hallarda elmi düşüncələrini poetik ifadə tərzi
özünəməxsusluğunda
oxucu kütlələrinin nəzərinə
çatdırması və mülahizələri ilə həm
elmi-ədəbi, həm də geniş oxucu kütlələri arenasında fikir mübadiləsinə
təkan verməsi isə publisist səciyyəsini təyin
edir. İ.Həbibbəyli bu silsilə
yazıları ilə uzun illər müddətində həm ədəbiyyatşünaslıq
elmimizdə, həm də ictimai şüurumuzda
daşlaşmış təsəvvür və ehkamları
uçurub onları yeni dəyər və təsnifat sistemli qənaətləri
ilə təzələyir.
İ.Həbibəylinin,
həmçinin, il ərzində, ən müxtəlif
mövzularda dərc etdirdiyi yazıları (akademik Ağamusa
Axundova həsr etdiyi "Humanitar elmi düşüncənin
miqyası", rejissor Azər Paşa Nemətin
yaradıcılıq məziyyətlərindən bəhs edən
"Universal rejissorluq missiyası", iqtisad elmləri doktoru,
professor Ağarza Rüstəmovun elmi yaradıcılığı
və şəxsiyyəti haqqındakı "Adilikdə
böyüklük nümunəsi", professor Qəzənfər
Paşayevin çoxillik və çoxcəhətli fəaliyyətinin
səciyyəvi xüsusiyyətlərini əks etdirən
"Ziyalı fədakarlığına nümunə" və
s.) alim-publisistin ən müxtəlif mövzularda qələm
işlətmək, yeni baxış və münasibət sərgiləmək
bacarığı haqqında yüksək fikir yaradır.
Qəzetin
professor Şirməmməd Hüseynovun və professor Vilayət
Quliyevin XX əsrin əvvəlləri, o cümlədən, Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti dövrü ictimai-siyasi fikir tariximizlə
bağlı ardıcıl çıxış etmələrinə
şərait yaratması da təqdir edilməlidir.
Silsilə
yazılar sırasında akademik Rafael Hüseynovun publisist qələmindən
çıxmış məqalələri həmişə
olduğu kimi yenə də öz dil-üslub, həyat və insanlar
haqqında baxış-təhlil-mühakimə tərzi
orijinallığı ilə seçilib fərqlənir. Onun Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
nəvəsi Rais Rəsulzadə haqqında yazdığı
"Adında və fırçasında işıq
daşıyan", Azərbaycanın birinci xanımı
Mehriban Əliyevanın Azərbaycan Respublikasının birinci
vitse-prezidenti vəzifəsinə təyinatı ilə
bağlı fikir və düşüncələrindən
ibarət "İlk birinci", Bəxtiyar Vahabzadənin həyat
və poeziyasından bəhs edən ""Bəxtiyar
Vahabzadənin arzuladığı bəxtiyar gələcək"
və s. kimi yazıları müasir publisistika xəzinəmizə
dəyərli töhfələr kimi qiymətlidir.
Yazıçı-jurnalist
Elmira Axundovanın əsasən müasir
ziyalılarımızın həyat və fəaliyyətindən
bəhs edən portret oçerk səciyyəli - məsələn, Musa Quliyevin
yaradıcılıq fəaliyyəti, əməkdar
kolleksiyaçı Zərifə Salahovanın
yaratdığı Miniatür kitab muzeyi, yazıçı
Mirzə İbrahimovla həyat yoldaşı Sara Pirimovanın
yazışmaları və s. haqqındakı
yazıları, Telman Orucovun
"Zamanların mozaikası: hadisələr və şəxsiyyətlər",
"Paris - könülü və
xəyalı fəth edən şəhər",
"Din və məhəbbət: faciələrə aparan
ziddiyyət" adları altında oxuculara təqdim etdiyi
seriya yazıları,
İtaliya səfəri ilə
bağlı silsilə təəssüratları maraqla oxunur.
Qəzet
il ərzində onlarla müəllifin (Musa Yaqub, Zemfira Məhərrəmli, Süleyman Qaradağlı,
Hüseyn Əsgərov, Aydın Tağıyev, Qüdrət
Piriyev və b.) ən
müxtəlif mövzularda publisist məqalələrini də
dərc etmişdir. Həmin yazılardan bir qismi
mövzu-problem ətrafında araşdırma və fikir
yürütmə orijinallığı, mövcud problemlərin
həllinə səsləmək
məramı ilə maraq doğurur. Məsələn,
Musa Yaqubun "Darıxan misralar"ı ilk baxışda
oxucuda belə təsəvvür yaradır ki, müəllif Kəmaləddin
Qədimin şeirlərindəki poetikadan bəhs edir, əslində
isə məqalə məzmun əhatəliliyi və dərinliyi
etibarilə şair-publisistin zaman-ədəbiyyat-oxucu məsələləri
haqqındakı ümumiləşdirilmiş fəlsəfi düşüncələrini əks etdirir. Yaxud Tahir Həsənlinin
"Ləğvini gözlədiyimiz "Qonaqkənd
tilsimi" məqaləsi həcmcə kiçik olmasına
baxmayaraq sosial-iqtisadi əhəmiyyətli problemə toxunmaq, məzmunca
əhatəlilik və yazı manerası ilə diqqəti cəlb
edir.
Artıq
95 ildir ki, fəaliyyət göstərən "Azərbaycan" jurnalında dərc edilmiş Vahid
Qazinin "Tanrılarla baş-başa", "Dumansız
Albion" adlı səfər təəssüratları,
Mehman Süleymanovun "Şeyx Səfi məqbərəsinin
talanması", Günel Natiqin ədəbi araşdırma səciyyəsi
ilə maraq doğuran "Ağrını incəsənətə
çevirən dahi", "İngilis ədəbiyyatının
əfsanəvi bacıları - Bronte bacıları",
Qorxmaz Şıxalıoğlunun vətən
torpaqlarının işğalı mövzusunda qələmə
aldığı "Yaza boylanan dağlar", Südabə
Ağabalayevanın və Bədirxan Əhmədovun Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin 100 illiyinə həsr etdikləri
"Yaddaş", "Cümhuriyyətin üçlü
formulu" adlı yazıları, Qəşəm Nəcəfzadənin
"Mənim ilk kitabım" xatirəsi və s. kimi
yazılar diqqəti cəlb edir ki, bu da hər şeydən
öncə jurnalın bədii-estetik zövq, müasir yaradıcılıq
tələbləri nöqteyi-nəzərindən seçim
prinsiplərindən irəli gəlir. "Azərbaycan" həm ədəbi-mədəni
aləmdə mötəbər bir orqan hesab edildiyindən, həm
də bu dərgidə çıxış edənlərə
yazı haqqı verildiyindən ona müraciət edənlər
də çoxdur və belə çoxluq içərisindən
seçim imkanları da genişdir.
Ümumiyyətlə, bir sıra müəllifləri biz
"Azərbaycan" jurnalında da öz ampulalarında
çıxış etdiklərini görürük. Məsələn,
yazıçı-alim Elçinin bir neçə il bundan əvvəl mətbuatda dərc etdirdiyi
"Sosrealizm bizə nə verdi?" adlı eimi-publisist
yazısının mətbuat səhifələrində
geniş müzakirələrə səbəb olduğunu
yaxşı xatırlayırıq. Onun ötən il "Azərbaycan" jurnalında
dərc etdirdiyi "Söz azadlığı tənqidimizə
nə verib?" adlı növbəti geniş məqaləsi
də yeni polemikaya meydan açmaq səciyyəsi ilə
seçilib fərqlənir. Elçinin hər
bir yeni bədii əsəri kimi, hər bir yeni elmi-publisist əsəri
də cəmiyyətdə rezonans doğurur,
düşündürür, müzakirələrə səbəb
olur. Yaxud Vilayət Quliyev bu dəfə -
"Azərbaycan" jurnalında XX əsrin əvvəllərindəki
türk ictimai-siyasi və ədəbi fikrinin
tanınmış nümayəndəsi Abdullah Cövdətin
dostu və həmfikiri Əli bəy Hüseynzadəyə məktublarını
oxuculara təqdim edir. Vaqif Yusiflinin yazıçı
Vidadi Babanlının 90, yazıçı-publisist Məmməd
Orucun 70 illik yubileyləri münasibətilə
yazdığı məqalələrdə sənətkarlarımızın
həyat cizgiləri, əsərlərinin ideya-məzmun istiqamətləri
və həmin əsərlərin oxucu qismində şəxsən
müəllifə təsir məqamları paralel və əlaqəli
şəkildə, səmimi
duyğularla qələmə alınır.
Bu yerdə
xüsusi olaraq vurğulamaq istərdik ki, essevari publisistika yaradıcılığına meyil nəzərə
çarpacaq dərəcədə güclənmişdir ki,
biz bunu "Azərbaycan"
jurnalında da görə bilirik. Sözə qüvvət
üçün Anarın "Əkinçi" haqqında
xatirələr", Günel Natiqin "Hamısı
darıxmaqdandır...", Cavid Qədirin "Sevgi deyiləndə...",
İbrahim İbrahimliin "Dahiliyin həddi", Südabə
Ağabalayevanın "Ocaq daşı" və s. kimi
materialları xatırlada bilərik.
Anarın
"Əkinçi haqqında xatirələr" essesini H.B.Zərdabi
haqqında xatirələr kitabının buraxılması
münasibətilə yazsa da, onu
dövr və şəxsiyyət, vətən və vətən
uğrunda fədakarlıq, millət və millətsevərlik,
memuar ədəbiyyatı və tarixi şəxsiyyətin tərcümeyi-halı,
nəhayət, Həsən bəy Zərdabi fenomeninin ictimai dərki
barədə mühakimə və qənaətləri ilə, faktları, sənədləri adi,
quru, trafaret təkrarçılıq qəlibindən
çıxarıb onlara yeni məna çaları gətirməklə
rəy, resenziya çərçivəsindən
çıxarıb oxucunu həyəcanlandıran maraqlı əsərə
çevirir.
"Ulduz" jurnalında publisist fəallığına
sövq edən yeni, maraqlı formalar diqqəti cəlb edir. Jurnalın hər
sayı "Ekspert" rubrikası ilə açılır.
Bu rubruka altında çıxış edən
müəlliflər jurnalın həmin sayında dərc edilən
materiallara bir növ ekspert münasibəti bildirir. Lakin fərqli müəlliflərin qələmindən
çıxan yazılar həm dil-üslub xüsusiyyətləri,
həm də tənqidi qeydlərlə publisist
düşüncəni özündə qaynaq edən məzmun
orijinallığı ilə maraq doğurur. Bu sırada filologiya elmləri
doktoru, professor N. Əhmədlinin, J.Əliyevanın, filologiya
elmləri doktorları A.Tahirlinin, V.Yusiflinin, yazıçı
S.Səxavətin ekspert yazılarını xatırlatmaq olar.
Məsələn, Nəsir müəllim "Nərgiz Cabbarlıdan
Elxan Zaladək" adlı yazısında ekspertlərin
ümumi işindən söz açıb. "Ekspert"
rəyini Günay Ümidin "özüylə söhbəti"
və şeirləri izləyir. Yaxud "Ulduz"un səhifələrində
yer alan "Özüylə
söhbəti..." rubrikası da publisist
yaradıcılığına yeni bir ifadə-forma tərzi gətirmişdir.
Müsahibə şəklində qurulan belə
yazılarda gənc müəllif həm sual seçimində,
həm də həmin suallara cavabında tamamilə sərbəstdir.
Yetər ki, o, öz düşüncələrini
səmimi və dolğun şəkildə ifadə edə
bilsin. Bu baxımdan, Günel Natiqin, Cahandar Aybərin,
Faiq Hüseynbəylinin həyat və sənət əlaqələri,
insanın zamana, cəmiyyətin qayğı və problemlərinə
nünasibət üzərində köklənmiş özüylə söhbətləri,
yaxud İkinci Mahmudun "Özümlə söhbətin
mümkünsüzlüyü" həyat düşüncələri
baxımından maraq doğurur.
"Ulduz"un xatirə yazılarına meydan verməsi isə
köhnə formada yeni ideya-məzmun axtarışları
baxımından təqdir oluna bilər.
"Ustad" jurnalı
çoxsaylı mətbu nəşrlər sırasında
yenilərdən hesab edilsə də, öz dəsti-xəttini
dəqiq təyin edə bilmişdir. Fikrimizcə, bu dəsti-xətt
özünəməxsusluğu ədəbiyyatın, incəsənətin,
mədəniyyətin bütün sahələrini əhatə
etməyə çalışmaq meyli ilə yanaşı,
yaradıcılıq məsələləri barədə qələm və
zəka sahiblərinin fikir, düşüncə mübadiləsinə
geniş meydan verməsindən irəli gəlir.
Ümumiyyətlə, dərginin oxuculara təqdim etdiyi
publisist yazılardan əksəriyyətinin qayəsini tarixi və
ədəbi araşdırma təşkil edir. Bu baxımdan, Məti Osmanoğlunun
"Faciə əsrimizin müqəddiməsi", Füzuli Məcidlinin
"Türklərin kəbəsi, səhrada gizlənən
tarix...", Murad Adcının "Göylərə ayaq
basanlar", Salidə Şərifovanın "Azərbaycan
postmodern poeziyası", eləcə də Pərvanə Məmmədli,
Nərgiz Cabbarlı yazılarının müasir ədəbi-mədəni
düşüncə arenasına, hətta bir sıra suallar
doğurub mübahisə doğura biləcəyini istisna etməməklə,
yenilik ruhu gətirdiyi etiraf edilməlidir. Zənnimizcə,
"Ustad" da elə buna çalışır: inteqrasiya
proseslərinin get-gedə gücləndiyi bir dövrdə milli
varlığın və özgürlüyün mühafizəsində
durmaq, bu istiqamətdə ədəbi-ictimai düşüncəni
aktivləşdirmək, polemikaya meydan açmaq!
Elçin MEHRƏLİYEV,
filologiya üzrə elmlər doktoru
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 2 iyun.- S.31.